"Hellarin kaste ei sisällä mitään"-otsikolla (22.5.06) on keskusteluketju.
Nim. "joosua" toi siinä ketjussa helluntalaisten "nettipastori" SEPPO PALDANIUKSEN näkemyksiä kasteen merkityksestä.
Laitan vielä linkin tähän:
http://www.netmission.fi/index.php?id=571
Voisimmeko nyt käydä yhdessä läpi tätä linkkiä ja keskustella, mitä hän opettaa kasteen sisällöstä ja merkitysestä; mitä siitä jää käteen?
----
"Nettipastori" SEPPO PALDANIUKSEN (S.P.) opetus on yllättävää jossain määrin, eikä taida aivan edustaa perinteistä helluntalaista kastenäkemystä.
Hänen kastenäkemyksensä on jossain määrin lähentynyt luterilaisten näkemyksiin.
Mielestäni S.P. käyttää
sellaisia "sanakäänteitä", että yhä vaan jää miettimään, mitähän se kasteen hengellinen merkitys lopppujen lopuksi onkaan hänen mielestään; mitä kaste hyödyttää ja antaa uskovalle!
Toivoisin muidenkin mielipiteitä SEPPO PALDANIUKSEN kasteopetuksesta.
---
Kysyisin erityisesti joosualta ja muilta uskovien kasteen edustajilta, mitä S.P. tarkoittaa, kun hän sanoo:
". Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.”
Kysymys kuuluu:
"Mitä S.P. tarkoittaa, kun hän sanoo, että kasteen asetussanat tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon?
Tuleeko tämä selvästi linkistä esille, mikä on se teko, joka on enemmän kuin pelkkä ihmisteko"?
(Perustelut Raamatun Sanalla)
Seppo Paldaniuksen opetus kasteesta
115
2672
Vastaukset
- joosua
keskustelemaan. Minä en selvää asiaa ala kanssasi väittelemään.
http://www.netmission.fi/index.php?show=messages&tid=11912Toit ensin S.P. kasteopetuksen tänne keskusteltavaksi ja nyt et haluakkaan, että siitä keskusteltaisiin.
Mistähän nyt on oikein kyse?
- korvastataluttaja
--Toivoisin muidenkin mielipiteitä SEPPO PALDANIUKSEN kasteopetuksesta.
---
Kysyisin erityisesti joosualta ja muilta uskovien kasteen edustajilta, mitä S.P. tarkoittaa, kun hän sanoo:--
Olisikohan sinun selvintä kysyä Paldaniuksen kasteopetuksesta Paldaniukselta itseltään mitä hän missäkin kohdin sanomisellaan tarkoittaa!? Siten saat hänen oman mielipiteensä aivan tuoreeltaan. Miten sen muuten saat? Miksi sitä muut lähtisi kertomaan hänen puolestaan? Kysy siis häneltä itseltään.Kysympä toisin, jos se kelpaisi paremmin niin, että sinäkin voisit vastata kysymykseeni:
Toimiiko Isä, Poika ja Pyhä Henki kasteessa (Matt. 28:19)?
Jos toimii, niin miten?
----
Helluntalainen "nettipastori" SEPPO PALDANIUS opettaa:
"Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin. Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.”- "kieromies" tuoss...
Tapio522 kirjoitti:
Kysympä toisin, jos se kelpaisi paremmin niin, että sinäkin voisit vastata kysymykseeni:
Jos toimii, niin miten?
----
"Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin. Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.”asiassa että jos tuohon uuelleen muotoilluun kymysyksees vastaa niin sitt sie muotoilet taas kolmannen muotoisen kymysyksen ja sitt neljännen ja jne jne jne
- korvastataluttaja
Tapio522 kirjoitti:
Kysympä toisin, jos se kelpaisi paremmin niin, että sinäkin voisit vastata kysymykseeni:
Jos toimii, niin miten?
----
"Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin. Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.”Miten luulet saavasi Paldaniuksen ajatuksen asiasta meiltä muilta kuin että saisit sen kysymällä häneltä itseltään!? Muotoilinko vastauksen nyt riittävän selvästi? Vai haluatko muotoilla vielä uuden kysymyksen???
Esim, Saammeko sinun ajatuksesi paremmin suoraan sinulta itseltäsi vai tietääkö joku muu ne paremmin kuin sinä?
- yks toinen
VIELTKÖ JATKAT TYPERÄÄ KIRJOITTELUASI?
SANA PUHDISTAA TAI PAADUTTAA!
>>"(Perustelut Raamatun Sanalla)
Myös sinusta:
"Kaikesta vaivannäöstä tulee hyötyä, mutta TYHJÄSTÄ PUHEESTA VAAN VAHINKOA" Sl.14:23
"Jos joku muuta oppia opettaa, eikä pitäydy meidän Herramme terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin ja on jumalisuuden mukainen niin
HÄN ON PAISUNUT EIKÄ YMMÄRRÄ MITÄÄN, VAAN ON
RIITAKYSYMYSTEN JA SANAKIISTOJEN KIPEÄ, JOISTA
SYNTYY KATETUTTA, RIITAA, HERJAUKSIA, PAHOJA
EPÄLUULOJA, ALITUISIA KINASTUKSIA NIIDEN
IHMISTEN KESKEN, JOTKA OVAT TURMELTUNEET
MIELELTÄÄN JA TOTUUDEN MENETTÄNEET" 1. Tim. 6:3-5
Tämä oli toinen ja VIIMEINEN VAROITUS SINULLE!
("HARHAOPPIST IHMISTÄ KARTA VAROITETTUASI HÄNTÄ KERRAN TAI KAHDESTI Tiitus 3:10")
Sitten Jumala alkaa puhumaan, jos ei muu auta.- havaintoja
uudestikastetut käy kuumana Totuuden edessä?
- oivan neuvon
havaintoja kirjoitti:
Tapsalle että kysyy ite Paldaniukselta ja sie "velmu" pie suu tukossa. Sananlaskujen kirjassa nimittäin sanotaan:tyhmäkin käy viisaasta kun on hiljaa.
- kuin uudestikastaminen
havaintoja kirjoitti:
on vain kaste niille, jotka ovat suullansa tunnustaneet uskovansa Herraan Jeesukseen ja ovat saaneet syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta.
SILLÄ ILMAN USKOA ON MAHDOTONTA OLLA OTOLLINEN JUMALALLE!!!
otappa Raamattu käteesi ja lue mitä sanotaan Johanneksen evankeliumissa ja Uudessa Testamentissa yleensä siitä, miten ihminen pelastuu!
siellä sanotaan, että vain Jeesuksen kautta, uskomalla Häneen!
mitään muuta tietä ei ole pelastukseen. kuin se, että uskomme Jeesukseen Kristukseen ja kadumme sydämestämme syntejämme Hänen edessään, jolloin Hänen verensä pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä.
Joh. 6:33 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Matt. 4:17. Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Mark. 2:5. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".
Mark. 10:52.Ja Jeesus puhutteli häntä sanoen: "Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?" Niin sokea sanoi hänelle: "Rabbuuni, että saisin näköni jälleen".
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, sinun uskosi on sinut pelastanut". Ja kohta hän sai näkönsä ja seurasi häntä tiellä.
Joh. 11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Joh. 20:29.Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Joh. 20:31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
1. Joh. 5:5.Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Room. 5:1.Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Joh. 6:40.Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Room. 10:4 ja 11.Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
1:Joh. 5:1.Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
Apost.t. 2:38.Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:41.Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
8:12.Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Apost.t. 10:47."Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Apost.t. 19:3.
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Hebr.11:6.Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
1.Joh.1:23.Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. - yksi kaste
kuin uudestikastaminen kirjoitti:
on vain kaste niille, jotka ovat suullansa tunnustaneet uskovansa Herraan Jeesukseen ja ovat saaneet syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta.
SILLÄ ILMAN USKOA ON MAHDOTONTA OLLA OTOLLINEN JUMALALLE!!!
otappa Raamattu käteesi ja lue mitä sanotaan Johanneksen evankeliumissa ja Uudessa Testamentissa yleensä siitä, miten ihminen pelastuu!
siellä sanotaan, että vain Jeesuksen kautta, uskomalla Häneen!
mitään muuta tietä ei ole pelastukseen. kuin se, että uskomme Jeesukseen Kristukseen ja kadumme sydämestämme syntejämme Hänen edessään, jolloin Hänen verensä pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä.
Joh. 6:33 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Matt. 4:17. Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Mark. 2:5. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".
Mark. 10:52.Ja Jeesus puhutteli häntä sanoen: "Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?" Niin sokea sanoi hänelle: "Rabbuuni, että saisin näköni jälleen".
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, sinun uskosi on sinut pelastanut". Ja kohta hän sai näkönsä ja seurasi häntä tiellä.
Joh. 11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Joh. 20:29.Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Joh. 20:31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
1. Joh. 5:5.Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Room. 5:1.Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Joh. 6:40.Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Room. 10:4 ja 11.Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
1:Joh. 5:1.Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
Apost.t. 2:38.Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:41.Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
8:12.Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Apost.t. 10:47."Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Apost.t. 19:3.
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Hebr.11:6.Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
1.Joh.1:23.Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.Ensimmäinen kaste on Jumalan teko.
toinen kaste on ihmisen ja paholaisen teko - Et tunne Jeesusta Vapahtaja...
havaintoja kirjoitti:
eikä Jeesus asu sydämessäsi.
- yhden kasteen
yksi kaste kirjoitti:
Ensimmäinen kaste on Jumalan teko.
toinen kaste on ihmisen ja paholaisen tekone, jotka kuulivat Jumalan Sanan ja sen perusteella uskoivat Jeesukseen Kristukseen kastettiin.
minä uskon vain siihen, mitä Herra sanoo Sanassaan. en ihmisten mielipiteisiin tai ihmisoppeihin.
ja Sana sanoo, että vain Jeesus pelastaa. vain uskomalla Häneen ja saamalla synnit anteeksi Hänen nimensä kautta voimme pelastua!
Raamatussa puhutaan myös ihmisistä, jotka olivat käyneet Johanneksen kasteella eli vesikasteella, mutta jotka kuultuaan Sanan Jeesuksesta Kristuksesta uskoivat Häneen ja heidät kastettiin.
Uusi Testamentti ei edes kerro ketään muuta kastetun kuin niiden ihmisten, jotka uskoivat Jeesukseen Kristukseen!!! - Jumalan Sanasta
havaintoja kirjoitti:
aivan selkeästi!
vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua!!! se on koko Raamatun sanoma ja ydin!
hedelmistään te heidät tunnette.
Jumala tahtoisi, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Herra sanoo Sanassaan myös, että älkää tuomitko ette teitä tuomittaisi. yksikään ihminen ei voi sitä päättää, kuka pääsee Taivaaseen ja kuka ei! se tuomiovalta ei kuulu ihmiselle! ihminen korottaa itsensä Jumalan asemaan, jos hän tekee niin!
Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on tarjolla jokaiselle! usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. - sinulta
yksi kaste kirjoitti:
Ensimmäinen kaste on Jumalan teko.
toinen kaste on ihmisen ja paholaisen tekooletko uudestisyntynyt ja onko Jeesus sinun Herrasi???
- yks toinen
Et tunne Jeesusta Vapahtaja... kirjoitti:
eikä Jeesus asu sydämessäsi.
Ja rukoile Jeesusta puolituntia kokosydämestäsi pelastamaan sinut kadotukseen vievältä tieltä ja antamaan kaikki syntisi anteeksi. Sitten mene vaikka paikkakuntasi hellunataiseurakunnan tai vapaakirkon tilaisuuteen (avoimia kaikille) ja pyydä heitä siunaamaan sinua ja neuvomaan eteenpäin.
- AlpoAhola
Jumalan Sanasta kirjoitti:
aivan selkeästi!
vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua!!! se on koko Raamatun sanoma ja ydin!
hedelmistään te heidät tunnette.
Jumala tahtoisi, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Herra sanoo Sanassaan myös, että älkää tuomitko ette teitä tuomittaisi. yksikään ihminen ei voi sitä päättää, kuka pääsee Taivaaseen ja kuka ei! se tuomiovalta ei kuulu ihmiselle! ihminen korottaa itsensä Jumalan asemaan, jos hän tekee niin!
Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on tarjolla jokaiselle! usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.Voi kun tuomiokieltosi olisi yleisessä tiedossa. Hellarit ovat tuominneet minut useita kertoja helvettiin. Olen sitten lisäksi epeli, järjetön, lapsellinen jne.
- AlpoAhola
yhden kasteen kirjoitti:
ne, jotka kuulivat Jumalan Sanan ja sen perusteella uskoivat Jeesukseen Kristukseen kastettiin.
minä uskon vain siihen, mitä Herra sanoo Sanassaan. en ihmisten mielipiteisiin tai ihmisoppeihin.
ja Sana sanoo, että vain Jeesus pelastaa. vain uskomalla Häneen ja saamalla synnit anteeksi Hänen nimensä kautta voimme pelastua!
Raamatussa puhutaan myös ihmisistä, jotka olivat käyneet Johanneksen kasteella eli vesikasteella, mutta jotka kuultuaan Sanan Jeesuksesta Kristuksesta uskoivat Häneen ja heidät kastettiin.
Uusi Testamentti ei edes kerro ketään muuta kastetun kuin niiden ihmisten, jotka uskoivat Jeesukseen Kristukseen!!!Uskovatko uskovien perheiden lapset? Täällä olen kuullut kiellon, etteivät lapset voi uskoa ja ymmärtää. Kun Jeesus otti syliinsä lapsia, joita vanhemmat toivat Jeesuksen luo, niin se kuulemma ei tarkoitakaan lapsia. Pietarin helluntaisaarnan Pyhän Hengen ja syntienanteesi saaminen ei kuulemma tarkoitakaan lapsia. Lasten ja imeväisten suusta kuulemma Herra ei olekaan valmistanut itselleen kiitosta, vaikka itse Jeesus niin todistaa.
Matt. 18:1-6, 10
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Tit. 3:5
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
Ef. 5:25-27
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. AlpoAhola kirjoitti:
Uskovatko uskovien perheiden lapset? Täällä olen kuullut kiellon, etteivät lapset voi uskoa ja ymmärtää. Kun Jeesus otti syliinsä lapsia, joita vanhemmat toivat Jeesuksen luo, niin se kuulemma ei tarkoitakaan lapsia. Pietarin helluntaisaarnan Pyhän Hengen ja syntienanteesi saaminen ei kuulemma tarkoitakaan lapsia. Lasten ja imeväisten suusta kuulemma Herra ei olekaan valmistanut itselleen kiitosta, vaikka itse Jeesus niin todistaa.
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.AlpoAhola: "Lasten ja imeväisten suusta kuulemma Herra ei olekaan valmistanut itselleen kiitosta, vaikka itse Jeesus niin todistaa".
---
S.P. sanoo myös, että:
"että sylilapsen kohdallahan ei voida puhua parannuksen teosta, synneistä kääntymisestä tai evankeliumin uskomisesta. Eihän vauva voi edes kuulla evankeliumia. ”Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet?” (Room. 10:14).
(Katso tarkemmin linkistä asiayhteys!)
Raamattu näyttää opettavan toisin; Lapset ja imeväiset eivät olekkaan kuuroja!sinulta kirjoitti:
oletko uudestisyntynyt ja onko Jeesus sinun Herrasi???
kysyt:"... oletko uudestisyntynyt ja..."
---
Miten sinä ymmärrät Jeesuksen opetuksen, että jokaisen on synnyttävä VEDESTÄ JA HENGESTÄ (Joh. 3:5) päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan?
Mitä on VESI?
Mikä oN HENKI?- yks toinen
AlpoAhola kirjoitti:
Uskovatko uskovien perheiden lapset? Täällä olen kuullut kiellon, etteivät lapset voi uskoa ja ymmärtää. Kun Jeesus otti syliinsä lapsia, joita vanhemmat toivat Jeesuksen luo, niin se kuulemma ei tarkoitakaan lapsia. Pietarin helluntaisaarnan Pyhän Hengen ja syntienanteesi saaminen ei kuulemma tarkoitakaan lapsia. Lasten ja imeväisten suusta kuulemma Herra ei olekaan valmistanut itselleen kiitosta, vaikka itse Jeesus niin todistaa.
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.3."Olimmehan MEKIN ENNEN ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5.pelasti hän meidät, ei vanhuskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupetesa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen
uudistuksen kautta,
6.jonka Hengen hän runsaaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7. että me vanhuskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankkaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan."
Hurjimmat ovat joskus etsineet tästäkin "vauvakastelle" tukea, mutta "uudeistisyntymisessä tapahtuva peso" on tässäkin Pyhän Hengen kautta tapahtuva puhdistus synneistä, mikä perustuu tientenkin Jeesuksen vereen ja ristinkuolemaan.
Asiayhteys tuo esille, että PARANNUS oli tapahtunut "olimmehan ennen... himojen orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa...(ei mainintaa kasteesta lainkaan) .
Aina kannattaa lukea koko asiayhteys, koska silloin asia saa oikean kontekstin, mikä on kaiken kirjallisen lukemisen itsestään selvyys ja edellytys.
Eikö, jokainen halua löytää touuden?
Joidenkin kohdalla on käynyt epäillys, koska heillä on Jumalalle niin voimakkaat omat opilliset ennakkokäsitykset ja he tuntuvat lukevan Raamattua vain niiden läpi. - AlpoAhola
yks toinen kirjoitti:
3."Olimmehan MEKIN ENNEN ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5.pelasti hän meidät, ei vanhuskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupetesa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen
uudistuksen kautta,
6.jonka Hengen hän runsaaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7. että me vanhuskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankkaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan."
Hurjimmat ovat joskus etsineet tästäkin "vauvakastelle" tukea, mutta "uudeistisyntymisessä tapahtuva peso" on tässäkin Pyhän Hengen kautta tapahtuva puhdistus synneistä, mikä perustuu tientenkin Jeesuksen vereen ja ristinkuolemaan.
Asiayhteys tuo esille, että PARANNUS oli tapahtunut "olimmehan ennen... himojen orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa...(ei mainintaa kasteesta lainkaan) .
Aina kannattaa lukea koko asiayhteys, koska silloin asia saa oikean kontekstin, mikä on kaiken kirjallisen lukemisen itsestään selvyys ja edellytys.
Eikö, jokainen halua löytää touuden?
Joidenkin kohdalla on käynyt epäillys, koska heillä on Jumalalle niin voimakkaat omat opilliset ennakkokäsitykset ja he tuntuvat lukevan Raamattua vain niiden läpi.Asiayhteytesi todistaa, ettei siis kasteessa olekaan Pyhä Henki. En voi tunnustaa niin Raamatun vastaisesti, vaan lähetyskäsky niittaa: OPETUSLAPSEUTTAKAA KASTAEN ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN JA OPETTAKAA PITÄMÄÄN MINKÄ MINÄ OLEN KÄSKENYT. Siinä pysyn enkä lähde heikoille oman ratkaisujen ja järjen päätelmien tielle. Adam toteutti vapaan tahtonsa yhden ja viimeisen kerran. Järki on otettava vangiksi ja alistettava Sanan alle uskolle kuuliaiseksi. Järki on myös periturmeltunut ja täynnä lihan himoa, kuten hyväksi mainostettu sydämemmekin.
Näyttä siltä, että kaste häivytetään pois siitäkin, missä se on sanottu ja lapset torjutaan pois sieltäkin, missä Jeesus heitä kutsuu ja siunaa.
On hyödytöntä käydä epäuskon ja Raamatun vastaisen mielipiteen pohjalta keskustelua. Tule todistamaan Sanan puolesta, eikä Sanaa vastaan. No minulle sanoi yksi henkilö, että mitä me siitä Paavalista aina jauhetaan? Eikö siis uudestisyntyminen olekaan ylhäältä ja Jumalasta, vaan ihmisestä, siis lihasta. Pitäisi olla niin: ei vanhuskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupetesa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen
uudistuksen kautta. - AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
kysyt:"... oletko uudestisyntynyt ja..."
---
Miten sinä ymmärrät Jeesuksen opetuksen, että jokaisen on synnyttävä VEDESTÄ JA HENGESTÄ (Joh. 3:5) päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan?
Mitä on VESI?
Mikä oN HENKI?3 vuotta sitten yksi helluntailainen väitti minulle, että vesi ei Raamatussa tarkoita vettä ja Henki tulee ylhäältä, eikä se ole kytkeytynyt Sanaan ja vielä vähemmän kytkeytynyt kasteeseen. Kyseisestä selityksestä minulle tuli selväksi kyseisen henkilön väärä, selvän Raamatun todistuksen kieltävä oppi. Hän lisäksi todisti, ettei mitään oppia, Jeesus vaan.
- yks toinen
AlpoAhola kirjoitti:
Asiayhteytesi todistaa, ettei siis kasteessa olekaan Pyhä Henki. En voi tunnustaa niin Raamatun vastaisesti, vaan lähetyskäsky niittaa: OPETUSLAPSEUTTAKAA KASTAEN ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN JA OPETTAKAA PITÄMÄÄN MINKÄ MINÄ OLEN KÄSKENYT. Siinä pysyn enkä lähde heikoille oman ratkaisujen ja järjen päätelmien tielle. Adam toteutti vapaan tahtonsa yhden ja viimeisen kerran. Järki on otettava vangiksi ja alistettava Sanan alle uskolle kuuliaiseksi. Järki on myös periturmeltunut ja täynnä lihan himoa, kuten hyväksi mainostettu sydämemmekin.
Näyttä siltä, että kaste häivytetään pois siitäkin, missä se on sanottu ja lapset torjutaan pois sieltäkin, missä Jeesus heitä kutsuu ja siunaa.
On hyödytöntä käydä epäuskon ja Raamatun vastaisen mielipiteen pohjalta keskustelua. Tule todistamaan Sanan puolesta, eikä Sanaa vastaan. No minulle sanoi yksi henkilö, että mitä me siitä Paavalista aina jauhetaan? Eikö siis uudestisyntyminen olekaan ylhäältä ja Jumalasta, vaan ihmisestä, siis lihasta. Pitäisi olla niin: ei vanhuskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupetesa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen
uudistuksen kautta."Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä" Sl.16:18
"Eikö, jokainen halua löytää touuden?
Joidenkin kohdalla on käynyt epäillys, koska heillä on Jumalalle niin voimakkaat omat opilliset ennakkokäsitykset ja he tuntuvat lukevan Raamattua vain niiden läpi." - AlpoAhola
yks toinen kirjoitti:
"Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä" Sl.16:18
"Eikö, jokainen halua löytää touuden?
Joidenkin kohdalla on käynyt epäillys, koska heillä on Jumalalle niin voimakkaat omat opilliset ennakkokäsitykset ja he tuntuvat lukevan Raamattua vain niiden läpi."Jumala kukistaa kaikki vihollisensa. Antikristillinen ajatus on moninaisuus, Raamatun ilmoituksen vastaisuus ja epäselvyys, synergismi ja pelagiolaisuus ja nyt uudelleen esiin nousseena rationalismina sekä gnostilaisuutena.
2. Tim. 2:19
Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
2. Kor. 10:5
Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle. - olet Raamatun vihollinen
AlpoAhola kirjoitti:
Jumala kukistaa kaikki vihollisensa. Antikristillinen ajatus on moninaisuus, Raamatun ilmoituksen vastaisuus ja epäselvyys, synergismi ja pelagiolaisuus ja nyt uudelleen esiin nousseena rationalismina sekä gnostilaisuutena.
2. Tim. 2:19
Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
2. Kor. 10:5
Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.Hyväksyt vain yhden muunnellun "lähetyskäskyn", mutta jätät huomioimatta muitten evankeliumeiden ja apostilien tekojen ja ko UT:n todellisen lähetyskäskyn, jossa evankeliumi ensn, sitten jos uhminen tekee parannuksen ja Jumalan voimasta uudestisyntyy tuon seurauksena, niin sen jälkeen otetaan kaste, kuten Raanattu sen osoittaa.
Uskot vain yhden (lisätyn) osan Raamattua, vaikka Jumalan sanan henki eli sanoma on ihan erilainen muualla eli sotii tuota käsitystäsi vastaan ja sitä vastaan, mitä Matteuksen evankeliumin loppuu on laitettu.
Laittamasi Raamatun kohdat puolustamaan Raamatun vastaista oppiasi on todella säälittävää ja karmeaa luettavaa. Raamattua siteeraat vääryden siteiden "siunaukseksi". Luovu siis vääryydestä ja toteuta ne asiat, mitä Raamattu kehottaa kaikilta osin, äläkä elä vääryydessä, ole osallinen siihen, Jumalan sanan vastaisisssa asioissa, jotka ovat juuri antikristillistä touhua, joista muita syytät. - AlpoAhola
olet Raamatun vihollinen kirjoitti:
Hyväksyt vain yhden muunnellun "lähetyskäskyn", mutta jätät huomioimatta muitten evankeliumeiden ja apostilien tekojen ja ko UT:n todellisen lähetyskäskyn, jossa evankeliumi ensn, sitten jos uhminen tekee parannuksen ja Jumalan voimasta uudestisyntyy tuon seurauksena, niin sen jälkeen otetaan kaste, kuten Raanattu sen osoittaa.
Uskot vain yhden (lisätyn) osan Raamattua, vaikka Jumalan sanan henki eli sanoma on ihan erilainen muualla eli sotii tuota käsitystäsi vastaan ja sitä vastaan, mitä Matteuksen evankeliumin loppuu on laitettu.
Laittamasi Raamatun kohdat puolustamaan Raamatun vastaista oppiasi on todella säälittävää ja karmeaa luettavaa. Raamattua siteeraat vääryden siteiden "siunaukseksi". Luovu siis vääryydestä ja toteuta ne asiat, mitä Raamattu kehottaa kaikilta osin, äläkä elä vääryydessä, ole osallinen siihen, Jumalan sanan vastaisisssa asioissa, jotka ovat juuri antikristillistä touhua, joista muita syytät.Kaste on Raamatussa passiivissa ja se sanoo sitä, että kastaja on Jumala ja kastettava pääsee armosta siinä osalliseksi. Kastetta ei siis saa tehdä ihmisen omaksi suoritukseksi, laiksi.
Pietarin helluntaisaarna osoitta kuinka syntien anteeksisaaminen liittyy kasteeseen ja on ihana myös siksi, että hän liittää lapset kastettavien joukkoon. En lakkaa opettelemasta Pietarin saarnaa.
Apostolien teot 2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." - AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
AlpoAhola: "Lasten ja imeväisten suusta kuulemma Herra ei olekaan valmistanut itselleen kiitosta, vaikka itse Jeesus niin todistaa".
---
S.P. sanoo myös, että:
"että sylilapsen kohdallahan ei voida puhua parannuksen teosta, synneistä kääntymisestä tai evankeliumin uskomisesta. Eihän vauva voi edes kuulla evankeliumia. ”Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet?” (Room. 10:14).
(Katso tarkemmin linkistä asiayhteys!)
Raamattu näyttää opettavan toisin; Lapset ja imeväiset eivät olekkaan kuuroja!Selvyyden vuoksi kysyn, että onko viestisi jollain tavalla opponenttiasemassa viestiini nähden?
AlpoAhola kirjoitti:
Selvyyden vuoksi kysyn, että onko viestisi jollain tavalla opponenttiasemassa viestiini nähden?
Taisin ilmaista asiani vähän epäselvästi.
---
Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa jo sikiövaiheessa. JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä. JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa tultuaan Jeesuksen läheisyyteen.
Aivan pieni lapsi on vuorovaikutussuhteessa ympäristönsä kanssa. Lapsen elämän tietoinen osa kasvaa ja muovautuu alkuaikojen vaikutteiden mukaan. Tästä ymmärrämme, miten vastuullista pikkulasten käsittely on.
"Se, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, ei pääse sinne sisälle",( Mark.10:13-15). Jumala asettaa meille näin lapsen esikuvaksi uskosta ja luottamuksesta Jumalaan.
Samoin lapsi on luottavainen ympäristöään ja muita ihmisiä kohtaan. Tästä kertoo hyvän esimerkin tunnettu norjalainen kirjailija O. HALLESBY kirjassaan "Uskonelämän salaisuuksia". "Eräänä päivänä kotiimme tuli kerjäläinen, joka näytti niin iljettävältä ja luotaantyöntävältä, että hän oli melkeinpä pelottava. Mutta pieni lapsemme meni heti hänen luokseen, kiipesi hänen syliinsä ja kietoi kätensä hänen kaulalleen.
Lapsi voi voittaa esteitä, joita me emme kykene voittamaan".
Meillä olisi tässä asiassa heiltä paljon opittavaa.- AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
Taisin ilmaista asiani vähän epäselvästi.
---
Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa jo sikiövaiheessa. JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä. JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa tultuaan Jeesuksen läheisyyteen.
Aivan pieni lapsi on vuorovaikutussuhteessa ympäristönsä kanssa. Lapsen elämän tietoinen osa kasvaa ja muovautuu alkuaikojen vaikutteiden mukaan. Tästä ymmärrämme, miten vastuullista pikkulasten käsittely on.
"Se, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, ei pääse sinne sisälle",( Mark.10:13-15). Jumala asettaa meille näin lapsen esikuvaksi uskosta ja luottamuksesta Jumalaan.
Samoin lapsi on luottavainen ympäristöään ja muita ihmisiä kohtaan. Tästä kertoo hyvän esimerkin tunnettu norjalainen kirjailija O. HALLESBY kirjassaan "Uskonelämän salaisuuksia". "Eräänä päivänä kotiimme tuli kerjäläinen, joka näytti niin iljettävältä ja luotaantyöntävältä, että hän oli melkeinpä pelottava. Mutta pieni lapsemme meni heti hänen luokseen, kiipesi hänen syliinsä ja kietoi kätensä hänen kaulalleen.
Lapsi voi voittaa esteitä, joita me emme kykene voittamaan".
Meillä olisi tässä asiassa heiltä paljon opittavaa.Tein tuon tarkistuksen siitä syystä, ettei mitään säröä tulisi ehjään astiaan, ts. välillemme, sillä olen käsittänyt niin, että käsityksemme Jumalan Sanasta ja tässä nyt kasteeseen liittyen pelastusopista on aika pitkälle saman sisältöinen. Ajattelin siis myös niin, ettei saa jäädä mikään kivi kenkään hietämään ja rakkoa tekemään tai mitään ei saa jäädä hampaankaaloon. Kiitos, asia on siis vaaterissa.
AlpoAhola kirjoitti:
Tein tuon tarkistuksen siitä syystä, ettei mitään säröä tulisi ehjään astiaan, ts. välillemme, sillä olen käsittänyt niin, että käsityksemme Jumalan Sanasta ja tässä nyt kasteeseen liittyen pelastusopista on aika pitkälle saman sisältöinen. Ajattelin siis myös niin, ettei saa jäädä mikään kivi kenkään hietämään ja rakkoa tekemään tai mitään ei saa jäädä hampaankaaloon. Kiitos, asia on siis vaaterissa.
AlpoAhola: "Ajattelin siis myös niin, ettei saa jäädä mikään kivi kenkään hietämään ja rakkoa tekemään..."
---
Näinhän se on!
Joskus metsässä kulkeminen kumisaappaat jalassa saattaa olla hankalaa.
Usein matkanteko keskeytyy, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiertävät jalkoja.
Välillä on pysähdyttävä puhdistamaan saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas on matkaa helpompi jatkaa.
Jeesus puhuu myös jalkojen pesusta ja kylpemisestä (Joh. 13:11) jäähyväispuheessaan.
Hän sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.” (Joh. 13:10).
Viitanneekohan tämäkin Raamatun paikka kasteeseen?- AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
AlpoAhola: "Ajattelin siis myös niin, ettei saa jäädä mikään kivi kenkään hietämään ja rakkoa tekemään..."
---
Näinhän se on!
Joskus metsässä kulkeminen kumisaappaat jalassa saattaa olla hankalaa.
Usein matkanteko keskeytyy, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiertävät jalkoja.
Välillä on pysähdyttävä puhdistamaan saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas on matkaa helpompi jatkaa.
Jeesus puhuu myös jalkojen pesusta ja kylpemisestä (Joh. 13:11) jäähyväispuheessaan.
Hän sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.” (Joh. 13:10).
Viitanneekohan tämäkin Raamatun paikka kasteeseen?Niin olen tuota Jeesuksen sanaa ymmärtänyt, että kun on pesty (kastettu), niin sitten muistutetaan itselle ja ennen muuta toiselle siitä evankeliumin suloisesta sanasta, että synnit on Jeesuksen nimessä anteeksi. Olemmehan kasteessa tulleet Jumalan nimestä osalliseksi ja haudattu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen ja olemme tulleet Kristuksen vanhurskaudella puetetuksi. Jalkojen pesu (evankeliumin saarna, rippi jne.) on kuin tomujen pesua jaloista, joita täällä vaelluksella vielä joudumme erehdyksiä ja erheitä kokemaan. Ps.19:12 opettaa: Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini.
- vaan juuri päinvastoin
AlpoAhola kirjoitti:
Kaste on Raamatussa passiivissa ja se sanoo sitä, että kastaja on Jumala ja kastettava pääsee armosta siinä osalliseksi. Kastetta ei siis saa tehdä ihmisen omaksi suoritukseksi, laiksi.
Pietarin helluntaisaarna osoitta kuinka syntien anteeksisaaminen liittyy kasteeseen ja on ihana myös siksi, että hän liittää lapset kastettavien joukkoon. En lakkaa opettelemasta Pietarin saarnaa.
Apostolien teot 2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."Pietari julisti niin kuin lapsikastevääristelijät sen kieltävät eli ensin parannus.
Paavali muuten saarnasi vain evankeliumia Jeesuksen lähettämänä, ei kastanut.
Tämäkin kertoo sen, että mihin asemaan vauvakasteoppin laittanut liruttelunsa eli korottanut sen kaikista ylimmäksi ja "hoitaa" nuo parannuksen, uudestisyntymisen eli uskon syntymisen. - AlpoAhola
vaan juuri päinvastoin kirjoitti:
Pietari julisti niin kuin lapsikastevääristelijät sen kieltävät eli ensin parannus.
Paavali muuten saarnasi vain evankeliumia Jeesuksen lähettämänä, ei kastanut.
Tämäkin kertoo sen, että mihin asemaan vauvakasteoppin laittanut liruttelunsa eli korottanut sen kaikista ylimmäksi ja "hoitaa" nuo parannuksen, uudestisyntymisen eli uskon syntymisen.Teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu. Eikö tämä Pietarin saarna siis koske lapsia lankaan? On aikoihin eletty!
Kyllä edellä sanotaan mikä koskee lapsia, luemme: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Nyt valitettavasti olemme helluntailaisilta saaneet kuulla, ettei lapset voi ymmärtämättöminä uskoa. Kuitenkin: ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. - jo vastauksen siihen aiemmin
AlpoAhola kirjoitti:
Teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu. Eikö tämä Pietarin saarna siis koske lapsia lankaan? On aikoihin eletty!
Kyllä edellä sanotaan mikä koskee lapsia, luemme: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Nyt valitettavasti olemme helluntailaisilta saaneet kuulla, ettei lapset voi ymmärtämättöminä uskoa. Kuitenkin: ilman uskoa on mahdoton olla otollinen.Vastaan vielä uudestaa ja en kopioimalla.
Mitä se lupaus koski eli jos evankeliumin saarna saa aikaan parannuksen ja sen jälkeen kasteelle meno on näitten jälkeläisille osoitettu ohje.
Väännät tyypilöisesti vauvakastekieroon jatkuva´sti "argumenttisi".
Sinun "lupauksesi" tarkoittaisi kai vauvakastehengen mukaan sitä, että kaste oli se lupaus, joka saa aikaan sen parannuksen ja kasteessa herätetään synnin tunto ja antaa uskon.
Kysyn vaan. Oliko evankeliumin saarna kasteen saarnaa vaan sydämelle tarkoitettu saarna, jossa ihminen tuli synnin tuntoo ja teki parannuksen ja sen jälkeen meni kasteelle, niin kuin uskovien kasteelle menevät Raamatun sanan mukaan sen tekevät? - AlpoAhola
jo vastauksen siihen aiemmin kirjoitti:
Vastaan vielä uudestaa ja en kopioimalla.
Mitä se lupaus koski eli jos evankeliumin saarna saa aikaan parannuksen ja sen jälkeen kasteelle meno on näitten jälkeläisille osoitettu ohje.
Väännät tyypilöisesti vauvakastekieroon jatkuva´sti "argumenttisi".
Sinun "lupauksesi" tarkoittaisi kai vauvakastehengen mukaan sitä, että kaste oli se lupaus, joka saa aikaan sen parannuksen ja kasteessa herätetään synnin tunto ja antaa uskon.
Kysyn vaan. Oliko evankeliumin saarna kasteen saarnaa vaan sydämelle tarkoitettu saarna, jossa ihminen tuli synnin tuntoo ja teki parannuksen ja sen jälkeen meni kasteelle, niin kuin uskovien kasteelle menevät Raamatun sanan mukaan sen tekevät?Eikö siis lapset ole lainkaan jälkeläisiä; eikö siis lapset kuulu perhekuntiin; eikö siis lapset ole luotuja; eikö siis lapset kuulu kansoihin; eikö siis lapset kuulu kaikkiin. Kuitenkin Raamatun ohje on tuollainen vaikka kuinka kielletään ja Raamattu tyhjäksi lupauksesta lapsilta pois rajataan.
No teidän mukaan lapset eivät usko ja eivät ymmärrä ja eivät voi kuulla. Jeesus ja apostolien opetus todistaa toista, että lapset kuulevat, uskovat, käsittävät ja ymmärtävät. Se kenen päälle tulee hyökätä Sana tuomiolla ovat JUMALATTOMAT VANHEMMAT JA HEIDÄN HEIKKO HUONEENHALLITUKSENSA JUMALAN EDESSÄ.
ILMAN USKOA ON MAHDOTON OLLA OTOLLINEN. Missä sanotaan toisin? - Mutta miten olet otollinen
AlpoAhola kirjoitti:
Eikö siis lapset ole lainkaan jälkeläisiä; eikö siis lapset kuulu perhekuntiin; eikö siis lapset ole luotuja; eikö siis lapset kuulu kansoihin; eikö siis lapset kuulu kaikkiin. Kuitenkin Raamatun ohje on tuollainen vaikka kuinka kielletään ja Raamattu tyhjäksi lupauksesta lapsilta pois rajataan.
No teidän mukaan lapset eivät usko ja eivät ymmärrä ja eivät voi kuulla. Jeesus ja apostolien opetus todistaa toista, että lapset kuulevat, uskovat, käsittävät ja ymmärtävät. Se kenen päälle tulee hyökätä Sana tuomiolla ovat JUMALATTOMAT VANHEMMAT JA HEIDÄN HEIKKO HUONEENHALLITUKSENSA JUMALAN EDESSÄ.
ILMAN USKOA ON MAHDOTON OLLA OTOLLINEN. Missä sanotaan toisin?kun se usko syntyy vasta siellä lapsikasteessa??????
On se ikävää katsottavaa, kun aikuinen mies kompuroi oppinsa kanssa perinpohjin.
Perhekuntakäsitys on Raamatun aikana muuta, että se tarkoitti kaikki.
"Kuitenkin Raamatun ohje on tuollainen vaikka kuinka kielletään ja Raamattu tyhjäksi lupauksesta lapsilta pois rajataan."
Tässä taas vääristät perinpohjin pois koko lapsille annetun lupauksen eli kyse ei ollut mistään kastelupauksesta, että kun kastetaan niin se lupaus täytyy.
Tapasi mukaan kieroilet (silläkö Jumalaa kirkastat vai jotain muuta?) ja jätät olelllisen pois, sen mitä sanottiin sen lupauksen "ohjeena".
Tämän jaejakson nojalla nähdään kieroilusi perinpohjin.
Apt. 2:
"37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
- Ihmiset Pietarin todistuksen jälkeen kysyivät, mitä tehdä ja Paavali antoi ohjeen, tehkää parannus ja ottakaa kaste. Sen sijaan sinun oppisi vain jää pelkästään siihen kasteen ottoon.
- Evankeliumi sai ihmiset tuntemaan piston sydämessään ja tekemään parannusta
- Lupaus lapsille ja heidäkin jälkeläisilleen oli, että noin kuin teette, miten Pietari sanoi, te pelastutte ja sen lisäksi tärkeä huomio samassa jakeessa, "ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
- Jumala ITSE kutsuu Sanansa kautta ei veden kautta.
Sitten vielä ne kaksi viimeisatä jaetta uudelleen.
"40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." ( ei toisenne, kuten lapsikasteessa)
"41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
Niin, ne jotka tekivät parannuksen ja ottivat Pietarin sanat eli evankeliumin vastaan, ne kastettiin.
Tuo yllä on niin selkeää Raamatun tekstiä kuin olla ja voi, mutta vauvakasteoppi vääristelee sitä ihan mielen määrin ja totuus on kaukana siinä vääristelyssä. Kaste-sana siellä näkyy, sen te sanana näette, mutta mitä muuhun siihen sisältyi ja missä järjestyksessä, sen te "unohdatte" ja vääristätte perin pohjin Raamatun sanan vastaisesti. - AlpoAhola
Mutta miten olet otollinen kirjoitti:
kun se usko syntyy vasta siellä lapsikasteessa??????
On se ikävää katsottavaa, kun aikuinen mies kompuroi oppinsa kanssa perinpohjin.
Perhekuntakäsitys on Raamatun aikana muuta, että se tarkoitti kaikki.
"Kuitenkin Raamatun ohje on tuollainen vaikka kuinka kielletään ja Raamattu tyhjäksi lupauksesta lapsilta pois rajataan."
Tässä taas vääristät perinpohjin pois koko lapsille annetun lupauksen eli kyse ei ollut mistään kastelupauksesta, että kun kastetaan niin se lupaus täytyy.
Tapasi mukaan kieroilet (silläkö Jumalaa kirkastat vai jotain muuta?) ja jätät olelllisen pois, sen mitä sanottiin sen lupauksen "ohjeena".
Tämän jaejakson nojalla nähdään kieroilusi perinpohjin.
Apt. 2:
"37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
- Ihmiset Pietarin todistuksen jälkeen kysyivät, mitä tehdä ja Paavali antoi ohjeen, tehkää parannus ja ottakaa kaste. Sen sijaan sinun oppisi vain jää pelkästään siihen kasteen ottoon.
- Evankeliumi sai ihmiset tuntemaan piston sydämessään ja tekemään parannusta
- Lupaus lapsille ja heidäkin jälkeläisilleen oli, että noin kuin teette, miten Pietari sanoi, te pelastutte ja sen lisäksi tärkeä huomio samassa jakeessa, "ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
- Jumala ITSE kutsuu Sanansa kautta ei veden kautta.
Sitten vielä ne kaksi viimeisatä jaetta uudelleen.
"40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." ( ei toisenne, kuten lapsikasteessa)
"41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."
Niin, ne jotka tekivät parannuksen ja ottivat Pietarin sanat eli evankeliumin vastaan, ne kastettiin.
Tuo yllä on niin selkeää Raamatun tekstiä kuin olla ja voi, mutta vauvakasteoppi vääristelee sitä ihan mielen määrin ja totuus on kaukana siinä vääristelyssä. Kaste-sana siellä näkyy, sen te sanana näette, mutta mitä muuhun siihen sisältyi ja missä järjestyksessä, sen te "unohdatte" ja vääristätte perin pohjin Raamatun sanan vastaisesti.Niin ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Siis sitten ei ole poikkeusta kenenkään kohdalla - ei lastenkaan. Siksi toiseksi onko jollekkin suotu poikkeus seuraavasta:
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan Joh.3:5.
Jeesus kaksin kerroin vannoo, siis onko jonkun kohdalla poikkeusta? - kuitenkaan
AlpoAhola kirjoitti:
Tein tuon tarkistuksen siitä syystä, ettei mitään säröä tulisi ehjään astiaan, ts. välillemme, sillä olen käsittänyt niin, että käsityksemme Jumalan Sanasta ja tässä nyt kasteeseen liittyen pelastusopista on aika pitkälle saman sisältöinen. Ajattelin siis myös niin, ettei saa jäädä mikään kivi kenkään hietämään ja rakkoa tekemään tai mitään ei saa jäädä hampaankaaloon. Kiitos, asia on siis vaaterissa.
Lueskelin näin jälkikäteen näitä viestejä, ja ih-
mettelin, että oletko jo muuttanut kantaasi vai etkö huomannut, että Tapion vastaus oli täysin ristiriidassa omien kirjoitustesi kanssa. Hän kirjoitti:
Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa JO SIKIÖVAIHEESSA. JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä. JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa".
Mitenkä tuo kaikki on mahdollista, kun sinä olet
täällä jatkuvasti korostanut, että vauva on peri-
synnin turmelema, synnissä syntynyt ja syntinen???
Täysin ilman pelastusta.
Mitenkä lihasta syntynyt , jota ei ole kastettu,
voi olla täytetty PH:llÄ?????
Olet selityksen velkaa. - sinulla
AlpoAhola kirjoitti:
Teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu. Eikö tämä Pietarin saarna siis koske lapsia lankaan? On aikoihin eletty!
Nyt valitettavasti olemme helluntailaisilta saaneet kuulla, ettei lapset voi ymmärtämättöminä uskoa. Kuitenkin: ilman uskoa on mahdoton olla otollinen.lukihäiriö, kun et ymmärrä selvää Raamatun ilmoitusta.
Ap 2:38-39 Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän-Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne TÄMÄ LUPAUS on annettu."
Tämä lupaus ,joka on teille ja teidän lapsillenne,
tarkoittaa Pyhää- Henkeä, eikä kastetta. Etkö ole sisälukutaitoinen, kun hyppäät parin lauseen yli ja vedät lapsikasteen tilalle.
Ap 1: 4-5 Jeesus vielä selventää, mitä tässä tar-
koitetaan: Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odot-
takaa SEN LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ , jonka te olette
minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä,
mutta teidät kastetaan Pyhällä-Hengellä, ei kauan
näitten päivien jälkeen"
Olet sinä aikamoinen sananselittäjä kun väännät
kieroon selvän Raamatun kohdan. Ei tässä lapsikas-
teesta puhuta halaistua sanaa, vaan Pyhän-Hengen
vuodattamisesta, joka toteutui helluntaina.
Sinulla on periaate, että tarkoitus pyhittää kei-
not, koska yrität väärentää Raamatun sanomaa. Eikö
omatuntosi soimaa yhtään?
Tämä lupaus annetiin jo profeetta Jooelin kautta:
Jooel 2.
Eihän kastetta ole missään kohtaa Raamattua mainittu lupauksena, vaan sinä itse kuvittelet niin. - AlpoAhola
sinulla kirjoitti:
lukihäiriö, kun et ymmärrä selvää Raamatun ilmoitusta.
Ap 2:38-39 Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän-Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne TÄMÄ LUPAUS on annettu."
Tämä lupaus ,joka on teille ja teidän lapsillenne,
tarkoittaa Pyhää- Henkeä, eikä kastetta. Etkö ole sisälukutaitoinen, kun hyppäät parin lauseen yli ja vedät lapsikasteen tilalle.
Ap 1: 4-5 Jeesus vielä selventää, mitä tässä tar-
koitetaan: Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odot-
takaa SEN LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ , jonka te olette
minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä,
mutta teidät kastetaan Pyhällä-Hengellä, ei kauan
näitten päivien jälkeen"
Olet sinä aikamoinen sananselittäjä kun väännät
kieroon selvän Raamatun kohdan. Ei tässä lapsikas-
teesta puhuta halaistua sanaa, vaan Pyhän-Hengen
vuodattamisesta, joka toteutui helluntaina.
Sinulla on periaate, että tarkoitus pyhittää kei-
not, koska yrität väärentää Raamatun sanomaa. Eikö
omatuntosi soimaa yhtään?
Tämä lupaus annetiin jo profeetta Jooelin kautta:
Jooel 2.
Eihän kastetta ole missään kohtaa Raamattua mainittu lupauksena, vaan sinä itse kuvittelet niin.Siis on annettu lapsille. Kiitos huomautuksesta, että nyt osaan korostaa sitä, että lapsille on lupaus syntien anteeksi saamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa annettu.
- Sekositkohan
AlpoAhola kirjoitti:
Siis on annettu lapsille. Kiitos huomautuksesta, että nyt osaan korostaa sitä, että lapsille on lupaus syntien anteeksi saamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa annettu.
lopullisesti????
- AlpoAhola
kuitenkaan kirjoitti:
Lueskelin näin jälkikäteen näitä viestejä, ja ih-
mettelin, että oletko jo muuttanut kantaasi vai etkö huomannut, että Tapion vastaus oli täysin ristiriidassa omien kirjoitustesi kanssa. Hän kirjoitti:
Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa JO SIKIÖVAIHEESSA. JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä. JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa".
Mitenkä tuo kaikki on mahdollista, kun sinä olet
täällä jatkuvasti korostanut, että vauva on peri-
synnin turmelema, synnissä syntynyt ja syntinen???
Täysin ilman pelastusta.
Mitenkä lihasta syntynyt , jota ei ole kastettu,
voi olla täytetty PH:llÄ?????
Olet selityksen velkaa.Tapio522 ja AlpoAhola ovat käsitykseni mukaan ja tietääkseni myös Tapio522:n käsityksen mukaan hyvin pitkälle pelastusopista samaa mieltä. Luulisin, ettei välillemme voi kukaan sivusta masinoida dogmaattista skismaa kovinkaan helposti.
Että ole vaan epämääräinen niminmerkki rauhassa ja nuku yösi levollisesti siitä pelosta. - AlpoAhola
Sekositkohan kirjoitti:
lopullisesti????
Valiko sanasi arvoisa nimimerkki "Sekositkohan"!
- todella halua
AlpoAhola kirjoitti:
Tapio522 ja AlpoAhola ovat käsitykseni mukaan ja tietääkseni myös Tapio522:n käsityksen mukaan hyvin pitkälle pelastusopista samaa mieltä. Luulisin, ettei välillemme voi kukaan sivusta masinoida dogmaattista skismaa kovinkaan helposti.
Että ole vaan epämääräinen niminmerkki rauhassa ja nuku yösi levollisesti siitä pelosta.vai etkö pysty selittämään näitä ristiriitaisuuksia??
- AlpoAhola
todella halua kirjoitti:
vai etkö pysty selittämään näitä ristiriitaisuuksia??
Mikä on polemisointisi tarkoitus? Mitä ristiriitaisuuksia Sinulla on?
Siis toistan kuten Tapio522, että lapsi kuulee ja siksi se onkin otollinen saamaan kasteen siunauksen. Siis lapsi kuulee ja ymmärtää ja imeväisillä on Jeesuksen todistuksen mukaan uskon hedelmiä. - vieläkään tajua.
AlpoAhola kirjoitti:
Mikä on polemisointisi tarkoitus? Mitä ristiriitaisuuksia Sinulla on?
Siis toistan kuten Tapio522, että lapsi kuulee ja siksi se onkin otollinen saamaan kasteen siunauksen. Siis lapsi kuulee ja ymmärtää ja imeväisillä on Jeesuksen todistuksen mukaan uskon hedelmiä.Sanot: imeväisillä on Jeesuksen todistuksen mukaan uskon hedelmiä.
Mutta, mutta. Sinä olet jatkuvasti väittänyt, että
imeväinen on läpeensä syntinen. Miten sillä voi
olla uskon hedelmää. Sinähän sekoilet.
Eihän näitä Jeesuksen mainitsemia lapsia oltu kastettu.
Miten se lapsi on otollinen saamaan kasteen, jos se
on syntinen. Eihän synti ja usko voi olla samassa
sydämessä???? - AlpoAhola
vieläkään tajua. kirjoitti:
Sanot: imeväisillä on Jeesuksen todistuksen mukaan uskon hedelmiä.
Mutta, mutta. Sinä olet jatkuvasti väittänyt, että
imeväinen on läpeensä syntinen. Miten sillä voi
olla uskon hedelmää. Sinähän sekoilet.
Eihän näitä Jeesuksen mainitsemia lapsia oltu kastettu.
Miten se lapsi on otollinen saamaan kasteen, jos se
on syntinen. Eihän synti ja usko voi olla samassa
sydämessä????Ilmeiseti lihasta (turmeluksesta) syntymisen käsite on tuntematon. Vain Jeesus syntyi ilman turmelusta. Kaikki muut ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla, siis lapsetkin. Lapset ovat kuitenkin sellaisia, että he uskovat auktoriteettien, siis vanhempien sanan. Jos vanhemmat viettelevät jumalattomuudessaan lapsensa epäuskoon, niin lapsista tulee siinä sunteesssa luontaisen turmeluksen lisäksi vieteltyjä (tuomion ukaasi vanhemmille). Lasten viettely tapahtuu jo silloin, kun vanhemmat eivät opeta lapselleen uskoa Kristukseen. Puolestaan uskovaiset vanhemmat ryhtyvät heti sikiölle saarnaamaan ja lapsi kuulee ja hypähtää autuuden ilosta kohdussa. Mäin siis uskovat vanhemmat saarnaavat lapselle jo kohtuun ja lapset uskovat. Toistan että menisi jakeluun. Lapset ovat luonnostaan lihasta syntyneet ja ottavat uskolla vastaan sanan, kun sitä heille saarnataan.
Et näy käsittävän sitäkään, että koska Jeesus asetti Kristillisen kasteen. Poikalapset olivat Jeesuksen aikaan ympärileikattu. Lihan ympärileikkaus päättyi kuten Johanneksen parannuksenkin kaste Jeesuksen lähetyskäskyyn. Kysyn puolestani sinulta sen arvostelevan kysymyksen, mutta vähän muutettuna: "Etkö vieläkään" usko? - selitys
AlpoAhola kirjoitti:
Ilmeiseti lihasta (turmeluksesta) syntymisen käsite on tuntematon. Vain Jeesus syntyi ilman turmelusta. Kaikki muut ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla, siis lapsetkin. Lapset ovat kuitenkin sellaisia, että he uskovat auktoriteettien, siis vanhempien sanan. Jos vanhemmat viettelevät jumalattomuudessaan lapsensa epäuskoon, niin lapsista tulee siinä sunteesssa luontaisen turmeluksen lisäksi vieteltyjä (tuomion ukaasi vanhemmille). Lasten viettely tapahtuu jo silloin, kun vanhemmat eivät opeta lapselleen uskoa Kristukseen. Puolestaan uskovaiset vanhemmat ryhtyvät heti sikiölle saarnaamaan ja lapsi kuulee ja hypähtää autuuden ilosta kohdussa. Mäin siis uskovat vanhemmat saarnaavat lapselle jo kohtuun ja lapset uskovat. Toistan että menisi jakeluun. Lapset ovat luonnostaan lihasta syntyneet ja ottavat uskolla vastaan sanan, kun sitä heille saarnataan.
Et näy käsittävän sitäkään, että koska Jeesus asetti Kristillisen kasteen. Poikalapset olivat Jeesuksen aikaan ympärileikattu. Lihan ympärileikkaus päättyi kuten Johanneksen parannuksenkin kaste Jeesuksen lähetyskäskyyn. Kysyn puolestani sinulta sen arvostelevan kysymyksen, mutta vähän muutettuna: "Etkö vieläkään" usko?Missä olet nähnyt tai kuullut, että sikiölle saarnataan??? Taitaisivat viedä hoitoon sellaisen saarnaajan. Elätköhän täysin haavemaailmassa koska ei todellisuudessa näin tapahdu.
Ei noissa Tapion mainitsemissa kohdissa puhuta saarnaamisesta mitään, vaan Sanan mukaan he olivat pyhitettyjä JO ÄITINSÄ KOHDUSSA. Putosiko lapsikasteesi teorialta pohja pois, kun he eivät olletkaan syntisiä, niinkuin väität?
Miten kohdussa oleva voi ottaa uskolla sanan vastaan?
On sinulla melkoiset selitykset?? Eikö luonto anna
periksi myöntää erehtyneensä?????
Tunnetkohan ollenkaan Raamattua, kun sanot:
Lihan ympärileikkaus päättyi kuten Johanneksen parannuksenkin kaste Jeesuksen lähetyskäskyyn"
Luepa Vanhaa-testamenttia, niin siellä sanotaan,
että ympärileikkaus on iankakkinen liitto Juma-
lan ja juutalaisten kanssa. Ei sitä OLE PERUTTU
MISSÄÄN!!!!!! 1. Moos 17:7.
Ei ympärileikkaus kuulu pakanoille vaan ainoastaan
juutalaiset POJAT ympärileikataan.
Jos se olisi kasteen esikuva, niin miksi te kas-
tatte myös tyttöjä????
Ympärileikkaus on liiton merkki eikä se sinällään
auta mitään, ellei ympärileikattu usko ja elä
todeksi Jumalan lupaukset.
Sinä olet niin sotkeutunut tuohon lihasta syntymi-
seen, että mikään selvä Raamatun sana ei näytä me-
nevän sinulla perille.
Toisaalta sanot, että lapsetkin ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla ja kuitenkin yhdyt
Tapion näkemykseen siitä, että jo kohdussa lapsi
voi olla täytetty Pyhällä-Hengellä.
Olet sinä aikamoinen sanan väärentäjä. - AlpoAhola
selitys kirjoitti:
Missä olet nähnyt tai kuullut, että sikiölle saarnataan??? Taitaisivat viedä hoitoon sellaisen saarnaajan. Elätköhän täysin haavemaailmassa koska ei todellisuudessa näin tapahdu.
Ei noissa Tapion mainitsemissa kohdissa puhuta saarnaamisesta mitään, vaan Sanan mukaan he olivat pyhitettyjä JO ÄITINSÄ KOHDUSSA. Putosiko lapsikasteesi teorialta pohja pois, kun he eivät olletkaan syntisiä, niinkuin väität?
Miten kohdussa oleva voi ottaa uskolla sanan vastaan?
On sinulla melkoiset selitykset?? Eikö luonto anna
periksi myöntää erehtyneensä?????
Tunnetkohan ollenkaan Raamattua, kun sanot:
Lihan ympärileikkaus päättyi kuten Johanneksen parannuksenkin kaste Jeesuksen lähetyskäskyyn"
Luepa Vanhaa-testamenttia, niin siellä sanotaan,
että ympärileikkaus on iankakkinen liitto Juma-
lan ja juutalaisten kanssa. Ei sitä OLE PERUTTU
MISSÄÄN!!!!!! 1. Moos 17:7.
Ei ympärileikkaus kuulu pakanoille vaan ainoastaan
juutalaiset POJAT ympärileikataan.
Jos se olisi kasteen esikuva, niin miksi te kas-
tatte myös tyttöjä????
Ympärileikkaus on liiton merkki eikä se sinällään
auta mitään, ellei ympärileikattu usko ja elä
todeksi Jumalan lupaukset.
Sinä olet niin sotkeutunut tuohon lihasta syntymi-
seen, että mikään selvä Raamatun sana ei näytä me-
nevän sinulla perille.
Toisaalta sanot, että lapsetkin ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla ja kuitenkin yhdyt
Tapion näkemykseen siitä, että jo kohdussa lapsi
voi olla täytetty Pyhällä-Hengellä.
Olet sinä aikamoinen sanan väärentäjä.Eikö uskovat odottavat äidit käy Sanan kuulossa? Sikiö kuulee siis saman mitä kuulee äitinsä. Onko tieto siis noin alhaisella tasolla sikiön kuulukyvystä ja ymmärryskyvystä. Luulisi olevan tämän jutun nyt kaikkien ymmärtäväisten tiedossa ja siksi toiseksi Raamattu puhuu paljon sikiöiden ymmärryksestä.
- kun ei edes pysty
Netmissionissa kasteesta sanomaan muuta kuin ne tutut litaniat, jotka Raamatun avulla on pystytty kumoamaan.
Selän takanako sitten Paldaniuksen Raamatuun perustuvaa totuutta nyt haluat ruotia.
Netmissionissa Tapio usein sekoitti veden ja Pyhän Hengen keskenään jatkuvasti.
Ethän ole vain raukkis, kun takanapäin uhoat?- niille
jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen!!!
ennen Jeesuksen tuloa Johannes kastoi vedellä, mutta kun Jeesus tuli Hän kastoi Pyhällä Hengellä niitä, jotka uskoivat Häneen. Johannes sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta joka hänen jälkeensä tulee eli Jeesus Kristus, Hän kastaa Pyhällä Hengellä.
vain Jeesus on tie Taivaaseen!!! koko Uusi Testamentti puhuu siitä, että vain uskomalla Häneen, Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua!!!
t. Jumalan armosta ja rakkaudesta Jeesuksen Kristuksen oma. Kovasti ihmettelen, ettei uskovien kasteen sisällöstä voida keskustella avoimesti ja asiallisesti.
Ymmärsin, että Seppo Paldaniuksen kasteopetusta joosuan tänne tuomana aiheena voitaisiin arvioida Raamatun Sanan pohjalta.
Mutta ei...jotkut eivät sitä vain yksinkertaisesti salli tai halua keskusteltavan tai arvioitavan.
Latelemalla omia tuomioitaan haluavat vaientaa nekin, joilla siihen olisi halua.
Jos jotain kysyy, niin saa kovat tuomiot päälleen, vaikka meille ei tätä tuomiovaltaa ole kenellekään annettu...onneksi.
Ei lannistuta. Keskustellaan me, joita aihe kiinnostaa!
Kysellään ja vastaillaan, vastaillaan ja kysellään....ja mietitään, mikä on uskovien kasteen/raamatullisen kasteen hengellinen sisältö?Kysyt:
"Selän takanako sitten Paldaniuksen Raamattuun perustuvaa totuutta nyt haluat ruotia".
---Samaa voit kysyä joosualta. Hänhän se toi tämän aiheen tänne palstoille "ruodittavaksi".
---
Edelleen väität:
"Netmissionissa Tapio usein sekoitti veden ja Pyhän Hengen keskenään jatkuvasti".
---Niin näyttää Jeesuskin "sekoittavan", kun Hän sanoo, "Jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
Katso myös Tiit. 3:5!
S.P. taas sanoo:
"...vaikka Raamattu korostaa uskon, kasteen ja pelastuksen kuuluvan kiinteästi yhteen, Raamatussa ei missään kohtaa liitetä kastetta uudestisyntymiseen siinä mielessä, että uudestisyntyminen olisi millään tavoin riippuvainen kasteesta".
Kumpaakohan meitä nyt on uskominen; Jeesusta (Joh. 3:5) vai Seppo Paldaniusta?niille kirjoitti:
jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen!!!
ennen Jeesuksen tuloa Johannes kastoi vedellä, mutta kun Jeesus tuli Hän kastoi Pyhällä Hengellä niitä, jotka uskoivat Häneen. Johannes sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta joka hänen jälkeensä tulee eli Jeesus Kristus, Hän kastaa Pyhällä Hengellä.
vain Jeesus on tie Taivaaseen!!! koko Uusi Testamentti puhuu siitä, että vain uskomalla Häneen, Jeesukseen Kristukseen ihminen voi pelastua!!!
t. Jumalan armosta ja rakkaudesta Jeesuksen Kristuksen oma.Sanot:"Pyhä Henki annetaan
niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen!!!
---
S.P. (yllättävää kyllä!), liittää Pyhä Hengen saamisen myös kasteeseen:
"Aikaisempiin kasteisiin, siis myös Johanneksen kasteeseen verrattuna uutta on myös se, että kristilliseen kasteeseen liittyy lupaus Pyhän Hengen lahjasta. ”- - -. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Ap. t. 2:38b).
(Lue linkistä asiayhteys!)- eikä lapsikaste"raamat...
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt:
"Selän takanako sitten Paldaniuksen Raamattuun perustuvaa totuutta nyt haluat ruotia".
---Samaa voit kysyä joosualta. Hänhän se toi tämän aiheen tänne palstoille "ruodittavaksi".
---
Edelleen väität:
"Netmissionissa Tapio usein sekoitti veden ja Pyhän Hengen keskenään jatkuvasti".
---Niin näyttää Jeesuskin "sekoittavan", kun Hän sanoo, "Jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
Katso myös Tiit. 3:5!
S.P. taas sanoo:
"...vaikka Raamattu korostaa uskon, kasteen ja pelastuksen kuuluvan kiinteästi yhteen, Raamatussa ei missään kohtaa liitetä kastetta uudestisyntymiseen siinä mielessä, että uudestisyntyminen olisi millään tavoin riippuvainen kasteesta".
Kumpaakohan meitä nyt on uskominen; Jeesusta (Joh. 3:5) vai Seppo Paldaniusta?"Kumpaakohan meitä nyt on uskominen; Jeesusta (Joh. 3:5) vai Seppo Paldaniusta?"
Ymmärrys hoi Tapio, sillä kyse ei ollut tuossakaan lapsista eli oli kyse Nikodeemuksesta ja kaikkialla Jeesus ja apostolit saarnasivat parannusta syntien anteeksi saamiseksi. Vain korvasyyhy ottaa yksittäisiä kohtia ja siten toimii lapsikasteoppiharhan "parhaaksi".
Kuitenkin sama luku jakaa:
"6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. (ei puhe kasteesta)
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. (Mistä uudestisyntyä? Siis ylhäältä Jumalan Hengestä, eikä kasteesta)
äetkö miten erottelet yksittäisiä jakeita ja muodostat haluamasui opin sen mukaan.
Samoin 3. jakeessa oli sama henki kuin 6. ja 7, jakeessa.
"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." (Missä se kaste?)
Raamattu on oikeassa ja Paldanius on siis oikeassa, sillä kaste ei uudestisynnytä, sillä se on seuraus siitä, Raamatun mukaan ja oli kiinteä osa sitä, kun ihmiset ottivat ensin sanan vastaan ja sitten kastettiin. Näin Raamatussa selkeästi lukee vai miten se Tapion "raamatussa" lukee.
Tiitus 3:5 on aivan sama asia ja vahvistaa tätäedellistä. - Sinä
sinä sitten olet, kun nimettömänä huutelet herjoja Tapiosta? Etkö uskalla haukkua nimelläsi?
- AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
Kovasti ihmettelen, ettei uskovien kasteen sisällöstä voida keskustella avoimesti ja asiallisesti.
Ymmärsin, että Seppo Paldaniuksen kasteopetusta joosuan tänne tuomana aiheena voitaisiin arvioida Raamatun Sanan pohjalta.
Mutta ei...jotkut eivät sitä vain yksinkertaisesti salli tai halua keskusteltavan tai arvioitavan.
Latelemalla omia tuomioitaan haluavat vaientaa nekin, joilla siihen olisi halua.
Jos jotain kysyy, niin saa kovat tuomiot päälleen, vaikka meille ei tätä tuomiovaltaa ole kenellekään annettu...onneksi.
Ei lannistuta. Keskustellaan me, joita aihe kiinnostaa!
Kysellään ja vastaillaan, vastaillaan ja kysellään....ja mietitään, mikä on uskovien kasteen/raamatullisen kasteen hengellinen sisältö?Uskovien kasteen sisätö on Johanneksen kasteen sisältö ja Jeesus asetti aivan eri kasteen, jonka sisältö on Kristus lahjoineen meille. Kristillisessä kasteessa olemme saaneet omaksemme Kristuksen vanhurskauden, siis lain täyttämisen ja sovituksen, siis sen että Kristus tuli rangaistuksi edestämme. Kasteessa olemme sitten saaneet omaksemme myös uskon ja ylösnousemuksen.
- Grown up
AlpoAhola kirjoitti:
Uskovien kasteen sisätö on Johanneksen kasteen sisältö ja Jeesus asetti aivan eri kasteen, jonka sisältö on Kristus lahjoineen meille. Kristillisessä kasteessa olemme saaneet omaksemme Kristuksen vanhurskauden, siis lain täyttämisen ja sovituksen, siis sen että Kristus tuli rangaistuksi edestämme. Kasteessa olemme sitten saaneet omaksemme myös uskon ja ylösnousemuksen.
havahdutti minutkin ajattelemaan, mikä ero VOI olla esim. helluntailaisten tarkoittamalla kasteella ja sillä, minkä minä sain AIKUISENA kun Jeesus luki minut omaksensa, ja minut liitettiin samalla evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi. Nimittäin välittömästi kasteen jälkeen oli elämäni ensimmäinen ehtoollinen.
Sekä helluntailainen että luterilainen kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Mutta kasteen tarkoitus ja merkitys on ilmeisesti ERI. Olen ymmärtänyt, että uskovien kasteella "lähdetään seuraamaan Jeesusta". Eli tunnustaudutaan uskoviksi seurakunnan edessä.
Mark. 14:27
Jeesus sanoi heille: "Te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lampaat joutuvat hajalle.' [Sak. 13:7 ; Joh. 16:32]
Eikö siis ole parempi antaa Jeesuksen tunnustaa Sinut omaksesi? Eli Jeesus kastaa sinut? Vai onko tämä sitä parjattua sakramenttiuskoa? Jos näillä armonvälineillä ei oikeasti ole mitään merkitystä, miksi Jeesus sitten ne asetti?
Tajuan nyt itse yhä selvemmin saaneeni LAHJAN, ARMON, jonka Jumala on jättänyt meille näkyvänä merkkinä esim. juuri kasteessa ja ehtoollisessa. Ristillä vuotanut viaton veri on näiden perustana.
Tottakai kasteoppilaana ollessani kuulin evankeliumia, suorastaan opiskelin Raamattua. Tämä on se parannus, johon Jumala veti. En haluaisi erotella erilaisia uskon laatuja, mutta kielen rajoitusten vuoksi ajaudun siihen. Tämä usko, kutsumus, luottamus tai mitä termiä siitä haluaakaan käyttää, vanhurskauttaa silloin kun uusi ihminen syntyy VEDESTÄ ja HENGESTÄ. Voisiko usko elää lihan ruumiissa?
Pyhä Henki, joka kutsuu ja vaikuttaa, haluaa näyttää meille Jumalan sinetin: kasteen. Lahja aukeaa, kun vastaanotat sen. - korvastataluttaja
AlpoAhola kirjoitti:
Uskovien kasteen sisätö on Johanneksen kasteen sisältö ja Jeesus asetti aivan eri kasteen, jonka sisältö on Kristus lahjoineen meille. Kristillisessä kasteessa olemme saaneet omaksemme Kristuksen vanhurskauden, siis lain täyttämisen ja sovituksen, siis sen että Kristus tuli rangaistuksi edestämme. Kasteessa olemme sitten saaneet omaksemme myös uskon ja ylösnousemuksen.
-SANOT-
--Kristillisessä kasteessa olemme saaneet omaksemme Kristuksen vanhurskauden,--
Tarkoitat ilmeisestikin sanomallasi kirkollista lapsikastetta!? Ei kuule ei!!!
--Lue seuraava jae huolella!
--Room. 9:30
"Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, - sen vanhurskauden, joka tulee uskosta"!!!
Nii-in Alpo! Siis luitko varmasti tuon jakeen?
>>"ovat saavuttaneet vanhurskauden, sen joka tulee uskosta">Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksesn sanan kautta"!
Alkuteksti sanoo tuohon jakeen loppuosaan...
(Jumalan sanan kautta)!
"USKO" tulee siis - SANAN, eli evankeliumin SANAN kautta!!! EI SIIS KIRKOLLISESSA KASTEESSA!!!
Lopeta siis ihmisten harhaanjohdattelusi nyt hetipaikalla, ja pyydä tuota vakavaa syntiäsi heti anteeksi!
Kenties vielä ehdit, kentis!? - korvastataluttaja
AlpoAhola kirjoitti:
-SANOT-
"Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, - sen vanhurskauden, joka tulee uskosta"!!!
>>"ovat saavuttaneet vanhurskauden, sen joka tulee uskosta">Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksesn sanan kautta"!
(Jumalan sanan kautta)!
"USKO" tulee siis - SANAN, eli evankeliumin SANAN kautta!!! EI SIIS KIRKOLLISESSA KASTEESSA!!!
Lopeta siis ihmisten harhaanjohdattelusi nyt hetipaikalla, ja pyydä tuota vakavaa syntiäsi heti anteeksi!
Kenties vielä ehdit, kentis!? Grown up kirjoitti:
havahdutti minutkin ajattelemaan, mikä ero VOI olla esim. helluntailaisten tarkoittamalla kasteella ja sillä, minkä minä sain AIKUISENA kun Jeesus luki minut omaksensa, ja minut liitettiin samalla evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi. Nimittäin välittömästi kasteen jälkeen oli elämäni ensimmäinen ehtoollinen.
Sekä helluntailainen että luterilainen kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Mutta kasteen tarkoitus ja merkitys on ilmeisesti ERI. Olen ymmärtänyt, että uskovien kasteella "lähdetään seuraamaan Jeesusta". Eli tunnustaudutaan uskoviksi seurakunnan edessä.
Jeesus sanoi heille: "Te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lampaat joutuvat hajalle.' [Sak. 13:7 ; Joh. 16:32]
Eikö siis ole parempi antaa Jeesuksen tunnustaa Sinut omaksesi? Eli Jeesus kastaa sinut? Vai onko tämä sitä parjattua sakramenttiuskoa? Jos näillä armonvälineillä ei oikeasti ole mitään merkitystä, miksi Jeesus sitten ne asetti?
Tajuan nyt itse yhä selvemmin saaneeni LAHJAN, ARMON, jonka Jumala on jättänyt meille näkyvänä merkkinä esim. juuri kasteessa ja ehtoollisessa. Ristillä vuotanut viaton veri on näiden perustana.
Tottakai kasteoppilaana ollessani kuulin evankeliumia, suorastaan opiskelin Raamattua. Tämä on se parannus, johon Jumala veti. En haluaisi erotella erilaisia uskon laatuja, mutta kielen rajoitusten vuoksi ajaudun siihen. Tämä usko, kutsumus, luottamus tai mitä termiä siitä haluaakaan käyttää, vanhurskauttaa silloin kun uusi ihminen syntyy VEDESTÄ ja HENGESTÄ. Voisiko usko elää lihan ruumiissa?
Pyhä Henki, joka kutsuu ja vaikuttaa, haluaa näyttää meille Jumalan sinetin: kasteen. Lahja aukeaa, kun vastaanotat sen.Grown up....kiitos rohkaisevasta viestistäsi.
Huomaan siitä, että keskustelumme täällä ei ole turhaa, vaikka se välillä meneekin toisinajattelevien herjaamiseksi, eikä pysytä itse asiassa.
---
Meille kaste on siis ARMONVÄLINE, LAHJA, (evankeliumia).
Tämän kieltäessään uskovien kasteen kannattajat tekevät omasta kasteestaan oman tunnustustoimen eli kaste onkin heille LAKIA, jossa ei Isällä, Pojalla tai Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä.
Tosin S.P. sanoo, että "Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat (Matt. 28:19) ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon".
Mutta kun kysyy, mikä tämä "enemmän kuin pelkkä ihmisteko kasteessa on", niin keneltäkään ei tule selvää vastausta kysymykseeni tai kehoitetaan kysymään itse Seppo Paldaniukselta.
Joosua, joka tämän aiheen tänne toi, vastaa:" Minä en selvää asiaa ala kanssasi väittelemään."
No...eiköhän niitä vastauksia ala tulla (muutakin kuin herjaamista), kun on tarpeeksi sinnikäs.- AlpoAhola
korvastataluttaja kirjoitti:
-SANOT-
(Jumalan sanan kautta)!
Kenties vielä ehdit, kentis!?En peru sitä, mitä olen sanonut, vaan yhä uudelleen tukeudun Raamatun todistukseen kasteen armon luonteesta ja siitä, että kaste on se paikka, jossa olemme saaneet Kristuksen lahjoineen omaksemme.
Siis olen kuullut monen helluntailaisen kieltävän sen tunnustuksen, että kasteessa saataisiin omaksemme jotain. He ovat sanoneet minulle, että kaste on ensiaskeleita kuuliaisuudessa ja julkinen tunnustus siitä, että on itse ottanut vastaan pelastuksen ja siinä uudestisyntynyt. Olen tavattomasti ihmetellyt opetusta, joka kieltää lapsen uskon ja ymmärryksen, sekä kyvyn kuulla, että imeväisten uskon hedelmät, joista Jeesus todisti. Olen jäänyt sitten kyseisessä opetuksessa siihen käsitykseen, ettei kasteessa saakaan varsinaisesti mitään lahjaa ja sillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä evankeliumin kanssa, vaan se kuuluu lain piiriin. Pidän tuota käsitystä Jeesuksen ja apostolisen opetuksen vastaisena. Helluntailaiset erottavatkin kasteen pois evankeliumista ja sanovat sinänsä oikein, että usko syntyy sanasta, mutta sitten kieltävät, että se sana on myös kasteessa.
Jeesus asetti kasteeseen selvästi lahjan, jonka kastettu saa omakseen. Jeesus käski lähetyskäskyssään valitsemiaan apostoleita opetuslapseuttamaan kansaa kastaen ja opettaen. Se tapahtui perhekunnittain. Ensinnäkin kysymykseen kuka pelastuu Jeesus sanoo vastauksen: joka uskoo ja kastetaan, siis molemmat, siis usko ja kaste. Ja-sana tarkoittaa suomen kielessä sellaista, että tämä ja tämä. Järjestystä ja-sana ei yksin määritä.
Johannes itse määritti päättyvän kasteensa parannuksen kasteeksi ja tulevan Jeesuksen kasteen kasteeksi Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Siis Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, siis kaikkien persoonien nimeen. Eipä sitten ihme, että Johanneksen kasteella kastetut kastettiin uudelleen Jeesuksen asettamalla kasteella.
Pietarin helluntaisaarna opettaa jalosti kuinka kasteeseen liittyy Kristuksen työ – saatte synnit anteeksi ja pyhän Hengen lahjan – teille ja teidän lapsillenne. Paavali opettaa kuinka kasteessa Kristuksen vanhurskaus on puettu päällemme kasteessa ja siinä olemme tulleet liitetyksi Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Todistaapa hän vielä, että kasteessa olemme nousseet ylös uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala. Eipä ihme, että Jeesus opettaa kasteen uudestisyntymistä, siis vedestä ja Hengestä. Paavali puhuukin kastetta uudensyntymisen pesona. Olette pestyt, olette pyhitetyt ja Jumalan lapsiksi tulleet 1. Kor. 6:11. - AlpoAhola
korvastataluttaja kirjoitti:
-SANOT-
(Jumalan sanan kautta)!
Kenties vielä ehdit, kentis!?Kaikkien on ikään katsomatta synnyttävä uudesti ja se ei voi tapahtua ihmisen omin voimin. Nikodeemus hyvin todistaa, ettei voi mennä takaisin äidin kohtuun, mutta samalla hän ei ymmärrä, että uudestisyntymä tapahtuukin Jumalasta, ylhäältä, vedestä ja Hengestä. Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Usko Kristukseen on ainut pelastuksen tie kaikille ikään katsomatta, siis ole kun vain ja yksi tie ja perustus. Se on kallio, Kristus, joka antaa elävää vettä lahjaksi, joka avaa lähteen syntiä ja saastaisuutta vastaan. Jeesuksen tekevä ja kärsivä kuuliaisuus on ainut ja yksi pelastuksemme Jumalan tuomioistuimen edessä.
Lihallisuuden ja siis turmeluksen tähden omat pelastusyrityksemme, omat ratkaisut ja antautumiset ovat alkuunsa tuomittuja farisealaisuutena ja lain vanhurskauden tavoitteluna. Kun laki on yhdessä kohdin rikottu, niin koko laki on rikottu ja kaikki ovat kuoleman alaisia. Kristus yksin voitti kuoleman vallan ja täytti lain. Siis kaikki turmeltuneen työt ovat sitä lihasta syntymistä vaikka kuinka hyvältä jalolta ja kiiltävältä ulospäin näyttäisi ja kuuluisi. Jeesus opettaa kuinka Hänen omakseen tullaan:
Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa Matt.11:27.
Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä Joh.6:37-39.
Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin Joh.17:11.
Liha on ja pysyy lain alla ja ihminen ei voi vanhurskaudessakaan tekemillä teoilla itseään pelastaa, vaan se tapahtuu Raamatun mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. Uudestisyntymä on kertakaikkinen ja Sanan kautta uudistus on jatkuvaa ja jokapäiväistä. Eilisellä uskolla ei tänään vaelleta, vaan joka päivä on armo uusi. - kasteesta
Tapio522 kirjoitti:
Grown up....kiitos rohkaisevasta viestistäsi.
Huomaan siitä, että keskustelumme täällä ei ole turhaa, vaikka se välillä meneekin toisinajattelevien herjaamiseksi, eikä pysytä itse asiassa.
---
Meille kaste on siis ARMONVÄLINE, LAHJA, (evankeliumia).
Tämän kieltäessään uskovien kasteen kannattajat tekevät omasta kasteestaan oman tunnustustoimen eli kaste onkin heille LAKIA, jossa ei Isällä, Pojalla tai Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä.
Tosin S.P. sanoo, että "Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat (Matt. 28:19) ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon".
Mutta kun kysyy, mikä tämä "enemmän kuin pelkkä ihmisteko kasteessa on", niin keneltäkään ei tule selvää vastausta kysymykseeni tai kehoitetaan kysymään itse Seppo Paldaniukselta.
Joosua, joka tämän aiheen tänne toi, vastaa:" Minä en selvää asiaa ala kanssasi väittelemään."
No...eiköhän niitä vastauksia ala tulla (muutakin kuin herjaamista), kun on tarpeeksi sinnikäs.voidaan keskustella ja vaihtaa mielipiteitä, jospa se vaikka auttais paremmin ymmärtämään toisiamme.
Nyt pyydänkin sinua tuomaan esille 2-3 Raamatun kohtaa, joissa on selvästi kerrottu lapsen ristiäisistä. Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin.
Keskustellaan sitten lisää kasteen sisällöstä kunhan ensin kerrot nuo edellä pyytämäni Sanan paikat. Näin voidaan varmistaa, että puhutaan samasta asiasta. kasteesta kirjoitti:
voidaan keskustella ja vaihtaa mielipiteitä, jospa se vaikka auttais paremmin ymmärtämään toisiamme.
Nyt pyydänkin sinua tuomaan esille 2-3 Raamatun kohtaa, joissa on selvästi kerrottu lapsen ristiäisistä. Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin.
Keskustellaan sitten lisää kasteen sisällöstä kunhan ensin kerrot nuo edellä pyytämäni Sanan paikat. Näin voidaan varmistaa, että puhutaan samasta asiasta.Kiitos kysymyksestäsi:"Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin".
---
Edellä olevaan kysymykseen en pysty hyvin vastaamaan.
Kykeneiskö joku toinen?
Kristillinen opetus on tärkeätä, joten kyllä kait kummeillakin on siihen hyvät mahdollisuudet, jos vain sitä käytettäisiin hyväksi.
---
Löysin oiheisen linkin, jossa lopussa on puhetta myös kummeista:
http://lbl.jesusanswers.com/saarisalo/mk2.htm
----
Linkistä poimittua (Lainaus on pitkä):
Lopuksi on hyödyllistä rinnastaa yhteen ne eri kohdat, joissa alkuseurakunnan kristillinen kaste liittyy juutalaiseen proselyyttikasteeseen, jotta sitä selvemmin tulisi näkyviin, miten apostolien rakentama kirkko on perinyt kasteen eri menoinensa juutalaisten kasteen jatkona, kuten se on perinyt Herran Ehtoollisenkin juutalaisten pääsiäisaterian jatkona.
1. Sen puhdistuskasteen edellä, millä Israelin kansa pyhitettiin Siinain vuoren juurella, oli ensin' tehty kysymys ja vastaus liitosta Israelin ja Herran välillä (2 Moos. 19:5, 6, 8, 10). Tämän pohjalla juutalaiset kysyivät kaikilta proselyyteiltä lupausta luopumaan epäjumalista ja yhtymään Herran liittoon. Samoin kristitytkin ovat kysyneet kasteoppilaalta: »Tahdotko luopua epäjumalista» 1. »perkeleestä ja kaikista hänen menoistaan» (vrt. 1 Kor. 10:20). Suomessakin nykyajan keski-ikäisille ja vanhuksille on viimeksimainittu kysymys lausuttu vanhan käsikirjan mukaisesti, kun heidät lapsina on kastettu. Kaste on »hyvän omantunnon p y y t ä m i s t ä Jumalalta» (1 Piet. 3:21). Alkukielen sana, eperotema, merkitsee tarkemmin kysymistä ja viitannee juuri kastetta edeltävään lupauskyselyyn.
2. Sekä juutalaiset että alkuseurakunnan kristityt kysyivät kastettavalta tunnustusta sekä ennen kastetta seurakunnan edessä että vielä hänen jo seisoessaan kastevedessä.
3. Juutalaiset nimittivät porttiproselyyteiksi niitä Jumalaa pelkääviä pakanoita, joilla oli jotakin yleistä harrastusta oppia tuntemaan heidän uskontoansa. Näiden joukosta ne, jotka pyrkivät oikeiksi seurakunnan jäseniksi, eristettiin ensin opetettaviksi, ennen kuin heidät liiton proselyytteinä ympärileikkaukseea ja kasteella otettiin seurakuntaan. Niin kristitytkin erottivat eri asteita seurakunnan ympärillä, »kuuntelevia», »katekumeeneja», joita opetettiin kastekoulussa, ynnä »kompetentteja», jotka olivat valmiita kasteelle. Sekä juutalaisilla että kristityillä mainitut eri asteet oikeuttivat eri tavalla jumalanpalvelusmenoihin Jerusalemin temppelissä, synagogassa ja kirkossa. Kertomukset Etiopian hoviherrasta (Ap. t. 8:36) ja Filipin vanginvartiasta (Ap. t. 16:33), jotka erikoisen nopeasti kastettiin, ovat vain poikkeuksia yleisestä säännöstä.
4. Juutalaisilla oli sääntönä, että alaikäisen proselyytin puolesta hänen isänsä, neuvosto tai kaksi aikuista henkilöä toimi kummin virassa kastettaessa ja ympärileikkauksessa. Samoin kristityilläkin vanhemmat ja myöhemmin erikoiset kummit vastasivat lapsen puolesta uskontunnustuksen ja lupauksen perkeleestä luopumisesta.
5. Alkukirkossa käytettiin kasteen yhteydessä lisäksi monta tapaa, joista Uusi Testamentti ei puhu mitään. Esim. kastettavan, joka seisoi vedessä, piti k o l m e s t i upottaa päänsä ja koko ruumiinsa veteen ja vedestä noustuaan hän sai maistaa maitoa ja hunajaa sekä sai voitelun. Yksinkertaisessa alkukirkossa ei ollut vielä sellaista paavillista seremoniahenkeä, että se olisi itse tahtonut lisätä juhlatapoja. Jo toisella vuosisadalla näistä puhutaan tapoina, jotka olivat ikivanhoja ja kaikkien lahkolaistenkin käyttämiä. Täten ne ovat luonnollisimmin tulleet käytäntöön samalla kertaa kuin itse kastekin perintönä synagogalta.
Huomattakoon, että juutalaisilla kaikki lainmukaiset kulttipesot, astiainkin pesemiset, piti tapahtua kolmesti kastamalla silloin kuten yhä vieläkin. Kolmesti valamallahan meilläkin vielä toimitetaan kristillinen kaste. Maito ja hunaja oli juutalaisilla Luvatun maan vertauskuvana. Kristityt sillä kuvasivat luvatun Kristuksen valtakunnan omistusta. Voitelu ei myöskään ollut juutalaisille mikään outo tapa, sillä kastettu joutui näkemään ainakin oman uhrieläimensä veren pirskoituksia.
6. Sekä juutalaisilla että kristityillä vastakastettua nimitetään uudestisyntyneeksi (vrt. Joh. 3:3, 5; Tiit. 3:5).
7. Juutalaisten mukaan pakana oli saastainen, mutta kastettu oli puhdistettu pyhyyteen. Samoin Uusi Testamentti sanoo kastettuja kristittyjä »Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyiksi» (1 Kor. 1:2) ja seurakunnasta: »Jotta hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vesipesossa sanan kautta» (Ef. 5:26). Samoin alkukirkon kirjoittajat tarkoittavat aivan yleisesti pyhitys-sanalla kastetta, pyhitetty- ja pyhä-sanalla kastettua, sekä sanalla saastainen kastamatonta.
8. Sekä juutalaisilla että kristityillä pääsiäisjuhlan aattoaika oli erikoisesti omistettu kasteajaksi, jotta edellisillä kastettavat täten pääsisivät pääsiäisaterialle ja uhreihin kelvollisiksi ja jälkimmäisillä Herran Ehtoolliselle.
9. Juutalaiset kastoivat myös pienet lapset samaan liittoon kuin heidän proselyyttivanhempansakin. Samoin tiedämme kirkkoisien teoksista, että apostolien ajan jälkeisessä kirkossa lapsikaste oli yleinen perimätapa.
---
Mitä mieltä olette tekstistä?- AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos kysymyksestäsi:"Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin".
---
Kykeneiskö joku toinen?
Kristillinen opetus on tärkeätä, joten kyllä kait kummeillakin on siihen hyvät mahdollisuudet, jos vain sitä käytettäisiin hyväksi.
---
----
Lopuksi on hyödyllistä rinnastaa yhteen ne eri kohdat, joissa alkuseurakunnan kristillinen kaste liittyy juutalaiseen proselyyttikasteeseen, jotta sitä selvemmin tulisi näkyviin, miten apostolien rakentama kirkko on perinyt kasteen eri menoinensa juutalaisten kasteen jatkona, kuten se on perinyt Herran Ehtoollisenkin juutalaisten pääsiäisaterian jatkona.
1. Sen puhdistuskasteen edellä, millä Israelin kansa pyhitettiin Siinain vuoren juurella, oli ensin' tehty kysymys ja vastaus liitosta Israelin ja Herran välillä (2 Moos. 19:5, 6, 8, 10). Tämän pohjalla juutalaiset kysyivät kaikilta proselyyteiltä lupausta luopumaan epäjumalista ja yhtymään Herran liittoon. Samoin kristitytkin ovat kysyneet kasteoppilaalta: »Tahdotko luopua epäjumalista» 1. »perkeleestä ja kaikista hänen menoistaan» (vrt. 1 Kor. 10:20). Suomessakin nykyajan keski-ikäisille ja vanhuksille on viimeksimainittu kysymys lausuttu vanhan käsikirjan mukaisesti, kun heidät lapsina on kastettu. Kaste on »hyvän omantunnon p y y t ä m i s t ä Jumalalta» (1 Piet. 3:21). Alkukielen sana, eperotema, merkitsee tarkemmin kysymistä ja viitannee juuri kastetta edeltävään lupauskyselyyn.
2. Sekä juutalaiset että alkuseurakunnan kristityt kysyivät kastettavalta tunnustusta sekä ennen kastetta seurakunnan edessä että vielä hänen jo seisoessaan kastevedessä.
3. Juutalaiset nimittivät porttiproselyyteiksi niitä Jumalaa pelkääviä pakanoita, joilla oli jotakin yleistä harrastusta oppia tuntemaan heidän uskontoansa. Näiden joukosta ne, jotka pyrkivät oikeiksi seurakunnan jäseniksi, eristettiin ensin opetettaviksi, ennen kuin heidät liiton proselyytteinä ympärileikkaukseea ja kasteella otettiin seurakuntaan. Niin kristitytkin erottivat eri asteita seurakunnan ympärillä, »kuuntelevia», »katekumeeneja», joita opetettiin kastekoulussa, ynnä »kompetentteja», jotka olivat valmiita kasteelle. Sekä juutalaisilla että kristityillä mainitut eri asteet oikeuttivat eri tavalla jumalanpalvelusmenoihin Jerusalemin temppelissä, synagogassa ja kirkossa. Kertomukset Etiopian hoviherrasta (Ap. t. 8:36) ja Filipin vanginvartiasta (Ap. t. 16:33), jotka erikoisen nopeasti kastettiin, ovat vain poikkeuksia yleisestä säännöstä.
4. Juutalaisilla oli sääntönä, että alaikäisen proselyytin puolesta hänen isänsä, neuvosto tai kaksi aikuista henkilöä toimi kummin virassa kastettaessa ja ympärileikkauksessa. Samoin kristityilläkin vanhemmat ja myöhemmin erikoiset kummit vastasivat lapsen puolesta uskontunnustuksen ja lupauksen perkeleestä luopumisesta.
5. Alkukirkossa käytettiin kasteen yhteydessä lisäksi monta tapaa, joista Uusi Testamentti ei puhu mitään. Esim. kastettavan, joka seisoi vedessä, piti k o l m e s t i upottaa päänsä ja koko ruumiinsa veteen ja vedestä noustuaan hän sai maistaa maitoa ja hunajaa sekä sai voitelun. Yksinkertaisessa alkukirkossa ei ollut vielä sellaista paavillista seremoniahenkeä, että se olisi itse tahtonut lisätä juhlatapoja. Jo toisella vuosisadalla näistä puhutaan tapoina, jotka olivat ikivanhoja ja kaikkien lahkolaistenkin käyttämiä. Täten ne ovat luonnollisimmin tulleet käytäntöön samalla kertaa kuin itse kastekin perintönä synagogalta.
Huomattakoon, että juutalaisilla kaikki lainmukaiset kulttipesot, astiainkin pesemiset, piti tapahtua kolmesti kastamalla silloin kuten yhä vieläkin. Kolmesti valamallahan meilläkin vielä toimitetaan kristillinen kaste. Maito ja hunaja oli juutalaisilla Luvatun maan vertauskuvana. Kristityt sillä kuvasivat luvatun Kristuksen valtakunnan omistusta. Voitelu ei myöskään ollut juutalaisille mikään outo tapa, sillä kastettu joutui näkemään ainakin oman uhrieläimensä veren pirskoituksia.
6. Sekä juutalaisilla että kristityillä vastakastettua nimitetään uudestisyntyneeksi (vrt. Joh. 3:3, 5; Tiit. 3:5).
7. Juutalaisten mukaan pakana oli saastainen, mutta kastettu oli puhdistettu pyhyyteen. Samoin Uusi Testamentti sanoo kastettuja kristittyjä »Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyiksi» (1 Kor. 1:2) ja seurakunnasta: »Jotta hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vesipesossa sanan kautta» (Ef. 5:26). Samoin alkukirkon kirjoittajat tarkoittavat aivan yleisesti pyhitys-sanalla kastetta, pyhitetty- ja pyhä-sanalla kastettua, sekä sanalla saastainen kastamatonta.
8. Sekä juutalaisilla että kristityillä pääsiäisjuhlan aattoaika oli erikoisesti omistettu kasteajaksi, jotta edellisillä kastettavat täten pääsisivät pääsiäisaterialle ja uhreihin kelvollisiksi ja jälkimmäisillä Herran Ehtoolliselle.
9. Juutalaiset kastoivat myös pienet lapset samaan liittoon kuin heidän proselyyttivanhempansakin. Samoin tiedämme kirkkoisien teoksista, että apostolien ajan jälkeisessä kirkossa lapsikaste oli yleinen perimätapa.
---
Mitä mieltä olette tekstistä?Kummiudessa on kyse todistuksesta, että asia on tosi. Minulle yli 30 vuotta sitten sanoi yksi helluntailainen, ettet tiedä oletko kastettu. Kysyin ensiksi omilta vanhemmiltani ja sitten kysyin asiaa kummeiltani ja lopuksi tarkistin kirkon kastekirjasta asian. Kaikki todistivat yhtä pätevästi, että minut oli kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kerroin asian helluntailaiselle ja edelleen hän kielsi totuuden vastaisesti kasteeni. Sanoin hänelle, että olet hävytön valheprofeetta. Sen jälkeen kyseinen helluntailainen ei ole minua halunnut tuntea.
Matt. 18:16
Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
2. Kor. 13:1
Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.
1. Tim. 6:12
Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
Kyse on yhtäältä vanhempien tukemisesta kastetun hengellisessä opettamisessa. Tehdään siis vala, että lapsi opetetaan Jumalan sanassa. Vanhempien ja kummien velvollisuus on tekemänsä valan - ja muutenkin - vuoksi opettaa lapsi Herran kurissa ja nuhteessa ja luonnollisesti puhu siitä kuinka hän on tullut armosta osalliseksi. Jos taas vanhemmat ja kummit eivät toimita opetusvirkaansa, niin he ovat toimettomia huoneenhaltioita. Siitä ei Jumalan edessä hyvää seuraa, vaan on tuomion uhka, niin kuin Jeesus viettelijöistä on sanonut. - tekstiä
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos kysymyksestäsi:"Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin".
---
Kykeneiskö joku toinen?
---
----
---
Mitä mieltä olette tekstistä?Ja huomaan tuosta lainauksestasi, jos itse olet kaikessa samaa mieltä. että alkuseurakunnan kastekäytäntö olisi ollut lähempänä nykyisin käytössä olevaa uskovien kastetta, kun lainauksessasi sanotaan:
"2. Sekä juutalaiset että alkuseurakunnan kristityt kysyivät kastettavalta tunnustusta sekä ennen kastetta seurakunnan edessä että vielä hänen jo seisoessaan kastevedessä."
Edelläolevahan edellyttää kastettavalta jo sen verran ikää, että itse ymmärtää kastetoimituksen merkityksen.
Lisäksi kohta 5. "Alkukirkossa käytettiin kasteen yhteydessä lisäksi monta tapaa, joista Uusi Testamentti ei puhu mitään. Esim. kastettavan, joka seisoi vedessä, piti k o l m e s t i upottaa päänsä ja koko ruumiinsa veteen ja vedestä noustuaan hän sai maistaa maitoa ja hunajaa sekä sai voitelun."
Aikalailla selviä Raamatun uskovien kasteen puolesta puhuvia lainauksia. Todella mielenkiintoista tekstiä Saarisalolta. - Grown up
Tapio522 kirjoitti:
---
Kykeneiskö joku toinen?
---
----
---
Mitä mieltä olette tekstistä?ja antoi vahvistusta sille, että
- erilaisia kastetapoja on alkuseurakunnan aikana käytössä
- myös lapsikaste on ollut olemassa
- vastakastettua nimitetään uudestisyntyneeksi (miksipä ei?!)
- kummeja (todistajia) on ennenkin ollut olemassa
- pyhitys tarkoitti alkukirkossa kastetta!
uutta tietoa siitä, että
- raamatun kasteet esim. Apostolien teoissa olivat ns. nopeita kasteita. Myöhemmin siis syntyi katekumeeni-kouluja, joissa evankeliumia opetettiin pidempään ennen kastetta. - Grown up
AlpoAhola kirjoitti:
Kummiudessa on kyse todistuksesta, että asia on tosi. Minulle yli 30 vuotta sitten sanoi yksi helluntailainen, ettet tiedä oletko kastettu. Kysyin ensiksi omilta vanhemmiltani ja sitten kysyin asiaa kummeiltani ja lopuksi tarkistin kirkon kastekirjasta asian. Kaikki todistivat yhtä pätevästi, että minut oli kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kerroin asian helluntailaiselle ja edelleen hän kielsi totuuden vastaisesti kasteeni. Sanoin hänelle, että olet hävytön valheprofeetta. Sen jälkeen kyseinen helluntailainen ei ole minua halunnut tuntea.
Matt. 18:16
Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
2. Kor. 13:1
Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.
1. Tim. 6:12
Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
Kyse on yhtäältä vanhempien tukemisesta kastetun hengellisessä opettamisessa. Tehdään siis vala, että lapsi opetetaan Jumalan sanassa. Vanhempien ja kummien velvollisuus on tekemänsä valan - ja muutenkin - vuoksi opettaa lapsi Herran kurissa ja nuhteessa ja luonnollisesti puhu siitä kuinka hän on tullut armosta osalliseksi. Jos taas vanhemmat ja kummit eivät toimita opetusvirkaansa, niin he ovat toimettomia huoneenhaltioita. Siitä ei Jumalan edessä hyvää seuraa, vaan on tuomion uhka, niin kuin Jeesus viettelijöistä on sanonut.Minullakin on 7 kummia eli todistajaa jumalanpalveluksen yhteydessä tapahtuneesta kasteestani (2.9.1990) Silti tälläkin palstalla sen aitous on "kiistetty". Taisi olla nimimerkki *eepu.
- AlpoAhola
Grown up kirjoitti:
Minullakin on 7 kummia eli todistajaa jumalanpalveluksen yhteydessä tapahtuneesta kasteestani (2.9.1990) Silti tälläkin palstalla sen aitous on "kiistetty". Taisi olla nimimerkki *eepu.
Vanhempani olivat uskovaisia ja meille läheinen naapuri oli paikka, jossa lapsena saimme käydä pyhäkoulua. Minäkin aloin käydä pyhäkouluss n. 5 vuotiaana. En osannut lukea, mutta kuulin. Kun kotona sitten isä kysyi, että mitä opetettiin, niin tiesin vastata: HYVÄSTÄ PAIMENESTA.
Sitten muistan tapauksen kun olin 3 vuotias, että takan edessä tavella laulettiin hengellisiä lauluja ja minulla kun ei ollut nuottia ja sanoista täyttä selvyyttä, niin luonnollisesti häiritsin toisten vanhempin laulua. Kun sain siitä jotain huomautusta, niin kysyin isältä, että kuuliko Jeesus, kun minä lauloin, niin isä todisti minulle, että Jeesus kuuli. - Thruth
Tapio522 kirjoitti:
---
Kykeneiskö joku toinen?
---
----
---
Mitä mieltä olette tekstistä?**1. Sen puhdistuskasteen edellä, millä Israelin kansa pyhitettiin Siinain vuoren juurella, oli ensin' tehty kysymys ja vastaus liitosta Israelin ja Herran välillä (2 Moos. 19:5, 6, 8, 10). Tämän pohjalla juutalaiset kysyivät kaikilta proselyyteiltä lupausta luopumaan epäjumalista ja yhtymään Herran liittoon. Samoin kristitytkin ovat kysyneet kasteoppilaalta: »Tahdotko luopua epäjumalista» 1. »perkeleestä ja kaikista hänen menoistaan» (vrt. 1 Kor. 10:20). Suomessakin nykyajan keski-ikäisille ja vanhuksille on viimeksimainittu kysymys lausuttu vanhan käsikirjan mukaisesti, kun heidät lapsina on kastettu. Kaste on »hyvän omantunnon p y y t ä m i s t ä Jumalalta» (1 Piet. 3:21). Alkukielen sana, eperotema, merkitsee tarkemmin kysymistä ja viitannee juuri kastetta edeltävään lupauskyselyyn.**
Tuo kaikki liittyy saarnatun sanan yhteyteen ja uskoontulleen ihmisen uskonvalinnan tarkistamiseen, että häneltä kysytään haluavatko he luopua "perkeleestä"...jne! Siis HUOM! Kysytään jotta haluavatko he luopua perkeleestä! Vauvoilta on tuollaista turha mennä kyselemään, me jokainen tiedämme mikä on vastaus.
Saarnatun sanan vastaanottaminen on aina ymmärtävän iän omaavan ihmisen vastaaotettavissa, ei pienen sylivauva piltin! Ja tuo että saarnaaja tai saarnaajat kun vastaanottivat ihmisiltä uskontunnustuksia kuten tänäkin päivänä, niin eiväthän he olleet mitään "kummeja" vaan evankeliumin sanan saarnaajia, ja uskoviksi tulleiden ihmisten kastajia jotka uskonsa heille tunnustivat saarnatun evankeliumin sanoman jälkeen.
Apostoliseen aikaan uskoontulleet kastettiin heti välittömästi ja sen suoritti joko saarnaaja itse tai joku muu saarnaryhmän uskova edustaja.
Nykyisin on asia toisin kuin alkuseurakunnan aikaan, ja suomen sääolosuhteetkin ovat toiset kuin Israelin! Talvella olisi aika hyinen juttu mennä avantoon ketään kastamaan joka ei ole sellaiseen taas muuten tottunut! Siksi kasteaikoja on jouduttu hieman miettimään toisin kuin alkuseurakunnan aikaan.
Raamatussa ei ole minkäänlaista mainintaa kummeista tai kummiopista. Sellainen oppi on peräisin katolisesta kirkosta. Vanhassa katekismuksessa olleen kastekaavan mukaan kummit vastasivat lapsen puolesta, että luovutko pois perkeleestä, johon kummit vastasivat vauvan puolesta, "luovun"!.
Kummien tehtävänä on kirkollisen tradition mukaan toimia kasteen todistajina ja heidän pitäisi osallistua myös lapsen kristilliseen kasvatukseen. Käytännössä tällä ei ole yleensä tuon kasvatuksen kannalta merkitystä. Hyvin harvat kummit sitä noudattavat!
Pyrittäessä etsimään tukea sylilasten kastamiselle, on luotu oma terminologinen sanasto, johon kuuluu oppi "ennättävästä armosta"!.
Raamattu ei tunne tuollaistakaan oppia kasteen ollessa kysymyksessä. Ennättävällä armolla tarkoitetaan "lapsikasteessa" saatavaa armoa jo ennen ihmisen tietoista armon vastaanottamista.
"Kasteenliiton uudistaminen" on myös oppi, jota ei löydy Raamatusta! Tämä oppi liittyy kiinteästi konfirmaatioon ja rippikouluun. Rippikouluhan päättyy konfirmaatioon, jonka yhteydessä konfirmoitavilta kysytään, "tahtovatko he seurata Jeesusta", johon he kuorossa vastaavat yhteisesti, "tahdon".
Käytännössähän tiedämme sen, ettei tämä ole aina totta, vain hyvin harvat sanovat sen koko sydämestään. On siis helppoa sanoa yhdessä koko joukon mukana sana, "tahdon", ajattelematta asiaa ja sen sisältöä tarkemmin mihin se velvoittaa. Se on vain tapa, joka kuuluu tuohon seremoniaan.
Tuon kirkollisen "Kasteenliiton uudistamisen" tarkoituksena on antaa vauvana kastetuille lapsille mahdollisuus, tehdä ikäänkuin jälkikäteen uskonratkaisu, joka olisi pitänyt Raamatun opetuksen mukaan tehdä jo ennen tuota kastetta. Tällaisesta nurinpäisestä kasteopista on seurauksena vain sekalaista seurakuntaa ja vauvana kasteltua pakanuutta.
Raamatun selkeä linja on;
Ensin parannuksen teko ja sitten vasta uskovienkaste kaiken puhdistumisen ulkoiseksi tunnusmerkiksi.
"Sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus"! Matt 3:15. - Grown up
Thruth kirjoitti:
**1. Sen puhdistuskasteen edellä, millä Israelin kansa pyhitettiin Siinain vuoren juurella, oli ensin' tehty kysymys ja vastaus liitosta Israelin ja Herran välillä (2 Moos. 19:5, 6, 8, 10). Tämän pohjalla juutalaiset kysyivät kaikilta proselyyteiltä lupausta luopumaan epäjumalista ja yhtymään Herran liittoon. Samoin kristitytkin ovat kysyneet kasteoppilaalta: »Tahdotko luopua epäjumalista» 1. »perkeleestä ja kaikista hänen menoistaan» (vrt. 1 Kor. 10:20). Suomessakin nykyajan keski-ikäisille ja vanhuksille on viimeksimainittu kysymys lausuttu vanhan käsikirjan mukaisesti, kun heidät lapsina on kastettu. Kaste on »hyvän omantunnon p y y t ä m i s t ä Jumalalta» (1 Piet. 3:21). Alkukielen sana, eperotema, merkitsee tarkemmin kysymistä ja viitannee juuri kastetta edeltävään lupauskyselyyn.**
Tuo kaikki liittyy saarnatun sanan yhteyteen ja uskoontulleen ihmisen uskonvalinnan tarkistamiseen, että häneltä kysytään haluavatko he luopua "perkeleestä"...jne! Siis HUOM! Kysytään jotta haluavatko he luopua perkeleestä! Vauvoilta on tuollaista turha mennä kyselemään, me jokainen tiedämme mikä on vastaus.
Saarnatun sanan vastaanottaminen on aina ymmärtävän iän omaavan ihmisen vastaaotettavissa, ei pienen sylivauva piltin! Ja tuo että saarnaaja tai saarnaajat kun vastaanottivat ihmisiltä uskontunnustuksia kuten tänäkin päivänä, niin eiväthän he olleet mitään "kummeja" vaan evankeliumin sanan saarnaajia, ja uskoviksi tulleiden ihmisten kastajia jotka uskonsa heille tunnustivat saarnatun evankeliumin sanoman jälkeen.
Apostoliseen aikaan uskoontulleet kastettiin heti välittömästi ja sen suoritti joko saarnaaja itse tai joku muu saarnaryhmän uskova edustaja.
Nykyisin on asia toisin kuin alkuseurakunnan aikaan, ja suomen sääolosuhteetkin ovat toiset kuin Israelin! Talvella olisi aika hyinen juttu mennä avantoon ketään kastamaan joka ei ole sellaiseen taas muuten tottunut! Siksi kasteaikoja on jouduttu hieman miettimään toisin kuin alkuseurakunnan aikaan.
Raamatussa ei ole minkäänlaista mainintaa kummeista tai kummiopista. Sellainen oppi on peräisin katolisesta kirkosta. Vanhassa katekismuksessa olleen kastekaavan mukaan kummit vastasivat lapsen puolesta, että luovutko pois perkeleestä, johon kummit vastasivat vauvan puolesta, "luovun"!.
Kummien tehtävänä on kirkollisen tradition mukaan toimia kasteen todistajina ja heidän pitäisi osallistua myös lapsen kristilliseen kasvatukseen. Käytännössä tällä ei ole yleensä tuon kasvatuksen kannalta merkitystä. Hyvin harvat kummit sitä noudattavat!
Pyrittäessä etsimään tukea sylilasten kastamiselle, on luotu oma terminologinen sanasto, johon kuuluu oppi "ennättävästä armosta"!.
Raamattu ei tunne tuollaistakaan oppia kasteen ollessa kysymyksessä. Ennättävällä armolla tarkoitetaan "lapsikasteessa" saatavaa armoa jo ennen ihmisen tietoista armon vastaanottamista.
"Kasteenliiton uudistaminen" on myös oppi, jota ei löydy Raamatusta! Tämä oppi liittyy kiinteästi konfirmaatioon ja rippikouluun. Rippikouluhan päättyy konfirmaatioon, jonka yhteydessä konfirmoitavilta kysytään, "tahtovatko he seurata Jeesusta", johon he kuorossa vastaavat yhteisesti, "tahdon".
Käytännössähän tiedämme sen, ettei tämä ole aina totta, vain hyvin harvat sanovat sen koko sydämestään. On siis helppoa sanoa yhdessä koko joukon mukana sana, "tahdon", ajattelematta asiaa ja sen sisältöä tarkemmin mihin se velvoittaa. Se on vain tapa, joka kuuluu tuohon seremoniaan.
Tuon kirkollisen "Kasteenliiton uudistamisen" tarkoituksena on antaa vauvana kastetuille lapsille mahdollisuus, tehdä ikäänkuin jälkikäteen uskonratkaisu, joka olisi pitänyt Raamatun opetuksen mukaan tehdä jo ennen tuota kastetta. Tällaisesta nurinpäisestä kasteopista on seurauksena vain sekalaista seurakuntaa ja vauvana kasteltua pakanuutta.
Raamatun selkeä linja on;
Ensin parannuksen teko ja sitten vasta uskovienkaste kaiken puhdistumisen ulkoiseksi tunnusmerkiksi.
"Sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus"! Matt 3:15.kirjoitit:
---
Mistä tiedät varmasti että uskovien kasteelle tuleva, joka sanoo "tahdon" on vilpitön ja tarkoittaa totta, ja että luterilaisessa konfirmaatiossa nuori, joka sanoo "tahdon" on vilpillinen/valehtelee? - sanottuna
Grown up kirjoitti:
kirjoitit:
---
Mistä tiedät varmasti että uskovien kasteelle tuleva, joka sanoo "tahdon" on vilpitön ja tarkoittaa totta, ja että luterilaisessa konfirmaatiossa nuori, joka sanoo "tahdon" on vilpillinen/valehtelee?tuo rippikoulun käynminen ja ripille pääsy tarkottaa , että sitten on lupa lähteä tansseihin ja se kyllä kertoo jo aika paljon koko ripillepääsyn ideasta.
- Grown up
sanottuna kirjoitti:
tuo rippikoulun käynminen ja ripille pääsy tarkottaa , että sitten on lupa lähteä tansseihin ja se kyllä kertoo jo aika paljon koko ripillepääsyn ideasta.
omakohtainen kokemus: kastekoulu/rippikoulu, kaste jumalanpalveluksen yhteydessä ja muutamaa minuuttia myöhemmin ensimmäinen ehtoollinen. Ehtoollista edelsi rippi. Tanssit mielessä? Ehkä ilosta, kun on Jeesuksen oma.
Olisiko tässä nyt tarpeeksi luterilaista opetusta? Sillä sitä edustaa minunkin tarinani, ihan kirkkokäsikirjan mukaan.
Niin kuin ruotsiksi sanotaan: Man kan inte skära alla över en kam. - soomipoieka
Grown up kirjoitti:
Pyhä Henki, joka kutsuu ja vaikuttaa, haluaa näyttää meille Jumalan sinetin: kasteen. Lahja aukeaa, kun vastaanotat sen.ettetkö pyri olemaan vilpitön uskossasi, mutta ajatteleppas vähän aikaa rauhassa, mitä kirjoitit.
Sanot, että olet kasteessa saanut ARMON. Eihän se
ole totta. Sinua EI OLISI KASTETTU, ELLET OLISI
OSALLISTUNUT KASTEOPETUKSEEN.
Eihän se ole armoa, jos sen täytyy itse ansaita.
Toisin on pikkuvauvojen laita. Heidät kastetaan väkisin eli sehän on armoon PAKOTTAMISTA.
Jos sinun kasteesi olisi ollut täyttä armoa, niin
pappi olisi kastanut sinut heti, ilman omaa yrit-
tämistäsi. Näinhän tehdään pikkuvauvojen kohdalla.
Ev. lut. kirkolla on KAKSI erilaista kastetta!!!!
Ei Raamattu tunne sellaisia käsitteitä kun kasteen tai ehtoollisen armo.
Ehtoollinen on muisto-ateria 1. Kor " Tehkää se
minun muistokseni". Se armo on siinä, että ENNEN EHTOOLLISTA ihminen tutkii itsensä ja tuomitsee
itsensä ja luottaa Jeesuksen sovintotyöhön, eli
uskoo Jeesukseen. Ap 26:18 "uskomalla Jeesukseen
saa synnit anteeksi".
Alkuseurakunnan ehtoolliskäytäntö kumoaa sen kä-
sityksen, että seurakuntaan olisi kuulunut vauvoja. Kaikki olivat sen ikäisiä, että kykenivät
tutkimaan itsensä.
Sinullehan usko syntyi ENNEN KASTETTASI, kaste-
opetuksen aikana, joten Raamatun mukaan uudestisynnyit silloin 1. Piet. 1:22.
Siunausta. - Thruth
Grown up kirjoitti:
kirjoitit:
---
Mistä tiedät varmasti että uskovien kasteelle tuleva, joka sanoo "tahdon" on vilpitön ja tarkoittaa totta, ja että luterilaisessa konfirmaatiossa nuori, joka sanoo "tahdon" on vilpillinen/valehtelee?**Mistä tiedät varmasti että uskovien kasteelle tuleva, joka sanoo "tahdon" on vilpitön ja tarkoittaa totta, ja että luterilaisessa konfirmaatiossa nuori, joka sanoo "tahdon" on vilpillinen/valehtelee?**
Seurakuntaan pyrkivä luonnollisesti aina joutuu kertomaan uskoontulostaan ja uskovien kasteen näkemyksestään. Jos kastenäkemys ei ole ihan kohdalaan niin hänelle se pyritään selventämään mitä kaste merkitsee! Tilanteessa voi olla yksi tai kaksi seurakunnan vanhimmistoveljeä tai seurakunnan saarnaajaa mukana jolloin uskonsa tunnustavan rehellisyys tai vilpillisyys tulee melko hyvin esiin jos sellaista on. Mutta jos hän vaikka "läpäisisikin" tuon tilanteen, niin arki tuo tullessaan melko pian todellisuuden esiin, sillä ihminen joka teeskentelee uskovaa, ei kauan pysty salaisuuttaan salaamaan, sillä uskovien yhteys on sellaista ettei siinä uskomaton kauan jaksa vilpillistä rooliaan vetää ja tuon teeskentelijän "hengetön hedelmä" pian kyllä paljastuu seurakunalle!
Aivan sama on tilanne myös konfirmaatio tilanteessa! Hän joka tosissaan tarkoittaa seuraavansa Jeesusta, näkyy kyllä hänen arkielämässään selvästi ja Jumalan Hengen tuottama hedelmä tulee selkeästi hänen vaelluksessaan näkyviin.
Mutta se joka vain pinnallisesti ja kaavamaisesti lupasi seurata Jeesusta, näkyy selvästi hänenkin elämässään ja hengen hedelmät ovat sen mukaiset! Eli Hengettömät.
Tuo kollektiivinen tunnustautuminen luo helposti juuri sellaisen mahdollisuuden, että kun se kuorossa lausutaan, niin helposti monet vain lausuu tuon lupauksensa juuri vain valmiiksi laaditun ohjeen mukaisesti ja kun se kuorossa siis tapahtuu, niin sitä suuremmalla syyllä siinä on väärän ja rituaalisen lupauksen mahdollisuus.
Joka tapauksessa, uskonsa tunnustaminen on Raamatullinen ja tietoisen uskoontulon ja valinnan toimi,-(Room 10:9-10) haluaako seurata Jeesusta vaiko ei! Siis hän joka haluaa seurata Jeesusta on hänellä selkeä tietoinen valinta sydämen uskonsa perusteella ja jos hän on edelleenkin vilpitön Raamatun ilmoitusta kohtaan, niin hän silloin käy Raamatullisella uskovien upotuskasteella! -(Apt 8:5-6,12)
Uskovien seurakuntayhteisö rakentuu seuraavalla tavalla! Lue-
-Apt 2:40-44- - AlpoAhola
Thruth kirjoitti:
**Mistä tiedät varmasti että uskovien kasteelle tuleva, joka sanoo "tahdon" on vilpitön ja tarkoittaa totta, ja että luterilaisessa konfirmaatiossa nuori, joka sanoo "tahdon" on vilpillinen/valehtelee?**
Seurakuntaan pyrkivä luonnollisesti aina joutuu kertomaan uskoontulostaan ja uskovien kasteen näkemyksestään. Jos kastenäkemys ei ole ihan kohdalaan niin hänelle se pyritään selventämään mitä kaste merkitsee! Tilanteessa voi olla yksi tai kaksi seurakunnan vanhimmistoveljeä tai seurakunnan saarnaajaa mukana jolloin uskonsa tunnustavan rehellisyys tai vilpillisyys tulee melko hyvin esiin jos sellaista on. Mutta jos hän vaikka "läpäisisikin" tuon tilanteen, niin arki tuo tullessaan melko pian todellisuuden esiin, sillä ihminen joka teeskentelee uskovaa, ei kauan pysty salaisuuttaan salaamaan, sillä uskovien yhteys on sellaista ettei siinä uskomaton kauan jaksa vilpillistä rooliaan vetää ja tuon teeskentelijän "hengetön hedelmä" pian kyllä paljastuu seurakunalle!
Aivan sama on tilanne myös konfirmaatio tilanteessa! Hän joka tosissaan tarkoittaa seuraavansa Jeesusta, näkyy kyllä hänen arkielämässään selvästi ja Jumalan Hengen tuottama hedelmä tulee selkeästi hänen vaelluksessaan näkyviin.
Mutta se joka vain pinnallisesti ja kaavamaisesti lupasi seurata Jeesusta, näkyy selvästi hänenkin elämässään ja hengen hedelmät ovat sen mukaiset! Eli Hengettömät.
Tuo kollektiivinen tunnustautuminen luo helposti juuri sellaisen mahdollisuuden, että kun se kuorossa lausutaan, niin helposti monet vain lausuu tuon lupauksensa juuri vain valmiiksi laaditun ohjeen mukaisesti ja kun se kuorossa siis tapahtuu, niin sitä suuremmalla syyllä siinä on väärän ja rituaalisen lupauksen mahdollisuus.
Joka tapauksessa, uskonsa tunnustaminen on Raamatullinen ja tietoisen uskoontulon ja valinnan toimi,-(Room 10:9-10) haluaako seurata Jeesusta vaiko ei! Siis hän joka haluaa seurata Jeesusta on hänellä selkeä tietoinen valinta sydämen uskonsa perusteella ja jos hän on edelleenkin vilpitön Raamatun ilmoitusta kohtaan, niin hän silloin käy Raamatullisella uskovien upotuskasteella! -(Apt 8:5-6,12)
Uskovien seurakuntayhteisö rakentuu seuraavalla tavalla! Lue-
-Apt 2:40-44-Lupaa ei jumalattomuuteen ole. Siitä seuraa iankaikkinen tuomio. Mutta luterilaiset ovat vilpillisiä läpeensä ja vaikka helluntailainen erehtyy opissa ja elämässä samalla tavoin, niin hän on hyvä. Niin nyt ymmärrän kokonaisviestisi. En puolustele valapattoja ja Sanasta välipitämättömiä luterilaisia. Heille kuuluu kaiuttaa kuten kaikille muillekin langenneille: Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme Jer.3:22. Valitettavasti olen elämän varrellani nähnyt sellaista, ettei usko ole jokamiehen (2.Tess.3:2) ja rintoihinsa ei tarvitse löydä ”me puhtaat” mielessä missään hengellisissä piireissä. Tiedänpä yhtä ja toista, valitettavasti. On parannussaarnan paikka.
- Thruth
AlpoAhola kirjoitti:
Lupaa ei jumalattomuuteen ole. Siitä seuraa iankaikkinen tuomio. Mutta luterilaiset ovat vilpillisiä läpeensä ja vaikka helluntailainen erehtyy opissa ja elämässä samalla tavoin, niin hän on hyvä. Niin nyt ymmärrän kokonaisviestisi. En puolustele valapattoja ja Sanasta välipitämättömiä luterilaisia. Heille kuuluu kaiuttaa kuten kaikille muillekin langenneille: Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme Jer.3:22. Valitettavasti olen elämän varrellani nähnyt sellaista, ettei usko ole jokamiehen (2.Tess.3:2) ja rintoihinsa ei tarvitse löydä ”me puhtaat” mielessä missään hengellisissä piireissä. Tiedänpä yhtä ja toista, valitettavasti. On parannussaarnan paikka.
-sanot-
**Mutta missä on se täydellinen
Lupaa ei jumalattomuuteen ole. Siitä seuraa iankaikkinen tuomio. Mutta luterilaiset ovat vilpillisiä läpeensä ja vaikka helluntailainen erehtyy opissa ja elämässä samalla tavoin, niin hän on hyvä. Niin nyt ymmärrän kokonaisviestisi. En puolustele valapattoja ja Sanasta välipitämättömiä luterilaisia. Heille kuuluu kaiuttaa kuten kaikille muillekin langenneille: Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne."**
Täydellistä seurakuntaa tuskin on missään, mutta täydellistä on se missä ojentaudutaan Jumalaa kohti ja sen saa aikaan toimiva Pyhä Henki jota uskova henkilö omassa elämässään käytännössä toteuttaa jokapäiväsissä toimissaan. Uskomaton ihminen ei turvaudu Jumalan Hengen ohjaukseen ja johdatukseen, vaan "omiin voimiinsa"!?
Tottahan toki helluntailainenkin voi langeta ja "lipsahtaa loitommaksi" Jumalan johdatuksesta, mutta Pyhä Henki on uskovan turvana ja ohjauksena ja johdatuksena; Jumalan Henki tarttuu uskovan sydämeen jos tie alkaa liikaa levitä. Uskomaton ei sellaista edes huomaa koska hänellä ei koskaan ole ollut henkilökohtaista kääntymys kontaktia Jumalan puoleen Jeesuksessa Kristuksessa ja Golgatan ristin sovitustyöstä omakohtaisen "uskon perusteella"!
Täällä on kuultu useitakin todistuksia ettei heillä ollut aiemmin minkäänlaista kontaktia Jumalaan kuin vasta aikuisena kun saivat evankeliumin sanaa kuulla Jeesuksesta, ja vasta sitten Pyhä Henki tarttui kuullun evankeliumin kautta tämän ihmisen sydämeen ja näin sitten Sanan kautta vuodatti uskon hänelle Jeesukseen Kristukseen.
Itselläni tämä asia on juuri samanlainen kuin näillä muillakin jotka näin todistavat. Sain aikuisena vasta tulla tuntemaan Jeesuksen syntieni sovittajana ja luovuttaa elämäni hänen johdatukseensa Pyhässä Hengessä julistetun evankeliumin sanoman kautta.
Seurakunta joka kastaa kaikki vastasyntyneet lapset "kristityiksi", muodostuu ajanmittaan totaalisesti ja väistämättä sekalaiseksi seurakunnaksi ja tämän asian totuushan näkyy jo selkeästi suomenkin valtakirkoissa.
Kristillinen seurakunta koostuu vain Kristityista uskoontulleista ihmisistä jotka ovat tulleet henkilökohtaisesti tuntemaan Jeesuksen omana vapahtajanaan. Sellainen on Kristusruumis!
Apostoli Paavalikin mainitsee tiukasti, uskovalle seurakunnalle, että "poistakaa keskuudestanne se mikä on paha"! Elikä seurakuntayhteydessä ei ole uskomattomia ihmisiä, vaan niitä jotka ovat omakohtaisesti tunnustautuneet Vapahtajansa Jeesuksen seuraajiksi. Koita nähdä tämä asia suurempana kokonaisuutena, eikä vain kirkollisten "liperien takaa" katsottuna.
Tarkoitan siis sitä, että asettuisit katsomaan asiaa "kauempaa" ja ikäänkuin Jumalan näkövinkkelistä ettei Hänen seurakuntaansa voi kuulua keitä tahansa, vaan ainoastaan niitä jotka "tunnustautuvat Jeesukseen uskoviksi" joista koostuu Kristuksen seurakuntaruumis, sellainen on siis uskovista koostuva "pyhien yhteys"!
On siis väärin "tunnustautua" Jeesusta seuraavaksi jos kerran sydän ei tunnustaudu Jeesukseen uskovaksi. Mutta sitähän nämä nuoret eivät oikein pysty analysoimaan itsessään onko tuo konfirmaatio tilaisuus oikeasti "uskovaksi tunnustautumista" vai onko se vain rituaalinen seremonia "tanssimisluvan" saamiseksi.
En sanoisi, että nuo nuoret jotka eivät tunnustautumisestaan huolimatta seuraa Jeesusta olisivat "valapattoisia", sillä hehän varmaankaan eivät oikeasti vielä henkilökohtaisesti tunne "sydämen uskolla" Jeesusta vapahtajanaan!
Heitähän oikeasti kuuluisi evankelioida ja saattaa heidät "syntiseksi" Jumalan edessä, ja sitten tuoda heille armon evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta heidänkin vapahtajanaan. Kun he näin oppivat tuntemaan Jeesuksen ja jos ottavat hänet uskossa vastaan, niin silloin he uskonsa perusteella kuuluvat "Kristusruumiiseen" eli Jeesukseen uskovien seurakuntaan ja "Pyhien yhteyteen"! - AlpoAhola
Thruth kirjoitti:
-sanot-
**Mutta missä on se täydellinen
Lupaa ei jumalattomuuteen ole. Siitä seuraa iankaikkinen tuomio. Mutta luterilaiset ovat vilpillisiä läpeensä ja vaikka helluntailainen erehtyy opissa ja elämässä samalla tavoin, niin hän on hyvä. Niin nyt ymmärrän kokonaisviestisi. En puolustele valapattoja ja Sanasta välipitämättömiä luterilaisia. Heille kuuluu kaiuttaa kuten kaikille muillekin langenneille: Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne."**
Täydellistä seurakuntaa tuskin on missään, mutta täydellistä on se missä ojentaudutaan Jumalaa kohti ja sen saa aikaan toimiva Pyhä Henki jota uskova henkilö omassa elämässään käytännössä toteuttaa jokapäiväsissä toimissaan. Uskomaton ihminen ei turvaudu Jumalan Hengen ohjaukseen ja johdatukseen, vaan "omiin voimiinsa"!?
Tottahan toki helluntailainenkin voi langeta ja "lipsahtaa loitommaksi" Jumalan johdatuksesta, mutta Pyhä Henki on uskovan turvana ja ohjauksena ja johdatuksena; Jumalan Henki tarttuu uskovan sydämeen jos tie alkaa liikaa levitä. Uskomaton ei sellaista edes huomaa koska hänellä ei koskaan ole ollut henkilökohtaista kääntymys kontaktia Jumalan puoleen Jeesuksessa Kristuksessa ja Golgatan ristin sovitustyöstä omakohtaisen "uskon perusteella"!
Täällä on kuultu useitakin todistuksia ettei heillä ollut aiemmin minkäänlaista kontaktia Jumalaan kuin vasta aikuisena kun saivat evankeliumin sanaa kuulla Jeesuksesta, ja vasta sitten Pyhä Henki tarttui kuullun evankeliumin kautta tämän ihmisen sydämeen ja näin sitten Sanan kautta vuodatti uskon hänelle Jeesukseen Kristukseen.
Itselläni tämä asia on juuri samanlainen kuin näillä muillakin jotka näin todistavat. Sain aikuisena vasta tulla tuntemaan Jeesuksen syntieni sovittajana ja luovuttaa elämäni hänen johdatukseensa Pyhässä Hengessä julistetun evankeliumin sanoman kautta.
Seurakunta joka kastaa kaikki vastasyntyneet lapset "kristityiksi", muodostuu ajanmittaan totaalisesti ja väistämättä sekalaiseksi seurakunnaksi ja tämän asian totuushan näkyy jo selkeästi suomenkin valtakirkoissa.
Kristillinen seurakunta koostuu vain Kristityista uskoontulleista ihmisistä jotka ovat tulleet henkilökohtaisesti tuntemaan Jeesuksen omana vapahtajanaan. Sellainen on Kristusruumis!
Apostoli Paavalikin mainitsee tiukasti, uskovalle seurakunnalle, että "poistakaa keskuudestanne se mikä on paha"! Elikä seurakuntayhteydessä ei ole uskomattomia ihmisiä, vaan niitä jotka ovat omakohtaisesti tunnustautuneet Vapahtajansa Jeesuksen seuraajiksi. Koita nähdä tämä asia suurempana kokonaisuutena, eikä vain kirkollisten "liperien takaa" katsottuna.
Tarkoitan siis sitä, että asettuisit katsomaan asiaa "kauempaa" ja ikäänkuin Jumalan näkövinkkelistä ettei Hänen seurakuntaansa voi kuulua keitä tahansa, vaan ainoastaan niitä jotka "tunnustautuvat Jeesukseen uskoviksi" joista koostuu Kristuksen seurakuntaruumis, sellainen on siis uskovista koostuva "pyhien yhteys"!
On siis väärin "tunnustautua" Jeesusta seuraavaksi jos kerran sydän ei tunnustaudu Jeesukseen uskovaksi. Mutta sitähän nämä nuoret eivät oikein pysty analysoimaan itsessään onko tuo konfirmaatio tilaisuus oikeasti "uskovaksi tunnustautumista" vai onko se vain rituaalinen seremonia "tanssimisluvan" saamiseksi.
En sanoisi, että nuo nuoret jotka eivät tunnustautumisestaan huolimatta seuraa Jeesusta olisivat "valapattoisia", sillä hehän varmaankaan eivät oikeasti vielä henkilökohtaisesti tunne "sydämen uskolla" Jeesusta vapahtajanaan!
Heitähän oikeasti kuuluisi evankelioida ja saattaa heidät "syntiseksi" Jumalan edessä, ja sitten tuoda heille armon evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta heidänkin vapahtajanaan. Kun he näin oppivat tuntemaan Jeesuksen ja jos ottavat hänet uskossa vastaan, niin silloin he uskonsa perusteella kuuluvat "Kristusruumiiseen" eli Jeesukseen uskovien seurakuntaan ja "Pyhien yhteyteen"!Onhan niitäkin tapauksia, josta sanotaan:
"ja kaikki, jotka niistä kuulivat, panivat ne mieleensä ja sanoivat: "Mikähän tästä lapsesta tulee?" Sillä Herran käsi oli hänen kanssansa" Luuk.1:66.
"ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa" 2.Tim.3:15.
Tahdon sanoa, että on olemassa niitäkin perheitä, jotka käsi sydämellä kasvattavat lapsensa - rukouksin ja opetuksin - Herran omina. En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat. - vanhempien
AlpoAhola kirjoitti:
Onhan niitäkin tapauksia, josta sanotaan:
"ja kaikki, jotka niistä kuulivat, panivat ne mieleensä ja sanoivat: "Mikähän tästä lapsesta tulee?" Sillä Herran käsi oli hänen kanssansa" Luuk.1:66.
"ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa" 2.Tim.3:15.
Tahdon sanoa, että on olemassa niitäkin perheitä, jotka käsi sydämellä kasvattavat lapsensa - rukouksin ja opetuksin - Herran omina. En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat.vika, jos ovat välinpitämättömiä.
Eiköhän syy ole siinä opetuksessa, minkä ovat saa-
neet.Pappi sanoo usein saarnassaan: te pyhät, Jumalan lapset . Te olette Kristuksen ruumis jne.
Usein hän lisää , että te olette uudestisyntyneet
kasteessanne. Miten tavallinen tallaaja voisi
epäillä papin sanoja?
Tällaiseen tilanteeseen se johtaa, kun yritetään
kastamalla tehdä ihmisistä opetuslapsia.
Rippikoulu on sellainen kiristysnaru, jolla ihmi-
siltä voidaan evätä kirkollisia palveluja jos he
sen laiminlyövät. Ei saa kirkollista avioliittoon
vihkimistä, ei saa äänestää ym.
Usein kaveriseuran paine johtaa siihen, että nuo-
ri menee rippikouluun. Se on useimmille vain ri-
tuaali, jolla ei ole mitään syvällisempää merki-
tystä heidän elämässään. - viisastuu
AlpoAhola kirjoitti:
Tahdon sanoa, että on olemassa niitäkin perheitä, jotka käsi sydämellä kasvattavat lapsensa - rukouksin ja opetuksin - Herran omina. En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat.koska kirjoitit:
Sinäkin siis jo myönnät, että ihminen pelastuu USKON
KAUTTA. Eihän tässäkään kohdassa puhuta kasteesta mitään. Ei edes lapsikasteesta, vaikka Timoteus
tunsi kirjoitukset JO LAPSUUDESTA LÄHTIEN!!!!! - AlpoAhola
vanhempien kirjoitti:
vika, jos ovat välinpitämättömiä.
Eiköhän syy ole siinä opetuksessa, minkä ovat saa-
neet.Pappi sanoo usein saarnassaan: te pyhät, Jumalan lapset . Te olette Kristuksen ruumis jne.
Usein hän lisää , että te olette uudestisyntyneet
kasteessanne. Miten tavallinen tallaaja voisi
epäillä papin sanoja?
Tällaiseen tilanteeseen se johtaa, kun yritetään
kastamalla tehdä ihmisistä opetuslapsia.
Rippikoulu on sellainen kiristysnaru, jolla ihmi-
siltä voidaan evätä kirkollisia palveluja jos he
sen laiminlyövät. Ei saa kirkollista avioliittoon
vihkimistä, ei saa äänestää ym.
Usein kaveriseuran paine johtaa siihen, että nuo-
ri menee rippikouluun. Se on useimmille vain ri-
tuaali, jolla ei ole mitään syvällisempää merki-
tystä heidän elämässään.Kukaan ei tuomiolla voi vedota siihen, että hän on harhaan johdettu. Kaikki epäuskoiset ovat omakohtaisessa tilivelvollisuudessa Jumalan tuomioistuimen edessä. Kukin siis tuomitaan tekojensa mukaan. Oma vatuu on kuulijalla ja oma vastuu opettajilla.
Tässä yksi ohje Sanaa kuuleville:
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin Ap.t.17:11.
Sitten Hesekiel 33 sanoo ohjetta kuulijalle ja myös opettajalle. - AlpoAhola
viisastuu kirjoitti:
koska kirjoitit:
Sinäkin siis jo myönnät, että ihminen pelastuu USKON
KAUTTA. Eihän tässäkään kohdassa puhuta kasteesta mitään. Ei edes lapsikasteesta, vaikka Timoteus
tunsi kirjoitukset JO LAPSUUDESTA LÄHTIEN!!!!!Voisitko lukea noi 2500 viestiäni, niin voit huomata, että en ole kertaakan kieltänyt uskoa. Ilmeisesti olet aika sokea viesteilleni, jos nyt sen vasta olet huomannut. Sanonkin heti kättelyssä, että viestisi antaa väärän todistuksen viesteistäni.
- Thruth
AlpoAhola kirjoitti:
Tahdon sanoa, että on olemassa niitäkin perheitä, jotka käsi sydämellä kasvattavat lapsensa - rukouksin ja opetuksin - Herran omina. En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat....etkä armon evankelista!!!
-Sillä sanot-
*En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat.*
Et siis näe lainkaan sitä tosiasiaa, että suurin osa kirkkokansasta joutuu sinun tuomion miekkasi kohteeksi, vaikka juuri kirkko on kaiken syy siihen etteivät nämä tunne Jeesusta vapahtajanaan!
Heidän lapsikasteensa ei ole tehnyt heistä uskovaisia! Vaan paremminkin luulouskovaisia juuri tuon valheellisen pelastavan kasteen harhaluulossa, jonka kirkko on heille vauvasta asti kristityksi saattelemisen aivopesulla ujuttanut.
Ihminen tulee uskovaksi vain uskomalla Jeesukseen! Ei mitenkään muuten ja tämä usko tulee ja syntyy ihmiseen "EVANKELIUMIN SANAN" kuulemisen kautta. Sinä siis joko uskot Raamatun ilmoituksen tai sitte et! Joko tai, päätä itse.
-Room 10:9-10,17.
-1 Piet 1:22-23
-Jaak 1:18 - AlpoAhola
Thruth kirjoitti:
...etkä armon evankelista!!!
-Sillä sanot-
*En kerta kaikkiaan puolustele välinpitämättömiä vanhempia, vaan osoitan heille sitä kadotuksen alaista tilaa, jossa jumalattomina ja epäuskossa synneissään makaavat.*
Et siis näe lainkaan sitä tosiasiaa, että suurin osa kirkkokansasta joutuu sinun tuomion miekkasi kohteeksi, vaikka juuri kirkko on kaiken syy siihen etteivät nämä tunne Jeesusta vapahtajanaan!
Heidän lapsikasteensa ei ole tehnyt heistä uskovaisia! Vaan paremminkin luulouskovaisia juuri tuon valheellisen pelastavan kasteen harhaluulossa, jonka kirkko on heille vauvasta asti kristityksi saattelemisen aivopesulla ujuttanut.
Ihminen tulee uskovaksi vain uskomalla Jeesukseen! Ei mitenkään muuten ja tämä usko tulee ja syntyy ihmiseen "EVANKELIUMIN SANAN" kuulemisen kautta. Sinä siis joko uskot Raamatun ilmoituksen tai sitte et! Joko tai, päätä itse.
-Room 10:9-10,17.
-1 Piet 1:22-23
-Jaak 1:18Jumala on tuomari. Seurakunnalla on Kristuksen valtuutuksella avainten valta ja siihen kaavamaisesti kuuluu lain opetus synnintunnon heräämiseksi ja sitten, kun kysytään että mitä nyt, tai miten pääsen taivaaseen, niin sitten julistetaan Kristusta.
Seuraavassa on lyhyt ote Jumalan Sanan julistamisen kaavasta, siis puheen runko: Apostolien teot 2:
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Jos luulet, että olen toisten tuomitsija, niin kysyn, että onko antinomismi sitten Kristuksen seurakunnassa oikein? Siihen käsitykseen valitettavasti tulen mielipiteestäsi. Lain sanalla tulee herättää synnintunto ja kun autuutta Kristuksen teossa ollaan omistamassa, niin sittenkin tarvitaan lihan tähden lain opetusta elämän ohjeeksi. Tuomiosta varoittaminen ei ole tuomitsemista - oletko ollenkaan asiasta perillä!
Juoksijat kulkivat, mukanaan kuninkaan ja hänen päämiestensä kirjeet, halki koko Israelin ja Juudan ja julistivat kuninkaan käskystä: "Te israelilaiset, palatkaa Herran, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumalan, tykö, että hän palajaisi niiden tykö, jotka teistä ovat säilyneet ja pelastuneet Assurin kuningasten käsistä 2.Aik.30:6.
Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin Jer.3:14. - joosua
eikä lapsikaste"raamat... kirjoitti:
"Kumpaakohan meitä nyt on uskominen; Jeesusta (Joh. 3:5) vai Seppo Paldaniusta?"
Ymmärrys hoi Tapio, sillä kyse ei ollut tuossakaan lapsista eli oli kyse Nikodeemuksesta ja kaikkialla Jeesus ja apostolit saarnasivat parannusta syntien anteeksi saamiseksi. Vain korvasyyhy ottaa yksittäisiä kohtia ja siten toimii lapsikasteoppiharhan "parhaaksi".
Kuitenkin sama luku jakaa:
"6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. (ei puhe kasteesta)
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. (Mistä uudestisyntyä? Siis ylhäältä Jumalan Hengestä, eikä kasteesta)
äetkö miten erottelet yksittäisiä jakeita ja muodostat haluamasui opin sen mukaan.
Samoin 3. jakeessa oli sama henki kuin 6. ja 7, jakeessa.
"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." (Missä se kaste?)
Raamattu on oikeassa ja Paldanius on siis oikeassa, sillä kaste ei uudestisynnytä, sillä se on seuraus siitä, Raamatun mukaan ja oli kiinteä osa sitä, kun ihmiset ottivat ensin sanan vastaan ja sitten kastettiin. Näin Raamatussa selkeästi lukee vai miten se Tapion "raamatussa" lukee.
Tiitus 3:5 on aivan sama asia ja vahvistaa tätäedellistä.ihmiset haluavat nähdä sellaista mitä todellisuudessa Sanaan ei ole kirjoitettu, ja sen pohjalta tekevät omaan korvasyyhyynsä oppinsa.
Usko tulee olemaan aina ensin Kristukseen jotta myöskin tajuaa ottaa kasteensa, ei sellaiselle voida antaa kastetta jos ei ymmärrä kuka on Jeesus Kristus ja miksi hän tänne tuli. Jumalan sana kehoittaa ihmistä tekemään parannuksen eikä elämään synnissä. - Palatkaa takaisin???
AlpoAhola kirjoitti:
Jumala on tuomari. Seurakunnalla on Kristuksen valtuutuksella avainten valta ja siihen kaavamaisesti kuuluu lain opetus synnintunnon heräämiseksi ja sitten, kun kysytään että mitä nyt, tai miten pääsen taivaaseen, niin sitten julistetaan Kristusta.
Seuraavassa on lyhyt ote Jumalan Sanan julistamisen kaavasta, siis puheen runko: Apostolien teot 2:
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Jos luulet, että olen toisten tuomitsija, niin kysyn, että onko antinomismi sitten Kristuksen seurakunnassa oikein? Siihen käsitykseen valitettavasti tulen mielipiteestäsi. Lain sanalla tulee herättää synnintunto ja kun autuutta Kristuksen teossa ollaan omistamassa, niin sittenkin tarvitaan lihan tähden lain opetusta elämän ohjeeksi. Tuomiosta varoittaminen ei ole tuomitsemista - oletko ollenkaan asiasta perillä!
Juoksijat kulkivat, mukanaan kuninkaan ja hänen päämiestensä kirjeet, halki koko Israelin ja Juudan ja julistivat kuninkaan käskystä: "Te israelilaiset, palatkaa Herran, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumalan, tykö, että hän palajaisi niiden tykö, jotka teistä ovat säilyneet ja pelastuneet Assurin kuningasten käsistä 2.Aik.30:6.
Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin Jer.3:14.Sinähän olet jatkuvasti toitottanut, että ihminen
EI VOI valita ja tehdä oikeita ratkaisuja. Liha
on täysin turmeltunut.
Kuinkas sinä nyt otat tuon Raamatun kohdan, jossa
israelilaisia kehoitetaan palaamaan?? Sehän on
sinun mukaasi omaa yrittämistä, lihan tekoja jne.
Mitenkä kolossalaiset olivat itse ottaneet vastaan
Kristuksen. Sehän on sinun mukaasi samaa kuin yrittää täyttää lakia, tehdä omia ratkaisuja joka
on sinun mukaasi täysin mahdotonta langenneelle ihmiselle. Taas sekosit omissa kirjoi-
tuksissasi. - AlpoAhola
Palatkaa takaisin??? kirjoitti:
Sinähän olet jatkuvasti toitottanut, että ihminen
EI VOI valita ja tehdä oikeita ratkaisuja. Liha
on täysin turmeltunut.
Kuinkas sinä nyt otat tuon Raamatun kohdan, jossa
israelilaisia kehoitetaan palaamaan?? Sehän on
sinun mukaasi omaa yrittämistä, lihan tekoja jne.
Mitenkä kolossalaiset olivat itse ottaneet vastaan
Kristuksen. Sehän on sinun mukaasi samaa kuin yrittää täyttää lakia, tehdä omia ratkaisuja joka
on sinun mukaasi täysin mahdotonta langenneelle ihmiselle. Taas sekosit omissa kirjoi-
tuksissasi.Laki koko ajan vaatii ja sen pitää vaatia ja osoittaa jumalaton jumalattomaksi ja helvetin tulen ansainneeksi luonnostaan. Se on sitten Jumalan teko ja Pyhän Hengen vaikutusta, että uskotaan Häneen, jonka Jumala lähetti.
Kaikille on saarnattava hirsipuuta, sillä kaikki ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla. En siis edusta antinomismia, siis lakia hylkäävää oppia, enkä myöskään sitä heresiaa, että luullaan pyhityselämässä täytettävän hengellisen lain. Ihminenhän on lihallinen ja siten myyty kokonaan synnin alaisuuteen. Liha eroaa vasta ajallisessa kuolemassa Kristukseen uskovasta ihmisestä. Jumala on se joka vanhurskauttaa jumalattoman. - kärryiltä
AlpoAhola kirjoitti:
Laki koko ajan vaatii ja sen pitää vaatia ja osoittaa jumalaton jumalattomaksi ja helvetin tulen ansainneeksi luonnostaan. Se on sitten Jumalan teko ja Pyhän Hengen vaikutusta, että uskotaan Häneen, jonka Jumala lähetti.
Kaikille on saarnattava hirsipuuta, sillä kaikki ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla. En siis edusta antinomismia, siis lakia hylkäävää oppia, enkä myöskään sitä heresiaa, että luullaan pyhityselämässä täytettävän hengellisen lain. Ihminenhän on lihallinen ja siten myyty kokonaan synnin alaisuuteen. Liha eroaa vasta ajallisessa kuolemassa Kristukseen uskovasta ihmisestä. Jumala on se joka vanhurskauttaa jumalattoman.Kun minä olen Pyhän-Hengen vaikutuksesta tullut
uskoon, niin sinä olet sanonut, että se on lihan
tekoa ja omaa yrittämistä, ihmistekoa, Omaa pyhit-
tymistä.
Nyt sinä taas käännät kelkkasi ja sanot:
"Se on sitten Jumalan teko ja Pyhän Hengen vaikutusta, että uskotaan Häneen, jonka Jumala lähetti. "
Nyt et taas maininnut kasteesta mitään, jossa aikaisempien kirjoitustesi mukaan saadaan se usko.
Miten sinuun enää voi uskoa?
Kun sinä siteerasit Raamattua ja jossa sanottiin,
että Timoteus pelastui uskon kautta ja minä luulin,
että sinä todella tarkoitit sitä ja siksi sanoin
sinun viisastuneen. No, seuraavassa vastaukses-
sasi sinä kumosit tämän Raamatunkohdan ja vedit
sanomisesi takaisin.
Eihän Timoteustakaan oltu kastettu lapsena, vaikka
hän oli jo kolmannen polven kristitty!!! Siis
taas puotosi lapsikasteelta pohja pois.
Sinä huopaat ja soudat, selität ja taas selität.
Ei tämä ole oikein viisaan touhua. - AlpoAhola
AlpoAhola kirjoitti:
Laki koko ajan vaatii ja sen pitää vaatia ja osoittaa jumalaton jumalattomaksi ja helvetin tulen ansainneeksi luonnostaan. Se on sitten Jumalan teko ja Pyhän Hengen vaikutusta, että uskotaan Häneen, jonka Jumala lähetti.
Kaikille on saarnattava hirsipuuta, sillä kaikki ovat luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla. En siis edusta antinomismia, siis lakia hylkäävää oppia, enkä myöskään sitä heresiaa, että luullaan pyhityselämässä täytettävän hengellisen lain. Ihminenhän on lihallinen ja siten myyty kokonaan synnin alaisuuteen. Liha eroaa vasta ajallisessa kuolemassa Kristukseen uskovasta ihmisestä. Jumala on se joka vanhurskauttaa jumalattoman.Kasteessa on läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kasteessa puetaan Kristuksen vanhurskaudella ja kasteessa haudataan Kristuksen kuolemaan ja siinä herätään ylös uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.
Room. 4:5
mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.
Alussa olevasta linkistä lainattua (Seppo Paldanius opettaa):
"Roomalaiskirjeessä Paavali kertoo valtavan merkityksen – oikeastaan merkitysketjun - kristilliselle kasteelle. Kaste merkitsee uskovalle Kristuksen kuolemaan kastamista. ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.” (Room. 6:3). Kaste merkitsee myös hänen hautaamistaan yhdessä Kristuksen kanssa. ”Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan,...” (Room. 6:4a).
Mutta se merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b).
Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä. ” Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12). (Lainaus loppu)
---
Seppo Paldanius sanoo, että Paavali kertoo Roomalaiskirjeessään (Room. 6:3-4) kasteen valtavasta merkityksestä ja toteaa, että "se merkitsee uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa."
Mutta kumoaa edellä sanotun myöhemmin:
”...korostan sitä seikkaa, että vaikka Raamattu korostaa uskon, kasteen ja pelastuksen kuuluvan kiinteästi yhteen, Raamatussa ei missään kohtaa liitetä kastetta uudestisyntymiseen siinä mielessä, että uudestisyntyminen olisi millään tavoin riippuvainen kasteesta".
Ompa ristiriitaista opetusta.
Eikö uudestisyntyminen merkitse juuri uuden, hengellisen elämän alakamista Kristuksessa.
Vai mitä itse ajattelet?- Seppo Paldaniusta?
"Keskustelupalstalla herjaamisesta sakkoja
Perättömien tietojen esittäminen paikallisradion toimitusjohtajasta vei kajaanilaisen miehen oikeuteen. Suomi24:n keskustelupalstoille kirjoittamissa viesteissään mies nimitteli ja mustamaalasi toimitusjohtajaa mm. väittämällä tämän jättäneen palkkoja maksamatta.
Halventavat viestit olivat keskustelupalstalla vain pari päivää ennen kuin ylläpito poisti ne.
Kajaanin käräjäoikeus tuomitsi miehen maksamaan sakkoja, oikeudenkäyntikuluja sekä korvauksia henkisistä kärsimyksistä miltei 3000 euroa.
Kunnianloukkaustuomiona kyseinen tapaus ei ole ainutkertainen. Mm. vuonna 2003 Vapaa-ajattelijoiden liiton toimiston- ja taloudenhoitaja tuomittiin johtajansa herjaamisesta keskustelupalstoilla yhteensä yli 1000 euron sakkoihin."- Grown up
- lainaus ei ole liian pitkä, lisäksi linkki lähteeseen on mainittu
- herjaa ei ole, ainoastaan kriittistä keskustelua Epäsuorasti sanot minun herjaavan ja haukkuvan ja antavan perättömiä tietoja Seppo Paldaniuksesta.
Voisitko tarkemmin kertoa, missä kohden tällaista on tapahtunut, jotta tietäisin tehdä parannusta.
Mielestäni en ole mennyt henkilökohtaisuuksiin, kuten täällä on monen kohdalla tapahtunut.
Raamattu kehoittaa meitä arvostelemaan kuulemaamme opetusta (1. Kor. 14:29).
Tehkäämme näin kaikella rohkeudella, (vaikka kyseessä olisi omankin herätysliikkeen edustaja)!
Paavali oli jo edellä varoittanut:
"...Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan." (1Kor 4:6).
Paavalikin joutui parjattavaksi, mutta hän säilytti mielenmalttinsa:
Hän toteaa:
"..meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä..." (1. Kor. 4:13).
Lue vaikka koko 1. Kor. 4:s luku!
"Meitä herjataan, mutta me siunaamme.."(j.12)
- syntymäpäiväsankarin kirjaa
jonka luterilainen pappi oli hänelle vienyt.
Luin tuosta kirjasta sillä siellä sanottiin että kaste pelastaa.
Sitten vähän päästä luki, kaste ei vanhurskauta ketään.
Sitten sanottiin että kastteessa uppoudutaan.
Oli se vaan sellainen sekamelska, lutterin kirjoituksista kuulemma koottua.
Ei ihme että ovat niin sekaisin, sitten taas välillä että jos ihminen ei usko ei myöskään mitään muukaan hyödytä.
Uskosta siellä taas kuitenkin puhuttiin, mutta toisaalla kiellettiin että kaste ei vanhurskauta.
On se vaan kumma miten Jumalan Sana kärsii kun ihminen saa sen omalla järjellään selitellä. Huh huh. - mitä sotkua
Missähän kohtaa Raamatussa puhutaan, että sikiöt
ymmärtävät? Jos Johannes liikahti äitinsä kohdussa,niin ei se kyllä ymmärtämisestä johtunut, vaan siitä että hän kuuli. Sikiöllä kuuloaisti kyllä toimii, mutta aivojen kehitys on sillä asteella, ettei hän ei kykene ymmärtämään.
Mitenkäs, kun ne äidit eivät nykyjään käy sanan
kuulossa. Kastetilaisuudessakin se lapsi useimmi-
ten nukkuu. Kirkothan ovat lähes tyhjiä sunnuntai-aamuisin. Vain muutama mummo istuu siellä.
Ei se sikiö pysty uskomaan, kun se ei kykene hah-
mottamaan sanoja! Kysyppä vaikka joltain pediatrilta.
Jos se sikiö pystyisi uskomaan, niin eikö se myös
kykenisi ilmaisemaan uskonsa, kun sinun mukaasi
se on niin kehittynyt.
Kyllä sinulla tuota mielikuvitusta riittää!!!- A.Aholalle
Koska se ei enää mahtunut hierarkiaan, se on näin
alhaalla. - AlpoAhola
Siis todistat sitä, ettei kun kuulee, niin ei ymmärrä. No eipä sitten kukaan kuultuaan ymmärrä ja varsinkaan, kun kuulee Jumalan sanaa ja itse Kristuksen todistuksen siitä, että lapset kuulevat, ymmärtävät, uskovat ja onpa heillä Jeesuksen todistuksen mukaan jo imeväisinä Herralle kiitos Matt.21:16.
Ps. 8:2 opettaa: Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
En liity johtamaasi Raamatun vastaiseen kuorolauluusi. - AlpoAhola
A.Aholalle kirjoitti:
Koska se ei enää mahtunut hierarkiaan, se on näin
alhaalla.Miten kehtaat käyttää nimeäni paikalla "Kirjoittanut"? Voisitko hyvän sään aikana ja kiireesti korjata virheellistä käytäntöäsi.
- soomiko?
AlpoAhola kirjoitti:
Siis todistat sitä, ettei kun kuulee, niin ei ymmärrä. No eipä sitten kukaan kuultuaan ymmärrä ja varsinkaan, kun kuulee Jumalan sanaa ja itse Kristuksen todistuksen siitä, että lapset kuulevat, ymmärtävät, uskovat ja onpa heillä Jeesuksen todistuksen mukaan jo imeväisinä Herralle kiitos Matt.21:16.
Ps. 8:2 opettaa: Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
En liity johtamaasi Raamatun vastaiseen kuorolauluusi.Pääte :lle tarkoittaa sitä, kenelle viesti on tar-
koitettu, eikä sitä, kuka on kirjoittaja. Se siitä.
Sinulla on merkillinen tapa sotkea toisen sanomisia ja vetää niistä täysin vääriä johtopää-
töksiä.
Kyllä eläimetkin kuulevat, mutta tuskin ne ymmärtä
vät mistä on kyse. Luuletko, että kun joku kastattaa koiransa, niin se koira iloitsee tästä
kasteestaan?
Sinä sekoilet merkillisesti, kun nyt taas sanot,
että lapset tuovat kiitosta Herralle. Eihän se sinun oppisi mukaan OLE MAHDOLLISTA, KUN NÄMÄ OVAT SYNTISIÄ, LIHASTA SYNTYNEITÄ JA KADOTUKSEEN TUO-
MITTUJA. Mistä he toisivat kiitoksen kun ovat
kadotettuja sinun mukaasi. Eihän näitä lapsia
oltu kastettu.
Ajattele vähän, mitä kirjoitat. Teet itsesi naurunalaiseksi tällä sekoilullasi. - tuollaisessa
soomiko? kirjoitti:
Pääte :lle tarkoittaa sitä, kenelle viesti on tar-
Sinulla on merkillinen tapa sotkea toisen sanomisia ja vetää niistä täysin vääriä johtopää-
töksiä.
vät mistä on kyse. Luuletko, että kun joku kastattaa koiransa, niin se koira iloitsee tästä
kasteestaan?
että lapset tuovat kiitosta Herralle. Eihän se sinun oppisi mukaan OLE MAHDOLLISTA, KUN NÄMÄ OVAT SYNTISIÄ, LIHASTA SYNTYNEITÄ JA KADOTUKSEEN TUO-
oltu kastettu.
Ajattele vähän, mitä kirjoitat. Teet itsesi naurunalaiseksi tällä sekoilullasi.ei ole mitään järkeä, ensin ne ovat helvetinlapsia ilman kastetta ja yht äkkiä ne ovat mitä parhaimpia ottamaan kasteen, voi voi tätä nurjaa sanan vääntäjä porukkaa, vellit ja puurot sekasin.
Luottakaa Jumalan Sanaan että usko Jeesukseen niin sinä pelastut. Jos uskoa Jeesukseen ei ole mitenkä sellainen voi saada kasteen, sellaista ei missään kohdin Raamatussa sanota että uskosta osaston olisi saanut kasteen.
Vauvojen uskosta siellä ei puhuta mitään.
Vauvat kun ovat puhtosia. Taivaan väkeä.
Teidän opetuksenne on niin pielessä ette itsekään enää tiedä mitä tänne kirjoitatte, kehoittaisin vaikenemaan kun ei Sanaa ymmärretä Pyhässä Hengessä vaan sitä katsotaan kirkon perinnäissääntöjen pohjalta, ja joka ei todellakaan ole Raamtun mukaista opetusta. - oikeisen
tuollaisessa kirjoitti:
ei ole mitään järkeä, ensin ne ovat helvetinlapsia ilman kastetta ja yht äkkiä ne ovat mitä parhaimpia ottamaan kasteen, voi voi tätä nurjaa sanan vääntäjä porukkaa, vellit ja puurot sekasin.
Luottakaa Jumalan Sanaan että usko Jeesukseen niin sinä pelastut. Jos uskoa Jeesukseen ei ole mitenkä sellainen voi saada kasteen, sellaista ei missään kohdin Raamatussa sanota että uskosta osaston olisi saanut kasteen.
Vauvojen uskosta siellä ei puhuta mitään.
Vauvat kun ovat puhtosia. Taivaan väkeä.
Teidän opetuksenne on niin pielessä ette itsekään enää tiedä mitä tänne kirjoitatte, kehoittaisin vaikenemaan kun ei Sanaa ymmärretä Pyhässä Hengessä vaan sitä katsotaan kirkon perinnäissääntöjen pohjalta, ja joka ei todellakaan ole Raamtun mukaista opetusta."Vauvat kun ovat puhtosia. Taivaan väkeä."
----
Raamattu on kanssasi eri mieltä tästä asiasta.
Job 25:4
Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?
Kaikki ihmiset syntyvät synnin alle.
Lapsi pitää vanhurskauttaa kasteessa pukemalla lapsi Kristukseen. Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? - AlpoAhola
soomiko? kirjoitti:
Pääte :lle tarkoittaa sitä, kenelle viesti on tar-
töksiä.
kasteestaan?
oltu kastettu.
Ajattele vähän, mitä kirjoitat. Teet itsesi naurunalaiseksi tällä sekoilullasi.Siis en ole kirjoittanut viestiä:
Kirjoittanut: A.Aholalle 29.5.2006 klo 09.24
Ilmeisesti sanomani ei mene sellaisen jakeluun, joka on ymmärtävässä iässä. - oikaisempa taas
oikeisen kirjoitti:
"Vauvat kun ovat puhtosia. Taivaan väkeä."
----
Raamattu on kanssasi eri mieltä tästä asiasta.
Job 25:4
Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?
Kaikki ihmiset syntyvät synnin alle.
Lapsi pitää vanhurskauttaa kasteessa pukemalla lapsi Kristukseen. Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?Jer 1:5 Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin. Ja ennenkuin sinä äi-
distä synnyit, minä sinut pyhitin.
PS 22:10 Sinä annoit minun olla turvassa äitini
rinnoilla.Sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Ps 103:17 Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta
iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät.Ja hä-
nen vanhurskautensa lasten lapsille.
1. Kor 7:14 muutoinhan teidän lapsenne olisivat
saastaisia, mutta NYT HE OVAT PYHIÄ.
Kumma, ettei noissa puhutta lapsikasteesta mitään
vaan Raamattu osoittaa, että he ovat pyhiä!!!
Ajatteleppas vähän, mitä kirjoitit:
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
Siis ihmiset olivat ITSE PUKENEET KRISTUKSEN pääl-
leen. Ei sitä vanhemmat eikä pappi ollut tehnyt
vaan pukeutuminen perustui omaan tahtoon!!
Ja se oli täyttä pukeutumista, eikä vain niin,
että vain myssy olisi laitettu päälakeen, kuten
lapsikasteessa. - muuttanut nimeä?
AlpoAhola kirjoitti:
Siis en ole kirjoittanut viestiä:
Kirjoittanut: A.Aholalle 29.5.2006 klo 09.24
Ilmeisesti sanomani ei mene sellaisen jakeluun, joka on ymmärtävässä iässä.Onko sinun nimesi nykyisin A.Aholalle?
Sinun pitää tehdä anomus nimenmuuttamisesta
lääninhallitukseen. - AlpoAhola
muuttanut nimeä? kirjoitti:
Onko sinun nimesi nykyisin A.Aholalle?
Sinun pitää tehdä anomus nimenmuuttamisesta
lääninhallitukseen.Joku epämääräinen nimimerkki kirjoittaa nimelläni.
- Lisää selityksiä
Mutta eihän Timoteus ollut pelastunut kasteen kautta
kuten itsekin kirjoitit,
vaan USKON KAUTTA. Miten sinä huopaat ja soudat
koko ajan. Taas se muuttui kasteeksi. Melkoinen
muutostemppu,. Välillä se kaste pelastaa ja välillä
taas usko. Taas siteerasit:
Room. 4:5
mutta joka ei töitä tee, vaan USKOO häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi."
Mihin se kaste nyt taas katosi?????
Apuaaa. En ymmärrä tätä sekasotkua.- AlpoAhola
Sen minkä Kristus teki, sen kasteessa sain ja sen uskossa omistan, sillä olen Kristuksen kuolemaan kastettu. Omistan kasteessa saadun Kristuksen vanhurskauden. Kasteessa ei siis ole kysymys ihmisen lainteosta, vaan kasteessa saadaan lahjoja. Kristillinen kaste nääs kuuluu evankeliumin valtapiiriin, eikä lain valtapiiriin, kuten Johanneksen parannuksen kaste.
Edustat ilmeisesti sitä käsitystä, että kaste on uskonratkaisun tenhneen ensiaskeleita kuuliaisuuden osoituksessa. - edustat erilaista
AlpoAhola kirjoitti:
Sen minkä Kristus teki, sen kasteessa sain ja sen uskossa omistan, sillä olen Kristuksen kuolemaan kastettu. Omistan kasteessa saadun Kristuksen vanhurskauden. Kasteessa ei siis ole kysymys ihmisen lainteosta, vaan kasteessa saadaan lahjoja. Kristillinen kaste nääs kuuluu evankeliumin valtapiiriin, eikä lain valtapiiriin, kuten Johanneksen parannuksen kaste.
Edustat ilmeisesti sitä käsitystä, että kaste on uskonratkaisun tenhneen ensiaskeleita kuuliaisuuden osoituksessa.pelastustietä kuin Timoteus.Itse sanoit, että tämä
pelastui uskomalla Jeesukseen, eikä hänen kastees-
taan mainita mitään. Onko taivaaseen useampia teitä?? Onko Raamattu jaettu?
Mitenkäs oli niiden kolossalaisten laita. Hekin ottivat Jeesuksen vastaan ensin ja vasta sen jälkeen heidät kastettiin.
Hoviherra uskoi ensin ja sitten vasta hänet kastettiin.
Kornelius ja hänen perhekuntansa jopa täytettiin
Pyhällä-Hengellä ensin ja vasta sen jälkeen heidät
kastettiin.
Sinä taidat olla aika yksinäsi tuon oppisi kans-
sa, koska Raamatun uskovilla oli erilainen pelastustie kuin sinulla. - AlpoAhola
edustat erilaista kirjoitti:
pelastustietä kuin Timoteus.Itse sanoit, että tämä
Mitenkäs oli niiden kolossalaisten laita. Hekin ottivat Jeesuksen vastaan ensin ja vasta sen jälkeen heidät kastettiin.
kastettiin.
sa, koska Raamatun uskovilla oli erilainen pelastustie kuin sinulla.Luulet vaan, että pelastuisin ilman uskoa. Luule vaan. Olen sata kertaa sanonut, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. En kuitenkaan hylkää niitä todistuksia, jotka Raamattu sisällyttää kasteeseen. Siis Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuus ja Kristuksen vanhurskauteen pukeutuminen kasteeesa. Ne ovat sentään merkittäviä asioita, eivätkä ole tyhjiä sanoja.
- sovituksen kasteessa vasta...
edustat erilaista kirjoitti:
pelastustietä kuin Timoteus.Itse sanoit, että tämä
kastettiin.
sa, koska Raamatun uskovilla oli erilainen pelastustie kuin sinulla.riivaajatkin uskovat ja eivät ole palastettuja, koska heiltä mm puuttuu kaste ja siinä lajoitettavat asiat:
Näinolleen hoviherran lausuma ei riitä pelastukseen:
"Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
RIIVAAJATKIN USKOVAT, mutta eivät pääse taivaaseen:
"Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
"Ja katso, he huusivat sanoen: "Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, sinä JUMALAN POIKA? Oletko tullut tänne vaivaamaan meitä ennen aikaa?"
" riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat."
Riivaajat toki uskovat, mutta miksi ne eivät pääse taivaaseen?
-niiltä puuttuu KASTE ja siinä tapahtuva uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen.
uskoa voi siis JOPA ilman KASTETTA, uudestisyntymistä ja ilman Pyhää Henkeä, PELKKÄ usko kuitenkaan tuo taivaspaikkaa. - puppua
sovituksen kasteessa vasta... kirjoitti:
riivaajatkin uskovat ja eivät ole palastettuja, koska heiltä mm puuttuu kaste ja siinä lajoitettavat asiat:
Näinolleen hoviherran lausuma ei riitä pelastukseen:
"Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
RIIVAAJATKIN USKOVAT, mutta eivät pääse taivaaseen:
"Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
"Ja katso, he huusivat sanoen: "Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, sinä JUMALAN POIKA? Oletko tullut tänne vaivaamaan meitä ennen aikaa?"
" riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat."
Riivaajat toki uskovat, mutta miksi ne eivät pääse taivaaseen?
-niiltä puuttuu KASTE ja siinä tapahtuva uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen saaminen.
uskoa voi siis JOPA ilman KASTETTA, uudestisyntymistä ja ilman Pyhää Henkeä, PELKKÄ usko kuitenkaan tuo taivaspaikkaa.olet kirjoittanut toisillakin palstoilla. Riivaajat kuuluvat henkimaailmaan ja ovat osansa valinneet aikojen alussa. Ne eivät voi pelastua, vaikka niitä kastettaisiin jatkuvasti. Lue poika Ramattua, niin et sekoile noin pahasti.
Raamattu sanoo selvästi: "Ilman uskoa on mahdoton
olla otollinen, sillä sen joka Jumalan tykö tulee,
TÄYTYY USKOA." Ei siinä kastetta edellytetä. Ryö-
värikin pelastui ilman kastetta.
Vanginvartijalle sanottiin: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut".
Ei sitä kastetta pidä joka asiaan sekoittaa!!!!
Sellainen usko, joka ei pelasta, oli fariseuksil-
la. Jeesus sanoi heille: Joh 8:24 Te kuolette
synteihinne, ellette usko minua siksi, joka minä
olen."
Tämä on sitä riivaajien ja fariseusten uskoa. He
eivät usko, että Jeesus kuoli ristillä meidän
syntiemme tähden!!!!!
A.A:lle vielä.
Sanot, että ilman uskoa on mahdoton olla otolli-
nen. No miten se pieni vauva sitten voi olla otol-
linen kasteelle kun sillä ei vielä ole sitä uskoa,
jonka hän sinun mukaasi saa vasta kasteessa????
Eikö se usko pitäisi hänellä olla ENNEN KASTETTA?
Siis se kaste on hänele täysin turha toimenpide,
koska se tehdään ilman uskoa.!!!!!
Sinä siis panet itse ne rattaat eteenja se hevonen (usko) tulee siellä perässä. - AlpoAhola
puppua kirjoitti:
olet kirjoittanut toisillakin palstoilla. Riivaajat kuuluvat henkimaailmaan ja ovat osansa valinneet aikojen alussa. Ne eivät voi pelastua, vaikka niitä kastettaisiin jatkuvasti. Lue poika Ramattua, niin et sekoile noin pahasti.
Raamattu sanoo selvästi: "Ilman uskoa on mahdoton
olla otollinen, sillä sen joka Jumalan tykö tulee,
TÄYTYY USKOA." Ei siinä kastetta edellytetä. Ryö-
värikin pelastui ilman kastetta.
Vanginvartijalle sanottiin: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut".
Ei sitä kastetta pidä joka asiaan sekoittaa!!!!
Sellainen usko, joka ei pelasta, oli fariseuksil-
la. Jeesus sanoi heille: Joh 8:24 Te kuolette
synteihinne, ellette usko minua siksi, joka minä
olen."
Tämä on sitä riivaajien ja fariseusten uskoa. He
eivät usko, että Jeesus kuoli ristillä meidän
syntiemme tähden!!!!!
A.A:lle vielä.
Sanot, että ilman uskoa on mahdoton olla otolli-
nen. No miten se pieni vauva sitten voi olla otol-
linen kasteelle kun sillä ei vielä ole sitä uskoa,
jonka hän sinun mukaasi saa vasta kasteessa????
Eikö se usko pitäisi hänellä olla ENNEN KASTETTA?
Siis se kaste on hänele täysin turha toimenpide,
koska se tehdään ilman uskoa.!!!!!
Sinä siis panet itse ne rattaat eteenja se hevonen (usko) tulee siellä perässä.Tulin tuossa käväsemään koneen ääressä toviksi. Sanon edelleen sen saman.
Jumalan Sana sanoo kursailematta ja sitä mitenkään muuttelematta, että, "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät" Hepr.11:6. Missä tässä on ikärajoitus, ettei koske ymmärtämättömiä?
Tehköön järki sitten mitä tekee ja kyllähän se tekeekin, sillä järki on myös turmeltunut ja on siis perkeleen toimeenpaneva ministeri. Raamattu sanookin turmeltuneesta järjestämme seuraavaa: "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle" 2.Kor.10:5. - sanon aamen
AlpoAhola kirjoitti:
Tulin tuossa käväsemään koneen ääressä toviksi. Sanon edelleen sen saman.
Jumalan Sana sanoo kursailematta ja sitä mitenkään muuttelematta, että, "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät" Hepr.11:6. Missä tässä on ikärajoitus, ettei koske ymmärtämättömiä?
Tehköön järki sitten mitä tekee ja kyllähän se tekeekin, sillä järki on myös turmeltunut ja on siis perkeleen toimeenpaneva ministeri. Raamattu sanookin turmeltuneesta järjestämme seuraavaa: "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle" 2.Kor.10:5.Kyllä se Timoteuksen kulkema tie taitaa sittenkin olla se paras ja Raamatun mukainen tie.
2. Tim 3:15.... niin että pelastut uskon kautta,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa".
Jätetään se kaste sitten myöhemppään ajankohtaan.
"Sen joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että
Jumala on.....
Siis joka TULEE Jumalan tykö, eikä "jota kannetaan".
Ennen Jumalan tykö tulemista täytyy uskoa eli ennen kastetta täytyy uskoa, että Jumala on ja palkitsee ne, jotka häntä etsivät". Se ikärajoitus on siinä, että kykenee TULEMAAN JA ETSIMÄÄN!!!!!Eikö ole yksinkertaista.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175670
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 432591
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452230Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332186Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141578- 381410
- 1701334