Sopiva lemmikki 16-vuotiaalle?

Tytteli16

Meillä on tällä hetkellä kissa ja koira, mutta silti olen aina halunnut lisää lemmikkejä. Vähän aikaa sitten äiti suostui siihen, että saan ostaa itselleni akvaarion jos maksan ja hoidan sen itse. Olen etsinyt jo neljä viikkoa tietoa akvaariosta ja kaloista ja käynyt katsomassa sopivaa akvaariota, mutta sitten tulikin mieleeni eräs asia. Tykkään eläimistä, joita voin kosketella ja pitää kädessä.

Eli mitä lemmikkiä suosittelisitte minulle niin, että voisin hoitaa sen itse eikä se tarvitsisi kovin isoa häkkiä/terraariota (siis jos ehdotat tälläistä eläintä, joka tuollaista tarviaa). Ja lemmikin tulisi olla kissaa pienempi :)

Itse olen miettinyt kilpikonnaa, jonkinlaista kania tai marsua, rottia tai jotain liskoa. Kaneja ei kai voi pitää sisällä? Jos ei niin se ei sitten käy. Marsut on kyllä todella suloisia :) Rotat (niitä pitää olla kai vähintään kaksi) tarvitsevat muistaakseni aika ison häkin? Vaikka kyllähän marsukin tietysti tilaa häkkiinsä tarvitsee.

No...ehdotelkaa jotain eläintä. Kertokaa sen hoidosta, häkin ym. hinnoista, keskimääräisestä eliniästä ja voiko sitä pitää vaikkapa ulkona jos sen seurassa on.

76

7036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marsunarsu

Marsut ovat mukavia, oikein pidettynä ja hoidettuna seurallisia kuikuttajia. Mutta ne ovat myös laumaeläimiä, joten kaksi vähintään olisi hankittava.

Elinikä keskimäärin 4-8vuotta, häkin koko kahdelle marsulle n.120x60cm, mutta se on minimi, mitä isompi häkki, sen parempi. Valmishäkit ovat kalliita, mutta on vähän huokeampiakin vaihtoehtoja, mm. "taikakuutiot". Vaativat (mieluiten) päivittäisen jaloittelun häkin ulkopuolella.

Voi/saa pitää ulkona vahdittuna häkissä, kunhan lämpötila on n. 20c ja häkissä oltava tarjolla vettä ja auringonsuoja.

Ruokinnasta vähän: tarvitsee päivittäin C-vitamiinilisää (ns. c-rakeita) ja laadukkaita pellettejä, sekä kuivaa heinää koko ajan tarjolla, tuoretta joskus (kannattaa ottaa selvää mitä voi antaa).

Marsut maksavat eläinkaupassa jopa 80€, mutta sieltä ei kannata ostaa, vaan kasvattajalta, jotta saisit terveitä marsuja. Kasvattajilla hinta vaihtelee ehkä 30-60€/marsu.

Marsuista on hyvin tietoa netissä mm. www.marsut.net
      Kirjoista suosittelen vain Arja Linnavuoren kirjoja mm. "marsu voi hyvin".

Kyllähän kaneja voi totta kai pitää sisätiloissa. En usko että kaikilla on sitä navettaa/tallia ketkä kanin omistaa... :) Kaneja minulla ei ole ollut niin pitkään aikaan, että osa kanitiedoistani on jo haihtunut taivaan tuuliin, joten en niistä voi paljoa kertoa. Mutta onnellisimmillaan ovat lajitoverin seurassa nekin! Elinikä noin 6-10v.
      Vaativat kyllä ison häkin tai sitten jatkuvan vapaanaolon, jolloin saakin varautua jyrsittyihin paikkoihin ja suureen määrään papanoita pitkin poikin (no, kyllä marsuiltakin papanoita tulee ihan kiitettävästi).

Kilpikonnista ainakaan suokilpikonnaa en suosittele, jos et kerran halua isoa terraariota. Mm. punakorvakilppari tarvitsee suositusten mukaan 400 litran terran. Ja suodattimetkin jne. maksaa kyllä tarpeeksi... Maakilpikonnista ei ole juurikaan kokemusta.

Rotat ovat kanssa seurallisia, mutta mielestäni vaativat myös juuri paljon sitä häkkitilaa. Elinikä n.3v, hinnoista en tiedä. Lisätietoa rotista löytyy mm. Suomen Kesyrottayhdistys Ry:ltä.

Liskot ovat lähinnä katseltavia lemmikkejä. No, jotkut berberinskinkit "tykkäävät" kiipeillä ihmisen pään päälle loikoilemaan, mutta eivät ne mitään paijailulemmikkejä ole, kuten ei käärmeetkään.

Sitten on tietysti gerbiilit ja hiiret, jotka eivät valtavia tiloja tarvitse (vaikka tila ei kai ole niillekään pahitteeksi).

Miettisin kyllä pitkään ennenkuin hankkisin kissa/koiratalouteen jyrsijöitä... Kissa kun saattaa livahtaa helposti huoneeseen, vaikka kuinka tarkkana yrittäisi olla.

• Tytteli16

Mikä eläin tulisi suurinpiirtein kaikista halvimmaksi? Siis siinä vaiheessa kun ostetaan häkki ja sinne kuuluvat tavarat.

Minkähintaisia häkit yleensäkin ovat?

• ...
        Tytteli16 kirjoitti:

Mikä eläin tulisi suurinpiirtein kaikista halvimmaksi? Siis siinä vaiheessa kun ostetaan häkki ja sinne kuuluvat tavarat.

Marsuni häkki maksoi noin. 90 €, voit saada halvemmallakin... Hamsterin häkki tulisi varmaan havemmaksi. Ja gerbiilien. Ja muiden pienempien jyrsijöiden, joilla on pienempi häkki. Jostai voit saada köytetyn mutta silti hyväkuntoisen häkin halvemmalla.

• ...
        ... kirjoitti:

Marsuni häkki maksoi noin. 90 €, voit saada halvemmallakin... Hamsterin häkki tulisi varmaan havemmaksi. Ja gerbiilien. Ja muiden pienempien jyrsijöiden, joilla on pienempi häkki. Jostai voit saada köytetyn mutta silti hyväkuntoisen häkin halvemmalla.

Sori kirjoitusvirheet!!1

• hmm
        ... kirjoitti:

Sori kirjoitusvirheet!!1

Oletko ajatellut pitää jyrsijän omassa huoneessasi tai vastaavaa? Niiden pitäisi saada olla vapaana päivittäin, ja kissataloudessa se voi olla aika hankalaa. Koira voi jyrsijään tottuakin (kovin metsästysviettinen ehkä huonommin), mutta kissalle on vaikea tehdä selväksi ettei eläintä saa jahdata.

Jos sinulla on valmiina tila, jossa voit vapaanaoloa tarjota, suosittelisin ehkä marsua tai kania. Molemmat ovat onnellisempia lajitoverin kanssa, mutta on minulla ollut molempia yksittäinkin. Kani sopii sisälle aivan yhtä hyvin kuin marsu, mutta se tarvitsee enemmän vapaanaoloaikaa, omani on irrallaan aina kun olen kotona. En osaa sanoa kumpi tulisi halvemmaksi, kuivikkeet ja ruoka maksavat suunnilleen yhtä paljon. Häkki on tietysti sitä parempi mitä suurempi se on. Molemmissa eläimissä on puolensa, katsele vaikka kirjastosta opuksia ensin ja mieti sitten.:) Huomaa tosin, että hoito-ohjeet ovat muuttuneet paljon vanhempien kirjojen ajoista, päivitettyä tietoa saa netistä hyvin. Omakohtaisen kokemukseni mukaan marsu viihtyisi paremmin sylissä, mutta tämähän voi vaihdella yksilöittäin. Kani oppii useimmiten helpommin sisäsiistiksi.

• maasupilami
        Tytteli16 kirjoitti:

Jos ostat eläimen sillä verukkeella mikä oli halvin niin kannattaa varmaan odottaa vielä koko asian kanssa. Mitäs teet jos lemmikkisi sairastuu yht äkkiä ja se pitää heti viedä lääkäriin?SE ON KALLISTA JA SE PITÄÄ MAKSAA HETI!Olet vielä sen verran nuori että tuskin käyt töissä jotta voit laittaa rahaa säästöön tällaisia tapauksia varten?Ja äiti ei varmaan mielellään maksa jos SINUN vastuullesi lemmikki otetaan?Siis; ota lemmikki tarkoin harkiten, minkä lemmikin todella haluat, et sitä mikä halvin!Eläimet tosi erilaisia esim.rotta=hiiri.

• Sotimme VETERAANIT!!
        Tytteli16 kirjoitti:

moi marsu ja kani ja hamsteri ja kaloja ja niin edelleen

• Apua tarvitseva

Mulla on pulma! Mä haluaisin lemmikin, jonkun pienen, esim marsun tai kanin. Mutta meillä on kissoja ja pelkään että ne haavottaa sitä lemmikkiä.
        Rottakin olis kiva, ei veis niin paljoa tilaa, mutta kissat, ja isi vihaa rottia. Kilpikonnakin olis kiva mutta kukaan ei ota mua tosissaan, kun sanon hankkivani sellasen. Koiraa olen aina toivonut mutta äiti sano että pitäis olla puolet vähemmän kissoja, enkä haluais että niitä kuolee... Mitenköhän olisi afrikkalainen kääpiösiili? Kertokaa siitä lisää.

• Apua tarvitseva
        Apua tarvitseva kirjoitti:

Mulla on pulma! Mä haluaisin lemmikin, jonkun pienen, esim marsun tai kanin. Mutta meillä on kissoja ja pelkään että ne haavottaa sitä lemmikkiä.
        Rottakin olis kiva, ei veis niin paljoa tilaa, mutta kissat, ja isi vihaa rottia. Kilpikonnakin olis kiva mutta kukaan ei ota mua tosissaan, kun sanon hankkivani sellasen. Koiraa olen aina toivonut mutta äiti sano että pitäis olla puolet vähemmän kissoja, enkä haluais että niitä kuolee... Mitenköhän olisi afrikkalainen kääpiösiili? Kertokaa siitä lisää.

Hei voisittako vastata tuohon ylempään? Please... ;(

• _Mistral_

KANI ON SISÄELÄIN, IHAN PIKKUTIEDOKSI USEAMMALLEKKIN. ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ PITÄÄ PIKKU PUPU-PARKAA ULKONA TALVIPAKKASILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KANI EI OLE MIKÄÄN ULKO ELÄIN, SE EI OLE JÄNIS TAI RUSAKKO!!!! JOS LUETTE ENKUN KIELEN KIRJOJA, ENKKULAISILLA ON PPAAAAAAAAAAALLLLJJJJJJJOOOOONNNNN LEUDOMMAT TALVET KUIN MEILLÄ TÄÄLLÄ SUOMESSA! HEI HALOO, ETTEKÖ TIIÄ EES TOLLASII?

• _Mistral_

Tottakai kani voi olla myös kesällä pihalla, kunhan ei nyt ihan talven pakkasiin viedä. kaneilla on melkein samat vaatimukset kuin marsuilla ja muilla jyrsijöilläkin, paitsi jos hankkii isomman niin koppia vähän suuremmaksi... Eli pitäkää nyt pikku järki näissä puheissanne!

• _Mistral_
        _Mistral_ kirjoitti:

Tottakai kani voi olla myös kesällä pihalla, kunhan ei nyt ihan talven pakkasiin viedä. kaneilla on melkein samat vaatimukset kuin marsuilla ja muilla jyrsijöilläkin, paitsi jos hankkii isomman niin koppia vähän suuremmaksi... Eli pitäkää nyt pikku järki näissä puheissanne!

(Ei ollu tarkotus loukata, sori :( )

• <h

miten niin kani ei voi olla ulkona talvella?Meillä kanit on aina ulkona,ja niille kasvaa syksyllä n.3-5 cm pitkä talvikarva.ne on aina ollut ulkona,ja kun on oiken kova pakkanen(-25),ne on vain paikallaan,ja pörhistää turkkia.Kaksi kania on aina samassa häkissä talvella...

• teresa1
        <h kirjoitti:

miten niin kani ei voi olla ulkona talvella?Meillä kanit on aina ulkona,ja niille kasvaa syksyllä n.3-5 cm pitkä talvikarva.ne on aina ollut ulkona,ja kun on oiken kova pakkanen(-25),ne on vain paikallaan,ja pörhistää turkkia.Kaksi kania on aina samassa häkissä talvella...

Ehkäpä sinulle sopisi joku hamsteri, syyrialainen tai sitten joku kääpiöhamsteri, gerbiili tai hiiri. Näitä suosittelen siksi että ne sopisivat hyvin helppohoitoisuutensa vuoksi, eivätkö ne tarvitse niin paljon seuraa kuin esim. marsut tai kanit. Gerbiileja, hiiriä tai hamstereita voi pitää hyvin huoneessasi vapaana muutamana iltana/päivänä viikossa, mutta koiran ja kissan täytyy olla sillon tietenkin eri huoneessa :) itselläni on gerbiilejä, sekä koira

• vivi
        <h kirjoitti:

on laitonta.se on e.suojelulaissa kiellettyä.

• eläimelle
        vivi kirjoitti:

on laitonta.se on e.suojelulaissa kiellettyä.

talviturkki kasvaa on laitonta pitää sisällä. Pahimillaan voi saada lämpöhalvauksen. Kyllä on ihan rodusta kiinni voiko totuttaa ulos.

• SAGURAI

joo ei kania saa pitää talvella pihalla mut älä ny hauku! :(

• SAGURAI
        SAGURAI kirjoitti:

joo ei kania saa pitää talvella pihalla mut älä ny hauku! :(

ööh tarkotin ton ylemmän kyllä tohon _Mistral_ :in ekan viestin jälkeen mut se meni väärään kohtaan... : )

• SAGURAI
        <h kirjoitti:

SAMPERIN ELÄINRÄÄKKÄÄJÄ!!!!!!!!!!!!!!!! >:-G sori vaa mutta voisit lukea enemmän vaikkapa eläinsuojelulakikirjaa!!!!! >:-(

• tap,tap

...minulla oli kaksi marsua valtavaaaaaaaaaan isossa pahvilaatikossa,jossa oli alla muovi ja siinä heinät juomapullot ja ruokailu ajallaan,,saivat juosta vapaana eri huoneessa missä kissa oli.Mutta aika kakkivaisia kyllä,pupukin oppii yhteen paikkaan vaan ei marsu.Kissa niitä vähän katseli ja taputteli,että ovatko sopivan lihavia,(kuten sepe susi possuja)..ei vaineskaan,ei tehnyt niille mitään...vanhuuteen kuolivat n.7 vuoden iässä,kissa eli 13v.Mutta kissa ja koira ovat kyllä jyrsijälle aina uhka.Mutta kalliiksi ei tullut...vihanneksia ja salaattia,vitamiineja ja vettä,heiniä ja voikukkia....yms.apilaa ei saa antaa ahmia..mutta ei yksinäistä marsua...ei.

• -tiina87

Minulla on ollut kani jota pidin sisällä isossa aitauksessa ja välillä se oli myös vähän pienemmässä häkissä. Kanit ovat suloisia mutta ne vievät tilaa. Toki pienessä häkissä voi pitää mutta sitten niitä tarvitsee juoksuttaa joka päivä.

Kanin ulkona pitämisestä sen verran, että kania ei voi pitää ulkona jos on liian kylmä tai kuuma. Meillä oli kanille oma ulko-häkki jossa oli verkko aitaus (myös pohja) ja sellainen koppi mihin pääsee turvaan jos pelottaa. :) Ulkoilutin kania myös valjaissa kesäisin.

Sunnuntaina ostan kaksi gerbiiliä,(joten en ole vielä selvillä ihan kaikesta) mutta gerbiilejä ei saa pitää häkissä. Terraariot eivät vie paljon tilaa mutta pitää muistaa, ettei terra ole liian pieni. (suomen gerbiili yh. sivuilla on laskuri: Kuinka monta gerbiiliä mahtuu terraarioosi)((muista jakaa luku kahdella))Terraarioksi kelpaa vanha akvaario, jonka voi saada todella halvalla ja joskus jopa ilmaiseksi.

Gerbiilit ovat melko helppohoitoisia ja hajutttomia :)

Itse päädyin gerbiileihin vaikka harkitsin myös muita pieniä jyrsijöitä esim. hiiriä.

Mutta netistä löytyy paaaaljon tietoa eri eläimistä, joten alahan vain googlettamaan. Näin löydät sinulle sopivimman lemmikin. :D

• Kanin omistaja

Kani ulkona -25 asteen pakkasessa!!!!???? jos vain tietäisin kuka olet, soittaisin heti paikalla eläinsuojeluviranomaisille! Kania ei saa pitää ulkona talvella eikä myöskään kesän helteissä! Säälin todella kanejasi, jotka henkensä kaupalla tärisevät talven pakkasessa liikkumattomana! Lemmikkikanit ovat jalostettuja ja sopeutuneet elämään lämpimissä sisätiloissa, eivätkä rusakoita!!!

• saavat
        Kanin omistaja kirjoitti:

Kani ulkona -25 asteen pakkasessa!!!!???? jos vain tietäisin kuka olet, soittaisin heti paikalla eläinsuojeluviranomaisille! Kania ei saa pitää ulkona talvella eikä myöskään kesän helteissä! Säälin todella kanejasi, jotka henkensä kaupalla tärisevät talven pakkasessa liikkumattomana! Lemmikkikanit ovat jalostettuja ja sopeutuneet elämään lämpimissä sisätiloissa, eivätkä rusakoita!!!

Ei meillä kanit nyt tuollaisessa pakkasessa ulos mene, samoin kun eivät helteelläkään. Saavat valita ihan itse. Ulkovarastomme on lämmitetty ja sieltä kaneilla on vapaa kulku ulos milloin haluavat. Eli jos vilu iskee pääsevät sisälle (koko ajan n. 18 astetta lämmintä) tai kesällä viileämpään jos on kuuma.
        Enään ei kaneja ole, koirat kun vievät kaiken tilan ja ajan.

• suski87

1-3 hiirtä tai yksi kääpiöhamsteri (talvikko tai kiinankääpiöhamsteri) mahtuu elelemään minidunassa (n. 50*35*27cm) tai vastaavan kokoisessa terraariossa. Uutena minidunia ja vastaavia saa 25-50 eurolla, käytettynä joskus jopa 5 eurolla. Hiiri urokset joita pidetään yksin maksavat monesti 5€/kpl ja naaraat joita tulee olla ainakin kaksi n. 7-10€/kpl. Kääpiöhamstereiden hinnat ovat n. 10-12€. Kumpikin lajeista on kaikkiruokainen ja helppohoitoinen. Elinikä on kummallakin melko alhainen, n. 1-3 vuotta, hiirillä usein lähempänä tuota yhtä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka hankintahinta on alhainen, eikä perushoitoon kulu paljoakaan rahaa, eläimen sairastuessa eläinlääkäriin voi kulua eläimen hankintahinta moninkertaisesti.

Lajeista löytyy hyvin tietoa mm. osoitteista:

http://hiiret.fi/
      http://hiirifoorumi.net/
      http://hamsteriyhdistys.net/
      http://www.hamsteri.info/

Kaneja, marsuja ja rottia kannattaisi tosiaan hankkia aina ainakin se kaksi. Kahdelle marsulle tai n. kilon painoiselle kanille kannattaisi hankkia vähintään 120*60cm häkki, isommille isompi. Kahdelle urosrotalle sopii esim. 100*50cm kanihäkki, mieluiten korotettuna, kahdelle naarasrotalle suosittelisin vähintään 80*50*80cm häkkiä. Näidän häkkien hinnat vaihtelevat uusina ostopaikasta ja tarjouksista riippuen 49-200€, normaalihintaisina tavallisesti 89 eurosta ylöspäin.

Näistä kanit ja marsut ovat täysin kasvissyöjiä ja voivat elää jopa yli 8 vuotta, kääpiökokoiset kanit jopa 12 vuotta. Rotat elävät keskimäärin 2-3 vuotta. Kanien ja marsujen pääravintoa on kuiva heinä, jonka lisäksi annetaan pellettejä, tuoreruokaa (hedelmiä, kasviksia, vihanneksia..) ja kovaa jyrsittävää, marsuille myös c-vitamiinilisä. Rotat ovat kaikkiruokaisia, eli niiden ruokavalioon kuuluu myös liha, kala, maitotuotteet, puurot yms.

Kanit, marsut ja rotat olisi hyvä päästää päivittäin ainakin pariksi tunniksi jaloittelemaan, mieluiten pidemmäksi aikaa.

• Tytteli16

Kumpi eläin on teidän mielestänne sellainen, joka viihtyy enemmän ihmisen kanssa? Koska pidän enemmän isoista jyrsijöistä kuin pienistä niin päädyin noihin kahteen. Eli mainitkaa vaikka kummastakin haittapuolia ja hyviä puolia. Jos päädyn siihen tuloksiin, että hankin jompaa kumpaa kaksi, niin ne on sitten uroksia.

• Tytteli16 kirjoitti:

Kumpi eläin on teidän mielestänne sellainen, joka viihtyy enemmän ihmisen kanssa? Koska pidän enemmän isoista jyrsijöistä kuin pienistä niin päädyin noihin kahteen. Eli mainitkaa vaikka kummastakin haittapuolia ja hyviä puolia. Jos päädyn siihen tuloksiin, että hankin jompaa kumpaa kaksi, niin ne on sitten uroksia.

Minulla ei ole kokemusta marsuista, mutta rotista reilun kuuden vuoden ajalta sekä uroksista että naaraista.

On tosiaan hyvin pitkälle kiinni rottien luonteista, miten paljon ne ihmisen seurasta pitävät. Rotat on parasta hankkia kasvattajalta (http://www.kesyrottayhdistys.fi, jos kukaan ei ole vielä mainostanut), jolloin ne ovat ihmisiin tottuneita ja kesyjä.

Sukupuolten välillä omissani ei ole sinällään ollut eroa kiinnostuksessa ihmiseen. Yleensä urokset käsitetään rauhallisemmiksi (kun vanhenevat) ja naaraat vilkkaammiksi (osin n. viiden päivän välein toistuvan kiiman vuoksi), mutta omissa uroksissani on ollut myös jokunen ihan vanhuuteen asti vilkas yksilö. Kovin rauhallisia naaraita minulla ei ole ollut, mutta niitäkin on.

Omat rotat on kaikki tulleet kasvattajilta (yksi syntynyt kotona sijoituspoikueeseen). Tutustumisen jälkeen kaikki ovat olleet hyvin ihmisrakkaita ja minusta kiinnostuneita. Ihminen on kiipeilytelineenä yksi parhaita, hihoissa on kiva viipeltää jne. Edellyttäen, että rotat saavat paljon ihmisen huomiota ja rakkautta, ne myös antavat sitä takaisin. Menet häkille ja avaat luukun - ja sieltä tunkee lauma rottia syliisi. Oma asennoitumisesi on ratkaisevaa. Omissani on ollut ja on nytkin rottia, jotka eivät ihmisen kyljessä tykkää kiehnätä, mutta nekin pitävät seurastani - omalla tavallaan. Jaloittelun aikana jos istuu lattialla saa varmasti pikkuystävien seuraa.

• on ollut
        Tytteli16 kirjoitti:

Minulla on ollut molempia, marsuja ja rottia. Sydän meni kuitenkin noille rotille. Molemmat tarvitsevat kyllä paljon seuraa ja tilaa. Marsuja on ainakin täälläpäin helpompi saada, rotat tosin maksavat vähemmän.
        Minun korvaan nuo häkkien hinnat kuulostaa hurjilta. En ole ainuttakaan häkkiä ostanut uutena, kirpputorilta ja kallein oli marsun häkki (15e). Kokoilen niistä sitten tarpeeksi ison itse. Eikä niin isoja häkkejä ole kyllä missään eläinliikkeessä vastaan tullut. Ja alle 40e hintaan (siis kaikkien häkkien) olen päässyt.
        Olen itse jotenkin kokenut rotat vaativimmiksi seurusteluun kuin marsut. Molemmissa on ollut kyllä vähemmän sosiaalisia yksilöitä.
        Rotat tietysti vähän vikkelämpiä ja siksi vapaana pidettäessä vaikeampi vahtia. Toisaalta et voi lähteä ulos marsu olkapäällä ja luottaa sen itse siinä pysyvän.
        Marsuja olen monesti nähnyt myös vain yhden ja ainakin on vaikuttanut pärjäävän hyvin, rotat taas ei (paitsi yksi erakkoni joka ei hyväksy ketään muita rottia, tästäsyystä hänet sainkin).
        Marsujen ruokinta on taas hieman (vain hieman) tarkempaa kuin rottien.

• hiiret

Sitten voikin käydä niin, että se hiiri tai kääpiöhamsteri päätyy kissan suuhun, mahdollisesti koirankin.

• niitä..

saa jopa ilmaiseksi jos osaa ettiä:) itsekkin "adoptoin" pari poikaa kun omistaja ei voinut enää huolehtia.

mutta tavallaan ne on vaativia ja vaikeita eläimiä mutta niinkin mukavia lemmikkejä kun olla voi. mut akvan min100 ja max200->300l

ja murkinät ym ym.. pitää sevittää mutta hyviä sivuja kyllä löytyy:) niitä voi koskea ja uittaa jne. ja saattaavat konnasta riippuen olla ihan (sosiaalisia lemmikkejä).

• jupu

mä tiedän ehkä mikä tähän käy gerbiili. mulla on kaks gerbiilii ja ne ei viä hirveesti tilaa ja ne ei haise ja ne on helppo hoitosia...sä löydät lisä tietoa sivulta gerbiili.fi...suosittelen>!!huom niitä pitää olla kyllä kasi mut kuitenki!!

• katri4

moi mullakin on gerbiilejä niitä on kolme koska ne ei viihdy yksin ja ne on tosi helppohoitoisia eikä haise niitä voi pitää kädessä ja ne on valtavan sööttejä mun kolme gerbiiliä maksoi yhteensä 24 euroa lisää tietoa saatte gerbiili.fi sivustolta.

• Hanna

Marsukin tarvitsee ison häkin, joten itselläni on molemmilla marsuilla 100/50 kokoiset häkit. Marsu on vilkas eläin, joka tarvitsee tilaa ympärilleen. Marsu taritsee myös lajitoverin, joten niitä päitäisi hankkia aina kerrallaan 2. Itse tein sen virheen että hankin 2 urosta, mutta eri aikoihin. eivät tule siis toimeen keskenään, joten olen sijoittanut ne eri häkkeihin ja häkin vierekkäin. Pidemmän päälle, kun tarvikkeet on hankittu, ainoastaan marsun ylläpito maksaa. Kuukaudessa isoin menoerä on lähinnä puru, joka tällähetkellä maksaa faunattaressa päälle 6 euroa/pussi (pussi on iso). Itse tykkään marsuistani paljon, ja suosittelen marsua sinulle, jos jaksat huolehtia siitä sen elin iän n 4-8 vuotta. Jotkut yksilöt voivat elää vieläkin kauemmin.

• Jusseli pusseli

Kyllä kyllä niitä sinne terraarioon on monia lemmikiejä..!!! Itselläni on terraariossa 3 Gerbiiliä

• ......

Tämän kysymyksen ratkaisee varmaan kuinka pitkäikäisen lemmikin haluat? Marsut elävät keskimäärin 4-6 vuotta mutta voivat saavuttaa jopa kymmenen vuoden iän. Rotat taas elävät selkeästi lyhemmän elämän 1,5-2 vuotta.

• on ollut
        ...... kirjoitti:

Tämän kysymyksen ratkaisee varmaan kuinka pitkäikäisen lemmikin haluat? Marsut elävät keskimäärin 4-6 vuotta mutta voivat saavuttaa jopa kymmenen vuoden iän. Rotat taas elävät selkeästi lyhemmän elämän 1,5-2 vuotta.

7 rottaa plus nykyiset. Kaikki pois menneet elivät yli 2,5-vuotta. Nyt vanhin täyttää elokuussa 3 ja on ihan yhtä pirteä kun nuoremmat :) Toisaalta myös jokainen koirani on elänyt reippaasti yli keski-iän.
        Mutta tuo että rotan elinikä selvästi lyhyempi on totta.

• lisää....
        on ollut kirjoitti:

7 rottaa plus nykyiset. Kaikki pois menneet elivät yli 2,5-vuotta. Nyt vanhin täyttää elokuussa 3 ja on ihan yhtä pirteä kun nuoremmat :) Toisaalta myös jokainen koirani on elänyt reippaasti yli keski-iän.
        Mutta tuo että rotan elinikä selvästi lyhyempi on totta.

ketjunaloittajalla oli jo kissa ja koira. Jospa keskittyisit täysipainoisesti niiden hoitoon,et tarvitse silloin muita lemmikkejä. Esimerkiksi minulla on koira,jonka kanssa teen päivittäin noin 3-4 tuntia lenkkeilyä ja lisäksi koulutusta,eli aikaa kuluu noin 6-7 tuntia.

• asiaan...

Olet 16-vuotias ja luultavasti jonkun vuoden päästä muutat omillesi? Mihin lemmikki silloin? Ovatko vanhempasi halukkaat hoitamaan sen koko loppuelämän ajan?
        Moniin (liian moniin) vuokra-asuntoihin EI SAA ottaa mitään lemmikkiä ja mihis sen sitten laitat, kun luultavimmin aluksi asut vuokralla!
        Riippuu tietty missä päin Suomea asut, mutta mun kantani äitinä on, EI MINKÄÄNLAISTA UUTTA ELÄINTÄ TÄSSÄ VAIHEESSA!!

Kun mun murkkuikäinen vaati koiraa otimme kahdeksi viikoksi koiran hoitoon. Kun aika oli lopussa ja murkkuni näki vielä bussinlattialla koiran ulostetta (ripuli) niin hän sanoi hartaana: Ei otetakkaan koiraa.
        Tätä koetta suositan kaikille, joiden murkut riskaa lemmikkiä itselleen.

Mikäli asut vielä pitkään kotonasi niin voisitko hankkia akvaarion ja TODELLA huolehtia, ettei kissa pääse käpälällään hämmentämään kaloja ja popsimaan parempaan talteen!

• kun muuttaa pois kotoa
        asiaan... kirjoitti:

Olet 16-vuotias ja luultavasti jonkun vuoden päästä muutat omillesi? Mihin lemmikki silloin? Ovatko vanhempasi halukkaat hoitamaan sen koko loppuelämän ajan?
        Moniin (liian moniin) vuokra-asuntoihin EI SAA ottaa mitään lemmikkiä ja mihis sen sitten laitat, kun luultavimmin aluksi asut vuokralla!
        Riippuu tietty missä päin Suomea asut, mutta mun kantani äitinä on, EI MINKÄÄNLAISTA UUTTA ELÄINTÄ TÄSSÄ VAIHEESSA!!

Kun mun murkkuikäinen vaati koiraa otimme kahdeksi viikoksi koiran hoitoon. Kun aika oli lopussa ja murkkuni näki vielä bussinlattialla koiran ulostetta (ripuli) niin hän sanoi hartaana: Ei otetakkaan koiraa.
        Tätä koetta suositan kaikille, joiden murkut riskaa lemmikkiä itselleen.

Mikäli asut vielä pitkään kotonasi niin voisitko hankkia akvaarion ja TODELLA huolehtia, ettei kissa pääse käpälällään hämmentämään kaloja ja popsimaan parempaan talteen!

voi ottaa eläimet mukaan!!! kyllä eläin kestää muuttamisen. ei kaikki täysikäiset hillu ympäriinsä vaan pystyy myös hoitaa eläimensä itse. ennemmin luulisi 16 vuotiaan keksivän paljon muuta tekemistä kun kotona oleminen. vaihtoehtoja löytyy varmasti vuokra-asunnoissa. minä en ole semmoisesta kuullutkaan että ei esim häkkieläintä saa tuoda.
        rotat ja gerbiilit on kivoja. akvaario on mun mielestä tylsä ja työläs. ei niitä kaloja voi paijailla ja helliä. vihervesiagama-lisko on helppohoitoinen ja mukava, ja pysyy vaikka olkapäällä, on myös kivan kokoinen.

• miten aika riittää?
        lisää.... kirjoitti:

ketjunaloittajalla oli jo kissa ja koira. Jospa keskittyisit täysipainoisesti niiden hoitoon,et tarvitse silloin muita lemmikkejä. Esimerkiksi minulla on koira,jonka kanssa teen päivittäin noin 3-4 tuntia lenkkeilyä ja lisäksi koulutusta,eli aikaa kuluu noin 6-7 tuntia.

oletko työtön vai eikö sinulla ole muuta elämää? ihan jees siis koiralle ja sinulle mutta mietin omaa päivääni... ei millään tommosia tunteja riitä jos pitää nukkuakkin

• perustelee
        kun muuttaa pois kotoa kirjoitti:

voi ottaa eläimet mukaan!!! kyllä eläin kestää muuttamisen. ei kaikki täysikäiset hillu ympäriinsä vaan pystyy myös hoitaa eläimensä itse. ennemmin luulisi 16 vuotiaan keksivän paljon muuta tekemistä kun kotona oleminen. vaihtoehtoja löytyy varmasti vuokra-asunnoissa. minä en ole semmoisesta kuullutkaan että ei esim häkkieläintä saa tuoda.
        rotat ja gerbiilit on kivoja. akvaario on mun mielestä tylsä ja työläs. ei niitä kaloja voi paijailla ja helliä. vihervesiagama-lisko on helppohoitoinen ja mukava, ja pysyy vaikka olkapäällä, on myös kivan kokoinen.

en epäile ettei nuori hoitaisi lemmikkiään myös omassa boxissaan kun on eläinrakas luonne.

Fakta vain on että eläimet ovat suuri este vuokrakämpän saannille nykyään. Kun etsimme teinin kanssa hälle asuntoo, niin 50 vastauksesta about 48 ilmoitti, ei lemmikkejä, ei tupakointia!!

Hänellä ei silloin ollut edes sitä LEMMIKKIÄ, mutta aikeissa hankkia kissa. Joten tämä on tosi!
        Nykyään kun vuokranantajilla on vara valita asukkinsa!

• deguja ;)

itselläni siis deguja neljä kappaletta. Pojat Tiku, Taku, Osmo ja Bruno. tarvitsevat kyllä aikas ison ja korkean tilan koska ovat oravan sukulaisia eli pitävät kiipeilystä. Todella helppohoitoisia ja hajuttomia. Ja kaiken kukkuraksi päiväeläimiä, toisin kuin monet muut jyrsijät.
        Degut oppivat hyvin käsittelyyn ja ovat hyvin sosiaalisia eläimiä. Täytyy vaan muistaa että ne ovat laumaeläimiä, eli vähintään kaksi yhteen.
        Ruokinta on hyvin tärkeää. Ei mitään missä sokeria koska saattavat sairastua hyvin herkästi sokeritautiin. Omien jätkien suosikit ovat "Degus special" ruokaseos sekä herkkuina maissinaksut joita saa eläinkaupasta.
        Suosittelen lämpimästi näitä eläimiä.
        Kiipeilypuuna terraariossa ihan luonnosta keträttyjä oksia. Kunhan on kaarnaa pinnassa. Kaarna on myöskin degujen yksi ravinnonlähde ;)

Onnea lemmikin hankintaan. En suosittele kyllä rottia, rottien pissa haisee todella pistävälle.

• tätä!
        perustelee kirjoitti:

en epäile ettei nuori hoitaisi lemmikkiään myös omassa boxissaan kun on eläinrakas luonne.

Fakta vain on että eläimet ovat suuri este vuokrakämpän saannille nykyään. Kun etsimme teinin kanssa hälle asuntoo, niin 50 vastauksesta about 48 ilmoitti, ei lemmikkejä, ei tupakointia!!

Hänellä ei silloin ollut edes sitä LEMMIKKIÄ, mutta aikeissa hankkia kissa. Joten tämä on tosi!
        Nykyään kun vuokranantajilla on vara valita asukkinsa!

Vaikka vuokraisännät voivatkin 'valita' vuokralaisensa, kuka menee ehdoin tahdoin mainostamaan, että aikoo tuodavaikkapa kanin häkin kera asuntoon asumaan??

Koska vuokraisännän puolesta on mielestäni naurettavaa kieltää esim häkkieläimet, joidenka vapaana olemistakin yleensä on syytä vahtia, eikä vahinkoja näin ollen pääse syntymään. Asun vuokralla neljättä vuotta asunnossa, missä lemmikit on kiellettyjä. Silti ei tullut mieleenikään muuttaessani jättää nyt 8-vuotiaita Hollannin kanejani porukoitten nurkkiin, kun aivan hyvin voin hoitaa ne kotonani ilman mtn vahinkoja kenellekkään!

Että nyt vaan kaikille järki ja harkintakyky omaan käteen!

t. Tyttö -86

• jos huushollissa tosiaan on koira, en suosittele kania koska ne säikähtävät kuolettavan sydärin veroisesti helposti ja vaativat paljon vapaata tilaa, mielellään kokonaisen isomman huoneen jossa myös heidän häkkinsä sijaitsee. Liian usein on saanut kuulla kuinka koira on päässyt livahtamaan huoneeseen ja vaikkei olekaan hampaitaan iskenyt kiinni, lyhyen hipan jälkeen on kanilla sydän pyssännyt :( kaninhan pitää päästä jokapäivä PALJON jaloittelemaan, sama koskee marsuja.

Luettuani tekstisi mieleeni tuli isokokoinen hamsteri :) Rotat toki tarvitsevat korkeusmielessä ison häkin jonne niille voi sitten laittaa vaikka riippumaton. Nehän ovat hyvin fiksuja kavereita ja tarvitsevat paljon aktiviteetteja. Ja MUISTA että aina pitää olla vähintään KAKSI rottaa, sama marsujen kohdalla. Monissa eläinkaupoissa ei edes suostuta enää yksinäiseksi marsua myymään, koska se ei ole hamsterin tapaan erakko. Rotat ovat myös paljon marsuja siistimpiä, ja kahden marsun häkki on VALTAISA kun ajattelee että häkin tulisi olla pöytätasolla jotta marsut kokoajan näkisivät mitä ympärillä tapahtuu, että jos minun pitäisi valita rottien ja marsujen välillä, kallistuisin rottiin.

• Hamsufanitus

Jos saan ehdottaa niin ajattele hamsteria ensi sijaisesti. Ovat kyllä pieniä ja ehkä eivät niin seurallisia, mutta sekin riipppuu yksilöstä ja mihin tottuu. Itselläni on ollut 3 hamsteria. Ensimmäinen oli jo poikasesta asti totutettu käsittelyyn ja oli sosiaalinen tuli kädelle vapaaehtoisesti ja oli muutenkin seurallinen. Toista hamsteriani ei oltu totutettu käteen pienestä pitäen vaan sitä oli vain kerran aikaisemmin käsitelty ennen, kuin se tuli minulle. Siitäkin tuli suhteellisen kesy. Viimeisin hamsteri oli vähiten sosiaalinen mikä minulla on ollut, mutta kyllä sekin viihtyi seurustelemassa. Hamstereista sanotaan, että ne ovat yksin eläjiä, mutta ne kyllä tottuvat ja jopa tunnistavat hoitajansa. Hamsteri pärjää pari päivää omillaan mikäli sillä on riittävästi vettä, kuivaruokaa ja pilaatumattomia tuore ruokia Ja muut puitteet ovat kunnossa. Olet ilmeisesti 16 vuotias ja sinulla on luultavasti paljon menoa, siksikin suosittelisin hamsteria, "se ei ole riippuvainen sinun menoistasi" Ja on kaiken lisäksi iltaeläin, että saisit tehdä koulujutut yms harrastukset rauhassa ja sitten hoidella hamsteriasi. Inhottava sanoa, mutta ne ovat myös lyhyt ikäisiä 2-4 vuotta. Tällöin sinua ei olisi sidottu 20 vuodeksi. Tarvikkeet maksavat arviolta 150 € jos ostaa uutena.

• Hamsufanitus kirjoitti:

Jos saan ehdottaa niin ajattele hamsteria ensi sijaisesti. Ovat kyllä pieniä ja ehkä eivät niin seurallisia, mutta sekin riipppuu yksilöstä ja mihin tottuu. Itselläni on ollut 3 hamsteria. Ensimmäinen oli jo poikasesta asti totutettu käsittelyyn ja oli sosiaalinen tuli kädelle vapaaehtoisesti ja oli muutenkin seurallinen. Toista hamsteriani ei oltu totutettu käteen pienestä pitäen vaan sitä oli vain kerran aikaisemmin käsitelty ennen, kuin se tuli minulle. Siitäkin tuli suhteellisen kesy. Viimeisin hamsteri oli vähiten sosiaalinen mikä minulla on ollut, mutta kyllä sekin viihtyi seurustelemassa. Hamstereista sanotaan, että ne ovat yksin eläjiä, mutta ne kyllä tottuvat ja jopa tunnistavat hoitajansa. Hamsteri pärjää pari päivää omillaan mikäli sillä on riittävästi vettä, kuivaruokaa ja pilaatumattomia tuore ruokia Ja muut puitteet ovat kunnossa. Olet ilmeisesti 16 vuotias ja sinulla on luultavasti paljon menoa, siksikin suosittelisin hamsteria, "se ei ole riippuvainen sinun menoistasi" Ja on kaiken lisäksi iltaeläin, että saisit tehdä koulujutut yms harrastukset rauhassa ja sitten hoidella hamsteriasi. Inhottava sanoa, mutta ne ovat myös lyhyt ikäisiä 2-4 vuotta. Tällöin sinua ei olisi sidottu 20 vuodeksi. Tarvikkeet maksavat arviolta 150 € jos ostaa uutena.

itselläni on ollut yksi kultahamsteri, loput venakkoja: yht. 6, joista vain yksi säilyi hamaan kuolemaansa ärtyisänä erakkona. Kaksi viimeistä hamsteriani, Mathilda ja Miette olivat kyllä erityisen seurallisia hamstereiksi! Miette rupesi nousemaan takajaloilleen ja hieroskelemaan käpälillään häkin seiniä heti kun kuuli että joku tuli huoneeseen, ja sisko Mathilda viihtyi lopulta niin paljon kädessäni että välillä kapusi oitis takaisin kun juuri olin häkkiin laskenut :)

Minäkin ajattelin hamsteria tälle henkilölle osittain siksi, että hän ei enää pitkään kotona asusta (hamsterien ikä) ja koska heillä jo on kissa ja koira huushollissa, hamsterin helppohoitoisuus. Vaikka sen tuleekin päästä välillä lattialle jaloittelemaan, tarve ei ole yhtä suuresti vaadittu kuin marsuilla ja kaneilla, eikä hamstereita ole pakko ostaa kahta kerralla erakko-luonteen takia. Ja on tosiaan halpa lemmikki kun ajattelee vielä lukioikäisen lompakon paksuutta :) On muuten hönöä kun ihmiset luulevat että koska hamsteri on erakko, se ei olisi seurallinen =/ kuten sanoit, tottuessaan ja luottaessaan hoitajaansa, ne ovat mitä seurallisimpia suloisia vipeltäjiä, ja osoittavat kyllä sen omalla tavallaan. Eka hamsterini tykkäsi hirmuisesti kavuta olkapäilleni ja kun katselin tv:tä viltti päälläni, hän joko nukahti syliin tai kapusi niskaani tukan ja viltin väliin

• Bellsss

Parempaa lemmikkiä en voisi toivoa ja olen itse 17-vuotias. Koirasta olisi seuraa lenkillä ja se piristää. Pieni. Sekarotuinen tai vaikka terrieri tai pinseri (tosi pikkune). Valitettavasti en sellasta itse saa ainakaan heti.

Häkki elukat on ihan kivoja, mut voin sanoo et ainakin kani haisee julmetusti ja papanoita tulee AIVAN koko ajan. Marsua suosittelen siis häkki eläinten puolesta. :)

• siltä kantilta että

kohta oot täysi-ikäinen ja viihdyt vähemmän himassa. Kuka sit hoitaa sun marsut, gerbiilit, kanit ja muut pupeltajat? Äiti?

• janita27

"Eli mitä lemmikkiä suosittelisitte minulle niin, että voisin hoitaa sen itse eikä se tarvitsisi kovin isoa häkkiä/terraariota (siis jos ehdotat tälläistä eläintä, joka tuollaista tarviaa). Ja lemmikin tulisi olla kissaa pienempi :)"
      Olet kuitenkin JO 16-votias, joten etköhän pysty hiolhtimaan mistä tahansa lemmikistä ihan itse, kunhan otat sen oikeasta hoidosta selvää ja sitoudut siihen.

Mulla on ollut 7-vuotiaasta saakka lemmikkejä, jotka olen aina hoitanut ihan itse. Vanhempien homma on vain ollut katsoa että hoidan ja jos en hoida, niin itken ja hoidan ;) Ts. meillä on perheessä ollut aikanaan se periaate, että lemmikkejä saa hankkia, kunhan ne hoitaa. Lisää ei olisi tullut, jos entisistä huolehtimisen kanssa olisi vähänkään takunnut. Jollen olisi hoitanut, olisivat lmmikitä lähteneet meiltä alta aikayksikön uuteen kotiin, eikä uusia olisi saanut ikinä!

Iästäsi vielä sen verran, että et välttämättä asu enää kauan kotona. Jos suunnitelmissasi on lähteä opiskelemaan toisaalle, otathan tämän huomioon myös lemmikkiä valitessasi. Opiskelija-asunnot ovat kiven alla ja valintakriteerit asuntoihin myös kovat. Monissa opiskelija-asunnoissa on sääntönä, että lemmikkejä ei saa pitää! Näin ollen suosittelisin valitsemaan tässä tapauksessa lyhytikäisen lemmikin, jollei tarkotus ole jättää sitä sitten elämäntilanteen muuttuessa vanhempien kontolle. Tilanne voi muuttua muutenkin. Voit vaikka aloittaa seurustelun allergisen pojan kanssa. Tuo 16 on monella tapaa haastava ikä lemmikinhankinnalle ja lmmikinhankinnassa tulee ottaa mahdollisesti muuttuvat elämäntilanteet huomioon niiltä osin, kuin se on suinkin mahdollista.

• viesti...

mä kirjoitin äidin näkökulman asiaan, mutta sä olet oivaltanut vielä monta uutta asiaa.
        Hienoa, olet vastuuntuntoinen nuori ja kotikasvatuksesi on ollut mallikasta! Juuri näin tulee lemmikkien kanssa toimia.

Hyvää kesää Sinulle! t: se äiti

• koirahullu

Mikset voisi tiedustella eläintä vaikka eläinsuojeluyhdistyksistä? Kodittomia eläimiä on paljon ja ne tarvitsee kotia. Hinnatkaan ei ole pahoja kun vertaa mitä kasvattajat tai eläinkaupat vaikka kaneja myy. Siinä tulisi taas yksi kani tai vaikka kilppari onneliseksi kun saa uuden kodin.

• Halipupu

Hei,

Itse hankin ensimmäisen oman lemmikkini 23-vuotiaana ja silloin otin kanin. Nyt pupuja on 3 ja lisäksi innostuin myös hamsterista ja gerbiileistä. Oli meillä hetken aikaa kaksi marsuakin, jotka asustelivat 120cm pitkässä häkissä. Olivat ihania, mutta valitettavasti aiheuttivat minulle allergiaa.

Kannattaa huomioida siis myös tuo allergia. Voipi tulla, vaikka ei olisi koiralle tai kissalle allerginen. Minulla ei ole ongelmia ollenkaan kanien tai hamsterin suhteen, mutta marsut saivat allergian päälle lähes saman tien, kun kotiutuivat.

Gerbiilit ovat olleet nyt meillä kolme päivää ja tuntuvat oikein ihanilta otuksilta :) Kannattaa tosiaan miettiä sitä omaa elämäntilannetta, voiko sitä ottaa eläimiä vaiko ei. Sinun kohdallasi tuo itsenäistyminen, jos se tapahtuu opiskeluitten takia, niin voi edessä olla joku koti, jossa ei hyväksytäkään eläimiä, joten siinä mielessä juuri vähemmän aikaa elävät eläimet sopivat paremmin. Hamsteri on pääosin ilta- ja yöeläin, joten siinä mielessä jos olet päivisin poissa, on aikaa seurustella iltaisin niin hamsteri on oivallinen lemmikki. Hamsterissa (esim. syyrialainen) on se, että se viihtyy yksinään paljolti ja on reviiritietoinen. Eli ei tarvitse hankkia samalla kertaa kahta hamsteria.

Gerbiileillä on taas tällainen 3 tunnin rytmi. Nukkuvat 3 tuntia ja touhuavat kolme tuntia. Ainakin näillä meidän gerbiileillä ja kasvattaja sen meille kertoikin ja olen voinut todeta, että puhe piti paikkansa. Vähintäänkin joku 3 tunnin touhuamisjaksoista osuu siihen aikaan, kun sinulla on aikaa puuhastella niiden kanssa. Gerbiilit ovat usein laumaeläimiä, joten niitä pitäisi olla ainakin kaksi. Tykkäävät jyrsiä kaikenlaista, jolloin pääsette hyvin eroon pahvilaatikoista ja yms. sen kun pistää gerbiileille, niin saavat aktiviteettia :D No juu...oikeastaan tärkeintä on se, että mihin päädytkin, otat selvää kunnolla tästä eläimestä ennen kuin lähdet sen hankkimaan.

Voin suositella myös eläimen ottamista sellaiselta, joka siitä joutuu esim. allergian vuoksi luopumaan. Usein nämä eläimet ovat kuitenkin hyvinpidettyjä ja ovat helposti käsiteltävissä. Mutta kannattaa tietysti kunnolla haastatella eläimiään poisantavia. Meillä nämä gerbiilit ja hamsteri tulivat juuri tällaisten tapauksien vuoksi ja niistä huomaa, että ovat tottuneet ihmisiin, ja eivät pelkää.

Uusi paikka on tietty alkuun aina eläimelle kova paikka, joten pitää olla malttia myös antaa sille aikaa tutustua uuteen ympäristöönkin. Suosittelen hankkimaan häkin yms. käytettynä, koska ne ovat usein käyttökelpoisia, vaikkeivat ole uusia ja pääset halvemmallakin.

Meillä on esim. gerbiilien ja hamsterin asumukset ilmaiseksi tulleita. Gerbiilien dunan saimme ystäviltämme, joilla oli joskus ollut gerbiilejä ja hamsterin mukaan saimme tarvikkeet, joita edellinen omistaja ei enää tarvinnut.

Laitan linkkejä, mistä kannattaa käydä katsastamassa, josko löytäisi sopivan eläimen ja tarvikkeet:

http://www.petsie.fi/market/

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/muut.htm

http://www.ovitz.net/ilmoitukset/

Tietysti myös Suomi24:n oma toripalsta, Keltainen pörssi ja Huuto.net ovat hyviä paikkoja etsiä tarvikkeita.

Onnea eläimen etsinnälle :)

• gsehfg

pussikuukkeli !!!!!

• Kissanainen85

Gerbiilit, hamsterit ym on melko halpoja kasvattaa ja ostaa.

Jos ei rahasta ole pulaa niin harkitse vaikka frettiä, kääpiösiiliä tai chinchillaa? Mikään ei estä ottamasta vähän erikoisempaa lemmikkiä kuin perusmarsu.

Itselläni ei ole jyrsijöitä ollut, mutta kavereiden luona vierailleena voin kertoa että marsut, kanit ja hamsteritkin aiheuttavat jonkin verran hajuhaittoja, sen sijaan gerbiilit eivät tunnu haisevan miltään. Toki kaikkien noiden häkit pitää säännöllisesti puhdistaa. Muutenkin gerbiili on parempi kuin esim hamsteri, koska hamsteri on yöeläin... (=heitä hyvästit yöunille...)

Mikäli tykkäät eläimiä käsissäsi pidellä, ei liskoeläimet ehkä ole hyviä, ei ne oo niin halittavia ja pörröisiä! :)

Ja kuten joku muukin kirjoittaja, kehotan ottamaan huomioon lemmikin eliniän, eli koska pian siirryt opiskelijaelämään, ja opiskelija-asuntoihin ei yleensä saa lemmikkejä ottaa, selvitä etukäteen miten kauan harkitsemasi eläin elää! Älä ainakaan ota kissaa tai koiraa jotka voivat elää jopa 20 vuotta... Kilpikonnat pitempäänkin!

Kivoja hetkiä karvaisten kavereiden parissa!

• Marsun omistaja.

Marsuja minulla on kaksi. Niiden hoitaminen on itse asiassa helppoa, ja pitkä ikä on plussaa. Marsu tarvitsee toki ison tilan, mutta häkkejä voi saada halvalla katsomalla suomi24:sen myydään -osastolta tai vaikka kirpparilta. Taikakuutiot maksavan n. 35euroa, ja niistä saa tehtyä hienon häkin. Muista, että virikkeitä voi tehdä itse. Netistä voi löytää marsuja, esim. Petsiestä, marsut.netistä, tai suomi24 myydään osastolta. Voi siis saada jopa ilmaiseksi.

• Mare_H

Hei

Itse ehdottomasti ottaisin rottia, minulla oli 3 rottaa. Poikaystaväni on niille allerginen joten hänen takiaan en ole lisää ottanut. Rotat ovat älykkäitä ja parhaita kavereita heti koiran jälkeen. Minulla rotat olivat marsuhäkissä eli olisko ollut 100x70cm tai jotain, aisaväli reilu 1cm. Minä voisin myydä tuon vanhan häkin ja tarvikkeet jos kiinnostaa niin mailaa [email protected]

• fdhfh

Ehdottaisin, että pitäisit edellisistä lemmikeistäsi (vieläkin) parempaa huolta. Rotat on mukavia lemmikkejä, seurallisia ja aika helppohoitoisia vaikkakin häkin peseminen on aika ärsyttävän työlästä välillä. Torilla oli myynnissä 2rottaa ja häkki hyvään hintaan 80e. Tunnen myyjän ja jos rottiin päädyt niin voin suositella näitä kahta kaveria, aivan ihania pikkuotuksia ovat. Seurallisia kuin mitkä ja kilttejä!
        Akvaariosta tuskin saat ainakaan mitään irti, itse en ainakaan tykkäisi tuijotella kaloja päivät pitkät.

• hyvin..
        fdhfh kirjoitti:

Ehdottaisin, että pitäisit edellisistä lemmikeistäsi (vieläkin) parempaa huolta. Rotat on mukavia lemmikkejä, seurallisia ja aika helppohoitoisia vaikkakin häkin peseminen on aika ärsyttävän työlästä välillä. Torilla oli myynnissä 2rottaa ja häkki hyvään hintaan 80e. Tunnen myyjän ja jos rottiin päädyt niin voin suositella näitä kahta kaveria, aivan ihania pikkuotuksia ovat. Seurallisia kuin mitkä ja kilttejä!
        Akvaariosta tuskin saat ainakaan mitään irti, itse en ainakaan tykkäisi tuijotella kaloja päivät pitkät.

Mietippä hyvin tarkkaan, ennen kuin otat minkäänlaista uutta lemmikkiä. Vaikka nyt saatat olla sitä mieltä, että pitäisit uudesta elukasta hyvää huolta saattaa asia olla olla muutaman vuoden päästä muuttunut. Sitten kun asut omassa kodissa on hyvä suunnitella lemmikin ottoa. Minäkin suosittelisin että pitäisit nykyisistä eläimistäsi vieläkin parempaa huolta ja odottaisit kunnes olet muuttanut omaan asuntoon (ellet aikonut vanhempien helmoissa elellä 30v). Saattaa olla että neuvot menevät kuuroille korville, mutta eläimiä ei pitäisi saada noin vaan ottaa! Ei varsinkaan 16v teinitytöt (eikä tää oo mitään dissaamista, oon itekki about saman ikäinen). Eläimet vielä yleensä tuppaavat jäämään vanhempien huoleksi kun elämään tuleekin jotain muuta mielenkiintoista.

• Ahvyli

Itse täytän ensikuussa 21 ja minulla on tässä pari vuotta ollut syyrialaisia hamstereita, lapsuusajoilta tuttuja lemmikeitä. (Lähinnä sen vuoksi, että mikään pitkäikäisempi eläin ei ollut elämäntilanteen takia mahdollinen.) Hamsterin hankinta ja pitäminen on suhteellisen edullista, ne ovat mukavia seurallisia eläimiä (tässä on yksilöllisiä eroja, mutta omani tulevat illalla seurailemaan puuhia, viihtyvät hyvin sylissä jne.) ja ainakin itse koen saavani niistä paljon iloa irti lemmikeinä.

Syyrialainen hamsteri on erakko, eli yksin elävälle eläimelle riittää kohtuullisen kokoinen häkki, joskin nyt voi miettiä, onko kauhean hyvä idea teljetä eläintä elämään elämäänsä missään ihan minimaalisen kokoisessa häkissä. Häkkien hinnat ovat viime vuosina menneet Suomessa ihan älyttömiksi - sama häkki, joka ennen maksoi tietyn summan markoissa, maksaa nykyisin saman verran Suomesta. Itse ostin juuri yhdelle hamstereistani ulkomailta isomman häkin - 24€, hyvin tilava, samanlainen maksaa Suomessa 50-70 euroa.. Yhdelle hamsterilleni olen tehnyt häkin itse ja kolmas asuu sen kokoisessa, mitä Suomesta saa 25 euron hintaan..

Sanon vaan, että hamsteria kannattaa harkita, se ei todellakaan ole mikään pienten lasten eläin! (Asiasta on käyty hyvä keskustelu täällä, kannattaa lukea: http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=2593 )

• hamsteria

Hei!

Ensimmäinen oma lemmikkini oli hamsteri ja siitä on jäänyt vain hyviä muistoja. Se on helppo hoitonen eikä tarvitse lajitoveria. Kovin suurta häkkiä et tarvitse jos vaan pidät hamsteria irti vaikka oman huoneen lattialla päivittäin. Tosin kaikki sähköjohdot jne. pitää nostaa lattialta pois sekä sinun itse pitää olla huoneessa vahtimassa/seurana hamsterille. Ne nimittäin keksivät vaikka mitä ja tikistäytyvät pienimpäänkin koloon!

Marsu on myös mukava lemmikki mutta tarvitsee todella paljon seuraa. Parempi tosiaan olisi jos sillä on toinen marsu kaverina.

Kania en lähtisi suosittelemaan ensimmäiseksi lemmikiksi. Ainakin minun mielestä kani oli hyvin vaativa..

Gerbiilit on sellasia sähäköitä vipeltäjiä jotka mieluiten tekevät tunneleita ja muuten vaan kuopivat ja nakertavat terraariossa. Myös niitä voi pitää irti suljetussa huoneessa mutta eivät mielestäni ole niitä kaikkein ihmiselle seurallisimpia jyrsijöitä. Mukavia nekin ovat silti.

Voi olla että tuli vähän sekava selostus mutta toivottavasti oli jotain apua!

• ihmisille

oikeesti jengi selviäis mielipahasta kun ei ottaiis noita eläimiä.ne on kivoi ja noin mut häkkieläimet...ei sellasii ole.ykskään eläin ei ole suntynyt häkkieläimeks.

häkkieläin o synonyymi eläimelle jota ei voi pitää talossa muutenkuin kontrolloituna...Ja se yksikin kani varmaan kiittelee kanitauivaassa että sai syntyä "häkkieläimeks"..jos tykkäätte oikeesti noista elukoista ni uskaltakaa näyttää se..älkää ottako niitä...ihailkaa niitä vapaana luonnossa, älkää tuhotko niitä!!!

JUMALA RAKASTI LINTUJA JA ANTOI NIILLE PUUN, IHMINEN RAKASTI LINTUJA JA LAITTOI NE HÄKKIIN.

miettikää, voi miettikää.

-ss-

• Kaikki kilpikonnat vaativat ison tilan. Maakilpikonnille minimi terraarion pohjapinta-ala on 2m2 ja esimerkiksi punakorvakilpikonna tarvitse vähintään 300l akvaarion. Punakorvan voit saada vaikka ilmaiseksi, mutta akva ja sen puhdistimet yms maksaa paljon, maakilpikonnan poikanen maksaa eläinkaupoissa keskimäärin 300-400€.

Ja tosiaan, varaudu siihen, että suurimpaan osaan opiskelija-asunnoista ei lemmikkejä saa viedä, sama koskee myös ykstityisten vuokra-asuntoja. Omistajat pelkäävät lemmikin aiheuttavat tuhoja asunnolle tai tulevan asukkaan/solukaverin saavan allergiaoireita eläimestä irtoavan hilseen vuoksi.

• savusiika

Kukas ne teidän perheen koiran ja kissan hoitaa? Tuli vaan mieleen.

• sepä se

Heh

• Heimo Korhonen

Älä lähde lemmikki asioissa kysymään ihmisiltä neuvoa mikä sopisi sinulle ! sinulla on sen takia aivot joilla ajattelet, muista että jos et pysty itse päättämään noinkin isoa asiaa joka kohdistuu suoraan sinun henkilökohtaiseen elämääsi niin päätöksien teko on vain vuosi vuodelta sinulle yhä vaikeampaa, näin joudut noidankehään joka voi ohjata sinua koko elämäsi ajan, älä koskaan luota ihmiseen, tee itse kaikki omien henkilökohtaisten asioiden päätökset. Tutki itse kaikki lemmikit mitä on olemassa, sekä ota tarkasti selvää miten jokaisen kohdalla menetellään ja eläintä hoidetaan, uhraa aikaasi ja tee päätös omien arviointiesi perusteella, vain näin onnistut tässä asiassa 100 % : sesti, tälläinen asioiden tarkka tutkiminen ja sitkeä ajattelu on ihmisen menestymisen kannalta kaikkien tärkein asia koko elämän aikana jokaisessa päätöksessä.

• .................

elikkä fretti, muistaakseni pennun hinta on n. 200e
      häkin tarvitsee olla suhkot iso jos lemikki ei saa olla joskus vapaana!!!!
      sitä ei saa pitää yksin vapaana koska se voi purra reiän sohvaan ja kaivautua sinne/kuolla.
      ikä 7-10 vuotta.

• nooobb

Kyllä kaneja voi pitää sisällä ;o
      Mutta, itselläni on gerbiilejä 4 kpl.
      Ne ovat melko halpoja, mukavia,
      melkeinpä hajuttomia, niitä voi silitellä,
      pitää kädessä ja häkkiä ei tarvitse siivota
      kovin usein. Myöskin ne ei eivät tarvitse
      hirveän isoa häkkiä. : )

• Marsufani_

Siis kyllä marsullakin täytyy olla seuratoveri. Ainakin kaverini marsu kuoli aika nopeasti, sillä marsut yleensä kuolevat yksinäisyyteen.
      Ja kaninhan pitää olla sisällä :o Niille vain yleensä rakennetaan jokin ulkoaitaus, jossa ne saavat olla lämpimillä kesäpäivillä.
      Mutta oletkos miettinyt frettiä? Ne asustelevat häkeissä, mutta niiden pitäisi päästä päivittäin kulkemaan asunnossa. Ainut huono juttu fretissä on, että jos ei yhtään sitä pidä silmällä, niin saattaa piilotella tavaroita ja nakertaa joitain paikkoja. Mutta muuten olisi kyllä tosi oiva lemmikki. :) Googlesta löytää paljon lisää tietoa freteistä.

• vaikkapa

Kyllä, eläimellä pitäisi olla aina kun mahdollista lajitoveri seuranaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Voitte aina miettiä, haluatteko itse elää yksin koko elämänne. Tuskin, miksi siis lemmikin pitäisi? Ei ihminen ole sama kun lajitoveri, eihän lemmikkikään kavereita ja poikaystävää kuitenkaan korvaa, vaikka ihana onkin.

Kannattaa kysyä harrastajaseuroilta, ja näyttelyyn saakka harrastavilta ihmisiltä tietoa, heillä ainakin on tuota pitkälle menevää tietoa, miten eläimet hoidetaan hyvin, google voi toimia pohjana, mutta muuten kyllä oikea tieto ja keskustelu pitäisi tehdä ihmisten ja asiantuntijoitten kanssa, vaikka kasvattajien.

Jos ei ole varaa pitää kahta marsua, ei tarvitse ottaa itsekkyyttään yhtään. Jos ei nää vaivaa tiedon hankintaan, ei nää eläimenkään takia. Jos ei tiedä varmasti kuinka paljon haluaa eläimen, ei kannata ottaa: elämään voi tulla yllättäviäkin mutkia ja eläimen pitää pysyä mukana!

Joten kyllä vain, hankkikaa vastuullisesti lemmikki, ei hutiloiden, arvostakaa elämää ja elävää kaverianne, ja miettikää myös, mikä käy yhteen jo aikaisempien lemmikkienne kanssa: onkohan hyvä ajatus koirien ja kissojen keskelle hankkia muutenkaan mitään vapaana juoksentelevaa marsua tai frettiä? Voi olla entinen fretti, riippuen koirarodusta...

Tsemppiä siis mietintään.

• Marsufani_

Ja vielä tuli sellanen juttu mieleen, että jos olit jo melkein kania ottamassa ja luulit että se elää ulkona elämänsä, niin ei kannata vielä tässä vaiheessa lemmikkiä ottaa.
      Ensinnäkin kannattaisi ottaa edes tuon verran lemmikistä tietoa, että missä se elelee. Kaniparkahan olisi jo kuollut kylmyyteen, jos olisit ehtinyt sellaisen ostamaan ja oisit suinpäin laittanut pihalle! Ja sama tuossa marsujutussa, niin kannattaisi etsiä vaikka netistä tietoa, että tarvitseeko ne toisen marsun kaverikseen vai ei. Eli ykkösjuttu on, että kykenetkö monia vuosia pitämään eläimestä huolta ja toiseksi, että kannattaisi etsiä tietoja lemmikistä, ennen kuin harkitset sen ottoa. Välillä hetken päästä tajuaakin, ettei ole kykeneväinen sellaisen pitoon. :/

• lisätietoa?!

Muista sitten myös miettiä seuraavanlainen asia, kuten kaikki jotka lemmikkiä harkitsette: Voit joutua muuttamaan. Etenkin kun opinnot tulee eteen, poikaystävät ja muut matkat. Joten mieti etukäteen sekin, kuinka monta vuotta voit oikeasti sitoutua lemmikkiin, se on ehkä lemmikki, mutta se on sen ainutkertainen elämä ja sitä ei sovi heitellä ympäriinsä, koska ei muka ole tiennyt elämäntilanteiden muuttuvan.

Joten mieti myös minkä ikäisen eläimen haluat, miten vaikea sen kanssa olisi ehkä muuttaa ja oletko valmis näkemään sen vaivan, että jos muutat, joka paikkaan ei sitten eläimiä huolita. Asunnon etsintä voi ollakin yllättävän vaikeaa, jos vaikka muutat opiskelemaan, ei asuntolaan voi ottaa, ja monissa yksityisissäkin asunnoissa on kielto.

Silti, jos sen otat, sinun pitää se huomioida, ja huomiointia ei ole se, että päättää lopettaa eläimensä, hylätä eläimensä tai tyrkätä sen muitten vaivoiksi ensimmäisten vaikeuksien tullessa.

Akvaariokaloissa on se hyvä puoli, että ne eivät kiinny omistajiinsa, eivätkä käärmeet eivätkä liskot. Ne tykkää vain ihmisen lämmöstä, mutta eivät kiinny. Joten siltäkin kannalta voit miettiä asiaa, miten helppo jotain eläintä on hoitaa, paljonko voit olla poissa, jne.

Itse olen sitä mieltä, että kaikilla eläimillä pitää olla sopivaa seuraa, paitsi tyyliin scorpioneilla ei vissiin tarvitse olla kaveria, mutta jokainen on lajinsa kanssa onnellisin, ja sitä aukkoa ihminen ei voi täyttää.

Suloisia tai ei, pitäisi ihmisen miettiä, minkälainen koti on eläimelle parasta, on sitten tanssihiiri, lisko tai akvaario, marsu tai rotta.
      Eläin ei ole omaisuutta, vaikka se ostetaan.

Niin ja kun ihmiset kertovat hinnoista, muista myös ne hoitokustannukset ja se, sama juttu, jos lähdet opiskelemaan, paljonko se vie budjetistasi. Vanhempasi eivät ole velvollisia kustantamaan eläimiäsi, kun täytät 18 vuotta.
      Oikeastihan et ilman tuloja eli töitä, elätä yhtään mitään. Saat rahasi vanhemmiltasi jossain muodossa ja se ei ole itse maksamista :)
      Joten kun kaikki muistaisivat myös realistiset arkiasiat, niin olisi sopivampia eläimiä sopivimmilla ihmisillä.

Muista myös kysyä harrrastajaseuroilta lisää tietoa, eläinkaupoista ja vaikka eläinsuojeluyhdistyksestä, sieltä saat asiantuntevaa apua ja tietoa.
      Onnea valintaan ja lemmikin hankintaan!

• herppitär..

Tykkäisitkö hämähäkistä? Ensi alkuun ajatus on monesta kavahduttava, mutta hämähäkit ovat mielenkiintoisia ja helppohoitoisia. Jos kiinnostuit, rekisteröidy herppiin, sieltä saa paljon apua aloittelijakin ja ohjeita monen moiseen lemmikin hoitoon.

Jos otat maahämähäkin (esim grammostola rosean jota löytyy yleensä lemmikkiliikkeistäkin) tarvitset vain keskikokoisen terraarion. Maahämikset ovat isoja, rauhallisia, liikkuvat harvoin ja niitä on hyvä käsitellä. Ruokaa hämpit syövät aika harvoin, jokunen jauhomato tai sirkka silloin tällöin. Jos hankit hämpin kasvattajalta ja kasvatat sen pienestä slingistä saakka, se oppii käsikesyksi (isoista lemmikkiliikkeen hämpeistä ei aina voi sanoa varmaksi kuinka ärhäköitä ovat).

Jos otat puuhämähäkin (esim avicularia-sukuisia joita itselläni on monta, löydät kuvia googlettamalla esim avicularia metallica, avicularia versicolor, pinktoe jne) tarvitset vähän isommat terraarion, silloin korkeudella on enemmän väliä. Avicit rakastavat kiipeillä puissa ja katossa, ja ne ovatkin erittäin ketteriä ja nopeita ja toisinaan hyppivät huimia hyppyjä esim kädestä kun niitä käsittelee. Puuhämikset kasvavat pienemmäksi kuin maahämpit mutta itse olen kovasti mieltynyt niihin sillä ne ovat täysikokoisina kauniin värisiä.

Tässäpä nyt pieni ehdotus kissaa pienemmästä eläimestä jota voi käsitellä. :)

• teuvo

Sika kasvaa nopeasti ja on oikein mukava ja älykäs. Ja mikä parasta sen voi teurastaa joulupöytään kinkuksi ja saa siitä paistia kyljyksiä ja muuta
      makoisaa mutusteltavaa. :-)

• APUA..

Eli musta sulle sopis joku helppohoitoinen hiiri maksaa vaan n. 2-25 e eli siis lemmikkihiiri niitä kannattaa ottaa kaksi samaa sukupuolta tai ne lisääntyy koko ajan..Myös fretti on sellanen joka saa olla vapaana sisällä ja sen voi totuttaa kissaan ja koiraan.. Fretti kyl maksaa 50-300 XD et en kyl tiiä ..voi saada halvemmallakin ..marsukin ois kiva!!

• kkkkkaafkaofik

Kaneja juuri pitäisi pitää sisällä! Ne ovat yleensä seurallisia ja söpöjä lötysköjä joiden kanssa voi harrastaa näyttelyitä tai agilitya. Kasvattajalta saa yleensä kesympiä kaneja kun eläinkaupasta ja eläinkaupassa on kalliimpaa. Kanit maksavat yleensä 30-70e. Kahdelle kanille sopiva häkki on 120x50cm. Isot kanit elävät yleensä vähemmän aikaa kun pienet, Isoilla elinikä on sellaisen 4-6 vuotta ja pienillä 6-8 vuotta. Tosin voihan tosi hyvällä hoidolla kani elää lähemmäs 10 vuotiaaksikin. :) Kania voi ulkoiluttaa valjaissa ulkona, kunhan vie sen sellaiselle alueelle, missä ei liiku koiria tai kissoja. Ja valjaisiin pitää totuttaa ihan pienenä.
      Kanin häkki siivotaan kerran viikossa, vessa joka toinen päivä, vesi vaihdetaan tietysti joka päivä, ruokaa laitetaan silloin kun kuppi on tyhjä ja tuoreruokaa aina välillä, jos antaa liian usein, sille tulee ripuli.

Itse siis suosittelisin kania, marsua tai rottaa. Kaikkia noitahan pitää olla vähintään 2.
      Rotat ovat tosi seurallisia ja tykkää kiipeillä omistajan olkapäillä, mutta häkinhän tosiaan pitää olla aika iso, etenkin korkeutta ja virikkeitä pitää olla paljon. Ne elävät 2-3 vuotta, koska niille tulee yleensä vanhetessa kasvaimia.

Itselläni on nyt lisko, kultagekko. Liskot eivät ole hirveän seurallisia ja voivat stressata jos niitä hirveästi käsitellään. Jotkut liskot syövät kasviksia, mutta yleensä elävää ruokaa: hiiren pinkkejä, sirkkoja, matoja... Elinikä riippuu lajista, omani elää 8-14 vuotta, nyt se on 10-12 vuotias. Liskot myös yleensä tarvitsevat aika ison terran, omani on kiipeilijälaji eli tarvitsee korkeutta vähintään 70cm.

• cgjc

luulisin, että hamsteri olisi sinulle sopiva lemmikki se ei tulisi kovin kalliisikaan

• j

no meillä on rottia ja marsuja ja koiria eli voin auttaa sua noissa eläimistä eli rotat on ihanii ja ne on samallaisii ku koirat eli ne haluu omistajan luo jos päästät rotan maaha se tulee sun sylii rotat tykkää olla hihassa ja niitä pitäis pitää ainaki 1 tunti päivässä ja ne on lauma eläimii eli niit pitää olla vähintää kaks ja rotat elää 2-3 vuotiaiks mut ne on ihanii ja häkki maksaa jotain 200 jotain ja yks rotta maksaa 25 euroo aika halpoja

no marsut elää jotai 5-6-8 vuotiaiks mut ne ei välitä omistajasta paljookaa ja jos haluu et ne tykkää susta aika paljon niittenkaa usein päivällä ja niille tarvii antaa C-vitamiinii ja en tiiä paljo marsut maksaa koska me ei ostettu niit eläin kaupasta vaa yhelt ihmiselt ja me saati alennuksel et ne makso 50 mut eläin kaupas ne on kalliimpii ja häkki on aika pitkä ja rotil korkee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe