Haluaisitko elää v. 1844 TUOMION VUOTTA

tuomio,tuomio,tuomio,tuomio...

Ennustihan se Miller monta päivämäärää Jeesuksen tulolle: Kun 21.3.1843 meni eikä mitään tapahtunut, hän asetti uuden päivämäärän 21.3.1844 ja vielä 22.10.1844. Tähän vielä Ellen White jatkoi ajan asettelua kesäkuu 1845. Kun tämäkin päivämäärä petti, Ellen laittoi uuden päivämäärän syyskuulle ja vielä lokakuuksi 1851. Millerin ja Ellenin toimet eivät olleet Raamatun mukaisia (Matt 24:36, 1Tess 5:1-2).

Kysymykseni kuuluu kumosiko Ellen White 22.10.1844
Jeesuksen toista tulemista koskevan profetian?

Vastauksena kelpaa vain viite Ellen Whiten omiin alkuperäisiin kirjallisiin lähteisiin.

4

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitettu on

Korjauksia virheisiisi:

Miller ei ollut yksin ennustustensa kanssa. Eri puolilla maailmaa sadat Raamatun tutkijat odottivat Jeesuksen tulevan v.1830-1844 välillä. Aiheen siihen antaa Raamatun pisin aikaennustus 2300 vuodesta kunne pyhäkkö asetetaaisiin oikeuteensa. Erot johtuvat siitä että mistä viodesta tuo ajan jakso katsotaan lähteneeksi. Viimeisimmät tutkimukset osoittavat vuoden 457 eKr oikeaksi temppelin rakentamis määräyksen vuodeksi.

Ellen White ei koskaan asettanut mitään vuosilukua eesuksen paluulle, päinvastoin hän sanoi ettei se ole ihmisen tiedossa.

Me voimme hyvin ymmärtää noiden palavien mielien innon Jeesuksen tulolle sillä onhan enustus häkellyttävä. Koska me taas tiedämme enemmän kuin he (Raamattua oli silloin ttukittu vasta alle 50 vuotta) ja ymmärrämme etei pyhäkkö tarkoita maata vaan taivaan pyhäkköä. Sitä he eivät aikanaan (ennen vuotta 145 ymmärtäneet). Tämä pettymys on ennustettu myös Ilmestyskirjassa:

Ilm. 10:9

Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja hän sanoi minulle: "Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja".

Pettymys karvasteli vatsassa iloisen odotuksen jälkeen. Mutta jae 11 lohdutti heitä kovin:

11 Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista".

Työ oli vasta alussa. Adventtisanoma piti viedä koko maailmaan. Se työ jatkuu vielä hetkisen, päättyen Jeesuksen poistumiseen kaikkein pyhimmästä.

• kirjoitettu on

kirjoitusvirheet, mutta kirjoitin tekstin n. minuutissa.

• tuomarila

Tuomio tuli. elinkautinen. Siitäs sai murhamies. Homo vielä. Homot vaarallisia? tuomitaanko ne kaikki? 1844 en ollut syntynyt niin en tiiä. ootko tyhmä. ainakin alotukses on. mee ittees tuomari. elä tuomihe muita. köpelö oot. hiljaa minä nyt puhun.

• Jeesuksen tulon tarkka päivä ei kuulunut Millerin opetuksiin, ei ainakaan julkisiin sellaisiin. Miller sattui uskomaan Jeesuksen sanaan, jonka mukaan siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, mutta lapsellisuuttaan hän otti tämän niin kirjaimellisesti, että Jeesuksen takaisintulon vuoden voisi saada määritellä.

Millerin julkaistut kirjoitukset olivat itse asiassa lokakuun 22 määritellyttä Samuel Snowta vastaan kunnes hän joskus lokakuun alkupäivinä näyttää tajunneen, että hänen alkamansa herätysliike oli karannut uudelle raiteelle ja mainittua päivää varsinaisesti tukematta päätti hypätä junaan mukaan.

EGW piti lokakuun 22 päivään liittyvää profetiaa oikein ajan suhteen oikein tulkittuna mutta tapahtuman suhteen vääränä (esim. GC 407). Uusia aikoja hän ei ennustanut.

Sanottakoon vielä, että ei kai tässä asiassa niinkuin muissakaan ole tärkeää se, mitä EGW sanoi tai jätti sanomatta vaan se, mitä Raamattu sanoo. Jeesuksen tulolle valmiita ovat vain ne, joiden vaatteet on valkaistu Karitsan verellä, mikä tehnee niin ajanmäärityksistä kuin kirkkokunnistakin toissijaisen asian.

Kai A

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4526
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2079
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      160
      1463
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      165
      1458
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1442
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      255
      1228
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      193
      1158
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1102
    9. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1027
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      61