Paljonko teillä on käteistä

Lainanmaksaja

Mietin tuossa, olemmeko tavallinen tapaus: Lapsiperhe (3 lasta), asuntolainaa tällä hetkellä 135000e, autolainaa 4000e, opintolainoja 4000e. Ja tätä kysyisin: Meillä on säästöjä/ sijoituksia tällä hetkellä huimat 6000e, joista suurin osa säästötilillä "pahaa päivää" odottamassa. Kuulostaako tilanne hälyttävältä- pitäisikö meillä olla enemmän tuota vararahastoa - vai hyvinkö menee?

20

5952

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------

meillä 2-lasta 10 ja 14 vuotiaat,asuntolainaa 65000€,mökkilainaa 12000€,velaton auto.osake-salkku arvoltaan 9000€,säästövakuutuksia 6500€.pitkä-aikais tieleillä 2kpl 5000€, perintönä tullut 2hk asunto toisella paikkakunnalla josta vähän vuokratuloja.

• Maaria

Onkohan teillä oikein perspektiiviä siihen, miten ihmiset joutuvat elämään.

Olen 2 lapsen yksinhuoltajana maksaa kitkuttanut yksin asuntolainan lähes loppuun. Nyt asun kahdestaan lähes täysi-ikäisen lukiolaistytön kanssa (jonka lapsilisät juuri lopahtivat), ja lainaa on jäljellä vielä 40.000 euroa. Käteen jää lainanhoitokulujen ja vastikkeen jälkeen niin vähän, että vararahastoa ei yksinkertaisesti voi kertyä. Välillä tilille kertyi peräti 1.000 euron rahasto, mutta sitäkin oli pakko nakertaa vähä vähältä. Mut pärjätään silti.

Et silleen. Olkaa tyytyväisiä älkääkä ihmetelkö, saatikka valittako. Minäkin olen tähän tilanteeseen tyytyväinen - onhan lapset isoja ja laina kohta maksettu.

• M26..

Säästötilillä n. 7000 Velaton auto (arvo n.7000 eur). Ei muuta omaisuutta. Opiskelija.

• osti

sulle auton ja on antanu vähä käyttörahaa et pärjäilet kivasti. Voit syödä silikoneilla varustetun muijas kanssa rantahuvilalla kaviaaria ja juoda shamppanjaa. ONNEKS ISKÄ MAKSAA KAIKEN!!!!!!!

• ihan noinkaan.
        osti kirjoitti:

sulle auton ja on antanu vähä käyttörahaa et pärjäilet kivasti. Voit syödä silikoneilla varustetun muijas kanssa rantahuvilalla kaviaaria ja juoda shamppanjaa. ONNEKS ISKÄ MAKSAA KAIKEN!!!!!!!

Ei ole "iskä" antanut euroakaan, eikä autoja ostellut. Ihan omalla työllä ansainnut, vuokrani ja laskuni maksanut kuten muutkin. Oman yrityksen kanssa taistellut parisen vuotta opiskelun ohessa.

Ps. Eikä muijalla ole silikoneja, vaikka ei silti...=)

• Leenakaisa

Aviopari, molemmat 39-vuotiaita. Ei ole asuntolainaa (asumme vuokralla) eikä autolainaa (yli 10 vuotta vanha auto, maksettu jo ajat sitten). Minulla opintolainaa jäljellä nelisen tuhatta; kulutusluottoa n. 15 000. Lyhentelen sitä noin 500 eurolla kuussa. Miehelläni ei mitään velkoja.

Miehellä sijoituksina osakesalkku arvo noin 50 000 euroa, lisäksi eri säästötileillä rahaa noin 15 000 euroa.

Minulla on oikeastaan vasta noin viime vuoden ajan ollut se tilanne että rahaa jää kunnolla säästöönkin. Tällä hetkellä säästötilillä rahaa 8500 euroa. Säästän noin tonnin kuukaudessa (sitten välillä rahaa kyllä lähteekin tililtä jos haluan ostaa jotain isompaa).

Järkevintä olisi tietysti maksaa sitä kulutusluottoa pois jo noilla kertyneillä säästövaroilla mutta jotenkin hirvittää. Tulee mieleen että entäs jos tuleekin äkillinen rahan tarve?

• Teukka

"Järkevintä olisi tietysti maksaa sitä kulutusluottoa pois jo noilla kertyneillä säästövaroilla mutta jotenkin hirvittää. Tulee mieleen että entäs jos tuleekin äkillinen rahan tarve?"

No ehdottomasti näin, ellei se kulutusluotto ole nyt tosi halpaa (siis 5% vuosikorko). Jätät nyt vaikka 500-1000 likvidiksi. Jos tulee äkillinen rahan tarve, niin eiköhän sitä kulutusluottoa sitten uudestaan irtoa (jos tarve on tosiaan niin polttava) Itsekin olet huomannut, että kynnys säästöjen käyttämiseen on alhainen.

Kyllähän 15 kiloeuron kulutusluoton lainakulutkin nousevat yli sadan euron kuukaudessa.

Näin kun ulkopuolelta katsoo, niin näyttää vähän hölmöläisen hommalta, että on aviopari, jossa toisella on 65 tonnia (melko likvidiä) omaisuutta ja toisella 8500 ja sitten _vain_toisella_ on 15 tonnia kulutusluottoa. Mutta tietysti kukin taaplaa tavallaan.

• Leenakaisa
        Teukka kirjoitti:

"Järkevintä olisi tietysti maksaa sitä kulutusluottoa pois jo noilla kertyneillä säästövaroilla mutta jotenkin hirvittää. Tulee mieleen että entäs jos tuleekin äkillinen rahan tarve?"

No ehdottomasti näin, ellei se kulutusluotto ole nyt tosi halpaa (siis 5% vuosikorko). Jätät nyt vaikka 500-1000 likvidiksi. Jos tulee äkillinen rahan tarve, niin eiköhän sitä kulutusluottoa sitten uudestaan irtoa (jos tarve on tosiaan niin polttava) Itsekin olet huomannut, että kynnys säästöjen käyttämiseen on alhainen.

Kyllähän 15 kiloeuron kulutusluoton lainakulutkin nousevat yli sadan euron kuukaudessa.

Näin kun ulkopuolelta katsoo, niin näyttää vähän hölmöläisen hommalta, että on aviopari, jossa toisella on 65 tonnia (melko likvidiä) omaisuutta ja toisella 8500 ja sitten _vain_toisella_ on 15 tonnia kulutusluottoa. Mutta tietysti kukin taaplaa tavallaan.

Kulutusluotto on niiltä ajoilta kun emme vielä olleet naimisissa tai edes asuneet yhdessä. Alunperin sitä oli noin 35 000, olen lyhennellyt aika hyvässä tahdissa.

Olen pitänyt ehdottomana periaatteena että raha-asiat ovat meidän perheessämme kummankin oma asia. Yhteiset kulut maksetaan toki puoleksi, muuten kumpikin huolehtii omista asioistaan ja tekee rahoillaan mitä lystää.

Ei kerta kaikkiaan tulisi mieleenkään pyytää miestäni maksamaan jäljellä olevaa luottoani pois. Ei edes lainaamaan minulle rahaa että saisin sen maksettua. Eri asia tietysti jos olisin vaikkapa työtön tai todella vähän tienaava, mutta saan itse asiassa jopa hieman parempaa palkkaa kuin mieheni. Hänellä on vain ollut erilainen elämä kuin minulla (aika lailla turvatumpi; itse olen luottoni ottanut lähinnä pystyäkseni auttamaan vanhempiani ja veljeäni jotka aikoinaan sössivät asiansa melko pahasti) ja haluan että hän saa jatkaa elämäänsä hyvänä, tarvitsematta sekaantua lainahommiin jotka eivät ole millään lailla hänen aikaansaannostaan.

• Teukka
        Leenakaisa kirjoitti:

Kulutusluotto on niiltä ajoilta kun emme vielä olleet naimisissa tai edes asuneet yhdessä. Alunperin sitä oli noin 35 000, olen lyhennellyt aika hyvässä tahdissa.

Olen pitänyt ehdottomana periaatteena että raha-asiat ovat meidän perheessämme kummankin oma asia. Yhteiset kulut maksetaan toki puoleksi, muuten kumpikin huolehtii omista asioistaan ja tekee rahoillaan mitä lystää.

Ei kerta kaikkiaan tulisi mieleenkään pyytää miestäni maksamaan jäljellä olevaa luottoani pois. Ei edes lainaamaan minulle rahaa että saisin sen maksettua. Eri asia tietysti jos olisin vaikkapa työtön tai todella vähän tienaava, mutta saan itse asiassa jopa hieman parempaa palkkaa kuin mieheni. Hänellä on vain ollut erilainen elämä kuin minulla (aika lailla turvatumpi; itse olen luottoni ottanut lähinnä pystyäkseni auttamaan vanhempiani ja veljeäni jotka aikoinaan sössivät asiansa melko pahasti) ja haluan että hän saa jatkaa elämäänsä hyvänä, tarvitsematta sekaantua lainahommiin jotka eivät ole millään lailla hänen aikaansaannostaan.

No juu, kuten sanoin, että kukin taaplaa tavallaan. Nämä "omat-rahat-yhteiset-rahat" ovat näitä ikuisuuskysymyksiä, joihin ei yleispätevää ratkaisua ole.

Itse en ole ikinä pitänyt rahaa niin "pyhänä" asiana, ettei edes oma puolisoni saisi tulla sen ja minun väliini. Mutta tietysti ymmärrän, jos pariskunnalla rahasta ei ole niin tiukkaa, niin jotkut haluavat pitää rahat erillään, vaikka siitä tulisikin ylimääräisiä kuluja yhteensä.

Sen kummemmin enempää sekaantumatta, kysy nyt ihmeessä pankista valmiiksi joku Jousto/Balanssi/tms.-luottosopimus ja maksa tuosta kulutusluotosta mahdollisimman paljon pois, jättäen nyt pienen summan sinne varastoon. (Siis olettaen, että säästötilin nettotuotto on selvästi pienempi kuin kulutusluoton korko) Pienen summan (alle 10 000) saa pankista työssäkäyvä hyvinkin helposti.

Kiva kuulla tuollaisiakin tarinoita, että suht'isoista lainoista on selvitty kuiville.

• hermoilija!?
        Leenakaisa kirjoitti:

Vaimonikaan mieleen ei tulisi pyytää minua maksamaan mitään hänen laskuaan!
        Eikä myöskään lainaamaan!

Ei ole tarpeen koska meillä on aina ollut yhteiset tilit ja rinnakkaisluottokortit.
        Ostamme luottokortilla kaiken mahdollisen.
        Ml. vaimon 'soolomatkat' ulkomaille.
        Koskaan en ole tutkinut hänen ostoksiaan tai kulutusta yleensäkään.
        Luotan ehdottomasti hänen järkevyyteensä.

Avioliiton aikaisista tuloista minä olen tuonut pesään ehkä 80%.
        Miten tällä tulojakaumalla menoja edes jaettaisiin.
        Samoin rahan pyytäminen on nöyryyttävää eikä mielestäni kuulu tasapainoiseen parisuhteeseen.

Mitä metallimies ja vuosikausia kotona ollut kaupan osa-aikakassa ovat saaneet kasaan?

Kolme asuntoa joista yhdestä lainaa 45000E.
        Yksi asunto jäi vahingossa minun nimiini. Testamentissa vaimolle määrätty hallintaoikeus.

Osakkeita ja rahasto-osuuksia noin 120000E
        Käteisenä tällä hetkellä noin 66000E. Möin juuri hätäpäissäni hieman osakkeita ja rahasto-osuuksia.
        Tarttee katsoa mitä tehdään.
        Yleensä olen pitänyt käyttelytilillä 7000 - 14000E.

Tuo höskä siis kahden henkilön yhteistä.
        Työnteon lopetimme 'ennenaikaisesti' muutama vuosi sitten. Nykyiset nettotulomme, ilman vuokra ja osinkotuloja, ovat noin 2300E/kk.

Näillä eväillä pärjätään.
        Perintöjä ei ole tullut eikä ole odotettavissa.

Mielestäni meillä on jopa valintamahdollisuuksia tekemisemme suhten.

• n22, m27

Meillä siten, että lapsia on kaksi, talolainaa jäljellä n.67 000, autolainaa jäljellä n.3000/11 000e, minun opintolainaa n.800e, ja säästössä minulla yhteensä n.3000e. Miehen säästöistä en tiedä, tuskin mitään, (arvelen). Että aikasmoista kituutusta välillä..

• Module

Olen pitänyt käteisen määrässä nyrkkisääntönä että sillä pitäisi pystyä elättämään itsensä vähintään puoli vuotta, jos esim. työrintamalla tapahtuu jotain odottamatonta. Pidän siis käteistä säästössä 7000-10 000 euroa. Tuon yli jäävät säästön sijoitan muualle tai ostan jotain "tarpeellista".

Minun tarvitsee elättää vain itseni, joten säästöön jää rahaa kohtuullisen vaivattomasti. Ikää 26 vuotta, töissä käyn, yritän ja opiskelen.

• fog

Minusta teillä on liikaakin säästötilillä.

On likvidiä hyvä olla, mutta täytyy muistaa, että sillä on hintansa: lainojen ja tilien korkojen väliin jäävä osuus.

Tutustu ihmeessä lyhyen koron rahastoihin, ja mieti kannattaisiko sittenkin lyhentää lainoja hieman pois.

Nyt maksat likviditeetistäsi koko ajan, tähän verrattuna todelliseen tarpeeseen otettu kulutusluottokin voi olla järkevä vaihtoehto. Sitä kun ei ehkä koskaan tarvitsekaan ottaa.

• Lainanmaksaja (aloittaja)

Säästötilillä meillä on 3000e, loput on 50-50 lyhyen koron ja osakerahaston kesken. Tavoite olisi olla kohtalaisen likvidissä muodossa rahaa vaikkapa puolen vuoden elämiseen, mutta sellaisiin säästösummiin on vaikea päästä (tarkoittaisi n. 15000 euroa).

Toisekseen, säästötilimme korko on parin prosentin pinnassa; sitä luokkaa taitavat lyhyen koron rahastot olla tällä hetkellä ottaen huomioon, ettei ko. tilillä ole muita kuluja.

• säästtelijä

Lainaa seuraavasti :
      - asuntolaina 245000 €
      - opintolaina 12000 €
      - autolaina 40000 €
      - kulutusluottoa 1000 9000 €
      - yrityslainaa 80000 €

lyhennykset yhteensä noin 5000 € kuussa.

Säästötilillä noin 35 € puskurivarastona kulutushuippujen varalle.

Sijoitustilillä noin 150 € pahan päivän varalle.

Eläkesäästöjä 0 €.

Että repikää siitä !

• M28

Sijoitukset (rahastot ja osakkeet) noin 40000 e (tippuneet noin 5000 e viikossa tai parissa..), asuntolaina noin 55000 e. Ei tietenkään mitään muita lainoja tms. Käyttötilillä pyrin pitämään yleensä tonnin/pari tai päälle, siitä ylimääräinen laitetaan sijoituksiin (kuten viimeksi eilen 4000 e). Kannattaa mahdollisuuksien mukaan ainakin pyrkiä pitämään likvidiä omaisuutta valmiina, jos tulee jotain akuuttia tarvetta.

Yksi säästämisen idea on turvallisuudentunne, esim. jos yht'äkkiä ei tulisikaan enää tuloja mistään, niin silti voisi olla melko huoletta vaikka parikin vuotta omillaan minkään sen suuremmin muuttumatta.

• fhgfdh

Aika lailla samoin kuin edellisellä, pärjäisin noin 3 vuotta vaikka ilman tuloja. Onneksi aikalailla varma työpaikka.

Yritän sijoittaa noin 1000 € kuussa vähintäänkin ja turvata näin tulevaisuutta.

Lainaa en tarvi enkä ota.

• pärjäilevä

asuntolainaa 180000e,säästössä noin37000e,velattomat 2 autoa(vm -99 ja -04),mokki ja mp.
      Olemme avopari ei lapsia.

• Omat rahat

Asuntolainaa 65 000.

Suorat osakesijoitukset Hex:ssä 20 000.
      Osakerahastot kehittyvillä markkinoilla 7 000.
      Määräaikainen 1 kk talletus 14 000.
      Pankkitili ~ yhden vuoden "kiinteät" laskut,
      poislukien lainanhoito.

Eräälle kommentoijalle kommentoisin, että
      olemme kyllä tuiki tavallinen suomalainen perhe.

• Kukka

Aviopari, yksi lapsi. Vuokralla, kaksi velatonta autoa. Ei säästöjä tällä hetkellä. Rahaa vähän mutta rakkaudessa rikkaita...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe