Seniori-laivanrakennusinsinööri Yrjänä Vuori rakennutti itselleen joskus 1990-luvun alkupuolella todella kookkaan valtamerikelpoisen moottoriveneen, uppoumaltaan noin 65 tonnia. Leveyttä 5,5 metriä ja syväystä 2,5 m. Paatista on tiettävästi juttu VENE-lehden nrossa 3/1993.
Onko tietoa tuon komeuden viime vuosien vaiheista? Kelluuko missäpäin?
* * *
Entinen Nautor-pomo Pekka Koskenkylä on risteillyt maailman valtamerillä toisella hyvänkokoisella purjeettomalla järkäleellä. Noista reissuista lienee hänen elämänkumppaninsa Pirkko Koskenkylä kirjoittanut kirjan nimeltä Mielenkiintoinen tuttavuus.
Sama kysymys: sattuuko aluksen nykyinen sijainti ja käyttö olemaan palstalaisten tiedossa?
Vähän kookkaampia "teräsveneitä"
17
2902
Vastaukset
- varmaan
paljoakaan auta mutta vuoren alus jotakin C oli pitkään myynnissä venelehdessä joten joku sen varmaan hankki.Saatan olla vääräässä mutta käsitykseni on että Koskenkylän alus olisi tuhoutunut,varma en ole,kokeile googlettamalla mielestäni sieltä voisi löytyä jotain.
- epä vene
En tiedä "laivan" myöhäisemmistä vaiheista, mutta se oli aivan järjetön konstruktio. Yrjänä on ollut vanhuuden höperö sitä suunnitellessaan. Alus oli niin painava, että vasta-aaltoon ajettaessa se sukelsi aallon läpi. Nopeus kovassa merenkäynnissä oli parin solmun luokkaa. Aivan järjetön laite.
- Huoltoalus
Mikä siinä mielestäsi ihan järjetöntä oli, painoko? Oletko tullut ajatelleeksi, että tuollaiset perinteiset puiset 17- 20- metriset kalastustroolarit olivat leveydeltään ja syväykseltään ynnä sen seurauksena myös painoltaan yleensä samaa luokkaa tämän aluksen kanssa? Tuolla Nettiveneessä on parhaillaan myynnissä ex. luotsikutterirunkoinen alus, ei mikään ikäloppu edes. Pituutensa on vain 14,6 m ja leveys vain 4,7 m, nämä mitat siis melkoisesti Anne C:n mittoja pienemmät, syväys on noin 2,5 m ja yllätys yllätys, lyhyydestään ja kapeudestaan huolimatta alus painaa yli 43000 kg. Sitä todellista merikelpoisuutta saavutetaan vain kun aluksen uppouman painopiste saadaan riittävän alas, vieläpä niin että uppouman painopiste tulee mahdollisimman paljon aluksen koko massan painopistettä alemmaksi. Ja pysyy myös siellä alempana aluksen kallistuessa, siten aluksella säilyy se kallistumaa oikaisemaan pyrkivä vääntömomentti. Tuttuja asioita tietysti kaikille veneihmisille. Samoin kuin sekin, että kovassa merenkäynnissä ei todellakaan raskailla uppoumarunkoisilla aluksilla ajella suuria nopeuksia, 2- 3 solmua esim. kalastustroolareilla oikeissa kovissa keleissä on tyypillinen etenemisvauhti. Eikä varsinkaan noin korkearunkoinen alus helposti "sukella", toki nykyään tehdään esim. isoja valtamerihinaajia ja öljynporauksen huoltoaluksia, joiden keulat suorastaan muotoillaan helposti aallon halki meneviksi, on vähemmän energiaa kuluttavaa edetä työntämällä vettä sivuille kuin aikaansaada valtavia ylösnousevia vesipatsaita, niin komean näköistä kuin jälkimmäinen olisikin! Ja sukellusveneistäkin tiedämme kaikki veneihmisetkin sentään sen verran, että ne kulkevat sukelluksissa huomattavasti nopeammin kuin pinta- ajossa!
- tartartar
Anne C lilluu Turussa, yhteisomistus 3:lla kaverilla, yksi omistajista mieheni.
- Kuuluisapaatti
No millanen vene se on, onko videoo kun se kyntää, en tiedä siitä mitään mutta tuosta kerrottiin jollain toisella foorumilla. Lisää tietoa!!
- Ihmealus
Luulen että luulen väärin, mutta kysyn kuitenkin: Eihän tässä ole kyse erään mahdollisesti ammattikoulun tms. opettajan suunnittelemasta niin ikään aika oudosta venekonstruktiosta. Se oli erityisen merikelpoiseksi tarkoitettu ja sen verran muistan, että siihen suunniteltiin tavallaan toispuoleisia kansirakenteita sillä mielellä, että mahdollisesti kaaduttuaan siihen toispuoleiseen hyttitilaan jäävä ilmatasku edesauttaisi alusta kääntymään takaisin oikein päin. Tästä saattoi myös olla juttua esim. Vene- lehdessä, saattoi olla joku pätkä jopa TV:ssa ja ajankohta karkeasti 1975- 85.
- Ihmealus
Vähän lisäystä omaan kommenttiin: Vuori siis oli ollut kuin olikin sikäli opettaja, että oli toiminut Turun teknillisen oppilaitoksen rehtorina. Eli muistikuvani juuri ammattikoulun opettajasta on ilmeisesti virheellinen mutta vaikuttaisi liittyvän hyvinkin Yrjänä Vuoren venesuunnitteluun! Aivan mahdollista myös, että ajankohdan muistan monella vuodella liian varhaiseksi, tai olisiko hänellä ollut vastaavia projekteja jo ennen tätä Anna C:ä?
- Ihmealus
Se olen minä taas! Kuvan nähtyäni totean, että tuo on juuri se tarkoittamani alus! En muistanut että se on noinkin pieni se "ilmatasku". Enempi oikealla puolellahan tuo näyttäisi sijaitsevan, mutta on kyllä niin pieni, ettei taitaisi juuri kaatumisen jälkitilanteessa auttaa. Siinä vaikuttaa silloin monenlaisia voimia ja niiden merkitys on ratkaiseva. Tietänevätkö nykyiset omistajat tämän sivuhytin alkuperäistä ajatusta?
Kun alensin suunnittelijan hetkeksi ammattikoulun opettajaksi, onko mahdollista että tätä olisi osin rakennettu ammattikoulun harjoitustyönä?- HöperönTuotos
Täysi fiasko tuo tekele oli ja on. Se makaa vedessä Turun Hirvensalon lauttarannassa. Kun 15 metrinen vene tehdään laivasuunnittelun kriteereillä, ollaan täysin metsässä, kuten koekappale ristiriidattomasti osoitti. Troolaria se ei matki eikä muistuta yhtään. Se matkii paremminkin jotain satametriä alusta ja niitäkin täysin älyttömästi.
- Hienotuotos
HöperönTuotos kirjoitti:
Täysi fiasko tuo tekele oli ja on. Se makaa vedessä Turun Hirvensalon lauttarannassa. Kun 15 metrinen vene tehdään laivasuunnittelun kriteereillä, ollaan täysin metsässä, kuten koekappale ristiriidattomasti osoitti. Troolaria se ei matki eikä muistuta yhtään. Se matkii paremminkin jotain satametriä alusta ja niitäkin täysin älyttömästi.
Hyvinpä sinäkin asiasi perustelet, mikä sitten onkaan syynä suoranaiseen katkeruuteesi. Sinulla on jo aiemmin vastaava katkeroituneen ihmisen kommentti sivulla, että hyvin menee kohdallasi! Varsinaiseen asiaan et pääse, erittelemätön arvostelu on ainoaa mihin kykenet!
- HöperönTuotos
Hienotuotos kirjoitti:
Hyvinpä sinäkin asiasi perustelet, mikä sitten onkaan syynä suoranaiseen katkeruuteesi. Sinulla on jo aiemmin vastaava katkeroituneen ihmisen kommentti sivulla, että hyvin menee kohdallasi! Varsinaiseen asiaan et pääse, erittelemätön arvostelu on ainoaa mihin kykenet!
Kun 3 miljoonaa markkaa maksava alus on lähes merihädässä 15 m/s tuulessa, voidaan puhua hyvin perustellusti fiaskosta. Perikunnalle jäi iso arvoton rohjo noiden miljoonien sijasta. Jälkipolville tuosta suunnittelelukukkasesta ei ole ollut mitään hyötyä.
- Hienotuotos
HöperönTuotos kirjoitti:
Kun 3 miljoonaa markkaa maksava alus on lähes merihädässä 15 m/s tuulessa, voidaan puhua hyvin perustellusti fiaskosta. Perikunnalle jäi iso arvoton rohjo noiden miljoonien sijasta. Jälkipolville tuosta suunnittelelukukkasesta ei ole ollut mitään hyötyä.
Missä alus rakennettiin? Kuka tai ketkä sen rakensivat? Mistä rahat tulivat? Mistä tiedät mitä maksoi? Olitko mukana vesillä tuossa lähes merihädässä- tilanteessa? Jaaha, siis perikunta on katkera kun ei saanut rahoja, siinä se nyt lipsahti niin kristallinkirkkaasti ettei kahta sanaa. Eikä ollut perikunnalle hyötyäkään, kamalaa kun ei jätetty miljoonia perikunnalle, rumasti tehty. Entä mitä "hyötyä" tästä ylipäätään oli tarkoitus olla, ja kenelle? Ai niin, perikunnalle!
- Ihmealus
TAAS vähän lisäystä omiin aiempiin lisäyksiini: Kaivoin esiin sen Vene- lehden 1993/3- jutun. Jutun yhteydessä oli hyvä etuviistosta otettu kuva veneestä vesillä liikkumassa. Kun tuota vertaa Nettiveneen myynti- ilmoituskuvaan, löytyy eroja. Jälkimmäisessä veneen keulaan on väsätty ulkonäöllisesti eri ruma laatikkomainen uloke, Vene- lehden kuvan ottoaikaan ei tuota ensinkään siinä ollut, oli toki sama maihinnoususilta, mutta ei muuta. Mitä tämä laatikko pitää sisällään, kai sillä jokin tarkoitus on?
Ja asiasta kolmanteen, kun muistelin edellä, että venettä olisi rakennettu ammattikoulun oppilastyönä, olin puolioikeassa. Ei ammattikoulun mutta ammattikurssikeskuksen oppilastyönä ja vaativimmat kohdat Laten (Laivateollisuus Oy) telakan ammattilaisilla. Nuo ammattikurssikeskukset olivat työttömien ammattiin kouluttamiseen ja työelämään palauttamiseen tarkoitettuja yhteiskunnan järjestämiä ja keskimääri varsin tehottomia kursseja!- Anonyymi
Olin Ykän oppilaana n.60 v. Nyt voin kyllä sanoa projektin olleen hieman ehkä liiankin futuristisen !
- Anonyymi
olin itse rakentamassa kyseistä alusta Kärsämäen ammatillisessa kurssikeskuksessa Turussa vuonna 1984. Levyseppähitsaajakurssilla. Aina silloin tällöin tein Yrjänän alustakin. Alus oli siinä vaiheessa jo kansirakentamisen vaiheessa.
Alus oli tuettu pukkien päälle ja keula sojotti junaradan suuntaan. Mäkimaasto ja sorapohja. Huono yhdistelmä. Sorapohja oli talvella pettännyt routimisen johdosta ja alus oli pahasti kallellansa keulapuoli alamäkeen. Vaikea oli saada rakenteita vaateriin. Vesiletkuun ja vatupassiin ei voinut luottaa ollenkaan. Olisi ehdttomasti pitänyt tunkata ylös vaakatasoon koko alus. Erikoisinta rakenteessa olivat ulokkeet eli sivuvakaajat. Varmaan ulokkeiden tarkoitus vaimentaa merenkäyntiä. Oppilastyö on tietenkin edullista mutta virhealtista. Kurssilaisissa oli niitäkin joita ei olisi pitänyt ollenkaan päästää hitsaamaan. Jos puikkoa ei osaa käyttää eikä ymmärrä mitä on tekemässä niin on pysyttävä poissa. Ei ainakaan ilman opettajan valvontaa. Ykän kanssa toki muutama sana tuli vaihdetuksi vaikkei kovin usein projektinsa luona pyörinyt siinä vaiheessa. Todella osaava laivasuunnittelun ammattilainen. Karibian vesille lämpimään teki hänellä mieli, Ylös tikkaita ei niin helppo ole kiivetä siinä iässä. Oli jotain skismaa koulun opettajien ja Ykän välillä. Oma arvioni että alus oli varmasti hyvin suunniteltu mutta rakentamisvaiheessa sorruttiin turhiin työvirheisiin. Itsekin niitä tein muutaman. En lähde niitä luettelemaan. Projektijohtaminen loisti poissaolollansa liian usein. Jos rakentaminen olisi ollut valvotumpaa ja ohjatumpaa niin aluksesta olisi varmaan tullut todella hyvä. tv. Tepi- Anonyymi
Käsittääkseni kyseisen aluksen hydrodynaamiset ongelmat johtuivat yksinkertaisesti pöljästä suunnittelusta, ei jonkun hitsisauman tasaisuudesta. Siitä tuli käyttökelvoton. Piste.
- Anonyymi
Anne C kelluu Hirvensalossa. Legendojen mukaan koneet käytetty lämpimiksi. Lieneekö lähdössä liikkeelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821