Tämä kysymys ei ehkä

kuulu tänne, mutta

en keksinyt muutakaan foorumia, josta olisin voinut tiedustella asiaa.

Kuka teistä tuntee intialaisen elokuvan "Jism"? (ohjaaja Amit Saxena ja pääosassa aivan jumalaisen kaunis Bipasha Basu). Ystävättäreni, joka on intialaisten elokuvien suuri ystävä väitti, että "Jism" on intialainen versio Billy Wilderin film noir - rikosdraamasta "Double indemnity". Tapahtumat ovat samat, tarina vain venytetty ja vesitettykin...

Pitääkö paikkansa? Ainakaan Imdb:n mukaan käsikirjoituksen on tehnyt "Jismin" ohjaaja itse.

4

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa...

      mutta kun googleen kirjotin jism,bollywood ,sinne tuli paljon sivuja jossa tietoa ko. elokuvasta. En niitä lukenut koska en ole nähnyt sitä englannin kielistä versiota eli ei ole mihin verrata... Lue itse jos saisit enemmän tietoa asiasta.

      • Rani

        En ole nähnyt elokuvaa, mutta lukiessani imdb juoniselostuksen vaikuttaa tarina aikaslailla samalta.

        Unemployed and idle Kabir Lal (John Abraham) sees a beautiful lady, Sonia Kapoor (Bipasha Basu) and falls for her instantly. She ignores his attentions. They meet again, and she tells him that she is married, and apparently being abused and neglected by her wealthy spouse, who she cannot divorce as he is rich and wealthy, and she cannot survive on her own. She encourages Kabir to meet with her, and subsequently convinces him that they can only be together after he kills her husband. Consumed with passion and lust for Sonia, Kabir agrees to do this, not knowing that Sonia has other plans up her sleeve, not only for him, but for her spouse, and a mysterious stranger, who is unknown to Kabir.

        Ja vielä:

        User Comments: Double Indemnity Bollywood style and it's HOT!

        Joten näkemättä elokuvaa sanoisin että joo, kyllä on. Ei ole yhtään epätavallista lainata Hollywood-elokuvien juonia Bollywood-elokuviin. Näin on tehty mm. elokuville Kun Harry tapasi Sallyn (Hum Tum), Terapian tarpeessa (Hum Kisise Kun Naheen), Koston liekki (Ek Ajnabee), Ihmeidentekijä (Black), Oldboy (Zinda) jne.. Adaptiot eivät aina ole ollenkaan huonoja vaan voivat olla oikein mainioita!


      • Wilder-fani
        Rani kirjoitti:

        En ole nähnyt elokuvaa, mutta lukiessani imdb juoniselostuksen vaikuttaa tarina aikaslailla samalta.

        Unemployed and idle Kabir Lal (John Abraham) sees a beautiful lady, Sonia Kapoor (Bipasha Basu) and falls for her instantly. She ignores his attentions. They meet again, and she tells him that she is married, and apparently being abused and neglected by her wealthy spouse, who she cannot divorce as he is rich and wealthy, and she cannot survive on her own. She encourages Kabir to meet with her, and subsequently convinces him that they can only be together after he kills her husband. Consumed with passion and lust for Sonia, Kabir agrees to do this, not knowing that Sonia has other plans up her sleeve, not only for him, but for her spouse, and a mysterious stranger, who is unknown to Kabir.

        Ja vielä:

        User Comments: Double Indemnity Bollywood style and it's HOT!

        Joten näkemättä elokuvaa sanoisin että joo, kyllä on. Ei ole yhtään epätavallista lainata Hollywood-elokuvien juonia Bollywood-elokuviin. Näin on tehty mm. elokuville Kun Harry tapasi Sallyn (Hum Tum), Terapian tarpeessa (Hum Kisise Kun Naheen), Koston liekki (Ek Ajnabee), Ihmeidentekijä (Black), Oldboy (Zinda) jne.. Adaptiot eivät aina ole ollenkaan huonoja vaan voivat olla oikein mainioita!

        Voin sanoa, ettei ole sama tarina ollenkaan. Mutta kuten edellisen viestin kirjoittaja mainitseekin, ei ole epätavallista lainata juonia jenkkielokuvista.

        Jismiä katsoessa ei tule ollenkaan mieleen "Double indemnity". Nimenomaan olen katsonut Jismin tuon Imdb:n kuvauksen perusteella, koska minua kiinnosti tietää millä tavalla muut ohjaajat käsittelevät Wilderin elokuvan tarinaa.

        Mutta, käsikirjoitus ei perustu Cainin romaaniin eikä leffassa ole mitään samaa. Double Indemnity on jännityselokuva, film noiria parhaasta päästä. Jism on draamaa, jossa jännitteenä toimii rakastavaisten tarina ja sen selviäminen petetylle aviomiehelle, mutta näitä kolmiodraamoja riittää kyllä; sehän on suosituin tarinan aihe elokuvissa.

        Yhteenvetona: Jismin käsikirjoittaja ei välttämättä ole edes nähnyt Double Indemnityä. Käytetty juonirakenne on erittäin tyypillinen ja antoisa... ja muistakaamme, että "sehän on vain elokuvaa."


      • Wilder-fani
        Wilder-fani kirjoitti:

        Voin sanoa, ettei ole sama tarina ollenkaan. Mutta kuten edellisen viestin kirjoittaja mainitseekin, ei ole epätavallista lainata juonia jenkkielokuvista.

        Jismiä katsoessa ei tule ollenkaan mieleen "Double indemnity". Nimenomaan olen katsonut Jismin tuon Imdb:n kuvauksen perusteella, koska minua kiinnosti tietää millä tavalla muut ohjaajat käsittelevät Wilderin elokuvan tarinaa.

        Mutta, käsikirjoitus ei perustu Cainin romaaniin eikä leffassa ole mitään samaa. Double Indemnity on jännityselokuva, film noiria parhaasta päästä. Jism on draamaa, jossa jännitteenä toimii rakastavaisten tarina ja sen selviäminen petetylle aviomiehelle, mutta näitä kolmiodraamoja riittää kyllä; sehän on suosituin tarinan aihe elokuvissa.

        Yhteenvetona: Jismin käsikirjoittaja ei välttämättä ole edes nähnyt Double Indemnityä. Käytetty juonirakenne on erittäin tyypillinen ja antoisa... ja muistakaamme, että "sehän on vain elokuvaa."

        Joku voisi kertoa minulle, mitä tarkoittaa tuo sana "Jism"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe