vesikattomateriaalien

hintaerot

Rakentamissuunnitelmat olis vauhdissa, ja pitäis miettiä vesikattomateriaalia...

Talopaketeissahan - ainakin niissä mistä me olemme tarjouksia hakeneet - on yleensä tiilikate. Tämä on käsittääkseni hieman peltikatetta edullisempi, mutta toisaalta sen verran työläämpi, että kustannusero työt mukaanluettuna on olematon.

MUTTA: mitenkäs huopakatto sijoittuu hinnaltaan tiili- ja peltikattoon nähden, työt mukaanluettuna?

35

21094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terppa

taitaa huopakatto olla kallein vaihtoehto jos työmääriä ajatellaan.sinua valitsisin tiili tai huopakaton.peltikatto on hiukan äänekäs

• kuvio

8.5€ oli neliö hinnat kuukausi takaperin poimukatteen ,ruukin ja plannjan tiilikuvio pelleillä.

• on kilpailu

kykyinen vaihtoehto. Ja helppo tehdä. Reunapellit siinäkin maksaa maltaita.

• huopaa

"Reunapellit siinäkin maksaa maltaita."

Noin 4e/m. Riippuu tietysti leveydestä, mutta tuota luokkaa. No elämä on....

• Sepi

Vesikatteiden hinta menee aika lailla suorassa suhteessa niiden kestoon eli käyttöikään.
      Itse tehty kolmiorimahuopakate on halvin, mutta kestää vain 25 - 40 vuotta.
      Sileä huopakate pitää teettää, vähän kalliimpi. Palahuopakatetta en laittaisi, siinä on liikaa saumoja.
      Seuraavaksi tulisi varmaan muotopeltikate, eli aalto- tai tiilikuviointi. Muovipinnoitettuna ei sitten voikaan huoltaa oikein mitenkään.
      Betonitiilikate on halvempi kuin savitiili, joka kestää vaikka ikuisesti. Betonitiili kestänee 50 vuotta.
      Saumapeltikate on kallein ja kestävin, käsityötä, vaatii huoltomaalauksia 10 vuoden välein, mutta kestääkin sitten loputtomiin (suomen vanhimmat 1700-luvulta).
      Valintaan vaikuttaa aika paljon se, kuinka pitkäksi aikaa katetta ajattelee...

• kattokassinen

"Palahuopakatetta en laittaisi, siinä on liikaa saumoja."

Paanukatossa on vielä enemmän saumoja, silti ne kestää 100 vuotta.

• saumapeltikatosta.

Saumapeltikatteen rakenne ainakin maalaisjärjellä ajateltuna on idioottivarma. Ei tule vettä läpi, kun ei ole saumoja. Ennen on saumapeltikatot tehty paljon paksummasta tavarasta, joten vertaus samalla tyylillä tehtyyn "eri" materiaalista valmistettuun saumakattoon ei ole aivan ok. Lisäksi ystäväni kertoi saumapeltikaton pitävän kovalla tuulella ääntä, talo tosin on tuulisella paikalla.

Itselleni laitoin betonitiilikaton ja olihan se kova homma nostella 16000kg tiiliä katolle, onneksi ei tarvinnut kerralla nostaa, vaan 6kpl nipuissa. Mikäli tiilikatto laitetaan, niin minun ymmärtämykseni mukaan katton kantavuus mitoitetaan n.40kg/m2 suuremmaksi, joka saattaa osaltaan lisätä kustannuksia. En tiedä pitävätkö nykyiset peltikatot enää laajenemisesta johtuvaa ääntä, mutta tässä minun vanhassa peltikatto-talossa niitä voi havaita, mikäli keskittyy oikealla hetkellä niitä hartaudella kuuntelemaan. Raskas materiaali myös pysäyttää melua, ja esim. sade ropisee hillitymmin tiilikatteelle. Jotkut tosin pitävät sateen ropinaa terapeuttisena ja minunkin armas vaimoni jopa toivoi peltikattoa, jotta olisi voinut kuunnella sateen ropinaa. Neuvottelimme tästäkin aiheesta kahvipöydän ääressä ja lopulta olimme yksimielisiä tiilikatteesta.

• peltiseppä
        saumapeltikatosta. kirjoitti:

Saumapeltikatteen rakenne ainakin maalaisjärjellä ajateltuna on idioottivarma. Ei tule vettä läpi, kun ei ole saumoja. Ennen on saumapeltikatot tehty paljon paksummasta tavarasta, joten vertaus samalla tyylillä tehtyyn "eri" materiaalista valmistettuun saumakattoon ei ole aivan ok. Lisäksi ystäväni kertoi saumapeltikaton pitävän kovalla tuulella ääntä, talo tosin on tuulisella paikalla.

Itselleni laitoin betonitiilikaton ja olihan se kova homma nostella 16000kg tiiliä katolle, onneksi ei tarvinnut kerralla nostaa, vaan 6kpl nipuissa. Mikäli tiilikatto laitetaan, niin minun ymmärtämykseni mukaan katton kantavuus mitoitetaan n.40kg/m2 suuremmaksi, joka saattaa osaltaan lisätä kustannuksia. En tiedä pitävätkö nykyiset peltikatot enää laajenemisesta johtuvaa ääntä, mutta tässä minun vanhassa peltikatto-talossa niitä voi havaita, mikäli keskittyy oikealla hetkellä niitä hartaudella kuuntelemaan. Raskas materiaali myös pysäyttää melua, ja esim. sade ropisee hillitymmin tiilikatteelle. Jotkut tosin pitävät sateen ropinaa terapeuttisena ja minunkin armas vaimoni jopa toivoi peltikattoa, jotta olisi voinut kuunnella sateen ropinaa. Neuvottelimme tästäkin aiheesta kahvipöydän ääressä ja lopulta olimme yksimielisiä tiilikatteesta.

" Ennen on saumapeltikatot tehty paljon paksummasta tavarasta, joten vertaus samalla tyylillä tehtyyn "eri" materiaalista valmistettuun saumakattoon ei ole aivan ok. "

Aina saumakattojen vahvuus ollut 0.5mm tai nykyisin suosittu 0.6mm. Voit kertoa kaverillesi, että levittelee turhia tietoja.

• minä luin
        peltiseppä kirjoitti:

" Ennen on saumapeltikatot tehty paljon paksummasta tavarasta, joten vertaus samalla tyylillä tehtyyn "eri" materiaalista valmistettuun saumakattoon ei ole aivan ok. "

Aina saumakattojen vahvuus ollut 0.5mm tai nykyisin suosittu 0.6mm. Voit kertoa kaverillesi, että levittelee turhia tietoja.

Lehdestä, yritin pikaisesti selata niitä läpi, en löytänyt juuri ko. kohtaa.
        Tm:ssä lukee että nykykattopeltien vahvuus on 0,5mm.

Väität siis, että nämä vuodelta 1700 säilyneet peltikatot ovat 0,5mm??

Ja äänekkyyteen voin sanoa, että olet peltiseppä ja varmasti sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

• en oikein osannut
        peltiseppä kirjoitti:

googlettamallakaan hakea, kuinka vahvoja todella vanhat konesaumakatot ovat olleet, mutta mielenkiintoinen keskustelu oli täällä samaisessa suoli24 sivustolle, eli; http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000278&posting=22000000009354885

Jos luet sen, niin ko. viestissä sanotaan "älyttömän vahva peltikatto" Onko nykyiset 0,5-0,6milliset älyttömän vahvoja.

Itse viestiketjuun otan kantaa sen verran, että classic-mies puolusti tuotettaan hyvin perustein.

• Sepi
        kattokassinen kirjoitti:

"Palahuopakatetta en laittaisi, siinä on liikaa saumoja."

Paanukatossa on vielä enemmän saumoja, silti ne kestää 100 vuotta.

Paanukatteen vedenpitävyys perustuu paksuun tervakerrokseen, monikertaisuuteen (siis limitys) ja usein alla olevaan tuoheen.

Vanhat peltikatot ovat tosiaankin eri tavaraa, rautapeltiä ja jopa 1 mm paksuja. Keston kannalta oleellista on se jatkuva maalaaminen.

• keijo
        saumapeltikatosta. kirjoitti:

Saumatun kattopellin veden pitävyys, äänekkyys, lumenpainon kestävyys (= ekan talven jälkeen ei näy jokainen ruodelautarivi painaumana), tuulettuvuus jne.jne.jne on täysin kiinni tekijän eli peltisepän ammattitaidosta,motivoituneisuudesta ja urakkahinnoittelun osaamisesta. Puolitutun "ammattimiehen" iltatöinä tekemänä halvalla hinnalla saat todennäköisesti ainakin osan ellet kaikki nämä riesat saumakattoosi.

• kattokassinen
        Sepi kirjoitti:

Paanukatteen vedenpitävyys perustuu paksuun tervakerrokseen, monikertaisuuteen (siis limitys) ja usein alla olevaan tuoheen.

Vanhat peltikatot ovat tosiaankin eri tavaraa, rautapeltiä ja jopa 1 mm paksuja. Keston kannalta oleellista on se jatkuva maalaaminen.

Ei palakatto sataa vuotta kestäkään. Mutta siinä rakenne on älykäs, koska se toimii luonnonlakien mukaan. Vähintään kaksi kerrosta siinäkin on joka paikassa ilman keinotekosesti tiivistettyjä saumoja.

Jostain syystä ruuvattavat peltikatot (ei siis konesaumatut) ovat ihan ok, vaikka niissä on useita kumilla tivistettyjä reikiä/m2. Vesitiiveys on lopulta ohuen muovin (aluskate) varassa. Sama periaatteessa koskee tiilikattoja.

• Sepi
        kattokassinen kirjoitti:

Ei palakatto sataa vuotta kestäkään. Mutta siinä rakenne on älykäs, koska se toimii luonnonlakien mukaan. Vähintään kaksi kerrosta siinäkin on joka paikassa ilman keinotekosesti tiivistettyjä saumoja.

Jostain syystä ruuvattavat peltikatot (ei siis konesaumatut) ovat ihan ok, vaikka niissä on useita kumilla tivistettyjä reikiä/m2. Vesitiiveys on lopulta ohuen muovin (aluskate) varassa. Sama periaatteessa koskee tiilikattoja.

Palahuopa vaan on tosi riskialtis asennusvirheille, kun siinä on vaan se liima. Aika monella tuulella vesi nousee lappeella ylöspäin ja menee silloin huolimattomasti liimatuista saumoista sisään. Tällaista on tapahtunut...

Tiilikatossa pitää aina ollakin aluskate, koska se ei lähtökohtaisesti pidä vettä. Muotopeltikatteiden kumitiivisteet pitäisikin kiristää/vaihtaa aika usein.

• peltiseppä
        minä luin kirjoitti:

Ja äänekkyyteen voin sanoa, että olet peltiseppä ja varmasti sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Jos tekisit YHDENKIN konesaumakaton niin tietäisit, että niitä ei paksummasta kuin 0,6mm kykene kukaan tekemään.

Missäpäin muuten näitä 1700-luvun käsisaumakattoja oikein Suomessa on? Ihan vain mielenkiinnolla kysyn, sillä itse työskentelen pääkaupunkiseudulla.

• tätä viestiketjua edes?
        peltiseppä kirjoitti:

Jos tekisit YHDENKIN konesaumakaton niin tietäisit, että niitä ei paksummasta kuin 0,6mm kykene kukaan tekemään.

Missäpäin muuten näitä 1700-luvun käsisaumakattoja oikein Suomessa on? Ihan vain mielenkiinnolla kysyn, sillä itse työskentelen pääkaupunkiseudulla.

-Joku sanoi, että vanhimmat peltikatot on 1700 luvulta.

-Minä vastasin, että nykyisiä peltikattoja ei kannata noihin paksuihin edes verrata.

-Sinä tulit väliin selittämään, että peltikatot on aaaaaina tehty 0,5-0,6millisestä. Ja että sano kaverillesi, ettei levittele perättömiä tietoja, vaikka ilmoitin kaverini kertomaksi vain saumakaton pitävän tuulella ääntä.

-Miksi linkittämäni viestiketjun kaverin saumakattoa ei oltu tehty uusiksi saumakattopoikien toimesta vaan korjattu vanha ja todettu "Kestää paremmin kuin uusi saumakatto olisi kestänyt, koska tuo vanha on niin älyttömän paksusta pellistä tehty". (täällähän voi tietenkin kirjoittaa mitä vain, mutta pidän itse mahdollisena tuota)
        -Minulla on tuossa kymmeniä eri lehtiä rakennusalaan liittyen ja yhdessä niistä 100% varmuudella mainittiin, että todella vanhat saumakatot on tehty paksummasta pellistä. En vain jaksa alkaa selaamaan, varsinkaan kun en tiedä onko ko. lehti tallessa.

-En tiedä yhtään vanhaa todella vanhaa peltisaumakattoa, enkä ole väittänytkään. Muut väitti ja minä vain totesin, että paksummasta pellistä on ennen tehty.
        -Olen tehnyt 1,25mm teräksestä mm.harkkokelkkoja vääntämällä peltiä varsin olemattomin työkaluin. Varmasti siinä peltikaton teossakin pari päivää vierähtäis..

• Julli
        Sepi kirjoitti:

Palahuopa vaan on tosi riskialtis asennusvirheille, kun siinä on vaan se liima. Aika monella tuulella vesi nousee lappeella ylöspäin ja menee silloin huolimattomasti liimatuista saumoista sisään. Tällaista on tapahtunut...

Tiilikatossa pitää aina ollakin aluskate, koska se ei lähtökohtaisesti pidä vettä. Muotopeltikatteiden kumitiivisteet pitäisikin kiristää/vaihtaa aika usein.

On siinä palahuovassakin aluskate. Ja vielä umpilaudoitus(tai vaneri) aluskatteen alla.
        Jos huopakate ei kestä kuin "vain" 40-vuotta ja
        konesaumattu "ikuisesti" kun maalaa joka kymmenen vuoden välein, kumpi on helpompi?

• peltiseppä
        tätä viestiketjua edes? kirjoitti:

-Minä vastasin, että nykyisiä peltikattoja ei kannata noihin paksuihin edes verrata.

-Sinä tulit väliin selittämään, että peltikatot on aaaaaina tehty 0,5-0,6millisestä. Ja että sano kaverillesi, ettei levittele perättömiä tietoja, vaikka ilmoitin kaverini kertomaksi vain saumakaton pitävän tuulella ääntä.

-Miksi linkittämäni viestiketjun kaverin saumakattoa ei oltu tehty uusiksi saumakattopoikien toimesta vaan korjattu vanha ja todettu "Kestää paremmin kuin uusi saumakatto olisi kestänyt, koska tuo vanha on niin älyttömän paksusta pellistä tehty". (täällähän voi tietenkin kirjoittaa mitä vain, mutta pidän itse mahdollisena tuota)
        -Minulla on tuossa kymmeniä eri lehtiä rakennusalaan liittyen ja yhdessä niistä 100% varmuudella mainittiin, että todella vanhat saumakatot on tehty paksummasta pellistä. En vain jaksa alkaa selaamaan, varsinkaan kun en tiedä onko ko. lehti tallessa.

-En tiedä yhtään vanhaa todella vanhaa peltisaumakattoa, enkä ole väittänytkään. Muut väitti ja minä vain totesin, että paksummasta pellistä on ennen tehty.
        -Olen tehnyt 1,25mm teräksestä mm.harkkokelkkoja vääntämällä peltiä varsin olemattomin työkaluin. Varmasti siinä peltikaton teossakin pari päivää vierähtäis..

"Olen tehnyt 1,25mm teräksestä mm.harkkokelkkoja vääntämällä peltiä varsin olemattomin työkaluin. Varmasti siinä peltikaton teossakin pari päivää vierähtäis.. "

Voin vain enään todeta, että onnea yritykselle jos millipiikkiä vääntelet tuplasaumaan tavallisilla rissoilla ja peltisepän vehkeillä;) Kyllä minäkin olen vääntänyt 20mm lattaa pelkällä jakoavaimella, mutta en silti siitä kattoa tekisi;)

Ps. oletko koskaan ajatellut paljonko saat lisää elinikää katollesi jos aineenvahvuutesi katossasi kasvaa vaikka 0.1mm? Selvitäpä hieman tuota korroosio tapahtumaa myös niin tulet hämmästymään yhä enemmän. Se ei nimittäin käytännössä meinaa muuta kuin pelkästään lisää äänieristystä.

• peltisepän
        peltiseppä kirjoitti:

"Olen tehnyt 1,25mm teräksestä mm.harkkokelkkoja vääntämällä peltiä varsin olemattomin työkaluin. Varmasti siinä peltikaton teossakin pari päivää vierähtäis.. "

Voin vain enään todeta, että onnea yritykselle jos millipiikkiä vääntelet tuplasaumaan tavallisilla rissoilla ja peltisepän vehkeillä;) Kyllä minäkin olen vääntänyt 20mm lattaa pelkällä jakoavaimella, mutta en silti siitä kattoa tekisi;)

Ps. oletko koskaan ajatellut paljonko saat lisää elinikää katollesi jos aineenvahvuutesi katossasi kasvaa vaikka 0.1mm? Selvitäpä hieman tuota korroosio tapahtumaa myös niin tulet hämmästymään yhä enemmän. Se ei nimittäin käytännössä meinaa muuta kuin pelkästään lisää äänieristystä.

vehkeitä. Ei lämmitystä. Ja se oli vitsi, ei pienimuotoista pellinvääntelyä voi katon tekoon verrata.

Kylläpä sinä annat minulle hommaa.

Koitappa itse miettiä käpyä joka tuppuu puusta, kyllä on perhana pitkä matka maahan.

Onko sinun korroosiotapahtumassa laskettu mukaan veden ja lumen kuluttava vaikutus, ilman epäpuhtaudet, pöly ja lämpölaajenemiset? Peltiseinä kestää paremmin kuin katto.

Korroosio= http://fi.wikipedia.org/wiki/Korroosio

Ps. Entivanhaset talonkatot tehtiin paksummasta pellistä.

• peltiseppä
        peltisepän kirjoitti:

vehkeitä. Ei lämmitystä. Ja se oli vitsi, ei pienimuotoista pellinvääntelyä voi katon tekoon verrata.

Kylläpä sinä annat minulle hommaa.

Koitappa itse miettiä käpyä joka tuppuu puusta, kyllä on perhana pitkä matka maahan.

Onko sinun korroosiotapahtumassa laskettu mukaan veden ja lumen kuluttava vaikutus, ilman epäpuhtaudet, pöly ja lämpölaajenemiset? Peltiseinä kestää paremmin kuin katto.

Korroosio= http://fi.wikipedia.org/wiki/Korroosio

Ps. Entivanhaset talonkatot tehtiin paksummasta pellistä.

"Ps. Entivanhaset talonkatot tehtiin paksummasta pellistä"

Ps. Kerran olet noin hyvä googlettamaan niin googleta pari linkkiä näistä "entisajan" paksuista peltikatoista;)

• Sepi
        Julli kirjoitti:

On siinä palahuovassakin aluskate. Ja vielä umpilaudoitus(tai vaneri) aluskatteen alla.
        Jos huopakate ei kestä kuin "vain" 40-vuotta ja
        konesaumattu "ikuisesti" kun maalaa joka kymmenen vuoden välein, kumpi on helpompi?

Tässä alunperin keskusteltiin eri katteiden hinnasta... Toin siihen sen näkökulman, että pitkän päälle hintaan vaikuttaa myös kesto.

Katteissa on muitakin valintaan vaikuttavia ominaisuuksia, mutta se on eri juttu se.

Palahuopa ei taatusti kestä 40 vuotta.

• Sepi
        peltiseppä kirjoitti:

"Ps. Entivanhaset talonkatot tehtiin paksummasta pellistä"

Ps. Kerran olet noin hyvä googlettamaan niin googleta pari linkkiä näistä "entisajan" paksuista peltikatoista;)

karjaalla Mustion kartanossa on 1700-luvulla tehty peltikate.
        Rautapeltiä käytettiin katteisiin 1900-luvun alkuun asti, niitä kattoja on Helsingissäkin. Paksuus sinänsä ei säilytä katetta, vaan se että se pidetään hyvässä maalissa.

• kattokassinen
        Sepi kirjoitti:

Tässä alunperin keskusteltiin eri katteiden hinnasta... Toin siihen sen näkökulman, että pitkän päälle hintaan vaikuttaa myös kesto.

Katteissa on muitakin valintaan vaikuttavia ominaisuuksia, mutta se on eri juttu se.

Ei sen väliä, mistä alussa keskusteltiin.

Jos huopakattoon laittaa alushuovan, lienee rakenne aika varma ja pitkäikäinen. Kaikissa tapauksissa sitä kai ei vaadita, reunoille ainostaan.

Itse olen yhden palahuopakaton tehnyt, kesämökin ulkorakennukseen tosin. Oli aika lämmin ja aurinkoinen päivä. Ainakaan silloin ei vajaata liimausta voinut tehdä, niin tehokas yhdistelmä musta huopa ja aurinko oli.

• seppä 71
        minä luin kirjoitti:

konesaumattu katto on ehdoton jos haluat että katto pitää veden ja on ikuinen kun ammattimies sen tekee.kannattaa teettää ehdottomasti alan ammattilaisella.ja kaiken kukkuraksi se on näyttävän näköinen.

• seppä71
        tätä viestiketjua edes? kirjoitti:

pitää olla melkonen taikuri jos 0.7 mm paksusesta pellistä tekee saumakaton.voin omalla työkokemuksella todeta ettei niin paksusta pellistä saa esim.piipunpeltejä murtamatta juurien rovekulmia.yleisin paksuus on 0.5mm harvemmin 0.6 mutta siitäkin tehdään jos niin vaaditaan.

• Toope
        seppä71 kirjoitti:

pitää olla melkonen taikuri jos 0.7 mm paksusesta pellistä tekee saumakaton.voin omalla työkokemuksella todeta ettei niin paksusta pellistä saa esim.piipunpeltejä murtamatta juurien rovekulmia.yleisin paksuus on 0.5mm harvemmin 0.6 mutta siitäkin tehdään jos niin vaaditaan.

Tervehdys kaikille oikeassa oleville. Tässä itteni mielipide. Noista pellin paksuuksista sen verran että, se 0,5 on käypä paksuus. ruotena paljon lautaa.
        Räystäät, jiirit, harja, kulkupaikat, piipun ympärys umpeen ja muualla että, saa varpaat ruoteden rakoon. Pelti suojattu 350g/m2 kuumasinkillä. Jos haluaa tasalaatuisen ja sievän katon saumaamalla, voi tilata kapeampaa rivipelliä.
        Silloin tietysti jo mietitään symmetristä jakoa päädystä päätyyn.
        Itse olen kokonaista neljä lotokkaa tehnyt kaksinkertaisin saumoin.
        Näin sen työn pirunmoisena näpräämisenä. Siinä jalkakourupelli huusi apua ettei olisi repeytynyt.
        Kysymys kuuluu: "Kun kulkee tuolla, näkee kulmikkaita liitoksia lotokan ja jalkakourun yhteydessä niin, miten te lyötte siihen tuplasauman. Sellaisen jota voitte sanoa ehjäksi?

• ,..,,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        Toope kirjoitti:

Tervehdys kaikille oikeassa oleville. Tässä itteni mielipide. Noista pellin paksuuksista sen verran että, se 0,5 on käypä paksuus. ruotena paljon lautaa.
        Räystäät, jiirit, harja, kulkupaikat, piipun ympärys umpeen ja muualla että, saa varpaat ruoteden rakoon. Pelti suojattu 350g/m2 kuumasinkillä. Jos haluaa tasalaatuisen ja sievän katon saumaamalla, voi tilata kapeampaa rivipelliä.
        Silloin tietysti jo mietitään symmetristä jakoa päädystä päätyyn.
        Itse olen kokonaista neljä lotokkaa tehnyt kaksinkertaisin saumoin.
        Näin sen työn pirunmoisena näpräämisenä. Siinä jalkakourupelli huusi apua ettei olisi repeytynyt.
        Kysymys kuuluu: "Kun kulkee tuolla, näkee kulmikkaita liitoksia lotokan ja jalkakourun yhteydessä niin, miten te lyötte siihen tuplasauman. Sellaisen jota voitte sanoa ehjäksi?

Yksi helpoimmista penkkisaumoista, joita kattohommissa on.

Käy kirjastosta lukemassa peltisepän rakennustietoon perustuva kirja (en muista nimeä, mutta vihreä ja koko A4) ja siitä selviää kaikki oleelliset saumat ja niiden levitykset, joita pääasiassa katoilla näkee. Helvetin helppoja jokainen, jos vain edes perusteita tajuaa levitysopista.

• Toope
        en oikein osannut kirjoitti:

googlettamallakaan hakea, kuinka vahvoja todella vanhat konesaumakatot ovat olleet, mutta mielenkiintoinen keskustelu oli täällä samaisessa suoli24 sivustolle, eli; http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000278&posting=22000000009354885

Jos luet sen, niin ko. viestissä sanotaan "älyttömän vahva peltikatto" Onko nykyiset 0,5-0,6milliset älyttömän vahvoja.

Itse viestiketjuun otan kantaa sen verran, että classic-mies puolusti tuotettaan hyvin perustein.

Niin, se itse katon lujuus tulee kattotuoleista alkaen. Jos takstoolin välit on sellaiset että, siihen lyödyt varppeet reilusti kantaa miehen astua kantamuksineen päälle on pohja laitalaisessa kunnossa.
        Ruoteiden välit taas määräytyy pellin profiilista. Tiilikuvio, aalto, kantti ja mitä kaikkea sitä prässätäänkään.
        Saumakaton alla on oikein tehtynä paljon kantavaa pintaa. Mieluusti vaikka neljän tuuman laudalla ummessa. Siinä kun peltiseppä kiroillen juoksee ja vetää pinnan päälle niin voi olla varma älyttömän lujasta katosta.
        Varjopuolena on sen pellisepän kiukku ja vastaavasti plussana ettei ole tarvinnut investoida aluskatteisiin. Lyhyesti- pelli pitää veden, ruoteet pistemäisemmän esim. jalkaterän paineen, kattotuolit lumikuorman plus tietysti pellit. Ja ulko- sekä kantavat seinät koko katon kaikkineen vermeineen.
        Ja suhteellisuus kunniaan. Ei katolla junat kulje. Lujuutena siinä riittää semmoiset hyväksi koetetut rakenteet.

• Toope
        Sepi kirjoitti:

Paanukattohan on verraton. Tietysti siinä on omat konstinsa. Huomoitavaa, jyrkkyys, paanujen esitervaus, ensimmäisinä vuosina toistuva tervaus.
        Ja 10 vuodessa moneen kertaan tervatut paanut on kyllästyneet läpi asti.
        Siitä eteenpäin ei tarvi kuin auringon polttaman tervan päälle vetää uusi terva.
        Se huolto siinä on avainasemassa. Niinkuin muissakin materiaaleissa.
        Ne vanhat pellikatot- reippaasti yli satavuotta. Silloin oli tarve saada kattomateriaaliiksi paloturvallisempi kuin puu.
        Mutta ei tunnettu kuin rauta-,kupari- ja lyijylevyt. Lyijy oli hyvä muokata ja kalliina vain kirkoissa sekä tosi rikkaiden saavutettavissa. Rautalevyt oli suojattava aikansa aineilla. Hylkeen rasvalla, puutervan, vernissan, maavärien seoksilla.
        Silloin pellien paksuuden määräsi tekniikka jolla, rautaa muokattiin.
        Ja muistakaa silloinen aika, kukaan ei haamaillut tuplasaumoja tai tasakattoja.

• Toope
        ,..,,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

Yksi helpoimmista penkkisaumoista, joita kattohommissa on.

Käy kirjastosta lukemassa peltisepän rakennustietoon perustuva kirja (en muista nimeä, mutta vihreä ja koko A4) ja siitä selviää kaikki oleelliset saumat ja niiden levitykset, joita pääasiassa katoilla näkee. Helvetin helppoja jokainen, jos vain edes perusteita tajuaa levitysopista.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lukumääräisesti saumakatolla ei ole montaa saumatyyppiä. On yksinkertaisia ja kaksinkertaisia saumoja. Pystysaumoina sekä kaadettuina. Kun ennen 60-luvun loppua lyötiin saumat käsin kiinni, ne olivat yksinketaisia ja kiinnikkeet sulkivat sauman aukeamattomiksi. Ja ne katot jotka, silloin on tehty on nykymittapuulla jyrkkiä. Toimivuus on nähtävissä Turussa, Uittamolla esimerkiksi.
        Homma muuttui kun jenkit teki suuria teollisuushalleja ja niihin piti saada tuplasaumat melko loiviin kattoihin. Pikät pellit ja saumaus-englat.
        No, kun tehtiin yksinkertainen sauma niin, se taipui helpommin esim. teräskoukuin tuettuihin jalkaränneihin.
        RT- kortit yhdenmukaisti rakentamista. Kuitenkin kattosepät kirosivat lauseesta.
        Vesikaton saumat on tehtävä kaksinkertaisina.
        Eipä tullut yhtä helposti sieviä jalkakouruja saati lotokan liitoksia.
        Siis, joko valmistat maassa alasimen päällä kaikkein kiperimmät tuplasaumat tai teet yksinkertaisen sauman ison sauman reunataitteella. Silloin se näyttää tuplasaumalta. Vaihtoehtoja ei ole montaa.
        Siis, mitä järkeä on suomen olosuhteissa tehdä rumaa loivaa kattotyyppiä.
        Ja siihen haamailla jalkakuoruja.
        Sen saa tehtyä mutta täytyy miettiä aluspellin leveyttä ja sauman tuplausta.
        Kiire sekä valmiit pinnoitteet syövät hommasta mielekkyyden.
        Levitysoppia ei katolla paljon tarvitse. joku kartio putkille ja antennille kenties.
        Vaikeana hommana pidän sellaista kun vaatturi tekee miesten puvun takin.
        Siinä nurjalta puolelta saumataan vekit, kaulukset, hihat napinläpineen.
        Ja lopuksi se on valmiina sileänä ja upeana päällä. Kuten kaunis saumakatto.
        Ps. Teksti ei ole tehty provosoimistarkoituksessa.

• ,..,,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        Toope kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lukumääräisesti saumakatolla ei ole montaa saumatyyppiä. On yksinkertaisia ja kaksinkertaisia saumoja. Pystysaumoina sekä kaadettuina. Kun ennen 60-luvun loppua lyötiin saumat käsin kiinni, ne olivat yksinketaisia ja kiinnikkeet sulkivat sauman aukeamattomiksi. Ja ne katot jotka, silloin on tehty on nykymittapuulla jyrkkiä. Toimivuus on nähtävissä Turussa, Uittamolla esimerkiksi.
        Homma muuttui kun jenkit teki suuria teollisuushalleja ja niihin piti saada tuplasaumat melko loiviin kattoihin. Pikät pellit ja saumaus-englat.
        No, kun tehtiin yksinkertainen sauma niin, se taipui helpommin esim. teräskoukuin tuettuihin jalkaränneihin.
        RT- kortit yhdenmukaisti rakentamista. Kuitenkin kattosepät kirosivat lauseesta.
        Vesikaton saumat on tehtävä kaksinkertaisina.
        Eipä tullut yhtä helposti sieviä jalkakouruja saati lotokan liitoksia.
        Siis, joko valmistat maassa alasimen päällä kaikkein kiperimmät tuplasaumat tai teet yksinkertaisen sauman ison sauman reunataitteella. Silloin se näyttää tuplasaumalta. Vaihtoehtoja ei ole montaa.
        Siis, mitä järkeä on suomen olosuhteissa tehdä rumaa loivaa kattotyyppiä.
        Ja siihen haamailla jalkakuoruja.
        Sen saa tehtyä mutta täytyy miettiä aluspellin leveyttä ja sauman tuplausta.
        Kiire sekä valmiit pinnoitteet syövät hommasta mielekkyyden.
        Levitysoppia ei katolla paljon tarvitse. joku kartio putkille ja antennille kenties.
        Vaikeana hommana pidän sellaista kun vaatturi tekee miesten puvun takin.
        Siinä nurjalta puolelta saumataan vekit, kaulukset, hihat napinläpineen.
        Ja lopuksi se on valmiina sileänä ja upeana päällä. Kuten kaunis saumakatto.
        Ps. Teksti ei ole tehty provosoimistarkoituksessa.

Itse olen ollut alalla 70-luvulta asti ja toiminut pääasiassa lähes jokaisessa pääkaupunkiseudun peltisepän yrityksissä. Yksinkertaisia saumoja ei täälläpäin ole tosiaan kuin helvetin jyrkissä katoissa ja vanhoissa sellaisissa(1900-luvun alusta).
        Levitysoppia tarvitaan oikeastaan jokaisessa peltikaton läpiviennin teossa mikäli siitä halutaan saada siistin näköinen. Lotokan teko onnistuu joko penkissä tai katolla. Se on oikeastaan yksi helpoimmista saumoista, jonka katolla voi tehdä. Ja kuten jo edellä mainitsin niin kaikki muut saumat selviävät tietämättömille hyvin tuosta kirjasta taikka RT-kortistosta.
        Sillä ei ole merkitystä tehdäänkö saumat yksinkertaisesti vai tuplana, koska pitäviä läpivientejä ei ole KOSKAAN tehty yksinkertaisina saumoina. Niitä saattaa tulla aika ajoin vastaan, mutta tämä johtuu siitä, että ennen jokaisella katolla oli 6-10 peltiseppää hakkaamassa kattoja kiinni, kun nykyään niitä on keskimäärin 2-4. Tästä johtuen 'ammattikirjo' oli huomattavan paljon kirjavampaa ennen muinoin ja laatu samaa luokkaa. On turha kuvitella, että ennen tehtiin vain priimaa. Ne kunnon katot, jotka ovat vieläkin ehjiä ovat jo tuolloin olleet ammattimiesten tekemiä ja nämä sekatyömiesten tekeleet on uusittu jo aikoja sitten.

• Toope
        ,..,,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

Itse olen ollut alalla 70-luvulta asti ja toiminut pääasiassa lähes jokaisessa pääkaupunkiseudun peltisepän yrityksissä. Yksinkertaisia saumoja ei täälläpäin ole tosiaan kuin helvetin jyrkissä katoissa ja vanhoissa sellaisissa(1900-luvun alusta).
        Levitysoppia tarvitaan oikeastaan jokaisessa peltikaton läpiviennin teossa mikäli siitä halutaan saada siistin näköinen. Lotokan teko onnistuu joko penkissä tai katolla. Se on oikeastaan yksi helpoimmista saumoista, jonka katolla voi tehdä. Ja kuten jo edellä mainitsin niin kaikki muut saumat selviävät tietämättömille hyvin tuosta kirjasta taikka RT-kortistosta.
        Sillä ei ole merkitystä tehdäänkö saumat yksinkertaisesti vai tuplana, koska pitäviä läpivientejä ei ole KOSKAAN tehty yksinkertaisina saumoina. Niitä saattaa tulla aika ajoin vastaan, mutta tämä johtuu siitä, että ennen jokaisella katolla oli 6-10 peltiseppää hakkaamassa kattoja kiinni, kun nykyään niitä on keskimäärin 2-4. Tästä johtuen 'ammattikirjo' oli huomattavan paljon kirjavampaa ennen muinoin ja laatu samaa luokkaa. On turha kuvitella, että ennen tehtiin vain priimaa. Ne kunnon katot, jotka ovat vieläkin ehjiä ovat jo tuolloin olleet ammattimiesten tekemiä ja nämä sekatyömiesten tekeleet on uusittu jo aikoja sitten.

Olin lomalla Ikaalisissa ja monesti vaan katse siirtyi vesikattojen pellityksiin.
        Kyllä sitä tekemisten kirjoa löytyy uustuotannostakin. En soimaa heidän tekosiaan. Kiven verran olen huonompi iso-isän isää joka, teki puusta, raudasta, kivestä ja nahasta mitä vain. Toki materiaalit silloin oli aikansa mukaisia.
        Siinä on sekatyömiestä ja toimeen tuli kuten minäkin.
        Levitysoppia olen itsekin opiskellut. Siinä mitoitetaan tasoon erilaisia ohutlevystä valmistettavia esineitä. Olen silloin myös tehnyt pohjasaumoja kantikkaisiin ilmanvaihtokanaviin. Silloin kulmaan laitettiin sikatippa. Se kun teki kanavista ilmatiiviitä. En yhtään kaipaa niitä töitä. Ja edelleen kun lotokan liitän jalkakuorupeltiin teen siihen profiililtään pyöreän muotoisen liitoksen.
        Siihen saan tuplasauman ja olen siihen tyytyväinen.
        Ilman sikaa, tai aluspelliin tukeutumista.
        Täällä eteläsuomessa näkyy uusrenesanssi olevan jalkakuoruissa.
        Puutuelliset jalkakourut ovat mahtavan näköisiä.
        Pidän niistä ja olen niitä valokuvannut Esim. Turussa.
        Digitekniikalla saan kuvattua tekotapoja. Ei muuta kun kameran jalka pystyyn ja kuvaamaan.
        Täältä minulle heräsi kysymys. Miten kulmikkaan sauman voi tuplana tehdä?
        Siihen vastaan että. En pysty, mutta pystyn sen tekemään pyöreän muotoisena.
        Asiasta kolmanteen.
        Minua huvittaa ihmisten kinaaminen jossa, verrataan jonkun peltikatteen pinnoituksen takuuta toiseen. 10 vuotta, 12 vuotta vai 15 vuotta.
        Haloo hei! Kun rakennus toimii vähintään 50 vuotta ja asuntovelkaa joutuu maksamaan 25 vuotta niin miten ihmeessä voi suhteuttaa vesikaton pinnotteen
        tähän.
        Mutta paskaako tässä viisastelemaan. Teollisuus kuljettaa rakentajaa kuin pässiä narusta.

• attemia
        Sepi kirjoitti:

Palahuopa taatusti kestää 40 vuotta ja enemmänkin, ellei sitä mekaanisesti kolhi. Tavallinen yksinkertainen huopa kesti kotitalossani yli 40 vuotta, ja varmasti oli huonompaa kuin nykyinen palahuopa.

• Remonttimies

kysyisin kun täällä on niin tietäviä katoasintuntijoita että mistä kannattaa tehdä katto kun se on loiva harjakatto ja siinä on sisä ja ulkojiirejä?
      Ei sitä ainakaan tiilillä tai tiilikuvioisella pellillä saa pitäväksi.Pitää olla aluskatteena
      umpilaudoitus ja huopa.Samalla sen tekee sitten huovasta koko katon ,

• aljohin5

Terve. Konesaumakatto ihan hyvä vaihtoehto.:) www.peltiveljekset.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe