Tunsiko kukaan teistä isä Mefodia?

hermanni

Isä Mefodi oli jonkin aikaan Valamon luostarissa. Myöhemmin hän eli Rautalammilla. Minua kiinnostaisi tietää jotakin tästä munkkiveljestä. En ole varma siitä, onko edes sopivaa tiedustella tällaista asiaa näin keskustelupalstan kautta. Jos katsotte sopimattomaksi, niin jättäkää vastaamatta. Olen itse teologi ja samalta suunnalta kuin kyseinen munkkiveli. Uskoisin, että jos hän vielä eläisi, niin hän olisi kiinnostunut tapaamaan minua.

12

2209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T. Ollo

      Mefodin. Viimeisen kerran tapasin hänet Rautalammin sairaalassa vähän ennen hänen siirtymistään tuonilmaisiin. Saata, Herra, lepoon...

      • hermanni

        en mennyt häntä tapaamaan. Tiesin hänen asuneen Rautalammilla. Olen itse samalta suunnalta. Meillä saattoi olla merkittävää yhteistä, mutta asia jäi keskustelematta hänen kanssaan. Asiasta en voi kirjoitella palstalla. Tiedän hänen (M. Lehmonen)taustoistaan jotakin. Hänen äitinsä oli lähtöisin Rautalammilta, Konneveden rannalta. Minun äitini oli aivan Lehmosten naapurista. Tapasin erään munkkiveljen Valamon luostarissa muutama vuosi Mefodin kuoleman jälkeen ja keskustelimme isä Mefodista. Mefodi oli slaavilaisten kielten melkoinen asiantuntija. Itse olen väitellyt teologian tohtori. Vahinko vain, että meidän tapaaminen ei järjestynyt. Minäkin ole jo eläkkeellä oleva henkilö.


    • VeliJohannes

      Opiskellessani Joensuussa sain tietää, että on elossa vielä yksi aito Vanhan Valamon munkki, isä Mefodi. Voisi sanoa niin, että sain tavata hänet johdatuksesta.

      Eräs Kuopiossa asuva ystäväni kertoi marraskuussa 1991, että hänellä on ortodoksisia sukulaisia Rautalammilla.Menimme tapaamaan heitä ja samalla tuli mieleeni, että tietojeni mukaan Isä Mefodi asuu myös Rautalammilla.Otettuani asiasta tarkempaa selkoa sain hänen puhelinnumeronsa ja soitin hänelle. Hän suhtautui aluksi tapaamiseen erittäin epäluuloisesti, mutta kuultuaan että olen oleskellut Uudessa Valamossa hän suostui ottamaan minut ja ystäväni vastaan. Hänellä oli tuolloin, noin 80-vuotiaana monenlaisia vanhuuden vaivoja, mutta totesin hänen edelleen olevan henkisesti hyvin vireä.En varsinaisesti haastatellut häntä, eikä se ollut tarpeenkaan, sillä hän kertoi hyvin vuolassanaisesti elämästään varsinkin sotavuosina. Joitakin yksityiskohtia on näistä vaiheista jäänyt mieleeni. Erityisesti kysyin häneltä vain, millainen ihminen oli skeemapappismunkki Jefrem, joka oli 60 vuotta aikaisemmin liittänyt nuoren Mefodin ortodoksiseen kirkkoon.

      Olen kohtuullisen hyvin selvillä myös Isä Mefodin myöhemmistä vaiheista. Kielitaitoisena ja suomea äidinkielenään puhuvana hän oli Valamon veljestölle sodanjälkeisinä vuosikymmeninä hyvin tärkeä, vaikkei häntä jälkeenpäin tästä riittävästi arvostettu. Tiedän, että hän sodan jälkeen käänsi myös venäläistä klassista kirjallisuutta suomeksi. Kerran onnistuin Joensuulaisesta antikvariaatista löytämään hänen kääntämänsä
      Tshehovin novellien kokoelman, jossa kirkollinen terminologia on kohdallaan (toisin kuin monissa muiden tekemissä suomenkielisissä käännöksissä).

      Myöhemmin sain tilaisuuden olla läsnä myös Rautalammin ortodoksisessa kirkossa Isä Mefodin hautajaisissa. Saattakoon Jumala lepoon palvelijansa sielun.

      Jos haluat keskustella aiheesta kanssani kahden kesken, se onnistuu. Osoite on [email protected]


      t. Veli Johannes
      Tämän palstan moderaattori

      • hermanni

        Veli Johannes,

        Lämmin kiitos sinulle tiedoista, joita sain viestisi välityksellä isä Mefodista. Arvostan viestisi sisältöä. Kirjoitan mielelläni myöhemmin antamaasi osoitteeseen.

        Terveisin,

        hermanni


    • Kukakenties

      Omat polkuni ja Mefodin polut eivät kovin monta kertaa kohdanneet mutta hyvä ystäväni asui Mefodin naapurina Rautalammin Vaajasalmen kylässä pitkään.
      Muistot ovat lähinnä hänen, lyhyesti:

      Jo 50 luvulla Mefodi oli munkinkaavussaan tuttu näky Vaajasalmen kylässä. Hänen velipuolellaan Yrjöllä oli pieni mökki ja maatilkku kylän koulun läheisyydessä ja veljekset olivat sangen läheisiä.
      Sittemmin Mefodi muuttikin Uudesta Valamosta veli-
      puolensa luokse asumaan. Veljekset olivat sangen erilaisia. Yrjö oli erittän suurikokoinen, hidas ja syrjäänvetäytyvä. Mefodi taasen oli pienempi, vilkas ja seurallinen. Heidän mökkinsä oli vaatimaton ja elämänsä kylässä oli hiljaista, normaalia maalaiselämää arkiaskareineen. Veljesten välit ajan mittaan ilmeisesti viilenivät ja Mefodi muutti pois luultavasti jo ennen Yrjön kuolemaa vanhustentalolle Kerkonkoskelle.
      Naapureille ei Mefodi elämästään ja valinnoistaan juuri puhunut: miksi valitsi ortodoksisuuden, munkkeuden, luostarielämän ja siitä luopumisen jne. Tiettävästi hän yritti paluuta luostarielämään ainakin kerran, Kreikassa, mutta palasi takaisin Vaajasalmen mökkiin. Mökki on edelleen pystyssä, autiona ja rapistuneena.

      Näin lyhyesti ja ehkä liikaakin mutta Juha voi poistaa kirjoituksen.

      • hermanni

        Lämmin kiitos viestisi sisältämistä tiedoista Mefodista. Minulle on tuttavieni taholta jotakin kerrottu Mefodista, mutta ajattelin, että palstalla saattaa kirjoitella henkilöitä, joilla on sellaista kerrottavaa, josta he eivät ole tietoisia. Käsitykseni mukaan me olimme melko läheisiä toisillemme, vaikka tapaamista ei koskaan järjestynyt.


      • miksi...

        ...hän jätti luostarin?? Ja miten muu veljestö siihen suhtautui?


      • hermanni
        miksi... kirjoitti:

        ...hän jätti luostarin?? Ja miten muu veljestö siihen suhtautui?

        Jos jollakin teistä on asiasta tietoa, niin pyydän että välitätte tiedon Veli Johannekselle. Saan hänen kauttaan tiedon. Minulla on asiasta jonkinlaista tietoa. Muistaakseni keskustelin asiasta mm. arkkipiispan kanssa. Valamossa käydessäni keskustelin erään pappismunkin kanssa Mefodin viimeisistä vaiheista Valamossa, Heinävedellä. Olemme juuri nyt Turussa, mutta lähdemme jälleen huomenna Keski-Suomeen, Hankasalmelle. Muutamia päiviä sitten piipahdimme Rautalammin hautausmaalla, mutta tuolloin ortodoksinen hautausmaa jäi käymättä. Toivottavasti saamme vielä kesän aikana tilaisuuden käydä Mefodin haudalla. Haluan toivottaa teille siunausrikasta kesää.


      • turkulainen6

        Moi. Oliko tämä velipuoli Honkonen? Kova kuorsaamaan ja huono pelaamaan raminaa?


    • J.P.

      Minä ja vaimoni ystävystyimme isä Mefodin (Matti Lehmonen) kanssa Münchenin työvuosinamme aikana 1972-1974 varsin hyviksi ystäviksi.
      Juhani Pelanne
      Töölönkatu 4-48 E 72
      00250 Helsinki
      puh. 050 409 5157
      [email protected]

      • kristinacarl

        Perheemme tutustui isä Mefodiin 60-luvulla, kun vietimme hiihtoloman Uudessa Valamossa. Emme itse ole ortodokseja, mutta ystävystyimme. Omat muistoni ovat lähinnä hupaisia, eivätkä välttämättä kovin korkealentoisia.

        Yst. terv. Kristina Carlson
        [email protected]


    • Anonyymi

      Munkkki Mefodin tunsin jollain tapaa asuimme naapurissa Vaajasalmen kylässa. Yrjön polkupyörää tuli usein korjailtua. Tulipahan sitä pistäydyttyä siinä pikkuisessa mökissäkin,kova oli Mefodi tarinoimaam.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe