Mitä tää oikein on? Mä kiihdyin hirveästi noista viesteistä, joissa kerskailette esikoisille lapsellisella ja säälittävällä tavalla, suurinpiirtein näin; Lällällää, meilläpä on enemmän puhujia ku teillä, meilläpä on tehty sellasia ja sellasia tutkimuksia, JOITA TOSIASISSA EI OLE TEHTY. 1960- luvun jälkeen ei vanhoillis-lestadiolaisuudessa ole tehty niin tarkkaa ja perusteellista tutkimusta kuin esim; esikoisuudessa nyt.
Tosiasiahan on se, että sitä ei juuri nyt uskalleta tehdä, koska totuus on se, että vanhoillisuus tulee menemään kahteen- tai kolmeen osaan.
En tietenkään toivo mitään sellaista, mutta se näyttää näin teologin näkökulmasta aika varmalta. Sen on myös sanonut ääneen eräs Vanh. rovasti, . Hän sanoi suoraan että vanhoillisuus tulee eroamaan kirkosta. Sitä ei tietenkään osa meista halua, joten=eriseura.
On myös paljon muita asioita joka ajaa meitä erilleeen, televisio, internet, ehkäisy, avioliittoon kuuluvat asiat. Surullista, mutta täyttä totta.
Ei enää tarvita muuta ku joku rohkea, joka uskaltaa ottaa asiat puheeksi. Nyt on juuri se aika, että oikein isoon ääneen kuulutetaan, että kaikki on hyvin...tyyntä ennen myrskyä.
Pahinta on se, että te nuoret uskovaiset(ainakin niin olen käsittänyt) pilkkaatte täällä muita uskovia. Onhan se tosi että meidän usko on ainut oikea, mutta sanoiko Jeesus jossain raamatun kohdassa, että pilkatkaa ja puhukaa pahaa muista uskonnoista? ei, päin vastoin.
Jeesus kehotti olemaan hiljainen ja nöyrä. Sitä toivon teille kaikille. Toisaalta ymmmärrän, jos olette tuomiomielisiä, koska vanhemmillanne saattaa olla arpia 1970-luvun kososlaisuudesta.
Olkaamme siis nöyriä ja kuuliaisia. Yritetään kaikin tavoin selittää ja kertoa raamatun valossa, kun täällä meitä haukutaan, tuomitaan ja arvostellaan JRT:Ystävä
vanhoilliset, lukekaa!
20
1526
Vastaukset
- el kirahwi
Rehellisyys herättää kunnioitusta. Asioiden salailu ja yksimielisyyden julistaminen pinnan alla piilevistä erimielisyyksistä huolimatta taas tuhoaa luottamuksen.
- mitä on
sitähän minä kysyin täällä jo jonkin aikaa sitten, mutta sain todellakin vain ivallista naureskelua vastaukseksi....
- myös vl
sä oot aika oikeessa!!!
Mä oon just sen ikänen, kohta 17wee, ja uskovainen!!!Joskus tulee tosiaan ehkä ns. pilkattua noita muita uskontoja, tai toisaalta aika harvoin, mä ainakaan en ees kauheena juttele kenenkään kaa uskonnoista!!!Ja omastaki uskosta tulee harvoin otettua keskustelua!!!!
Mut toi mitä sä sanoit eriseurasta, se on mun mielestä kans ihan totta!!!Voi olla, et uskovaiset joutuu eroaan kirkosta, ja voi olla,et kaikki ei halua siihen mukaan!!!Myös nää ehkäsyjutut on täysin totta,mäki tiedän monta perhettä, joissa ei tuu lapsia, ku pari, ja niittenki välis on vuosia,tai saattaa olla viiski lasta, mut tosi pitkät välit!!!
Joo...mut toisaalta uskohan on omakohtanen, eikä kukaan tuu uskoon toisen puolesta, tai ei voi, vaikka ehkä joskus haluaiski, (omakohtasta kokemusta, oon eräästä serkustani huolissani, mut ei voi mitään!!!)
JOoo...tsemppiä kaikille meikäläisille, jotka nyt käy tääl netissä!!!
Muistakaa, Suomessa on uskonnonvapauslaki!!!Eli saa uskoa siihen mihin haluaa!!!- jo joo
kaveri on 16v ja se puhuu syvällä rintaäänellä miten jotkut "käyttää ehkäsyä" , kun näille lapsia tuleekin "vain" kahden vuoden välein ????
- ankka
niinpä niin.. eihän epäuskoisella ankalla voi missään nimessä olla omia ajatuksia tahi tunteita.. Vaikka teikäläisten mielestä vain teidän usko on se oikea, niin ihan vapaasti. Mä uskon, että teikäläiset pelastuu siinä missä muutkin ihmiset, jos uskotte Jeesukseen... On se kumma, että kaikessa pitää ajatella ensin oman uskontonsa kautta.. Mutta hyvää jatkoa ja JR!
- Eli siis vale-vl
Täällä mr. Heikki Feikki, Internet. Lukekaa vl:ät toi alkuperäinen teksti kokonaan sillä mielellä että onko kirjoittaja ulkopuolinen vai ei.
""""Tosiasiahan on se, että sitä ei juuri nyt uskalleta tehdä, koska totuus on se, että vanhoillisuus tulee menemään kahteen- tai kolmeen osaan. En tietenkään toivo mitään sellaista, mutta se näyttää näin teologin näkökulmasta aika varmalta. Sen on myös sanonut ääneen eräs Vanh. rovasti, . Hän sanoi suoraan että vanhoillisuus tulee eroamaan kirkosta."""""
HAh hah haa! kukaan muu kuin ihan ulkopuolinen ei luulisi jonkun uskovan että olemme eroamassa kirkosta! Teologi nyt vielä vähemmän.
""""On myös paljon muita asioita joka ajaa meitä erilleeen, televisio, INTERNET, ehkäisy, avioliittoon kuuluvat asiat. Surullista, mutta täyttä totta."""""
Internet ajaa erilleen. Salli mun nauraa! En ole kuullut minkäänlaisia erilaisia mielipiteitä Internettiä koskien. Kuka muu tuollaista luulis kuin joku täällä juttuja lukenut ulkopuolinen?
""""Pahinta on se, että te nuoret uskovaiset(ainakin niin olen käsittänyt) pilkkaatte täällä muita uskovia.""""
Näytä vaikka yksikin teksti missä joku vl pilkkaa jotankin toista. Sellaisia vain ei ole. 1001 kirjoitusta kyllä missä näin väitetään. Ei kukaan vanhempi vl kirjoittaisi toisista ihmisistä kuulopuheiden perusteella ("ainakin niin olen käsittänyt") väärää todistusta lähimmäisistään.
""""Toisaalta ymmmärrän, jos olette tuomiomielisiä, koska vanhemmillanne saattaa olla arpia 1970-luvun kososlaisuudesta.""""
Tää kruunaa kyllä kaiken;-). Kirjoittaja on ulkopuolinen, mutta jonkin verran perillä asioista.
Täällä mr. Heikki Feikki, Internet.- eräs vl
Meinasin mennä lankaan itsekkin. Kuulosti kyllä niin aidolta, että melkein nielaisin pureskelematta. Eniten minua ihmetytti seuraava ote:
--Lällällää, meilläpä on enemmän puhujia ku teillä, meilläpä on tehty sellasia ja sellasia tutkimuksia, JOITA TOSIASISSA EI OLE TEHTY.--
Eikö se ollut juuri nimimerkki VL, joka juuri tuolla aijemmin esitteli näitä tutkimuksia ja kertoi, että kuinka joka vuosi SRK:lta ilmestyy vuosikirja jossa käsitellään opillisia asioita.
Eli eipä nielaista kaikkea, mitä syötetään. - Vl
Vaikka mitä yrittäisit. Käyn oulussa professorintiellä seuroissa. ei ole pakko uskoa, mutta internetistä on ollut paljonkin sanaharkkaa. Srk:lla pidettiin jopa sovintokokous asiat puitteilta..Että niin.
Kyllähän se niin on että vanhoillis-nuoret pilkkaa täällä muita herätysliikkeitä, esim:Esikoisuutta..Jos minut epäuskoiseksi haluat tuomita, niin se on sinun syntisi, ei minun. Jumalan siunausta elämääsi! JRT;Teologi - ÄÄLIÖT!!!!
VIHELIÄISET TEINIT!!!!!!!!TEETTE KAIKKI NAURUNALAISIKSI!!
LOPETTAKAA!!!! - jargon
Toi taitaa olla teijän käsityksenne yksimielisyydestä: jos joku on eri mieltä, se on takuulla feikki. Haluaisinpa kuulla, kun keskustelette uskonasioista ihan livenä. Todennäköisesti silloin puhuttais vaan niistä asioista, joista ollaan pomminvarmasti samaa mieltä, esim. aiheesta "anteeksiantamus on kaikkein tärkeintä". Siihen tilanteeseen ajaudutaan väkisin, jos yksimielisyyden vaatimuksesta tulee pakonomaista. "Et voi olla kristitty, jos olet eri mieltä."
Miettikääpä myös tätä asiaa:
Teillä ei oo sellaista sisälähetystointa, joka "luotais" opillisia käsityksiä, eli miten yksittäinen seurakunta napapiirin tuolla puolen tietää, mitä jossain päin Etelä-Suomea opetetaan. On siis helppoa olla yksimielisiä, kun ei ole tietoa siitä, miten missäkin opetetaan. Sen näkee täälläkin, kun moni eläväuskoiseksi itseään tituleeraava ei tiedä, mikä on "virallinen kanta" johonkin hyvin oleelliseen asiaan. - --Mie vaan--
Feikki, eli ei. Aivan sama, vaikka feikiltä vaikuttaakin tai sitten vain järki ja usko ei ole pysynyt erillään ja vl liikkuu vaarallisilla vesillä. Tässä ihan huvikseni olen lueskellut keskustelua täällä... Kyllä tiestä ja matkasta keskustelemiseen parempiakin paikkoja on.
Kysyvälle ulkopuoliselle voi vastata, mutta pilkaavasti kysyvälle voi jättää vastaamatta. Ja muiden saman tien kulkijoiden kanssa on parempi jättää keskustelut ihan kasvotusten tapahtuviksi. - vl
Vl kirjoitti:
Vaikka mitä yrittäisit. Käyn oulussa professorintiellä seuroissa. ei ole pakko uskoa, mutta internetistä on ollut paljonkin sanaharkkaa. Srk:lla pidettiin jopa sovintokokous asiat puitteilta..Että niin.
Kyllähän se niin on että vanhoillis-nuoret pilkkaa täällä muita herätysliikkeitä, esim:Esikoisuutta..Jos minut epäuskoiseksi haluat tuomita, niin se on sinun syntisi, ei minun. Jumalan siunausta elämääsi! JRT;TeologiEnpä usko, Olen epäuskoinen ja siis uskomaton.
- vl
jargon kirjoitti:
Toi taitaa olla teijän käsityksenne yksimielisyydestä: jos joku on eri mieltä, se on takuulla feikki. Haluaisinpa kuulla, kun keskustelette uskonasioista ihan livenä. Todennäköisesti silloin puhuttais vaan niistä asioista, joista ollaan pomminvarmasti samaa mieltä, esim. aiheesta "anteeksiantamus on kaikkein tärkeintä". Siihen tilanteeseen ajaudutaan väkisin, jos yksimielisyyden vaatimuksesta tulee pakonomaista. "Et voi olla kristitty, jos olet eri mieltä."
Miettikääpä myös tätä asiaa:
Teillä ei oo sellaista sisälähetystointa, joka "luotais" opillisia käsityksiä, eli miten yksittäinen seurakunta napapiirin tuolla puolen tietää, mitä jossain päin Etelä-Suomea opetetaan. On siis helppoa olla yksimielisiä, kun ei ole tietoa siitä, miten missäkin opetetaan. Sen näkee täälläkin, kun moni eläväuskoiseksi itseään tituleeraava ei tiedä, mikä on "virallinen kanta" johonkin hyvin oleelliseen asiaan.Mutta tarinassa oli paljon sellaista josta pystyi päättelemään että on ulkopuolinen.
Paras oli tämä Kososlainen henki lopussa ;-)
- .
"Onhan se tosi että meidän usko on ainut oikea..."
Sinäkin brutukseni. Väitätkö sinäkin, että vain vanhoillislestadiolaisen usko on se oikea pelastava usko, VAIKKA Raamattu sanoo, että YKSIKÄÄN (=yksikään) joka Jeesukseen uskoo, ei joudu kadotukseen, vaan saa iankaikkisen elämän."
"Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi", sanoo Sana. Se ei sano, että vain tietyn herätysliikkeen sisällä olevien ihmisten sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi... :-) - keijoveijo
Puhuit paljolti asiaa, vaikka kiihtyneisyys näkyikin selvästi.
Tuo joka sua feikiksi väittää, taitaa olla aika syvällä pullossa vielä.
Kyllähän tosiasioita on hyvä nähdä, vaikka ei ne niin mieluisia aina olisikaan.
Älkää ihmiset liikaa kiinnitäkö huomiota niiden puheisiin, jotka epäilee toita feikiksi.
Mielestäni keskustelussa on tärkeintä puuttua keskusteltaviin asioihin, eikä keksustelijan
ominaisuuteen. Sitä ei kaikki teinit tai muuten vaan naiivit ymmärrä.
Jotta ei tarttisi kärsiä hajaannuksista, olisi vl-liikkeessäkin syytä hieman jalostaa keskustelukulttuuria.
Joku luulee, että vanhoillisuus ja jääräpäisyys on se, mistä tulee pitää kiinni. Mun mielestä
elävässä uskossa pitää aidosti keksustella asioista niiden kaikki puolet huomioon ottaen. Vaikka Raamattu ja sen sana
ei muutu, maailma muuttuu, eli se missä Raamatun tulkinnat näkyy. Enkä nyt väitä, mikä pitäisi muuttua. Minua ei huoleta johtopäätökset ja ns
kannat, vaan se keskustelu, miten nuo kannat muodostuvat.
terveisin Maallikko-vl- puuttua
Parempi kai se on teidän vl ja maallikko-vl kaltaisiin puuttua, ettette ulkopuolisina, ehkä aiheesta pari kirjaa lukeneena muuta käsityksiä uskovaisista.
- kummissaan
puuttua kirjoitti:
Parempi kai se on teidän vl ja maallikko-vl kaltaisiin puuttua, ettette ulkopuolisina, ehkä aiheesta pari kirjaa lukeneena muuta käsityksiä uskovaisista.
... kyllä niin huonoa suomenkieltä, etten ymmätänyt mitään, mitä yritit ilmaista.
- Aiheen kirjoittaja
vesillä.
Olen teologian opiskelija. Olen tutkinut näitä asioita hyvinkin paljon, keskustellut uskovaisten puhujien ja pappien kanssa.
Joku ihmetteli kun mainitsin jotain kososlaisuudesta, sehän on ollut liikkeemme sisällä oleva liike, jossa on korostunut jyrkkyys ja tuomiomielisyys. Siitä ajasta (1970-luvulla) kantaa haavoja ja arpia jotkut meidän vanhemmista. Se edelleen jonkin verran jakaa meidän vanhoillisten ajatusmaailmaa kahtia...sille ei vaan voi mitään, eriseura on tulossa.
Minut en täällä aika raakastikin tuomittu feikiksi. Sitä en todellakaan ole. Kannan puhdasta omaa tuntoa kirjoittaessani näitä, ikävä kyllä, tosiasioita. Minun mielestäni näistä ongelmista vaietaan ihan liikaa.
Lisäksi pyydän teitä ottamaan asioista ensin perusteellisesti selvää, ennen kuin alatte tuomitsemaan kirjoituksiani, rakkat veljeni Kristuksessa!
Internetistä on ollut eripuraa. Televisio kysymys on jo tuonut pienen eriseuran, Paavo Niemelä kumppaneineen erosi meistä muutama vuosi sitten, koska televisiossa näytettiin dokumentti Kankaan perheestä. Hän käsitti, että televisio on nyt hyväksytty, koska oli annettu tehdä dokumennti elävästä uskosta.
JRT; Teologi- Ma
Ja vieläpä että missä se eniten on näkynyt, silloin kun sen sanottiin seurakunnassamme vaikuttavan..
Minäkin olen saanut kaksi nimeä, Mooses ja Koora..
Ja kuinka rakas olisinkaan, jos siihen lisättäisiin, Juudas.
Rakkaalla lapsella kun on monta nimeä,kuitenkaan en ole kuin halpana pidetty jumalanlapsi.
_*_*Niin omasta mielestäni ainakin*_*_, kososlaisethan saattanee kovan kuorensa alla,kihistä, että pitäisi keksiävielä muutama nimitys kelvottomalle keksiä.
Kova kuori,,olisiko se nykyaikana rauhantekijänä tunnettu tahdittaja ,kivisydän, vai kivisydämmen suojaksi laitettu rautainen rintarauta, tai miksi sitä kutsutaan..kai silläkin on monta nimeä, niin suosittu se on.
Vai voisiko olla näitä kaikkia yhdessä. - Anonyymi
Arvostettu nimimerkki Aiheen kirjoittaja !
Kirjoitit että Niemelän Paavo erosi meistä muutama vuosi sitten mutta mutta parhain aiheen kirjoittaja ? Puhuitko nyt totta ? Minä luulen että hänet erotettiin seurakunnasta joka on helvetin pohjasta olevaa oppia . Ei mistään erottaa ketään koska kristillisyyttä ei voi toiselle antaa eikä sitä toiselta pois ottaa . Vanhoilliset ovat uskoneet Kristuksen kirkkolain omanvanhurskauden riettaan saarnasta kun on kirjoitettu : jos hän ei seurakuntaa tottele pidä häntä pakanana ja bublikaanina . Tässä EI OLE että jos hän ei seurakuntaa tottele erota hänet seurakunnasta ! Vanhoilliset ovat uskoneet myös ehtoollisen Jumalan sanan vastaisesti nimittäin Rovasti Laestadius saarnaa että Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän
Minä luulen että silloin Kristuksen vanhurskaus on muuttunut omaksivanhurskaudeksi 1902
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3012638Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482521- 1211700
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370- 1181370
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301235PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421193- 741069
- 691060
- 701000