Omituiset vatsa-/suoliongelmat - apua!

Vikkelä suoli

Suoleni on joitakin viikkoja toiminut poikkeuksellisen tiuhaan: välillä jopa kolme tai neljä kertaa päivässä. Ulostamisen tarve on todella pakottava ja pidättely tuntuu melkein mahdottomalta. Pöntölle päästyäni suoli tuntuu "räjähtävän", mutta ulostetta tulee ensimmäisen kerran jälkeen melko vähän ja lopulta ei juuri yhtään.

Ulostaessa tunnen painetta peräsuolen ja välilihan tienoilla (olen 22-vuotias nainen). Kaikki uloste ei tule millään ulos ja ponnistelu sattuu. Ikään kuin suoleen olisi jäänyt kovaa ulostetta, jonka ohi pääsevät vain löysempi kakka ja ilma. Emättimen kautta tunnusteltuna suolessa tuntuisi olevan pullistuma, jonka sisällä on ilmeisesti ulostetta...

Vatsani turpoaa lähes päivittäin ja minulla on ilmavaivoja, jotka ovat välillä hetkellisesti kivuliaita. Syön terveellisesti ja liikun kohtuullisen paljon. En ole synnyttänyt tai harrastanut mitään omituista seksiä, josta tämä voisi johtua. Vatsani on aina ollut hieman ongelmallinen (lapsena usein ummella) ja suvussani on myös vatsavaivoja.

Keksiikö joku oireilleni syyn? Vai onko syy pelkästään siinä, että suoleen on kertynyt ulostetta? Auttaisiko suolihuuhtelu?

11

11630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Vikkelä suoli

Luin viestiketjun läpi, ja varmaan ruokavaliota olisi syytä muuttaa ilman oireitakin, mutta kirjoittajien oireet eivät kuitenkaan aivan vastanneet omiani.

Lisään vielä, että elämässäni ei ole tapahtunut mitään muutoksia, joista oireet voisivat johtua.

• tulib

Etenkin jos oireesi jatkuvat pitempään ja ovat tulleet yllättäen, hankkiudu lääkärin kautta labraan ulosteviljelyyn, jossa katsotaan mm. salmonella ja yersinia. Ainakin yersinia menee useimmilla ohi ilman lääkitystä (vatsataudin tyyppinen oirekuva), mutta saattaa kuitenkin pitkittyä, jolloin tarvitaan lääkitys.

• Vikkelä suoli

Paine välilihan ja peräsuolen loppupäässä on tuntunut jo pidempään - siis tunne siitä, ettei kaikki tule ulos - mutta vatsa on mennyt löysälle vasta hiljattain. Mitään pahoinvointia ei ole. Ulosteviljelyn tuloksethan saa vasta viikon tai parin kuluttua.

Aion hankkia suolihuuhteluvälineet. Toivottavasti se auttaa.

• tulib
        Vikkelä suoli kirjoitti:

Paine välilihan ja peräsuolen loppupäässä on tuntunut jo pidempään - siis tunne siitä, ettei kaikki tule ulos - mutta vatsa on mennyt löysälle vasta hiljattain. Mitään pahoinvointia ei ole. Ulosteviljelyn tuloksethan saa vasta viikon tai parin kuluttua.

Aion hankkia suolihuuhteluvälineet. Toivottavasti se auttaa.

Ainakin yersinia voi oirehtia juuri noin; ripuli, joka kuitenkin tuntuu enemmän ummetukselta, kun suoli ei kunnolla tyhjene.

En todellakaan suosittelisi suolihuuhtelua! Kun bakteerikanta selvästikin on epätasapainossa ja suoli on mahdollisesti tulehtunut, huuhtelu varmasti vain pahentaa tilannettasi.

Yersiniassa tms. tuon paineen tunnun lisäksi voi olla kirvelyä peräsuolen alueella. Vaivasi ei todellakaan välttämättä liity bakteeritulehdukseen. Sinuna kokeilisin tasapainottavia kuituvalmisteita (esim. Lepicol) ja sen kanssa paljon nestettä. Niin, ja ulosteviljelyn vastauksen saa reilussa viikossa. Kotona otetut näytteet (välineet labrasta) vain kiikutetaan labraan.

• Vikkelä suoli
        tulib kirjoitti:

Ainakin yersinia voi oirehtia juuri noin; ripuli, joka kuitenkin tuntuu enemmän ummetukselta, kun suoli ei kunnolla tyhjene.

En todellakaan suosittelisi suolihuuhtelua! Kun bakteerikanta selvästikin on epätasapainossa ja suoli on mahdollisesti tulehtunut, huuhtelu varmasti vain pahentaa tilannettasi.

Yersiniassa tms. tuon paineen tunnun lisäksi voi olla kirvelyä peräsuolen alueella. Vaivasi ei todellakaan välttämättä liity bakteeritulehdukseen. Sinuna kokeilisin tasapainottavia kuituvalmisteita (esim. Lepicol) ja sen kanssa paljon nestettä. Niin, ja ulosteviljelyn vastauksen saa reilussa viikossa. Kotona otetut näytteet (välineet labrasta) vain kiikutetaan labraan.

Kansanterveyslaitoksen mukaan yersinia on Suomessa harvinainen (vuodessa 600-900) tapausta ja tärkeimmät oireet ovat kuume, ripuli, vatsakipu ja oksentelu. Näistä minulla on ollut jonkinlaista ripulia ja ajoittaista vatsakipua (joka selkeästi johtuu kaasusta). Kirvelyäkään ei ole ollut, eikä umpisuolentulehdusmaisia kipuja.

Illalla on siis edelleenkin suolihuuhtelua ohjelmassa. Avopuolisokin innostui ostamaan itselleen oman pussin ja letkun...

• apteekista

tuntuu aika tutuilta nuo sun oireet! eli toiminnallista vaivaa... ärtynyt paksusuoli

• Vikkelä suoli

Suolihuuhtelu oli yllättävän nopea ja helppo juttu. Tein sen eilen ja tänään suoli on toiminut normaalisti (verrattuna aiempiin vaivoihin). Join tosin myös Molkosan-nimistä litkua, joka maistui ehkä lähinnä kirkastetulta oksennukselta. Jompikumpi tai molemmat siis auttoivat, saa nähdä kestääkö vaikutus pidempään.

• The

Tuon sinun kirjoituksen perusteella kyseessä saattaa olla ärtyneensuolen oireyhtymä? Vika on toiminnallinen joka aiheuttaa erillaisia ulostamisvaivoja,närästysta,mahakipua koko vatsan alueella.Jos kyseessä on toiminnallinen vika niin siihen ei liity mitään vaarallista mutta se ei tarkoita että mitään vikaa ei olisi.http://www.gastrolab.net/ksarty.htm tuosta osoitteesta löytyy tietoa aiheesta.Kuitenkin jos vaivoja on ollut kauan niin kannattaa varata aika suoraan gastroenterologille koska vaivasi voi olla myös jotain muuta.Minulla itsellä tuli noin vuosi sitten selittämättömiä maha vaivoja ja monien tutkimusten jälkeen minulle todettiin juuri tuo ärtyneensuolen oireyhtymä.Luulen että samasta vaivasta on kysymys myös sinulla sillä tämä vaiva on hyvin yleinen, nimenomaan nuorilla ihmisillä. Itse olen 21-vuotias...Kirjoita jos on jotain kysyttävää...

• Maitopoika

Ennen kuin alat miettiä kaikenmaailman
      ihmedieettejä, kannattaa kokeilla
      onko kyseessä ihan tavallinen laktoosi-intoleranssi.

Oireet kuulostavat hyvin tyypillisiltä..
      eli usein kakille, mutta tulos jää vähäiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe