Kertokaapas että millainen olisi hyvä kelluva laituri? Noin 5-10m pitkä sais olla se kelluva osa.
Kelluva laituri
47
34972
Vastaukset
- mokkeilija
Jos haluat *ihan oikeasti* hyvän kelluvan laiturin niin satsaa kerralla kunnolla ja osta raskasponttonilaituri tai ainakin perinteinen betoniponttonilaituri, kaikki muut ovat kompromisseja ominaisuuksien ja kestävyyden suhteen.
Jos joudut köyhäilemään kuten allekirjoittanut, niin paras hinta-laatusuhde on itsetehdyllä muoviponttonilaiturilla jossa 2-3 kpl 6 metrisiä muoviputkiponttooneja (halkaisija 40 - 60cm) ja kävelysilta tarpeen mukaan. Painoja kun laittaa järveen/mereen tarpeeksi (vähintään 600 kg) niin pärjäähän tuollakin laiturilla muutaman vuoden...- mökillä
Missähän sitten se juju piilee raskasponttooni- tai betoniponttoonilaitureissa ettei vastaavan jämäkkä laitos kotikonstein onnistu?
- jussi1111
mökillä kirjoitti:
Missähän sitten se juju piilee raskasponttooni- tai betoniponttoonilaitureissa ettei vastaavan jämäkkä laitos kotikonstein onnistu?
Oon joskus miettinyt samaa; styroxia tms riitävän isona paalina, raudoitus muotti ja 3-5 cm:n betonikuorrutus.
Ei kuullosta vaikealta mutta jos se olisi helppoa niin kaikkihan tuollaisen laiturin tekisivät... - Harvest
jussi1111 kirjoitti:
Oon joskus miettinyt samaa; styroxia tms riitävän isona paalina, raudoitus muotti ja 3-5 cm:n betonikuorrutus.
Ei kuullosta vaikealta mutta jos se olisi helppoa niin kaikkihan tuollaisen laiturin tekisivät...Betonibonttonin valmistukseen tarvitset muovikuitubetonia, styroksia, hyvät sisärakenteet ja hyvän muotin. Tuon betoniponttonin voit jättää alta auki kunhan ns "kupu" on riittävän vesitiivis. Tasaista muovilevyä ei kannata sisälle laittaa koska betoni ei tartu siihen riitävästi. Betoniponttoni kyllä vettyy mutta silti hyvin tehdyt kestoikä on noin 50 vuotta. Siihen mennessä se tosin menettää niin paljon kantavuuttansa ja vakavuuttansa että uuteen vaihto tulee nopeammin eteen. Nykyajan painekkyllästettyä joutuukin vaihtamaan siihen päälle huomattavasti useammin jos meinaa laiturilla turvallisesti käyskennellä.
- lomailija
Selvittelin asiaa ja eräällä tutulani on sellainen iso putkiponttoni laituri. Elementti on 12m pitkä siihen 4m kulkusilta. Kuulemma kasailevat niistä samoista elementeistä venesatamoita. Aivan käsittämättömän vakaa laituri ja kestää jäiden puristuksen hienosti. Käsittääkseni nuo betoniponttonit vettyvät ja ovat kiikkerämpiä kun nuo järeät putkiponttoni laiturit. Laituria pitää pystyä jatkamaan jos tulee lisää veneitä joten tuon betoniponttoni laiturin ainakin unohdan. Mitäköhän tuon kokoluokan (12m) raskasponttoni tai putkiponttoni laiturit maksavat???
- fmas
Jos otetaan samankokoiset betoniponttooni- ja muoviputkiponttoonilaituri, niin kyllähän tuo betoninen on tukevampi koska siinä on painoa reilusti enemmän. Ja betoni on yleensä valettu muovisäiliön ympärille, joten tuo vettyminen tuskin on ongelma. Ja kyllä sitä betoniponttoonilaituria voi jatkaa ostamalla toisen elementin siihen perään.
Mutta laituri hommataan tarpeen mukaan tietenkin. Jos betoniponttoonia ei tarvitse, niin turha siitä on maksaa. Ovat nimittäin törkeän kalliita. - lomailija
fmas kirjoitti:
Jos otetaan samankokoiset betoniponttooni- ja muoviputkiponttoonilaituri, niin kyllähän tuo betoninen on tukevampi koska siinä on painoa reilusti enemmän. Ja betoni on yleensä valettu muovisäiliön ympärille, joten tuo vettyminen tuskin on ongelma. Ja kyllä sitä betoniponttoonilaituria voi jatkaa ostamalla toisen elementin siihen perään.
Mutta laituri hommataan tarpeen mukaan tietenkin. Jos betoniponttoonia ei tarvitse, niin turha siitä on maksaa. Ovat nimittäin törkeän kalliita.Ei muuten pidä paikkaansa tuo että betoniponttoni laituri olisi tukevampi, ainakaan ystäväni mukaan jolla se iso putkiponttoni laituri on. Betoniponttoni laiturissa suurin kantavuus on aivan tasan keskellä ponttonia. Putkiponttoni laitureissa se kaikki kantavuus on siellä reunoilla. Itse en tosin kumpaakaan laiturimallia vielä omista joten en kokemuksesta puhu mutta kyllähän se puhdas maalaijärkikin jo sanoo. www.laaksonlaiturit.fi, sieltä noita ilmeisesti saa. Aika suuria rakennelmia ovat niistä kasailleet, milläköhän tuommoinen rantaan kuljetetaan kun painoa näytäis olevan 700kg tuollaisella 6*2,5m elementillä???
- kwerty
lomailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa tuo että betoniponttoni laituri olisi tukevampi, ainakaan ystäväni mukaan jolla se iso putkiponttoni laituri on. Betoniponttoni laiturissa suurin kantavuus on aivan tasan keskellä ponttonia. Putkiponttoni laitureissa se kaikki kantavuus on siellä reunoilla. Itse en tosin kumpaakaan laiturimallia vielä omista joten en kokemuksesta puhu mutta kyllähän se puhdas maalaijärkikin jo sanoo. www.laaksonlaiturit.fi, sieltä noita ilmeisesti saa. Aika suuria rakennelmia ovat niistä kasailleet, milläköhän tuommoinen rantaan kuljetetaan kun painoa näytäis olevan 700kg tuollaisella 6*2,5m elementillä???
Ennen kuin jatkat muoviponttoonilaitureiden ylistämistä niin suosittelen että käyt koekeikuttamassa kaksi saman kokoluokan laituria; toinen siis muoviputkiponttooni-, ja toinen betoniponttonilaituri.
Voi nimittäin joutua vähän vetämään sanojasi takaisin, vai mitkä uskoisit olevan argumentit sille että 99% julkisista laitureista on betopohjalta rakennettu? - harvest
kwerty kirjoitti:
Ennen kuin jatkat muoviponttoonilaitureiden ylistämistä niin suosittelen että käyt koekeikuttamassa kaksi saman kokoluokan laituria; toinen siis muoviputkiponttooni-, ja toinen betoniponttonilaituri.
Voi nimittäin joutua vähän vetämään sanojasi takaisin, vai mitkä uskoisit olevan argumentit sille että 99% julkisista laitureista on betopohjalta rakennettu?Mistä sitten johtuu monen kaupungin mm. Tampere tekemä periaatepäätös että julkisiin uimaloihin ja pienempiin venesatamiin ei laiteta enään betoniponttonilaitureita, ainoastaan putkiponttonineilla olevat kelpaavat. Tämä väite ei ole mitenkään tuulesta tempaistu, jos sitä ei usko niin voi ihan rohkeasti ottaa kunnan satamavastaavaan yhteyttä ja kysyä perusteluita. Betonipontonilaitureiden suosio johtuu siitä että niitä on ollut jo pitkään ja harvempi tätäkään lukevista käsittävät millaisia ovat oikesti järeät putkiponttonilaiturit. Putkiponttonilaituri on huomattavasti jämäkämpi rakenteinen kun pontonit ovat osana jäykistävää rakennetta kun taasen betoniponttonilaiturissa ponttonit ovat pelkät kellukkeet, eivät osana tukevia rakenteita. Betoniponttonissa suurin kantavuus on KESKELLÄ pontonia kun taas putkiponttonit ovat REUNOILLA. Suuri kantavuus keskellä laituria ei vakauta laituria lähellekkään samalla tavalla kun se että kaikki kantavuus on reunoissa. Ottakaa asioista selvää älkääkä uskoko kaikkiin vanhoihin käsityksiin!!!
- kwerty
harvest kirjoitti:
Mistä sitten johtuu monen kaupungin mm. Tampere tekemä periaatepäätös että julkisiin uimaloihin ja pienempiin venesatamiin ei laiteta enään betoniponttonilaitureita, ainoastaan putkiponttonineilla olevat kelpaavat. Tämä väite ei ole mitenkään tuulesta tempaistu, jos sitä ei usko niin voi ihan rohkeasti ottaa kunnan satamavastaavaan yhteyttä ja kysyä perusteluita. Betonipontonilaitureiden suosio johtuu siitä että niitä on ollut jo pitkään ja harvempi tätäkään lukevista käsittävät millaisia ovat oikesti järeät putkiponttonilaiturit. Putkiponttonilaituri on huomattavasti jämäkämpi rakenteinen kun pontonit ovat osana jäykistävää rakennetta kun taasen betoniponttonilaiturissa ponttonit ovat pelkät kellukkeet, eivät osana tukevia rakenteita. Betoniponttonissa suurin kantavuus on KESKELLÄ pontonia kun taas putkiponttonit ovat REUNOILLA. Suuri kantavuus keskellä laituria ei vakauta laituria lähellekkään samalla tavalla kun se että kaikki kantavuus on reunoissa. Ottakaa asioista selvää älkääkä uskoko kaikkiin vanhoihin käsityksiin!!!
Minulla on ilmeisesti ymmärryksessä vikaa mutta selvitätkö miten seuraavissa konstruktioissa muoviponttoonilaituri on oleellisesti vakaampi:
- muoviponttoonilaituri 8 x 3,5 m, 2 kpl muoviponttoonia laiturin reunoilla, kantavuus n. 2600 kg
- betonipontoonilaituri 8 x 3 m, 4kpl betoniponttoneita laiturin nurkissa, kantavuus n. 3500kg
- raskasbetoniponttooni 8 x 3 m, kantavuus n. 8000 kg, koko pinta-ala kantavaa ponttonia.
Eli kysymys kuuluu eikö kantavuudella ja laiturin painolla ole mielestäsi mitään merkitystä, ainoastaan siis sillä että "putkiponttonit ovat REUNOILLA"? - kwerty
kwerty kirjoitti:
Minulla on ilmeisesti ymmärryksessä vikaa mutta selvitätkö miten seuraavissa konstruktioissa muoviponttoonilaituri on oleellisesti vakaampi:
- muoviponttoonilaituri 8 x 3,5 m, 2 kpl muoviponttoonia laiturin reunoilla, kantavuus n. 2600 kg
- betonipontoonilaituri 8 x 3 m, 4kpl betoniponttoneita laiturin nurkissa, kantavuus n. 3500kg
- raskasbetoniponttooni 8 x 3 m, kantavuus n. 8000 kg, koko pinta-ala kantavaa ponttonia.
Eli kysymys kuuluu eikö kantavuudella ja laiturin painolla ole mielestäsi mitään merkitystä, ainoastaan siis sillä että "putkiponttonit ovat REUNOILLA"?siis kaikkien laitureiden koko oli 8 x 3,5 metriä.
- harvest
kwerty kirjoitti:
Minulla on ilmeisesti ymmärryksessä vikaa mutta selvitätkö miten seuraavissa konstruktioissa muoviponttoonilaituri on oleellisesti vakaampi:
- muoviponttoonilaituri 8 x 3,5 m, 2 kpl muoviponttoonia laiturin reunoilla, kantavuus n. 2600 kg
- betonipontoonilaituri 8 x 3 m, 4kpl betoniponttoneita laiturin nurkissa, kantavuus n. 3500kg
- raskasbetoniponttooni 8 x 3 m, kantavuus n. 8000 kg, koko pinta-ala kantavaa ponttonia.
Eli kysymys kuuluu eikö kantavuudella ja laiturin painolla ole mielestäsi mitään merkitystä, ainoastaan siis sillä että "putkiponttonit ovat REUNOILLA"?täytyy todeta että nyt oli puhe betoniponttonin ja putkiponttonin eroista vakavuudessa. Massiiviponttonia ei ihan joka mökkirantaan edes saa joten sitä on turha ottaa keskusteluun mukaan. Se menee hinnassansakkin jo muiden yläpuolella reilusti. Ei kannata tuijottaa siihen pelkkään kantavuuteen koska se ei yksistään kerro paljoakaan. Ponttonien sijainti laiturissa, kantavuus, laiturirakenteen jäykkyys, oikea annkurointi ja laiturin massa ratkaisevat sen kuinka vakaa laituri on. Putkiponttoni laiturissa saavutetaan ponttonien oikealla sijoittelulla paljon vakaapi lopputulos suhteessa laiturin massaan, kokoon ja kantavuuteen. Nyt en ole missään nimessä tarkoittanut mitään 300kg painavaa laituria vaan sellasia monen tonnin elementtejä. Pienemmissä laitureissa putkiponttonin vakavuus korostuu entisestään koska betoniponttoni laiturin pitää olla noin 8-10m pitkä jotta se alkaa olemaan riittävän vakaa. Putkipontoneista kasatun laiturin tulee ola väh. 4m jolloin vakavuus alkaa olla kohdillaan.
Tähänkun vielä lisätään se että betoniponttoni vettyy vuosivuodelta enemmän ja enemmän menettäin kantavuuttaan ja vakavuuttaan on putkiponttoni järkevämpi ratkaisu. Massiiviponttoni on sitten todella isoihin kohteisiin lunnollinen valinta. Putkiponttoneista tehtyjä venesatamia on ainakin 50m saakka missä itse olen kävellyt ja en edelleenkään ihmettele sitä miksi moni kaupunki ottaa tulevaisuudessa vain putkiponttoneilla varustettuja laitureita kevyempiin venesatamiin ja uimaloihin!
PS: Toimin yrityksessä josta saa niin massiivi-, betoni- ja putkipontonilaitureita joten asiasta löytyy vähän ymmärrystä joskaan ei riittävästi... Joka kevät oppii aina jotain uutta mutta myöskin joka kevät on enemmän ja enemmän putkiponttonilaiturin ostajia:) - fmas
kwerty kirjoitti:
Minulla on ilmeisesti ymmärryksessä vikaa mutta selvitätkö miten seuraavissa konstruktioissa muoviponttoonilaituri on oleellisesti vakaampi:
- muoviponttoonilaituri 8 x 3,5 m, 2 kpl muoviponttoonia laiturin reunoilla, kantavuus n. 2600 kg
- betonipontoonilaituri 8 x 3 m, 4kpl betoniponttoneita laiturin nurkissa, kantavuus n. 3500kg
- raskasbetoniponttooni 8 x 3 m, kantavuus n. 8000 kg, koko pinta-ala kantavaa ponttonia.
Eli kysymys kuuluu eikö kantavuudella ja laiturin painolla ole mielestäsi mitään merkitystä, ainoastaan siis sillä että "putkiponttonit ovat REUNOILLA"?Edelleen minäkin ihmettelen noita väitteitä siitä, että putkiponttoonilaituri voisi olla vakaampi kuin betoniponttooni. Noissa väitteissä on pakko olla jotain kaupallisia intressejä takana.
Se että kaupungit ostaa putkiponttoonia mieluummin kuin betoniponttoonia ei mielestäni todista mitään paremmuudesta. Putkiponttooni on tietenkin halvempi ja kaupungit rahapulassaan säästää siinä kun on mahdollista.
On toki varmaan mahdollista tehdä putkiponttoonilaiturista massiivinen monen tonnin painoinen systeemi, mutta mitä järkeä siinä on? Tuota vakauttavaa painoa joudutaan silloin lisäämään keinotekoisesti laiturirakenteisiin ja myös painopiste nousee samalla. - harvest
fmas kirjoitti:
Edelleen minäkin ihmettelen noita väitteitä siitä, että putkiponttoonilaituri voisi olla vakaampi kuin betoniponttooni. Noissa väitteissä on pakko olla jotain kaupallisia intressejä takana.
Se että kaupungit ostaa putkiponttoonia mieluummin kuin betoniponttoonia ei mielestäni todista mitään paremmuudesta. Putkiponttooni on tietenkin halvempi ja kaupungit rahapulassaan säästää siinä kun on mahdollista.
On toki varmaan mahdollista tehdä putkiponttoonilaiturista massiivinen monen tonnin painoinen systeemi, mutta mitä järkeä siinä on? Tuota vakauttavaa painoa joudutaan silloin lisäämään keinotekoisesti laiturirakenteisiin ja myös painopiste nousee samalla.Ottakaa huomioon että täällä ei sitten missään mielessä ole haukuttu betoniponttonilaituria, päin vastoin. Hyviä ja jämeriä laitureita ovat oikein tehtynä mutta eivät niin vakaita kun putkiponttonilaiturit. Kummistakin on kokemusta niin yksityisissä kuin kunnallisissa kohteissa ja polyeteeniputket vaan ovat osoittautuneet paremmiksi vaihtoehdoiksi. Tottakai myymme mielellämme betoniponttonilaiturinkin sitä haluavalle mutta huomattavasti parempaa palautetta saamme putkiponttonilaitureista. Hinnassa ei ole merkittäviä eroja mutta putkiponttonilaiturita kasataan valmiista elementeistä joten asennuskustannukset jäävät pienemmiksi. Onkohan teillä mitään muuta kuin mielikuvat todistamaan betoniponttonilaiturin paremmuutta. Allekirjoittanut kumminkin niitä kevät-kesä akselilla asentelee melko monia niin isoja kuin pieniäkin ja myös betoniponttoneilla varustettuja laitureita...
- ölppi
harvest kirjoitti:
Ottakaa huomioon että täällä ei sitten missään mielessä ole haukuttu betoniponttonilaituria, päin vastoin. Hyviä ja jämeriä laitureita ovat oikein tehtynä mutta eivät niin vakaita kun putkiponttonilaiturit. Kummistakin on kokemusta niin yksityisissä kuin kunnallisissa kohteissa ja polyeteeniputket vaan ovat osoittautuneet paremmiksi vaihtoehdoiksi. Tottakai myymme mielellämme betoniponttonilaiturinkin sitä haluavalle mutta huomattavasti parempaa palautetta saamme putkiponttonilaitureista. Hinnassa ei ole merkittäviä eroja mutta putkiponttonilaiturita kasataan valmiista elementeistä joten asennuskustannukset jäävät pienemmiksi. Onkohan teillä mitään muuta kuin mielikuvat todistamaan betoniponttonilaiturin paremmuutta. Allekirjoittanut kumminkin niitä kevät-kesä akselilla asentelee melko monia niin isoja kuin pieniäkin ja myös betoniponttoneilla varustettuja laitureita...
Mistä näitä omia tuotteita ja ideoita markkinoivia näennäiskeskustelijoita oikein sikiää? Alkavat olla maanvaiva täällä foorumeilla..
- _Ville
harvest kirjoitti:
täytyy todeta että nyt oli puhe betoniponttonin ja putkiponttonin eroista vakavuudessa. Massiiviponttonia ei ihan joka mökkirantaan edes saa joten sitä on turha ottaa keskusteluun mukaan. Se menee hinnassansakkin jo muiden yläpuolella reilusti. Ei kannata tuijottaa siihen pelkkään kantavuuteen koska se ei yksistään kerro paljoakaan. Ponttonien sijainti laiturissa, kantavuus, laiturirakenteen jäykkyys, oikea annkurointi ja laiturin massa ratkaisevat sen kuinka vakaa laituri on. Putkiponttoni laiturissa saavutetaan ponttonien oikealla sijoittelulla paljon vakaapi lopputulos suhteessa laiturin massaan, kokoon ja kantavuuteen. Nyt en ole missään nimessä tarkoittanut mitään 300kg painavaa laituria vaan sellasia monen tonnin elementtejä. Pienemmissä laitureissa putkiponttonin vakavuus korostuu entisestään koska betoniponttoni laiturin pitää olla noin 8-10m pitkä jotta se alkaa olemaan riittävän vakaa. Putkipontoneista kasatun laiturin tulee ola väh. 4m jolloin vakavuus alkaa olla kohdillaan.
Tähänkun vielä lisätään se että betoniponttoni vettyy vuosivuodelta enemmän ja enemmän menettäin kantavuuttaan ja vakavuuttaan on putkiponttoni järkevämpi ratkaisu. Massiiviponttoni on sitten todella isoihin kohteisiin lunnollinen valinta. Putkiponttoneista tehtyjä venesatamia on ainakin 50m saakka missä itse olen kävellyt ja en edelleenkään ihmettele sitä miksi moni kaupunki ottaa tulevaisuudessa vain putkiponttoneilla varustettuja laitureita kevyempiin venesatamiin ja uimaloihin!
PS: Toimin yrityksessä josta saa niin massiivi-, betoni- ja putkipontonilaitureita joten asiasta löytyy vähän ymmärrystä joskaan ei riittävästi... Joka kevät oppii aina jotain uutta mutta myöskin joka kevät on enemmän ja enemmän putkiponttonilaiturin ostajia:)Tunnut tietävän ponttonilaitureista, toivottavasti osaat valaisa meikäläistä tässä asiassa: Minkälaiset aallonmurto-ominaisuudet putkiponttoonilaitureilla on?
Löytyykö sellaista kelluvaa laituria joka ottaa aaltojakin vastaan, mutta on kuitenkin siirrettävissä talveksi maihin/suojaisempaan paikkaan? Vai murtaako ainoastaan jumalattoman raskaat rakennelmat aaltoja, jolloin niitä ei enää siirrelläkään mihinkään...
Talvehtimaan kelluvaa laituria ei meidän rantaan voi jättää koska jäät todennäköisesti veisivät mennessään. - harvest
ölppi kirjoitti:
Mistä näitä omia tuotteita ja ideoita markkinoivia näennäiskeskustelijoita oikein sikiää? Alkavat olla maanvaiva täällä foorumeilla..
Ei ole taidettu kertaakaan mainita mitään valmistajia/nimiä. Koitettu vaan vastata kysymyksiin! Kuka siihen sitten voisi vastata paremmin kuin sellainen joka niiden asioiden kanssa on tekemisissä...
- lainaa lavetin
lomailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa tuo että betoniponttoni laituri olisi tukevampi, ainakaan ystäväni mukaan jolla se iso putkiponttoni laituri on. Betoniponttoni laiturissa suurin kantavuus on aivan tasan keskellä ponttonia. Putkiponttoni laitureissa se kaikki kantavuus on siellä reunoilla. Itse en tosin kumpaakaan laiturimallia vielä omista joten en kokemuksesta puhu mutta kyllähän se puhdas maalaijärkikin jo sanoo. www.laaksonlaiturit.fi, sieltä noita ilmeisesti saa. Aika suuria rakennelmia ovat niistä kasailleet, milläköhän tuommoinen rantaan kuljetetaan kun painoa näytäis olevan 700kg tuollaisella 6*2,5m elementillä???
Ostin pari vuotta sitten Laakson laiturin. Kuljetuksen järjestin itse, matkaa oli alle sata kilometriä. Sovittiin, että saan lainata lavettia valmistajalta. Pinosivat elementit, 6 m päätyosa ja saman pituinen käyntisilta, lavetille valmiiksi ja noudin kärryn lauantai-aamuna tehtaan pihalta. Vetoautona pikkuinen nelivetomaasturi (Land Rover Freelander). Purku onnistuu peruuttamalla tarpeeksi syvälle veteen (pohja riittävän kova, ettei uppoa; vetokoukun sähköpistoke varalta irrotettuna; auton takapyörät oli vesirajassa, riippuu tietysti rannan jyrkkyydestä), jolloin laituri kelluu pois kyydistä. Sitten vain laituri uitetaan asennuspaikalle. Köysiä kannattaa varata asennusta varten, tuuli painaa aika kovaa. Lainakärry kun oli, niin otin lampunlasit irti ja kuivasin vedet pois ja voitelin CRC:llä liittimet ennen palautusta.
- harvest
_Ville kirjoitti:
Tunnut tietävän ponttonilaitureista, toivottavasti osaat valaisa meikäläistä tässä asiassa: Minkälaiset aallonmurto-ominaisuudet putkiponttoonilaitureilla on?
Löytyykö sellaista kelluvaa laituria joka ottaa aaltojakin vastaan, mutta on kuitenkin siirrettävissä talveksi maihin/suojaisempaan paikkaan? Vai murtaako ainoastaan jumalattoman raskaat rakennelmat aaltoja, jolloin niitä ei enää siirrelläkään mihinkään...
Talvehtimaan kelluvaa laituria ei meidän rantaan voi jättää koska jäät todennäköisesti veisivät mennessään.Riippuu paikasta ja putkiponttonilaiturin koosta. Tietysti huonommin suojaa kuin raskaammat laiturit mutta esim uimaloissa on putkiponttonielementeistä tehty suojaavia rakenteita. Rannassa jossa jäät särkee laiturin varmasti ja suojaisaa paikkaa mihin laiturin voisi uittaa ei ole, on putkiponttoni laituri hyvä valinta. Tosin jos selkää on 5km edessä pidän kelluvaalaituria kyseenalaisena. Kyllä ne oiken tehtynä kestää mutta aika kovilla ne siinä ovat. Jos paikka on muuten normaali mutta esim. virtaavan veden takin mahdoton laiturin talvehtimiseen kannattaa hankkia kunnollinen putkiponttonilaituri ja vetää se maalle talveksi. Ponttonien alla on oltava tasaista maata koska ovat lämmitessään helposti maan mukaan muovaantuvia ja lämpölaajenevat runsaasti.
- _Ville
harvest kirjoitti:
Riippuu paikasta ja putkiponttonilaiturin koosta. Tietysti huonommin suojaa kuin raskaammat laiturit mutta esim uimaloissa on putkiponttonielementeistä tehty suojaavia rakenteita. Rannassa jossa jäät särkee laiturin varmasti ja suojaisaa paikkaa mihin laiturin voisi uittaa ei ole, on putkiponttoni laituri hyvä valinta. Tosin jos selkää on 5km edessä pidän kelluvaalaituria kyseenalaisena. Kyllä ne oiken tehtynä kestää mutta aika kovilla ne siinä ovat. Jos paikka on muuten normaali mutta esim. virtaavan veden takin mahdoton laiturin talvehtimiseen kannattaa hankkia kunnollinen putkiponttonilaituri ja vetää se maalle talveksi. Ponttonien alla on oltava tasaista maata koska ovat lämmitessään helposti maan mukaan muovaantuvia ja lämpölaajenevat runsaasti.
Onko sulla heittää mitään arviota kuinka paljon perus 2x5m putkiponttoonilaituri vaimentaa aaltoja, esim miten paljon vaikka puolimetriset (lyhyt aallonpituus) aallot vaimenevat?
Parhaiten tämän tietysti näkisi jos menisi johonkin paikan päälle katsomaan moista viritystä, mutta mistä semmosen löytää...
-ville - tarkastaja
harvest kirjoitti:
Ei ole taidettu kertaakaan mainita mitään valmistajia/nimiä. Koitettu vaan vastata kysymyksiin! Kuka siihen sitten voisi vastata paremmin kuin sellainen joka niiden asioiden kanssa on tekemisissä...
Eiköhän nimimerkit "harvest", "lomailija" ja "lainaa lavetin" ole ihan yksi ja sama kirjoittaja mainostamassa täällä oman firman tuotteita... näkyy meinaan aika pahasti läpi.
- alfons
_Ville kirjoitti:
Onko sulla heittää mitään arviota kuinka paljon perus 2x5m putkiponttoonilaituri vaimentaa aaltoja, esim miten paljon vaikka puolimetriset (lyhyt aallonpituus) aallot vaimenevat?
Parhaiten tämän tietysti näkisi jos menisi johonkin paikan päälle katsomaan moista viritystä, mutta mistä semmosen löytää...
-villeMinulla on muoviponttoonilaituri 2.8m x 6.0m. Kantavuus vajaat 2 tonnia. Suojaisalla lammella tuo menisi mutta minulla on järven selkää yli kilometri joten laiturin keinunta tuulella on jotain aivan valtavaa. En suosittele kuin paikkoihin jossa ei aallokkoa tai veneilytouhua ole. Uimalaituriksi tuollainen välttää.
- harvest
tarkastaja kirjoitti:
Eiköhän nimimerkit "harvest", "lomailija" ja "lainaa lavetin" ole ihan yksi ja sama kirjoittaja mainostamassa täällä oman firman tuotteita... näkyy meinaan aika pahasti läpi.
no voit luulla mitä haluat, eipä se minua pahemmin häiritse.
- harvest
alfons kirjoitti:
Minulla on muoviponttoonilaituri 2.8m x 6.0m. Kantavuus vajaat 2 tonnia. Suojaisalla lammella tuo menisi mutta minulla on järven selkää yli kilometri joten laiturin keinunta tuulella on jotain aivan valtavaa. En suosittele kuin paikkoihin jossa ei aallokkoa tai veneilytouhua ole. Uimalaituriksi tuollainen välttää.
Oletko varma että ankkurointi on tehty asianmukaisesti??? Tuntuu oudolta että noinkin isolla laiturilla tuollaisessa paikassa on aallokosta haittaa. Paljonko painoa laiturilla ja mitenkä ankkuroitu. Mikä on korkeus veden pinnasta?
- harvest
_Ville kirjoitti:
Onko sulla heittää mitään arviota kuinka paljon perus 2x5m putkiponttoonilaituri vaimentaa aaltoja, esim miten paljon vaikka puolimetriset (lyhyt aallonpituus) aallot vaimenevat?
Parhaiten tämän tietysti näkisi jos menisi johonkin paikan päälle katsomaan moista viritystä, mutta mistä semmosen löytää...
-villeEi tuon kokoisella paljoa ole vaimentavaa vaikutusta kun ankkuroitikin on yleensä 200-800 painoilla. Tietenkin jos käytetään 13mm tai 16mm kettinkiä niin se tuo jo laituriin lisää vakautta, massaa ja vaimennustehoa. Mielestäni kuitenkin 12m pitkä, n. 2,5m leveä, n. paritonnia painavalla putkiponttonielementillä ruvetaan saavuttamaan näkyvää hyötyä. Tämän kokoluokan putkiponttonilaiturit jo ankkuroidaan vähintään 16mm kettingillä ja useilla 1-2t painoilla. Silloin elementin koko, paino ja ankkuroinnin mitotus takakaavat reilumpaa aaltojen vaimennusta.
- alfons
harvest kirjoitti:
Oletko varma että ankkurointi on tehty asianmukaisesti??? Tuntuu oudolta että noinkin isolla laiturilla tuollaisessa paikassa on aallokosta haittaa. Paljonko painoa laiturilla ja mitenkä ankkuroitu. Mikä on korkeus veden pinnasta?
Täh, mites tuo ankkurointi keinumiseen vaikuttaa? Ei kai kukaan kettingeillä kiristä laituria niin ettei se keinumaan pääse? Painot (n.800kg) on järvessä sen takia että jäät ei liikuttele, keinumiset taas eliminoidaan laiturin painolla jota nyt sitten tässä tapauksessa ei olla lähdetty keinotekoisesti lisäämään.
- Harvest
alfons kirjoitti:
Täh, mites tuo ankkurointi keinumiseen vaikuttaa? Ei kai kukaan kettingeillä kiristä laituria niin ettei se keinumaan pääse? Painot (n.800kg) on järvessä sen takia että jäät ei liikuttele, keinumiset taas eliminoidaan laiturin painolla jota nyt sitten tässä tapauksessa ei olla lähdetty keinotekoisesti lisäämään.
Nyt on sitten väärää tietoa sinnulla hyvä ystäväiseni. Kettingit vedetään ristiin laiturin alta noin 10m päähän laiturista. Kun kettingin paino 13mm (3kg/m)ja oikea kiristys! aiheuttavat laituriin vetoa järvelle päin ja maatukeen kulkusillan alta vedetyt kettingit maalle päin saadaan kokonaisuudesta todella vakaa. Oikea ankkurointi on hyvin tärkeää niin betoni-, massiivi- ja putkiponttonilaitureissa.
Mitenkä muuten kuvittelit 2kpl 800kg painoja pidättelevän miljoonien tonnien jäämassaa??? Kannattaa perehtyä asiaan enemmän ja sehän nyt kaiken holmöintä on vetää ne kettingit suoraan alas. Nyt on kyllä suunnittelussa tullut paha moka! - _Ville
harvest kirjoitti:
Ei tuon kokoisella paljoa ole vaimentavaa vaikutusta kun ankkuroitikin on yleensä 200-800 painoilla. Tietenkin jos käytetään 13mm tai 16mm kettinkiä niin se tuo jo laituriin lisää vakautta, massaa ja vaimennustehoa. Mielestäni kuitenkin 12m pitkä, n. 2,5m leveä, n. paritonnia painavalla putkiponttonielementillä ruvetaan saavuttamaan näkyvää hyötyä. Tämän kokoluokan putkiponttonilaiturit jo ankkuroidaan vähintään 16mm kettingillä ja useilla 1-2t painoilla. Silloin elementin koko, paino ja ankkuroinnin mitotus takakaavat reilumpaa aaltojen vaimennusta.
Lähinnä minua kiinnosti se miten paljon aallot vaimenevat laiturin "sisäpuolella" eikä se miten vakaa itse laituri on aalloissa. Eli jos rakennan L-mallisen putkiponttoonilaiturin niin kuinka paljon aallot ovat vaimentuneet laiturin suojaisalla "sisäpuolella"?
-ville - Harvest
_Ville kirjoitti:
Lähinnä minua kiinnosti se miten paljon aallot vaimenevat laiturin "sisäpuolella" eikä se miten vakaa itse laituri on aalloissa. Eli jos rakennan L-mallisen putkiponttoonilaiturin niin kuinka paljon aallot ovat vaimentuneet laiturin suojaisalla "sisäpuolella"?
-villeJos teet siitä riitävän raskaan ja ankkuroit riittän järeästi sen niin hyöty on merkittävä esim. veneellä rantautumista ajatellen. Jos kokorakennelma painaa 300kg niin se on kuin kelluva korkki mutta jos kasaat sen vaikka kahdesta n.700kg elementistä(7*2,5m) 500mm putkella ja ankkuroit 500-1000kg painoilla sen OIKEIN pohjaan niin saat kelluvan terassin joka kyllä antaa hyvän suojan esim. veneilykäyttöön.
- _Ville
Harvest kirjoitti:
Jos teet siitä riitävän raskaan ja ankkuroit riittän järeästi sen niin hyöty on merkittävä esim. veneellä rantautumista ajatellen. Jos kokorakennelma painaa 300kg niin se on kuin kelluva korkki mutta jos kasaat sen vaikka kahdesta n.700kg elementistä(7*2,5m) 500mm putkella ja ankkuroit 500-1000kg painoilla sen OIKEIN pohjaan niin saat kelluvan terassin joka kyllä antaa hyvän suojan esim. veneilykäyttöön.
700kg painavan elementin vetäminen loivaa rantaa pitkin ylös talveksi taitaa onnistua vielä ilman mitään ihmeellisiä konsteja (alle liukkaat muovipinnoitetut "kiskot" ja vinssin kanssa)?
Tällä palstalla ei kai saa mainostaa, mutta voisitko kuitenkin neuvoa jonkin firman mistä tämänlaisia saa ostaa? :)
-ville - Harvest
_Ville kirjoitti:
700kg painavan elementin vetäminen loivaa rantaa pitkin ylös talveksi taitaa onnistua vielä ilman mitään ihmeellisiä konsteja (alle liukkaat muovipinnoitetut "kiskot" ja vinssin kanssa)?
Tällä palstalla ei kai saa mainostaa, mutta voisitko kuitenkin neuvoa jonkin firman mistä tämänlaisia saa ostaa? :)
-villepistä googleen hakusanaksi "putkiponttonilaituri" niin löydät ainakin ainoan tietämäni valmistajan joka tekee näin järeitä putkiponttonilaitureita. Sieltä tullee mies rantaasi katselmukselle ja tekee tarjouksen parinpäivän sisällä!
- _Ville
Harvest kirjoitti:
pistä googleen hakusanaksi "putkiponttonilaituri" niin löydät ainakin ainoan tietämäni valmistajan joka tekee näin järeitä putkiponttonilaitureita. Sieltä tullee mies rantaasi katselmukselle ja tekee tarjouksen parinpäivän sisällä!
Kiitos avustasi! Osaatko vielä vastata tuohon mun edelliseen kysymykseen, eli onnistuuko 700kg elementin maihin vetäminen talveksi "kotikonstein"?
-ville - harvest
_Ville kirjoitti:
Kiitos avustasi! Osaatko vielä vastata tuohon mun edelliseen kysymykseen, eli onnistuuko 700kg elementin maihin vetäminen talveksi "kotikonstein"?
-villeOn pari vaihtoehtoa miten toimit talven tullessa.
1. Uitat laiturit suojaisaan paikkaan. Laiturit uivat todella helposti pienenkin veneen perässä.
2. Nostat kuivalle maalle. Maalleveto on helppoa kuin heinän teko. Talja vain johonkin kiinni ja laituri ylös loivaa rantaa pitkin. Vesillelasku taas sitten onkin vaativampi operaatio. Henk.koht olemme 3miehen voimalla ja aluspuilla vieneet vastaavia putkiponttonilaitureita järveen. Ponttonit toimivat hyvinä jalaksina ja jos niiden alla on esim. märkää puuta/vaneria onnistuu työ helpommin. Annkurointi ketjut pitää säilyttää järven pohjassa siten että ne on helppo keväällä noukkia sieltä mutta niin syvässä ettei jää pääse tarraamaan níihin kiinni. Joku värillinen merkki pohjaan ja ketju siihen kiinni. Tarkemmat ohjeet saat varmasti lämimmältä kyseisten tuotteiden jälleenmyyjältäsi:=) - alfons
Harvest kirjoitti:
Nyt on sitten väärää tietoa sinnulla hyvä ystäväiseni. Kettingit vedetään ristiin laiturin alta noin 10m päähän laiturista. Kun kettingin paino 13mm (3kg/m)ja oikea kiristys! aiheuttavat laituriin vetoa järvelle päin ja maatukeen kulkusillan alta vedetyt kettingit maalle päin saadaan kokonaisuudesta todella vakaa. Oikea ankkurointi on hyvin tärkeää niin betoni-, massiivi- ja putkiponttonilaitureissa.
Mitenkä muuten kuvittelit 2kpl 800kg painoja pidättelevän miljoonien tonnien jäämassaa??? Kannattaa perehtyä asiaan enemmän ja sehän nyt kaiken holmöintä on vetää ne kettingit suoraan alas. Nyt on kyllä suunnittelussa tullut paha moka!Ei kannata mainosmiehen arvostella kun ei tiedä totuutta. Laituri on 15 metrisillä 13mm kettingeillä ristiinkytketty ja kireys on suurimman osan kesää aivan ideaali, jäät se kyllä on kestänyt jo 5 talvea.
Kuitenkin korkki mikä korkki. Jos betonipainoja laittaisin tonnin niin tilanne saattaisi parantua, mutta suunnitelmissa on satsata oikeaan laituriin muutaman vuoden sisään. - alfons
Harvest kirjoitti:
pistä googleen hakusanaksi "putkiponttonilaituri" niin löydät ainakin ainoan tietämäni valmistajan joka tekee näin järeitä putkiponttonilaitureita. Sieltä tullee mies rantaasi katselmukselle ja tekee tarjouksen parinpäivän sisällä!
Kas kumma kun tuo Laakson laiturit taas putkahti esiin.. Teetkö sinä tahallaan hallaa firmalle vai oletko vaan yksinkertaisen naivi kun useammalla nimimerkillä käyt mainoskeskustelua samassa threadissa?
- harvest
alfons kirjoitti:
Ei kannata mainosmiehen arvostella kun ei tiedä totuutta. Laituri on 15 metrisillä 13mm kettingeillä ristiinkytketty ja kireys on suurimman osan kesää aivan ideaali, jäät se kyllä on kestänyt jo 5 talvea.
Kuitenkin korkki mikä korkki. Jos betonipainoja laittaisin tonnin niin tilanne saattaisi parantua, mutta suunnitelmissa on satsata oikeaan laituriin muutaman vuoden sisään.mitenkä se sitten on ankkuroitu? Missä ne betonipainot siellä järvessä on?
- harvest
alfons kirjoitti:
Kas kumma kun tuo Laakson laiturit taas putkahti esiin.. Teetkö sinä tahallaan hallaa firmalle vai oletko vaan yksinkertaisen naivi kun useammalla nimimerkillä käyt mainoskeskustelua samassa threadissa?
Tämä suomi24 kekustelu foorumi on kyllä kanssa niin läpeensä paska ja täynnä jos jonkinmoisia peeloja. Ilmoittaa sitten sivun ylläpitäjille että täälä joku muka käy keskustelua kuuden oman persoonansa kanssa ja yrittää neuvoa asiossa. Allekirjottaneelle on ihan sama mitä sinä luulet. Tuohon erääseen laiturinvalmistajaan olen vain viitannut koska sieltä saa kyseisiä laitureita mistä on tässäkin keskustelussa on puhuttu!
- jussi1111
harvest kirjoitti:
mitenkä se sitten on ankkuroitu? Missä ne betonipainot siellä järvessä on?
ihme vänkäämistä, kaverihan kertoi että painoja 2 x 800 kg, 13mm ketju 15 m, ristiinkytketty. Ja missäkö painot? Epäilisin että järven pohjassa..
Antakaa jo olla, asia on tullut selväksi. Toinen ei tykkää laituristaan ja toista ärsyttää kun sellaisia myy työkseen. - harvest
jussi1111 kirjoitti:
ihme vänkäämistä, kaverihan kertoi että painoja 2 x 800 kg, 13mm ketju 15 m, ristiinkytketty. Ja missäkö painot? Epäilisin että järven pohjassa..
Antakaa jo olla, asia on tullut selväksi. Toinen ei tykkää laituristaan ja toista ärsyttää kun sellaisia myy työkseen.mitäs jos siinä onkin 15m syvää??? Silloihan se 15m kettinki on suoraan alaspäin...
Tämä oli turha mutta oli pakko :)
Mutta jos tarkkoja ollaan niin se on hyvin tarkkaa missäpäin pohjaa ne painot on. - vvesi
_Ville kirjoitti:
Tunnut tietävän ponttonilaitureista, toivottavasti osaat valaisa meikäläistä tässä asiassa: Minkälaiset aallonmurto-ominaisuudet putkiponttoonilaitureilla on?
Löytyykö sellaista kelluvaa laituria joka ottaa aaltojakin vastaan, mutta on kuitenkin siirrettävissä talveksi maihin/suojaisempaan paikkaan? Vai murtaako ainoastaan jumalattoman raskaat rakennelmat aaltoja, jolloin niitä ei enää siirrelläkään mihinkään...
Talvehtimaan kelluvaa laituria ei meidän rantaan voi jättää koska jäät todennäköisesti veisivät mennessään.Jotta kelluva rakenne kykenee heijastamaan aaltoja on sen uitava riittävän syvällä sekä pysyttävä paikallaan. Pienet laiturin liikkeet saavutetaan joko suurella tilavuudella tai jäykällä ankkuroinilla. Jäykkä ankkurointi aiheuttaa tosin suuria ankkurointivoimia (> syrjäyttämättä jäänyt tilavuus * veden paino).
Aaltojen vaimennusta tapahtuu myös kun kelluva rakenne liikkuessaan aiheuttaa aaltoja jotka ovat eri vaiheessa kun siihen törmäävät aallot. Tällöin aallot joko vahvistavat tai vaimentavat toisiaan. tämä efekti on erittäin riippuvainen saapuvien aaltojen pituudesta. Jos aallot ovat riittävän pitkia suhteessa ponttonin ominaishelahteluun ponttoni vaan kelluu aaltojen mukana.
Ponttonin alla syntyy myös pyörteitä joiden synnyttämiseen kuluu aaltoenergiaa. Tähän voi vaikuttaa asentamalla esim seinämiä tai reiitettyjä levyjä pystyyn ponttonin alle. Tai miksi ei autonrengasmatto kunhan ponttonin leveys on yli yhden aallonpituuden.
Hyviä tuloksia on myös saavutettu ns. kevyillä rakenteilla esim putkiponttoneilla KUNHAN NE KYTKETÄÄN KIINNI TOISIINSA RIITTÄVÄN PITKIKSI JONOIKSI TARPEEKSI JÄYKÄSTI ja varustetaan esimekiksi seinämillä jotka ulottuvat ponttonien alle (heijastamisen takia).
- lomailija
onko kenelläkään kokemusta teräsputkiponttoneista??? Semmosilla kellukkeillakin kuulemma on laitureita tehty?
- harvest
Joskus tehty mutta ei ainakaan nykyään tietääkseni kukaan laiturinvalmistaja valmista moisia. Tuppaavat ruostumaan.
- pelle peloton
Eikös pienenkin laiturin saa vakaaksi samalla tavalla kuin purjeveneen? Riittävän suuri kantavuus laidoille keveillä ponttooneilla ja sitten keskelle tukeva kaivo painokiviä varten.
- merten datsun
Onko kellään tietoa mikä on konkreettisin ero Marinetekin betonipontoni laitureiden ja muiden valmistamien betonipontoni laitureiden välillä? Tiedän kyllä että marinetek on varmasti valmistajista "paras" mutta mikä selittää hintaeron saman kokoisten mallien kesken?
- Kallekoo
Moi
Kävin viime venemessuilla 6:n eri laiturikauppiaan osastolla ja ostin loppujen lopuksi betoniponttonilaiturin Suomen Vesityö Oy : ltä.
Sain laituriin muutaman haluamani muutoksen ja otin sen asennettuna.
koko oli 7 x 3 m kävelysilta 5 m.
Olin kaikenkaikkiaan erittäin tyytyväinen ko. firman tuotteeseen ja myös toimitus pelasi niinkuin sovitiin.
Voin lämpimästi suositella ko. firmaa. - Marinetek pettää ain
Marinetek on vaan alan toimijoista vittumaisin ja kun on laskun aika huomaat että yrittävät laskuttaa jotain aivan muuta kuin mitä kuvittelit. Älä koske tikullakaan
- Pirjo
No
Kuanko nu laiturit kestävät meressä "hultovaipana"?
Pitääkö jotain kuitenkin huoltaa?
Olen ostamassa betoniponttoonilaituria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23874- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51821Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me117816Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733