Kepulaista sielunmaisemaa

Tuttu ja turvallinen. Tässä fraasissa on mielestäni paljon kepulaista mielenlaatua. Siitä osin johtuu myös puolueen "ylisuuri" kannatus.

Kepulaisuus edustaa pysähtyneisyyttä. Se on yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen puolue. Sille on olut ominaista vahvan johtajan, isähahahmon kaipuu. Tämä luotettu johtaja ymmärtää maailman menosta lähes kaiken ja siksi tällaiseen luotettuun voidaan aina turvautua. Kekkonen oli tyyppiesimerkki isähahmosta. Myös Väyrysellä oli kaipuuta samaan asemaan ja hän käyttikin itsestään kuvausta "Jumalan tehtävään valitsema" (sanatarkka kuvaus voi hieman poiketa tästä). Kepulainen ei siis luota omiin kykyihinsä ja ylenkatsoo tässä mielessä demokratiaa.

Turvallisuushakuisuus näkyy siinä, että elämäntavan muutosten sietokynnys on korkea. Se näkyy kaiken kansainvälistymisen vastustamisena, tai ainakin sellaisen joka ulottuisi meille muuna kuin vientitulojen saamisena. EU-vastaisuus ei siis ole yllätys.

Nimimerkki "Jo vain" kertoi aikoinaan täällä kepulaisen sielunmaiseman olennaisimmat asiat. Hän käytti juuri fraasia tuttu ja turvallinen sekä ihmisläheinen. Tällainen on kaikkea sitä vastaan, mihin esim. Nokian entinen pääjohtaja Jorma Ollila meitä kehottaa eli suurempaan riskihakuisuuteen ja voitonpyyntiin.

8

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Demagogi

Keskustassa on paljon suomalaista perinnettä, josta uudet ilmiöt saavat tukevan jalan ponnistaakseen riskinottoon. Ja jos epäonnistutaan, voidaan pudota kovalle maalle sen sijaan, että upottaisiin suohon.

Vanha viisaus on myös: "Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa"

Se ei tarkoita sitä, ettei pitäisi olla edistysmielinen, kuten useat keskustalaiset ovatkin. Se tarkoittaa sitä, että tavoitteet pitää olla realistiset.

Esimerkiksi Kokoomuksen ja SDP:n uhmapäinen kurkoittelu auvoiseen kuntauudistukseen on epärealistinen.

Siinä yksi syy Keskustan konservativismin kannatukseen.

Jorma Ollilan riskinotto ei ole ollut hyppäämistä tuntemattomaan, vaan taustalla on varma pohja miltä ponnistaa. Yritysten/yrittäjien riskinotto tarkoittaa sitä, että ei pelata, vaan sijoitetaan.

Mutta kyllä nyt Heinäluoma ja SDP saavat pahasti turpaansa kunta-ankastaan!

• ..!!!...

Mikä teitä demarit pännii jos minä ilmoitan
      Kirjoittanut: Jo vain 16.9.2004 klo 17.52

maailman kauneimman lauseen.

Keskusta on paras.

Jo on kaikki demarit hyökkäämässä kimppuun ja valehtelevat minun kirjoituksiksi kaikki, jotka joku hullu luonnevikainen demari on kirjoittanut.

Olette tosi säälittäviä demarikirjoittajat. Kohdistatte vihanne aina Keskustaan ja Keskustalaisiin.

Olette ylläpidonkin saaneet puolellenne. Palsta ei ole siinä suhteessa puolueeton. Olette tällä tavalla rajoittamassa sananvapautta ja yksilönvapautta.

Demokratia on kirjoituksissanne täysin tuntematon. Olen aina puuttunut ja puutun näihin näkökohtiin. Näillä olette ruvenneet pilkkaamaan, ja alistamaan, mutta minua ette alista. En ole niitä säikympiä poikia.

Miksi teidän pitää aina kirjoittaa Keskustavastaisia kirjoituksia. Miksi teidän täytyy aina mollata Kekkosta. Jos teille sanoo vastaan hyökkää koko demarilauma päälle ja syytää mitä rivompia asioita niskaan. Onko tämä vapaata demokratiaa ja sananvapautta.
      Olette hävinneet kahdet vaalit Keskustalle, ja menetitte pääministerin paikan. Olette siitä kantaneet suurta kaunaa Keskustaa kohtaan. Kaikessa yritätte kammeta Keskustaa.

Uskon kuitenkin järkevien äänestäjien ottavan kynän käteen vaalipäivänä ja antavan äänensä turvalliselle ja maltilliselle puolueelle Keskustalle.

Keskustan politiikka on rauhallista ja maltillista, aivan samaa mitä pääministeri Matti Vanhanen edustaa. Matti Vanhanen on saanut kansansuosion puolelleen maltillisella ja harkitsevalla esiintymisellään.

Keskusta ei antaudu vaan käy taistoon ennen vaaleja.

Keskustassa on voimaa ja viisautta.

Keskustassa on rohkeutta ja turvallisuutta.

Keskustassa on ystävällisyyttä ja Keskusta on paras.

Mitäs tuosta vilä puuttuu?

"Keskustassa on ytyä"
      "Keskusta on ihmisläheinen puolue"
      "Keskusta on kaikkien asialla"
      Ja varmaan muutama kymmenen kpl muuta samantapaista, joihin ei ihminen kykene, ellei ÄO ole sillä Jo vainin (=Mikko Bernhard) täälläkin mainostamalla tasolla?

