Kun pitäis liikkua, liikkua terveytensä tähden.

soilike

Sauvominen on suositeltavaa,
Innokkaasti lähden. Tässä on tosi liikkuva mummo. Kuullokkeet korvissa , radio Suomen tahdissa.
Mutta sitten puree hyttyset, kesällä on liian kuuma, syksyllä tulee sateet, talvella on tuulet ja pakkaset.
Pitäiskö tyytyä kuntopyörään?
Mut kun sekin tahtoo omituisesti unohtua
Miten on teillä, ikätoverit, jaksatteko?

43

1744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katleija-T

Koetetaan vaan liikkua. Vaatetus ilmojen mukaan. Hyttyset on pieniä kiusoja, kun ei tule vastaan sarvikuonoja, tiikereitä tai hyeenoja. :)
      Se on kuitenkin, voi sanoa, helpoin tapa harrastaa liikuntaa. Siinä karaistuu, saa happea, verenkierto paranee, nivelet pysyy liikkuvana jänteet ja lihakset vahvistuu, ehkäisee huimausta ja voipa hillitä lihomistakin (kun ei ole jääkääpin vierellä silloin).
      Tässä meille perusteluja. Korvalappuradion olen ajatellut hankkia, mutta nyt minulla on jumppakaveri, jonka kanssa kävelemme joka arki-ilta n.1,5 tuntia.Pysymme kauemmin omatoimisina.

• meitä

miehiä? Suosituin voimaharjoittelu on tässä iässä kaljapakkauksen kantaminen -sixbäk menee kevyesti, mutta mäyris pistää jo huokailemaan.

Mutta asiallisemmin: Lenkkeilen vielä aika
      paljon, 60-70 km/vko (ukko 61 v) ja mikä yllättävää, kolmannes vastaantulijoista on ikäihmisiä. Sauvakävelijöitä paljon, mutta sitten enempi pareja tai pieniä porukoita.

Koiraihmisiä näkyy toinen kolmannes. Kolmas on taas yllätys: Opiskelijaikäisiä tyttöjä kiloja pudottamassa - "ei ole helppoa olla hurmaava".

Mutta: Kuntoilu on pitänyt lääkärit ja apteekkarit loitolla. Kannattaa.

• Siellähän me lenkkipoluilla menemme niin että sauvat suihkivat. On aivan mahtavaa lenkkeillä päivittäin vaikka vaan vähän aikaa, tuntee hyvää oloa sen jälkeen.
        Kiva on joskus heittää läppää jonkun sauvakävelijän kanssa vaikka luonnon tapahtumista tai muusta kivasta.

• aerobinen

62v hepulle olisi tärkeintä harrastaa jonkin muotoista aerobista liikuntaa ( lenkkeily, pelit ym. ) riittävän pitkäkestoisesti.
        Kuitenkin nenän kautta hengittäminen on vaikeutunut joten lenkkeilyn seurauksena, kesäaikaankin, tulee keuhkoputken tulehdus.

Olen korvannut sen maltillisella punttijumpalla.
        45-vuoden takaisesta voimatasosta jäljellä noin 60% mutta liikkuvuus, kimmoisuus ja räjähtävyys löytyvät vain muistoista.
        Joka tapauksessa olen voinut luopua verenpainelääkityksestä.

Samalla salilla, 'putkivempelepuolella' käy säännöllisesti 60 mammaryhmä jotka vetävät kolmasti viikossa järjestelmällisen, asiallisesti suunnitellun, reilun tunnin jumpan.
        Tekee taatusti hyvää olotilalle!

• liikkumaan!

Ota sinäkin itsellesi koira, se pitää huolen, että muistat kuntoilla!

• Kiira

että koira pakottaa liikkumaan, mutta ei kannata ottaa koiraa, jos syynä pelkästään on liikkumisen tarve.
        Sillä koiran kanssa täytyy olla aktiivinen säällä kuin säällä. Lemmikkieläimestä täytyy huolehtia jatkuvasti.
        Peruslaiska ihminen välittää vain itsestään, ja kellahtaa sohvan pohjalle heti kun sää ei ole mieleinen, siihen ei auta muu, kuin ottaminen itseään niskasta kiinni ja lopetettava tekosyyt omaan liikkumattomuuteensa.
        Kun sen oivaltaa, niin ulkoileminen ja muu liikkuminen palkitsee monin verroin enempi kuin löhöily sohvalla, jossa ainoana liikuntamuotona on jääkaapin ja sohvan väli.

• koiraton liikkuja

ja valita vielä sopiva rotu, joka kulkee kuntosi mukaan. Olenpa nähnyt koiran hankinnan jälkeen liikkumisen muuttuvan pelkäksi hissukseen koiran pissillä käyttämiseksi.
        Kissan voi jättää sisälle ja mennä reippaalle hikilenkille oman aikataulun mukaan. Kotona odottava lemmikki on mukavampi kuin tyhjä koti.

• mutta muuten liikun mielelläni sauvojenkin kanssa. En ymmärrä, miksi ihmiset haluavat kuunnella aina jotain musiikkia tai tuutista tulevaa ohjelmaa lenkkeillessäänkin. Pään ja ajatusten nollaamiselle, luontoäänille tai omille ajatuksille ei enää näytetä antavan tilaa missään. Ihmettelen, mihin se meitä johtaa.

Kaikenlaisia ämyreitä kaivataan kaupunkien puistoihin ja mitä uskomattomampiin paikkoihin. Kohta ei missään enää kuule tuulen ääntä, suihkulähteen solinaa, laineiden liplatusta tai lintujen laulua, hiljaisempi keskustelukin käy monissa paikoissa musakin vuoksi mahdottomaksi.

• pohpoika

mikä takia pitää aina tosiaan sitä melua olla kun liikkuu. Mielelläni kuuntelen kyllä lintujen laulua ja kun käkikin kukkuu jossain kaukana niin paljon mieluisampaa kuunneltavaa on se :))

• mummeli...

...olen aina ollut suhteellisen aktiivisesti, mutta ei sekään takaa näköjään "autuutta". Nyt on pakko vauhtia ruveta hiljentämään, kun tuo sydän taitaa niin vaatia...ahistaa kova meno...ja on vielä rytmihäiriöitäkin tullut...nyt pitäis lähtee syytä selvittelemään, että josko jo iski se sepelvaltimotauti! Joten liikkukaahan niin kauan kuin voitte...:)

• Vihelmiina 64

pyöräiltyä ja pahemmankerran kastuttua,vaikka sadetakki oli,mutta haitanneeko mittään,nukutti vaan hyvin tuli päiväunet otettua,kun vielä ukkonenkin jyrisi.Kesällä pyörällä ja talvella kävellen matka taittuu.

• *jemina

Koiran kanssa kävelen, hän täytti juuri kaksi vuotta eli on nuori ja vilkas, vaatii niin paljon liikuntaa kuin emäntä ikinä jaksaa. Vanhan susikoiran aikaan kävin sauvakävelyllä päivittäin, muuten liikunta olisi jäänyt vähiin, hän ei enää pitkälle lenkille jaksanut. Nyt vie pikkuspanieli energian, ettei emäntä enää sauvakävelyä kaipaa, hartiat kyllä kaipaisi, sauvakävely pitää hartiaseudun kunnossa. Yritän valita reitin, liikennesaasteesta ja melusta syrjässä, kuuntelen linnunlauluja ja nautin tällä hetkellä tuomien huumaavasta tuoksusta, mieli kohenee ja taas jaksaa.

• soilike

Estää kaiken lähikosketuksiin lemmikkieläimiin.
        Sami-papukaijan kanssa elimme ja matkustimme monta vuotta, konsa oli pakko etsiä hälle uusi koti.
        Sain juuri viestin, että Sami-kaija, ystäväni on nyt, yli 25 v, siirtynyt parempaan elämään.
        Harvinaisen korkea ikä nymfi-kaijalle, kuulin.
        Nuoremman polven Ransu-labbista hoidin pentuna, puhdistin kakat , ruokin ja hyväilin sen samettista kuonoa.
        Käsivarret oli näppylöillä kyynäriä myöten.

• *jemina
        soilike kirjoitti:

Estää kaiken lähikosketuksiin lemmikkieläimiin.
        Sami-papukaijan kanssa elimme ja matkustimme monta vuotta, konsa oli pakko etsiä hälle uusi koti.
        Sain juuri viestin, että Sami-kaija, ystäväni on nyt, yli 25 v, siirtynyt parempaan elämään.
        Harvinaisen korkea ikä nymfi-kaijalle, kuulin.
        Nuoremman polven Ransu-labbista hoidin pentuna, puhdistin kakat , ruokin ja hyväilin sen samettista kuonoa.
        Käsivarret oli näppylöillä kyynäriä myöten.

Ikävää kun sinulla on tuo allergia. On se kiva aamulla kun karvainen kaveri ryömii kainaloon ja pukkaa kuonollaan kasvojani. Tuo iloa tähän yksinäiseen sydämeen kun on joku joka välittää ja jota voi helliä, vaikka vain koira.
        Papukaija on varmaan mukava, mieheni kanssa puhuimme usein kaijan hankkimisesta, haaveeksi jäi niin kuin moni muukin asia. Sinun pitäisi varmaan hankkia sellainen mukava kaksijalkainen lenkki ja jumppakaveri, näyttää niitä herrasmiehiä täälläkin liikuskelevan ja yksinäisyyttään potevan aivan kuin me mummotkin.

• äidinkieli 8

pieni suomenkielen huomautus: elukka ei ole KOSKAAN hän, elukka on AINA se!

• mummeli
        äidinkieli 8 kirjoitti:

...johan jotakin; kyllä minun koira on aina HÄN!
        ...ja elukka on kai paremminkin: eläin....

• mummeli kirjoitti:

...johan jotakin; kyllä minun koira on aina HÄN!
        ...ja elukka on kai paremminkin: eläin....

kun koira vääntää kakkaa.Aina vain uuteen paikkaan ja taas kakkoja nuuskimaan aina vain koiran häntä silmissä ja etenkin hännän alapuoli.

Olen erittäin helpottunut kun se hullutus on loppuun käyty.Tiedän että se on monille hyvä toveri ja oliskin ellei olisi sitä toista puolta.

• äidinkieli 10
        äidinkieli 8 kirjoitti:

Pieni nettietiketin huomautus: Täällä ei huudeta, eli käytetä isoja kirjaimia, käyttäydytään sivistyneesti.

• katriina64
        äidinkieli 8 kirjoitti:

lemmikistään, että "hän".
        Englannissahan kutsutaan koiraa sukupuolesta riippuen, joko "she", tai "he".
        Eihän se mitään haittaa kuinka sanoo.
        Onhan englantilaisilla laivatkin "hän".
        Suomalaisiahan me kyllä olemme, mutta toisaalta myöskin EU-maa:))
        Ei takerruttaisi kirjoitustyyliin ja pikku virheisiin!:-D

• !!!
        katriina64 kirjoitti:

lemmikistään, että "hän".
        Englannissahan kutsutaan koiraa sukupuolesta riippuen, joko "she", tai "he".
        Eihän se mitään haittaa kuinka sanoo.
        Onhan englantilaisilla laivatkin "hän".
        Suomalaisiahan me kyllä olemme, mutta toisaalta myöskin EU-maa:))
        Ei takerruttaisi kirjoitustyyliin ja pikku virheisiin!:-D

!!!

• katriina64
        !!! kirjoitti:

!!!

että takerrun muiden tekemiin kirjoitusvirheisiin?
        Enhän minä pysty ketään arvostelemaan, sillä itselläni on paljon monenlaisia virheitä kirjoituksessani.

• sisko

Sauvo, sauvo, säästä riippumatta. (sano vain, että paraskin puhuja) Katsoin tuossa, että olen kävellyt tässä kuussa malkein 82 km. Aika hyvä vai?

• soilike

Teijän puolella maata on pal kylmempää kuin täälläpäin, joten vaatii sisua lähteä ilmaan kuin ilmaan.
        Muuten tiedättekö, mistä niitä kaulaan ripustettavia askelmittareita saisi?
        Ole niitä kysellyt, mutta en löytänyt.
        Senhän voisi ripustaa aamulla kaulaan ja mitatuksi tulisi myös hyötyaskeleet.
        Ei ehkä tulis etsittyä sitä lähintä paikkaa parkkihallissa

• MUMMELI1
        soilike kirjoitti:

Teijän puolella maata on pal kylmempää kuin täälläpäin, joten vaatii sisua lähteä ilmaan kuin ilmaan.
        Muuten tiedättekö, mistä niitä kaulaan ripustettavia askelmittareita saisi?
        Ole niitä kysellyt, mutta en löytänyt.
        Senhän voisi ripustaa aamulla kaulaan ja mitatuksi tulisi myös hyötyaskeleet.
        Ei ehkä tulis etsittyä sitä lähintä paikkaa parkkihallissa

Minäkin olen hankkimassa askelmittaria ihan huvikseen.R-kioskilla näkyi nyt olevan muka tarjouksessa sellainen jolla saa mitattua myös kalorit ja siinä on radio.
        Minäkään en radiota kuuntele lenkillä ollessani ,mutta kun kesän aikaan tulee tytär pitemmäksi aikaa lomalle ja hän on kova lenkkeilemään niin hän kuuntelee musiikkia ja on puhunut askelmittarin ostosta .Jos ilmenee höpöhöpöksi ,annan sen hänelle.
        Painon pudotus menossa niin olisi mukava nähdä kulutetut kalorit ja sekin kuinka paljon siihen 10.000 askeleeseen pitää kävellä joka olisi päivässä käveltävä.

• ii-li
        MUMMELI1 kirjoitti:

Minäkin olen hankkimassa askelmittaria ihan huvikseen.R-kioskilla näkyi nyt olevan muka tarjouksessa sellainen jolla saa mitattua myös kalorit ja siinä on radio.
        Minäkään en radiota kuuntele lenkillä ollessani ,mutta kun kesän aikaan tulee tytär pitemmäksi aikaa lomalle ja hän on kova lenkkeilemään niin hän kuuntelee musiikkia ja on puhunut askelmittarin ostosta .Jos ilmenee höpöhöpöksi ,annan sen hänelle.
        Painon pudotus menossa niin olisi mukava nähdä kulutetut kalorit ja sekin kuinka paljon siihen 10.000 askeleeseen pitää kävellä joka olisi päivässä käveltävä.

Minulla oli kelvoton. Se ilmoitti askeleet, jos ilmoitti, eikä patteria voinut vaihtaa rikkomatta koko värkkiä. Palutin sen, ja vaadin rahat takaisin. Vasta sen jälkeen laitteen myyjä sanoi, että nämä kaikki ovat toimimattomia, eikä patteria voi vaihtaa. Kuitenkin hän myi niitä kertomatta, että niissä voisi olla mitään vikaa. (Kysymyksessä oli Painonvarijoitten askelmittari.)

Sauvakävely:

Olen ajatellut hankkia sauvat ja kokeilla, mutta mistä tietää, mikä on oikea pituus, ja miten sauvoja pitää käyttää? En halua käsiini enempää vaivoja kuin niissä jo on. - Joskus näkee sauvakävelijöitä, jota aivan taatusti käyttävät niitä väärin, ja sauvat ovat väärän pituiset.

Millaisesta kaupasta ne voisi ostaa, jotta saisi asiantuntevia ohjeita? Läheisestä City-Marketista en ainakaan niitä osta.

Palvellaanko urheiluliikkeissä sauvojen ostajia? Myyjäthän ovat yleensä nuoria poikia, jotka viis veisaavat ikääntyneistä asiakkaista. (Vai onko tyyli muuttunut?)

• Helmiina EK
        ii-li kirjoitti:

Minulla oli kelvoton. Se ilmoitti askeleet, jos ilmoitti, eikä patteria voinut vaihtaa rikkomatta koko värkkiä. Palutin sen, ja vaadin rahat takaisin. Vasta sen jälkeen laitteen myyjä sanoi, että nämä kaikki ovat toimimattomia, eikä patteria voi vaihtaa. Kuitenkin hän myi niitä kertomatta, että niissä voisi olla mitään vikaa. (Kysymyksessä oli Painonvarijoitten askelmittari.)

Sauvakävely:

Olen ajatellut hankkia sauvat ja kokeilla, mutta mistä tietää, mikä on oikea pituus, ja miten sauvoja pitää käyttää? En halua käsiini enempää vaivoja kuin niissä jo on. - Joskus näkee sauvakävelijöitä, jota aivan taatusti käyttävät niitä väärin, ja sauvat ovat väärän pituiset.

Millaisesta kaupasta ne voisi ostaa, jotta saisi asiantuntevia ohjeita? Läheisestä City-Marketista en ainakaan niitä osta.

Palvellaanko urheiluliikkeissä sauvojen ostajia? Myyjäthän ovat yleensä nuoria poikia, jotka viis veisaavat ikääntyneistä asiakkaista. (Vai onko tyyli muuttunut?)

Juuri mökiltä kotiutuneena, *väsyneenä ja onnellisena* en sauvakävelyä tarvi,(harrastan sitä vähän syksyllä ja keväällä *rospuuttoaikana*, jonkin kerran muulloinkin),-
        mutta sanan tai pari haluan siitä sanoa.

Pääasia on todellakin kävely. Se hyväryhtisenä ja rytmikkäänä. Sauvat ovat *sivuosassa* kahdessakin mielessä. Ne eivät saa olla liian pitkät eivätkä saa tulla eteen, keskitasolta taakse, rytmikkäästi, ei jännittäen, rennosti, hartiat alhaalla, muistaen että se on kävely, joka on pääasia tässä hauskassa menossa. :D

Muista hymyillä vastaantulevalle sauvakävelijälle!
        Me kuulumme samaan salaseuraan ja hymy on käyntikorttimme!

• Katleija-T
        MUMMELI1 kirjoitti:

Ostinhan minäkin askelmittarin ja muutaman kerran olen sitä vyötäröllä pitänyt. Turhaksi olen sen kokenut. Mitä minä sillä askelten lukumäärällä teen. Alkuun se on kiinnostavaa, mutta tärkeintä, että teen päivittäin sen puolentoista tunnin kävelylenkin (usein sauvoilla). Hyötyliikunta päälle, niin viis askelten määrästä. Tuntee sen muutenkin kropassaan, jos liian vähän liikkuu. Toisaalta, jos tarvitsee jonkinmoista kiihoketta liikuntaan, niin kaikki konstit tietysti kannattaa käyttää.

• soilike
        Katleija-T kirjoitti:

Ostinhan minäkin askelmittarin ja muutaman kerran olen sitä vyötäröllä pitänyt. Turhaksi olen sen kokenut. Mitä minä sillä askelten lukumäärällä teen. Alkuun se on kiinnostavaa, mutta tärkeintä, että teen päivittäin sen puolentoista tunnin kävelylenkin (usein sauvoilla). Hyötyliikunta päälle, niin viis askelten määrästä. Tuntee sen muutenkin kropassaan, jos liian vähän liikkuu. Toisaalta, jos tarvitsee jonkinmoista kiihoketta liikuntaan, niin kaikki konstit tietysti kannattaa käyttää.

Tarkoitat kai víikossa.
        Ei multa onnistu.
        Lenkkini on n.2,5 kilsaa, ja tunnen aina itseni urheaksi, selvittyäni siitä.

• Anskuliini
        ii-li kirjoitti:

Sauvakävely:

marketistakin, oikea sauvan pituus on kun laitat käsivarret yhdeksänkymmenen asteen kulmaan.
        Sitten vaan rentoa kävelyä sauvat tulee mukaan automaattisesti.
        Urheiluliikkeetkin palvelee hyvin asiakkaita, ainakin minä vanhenevana naisena saan aina hyvän palvelun.

• mummeli
        soilike kirjoitti:

Tarkoitat kai víikossa.
        Ei multa onnistu.

...vain; minulla tulee päivässä käveltyä ainakin kaksituntia....joskus kolmekin...se on tuo koira joka pistää liikkumaan säällä kuin säällä...eilenkin tehtiin tunnin lenkki sateessa...

• Roope63
        mummeli kirjoitti:

...vain; minulla tulee päivässä käveltyä ainakin kaksituntia....joskus kolmekin...se on tuo koira joka pistää liikkumaan säällä kuin säällä...eilenkin tehtiin tunnin lenkki sateessa...

kun lisäät vielä viikonloppuna aina muutamantunnin humpat niin kyllä tulee liikuntaa ja mieli kestää virkeänä ;))

• Katleija-T
        soilike kirjoitti:

Tarkoitat kai víikossa.
        Ei multa onnistu.

Tottakai terveydentila sanelee kävelymatkat ja -ajat. Mutta sen olen huomannut, että jos tässä iässä liikkumisen lopettaa niin hirveän nopeasti se saavutettu kunto romahtaa. Kun kuntojumpassa on kesällä neljän kuukauden tauko niin voi miten raskaalta se jumppa aluksi syksyllä tuntuu.
        Jalatkin tulevat käyttämättä kipeiksi ja turpoavat. Sitten liikkeelle lähtö on entistä vaikeampaa.
        Muuten se puolitoista tuntia menee lenkkikaverin kanssa huomaamatta jutellessa. Menemme meille sopivaa vauhtia, jotta tuntuu mukavalta.

• Roope63 kirjoitti:

kun lisäät vielä viikonloppuna aina muutamantunnin humpat niin kyllä tulee liikuntaa ja mieli kestää virkeänä ;))

asiasta tehden juuri ollenkan.Koska on niin paljon hyötyliikuntaa ettei tarvitse.Uiminen ja retkeily metsässä ennen marjan poimintaa.

Kaupunki vierailuilla tulee päivässä käveltyä ja hiekkarannoilla.En kulje hissillä koskaan vaan kävelen monetkin raput.

• Roope63
        pääsky kirjoitti:

asiasta tehden juuri ollenkan.Koska on niin paljon hyötyliikuntaa ettei tarvitse.Uiminen ja retkeily metsässä ennen marjan poimintaa.

Kaupunki vierailuilla tulee päivässä käveltyä ja hiekkarannoilla.En kulje hissillä koskaan vaan kävelen monetkin raput.

sinun askel on kuin varsan jalka kun aina olet menossa. Kyl toi polkupyörä on mainio peli vain näin kesäseen aikaan eivät nuo kilot paina nuita niveliä ihan niin paljon kuin sillä liikkuu ;))

• Roope63 kirjoitti:

sinun askel on kuin varsan jalka kun aina olet menossa. Kyl toi polkupyörä on mainio peli vain näin kesäseen aikaan eivät nuo kilot paina nuita niveliä ihan niin paljon kuin sillä liikkuu ;))

oliskin tarpeksi nopeat jalat kävisin sinun kukkapenkit juoksemassa saisit hieroa korvaliista ja sanoa jonkun ruman sanan. Minun kotieläimeni tekevät niin ja juoksevat karkuun.

Pyöräily onkin se nivelten lääke autot kaasuttaa jos ei ole pyörätietä.Teillä siellä tuomet alkaa kukkia ja on hyvät tuoksut ajellessa.

• Roope63
        pääsky kirjoitti:

oliskin tarpeksi nopeat jalat kävisin sinun kukkapenkit juoksemassa saisit hieroa korvaliista ja sanoa jonkun ruman sanan. Minun kotieläimeni tekevät niin ja juoksevat karkuun.

Pyöräily onkin se nivelten lääke autot kaasuttaa jos ei ole pyörätietä.Teillä siellä tuomet alkaa kukkia ja on hyvät tuoksut ajellessa.

tuoksuu kyllä että on nautinto kyllä ulkoilla nytten mutta kovin on kostea tuo ilma muuten ollut tänään.

Vai kukkapenkille tulisit tanssimaan minä yleensä kyllä pyydystän niinrohkeat kiinni ja voisi liekanaruun laittaa.
        Kyllä täälläkin nuita kauriita on mutta ne ei kyllä ihan niinrohkeita ole et pihalle tulisivat vaan tyytyvät tuossa pellolla olemaan ;))

• mutta
        pääsky kirjoitti:

ihmisellä kanta-astujan rullaava jalkaterä:
        ensin kanta maahan, sitten päkiänseutu, varvas lähtee irti maasta viimeisenä.

• ii-li
        Anskuliini kirjoitti:

marketistakin, oikea sauvan pituus on kun laitat käsivarret yhdeksänkymmenen asteen kulmaan.
        Sitten vaan rentoa kävelyä sauvat tulee mukaan automaattisesti.
        Urheiluliikkeetkin palvelee hyvin asiakkaita, ainakin minä vanhenevana naisena saan aina hyvän palvelun.

Mutta missä asennossa olkavarret silloin ovat? Tarkoittaako se sitä, että olkavarret ovat suoraan alaspäin ja käsivarret vaakasuorssa? Minusta näyttää siltä, että useimmilla sauvakävelijöillä on pitemmät sauvat.

• Alexia

Meikäläinen elää jatkuvan huonon omantunnon alla kun aina on tuo "liikuntapiru" olkapäällä muistuttamassa siitä, että "jos sinulla ei nyt ole aikaa likkua, niin muista, että vanhempana sinulla täytyy sitten löytyä aikaa sairastella".....

Jatkuva stressi päällä kun ei tarpeeksi liiku, liiku....

Että olen kanssasi samaa mieltä - tasan tarkkaan! Vanheneminen on tätä, että tulee liikuntapaineita joka tuutista ja pitäisi aina vaan löytyä aikaa ja jaksamista pistää lenkkarit jalkaan.

Minua kuulokkeet auttavat - Rytmikäs, reipas musiikki tai (vielä parempi) : hyvä äänikirjadekkari on erittäin hyvä houkutin lähteä ulos - että saa taas tietää, miten siinä sitten kävikään... Suosittelen.

• ja mp3:t

täyttä humpuukia. Herkkäuskoisille myydään ja mikä myydessä, kun on ostajia.

Askelmäärillä ei tee yhtään muuta kuin voi kirjoitella kalenteriin pitkäkö matka tänään tuli tallattua. Ja ketä se kiinnostaa, viikon päästä et viitsi itsekään enää vilkaista.

Jos jokin mittari pitää olla, sykemittari riittää. Kun saat aikaan 120 iskua/min puoleksi tunniksi ja teet sen 3 kertaakin viikossa, kuntosi ei ole alamäessä. (Tuon saa aikaan vaikka tanssilattialla tai rakastelemalla)

Paras sykemittari on oma peukalo valtimolle 6 sek ajaksi, siitä äkkiä laskee huonommallakin laskupäällä tai väsyksissä millä pulssilla mennään.

Helpompi konsti: Jos et enää kulkiessa pysty kunnolla puhumaan, menee vähän yli ja hiljennä vauhtia.

Soittimista paras, kun viskaat vehkeet mäkeen ja kuuntelet lintujen viserrystä. Parempaa "musaa" ei ole. Kyllä siitä mieli virkistyy vallan ihmeesti.

Mukavia lenkkejä, lajitoverit!

• Kiira

minunkin mielestä on ne askelmittarit. Kokeiltiin siskon kanssa, kumpikin laitti samanlaiset mittarit vyötärölle, käveltiin samaan tahtiin yhtä pitkä matka, silti toisella oli 2000 askelta enemmän. Askelen pituus oli sama, vain paino heitti, minulla 10 kiloa enemmän.
        Nyt olen ollut keventäjissä 6 viikkoa, sieltä olen saanut oman kunto-ohjelman, ja paino on pudonnut jo 5 kiloa.
        Jokainen taaplaa tyylillään, uskoo mihin uskoo,
        kuitenkin paras keino pysyä hyväkuntoisena on liikunta, olipa se kävelyä, uintia tanssia tai mistä kukakin pitää. Ja syödä vain sen verran kuin kuluttaa, terveellisesti.
        Palkintona hyvä olo.

• on varmaan
        Kiira kirjoitti:

minunkin mielestä on ne askelmittarit. Kokeiltiin siskon kanssa, kumpikin laitti samanlaiset mittarit vyötärölle, käveltiin samaan tahtiin yhtä pitkä matka, silti toisella oli 2000 askelta enemmän. Askelen pituus oli sama, vain paino heitti, minulla 10 kiloa enemmän.
        Nyt olen ollut keventäjissä 6 viikkoa, sieltä olen saanut oman kunto-ohjelman, ja paino on pudonnut jo 5 kiloa.
        Jokainen taaplaa tyylillään, uskoo mihin uskoo,
        kuitenkin paras keino pysyä hyväkuntoisena on liikunta, olipa se kävelyä, uintia tanssia tai mistä kukakin pitää. Ja syödä vain sen verran kuin kuluttaa, terveellisesti.
        Palkintona hyvä olo.

hyvä olla? Ihan kateeksi käy!:X

• Jos on vasta-alkaja niin liikuntamuotoja kannattaa vaihdella, ettei kyllästy. Sanotaan että ensimmäiset kuusi viikkoa ovat vaarallista aikaa ja samat kävelylenkit ehkä alkavat kyllästyttää ja samoin koko liikunta.

Liikuntamuotoja voi vaihdella esim. vuodenaikojen mukaan: kävelya/juoksua keväällä, uintia ja soutua kesällä, pyöräilyä ja kävelyä syksyllä, kuntosalilla tai uimahallilla käyntiä talvella.

Tietenkin motivaation ylläpitäminen on helpompaa jos voi harrastaa yhdessä ystävien kanssa.
      Pääasia että on liikkeellä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4001
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1464
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1241
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      61
      1184
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1130
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      45
      1104
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      961
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      895
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      838
    Aihe