Hääohjelmassa oli tarinana teiniäidin naimisiinmeno. Ohjelma on siis Satuhäät ja tuli illasta kakkoselta.
Heräsi ajatuksia aiheesta, kommentoikaa ihmeessä...
Naimisiin ohjelmassa menivät Veera ja Jani, ja heidän tarinaansa ja kertomuksiaan seutusteluajasta ja yhdessäolosta seurattiin, samoin itse vihkimistä ja hääjuhlaa.
Veera oli 15 kun tuli raskaaksi ja tuleva miehensä oli silloin 20. Ensikodin kautta pääsivät aikanaan yhteen asumaan kun vauva oli muutaman kuukauden ikäinen ja nyt 21-vuotiaana Veera meni naimisiin ja odottaa samalla Janin kanssa innoissaan kolmatta lasta perheeseen.
Kauhis tarina...
MUTTA
* Miksi alunperin 15-vuotias ja 20-vuotias edes päätyvät samaan porukkaan hengailemaan? Veera oli kuulemma pyytänyt jonain iltana autokyytiä kylillä, ja pojat ottivat autoon ja siitä homma (seurustelu) lähti.
--> Mutta eikö 20 -vuotiaan pojan/miehen pitäisi olla kiinnostunut vähän muista kuin 15-vuotiasta? Ainakin tässä tarinassa ilmeisesti parin kehitysasteet vastasivat niin hyvin toisiaan, ettei mitään oikeushässäkkää tästä ikäerosta kukaan ollut nostanut.
* Veeralla jäi peruskoulun 9 luokka kesken, Jani on töissä ainakin tällä hetkellä.
--> Eikö Veeran koulua olisi voinut saada tässä kuluneessa viidessä vuodessa mitenkään suoritettua? Tuskin kovin paljon on vajaaksi jäänyt, todennäköisesti muutama koe/tentti, saisi varmaankin suoritettua esim. tenttimällä, ettei tarvitsisi edes varsinaisesti istua enää koulun penkillä. Mutta vaikutti itse tilanteeseen täysin tyytyväiseltä eikä puhunut kouluttautumisesta tai mitään. Tulevaisuuden suunnitelmat liittyivät vauvoihin.
* Veera kertoi lisäksi, että olivat menneet kihloihin jossain seurustelun alkuvaiheessa ja se oli hänen mielestään ollut silloin hassua, kun oli omasta mielestään niin nuori. Sanoi ohjelmassa itse silloin 15-vuotiaana ajatelleensa että miten hän nyt voisi 15-vuotiaana muka olla parikymppisen kanssa kihloissa.
--> MUTTA seksin harrastaminen (ilmeisesti ilman ehkäisyä tai ainakin puutteellisesti ehkäistynä) ja lopulta lapsen tekeminen tämän kaksikymppisen kanssa ei ilmeisesti ollut mitenkään hassua sitten kuitenkaan...
*Ohjelmassa tuotiin myös esille, että Janin ja Veeran sisaruksista (sisaruspuolista? Ei kerrottu tarkemmin) useat ovat seurustelleet keskenään ja morsiamen ja sulhasen veli ja sisko ovat jopa asuneet yhdessä hankkineet lapsenkin keskenään.
--> Jos paikkakunta on niin pieni, että tarvitsee kokonaisen sisarusköörin seurustella jonkun toisen perheen koko sisarussarjan kanssa, niin eikö missään vaiheessa kenelläkään välähdä laajentaa seuraelämää edes naapurikaupunkiin? Kun ei se nyt ole normaalia, että kahden perheen lapset seurustevat kokonaan ristiin keskenään, olisivat sitten miten vain yhden perheen lapset sisarpuolia keskenään...
* Ohjelman lopuksi still-kuvien ja hidastuksien avulla näytettiin kuvia häistä ja pariskunnasta, ja kerrotiin kuinka Veera on läytänyt paikkansa perheenäitinä ja vaimona, ja löytänyt oman elämänsä tehtävän lapsista.
--> OK, ohjelman tekijöisen puhetta, mutta silti?? Eikö ole aika kapeasti sanottu? Veera on 21, eli aikaa lastenteolle on kaikilla mittareilla toki vielä melkeen 20 vuotta. Mutta vaikka tekisi lapsia 40 -vuotiaaksi asti, niin silti jää jonkunverran aikaa ennen eläkeikää. Eli vähän liioitellulta tuntuu sanoa, että tässä tämä meidän vaivoin täysi-ikäinen tyttö, joka aikoo olla koko loppuelämänsä kotona ja hoitaa vauvoja. Tuntuu vähän oudolta ajattelumallilta tämän päivän Suomessa, kun kuitenkin valtaosa naisita hankkii ammatin/käy töissä jossain muosossa perheenhoidon ohella.
Mauton hääjuhla koiriaan huonosti kohdellut Veeran äiti monet muut mauttomuudet menevät aivan muiden asioiden piikkiin.
Mutta tällaiset ihmisetkö tässä maassa lapsia tekee? Siis tuli aivan jotenkin pökertynyt olo.
satuhäät kakkosella ja teiniäiti
59
10243
Vastaukset
- ÄITI*
miksi pitää tulla arvostelemaan/haukkumaan toisten häitä.Toiset yrittivät järjestää pienellä budjetilla häät ja häät oli kivat.kyllä se kerkee vielä opiskella jos se haluu.itse olen 21vuotias äiti ja ollaan menossa syksyllä naimisiin.onneks meijän häitä ei näytetään telkkarissa ei tuu ainakaan kukaan tänne arvostelemaan niitä.
- Nooh
Sä et taida kestää kritiikkiä, tiesithän että se kuuluu elämään ottaa vastaan kritiikkiä.
Luuletko ettei teidän häitä arvostella ei ehkä päin naamaa mutta seläntakana soi.
Sä taidatkin mieluiten puhua seläntakana paljon paskaa kun taas järkevät hyvän itsetunnon omaavat ihmiset puhuvat suoraan. - ÄITI*
Nooh kirjoitti:
Sä et taida kestää kritiikkiä, tiesithän että se kuuluu elämään ottaa vastaan kritiikkiä.
Luuletko ettei teidän häitä arvostella ei ehkä päin naamaa mutta seläntakana soi.
Sä taidatkin mieluiten puhua seläntakana paljon paskaa kun taas järkevät hyvän itsetunnon omaavat ihmiset puhuvat suoraan.ei ollut tarkoitus aloittaa mitään "tappelua" tuli paha mieli ku lukee tommoisia juttuja katellisilta ihmisiltä.enpä usko että meijän häissä kukaan puhuu seläntakana paskaa vieraita on 20 ja kaikki on läheisiä vanhemmat isovanhemmat sisarruksret. mitä sie oikein odotit kun kirjoitat tommoisia juttuja kaikki ei oo ehkä siunkaa samaa mieltä asiasta.
- suoraan
Nooh kirjoitti:
Sä taidatkin mieluiten puhua seläntakana paljon paskaa kun taas järkevät hyvän itsetunnon omaavat ihmiset puhuvat suoraan.sanomista ruotia asioita täällä netissä nimimerkin takaa?
Ja väitäkö todella että sulla olis pokkaa ystäväsi häissä sanoa päin naamaa jos joku asia ei siellä olis sun mielestä niin kun pitää?! - .......................
suoraan kirjoitti:
sanomista ruotia asioita täällä netissä nimimerkin takaa?
Ja väitäkö todella että sulla olis pokkaa ystäväsi häissä sanoa päin naamaa jos joku asia ei siellä olis sun mielestä niin kun pitää?!jos meen kaverin häihin niin siellä ei tarvitse olla just sellai niinkuin mie haluaisin!! häät on kaverin ei miun..ne on sellaiset niinkuin ne on halunnu..mix mie puhuisin niistä paskaa suoraan tai seläntakana. sie taijat olla semmoinen selän takana puhuja..kaikki ei oo samanlaisia ku sie..
- eikö yhtään käy kateeksi
niin taitaa olla budjetti halvimillaan opintolaina?
monta kertaa ollaan muisteltu jokaisella on niin omanlaisensa häät
mutta yksi moka pitää olla jota muistaa, niin muistaa hyvät asiatkin, muuten menee huurussa koko juhla UNENA
- .-.-.-.-.-.-.
- naimisiin!
Minä olen 18-vuotias ja tuleva aviomieheni nykyinen avomieheni on 24-vuotias. Ollaan seurusteltu 3,5-vuotta. Meillä on kuukauden ikäinen lapsi ja kesällä menemme naimisiin samalla, kun lapsemme kastetaan.
Tässä teille taas arvosteltavaa, jään innolla odottamaan :)
Siinä on vaan se ettei täällä netissä voi tietää toisesta ihmisestä mitään. Te ette voi tietää millaisia ihmisiä me olemme joten siksi en jaksa ottaa itseeni töykeitä kommentteja.
Kerrottakoon vielä se, että lasukainen on alusta asti suunniteltu ja toivottu.
Ja tuosta lasten "tekemisestä"... Mun mielestä lapsia ei tehdä, ne saadaan lahjana. Jokainen joka lapsen saa on saanut jotain todella ainut laatuista lahjana jumalalta. Vaikka en mikään himouskovainen olekaan niin silti uskon asian olevan niin.
Itse en kyseistä ohjelmaa katsonut, mutta kävin katsomassa tuon nettisivun.
Itsekin olin 14-vuotta, kun aloimme seurustelemaan tuon miehen kanssa ja hän oli silloin 20-vuotias. Ei me edes koskaan sitä ikäeroa sillain ajateltu. Nyt, kun kysyin mieheltä, että eikö sua häirinnyt mun ikä niin mies sanoi, että ei häirinnyt, koska olin muita ikäisiäni kypsempi ja henkisesti vanhempi. Miestä ei muiden mielipiteet kiinnostanut kun rakastui minuun :) Ihanasti sanottu.
Mutta sellaista meille. Satuhäitä odotellessa ;)- ...
...voi vetää johtopäätöksiä toisten elämästä, mutta nämäpä oli televisiossa esittelemässä elämäänsä...
- itseäni ja muita
... kirjoitti:
...voi vetää johtopäätöksiä toisten elämästä, mutta nämäpä oli televisiossa esittelemässä elämäänsä...
Siis tarkoitin sillä, että meitä täällä nettimaailmassa ei voi tuntea eikä tietää millaisia ollaan ;)
- ikäsi huomaa, oikeesti.
"Mun mielestä lapsia ei tehdä, ne saadaan lahjana."
SUN mielestä.. heh hehheheehheeee.. Vai niin. Hassua, että olen kuullut tuon ennenkin. Mutta se on siis lähtöisin sinulta? ;) - :))
ikäsi huomaa, oikeesti. kirjoitti:
SUN mielestä.. heh hehheheehheeee.. Vai niin. Hassua, että olen kuullut tuon ennenkin. Mutta se on siis lähtöisin sinulta? ;)Niin varmasti olet kuullut sen muiltakin kuten minäkin, mutta möys minä olen katsos sitä mieltä. Ajattele ensin, puhu sitten :)
- :)))
:)) kirjoitti:
Niin varmasti olet kuullut sen muiltakin kuten minäkin, mutta möys minä olen katsos sitä mieltä. Ajattele ensin, puhu sitten :)
Ei tarvitse kiitos neuvoa minua tuossa ajattelemisessa.. Sen verran on elämää koettu, että olen kyllä oppinut ajattelemaan.
ILMAISIT vain asian niin kuin se olisi oma ideasi: "Mun mielestä lapsia ei tehdä, ne saadaan lahjana." Kulunut fraasi.
Ja mä en muuten ole edes tuota mieltä. Kyllä niitä lapsia MYÖS tehdään. Usein tuskalla ja vaivalla, joka palkitaan. En minä ainakaan ole kuullut, että kukaan olisi vauvaansa lahjapaketissa saanut.. - fiksu!
ikäsi huomaa, oikeesti. kirjoitti:
SUN mielestä.. heh hehheheehheeee.. Vai niin. Hassua, että olen kuullut tuon ennenkin. Mutta se on siis lähtöisin sinulta? ;)kun tänne kirjoittelet mitä kaikkea olet kuullut!
- et..
fiksu! kirjoitti:
kun tänne kirjoittelet mitä kaikkea olet kuullut!
Oma kommenttisi se vasta olikin kirjoittamisen arvoinen! W A U !
- tapani80
Kyllähän se monet varmasti pökerrytti, mutta minkäs sillekkään voi? Olen itse oikeasti onnellinen, ettei tuosta tarinasta tullut perinteistä "hankittiin 3 lasta ja toinen meistä päätti, ettei elämään mahdukkaan muuta kuin omat halut".
Pikkasen ihmetyttää kakkosen valinta (vaikka tarkoitus onkin nähtävästi näyttää kaikki elämän osapuolet), sillä tällainenhan kannustaa tiettyihin teini-toimintoihin (älkää edes viitsikö kommentoida), joita nykypäivänä tapahtuu entistä enemmän. Ehkä kakkosen olisi ollut syytä esitellä valintaansa hieman enemmän tuon ohjelman alussa?
21-vuotias on juuri puhjennut kukkaansa, hormonit hyrräävät ja jokainen nainen haluaisi omia muksuja, mieluiten läjän! En siis ihmettele tuota Veeran valintaa ollenkaan.... tuo Jani ei vain vaikuta suuren luokan ajattelijalta (kukin tietysti arvostaa tiettyjä ominaisuuksia).
Mielestäni nyt kannattaisi toivottaa parille onnea, sillä morsiamen äiti vaikuttaa idiootilta (teini-tytär raskaana ja hänet lähetetään ensikotiin) ja sulhasen suku maailman navalta (ei sitä hetkeä kyetä olemaan nätisti, että oma poika pääsisi naimisiin). Joka paikassahan on näitä samanlaisia sukuriita-tarinoita, mutta onneksi suurin osa ihmisistä näyttää ymmärtävän, että tuollainen esitys on naurettavaa!
Onnea vaan parille, joka luultavasti kuitenkin kasvattaa lapsensa ja pysyvät yhdessä todennäköisemmin kuin Hollywoodin superparit.- joo kans
minä katselin kyseistä ohjelmaa ja en oikein päässyt selville siitä,että oliko se Jani ihan täysipäinen kaveri?!.
Jotenkin hänestä sai oudon vaikutelman,mutta voihan olla että käsitin jotain väärin.
No jos he ovat onnellisia kaksikymppisiä kolmen lapsen kanssa,niin suotakoon se heille,mutta toivottavsti se tyttökäy joskus koulunsa loppuunja hankkii jonkin moisen ammatin itselleen.
Morsiamen äiti oli todellakin idiootti ja kohteli eläimiään törkeästi AAARRRGGGHHH! - seurannut sarjaa
joo kans kirjoitti:
minä katselin kyseistä ohjelmaa ja en oikein päässyt selville siitä,että oliko se Jani ihan täysipäinen kaveri?!.
Jotenkin hänestä sai oudon vaikutelman,mutta voihan olla että käsitin jotain väärin.
No jos he ovat onnellisia kaksikymppisiä kolmen lapsen kanssa,niin suotakoon se heille,mutta toivottavsti se tyttökäy joskus koulunsa loppuunja hankkii jonkin moisen ammatin itselleen.
Morsiamen äiti oli todellakin idiootti ja kohteli eläimiään törkeästi AAARRRGGGHHH!Minusta pariskunta oli ihana, lapset oli ihania nja heillä näytti muutenkin menevän hyvin koska heillä varmasti riittää rakkautta niin toisilleen kuin lapsillekkin. Itse menin naimisiin 20.vuotiaana ja minusta se on hyvä ikä, menimme siten että lapsemme kastettiin samassa tilaisuudessa.. Niin mutta minulla oli asiaakin meinaan tämä morsiammen äiti!!!
Kuinka hän kohteli koiriaan, repi niitä päästä ym.. ei hauskan näköistä touhua kaikenlisäksi koiria näytti olevan kolme mutta pihalla oleva tarha ei riittäisi edes yhdelle pienelle koiralle.. Sitten hän kuitsui koiraansa läskipääksi ja nauroi päälle.. Perkele mua rupesi raivostuttamaan tämä..
No mutta kuitenkin hyvää alkavaa kesää kaikille!! - realisti
seurannut sarjaa kirjoitti:
Minusta pariskunta oli ihana, lapset oli ihania nja heillä näytti muutenkin menevän hyvin koska heillä varmasti riittää rakkautta niin toisilleen kuin lapsillekkin. Itse menin naimisiin 20.vuotiaana ja minusta se on hyvä ikä, menimme siten että lapsemme kastettiin samassa tilaisuudessa.. Niin mutta minulla oli asiaakin meinaan tämä morsiammen äiti!!!
Kuinka hän kohteli koiriaan, repi niitä päästä ym.. ei hauskan näköistä touhua kaikenlisäksi koiria näytti olevan kolme mutta pihalla oleva tarha ei riittäisi edes yhdelle pienelle koiralle.. Sitten hän kuitsui koiraansa läskipääksi ja nauroi päälle.. Perkele mua rupesi raivostuttamaan tämä..
No mutta kuitenkin hyvää alkavaa kesää kaikille!!siinä ohjelmassa oli se morsiammen äiti, joten pistää miettimään ketä te nuoretäidit rakastatte koiria vai lapsia!!??
- peppilottanen
vauva tulossa marraskuussa, itse olen 18 ja mies 29. Seurusteltu vuosi. Eli ikäeroa 11vuotta. Tyytyväinen ainakin oon siihen että ukko minuun silmänsä iski. Että ei oo ikäero haitannu...
- ihmetellä
noiden aikuisten miesten henkisen kehityksen tasoa jos otetaan lapsi vaimoksi. Ei voi ymmärtää... Nää on näitä äijiä jotka ei ole välittäneet kasvaa aikuisiksi ja tuntee oman ikäiset AIKUISET naiset uhkana. Helpompi ottaa elämää kokematon nuori tyttö vaimoksi nii ei tuu turhii puheita kun nuori tyttö ei osaa vaatia viel samaa mitä aikuinen nainen...
- just juu..
ihmetellä kirjoitti:
noiden aikuisten miesten henkisen kehityksen tasoa jos otetaan lapsi vaimoksi. Ei voi ymmärtää... Nää on näitä äijiä jotka ei ole välittäneet kasvaa aikuisiksi ja tuntee oman ikäiset AIKUISET naiset uhkana. Helpompi ottaa elämää kokematon nuori tyttö vaimoksi nii ei tuu turhii puheita kun nuori tyttö ei osaa vaatia viel samaa mitä aikuinen nainen...
Ihmetellä sinun henkistä kypsyyttäsi, jos vielä 18vuotiaana koit itsesi lapseksi?
- sähän
just juu.. kirjoitti:
Ihmetellä sinun henkistä kypsyyttäsi, jos vielä 18vuotiaana koit itsesi lapseksi?
sitä voit vaikka ihmetellä, yleensä "hieman" yksinkertaisen ihmisen piirteisiin kuuluu ihmetellä asioita, joita muut eivät sillälailla pohdi.
Jos sä koit ittes 18 veenä aikuiseksi niin se on minusta huolestuttavaa.
Toisaalta onhan se sellaista nuoruuden uhmaa näyttää aikuisille, että olenhan minäkin jo lähes aikuinen. Tähän sopii sanonta 18 vee ja karvaton... - miisa
sähän kirjoitti:
sitä voit vaikka ihmetellä, yleensä "hieman" yksinkertaisen ihmisen piirteisiin kuuluu ihmetellä asioita, joita muut eivät sillälailla pohdi.
Jos sä koit ittes 18 veenä aikuiseksi niin se on minusta huolestuttavaa.
Toisaalta onhan se sellaista nuoruuden uhmaa näyttää aikuisille, että olenhan minäkin jo lähes aikuinen. Tähän sopii sanonta 18 vee ja karvaton.....mustavalkoinen käsityksesi. Ettäkö olet ehdottomasti joko lapsi tai aikuinen, välimaastoa ei ole olemassa?
Yleensä 18- vuotias ei ole missään tapauksessa enää lapsi, mutta harvoin aikuinenkaan, riippuen toki ihmisestä itsestään, EI pelkästä iästä.
Jokaisella on varmasti oma määritelmänsä aikuisuudelle, mutta minusta on huolestuttavaa se jos sinun käsityksesi on 'eilen lapsi, tänään aikuinen' ihmisen saavutettua tietyn ikävuoden?
Nuori/ nuori aikuinen saattaisi olla parhaiten kuvaava termi? - sitähän
miisa kirjoitti:
..mustavalkoinen käsityksesi. Ettäkö olet ehdottomasti joko lapsi tai aikuinen, välimaastoa ei ole olemassa?
Yleensä 18- vuotias ei ole missään tapauksessa enää lapsi, mutta harvoin aikuinenkaan, riippuen toki ihmisestä itsestään, EI pelkästä iästä.
Jokaisella on varmasti oma määritelmänsä aikuisuudelle, mutta minusta on huolestuttavaa se jos sinun käsityksesi on 'eilen lapsi, tänään aikuinen' ihmisen saavutettua tietyn ikävuoden?
Nuori/ nuori aikuinen saattaisi olla parhaiten kuvaava termi?en tietenkään tarkoittanut, mutta tällä palstalla on turha kertoa tarkemmin, koska sun kaltaiset ymmärtämättömät ei kumminkaan tajua mistä on kyse.
- miisa
sitähän kirjoitti:
en tietenkään tarkoittanut, mutta tällä palstalla on turha kertoa tarkemmin, koska sun kaltaiset ymmärtämättömät ei kumminkaan tajua mistä on kyse.
..joskus tosiaan vaivautusitkin kertomaan tarkemmin etkä olettaisi vain että kaikki täällä ovat "kaltaisiani ymmärtämättömiä"?
Saattaisit yllättyä. - triini
Tyytyväinen...heh! AIKUINEN hyväksikäyttäjä on taas päässyt kusettamaan teinitytteliä. Kauankohan luulet miehesi pysyvän kanssasi kun lapsi syntyy? Että onnea vaan sulle! Oon kuullut kun tuttavapiirin 25-30v ukot naureskelee teinityttöjä, jotka kuulemma ois niin helppoja saaliita. Kaikki miehet eivät toki heidän kanssaan muhinoi, vain ne muutamat epäonniset joilla ei menestystä ole omanikäistensä joukossa..
- utelias...
tuleekohan nuo satuhäät uusintoina? kun en nähnyt tuota jaksoa vaikka yleensä sarjaa seuraankin...
- tyttö
Tämä ohjelman pariskunta ei todellakaan vaikuttanut mitenkään ns. ruudinkeksijöiltä. Janilla oli koko ohjelman hölmö ilme ja silmät ympyröinä j lisäksi koko ajan hikinen ylähuuli. Anteeksi vaan, mutta tuli hänestä vähän melkein kehitysvammainen vaikutelma. Mutta oli lasten kanssa nätisti, varmasti rakastava ja hellä isä.
Veera taas...onkohan lasten tekeminen joku pakokeino hänelle, ettei tarvitse käydä koulua loppuun ja mennä töihin? Miksi muuten lapsia tulisi sopivasti aina parin vuoden välein..kun yleensä ihmiset vähän katsovat 2-3 lapsen kohdalla mihin on varaa ja millaisen materiaalisen elämän haluaa lapsilleen antaa. Eikä Veera tosiaankaan puhunut mistään su7unnitelmista, innoissaan vaan halusi hääkuva otetuksi oikein. Ei puhunut tulevaisuudesta mitään muuten, eli ei kai mitään erikoisia tavoitteita....
Kun edes kummallakaan vanhemmista ei ole ollut varaa käydä autokoulua! Monen mielestä varmasti täysin turha asia autokoulu, mutta silti...Kyllähän siinä perheessä kelan jehkäpä jopa sossun etuudet ovat käytössä. Mutta toisaalta sanotaanhan sitä, että lapsi tuo leivän tullessaan...
Itse olen 23, enkä oikein osaa vieläkään kuvitella itseäni äidiksi. Olen ollut parisuhteessa 6 vuotta samanikäisen miehen kanssa ja vasta nyt viimeisen parin vuoden aikana kasvanut ajatukseen, että lapsia olisi äärimmäisen hienoa saada joskus. Olen nyt vasta oikeasti tajunnut millainen vastuu ja kunniatehtävä lasten kasvattaminen on, siihen täytyy suhtautua tosissaan.
Jos lapsia vain meille suodaan, niin ovat muutaman vuoden päästä erittäin tervetulleita. Ehkä toiset sitten kasvavat tähän vastuuseen nopeammin, mitta vaikea uskoa silti että kukaan 15-vuotias olisi NIIN aikuinen silloin...Kuvittelee varmasti olevansa.- ¨.-.-.-.-.
kuka idiootti taas aloitti tämmöisen keskustelun!!!!ei taija olla omaa elämää ku pitää tulla tänne arvostelemaan. antakaa toisten olla onnelisia..
- Ihan hävettää.
Kyllä hävettää tämän keskustelun anti! Kehtaattekin puhua tuntemattomista ihmisistä noin pahasti. Kyllä on tukkapöllyt jääneet varmaan joskus antamatta teillekin.
Mm. että sulhanen vaikutti kehitysvammaiselta. On todella kauniisti sanottu kolmen lapsen isästä. (Tiedättekö, että tuollaisella kielenkäytöllä voi karma järjestellä sinulle itsellesi kehitysvamman onnttomuuden kautta?) Kaikki ihmiset eivät välttämättä televisiossa osaa olla rennosti eikä useat ole muutenkaan ns. hyviä suustaan kameran edessä. Vai voitteko käsi sydämellä sanoa itse olevanne fiksuja ja filmaattisia tilanteessa kuin tilanteessa? Vaikkapa televisiolähetksessä?
Morsian oli mielestäni hyvä äiti. Jotkut vain haluavat tehdä kaikki muksut nuorena. Vai pitäisikö kaikkien ihmisten saattaa maailmaan vauvoja n. viiden vuoden välein 20-40 vuotiaana?
Hankkikaa nyt äkkiä se oma elämä.
..ja vielä tuosta ikäerosta sen verran, että tätini mies on häntä 15 vuotta vanhempi ja hyvin pyyhkii vielä eläkeiässäkin. (Täti oli 18v kun naimisiin menivät) Loppujen lopuksi 5 vuotta on melko lyhyt ikäero.- !!!
Miksi muiden pitäisi lopettaa kun sinä aloitat? Hävettävin kirjoitus tähän asti oli kyllä sinun.
Mutta huomaa älyn puutteesi kun kuvittelet ruumiillisen kurituksen (=tukkapölly) olevan ratkaisu ongelmiin. Itse olet sitä tainnut niin reippaasti saada, että on pää heilunut vähän liikaakin.
Mutta hyvä idea; hanki se elämä! - vähän sivistää
itseään siellä peruskoulussa ennen kuin niitä vauvoja alkaa pykäämään..
"(Tiedättekö, että tuollaisella kielenkäytöllä voi karma järjestellä sinulle itsellesi kehitysvamman onnttomuuden kautta?)"
Tiedätkö mistä sana KEHITYSvamma tulee? Siitä että jokin osa ihmisessä ei ole KOHDUSSA KEHITTYESSÄ KEHITTYNYT LOPPUUN!!!
EI siis niin että onnettomuudessa vammautuu. Onnettomuudessa vammautuminen on VAIN vammautumista. Se ei liity mitenkään kehittymiseen koska kehitys ihmiseksi on jo tapahtunut. Onnettomuudessa voi rampautua tai vammauttua. Mutta ei kehitysvammautua.
Voiko olla noin sivistymättömiä ja lukemattomia ihmisiä vielä olemassa 2000-luvulla? :O - 1977
vähän sivistää kirjoitti:
itseään siellä peruskoulussa ennen kuin niitä vauvoja alkaa pykäämään..
"(Tiedättekö, että tuollaisella kielenkäytöllä voi karma järjestellä sinulle itsellesi kehitysvamman onnttomuuden kautta?)"
Tiedätkö mistä sana KEHITYSvamma tulee? Siitä että jokin osa ihmisessä ei ole KOHDUSSA KEHITTYESSÄ KEHITTYNYT LOPPUUN!!!
EI siis niin että onnettomuudessa vammautuu. Onnettomuudessa vammautuminen on VAIN vammautumista. Se ei liity mitenkään kehittymiseen koska kehitys ihmiseksi on jo tapahtunut. Onnettomuudessa voi rampautua tai vammauttua. Mutta ei kehitysvammautua.
Voiko olla noin sivistymättömiä ja lukemattomia ihmisiä vielä olemassa 2000-luvulla? :O...tuolla perusteella sivistymättömiä ovat kaikki muut paitsi sinä... Kehitysvamma on vamma, joka on syntynyt ennen 18 ikävuotta. Jos lapsi saa aivovaurion vaikka hukkumalla, hänestä tulee kehityvammainen. Jos aikuinen saa samanlaisen aivovaurion vaikka kolarissa, tulee hänestä vammautunut (invalidi?).
Niin, en tiedä mikä tuossa on takana... Ehkä joku on joskus keksinyt, että ihminen on täysin kehittynyt täytettyään 18 vuotta. En edes tiedä vaihteleeko tuo ikä sitten maittain, onko 18 vain suomessa, jossain muualla 21-vuotta..? Jos joku tietää tai jaksaa ottaa selvää, niin minuakin kiinnostaisi. - ....
1977 kirjoitti:
...tuolla perusteella sivistymättömiä ovat kaikki muut paitsi sinä... Kehitysvamma on vamma, joka on syntynyt ennen 18 ikävuotta. Jos lapsi saa aivovaurion vaikka hukkumalla, hänestä tulee kehityvammainen. Jos aikuinen saa samanlaisen aivovaurion vaikka kolarissa, tulee hänestä vammautunut (invalidi?).
Niin, en tiedä mikä tuossa on takana... Ehkä joku on joskus keksinyt, että ihminen on täysin kehittynyt täytettyään 18 vuotta. En edes tiedä vaihteleeko tuo ikä sitten maittain, onko 18 vain suomessa, jossain muualla 21-vuotta..? Jos joku tietää tai jaksaa ottaa selvää, niin minuakin kiinnostaisi.Suomessa on arviolta noin 30 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma. Kehitysvamma ilmenee ennen 18 vuoden ikää. Vamma voi johtua joko syntymää edeltävistä syistä, synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista tai lapsuusiän sairauksista ja tapaturmista. Osa syistä jää kokonaan selvittämättä. Kehitysvamma ei ole sairaus. Se on vaurio tai vamma, joka haittaa jokapäiväistä selviytymistä sitä vähemmän, mitä paremmin yhteiskunta on suunniteltu meille kaikille.
Kehitysvamma on vamma ymmärtämis- ja käsityskyvyn alueella. Siksi uusien asioiden oppiminen ja käsitteellinen ajattelu ovat kehitysvammaisille ihmisille vaikeampia kuin muille. Kuitenkin kehitysvammaiset ihmiset oppivat monia asioita samalla tavalla kuin muut. - 1977
.... kirjoitti:
Suomessa on arviolta noin 30 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma. Kehitysvamma ilmenee ennen 18 vuoden ikää. Vamma voi johtua joko syntymää edeltävistä syistä, synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista tai lapsuusiän sairauksista ja tapaturmista. Osa syistä jää kokonaan selvittämättä. Kehitysvamma ei ole sairaus. Se on vaurio tai vamma, joka haittaa jokapäiväistä selviytymistä sitä vähemmän, mitä paremmin yhteiskunta on suunniteltu meille kaikille.
Kehitysvamma on vamma ymmärtämis- ja käsityskyvyn alueella. Siksi uusien asioiden oppiminen ja käsitteellinen ajattelu ovat kehitysvammaisille ihmisille vaikeampia kuin muille. Kuitenkin kehitysvammaiset ihmiset oppivat monia asioita samalla tavalla kuin muut.Jos sinulla oli joku lähde mistä tuon otit, niin oliko siinä tuosta ikärajasta? Onko kaikkialla sama, vai vain suomessa ja muissa sellaisissa maissa joissa täysi-ikäisyyden raja on 18?
Määritelmät kyllä vaihtelevat; mm. aistivammaisa ei kaikissa määritelmissä pidetä kehitysvammaisina, vaikka heidän vammansa esim kuurous tai näkövamma on syntynyt jo varhain, vaikka ennen syntymääkin. Kehitysvammana voi pitää myös lieviä näkövammoja, mikäli tarvitsee jo lapsena lasit, kärsii heikommasta näöstä.
Mutta kuten itse tuossa määritelmässä sanoit; kehitysvamma tuo ymmärtämiseen ja käsityskykyyn ongelmia. Eli tuossa määritelmässä kehitysvammalla tarkoitettiin vain "älyllistä kehitysvammaisuutta". Lukumäärä on paljon suurempi, kun mukaan otetaan muutkin kehitysvammaiset; mm. aistivammaiset, liikuntavammaiset, kehityshäiriöistä johtuvat poikkeumat...
- ...tosiaan
Kylläpä nyt ovat teiniäidit nousseet takajaloilleen tuosta aloituksesta. Jokukin oli 14-vuotiaana aloittanut seurustelemaan silloin kakskymppisen "poikaystävänsä" kanssa. Haloo, kehityseroista viis, mutta rikos mikä rikos!!! Vai väitättekö, että teini-iän ohittanut amisjätkä on kaksi vuotta pidellyt kädestä ennen seksin harrastamista?! Eikö vanhemmilla ole minkäänlaista vastuuntuntoa alaikäisistä kakaroistaan?
Pedoja mitä pedoja pthyi!- joopa joo
Ja jotenkin aina näitä ikäeroja kuittaillaan sillä kuinka ollaan "henkisesti samanikäisiä" Ei se nyt kovin hyvälle kuullosta olla 20-vuotiaana henkisesti vasta 14 tai 15. Ja tyhjä väittää 15-vuotiaan olevan henkisesti 20 tai vanhempikin. "Oikeasti kypsä" 15-vuotias tutustuu itseensä (ennenkaikkea) ja vastakkaiseen sukupuoleensa oman ikäistensä kanssa.
- korjaus
joopa joo kirjoitti:
Ja jotenkin aina näitä ikäeroja kuittaillaan sillä kuinka ollaan "henkisesti samanikäisiä" Ei se nyt kovin hyvälle kuullosta olla 20-vuotiaana henkisesti vasta 14 tai 15. Ja tyhjä väittää 15-vuotiaan olevan henkisesti 20 tai vanhempikin. "Oikeasti kypsä" 15-vuotias tutustuu itseensä (ennenkaikkea) ja vastakkaiseen sukupuoleensa oman ikäistensä kanssa.
piti olla "sukupuoleen" ei "sukupuoleensa" :D
- tytsy84+p
joopa joo kirjoitti:
kypsä 15-vee tutustuu vastakkaisen sukupuoli elimiin vasta seurusteltuaan ainakin pari kk. mielummin ku oottas viel ainaki vuoden ennenkö tutustuu käestä pitämistä ja suutelemista pidemmälle. ällöttävää kattoo lapsia joil on fritsuja kaula täys viikonloppusin kartsalla..ite en oo mikkää mis täydellisyys mut älysin alottaa seksielämän 16 vuotiaana ihmisen kanssa joka tajusi että olin todella kokematon. ja oli muuten omanikänen..nyt hieman vanhempana on todella hyvä mieli et alotin vasta silloin..ehkä ois voinu vielä vuoden oottaa..
no jokkainen tallaa tavallaa..jos voi oikeesti olla tyytyväinen siihen mitä tekee ja on tullu tehtyä ni siittä vaa sitte..omalle pojalle yritän joskus valistaa että ei oo mikkää kiire ja ei ensimmäisen tytön kaa tarvii sänkyyn hypätä..ja ehkäsystä tuun valistaa ettei se oo vaa naisten ongelma.
- Mamma90
Taas näitä löytyy... Iän piikii kaikki vain.. miksi vaivaudut tulla tänne haukkumaan muiden valintoja ?
- äiti75
Mielestäni alkuperäinen ei HAUKKUNUT vaan kritisoi ja esitti mielipiteensä.
Ainahan sitä toivoo itselleen "sopivaa" ja myötäilevää kommenttia ja nuorena on herkkä kaikelle kritiikille. Melko sokeana pitää kuitenkin maailmaa hahmottaa jos ajattelee kaiken pyörivän vain teiniäitiyden ympärillä. Jos kävisit muillakin keskustelupalstoilla, huomaisit, että jokaisessa niissä kritisoidaan omaa aihealuettaan. Jopa haukutaan, mutta yleisimmin kyse on kritisoinnista tai mielipiteen esittämisestä, minkä joku kritiikkiä kestämätön sitten kokee henkilökohtaiseksi loukkauseksi.
Jokaisella saa olla mielipiteensä ja harvan mielipiteet ovat täysin samanlaiset esim. 16-vuotiaana kuin 30-vuotiaana. Ei minun ainakaan, vaikka 16-vuotiaana (tietysti) ajattelin olevani hyvin kypsä ja ajattelevani samoin vielä 10v kuluttua. Niin se vaan on. Nyt jo tiedän, että ajatukseni saattavat olla erilaiset kymmenen vuoden kuluttua. Yleensä ajattelutaitokin kehittyy eniten lapsuusvuosina. 6-vuotiaskin voi olla hyvin pikkuvanha ja pitää itseään kaikkitietävänä, mutta sitähän hän ei ole.
Lakia voi toki kritisoida (ainakin kun se ei sovi omaan näkemykseen), mutta tosi asia on, että jos aikuinen on sukupuoliyhteydessä alaikäisen kanssa, kyse on rikoksesta. Niin kuin tämän päivän lehdessä kirjoitetaan kahden tytön hyväksikäytöstä: "Nyt tutkituissa tapauksissa ei ollut poliisin mukaan kyse pakottamisesta tai raiskauksesta, vaan miehet näyttävät käyttäneen hyväkseen lapsen johdateltavuuutta". Tapauksen lapset olivat 12v ja 14v.
Onhan se nimittäin hyvin mairittelevaa kun epävarmalle teinille sanotaan, että "olet kypsä ikäiseksesi". Se on helppo keino saada haluamansa. Mutta vaarana on, että esim. alaikäisen huoltaja nostaa syytteen hyväksikäyttäjää vastaan. Valitan.
- odottamaan
että tulee nelikympiseksi ennekuin aloittaa lastenteon
loppuu meiltä veronmaksajat ja työntekijät
oikein tosissaan....
Eikö elämä ole jo itsessään lahja meille jokaiselle
ja jokaisella meistä on oikeus tehdä omasta elämästään omannäköisensä
kuten myös omista häistäänkin.
Pahaa voi jakaa,
mutta parempi jakaa
hyvää mieltä ja iloisia asioita
varsinkin toisista ihmisistä ja heidän elämästään!- se ei
tientenkään tarkoita sitä että niitä lapsia pykää jokainen 15 tai 16v.
Jos näin on loppuu turvakodit kesken. - tässä..
se ei kirjoitti:
tientenkään tarkoita sitä että niitä lapsia pykää jokainen 15 tai 16v.
Jos näin on loppuu turvakodit kesken.maassa on vielä rakastavia vanhempia,jotka eivät aja turvakotiin jos tulee raskaaksi.Sitä paitsi,aika moni teinivanhempi asuu jo omillaan.
- lapseton täysi-ikäinen
Minusta tuossa oli myös eräänlaista vastuuttomuutta pelissä: äidillä ei mitään koulutusta eikä halua kouluttautua, mieskin ilmeisesti "duunari". Tuli sellainen olo, että nainen haluaa olla vain lapsentekokone eikä mieskään eritysemmin työstään nauti.
Tottakai tajuan, että elämänsä suurimmat saavutukset näkee lapsissaan. Mutta eikö näillä ihmisillä ole mitään kunnianhimoa? Millaista miehen on puurtaa kouluttamattomana samassa työpaikassa vielä 40 vuotta? Ei "duunareissa" mitään vikaa ole ja heitähän tässä maassa tarvitaan, mutta entä jos työpäivän kohokohta on kotiinpääsyn hetki? Itse en ainakaan sietäisi sellaista työtä. Mitä jos tulee ero tai mies kuolee? Mitä nainen sitten tekee? Itse haluaisin antaa lapsilleni rakkauden lisäksi aineellista hyvinvointia, miten se onnistuu pienellä palkalla?
Muutenkin ihmettelen joidenkin nuorten ihmisten lukuhaluttomuutta. Millaista on elää elämäänsä, kun ei ymmärrä kieliä, luonnonilmiöitä, omaa kehoaan? Miten voi olla niin välinpitämätön ympäristöään kohtaan? Joillain on yleissivistyskin niin olematonta, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Ei koulunkäynti ole avain onneen, mutta minä ainakin saan elämästä paljon enemmän irti, kun ymmärrän edes vähän ympäröivää maailmankaikkeutta.- Täällä olisi
yksi duunari vaan... ;)) En ota kantaa siihen ohjelmaan enkä niiden ihmisten toimitaan... mutta
sen haluan sinulle kertoa, että ihan oikeasti pienellä palkalla voi pärjätä paremmin kuin hyvin! :) Itsekin olen vain ammattitutkinnon suorittanut, mutta töitä piisaa, ja eläneeksi tulee. Ja pystyy jopa matkailemaan. Eli ei ne suuret tulot vaan pienet menot! ;)) Niin, ja ne suuret tulotkaan eivät sitä onnea tuo, vaan se onni löytynee aivan muulla konstilla! - akateeminenN
Täällä olisi kirjoitti:
yksi duunari vaan... ;)) En ota kantaa siihen ohjelmaan enkä niiden ihmisten toimitaan... mutta
sen haluan sinulle kertoa, että ihan oikeasti pienellä palkalla voi pärjätä paremmin kuin hyvin! :) Itsekin olen vain ammattitutkinnon suorittanut, mutta töitä piisaa, ja eläneeksi tulee. Ja pystyy jopa matkailemaan. Eli ei ne suuret tulot vaan pienet menot! ;)) Niin, ja ne suuret tulotkaan eivät sitä onnea tuo, vaan se onni löytynee aivan muulla konstilla!Ei se koulutus sinänsä, vaan sydämen sivistys, ainakin tuossa vanhemmuudessa. Lapselle se on loppujen lopuksi aika sama, ainakin pienempänä. Ei siitä suurempia traumoja tullut minullekaan, vaikka duunarivanhemmilla ei ollutkaan aina varaa ostaa viimeistä huutoa olevia merkkivaatteita tms. Suomessa ei kenenkään pitäisi kärsiä nälkää, asunnottomuutta tms. perusturvan puutteesta. Ja jos kärsiikin, on syy usein jossain muussa, päihteidenkäytössä, mielenterveysongelmissa esimerkiksi. Ja kyllä niitä oikeasti tyhmiäkin ihmisiä löytyy, ei osata elää suu säkkiä myöten, hankitaan lisää jälkikasvua, vaikka ei oikein ole rahkeita kasvattaa entisiäkään.
Tosiasia on myös se, että kaikilla ei ole älliä opiskeluun. Toisaalta lähes kuka tahansa pystyy hankkimaan itselleen edes JONKINLAISEN ammatin, vaikka sitten oppisopimuksella, jos ei tuo lukupuoli innosta. Onhan näitä nuoria, joilla ei ole edes peruskoulu suoritettuna, ja lapsia tehdään, että saisi edes jonkinlaista toimeentuloa. Uskoisin aikaisemman kirjoittajan kritikoineen tällaisia teinivanhempia. - 1977
Täällä olisi kirjoitti:
sen haluan sinulle kertoa, että ihan oikeasti pienellä palkalla voi pärjätä paremmin kuin hyvin! :) Itsekin olen vain ammattitutkinnon suorittanut, mutta töitä piisaa, ja eläneeksi tulee. Ja pystyy jopa matkailemaan. Eli ei ne suuret tulot vaan pienet menot! ;)) Niin, ja ne suuret tulotkaan eivät sitä onnea tuo, vaan se onni löytynee aivan muulla konstilla!Edellinen kirjoittaja painottikin työn mielekkyyttä. Ihan sama minkätasoinen koulutus kenelläkin on, kunhan saa tehdä sellaista työtä josta nauttii ja työ antaa jotain muutakin kuin vain rahaa. Työelämässä ollaan kuitenkin nelisenkymmentä vuotta ja joka arkipäivä työssä vietetään enemmän hereillä olo aikaa kuin perheen parissa. Työ mielekkyys on siis erittäin suuri elämänlaatu tekijä.
Alhaisella koulutuksella tai ilman koulutusta joutuu usein ottamaan sen työn minkä saa, mikä ei ole kelvannut muille, se ei aina ole nautittavaa. Korkeammin koulutetuilla on laatu vaatimukset työlleen korkeammat ja he kokevat työelämän antoisampana siksi, että he voivat tehdä haluamaansa työtä, heillä on myös halua ponnitella saadakseen haluamansa työn.
Kaikilla ei ole kunnianhimoa uran suhteen ja kunnianhimon kohteet ovat muualla, se on ymmärrettävää. Mutta nyky yhteiskunnassa meiltä odotetaan osallistumista työelämään, jopa perheelliset sinne joutuvat. Sen reilusti yli neljäkymmentä vuotta kyllä kestää missä työssä vain, mutta siitäkin "lyhyestä" elämänsä ajasta voi myös halutessaan nauttia.
- ....
itse oli vielä 14 kun sain ensimmäisen lapseni....lapsi syntyi 8 ja 9 luokan kesä lomalla ja lapsen synnyttyä kävin kouluni lopuun ja niin edelleen....myös minulla ja lapseni isaällä oli 5 vuotta ikä eroa....mitä sitten...jos kaksi ihmistä on suunnileen samalla aaltopituudella ni mitä vikaa siinä on...tosin yksin olen hoitanut lapseni kun aikuinen mies ei siihen pystynyt joten eikö tämä kerro sen että vaikka on nuori äiti niin voi olla tunnollisempi kuin vanhempi...luulen että enemmän on lapsia huostaan otettu vanhemmilta äideiltä kun teini äideiltä...kyllä te aina jaksatte haukkuu teiniäitejä...jotkut vaan on kypsempiä ku toiset....kun aina ootte sanomas ni tulee ihan sellanen tunne et teillä ei itellä ole miestä eikä lapsia ja ootte katkerii tai jotain sinne päin....lopettakaa nyt herranen aika!!!!!!!
- tekstistäsi
jotkut vaan on kypsempiä kuin toiset..No senverran voin kertoa, että sä et kuulu niihin kypsempiin teiniäiteihin.
Kirjoituksesi huutomerkit paljastaa paljon "älykkyydestäsi".
Lopeta nyt herranen aika!!!!!!!!!!!!???????? - oioi
tekstistäsi kirjoitti:
jotkut vaan on kypsempiä kuin toiset..No senverran voin kertoa, että sä et kuulu niihin kypsempiin teiniäiteihin.
Lopeta nyt herranen aika!!!!!!!!!!!!????????Juu, ei todellakaan vaikuta miltään ruudinkeksijöiltä nämä "henkisesti samalla tasolla" yli kaksikymppisten kanssa olevat.
Taitavat ne kundit olla hieman hitaita amisjanareita jotka ovat joutuneet jäämään ankeaan pikkukaupunkiin yläasteikäisiä muijia vikittelemään kun kaikki fiksummat ovat karanneet opiskeluiden perässä kaupunkeihin. - ikävä kyllä
oioi kirjoitti:
Juu, ei todellakaan vaikuta miltään ruudinkeksijöiltä nämä "henkisesti samalla tasolla" yli kaksikymppisten kanssa olevat.
Taitavat ne kundit olla hieman hitaita amisjanareita jotka ovat joutuneet jäämään ankeaan pikkukaupunkiin yläasteikäisiä muijia vikittelemään kun kaikki fiksummat ovat karanneet opiskeluiden perässä kaupunkeihin.täällä kaupungissakin, pääkaupunkiseudulla, tuollaisia amispellejä jotka vielä lähes 30v:nä kihlaa ja tekee kakaran just yläasteelta pääseen tytön kanssa.. Mielestäni pitäisi jonkin sortin laki tehdä alle 18-vuotiaiden suojaksi jos eivät tytöt itse tajua että heitä hyväksikäytetään rankasti näiden henkisesti jälkeen jääneiden amisäijien taholta!
- alkuperäinen_kirjoittaja
oioi kirjoitti:
Juu, ei todellakaan vaikuta miltään ruudinkeksijöiltä nämä "henkisesti samalla tasolla" yli kaksikymppisten kanssa olevat.
Taitavat ne kundit olla hieman hitaita amisjanareita jotka ovat joutuneet jäämään ankeaan pikkukaupunkiin yläasteikäisiä muijia vikittelemään kun kaikki fiksummat ovat karanneet opiskeluiden perässä kaupunkeihin.Juuri tätä vähän hain, että mikä ihme saa 20-vee miehen ja 15-vee tytön tekemään lapsen muutaman kuukauden seurustelun jälkeen, vaikka kihloihin meno on tuntunut omien sanojen mukaan jo vähän hassulta ja liian "aikuismaiselta".
Olen onnellinen näiden kahden puolesta kyllä, enkä toivo heille mitään pahaa elämässä. Ovat näkemäni mukaan hyviä vanhempia, enkä mitenkään kritisoi heitä siitä. Mutta tietysti muutamia kysymyksiä heräsi, mutta mitenkään erikoisesti kritisoida en halunnut.
Mutta olisin vain miettinyt näitä muutamia asioita mistä jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin. Koska minusta viisi vuotta ikäeroa tuossa iässä on paljon! Ja mitä kertoo 20- vuotiaasta miehestä että kokee olevansa samalla tasolla 15- vuotiaan lapsen kanssa? Miksei kouluja voi käydä loppuun yms.
Kun omassa lähipiirissä herätti jo ihmetystä se, että muutin suoraan kirjoitusten jälkeen 18-vuotiaana samanikäisen poikakaverini kanssa yhteen ja menimme kihloihin. Tätäkin vähän kauhisteltiin ja ihmeteltiin, vaikka onnellista yhdessäoloa on riittänyt vuositolkulla sen jälkeen. ;)
Itse näin jälkikäteen on tajunnut, että aika lapsihan sitä oli, vaikka omasta mielestään aikuinen. Mutta hyvin elämä on sujunut. Jotenkin vain ihmettelee miten sitä olisi jaksanut vielä nuorempana ja lapsen kanssa sen kaiken kasvukivun mitä aikuiseksi kasvamiseen kuuluu? Koska väkisinkin sitä törmää suuriin pettymyksiin (ei pääse heti opiskelemaan tms) ja parisuhde tuo aina mukanaan neuvoteltavaa ja opittavaa. - ....
tekstistäsi kirjoitti:
Lopeta nyt herranen aika!!!!!!!!!!!!????????jos älykkyyttä voi mitata siitä että käyttää huutomerkkejä kirjoituksissaan niin huh huh...et taida itse käydä ihan täysillä...mutta se siitä...en jaksa väitellä kenenkään älykkyyksistä...ja pari huutomerkkiä vielä sun kiusaks!!!!!!
- uusinnat siis
kesäkuu 11 klo 12 lkoppui suusinta juuri
- entä sitten nämä horoskoop...
kesäkuu 11 klo 12 loppui uusinta juuri
KESKUSTELUA SIITÄ HOROSKOOPIN OSIOSYTA KIITOS????
lokakuussa oli skorpiooni jotenkin sisäisesti kaunis ja iloinen vaimiten se oli
ja
vesimies pikku kepposia tarvitseva, omiin piirteisiinsä ukkoutuva mutta vaatimuksistaan huolimatta hyvin romanttisuutta antava puoliso? - häitähäitä
et, kun olis kiva kattoa noita satuhäitä vielä jälkikäteen, kun ei ole nähnyt oikeaan aikaan niitä telkkarista, et näkyykö ne esim netin kautta??
- enmää
Minusta on kyllä todella sairasta jos ikäero on esim... 5- 10 vuotta ja toinen osapuoli on alaikäinen. SEhän on rikollista. yök. Hakekoon vanhat ukot omanikäistä tuheroo eikä teinipimuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782