Ja sitten tietysti se lapsus, joka Jo vainille kerrattain sattui, kun hän kirjoitti Keskustan olevan yksinkertaisten ihmisten asialla;-)

• keukeu..

> En ole niitä säikympiä poikia.

• Jaba_43

On minullekin joskus tullut mieleen, että peruskeskustalaisuuden syvimmässä ytimessä asuu usko, että puoluekannatuksella voisi estää maailman muuttumasta ympärillään.

• Läheltä seuraava.

Heitit aikahyvän analyysin keskustalaisuudesta.
      Tuohon kun lisää vielä keskustan vuosikymmeniä käyttämän pelottelutaktiikan, on kuva maalaisliitosta -kaikkine myöhempine peitenimineen- piirretty. Mielestäni Ml (Kepu Kesk) on (muutos ym) pelon käyttämisen mestari.
      Siihen polotteluun on kelvannut yhtä hyvin raamattu ja sosialismi, EU ja ydinvoima, maaseudun tahallinen tyhjentäminen ja maidon loppuminen, kuntauudistus ja ulkolainen ruoka.
      Luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan. Tuossa on kuitenkin pieninäyte siitä miten kepu on käyttänyt ihmisten luontaista muutospelkoa, omiin puoluepoliittisiin tarkoitusperiin.

• De Facto

Mielipidepankki kuvasi hienosti itseään.

• Emeritus

Palstan johtava kepulogi on taas intoutunut määrittelemään keskustalaisuuden syvintä olemusta ja saanut muutamia myötäeläjiä mukaansa. Ei puutukaan muuta kuin Korhonen, joka lienee istuvan kädet seläntaakse sidottuna koneensa ääressä.

Minä voin kertoa omia kokemuksiani keskustalaisuudesta.
      Joskus nuorempana olin innokas ammattiyhdistysihminen ja toimin toimihenkilöjärjestöjen erilaisissa luottamustehtävissä. Politiikasta en ollut kiinnostunut, enkä näin muodoin siitä mitään ymmärtänytkään. Änestin eri puolueiden ehdokkaita, kuten kokoomusta, kristillisiä, liberaaleja ja jopa kommunistiakin kerran, onneksi en koskaan demaria.
      Olin pari vuotta toiminut liittoni piirin puheenjohtajana ja minulle kerrottiin, että nyt sinun pitäisi liittyä sosiaalidemokraateihin niin voit jatkaa puheenjohtajana.
      Se ei minulle sopinut ja ainoa seuraus ehdotuksesta oli, että kiiruhdin kirjastoon ja hain käsiini eri puolueiden periaateohjelmat ja tutustuin niihin. Valitsin "pienimmän pahan" ja liityin keskustapuolueeseen. Ammattiyhdistyspuuhat lopettelin hallitusti ja viimein erosin liitostanikin. Jäin toki työttömyyskassan jäseneksi ja siirryin "Loimaan kassaan" heti kun se oli perustettu.
      Toimin aikani kunnallisella tasolla puolueorganisaatiossa ja kunnallisissa luottamustehtävissä ja noin 15 vuotta sitten jätin kaikki tehtävät, jotka liittyivät politiikkaan. Jäsenmaksuni maksan edelleenkin ja tilaan Suomenmaata kannatuksen vuoksi, myös äänestän keskustaa aina kun se vaan on mahdollista.
      MPP kuvaili tuossa avauksessaan omia mielipiteitään keskustasta tai kepusta, niinkuin hän mielellään sanoo.

Minä en tunne tuollaista keskustaa, jota MPP kuvaa ja uskon tuntevani keskustaa paremmin kuin MPP&Co konsanaan.
      Ja mitä tulee "ylisuureen" kannatukseen, niin omasta puolestani se voisi olla vielälin suurempi.

• mvv

..asioita. Eihän Keskustalaiset ole sen yksinkertaisempia kun muutkaan. Kuinka se olisi mahdollista, samoja sukujahan he ovat kun kaikki muutkin.

Jos puhutaan ylisuuresta kannatuksesta, syy siihen on Mielipidepankin tapaiset kannaotot. Suuri osa Suomalaisista käsittää maatalouden merkityksen Suomelle. Sellaisetkin käsittää mitkä ei ole siihen kuinkaan sidoksissa. Kaikkihan me tuotamme jotakin. Kaikkien työlle tarvitaan ostajia.

Jos maaseudun ihmisen työtä halveksutaan, alkaa ihmisillä hälytyskellot soimaan. He kuvittelevat itsensä heidän asemaan.

Kekkosen vaikutus oli Keskustalle tuhoisa. Kekkosen valtakautena Keskustan kannatus putosi. Monet Keskustalaiset vaihtoivat silloin puoluetta. Vasta Kekkosen kuoltua Keskustan kannatus on taas noussut entiseen kokoon. Tietysti oli Kekkosella intohimoisia kannattajia , mutta suurta osaa hän ei miellyttänyt. SDP:lle Kekkonen oli kultapala, sille hän valtaa antoi, mitä itse ei voinut käyttää.

EU vastaisuus Keskustassa ei ole kovin hyvin perusteltua. Keskustalaiset ovat hyötyneetkin paljon EU:sta. He eivät tätä asiaa oikein hyvin tajua, mutta sen voi heille antaa anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1174
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      840
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      603
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      532
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe