Kaste kadottaa?

Pietari esitti vedenpaisumuksen vertauskuvana kasteesta. Miten vesi pelastaa tässä vertauskuvassa?   

Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
   kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista,
   vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta
   - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.    (1Piet.3:21)

Vesi nousi ja hukutti koko silloisen maailman - arkissa olijoita lukuun ottamatta. Kun kaikki entinen oli hävinnyt, vesi laski tuoden kaikki arkissa pelastuneet uuteen maailmaan. Samainen Pietari viittasi tähän samaan asiaan ensimmäisessä saarnassaan: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." Ja jotta tästä nurjasta sukupolvesta pelastuu, on siitä tiedtenkin erottauduttava. "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi" Parannuksenteko on entisen hylkäämistä ja kurottautumista kohti Kristusta. Ja enemmän - Raamattu teroittaa tuon tuostakin ("Kristuksessa" tai "Jeesuksessa" yht. 92 jakeessa), että on oltava Kristuksessa - siis sisällä. Ilman Häntä parannuksen teko jäisikin pelkäksi lihanjalostukseksi, vanhan Aatamin kasvojen kohotukseksi.

Kaste siis pelastaa entisestä ja se myös pelastaa tuoden uuteen. Se toimii rajana ja erottavana tekijänä. Mutta kaiken luvatun edellytyksenä on usko Herraan Jeesukseen. Vertauskuvaa seuraten kaste hukuttaa kaiken, mikä ei ole Jeesuksessa. "Kasteen sakramentti" on tällainen ihmisiä kadotukseen tuudittava tuhotulva!

Koska on selvää, että arkissa oleminen oli ratkaisevaa pelastumisessa, arkkikin selitetään kasteveden vertauskuvaksi. Sellaiseen selitykseen päätyneen on syytä arvioida käsityksiään toisenkin kerran uudelleen. Sakramentikoilla on tarve korvata Jumalan Poika, Herra Jeesus ihmisten toimituksilla. Ja jotta "kasteen sakramentti" jo itsessään pelastaisi, kaste selitetään arkikisi. Kumman sinä laittaisit etusijalle Herran Jeesuksen vai kirkollisen toimituksen?

Kasteen merkityksen vääristäminen (enkä tarkoita yksin imeväisten "kastamista") on johtanut laitoskirkkoihin, joihin kuuluu käytännössä jopa koko väestö. Puhutaan jopa "kristityistä maista", vaikka vain ani harvalla on Jeesuksen uskoa. Mitä nämä tekevät siinä sekoituksessa (hepreaksi baabel)? Raamattu antaa heille selkeän ohjeen: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani!"

Seurakunta on Kristuksen ruumis. Se on vielä hajallaan baabelissa, mutta Jumala on luvannut asettaa kaiken ennalleen ennen Herran paluuta. Olisiko mahdollista, että Herran omat kulkisivat yhdessä samaa Tietä?

18

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinaliina

.
      Missä arkki selitetään olevan kasteveden vertauskuva? Oletko jossain kirkossa kuullut tai näillä nettifoorumeilla vai missä?

T: Tiinaliina
      .

•    
        Tuossa alla on yksi esimerkki sellaisen väitteen levittäjästä.

Vesi pelastaa, mutta millä tavalla? Vesi ei pelasta kadotukselta, vaikka kirkon pappi saisikin sen loitsuillaan "veren punaamaksi". Jumalan pyhien synnit on pesty Jumalan Karitsan verellä. Ne voi uskoa anteeksi annetuiksi vain jos niistä on terkoitus luopua. Onhan mieletöntä pyytää anteeksi asiaa, jota ei edes aio jättää! Kaste on vertauskuva entisen, kadotukseen tuomitun elämän jättämisestä. "Jumalan sanaan yhdistetty vesi" tai "veren punaama kastevasi", joka jo itsessään pelastaisi on ihmisten keksintöä. Jeesuksen korvike - siis epäjumala.

Nykyihmisen, jolle kaikki käsitteet on sekoitettu, on vaikea hahmottaa kasteen merkitystä. Kaste liittyi apostolisena aikana kiinteästi uskoontuloon - "ne, jotka ottivat hänen sanansa vastaan, kastettiin". Oikeastaan uskoontulosta puhutaan vasta kasteen jälkeen. Välittömästi kasteelle meno oli itsestäänselvyys ja silloin se täytti alkuperäisen vertauskuvan. Kasteessa kadotukseen tuomittu lihallinen ihminen kuoli ja ylös nousi uusi hengellinen ihminen. Jokainen ymmärtää, että tällainen on pelkkää teatteria, ellei ihmisellä ole Jeesuksen uskoa. Kaste on totta vain uskossa Jeesukseen.

• Tiinaliina
        Rintti kirjoitti:

Tuossa alla on yksi esimerkki sellaisen väitteen levittäjästä.

Vesi pelastaa, mutta millä tavalla? Vesi ei pelasta kadotukselta, vaikka kirkon pappi saisikin sen loitsuillaan "veren punaamaksi". Jumalan pyhien synnit on pesty Jumalan Karitsan verellä. Ne voi uskoa anteeksi annetuiksi vain jos niistä on terkoitus luopua. Onhan mieletöntä pyytää anteeksi asiaa, jota ei edes aio jättää! Kaste on vertauskuva entisen, kadotukseen tuomitun elämän jättämisestä. "Jumalan sanaan yhdistetty vesi" tai "veren punaama kastevasi", joka jo itsessään pelastaisi on ihmisten keksintöä. Jeesuksen korvike - siis epäjumala.

Nykyihmisen, jolle kaikki käsitteet on sekoitettu, on vaikea hahmottaa kasteen merkitystä. Kaste liittyi apostolisena aikana kiinteästi uskoontuloon - "ne, jotka ottivat hänen sanansa vastaan, kastettiin". Oikeastaan uskoontulosta puhutaan vasta kasteen jälkeen. Välittömästi kasteelle meno oli itsestäänselvyys ja silloin se täytti alkuperäisen vertauskuvan. Kasteessa kadotukseen tuomittu lihallinen ihminen kuoli ja ylös nousi uusi hengellinen ihminen. Jokainen ymmärtää, että tällainen on pelkkää teatteria, ellei ihmisellä ole Jeesuksen uskoa. Kaste on totta vain uskossa Jeesukseen.

Minä olen aina käsittänyt että vettä pidetään kasteen esikuvana ja arkkia uskon esikuvana. Eli uskossa on hyvä kellua kasteen armon varassa. Arkissa hyvä kellua veden varassa ja siten päästä turvaan.

• Tiinaliina kirjoitti:

Minä olen aina käsittänyt että vettä pidetään kasteen esikuvana ja arkkia uskon esikuvana. Eli uskossa on hyvä kellua kasteen armon varassa. Arkissa hyvä kellua veden varassa ja siten päästä turvaan.

Vesi kuvaa tässä luonnollisesti kastetta. Arkki voidaan ajatella uskoksikin, mutta ei miksi tahansa. Esikuva toimii vain jos olemme Jeesuksen uskossa, siis Hänessä.

Mitä mieltä olet kirkon virallisesta käännöksestä. Eikö se ole tässäkin vähintään harhaanjohtava?

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste,
           ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä,
           vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.
           Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, (KR92)

Hätäinen lukija lukee siitä Raamatun sanana "kaste pelastaa". Seuraavalla riviltä hän lukee, ettei parannuksen teko ole tarpeen. Vanha käännös antoi aika tavalla erilaisen kuvan.

- Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, (KR38)

Vanha käännös ei anna aihetta kastemiehen päähänpinttymälle "kaste = arkki". Se ei myös kiellä parannuksen teon tarpeellisuutta, mutta se kumoaa harhakäsityksen, että kaste itsessään meidän vanhaa Aatamiamme puhdistaisi. KR38 vastaa tässä kohden alkutekstiä jopa Bibliaa paremmin:

(...pelastuivat kautta veden,)
           joka myös meidät/teidät vastineena nyt pelastaa kasteena;
           ei lihan poistamista lian,
           vaan omantunnon hyvän pyyntö Jumalassa
           kautta ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen (Novum)

Kirkko, jota huolestuttaa pelkkä jäsenmäärän kehitys, on perinteisesti antanut ymmärtää että kun on kastettu, konfirmoitu, elää siivosti "kasteen armoon" luottaen ja sitten vielä kuoltua siunataan siunattuun maahan, niin siitä se taivas aukeaa. Ainakin kirkko tekee hyvin vähän tämän yleisen käsityksen oikaisemiseksi. Uusi käännös tekee tietä vielä laveammaksi julistamalla sen siivoon elämään pyrkimisenkin tarpeettomaksi.

Mainitsit "kasteen armon". Raamattu puhuu kyllä Jumalan armosta ja Herran Jeesuksen armosta ja uskovana sinä elät siinä. "Kasteen armoa" Raamattu ei mainitse. Se on kirkollisen sakramenttiharhan kylkiäinen. Jeesus varoitti meitä eksymästä ja kirjoitusten tuntemattomuuden Hän mainitsi eräänä syynä.

• lue lisää
        Rintti kirjoitti:

Vesi kuvaa tässä luonnollisesti kastetta. Arkki voidaan ajatella uskoksikin, mutta ei miksi tahansa. Esikuva toimii vain jos olemme Jeesuksen uskossa, siis Hänessä.

Mitä mieltä olet kirkon virallisesta käännöksestä. Eikö se ole tässäkin vähintään harhaanjohtava?

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste,
           ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä,
           vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.
           Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, (KR92)

Hätäinen lukija lukee siitä Raamatun sanana "kaste pelastaa". Seuraavalla riviltä hän lukee, ettei parannuksen teko ole tarpeen. Vanha käännös antoi aika tavalla erilaisen kuvan.

- Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, (KR38)

Vanha käännös ei anna aihetta kastemiehen päähänpinttymälle "kaste = arkki". Se ei myös kiellä parannuksen teon tarpeellisuutta, mutta se kumoaa harhakäsityksen, että kaste itsessään meidän vanhaa Aatamiamme puhdistaisi. KR38 vastaa tässä kohden alkutekstiä jopa Bibliaa paremmin:

(...pelastuivat kautta veden,)
           joka myös meidät/teidät vastineena nyt pelastaa kasteena;
           ei lihan poistamista lian,
           vaan omantunnon hyvän pyyntö Jumalassa
           kautta ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen (Novum)

Kirkko, jota huolestuttaa pelkkä jäsenmäärän kehitys, on perinteisesti antanut ymmärtää että kun on kastettu, konfirmoitu, elää siivosti "kasteen armoon" luottaen ja sitten vielä kuoltua siunataan siunattuun maahan, niin siitä se taivas aukeaa. Ainakin kirkko tekee hyvin vähän tämän yleisen käsityksen oikaisemiseksi. Uusi käännös tekee tietä vielä laveammaksi julistamalla sen siivoon elämään pyrkimisenkin tarpeettomaksi.

Mainitsit "kasteen armon". Raamattu puhuu kyllä Jumalan armosta ja Herran Jeesuksen armosta ja uskovana sinä elät siinä. "Kasteen armoa" Raamattu ei mainitse. Se on kirkollisen sakramenttiharhan kylkiäinen. Jeesus varoitti meitä eksymästä ja kirjoitusten tuntemattomuuden Hän mainitsi eräänä syynä.

Kasteen merkityksestä on Raamatussa monessa kohtaa.

Kannattaa lukea ne kaikki, mitä Jumala tekee kasteessa, on tärkeää.

• meidät rauhaan

Miksi te rieanaajat tulette tänne riitelemään?

Pietari vertaa kastetta arkkiin.

Te ette tajua, että kaste on Jumalan armon sanaa, joka on kaiken pelastuksen lähde.

• Tiinaliina
        meidät rauhaan kirjoitti:

Miksi te rieanaajat tulette tänne riitelemään?

Pietari vertaa kastetta arkkiin.

Te ette tajua, että kaste on Jumalan armon sanaa, joka on kaiken pelastuksen lähde.

Olikos tuo nyt ihan asiallista haukkua rienaajaksi, hä?!

En ole väittänyt olevani täysinoppinut tässäkään kasteasiassa, mutta eipä tunnu sinustakaan olevan muita opettamaan. Miksi et syyttelemisten sijaan kertoisi hiukan tarkemmin, missä kastetta verrataan arkkiin? Korjaa siis se, mikä minun käsityksessäni on sinun mielestäsi väärin. (Siis tuossa toisessa kommentissani. Ei tässä mihin nyt tyhjillä sanoillasi vastasit).

• 67890
        Tiinaliina kirjoitti:

En ole väittänyt olevani täysinoppinut tässäkään kasteasiassa, mutta eipä tunnu sinustakaan olevan muita opettamaan. Miksi et syyttelemisten sijaan kertoisi hiukan tarkemmin, missä kastetta verrataan arkkiin? Korjaa siis se, mikä minun käsityksessäni on sinun mielestäsi väärin. (Siis tuossa toisessa kommentissani. Ei tässä mihin nyt tyhjillä sanoillasi vastasit).

Hyvänen aika, jos ei Raamattu kelpaa, eikö se ole rienausta.
        Näin teidän siis pelastaa kaste....koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton".

Mieti, mikä on hyvä omatunto ja mitä on liitto Jumalan kanssa.

• 0987654321
        Tiinaliina kirjoitti:

onhan sulle eilen jo vastattu, miten kastetta verrataan arkkiin.

• Tiinaliina
        67890 kirjoitti:

Hyvänen aika, jos ei Raamattu kelpaa, eikö se ole rienausta.
        Näin teidän siis pelastaa kaste....koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton".

Mieti, mikä on hyvä omatunto ja mitä on liitto Jumalan kanssa.

Kerro nyt hyvä ihminen, millä tavalla olen rienannut? Tai missä olen sanonut, ettei Raamattu kelpaa? Minun kysymykseni siitä, että missä arkkia on pidetty kasteen esikuvana oli tässä keskustelussa heti toisena aloittajan tekstin jälkeen. Ja selostukseni siitä, että olen kuullut arkkia pidettävän EI suinkaan KASTEEN vaan USKON esikuvana, on sitten toisessa kommentissani. Anna nyt se Pietarin kohta Raamatusta, missä ARKKIA pidetään kasteen esikuvana. Tuossa edellisessä kommentissani kritisoin, EN RAAMATTUA ENKÄ LUT: KASTEKÄSITYSTÄ, vaan sitä että minua aletaan syyttämään rienaamisesta, jos uskallan jotain kysyä!

• Tiinaliina
        0987654321 kirjoitti:

onhan sulle eilen jo vastattu, miten kastetta verrataan arkkiin.

Lues nyt vähän tarkemmin. Minun "oho"-kommenttini oli ennen mitään selityksiä ja siihen ASIALLISEEN kysymykseeni minulle alettiin nälvimään rienaamisesta. Jos täällä joku haluaa esiintyä opettajana, niin opettakaa sitten, vastatkaa kysymyksiin, älkääkä vaan aukoko päätänne ennen kuin olette edes miettinyt mitä kysytään.

Ja minulle ei ole vieläkään selvinnyt, miten ARKKIA pidetään kasteen vertauskuvana. Minulle arkki on edelleenkin USKON vertauskuva. Vedenpaisumusvesi puolestaan kasteen esikuva.

• TOJ
        Tiinaliina kirjoitti:

Lues nyt vähän tarkemmin. Minun "oho"-kommenttini oli ennen mitään selityksiä ja siihen ASIALLISEEN kysymykseeni minulle alettiin nälvimään rienaamisesta. Jos täällä joku haluaa esiintyä opettajana, niin opettakaa sitten, vastatkaa kysymyksiin, älkääkä vaan aukoko päätänne ennen kuin olette edes miettinyt mitä kysytään.

Ja minulle ei ole vieläkään selvinnyt, miten ARKKIA pidetään kasteen vertauskuvana. Minulle arkki on edelleenkin USKON vertauskuva. Vedenpaisumusvesi puolestaan kasteen esikuva.

Hyvin vastattu Tiinaliina. Terveiset sinulle. Olemme keskustelleet netissä aiemminkin toisella palstalla, käytin silloin nimimerkkiä Jupe131.

• seurakuntaan

"Vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena" on Raamatun sanat. Israelin kansakin pelastui vesi-ihmeen eli kasteen kautta punaisen meren toiselle puolelle. Mutta viholliset upotettiin mereen. Kasteessa Jumala tekee uuden liiton, veriliiton. Kastetta verrataan Nooan arkkiin. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus" Viattomuus ei pelastanut lapsia Nooankaan aikana.

Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa.

Jumalaan sanaan yhdistetty vesi ei ole pelkkää vettä. Kastevesi on veren punaamaa vettä.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

• taappo

>>>Kasteessa Jumala tekee uuden liiton, veriliiton.

• vanhoja
        taappo kirjoitti:

>>>Kasteessa Jumala tekee uuden liiton, veriliiton.

Kaste ja ehtoollinen on suuria salaisuusia ja Jeesuksen itsensä asettamia pyhiä toimituksia, joita tulee kunnioittaa.

Jos kiellät Kristuksen veren kasteessa ja ehtoollisessa, niin silloin kiellät Kristuksen ja menet pois Jeesuksen luota.

28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

• vanhoja kirjoitti:

Kaste ja ehtoollinen on suuria salaisuusia ja Jeesuksen itsensä asettamia pyhiä toimituksia, joita tulee kunnioittaa.

Jos kiellät Kristuksen veren kasteessa ja ehtoollisessa, niin silloin kiellät Kristuksen ja menet pois Jeesuksen luota.

28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Jeesus sanoi: "Tämä on minun vereni." Mutta sen Hän sanoi ennen ristiinnaulitsemistaan. Verta ei ollut vielä vuodatettu. Ehtoollinen ei ole asian todellisuus, vaan vertauskuva. Silloin tulevasta ja nyt tapahtuneesta. Jeesukseen uskovina me olemme myös osallisia Jeesuksen kuolemasta. Mutta ehtoollisviini on viiniä vielä vatsassakin. Ei se vereksi muutu, eikä leipäkään muutu lihaksi.

Opettaja voi havainnollistaa oppilaille jotain asiaa vaikka kuvan avulla sanoen tässä on se ja se, se toimii näin ja näin. Usein ei tarvita edes erityistä mallia, vaan myös kädellä näyttämällä voidaan asioita selittää. Jokainen ymmärtää, ettei se käsi ole oikeasti tämä esitettävä asia, vaan se vain kuvaa sitä kyseisellä hetkellä. Tällaisia tilanteita on päivittäin. Opetuslapsilla oli vaikeuksia ymmärtää aivan konkreettisia asioita, ja niitä Jeesus heille kärsivällisesti toistaen opetti. Ehtoollisen asettaminen ei herättänyt kysymyksiä, eikä Raamatussa myöhemminkään opeteta mistään "transsubstantaatiosta". Miksei luonnollisin selitys Jeesuksen sanoille "tämä on minun vereni" kelpaa?

Ehtoollisen selittäminen sakramentiksi, salaisuudeksi, on katolista perua. Katoliseen eksytykseen kuuluu, että pappi muuttaa loitsuillaan leivän ja viinin vereksi ja lihaksi. Höperyyden nimi on "messu-uhri", jossa Jeesus uhrataan uudelleen ja uudelleen. Messusta ne puhuu luterinkin papit.

Raamattu ei liioin opeta, että kastevedessä olisi verta.

Jeesus itse asetti kasteen ja ehtoollisen. Niitä tulee kunnioittaa, mutta kunnioittaminen ei ole asioiden mystisointia. Kaste ja ehtoollinen ovat vertauskuvia, joiden merkitys aukeaa vain uskossa Jeesukseen. Ei niissä itsessään ei ole mitään ihmeellistä. En sano, että ymmärtäisin kaiken täydellisesti. On kuitenkin varmaa, että kun opetetaan yli kirjoitetun vetoamalla siihen, että se on "pyhä salaisuus" johon vain pitää uskoa, ollaan eksyksissä!

• taappo

Täyttä asiaa!

• näin on

Uudestikasteiden todellinen vaara on niiden antama vieras vatkaava henki, joka viskoo ihmisiä selälleen eksyttääkset, jos mahdollista valitutkin lapsikastetut uskovaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe