Olen muutaman päivän tutkiskellut tätä kasteen salaisuutta ja erityisesti sitä, miksi Jumalan Sanassa ei mainita sitä, että perhekuntien kastamisen yhteydessä lapsetkin kastettiin.
Tuon tänne vain mietittäväksi, en riidan aiheeksi tälläisen ajatuksen:
Kautta koko Raamatun puhutaan miehistä ja se ikään kuin sisältää sisäänsä naisen ja lapset.
Mies on perheen pää Jumalan järjestyksen mukaan ja hän on perhekunnankin pää.
Miettimisen
10
235
Vastaukset
- ei juuri muita
Pelkästään sanalla "miehet" tuli google etsinnän kautta Raamatusta neljä sivua Raamatun paikkoja. Kopioin tänne tämän yhden sivun.
Tiedämme, että naisia ja varmasta lapsiakin oli kokouksissa mukana, siitä jo, että Paavali joutui suuna päänä esiintyviä naisia usein nuhtelemaan, mutta silti yleinen käytäntö oli osoittaa asiat miehille, ikään kuin naisia ja lapsia ei olisi ollutkaan. Naiset vielä saatettiin joskus mainittakin, mutta lapsia ei juuri koskaan.
Tälläinen oli käytäntö, vaikka alkuseurakunnan aikana Jumalan ihmiset olivat kaikki yhdessä, oli miehiä, naisia, lapsia ja heillä oli yksi mieli, jonka Jumala heille vaikutti.
Oli heitäkin, jotka eivät olleet yhdestä Hengestä uudistustaan vielä ainakaan saanee, mutta hekin olivat yhdessä suurina perhekuntina. Ja tietenkin oli perhekuntia, jotka eivät ikinä syntyneet uudeksi ylhäältä.
Pitäisi tietää ja tuntea tapa historiaa, että ymmärtäisi kaiken kirjoitetun. Onneksi meidän ei tarvitse olla kirjanoppineita, sillä Jumalan Henki on joka johdataa meidät kaikkeen siihen, mitä tarvitsemme.
Ap. t. 2:37
Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Ap. t. 3:12
Sen nähdessään Pietari rupesi puhumaan kansalle ja sanoi: "Israelin miehet, mitä te tätä ihmettelette, tai mitä te meitä noin katselette, ikäänkuin me omalla voimallamme tai hurskaudellamme olisimme saaneet hänet kävelemään.
Ap. t. 5:6
Ja nuoret miehet nousivat ja korjasivat hänet ja kantoivat hänet pois ja hautasivat.
Ap. t. 5:25
Niin tuli joku ja kertoi heille: "Katso, ne miehet, jotka te panitte vankilaan, seisovat pyhäkössä ja opettavat kansaa".
Ap. t. 5:34
Mutta neuvostossa nousi eräs fariseus, nimeltä Gamaliel, lainopettaja, jota koko kansa piti arvossa, ja hän käski viedä miehet vähäksi aikaa ulos.
Ap. t. 5:35
Sitten hän sanoi neuvostolle: "Israelin miehet, kavahtakaa, mitä aiotte tehdä näille miehille.
Ap. t. 7:2
Stefanus sanoi: "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa! Kirkkauden Jumala ilmestyi meidän isällemme Aabrahamille hänen ollessaan Mesopotamiassa, ennenkuin hän oli asettunut asumaan Harraniin,
Ap. t. 7:26
Seuraavana päivänä hän ilmestyi heidän luoksensa, heidän riidellessään, ja koetti saada heitä sopimaan sanoen: 'Tehän olette veljiä, miehet; miksi teette vääryyttä toisillenne?'
Ap. t. 8:2
Ja muutamat jumalaapelkääväiset miehet hautasivat Stefanuksen ja pitivät hänelle suuret valittajaiset.
Ap. t. 8:12
Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Ap. t. 9:7
Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
Ap. t. 10:17
Ja kun Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen näkemänsä näky mahtoi merkitä, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla
Ap. t. 13:15
Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: "Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa".
Ap. t. 13:16
Niin Paavali nousi ja viittasi kädellään ja sanoi: "Te Israelin miehet ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, kuulkaa!
Ap. t. 13:26
Miehet, veljet, te Aabrahamin suvun lapset, ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, meille on tämän pelastuksen sana lähetetty.
Ap. t. 13:38
Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus
Ap. t. 14:15
ja sanoivat: "Miehet, miksi te näin teette? Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te, ja julistamme teille evankeliumia, että te kääntyisitte noista turhista jumalista elävän Jumalan puoleen, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on.
Ap. t. 15:7
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
Ap. t. 15:13
Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
Ap. t. 16:17
Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien".
Ap. t. 16:20
Ja vietyänsä heidät päällikköjen eteen he sanoivat: "Nämä miehet häiritsevät meidän kaupunkimme rauhaa; he ovat juutalaisia
Ap. t. 16:35
Päivän tultua päälliköt lähettivät oikeudenpalvelijat sanomaan: "Päästä irti ne miehet".
Ap. t. 17:12
Ja monet heistä uskoivat, niin myös useat ylhäiset kreikkalaiset naiset ja miehet.
Ap. t. 17:22
Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
Ap. t. 19:25
Hän kutsui kokoon nämä sekä muut, jotka sellaista työtä tekivät, ja sanoi: "Miehet, te tiedätte, että meillä on hyvä toimeentulomme tästä työstä;
Ap. t. 19:35
Mutta kun kaupungin kansleri oli saanut kansan rauhoittumaan, sanoi hän: "Efeson miehet, onko ketään, joka ei tiedä, että efesolaisten kaupunki on suuren Artemiin temppelin ja hänen taivaasta pudonneen kuvansa vaalija?
Ap. t. 19:37
Te olette kuitenkin tuoneet tänne nämä miehet, jotka eivät ole temppelin ryöstäjiä eivätkä ole meidän jumalatartamme pilkanneet.
Ap. t. 21:26
Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.
Ap. t. 21:28
ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan."
Ap. t. 22:1
"Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
Ap. t. 23:1
Niin Paavali loi katseensa neuvostoon ja sanoi: "Miehet, veljet, minä olen kaikessa hyvällä omallatunnolla vaeltanut Jumalan edessä tähän päivään asti".
Ap. t. 23:6
Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
Ap. t. 25:2
Niin ylipapit ja juutalaisten ensimmäiset miehet ilmoittivat hänelle syyttävänsä Paavalia ja pyysivät häneltä
Ap. t. 27:10
ja sanoi: "Miehet, minä näen, että purjehtiminen käy vaivalloiseksi ja vaaralliseksi, ei ainoastaan lastille ja laivalle, vaan myös meidän hengellemme".
Ap. t. 27:21
Kun oli oltu kauan syömättä, niin Paavali nousi heidän keskellään ja sanoi: "Miehet, teidän olisi pitänyt noudattaa minun neuvoani eikä lähteä Kreetasta; siten olisitte säästyneet tästä vaivasta ja vahingosta.
Ap. t. 27:25
Olkaa sentähden rohkealla mielellä, miehet; sillä minulla on se usko Jumalaan, että niin käy, kuin minulle on puhuttu.
Ap. t. 28:17
Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui kokoon juutalaisten ensimmäiset. Ja kun he olivat kokoontuneet, sanoi hän heille: "Miehet, veljet! Vaikka en ole mitään tehnyt kansaamme tai isiemme tapoja vastaan, annettiin minut kuitenkin Jerusalemista vankina roomalaisten käsiin.
Ef. 5:25
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
Kol. 3:19
Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
1. Tim. 2:8
Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
Tit. 2:2
vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet;
1. Piet. 3:7
Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi - Mies oli pää
Mies oli perheen pää. Kristus on seurakunnan pää.
Pietarikin puhuu koko 2,5 milj.kastetusta Israelin kansasta muodossa "ISÄMME" ja "KANSA" JA "kaikki saivat kasteen" ja kaikki joivat kasteessa Kristuksen henkeä.
KANSA käsitti kaikki eri ikäiset ihmiset vauvasta vaariin asti.
Samoin kastettu PERHEKUNTA käsitti kaikki eri ikäiset ihmiset vauvasta vaariin, keitä siihen perhekuntaan sillä hetkellä sitten kuuluikin. Perheenpään perhekunta käsitti myös palvelijoiden perheet ja rahalla ostettujen orjien perheet lapsineen. Kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhannen eri ikäistä ihmistä.
Katakombeissa vainotut kristityt jo hakkasivat kallioon kastettujen lastensa syntymäpäivän, kastepäivän ja kuolinpäivän.
Kirkkohistoria tietää kertoa, että Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat ensimmäisten kirkkoisien vanhempia ja isovanhempia lapsina (Origenes). He saivat apostoleilta tavan kastaa aivan pieniä vauvoja. Lasten kastaminen kristityiksi on kuulunut aina kristittyjen elämään.- perheen pää
"Katakombeissa vainotut kristityt jo hakkasivat kallioon kastettujen lastensa syntymäpäivän, kastepäivän ja kuolinpäivän."
Olisin kiinostunut lukemaan tuosta tiedosta enemmänkin, jonka toit. Osaatko neuvoa, löytyykö netistä juuri tuosta katakombien historiasta kertovaa asiaa.
Mies on perheen pää tänäänkin, vaikka se usein unohdetaan. Jumala on sama tänään, kuin oli ennenkin ja siksi Hänen järjestyksensä ei muutu ihmisten järjestyken mukaiseksi. - voin suositella
perheen pää kirjoitti:
"Katakombeissa vainotut kristityt jo hakkasivat kallioon kastettujen lastensa syntymäpäivän, kastepäivän ja kuolinpäivän."
Olisin kiinostunut lukemaan tuosta tiedosta enemmänkin, jonka toit. Osaatko neuvoa, löytyykö netistä juuri tuosta katakombien historiasta kertovaa asiaa.
Mies on perheen pää tänäänkin, vaikka se usein unohdetaan. Jumala on sama tänään, kuin oli ennenkin ja siksi Hänen järjestyksensä ei muutu ihmisten järjestyken mukaiseksi.Kristillistä Kastetta ovat tutkineen ja siitä kirjoja kirjoittaneet ainakin Matti Väisänen ja Immo Aatolainen. Googlesta löytyi oheinen linkki
http://oukasrv6.ouka.fi:8001/?dat0=kaste.&formid=fullt&typ0=3&ulang=swe&sesid=1123929826&rppg=50
- Siinä Raamatun sanan totuus
Pystytkö kieltämään tuon ja kieltämään nämä, jossa puhutaan myös naisista.
Apt. 5:14
"Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että NAISIA suuret joukot."
Apt. 8:12
"12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että NAISET."
Apt. 9:1,2
"Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai NAISIA, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin."
"Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset NAISET."
Apt. 17:11,12
"11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
12. Ja monet heistä NAISET ja miehet."
Huomiota herättää, että tässä viimeisessäkään osoittamassani Raamatun kohdassa ei puhuta edes kasteesta eli usko oli kaiken lähtökohta ja näoitä ihmisiä ei oltu kastettu tuohon mennessä eli "kaste-evankeljumi" korottaa ihan muita asioita kuin uskoa.
Näitä kohtia riittää paljon muitakin, mutta tuossa muutamia eli kyllä Raamatussa parannuksen tehneiden uskovien kohdalla mainitaan hyvin usein miehet ja naiset erikseen.
Jos tuoperheen pää otettaisiinkin puheenaiheeksi, niin olisipa siinä soppaa kerrakseen jo ennestään olevassa mm. ev. lut. oppisopassa, jossa oppi valitsee asiat mitä pidetään ja mitä ei ja mitä siihen lisätään tai jätetään pois.
Mietityttää, miksi jätit mietittäväksi ja väärin argumentein. :o- perhekunnittain
Perheelliset veivät tietenkin perheensä kasteelle, jopa kekellä yötä viivytyksettä. Kaikki perheenjäsenet oli kastettu kristityiksi. Perheissä ei ollut sekauskoisia. Kaikki seurakunnassa oli kastettuja seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen.
Yksi ruumis, monta jäsentä
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Uskonlahkojen kastamattomat lapset ovat Kristusruumiin eli seurakunnan ulkopuolella. Eikä heillä ole Kristuksen Henkeä. - ensin tarkistat asian.
Jonkin verran naisista puhutaan, mutta ei alkuunkaan niin paljon kuin miehistä.
Laita itse googlen Raamattu net. ja siihen naiset hakusanaksi, niin huomaat eron ja laitapa sitten lapset hakusanaksi niin huomaat vielä suuremman eron. "Miehet" hakusanaksi tulee paljon sivuja ja "mies" hakusanana tulee vielä enemmän, mutta naiset ja lapset ovat vähäisenä koko Raamatussa verrattuna miehiin. Kun olet tuon tehnyt jatketaa keskustelua. - itse ensin
ensin tarkistat asian. kirjoitti:
Jonkin verran naisista puhutaan, mutta ei alkuunkaan niin paljon kuin miehistä.
Laita itse googlen Raamattu net. ja siihen naiset hakusanaksi, niin huomaat eron ja laitapa sitten lapset hakusanaksi niin huomaat vielä suuremman eron. "Miehet" hakusanaksi tulee paljon sivuja ja "mies" hakusanana tulee vielä enemmän, mutta naiset ja lapset ovat vähäisenä koko Raamatussa verrattuna miehiin. Kun olet tuon tehnyt jatketaa keskustelua.Googlesta vaikka hakusanalla sylivauvat tai vauvat.
Montakohan kastetapausta löytyy heistä??????
Lapsi on liian laaja käsite, sillä se kataa koko
ihmis-iän. Mehän olemme aikuisinakin jonkun lapsia.
Mietit: "...miksi Jumalan Sanassa ei mainita sitä, että perhekuntien kastamisen yhteydessä lapsetkin kastettiin".
----
Juutalaisuuteen kääntyvien proselyyttikaste oli myös perhekaste (Kristillistä kastetta jo 100 v edeltänyt) . Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Kaikki perheenjäsenet myös vauvat kastettiin.
Lasten kastaminen perhekasteissa oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa.
Alkuseurakunnassa ei järjestetty erikseen lapsille perhekasteen tilalle siunaustilaisuutta? Raamatusta ei löydy pienintäkään viittausta tällaiseen käytäntöön .- tämä on selviö
ja on aivan luonnollista ymmärtää se, että perhekuntiin kuului lapsia, mutta nyt onkin kyse, että miten kaikki saisivat siihen ymmärryksen.
Vaikeampi minun on käsittää, että miten suuri joukko uskoo tuolaiseen, että perheistä puhumalla puhutaan lihan mukaan lapset poissa ja näin saadaan oikeus halveksia lapsikastetta.
Huom. en tuomitse helluntalaisia, Jumala yksin tietää mistä johtuu heidän sokaistumisensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1633204
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5012665Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!371427Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1011359Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221201- 451109
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3031018Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi120998Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti47996Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.35911