Parhaan makuinen perunalajike?

Killi

Laitettiin peltoon Timo perunaa.

Joku kommentoi, että on ihan ok pottu, mutta ei ihan paras maultaan (tietty makuja on monia..). Ekaa kertaa nyt kun pottua viljeltiin, niin tuttavalta tuota Timoa saatiin.

Onko teillä kommenttia mikä lajike olisi mielestänne maukkain?

Kasvuvyöhyke on Jyväskylän eteläpuolella.

8

3811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

Asterixista. Se on pinnaltaan punainen, hyvä yleisperuna, mutta sopii hyvin myös esim. uuniperunaksi.

Kyllä minusta Timokin on ihan hyvä, sellainen "perusperuna".

• Pito peruna

on aivampa paras, mutta Timohan onkin risteytetty Pdosta, Pito on parhaita säilymään eikä ole arka perunarutolle. Että näin!

• paras
        Pito peruna kirjoitti:

on aivampa paras, mutta Timohan onkin risteytetty Pdosta, Pito on parhaita säilymään eikä ole arka perunarutolle. Että näin!

maultaan. ylivertainen.
        ostan vain torilta, en tiedä millaisessa maassa menestyy.
        "lapin puikula" taitaa olla ?

• Killi
        paras kirjoitti:

maultaan. ylivertainen.
        ostan vain torilta, en tiedä millaisessa maassa menestyy.
        "lapin puikula" taitaa olla ?

Kiitos vinkeistä!

Täytyypä kokeilla noitakin lajikkeita.

• on olemassa

perunalajiketta nimeltään Kuningas Yrjö? Lapsena meillä oli vaan onko jo hävinnyt markkinoilta.Ihan hyvää oli sekin mutta jonkun verran sairastui perunaruttoon.Ei taida enää siemeniä saada.

• ei enään

Tuskin on saatavissa, lajikeet muuttuu vuosien varella ja ne täytyisi uudelleen jalostaa.

• AML

Timo on minun mielestäni parhaan makuinen varhaisperunalajike. Myöhäisempi ja säilyvämpi lajike on meilläkin hakusesssa. Nyt viljellään Kultaa, joka on rutonkestävä, mutta en oikein tykkää sen mausta. Pitoa tarttis varmaan kokeilla. Myös Hertha oli mielestäni hyvä lajike, saakohan sitä vielä jostakin?

• Varhaisperunat on erikseen, sillä nopeakasvuisina ne jäävät maussa jälkeen kunnon perunalle. Esimerkiksi matilda on yksi maukkaimpia perunoita. Sillä voi herkutella heinäkuussa, jolloin siitä saa taas "uutta perunaa" pöytään. Vinkki: Jos jää joutilasta pellon nurkkaa, niin juhannuksen aikoihin istuttaen saa uutta perunaa vielä elo-syyskuussakin.
        Varhaisperunapellosta olen ottanut näin menetellen kaksikin satoa (uudet siemenet peltoon heinäkuun alussa ja vielä ehtii saada "uusia perunoita" syksyllä)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe