pohjamaali pakkelin alla?

gyproc

olen huomannut että monet sanovat että pakkelin alle ei kannata laittaa pohjamaalia koska pakkeli pysyy näin paremmin kiinni itse pellissä ja kuulema ruoste leviää aivan samalla tavalla oli pohjamaali tai ei.. Tämä voisi toimia kohteissa missä on vain painuma tai lommo mutta entäs jos kohteesta on poistettu ruostetta vaikka esim. hiekkapuhaltamalla?

onko tässä väitteessä mitään perää? väite perustuu kuulema siihen että pohjamaali muodostaa jonkinlaisen "elävän kalvon" pakkelin väliin joka kuoriutuu pois..

Pakkeli mielestäni imee jonkun verran kosteutta itseensä joten eikö pakkeli pitäisi juuri nimenomaan "kapseloida" jotenkin että kosteus ei pääse siihen?

9

7731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sierra-90

No joo, oon ite kans kuullut, että pakkeli suoraan pellille, mutta olen kyllä täysin erimieltä...Ei nyt tietenkään kannata mitään hiomaväriä vetää alle, vaan kunnon 2-k pohjamaali, jonka päälle sitten laittaa pakkelia sen minkä tarvii.

• mieltä

kunnon 2k epoxi pohjalle jonka kevyesti hioo mataksi niin kyllä kestää pakkelit kiinni eikä pohja pääse ruostumaan vaikka pintaväriin tulisikin vaurioita tai jos pelti on vaikka puhki jostain kohdasta. oon 15 vuotta tehny tällä tavalla ja on vielä toistaiseksi toiminut hyvin..

• fff444
        mieltä kirjoitti:

kunnon 2k epoxi pohjalle jonka kevyesti hioo mataksi niin kyllä kestää pakkelit kiinni eikä pohja pääse ruostumaan vaikka pintaväriin tulisikin vaurioita tai jos pelti on vaikka puhki jostain kohdasta. oon 15 vuotta tehny tällä tavalla ja on vielä toistaiseksi toiminut hyvin..

olette jos hioo ensin ruostuneen kohdan esimerkiksi
        kulmahiomakoneen teräsharjalla mahdollisimman puhtaaksi ja sen jälkeen kylmägalvanointispray-pakkeli-pohjamaali-pintamaali.
        Alustaan painepesurilla irtonaisten massojen poisto-kylmägalvanointispray-ohut kerros kotelosuoja-ainetta-alustamassa.

• Sierra-90
        fff444 kirjoitti:

kulmahiomakoneen teräsharjalla mahdollisimman puhtaaksi ja sen jälkeen kylmägalvanointispray-pakkeli-pohjamaali-pintamaali.
        Alustaan painepesurilla irtonaisten massojen poisto-kylmägalvanointispray-ohut kerros kotelosuoja-ainetta-alustamassa.

Tuohon sprayhyn sanon heti, että EI MISSÄÄN tapauksessa.Jotukut myyntiautojen fiksaukset sitten ovat taas asia aivan erikseen.

Ihan nyt mielen kiinnosta kysyn, mitä tarkoitat tuolla pohjamaalilla?Jos tarkoitat kunnon 2-k pohjamaaleja, niin kannattaa heti kättelyssä se ruiskuttaa auton yli kun ruosteet ym. on pois.Sitten kittaa ja ja vetelee noita hiomavärejä ym. niiden päälle, mutta tarvii tietysti katsoa että värit kestää sitten taas 2-k tavarat päällä.

Alustaan en laittaisi ollenkaan ns.virallista alustasuojamassaa, vaan kunnon pohjat, kiveniskusuoja ja siiten jos tahtoo esim. mustan värin pintaan niin malaa mustalla maalilla...Tietysti jos tahtoo sen massan niin voi sitten kiveniskusuojan jälkeen laittaa sen.

• fghjkl
        fff444 kirjoitti:

Ei ole kovin tehokasta. Se saman firman tölkkitavara on huomattavasti parempaa ja toimii oikeasti. Ei vain myydä ihan joka paikassa.

On toiminut minulla niin että ensin tölkkisinkkiä telalla pohjalle ja sen päälle spreikittiä. On tuntunut pysyvän (itseasiassa pintamaali jäi pois kun ei ollut sopivaa sävyä ja hyvin rajattuna tuo sattui näyttämään teippaukselta).

• Lähinnä tämä pohjamaalin kittaus kielto koskee happokovetteisia ja niihin verrattavia 1-k happiksia, koska niillä on ikävä tapa hyljeksiä muovikittejä, eli muovikitit eivät kunnolla tartu näihin maaleihin.
      Itse suosittelen kaikille kittaamista suoraan pellille, siksi että silloin ollaan varmalla pohjalla, kun ihmiset eivät useinkaan tiedä mitä pohjamaalia heillä on.
      Kaksikomponentti pohjamaalien päälle voi melko turvallisesti kitata ja epoksipohjamaalit ovat näistä parhaita, siinä mielessä että sitä voisi oikein suositellä laitettavaksi kitin alle

• .......

..laittaa "happiksen" päälle epoksin jonka päälle iskee sitten karhentamisen jälkeen kittiä?

• ....... kirjoitti:

..laittaa "happiksen" päälle epoksin jonka päälle iskee sitten karhentamisen jälkeen kittiä?

Epoksin alle ei voi myöskään laittaa happista ja syytkin ovat samoja eli tarttumis ongelmat.
        Ja sitäpaitsi epoksipohjamaalit eivät todellakaan edes tarvitse mitään alleen, se on itsessään jo niin hyvä pohjamaali, että jos sinne jotain alle laittaa niin huonommaksi tulee.

• gummerus
        weccu kirjoitti:

Epoksin alle ei voi myöskään laittaa happista ja syytkin ovat samoja eli tarttumis ongelmat.
        Ja sitäpaitsi epoksipohjamaalit eivät todellakaan edes tarvitse mitään alleen, se on itsessään jo niin hyvä pohjamaali, että jos sinne jotain alle laittaa niin huonommaksi tulee.

mitä tämän LOISTAVAN happovärin päälle voi sitten laittaa kun ei pysy kitti eikä edes epoksi.. pysyykö edes hiontaväri tai pintamaalikaan..?? xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2282
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1547
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1115
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1098
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe