Vähän kookkaampia "teräsveneitä"

< 3 tonnia

Seniori-laivanrakennusinsinööri Yrjänä Vuori rakennutti itselleen joskus 1990-luvun alkupuolella todella kookkaan valtamerikelpoisen moottoriveneen, uppoumaltaan noin 65 tonnia. Leveyttä 5,5 metriä ja syväystä 2,5 m. Paatista on tiettävästi juttu VENE-lehden nrossa 3/1993.

Onko tietoa tuon komeuden viime vuosien vaiheista? Kelluuko missäpäin?

* * *

Entinen Nautor-pomo Pekka Koskenkylä on risteillyt maailman valtamerillä toisella hyvänkokoisella purjeettomalla järkäleellä. Noista reissuista lienee hänen elämänkumppaninsa Pirkko Koskenkylä kirjoittanut kirjan nimeltä Mielenkiintoinen tuttavuus.

Sama kysymys: sattuuko aluksen nykyinen sijainti ja käyttö olemaan palstalaisten tiedossa?

17

2683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

      paljoakaan auta mutta vuoren alus jotakin C oli pitkään myynnissä venelehdessä joten joku sen varmaan hankki.Saatan olla vääräässä mutta käsitykseni on että Koskenkylän alus olisi tuhoutunut,varma en ole,kokeile googlettamalla mielestäni sieltä voisi löytyä jotain.

    • epä vene

      En tiedä "laivan" myöhäisemmistä vaiheista, mutta se oli aivan järjetön konstruktio. Yrjänä on ollut vanhuuden höperö sitä suunnitellessaan. Alus oli niin painava, että vasta-aaltoon ajettaessa se sukelsi aallon läpi. Nopeus kovassa merenkäynnissä oli parin solmun luokkaa. Aivan järjetön laite.

      • Huoltoalus

        Mikä siinä mielestäsi ihan järjetöntä oli, painoko? Oletko tullut ajatelleeksi, että tuollaiset perinteiset puiset 17- 20- metriset kalastustroolarit olivat leveydeltään ja syväykseltään ynnä sen seurauksena myös painoltaan yleensä samaa luokkaa tämän aluksen kanssa? Tuolla Nettiveneessä on parhaillaan myynnissä ex. luotsikutterirunkoinen alus, ei mikään ikäloppu edes. Pituutensa on vain 14,6 m ja leveys vain 4,7 m, nämä mitat siis melkoisesti Anne C:n mittoja pienemmät, syväys on noin 2,5 m ja yllätys yllätys, lyhyydestään ja kapeudestaan huolimatta alus painaa yli 43000 kg. Sitä todellista merikelpoisuutta saavutetaan vain kun aluksen uppouman painopiste saadaan riittävän alas, vieläpä niin että uppouman painopiste tulee mahdollisimman paljon aluksen koko massan painopistettä alemmaksi. Ja pysyy myös siellä alempana aluksen kallistuessa, siten aluksella säilyy se kallistumaa oikaisemaan pyrkivä vääntömomentti. Tuttuja asioita tietysti kaikille veneihmisille. Samoin kuin sekin, että kovassa merenkäynnissä ei todellakaan raskailla uppoumarunkoisilla aluksilla ajella suuria nopeuksia, 2- 3 solmua esim. kalastustroolareilla oikeissa kovissa keleissä on tyypillinen etenemisvauhti. Eikä varsinkaan noin korkearunkoinen alus helposti "sukella", toki nykyään tehdään esim. isoja valtamerihinaajia ja öljynporauksen huoltoaluksia, joiden keulat suorastaan muotoillaan helposti aallon halki meneviksi, on vähemmän energiaa kuluttavaa edetä työntämällä vettä sivuille kuin aikaansaada valtavia ylösnousevia vesipatsaita, niin komean näköistä kuin jälkimmäinen olisikin! Ja sukellusveneistäkin tiedämme kaikki veneihmisetkin sentään sen verran, että ne kulkevat sukelluksissa huomattavasti nopeammin kuin pinta- ajossa!


    • tartartar

      Anne C lilluu Turussa, yhteisomistus 3:lla kaverilla, yksi omistajista mieheni.

    • Kuuluisapaatti

      No millanen vene se on, onko videoo kun se kyntää, en tiedä siitä mitään mutta tuosta kerrottiin jollain toisella foorumilla. Lisää tietoa!!

    • Ihmealus

      Luulen että luulen väärin, mutta kysyn kuitenkin: Eihän tässä ole kyse erään mahdollisesti ammattikoulun tms. opettajan suunnittelemasta niin ikään aika oudosta venekonstruktiosta. Se oli erityisen merikelpoiseksi tarkoitettu ja sen verran muistan, että siihen suunniteltiin tavallaan toispuoleisia kansirakenteita sillä mielellä, että mahdollisesti kaaduttuaan siihen toispuoleiseen hyttitilaan jäävä ilmatasku edesauttaisi alusta kääntymään takaisin oikein päin. Tästä saattoi myös olla juttua esim. Vene- lehdessä, saattoi olla joku pätkä jopa TV:ssa ja ajankohta karkeasti 1975- 85.

    • Ihmealus

      Vähän lisäystä omaan kommenttiin: Vuori siis oli ollut kuin olikin sikäli opettaja, että oli toiminut Turun teknillisen oppilaitoksen rehtorina. Eli muistikuvani juuri ammattikoulun opettajasta on ilmeisesti virheellinen mutta vaikuttaisi liittyvän hyvinkin Yrjänä Vuoren venesuunnitteluun! Aivan mahdollista myös, että ajankohdan muistan monella vuodella liian varhaiseksi, tai olisiko hänellä ollut vastaavia projekteja jo ennen tätä Anna C:ä?

    • Ihmealus

      Se olen minä taas! Kuvan nähtyäni totean, että tuo on juuri se tarkoittamani alus! En muistanut että se on noinkin pieni se "ilmatasku". Enempi oikealla puolellahan tuo näyttäisi sijaitsevan, mutta on kyllä niin pieni, ettei taitaisi juuri kaatumisen jälkitilanteessa auttaa. Siinä vaikuttaa silloin monenlaisia voimia ja niiden merkitys on ratkaiseva. Tietänevätkö nykyiset omistajat tämän sivuhytin alkuperäistä ajatusta?
      Kun alensin suunnittelijan hetkeksi ammattikoulun opettajaksi, onko mahdollista että tätä olisi osin rakennettu ammattikoulun harjoitustyönä?

      • HöperönTuotos

        Täysi fiasko tuo tekele oli ja on. Se makaa vedessä Turun Hirvensalon lauttarannassa. Kun 15 metrinen vene tehdään laivasuunnittelun kriteereillä, ollaan täysin metsässä, kuten koekappale ristiriidattomasti osoitti. Troolaria se ei matki eikä muistuta yhtään. Se matkii paremminkin jotain satametriä alusta ja niitäkin täysin älyttömästi.


      • Hienotuotos
        HöperönTuotos kirjoitti:

        Täysi fiasko tuo tekele oli ja on. Se makaa vedessä Turun Hirvensalon lauttarannassa. Kun 15 metrinen vene tehdään laivasuunnittelun kriteereillä, ollaan täysin metsässä, kuten koekappale ristiriidattomasti osoitti. Troolaria se ei matki eikä muistuta yhtään. Se matkii paremminkin jotain satametriä alusta ja niitäkin täysin älyttömästi.

        Hyvinpä sinäkin asiasi perustelet, mikä sitten onkaan syynä suoranaiseen katkeruuteesi. Sinulla on jo aiemmin vastaava katkeroituneen ihmisen kommentti sivulla, että hyvin menee kohdallasi! Varsinaiseen asiaan et pääse, erittelemätön arvostelu on ainoaa mihin kykenet!


      • HöperönTuotos
        Hienotuotos kirjoitti:

        Hyvinpä sinäkin asiasi perustelet, mikä sitten onkaan syynä suoranaiseen katkeruuteesi. Sinulla on jo aiemmin vastaava katkeroituneen ihmisen kommentti sivulla, että hyvin menee kohdallasi! Varsinaiseen asiaan et pääse, erittelemätön arvostelu on ainoaa mihin kykenet!

        Kun 3 miljoonaa markkaa maksava alus on lähes merihädässä 15 m/s tuulessa, voidaan puhua hyvin perustellusti fiaskosta. Perikunnalle jäi iso arvoton rohjo noiden miljoonien sijasta. Jälkipolville tuosta suunnittelelukukkasesta ei ole ollut mitään hyötyä.


      • Hienotuotos
        HöperönTuotos kirjoitti:

        Kun 3 miljoonaa markkaa maksava alus on lähes merihädässä 15 m/s tuulessa, voidaan puhua hyvin perustellusti fiaskosta. Perikunnalle jäi iso arvoton rohjo noiden miljoonien sijasta. Jälkipolville tuosta suunnittelelukukkasesta ei ole ollut mitään hyötyä.

        Missä alus rakennettiin? Kuka tai ketkä sen rakensivat? Mistä rahat tulivat? Mistä tiedät mitä maksoi? Olitko mukana vesillä tuossa lähes merihädässä- tilanteessa? Jaaha, siis perikunta on katkera kun ei saanut rahoja, siinä se nyt lipsahti niin kristallinkirkkaasti ettei kahta sanaa. Eikä ollut perikunnalle hyötyäkään, kamalaa kun ei jätetty miljoonia perikunnalle, rumasti tehty. Entä mitä "hyötyä" tästä ylipäätään oli tarkoitus olla, ja kenelle? Ai niin, perikunnalle!


    • Ihmealus

      TAAS vähän lisäystä omiin aiempiin lisäyksiini: Kaivoin esiin sen Vene- lehden 1993/3- jutun. Jutun yhteydessä oli hyvä etuviistosta otettu kuva veneestä vesillä liikkumassa. Kun tuota vertaa Nettiveneen myynti- ilmoituskuvaan, löytyy eroja. Jälkimmäisessä veneen keulaan on väsätty ulkonäöllisesti eri ruma laatikkomainen uloke, Vene- lehden kuvan ottoaikaan ei tuota ensinkään siinä ollut, oli toki sama maihinnoususilta, mutta ei muuta. Mitä tämä laatikko pitää sisällään, kai sillä jokin tarkoitus on?
      Ja asiasta kolmanteen, kun muistelin edellä, että venettä olisi rakennettu ammattikoulun oppilastyönä, olin puolioikeassa. Ei ammattikoulun mutta ammattikurssikeskuksen oppilastyönä ja vaativimmat kohdat Laten (Laivateollisuus Oy) telakan ammattilaisilla. Nuo ammattikurssikeskukset olivat työttömien ammattiin kouluttamiseen ja työelämään palauttamiseen tarkoitettuja yhteiskunnan järjestämiä ja keskimääri varsin tehottomia kursseja!

      • Anonyymi

        Olin Ykän oppilaana n.60 v. Nyt voin kyllä sanoa projektin olleen hieman ehkä liiankin futuristisen !


    • Anonyymi

      olin itse rakentamassa kyseistä alusta Kärsämäen ammatillisessa kurssikeskuksessa Turussa vuonna 1984. Levyseppähitsaajakurssilla. Aina silloin tällöin tein Yrjänän alustakin. Alus oli siinä vaiheessa jo kansirakentamisen vaiheessa.
      Alus oli tuettu pukkien päälle ja keula sojotti junaradan suuntaan. Mäkimaasto ja sorapohja. Huono yhdistelmä. Sorapohja oli talvella pettännyt routimisen johdosta ja alus oli pahasti kallellansa keulapuoli alamäkeen. Vaikea oli saada rakenteita vaateriin. Vesiletkuun ja vatupassiin ei voinut luottaa ollenkaan. Olisi ehdttomasti pitänyt tunkata ylös vaakatasoon koko alus. Erikoisinta rakenteessa olivat ulokkeet eli sivuvakaajat. Varmaan ulokkeiden tarkoitus vaimentaa merenkäyntiä. Oppilastyö on tietenkin edullista mutta virhealtista. Kurssilaisissa oli niitäkin joita ei olisi pitänyt ollenkaan päästää hitsaamaan. Jos puikkoa ei osaa käyttää eikä ymmärrä mitä on tekemässä niin on pysyttävä poissa. Ei ainakaan ilman opettajan valvontaa. Ykän kanssa toki muutama sana tuli vaihdetuksi vaikkei kovin usein projektinsa luona pyörinyt siinä vaiheessa. Todella osaava laivasuunnittelun ammattilainen. Karibian vesille lämpimään teki hänellä mieli, Ylös tikkaita ei niin helppo ole kiivetä siinä iässä. Oli jotain skismaa koulun opettajien ja Ykän välillä. Oma arvioni että alus oli varmasti hyvin suunniteltu mutta rakentamisvaiheessa sorruttiin turhiin työvirheisiin. Itsekin niitä tein muutaman. En lähde niitä luettelemaan. Projektijohtaminen loisti poissaolollansa liian usein. Jos rakentaminen olisi ollut valvotumpaa ja ohjatumpaa niin aluksesta olisi varmaan tullut todella hyvä. tv. Tepi

      • Anonyymi

        Käsittääkseni kyseisen aluksen hydrodynaamiset ongelmat johtuivat yksinkertaisesti pöljästä suunnittelusta, ei jonkun hitsisauman tasaisuudesta. Siitä tuli käyttökelvoton. Piste.


    • Anonyymi

      Anne C kelluu Hirvensalossa. Legendojen mukaan koneet käytetty lämpimiksi. Lieneekö lähdössä liikkeelle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe