Sekarotuisten hinta

hinta

Mikä mielestänne on sopiva hinta sekarotuiselle pennulle? Vaikuttaako (tai pitäiskö vaikuttaa) hintaan se, mitä rotuja pennuissa on? Erikoisemmat yhdistelmät menevät kaupaksi, vaikka hinta olis kovakin, tavalliset ajokoira-pystykorvat ei meinaa mennä ilmaisekskaan. Tässä esimerkkinä erikoisempi yhdistelmä, onko hinta kohdallaan? On jo laskenut, ed. ilmossa oli 500e enemmän.

http://tori.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000007&conference=4500000000001349&posting=22000000016918484

116

5921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

      mikä se oikea kennelliiton suositushinta sekarotuisille on, olen kuullut siitä eri versioita, onko se 100e, 50e, vai jotain muuta, tietääkö joku?

      • on 100 euroa. Minä en kyllä maksaisi mitään, mutta en ole ottamassakaan. Olen paperillisten rotukoirien ehdoton kannattaja.


      • teetetyistä
        umalehtinen kirjoitti:

        on 100 euroa. Minä en kyllä maksaisi mitään, mutta en ole ottamassakaan. Olen paperillisten rotukoirien ehdoton kannattaja.

        en maksaisi mitään(koska en tue tehtailua),kodittomasta löytökoirasta voisin maksaa 100-150e.


      • jo!
        umalehtinen kirjoitti:

        on 100 euroa. Minä en kyllä maksaisi mitään, mutta en ole ottamassakaan. Olen paperillisten rotukoirien ehdoton kannattaja.

        Kyllä tuo asia on tullut ilmi jo sata kertaa. Koira on koira oli paperit tai ei.


      • joka puolella
        teetetyistä kirjoitti:

        en maksaisi mitään(koska en tue tehtailua),kodittomasta löytökoirasta voisin maksaa 100-150e.

        Paljonko olisit valmis maksamaan tahallaan teetetystä rotukoirasta? Niidenkin teettäminen on yhtä lailla tehtailua, vai mitä?


      • vai mitä uskot
        jo! kirjoitti:

        Kyllä tuo asia on tullut ilmi jo sata kertaa. Koira on koira oli paperit tai ei.

        kerro äkkii.


      • ,..-,..--.-..,
        joka puolella kirjoitti:

        Paljonko olisit valmis maksamaan tahallaan teetetystä rotukoirasta? Niidenkin teettäminen on yhtä lailla tehtailua, vai mitä?

        terveistä,palkituista vanhemmista teetetystä rotukoirasta maksan sen mitä pyydetään. Tehtailua on teettää pentuja tutkimattomista vanhemmista,huvin vuoksi tai asenteella "minä haluan bellan pennun".
        Rotukoirilla jalostuksessa on kyse rodun parantamisessa,seropeilla määrän lisäämisestä. Kodittomia seropeja on jo nyt ihan tarpeeksi ilman typerää tehtailua.


      • teettävät
        joka puolella kirjoitti:

        Paljonko olisit valmis maksamaan tahallaan teetetystä rotukoirasta? Niidenkin teettäminen on yhtä lailla tehtailua, vai mitä?

        harkiten pentueen. On kauheaa olla noin perus negatiivinen rahapulassa. Niinkauan kaltaisesi vannovat sekarotuisten nimiin kunnes saavat ensimmäisen kunnon paperillisen rotukoiran.
        Rahan puute on kurja juttu. Laittaa niinkuin toisen luokan kansalaisiksi konsanaan.
        Totuushan on se ei rahaa ei koiraa. Harrastukset haukutaan kaltaistesi mistään tietämättömien suunpieksijöiden toimesta lyttyyn. Annan neuvon käy töissä niin palkkakin tulee ja joskus sinulla voi olla se ainoa oikea koira eli rotupuhdas paperillinen.


      • joo-o.....
        jo! kirjoitti:

        Kyllä tuo asia on tullut ilmi jo sata kertaa. Koira on koira oli paperit tai ei.

        mutta hinta ei ole sama


      • heh
        ,..-,..--.-.., kirjoitti:

        terveistä,palkituista vanhemmista teetetystä rotukoirasta maksan sen mitä pyydetään. Tehtailua on teettää pentuja tutkimattomista vanhemmista,huvin vuoksi tai asenteella "minä haluan bellan pennun".
        Rotukoirilla jalostuksessa on kyse rodun parantamisessa,seropeilla määrän lisäämisestä. Kodittomia seropeja on jo nyt ihan tarpeeksi ilman typerää tehtailua.

        Eipä ole rodut kovin paljoa parantuneet. Huonompaan suuntaan monien rotujen kohdalla ollaan menty. Ja yllätys yllätys, määrä lisääntyy jokaisen rotukoirapentueen kohdallakin.
        Ja jos niitä kodittomia seropeja on liikaa, niin kerros mistä löytäisin mukavan pienikokoisen risteytyspennun. Sellainen olis haussa mutta kun ei tahdo löytyä kun niitä sopivia sekarotuisia on liian vähän tarjolla.


      • rotuja kun
        heh kirjoitti:

        Eipä ole rodut kovin paljoa parantuneet. Huonompaan suuntaan monien rotujen kohdalla ollaan menty. Ja yllätys yllätys, määrä lisääntyy jokaisen rotukoirapentueen kohdallakin.
        Ja jos niitä kodittomia seropeja on liikaa, niin kerros mistä löytäisin mukavan pienikokoisen risteytyspennun. Sellainen olis haussa mutta kun ei tahdo löytyä kun niitä sopivia sekarotuisia on liian vähän tarjolla.

        on yli 400 niin eipä voi tuotakaan yleistää..
        Pienen seropin löydät vaikkapa tallinnan löytökoiratarhalta jos ei suomesta löydy.
        Jos pentuja pitäisi teettää siksi että sinä haluat yhden ,niin mihin ne muut menevät?


      • kyllä
        rotuja kun kirjoitti:

        on yli 400 niin eipä voi tuotakaan yleistää..
        Pienen seropin löydät vaikkapa tallinnan löytökoiratarhalta jos ei suomesta löydy.
        Jos pentuja pitäisi teettää siksi että sinä haluat yhden ,niin mihin ne muut menevät?

        ole mitään yleistänytkään.
        Pitäkööt Tallinnalaiset koiransa. Minä haluan pennun yksityiseltä kasvattajalta ja pienelle sekoituspentueelle löytyy kyllä runsaasti ostajia.


      • lässyn lässyn
        teettävät kirjoitti:

        harkiten pentueen. On kauheaa olla noin perus negatiivinen rahapulassa. Niinkauan kaltaisesi vannovat sekarotuisten nimiin kunnes saavat ensimmäisen kunnon paperillisen rotukoiran.
        Rahan puute on kurja juttu. Laittaa niinkuin toisen luokan kansalaisiksi konsanaan.
        Totuushan on se ei rahaa ei koiraa. Harrastukset haukutaan kaltaistesi mistään tietämättömien suunpieksijöiden toimesta lyttyyn. Annan neuvon käy töissä niin palkkakin tulee ja joskus sinulla voi olla se ainoa oikea koira eli rotupuhdas paperillinen.

        Ei ole varmaankaan rahasta kiinni tuo rotukoiran hankkiminen, kun niitä myydään osamaksullakin!
        Itselläni on rotukoira ja seropi. Seropi ollut ikänsä terve, ja ikää jo 13,5 vuotta. Sen sijaan rotukoirallani ollut jos jonkinmoista vaivaa (ruoka-allergiaa). Kumpikin rakastettuja perheenjäseniä. Kyllä nykyään ylijalostetuilla koirilla on kaikenmaailman sairauksia. Ja sen seropin vanhemmathan voivat olla juuri näitä "terveitä ja palkittuja" koiria. Koira kun astuu nartun kuin nartun papereita kysymättä.


      • et sekoitus...
        kyllä kirjoitti:

        ole mitään yleistänytkään.
        Pitäkööt Tallinnalaiset koiransa. Minä haluan pennun yksityiseltä kasvattajalta ja pienelle sekoituspentueelle löytyy kyllä runsaasti ostajia.

        pentua saa kun ainoastaa rotukoirakasvattajat ovat kasvattajia.
        Eli siis sinunkin tavoitteesi on vain saada koiramäärä kasvamaan (=tehtailu) eikä tarjota kotia kodittomalle.


      • vanhemmat
        lässyn lässyn kirjoitti:

        Ei ole varmaankaan rahasta kiinni tuo rotukoiran hankkiminen, kun niitä myydään osamaksullakin!
        Itselläni on rotukoira ja seropi. Seropi ollut ikänsä terve, ja ikää jo 13,5 vuotta. Sen sijaan rotukoirallani ollut jos jonkinmoista vaivaa (ruoka-allergiaa). Kumpikin rakastettuja perheenjäseniä. Kyllä nykyään ylijalostetuilla koirilla on kaikenmaailman sairauksia. Ja sen seropin vanhemmathan voivat olla juuri näitä "terveitä ja palkittuja" koiria. Koira kun astuu nartun kuin nartun papereita kysymättä.

        eivät voi olla palkittuja koska seropit eivät pääse rodunomaisiin kokeisiin tai näyttelyihin.
        Risteytyskoirat ovat taas ihan eri asia.
        Omistajan tulee pitää huolta siitä ettei uros pääse tuosta vaan astumaan


      • jotka
        et sekoitus... kirjoitti:

        pentua saa kun ainoastaa rotukoirakasvattajat ovat kasvattajia.
        Eli siis sinunkin tavoitteesi on vain saada koiramäärä kasvamaan (=tehtailu) eikä tarjota kotia kodittomalle.

        pentuja teettävät ovat kasvattajia. Ja jos koiramäärän kasvattaminen on tehtailua, niin jokainen pentu on silloin tehtailun tuloksena sýntynyt, oli se rotukoira tai monirotuinen. Jokaisesta pennusta kun koirien määrä kasvaa.


      • nekin ovat
        vanhemmat kirjoitti:

        eivät voi olla palkittuja koska seropit eivät pääse rodunomaisiin kokeisiin tai näyttelyihin.
        Risteytyskoirat ovat taas ihan eri asia.
        Omistajan tulee pitää huolta siitä ettei uros pääse tuosta vaan astumaan

        Risteytyskoirakin on sekarotuinen ihan yhtä lailla.


      • kaikki ollenkaan
        jotka kirjoitti:

        pentuja teettävät ovat kasvattajia. Ja jos koiramäärän kasvattaminen on tehtailua, niin jokainen pentu on silloin tehtailun tuloksena sýntynyt, oli se rotukoira tai monirotuinen. Jokaisesta pennusta kun koirien määrä kasvaa.

        ELIKKÄS,

        MIETI HETKI, ENNENKUIN VASTAAT,

        JA LUE T A R K A S T I....

        AINOASTAAN ROTUKOIRILLA ON KASVATTAJAT.

        ET näytä ymmärtävän, en voi auttaa.

        Toivottavasti joku linkittää sinulle apua, ja äkkiä..


      • miten niin
        vanhemmat kirjoitti:

        eivät voi olla palkittuja koska seropit eivät pääse rodunomaisiin kokeisiin tai näyttelyihin.
        Risteytyskoirat ovat taas ihan eri asia.
        Omistajan tulee pitää huolta siitä ettei uros pääse tuosta vaan astumaan

        Mitä ovat risteytyskoirat, ellei seropeja ??

        Miten risteytyskoirat ovat erilaisia, kun seropit..??..samaa kastia koko orkesteri !


      • ainakin
        kaikki ollenkaan kirjoitti:

        ELIKKÄS,

        MIETI HETKI, ENNENKUIN VASTAAT,

        JA LUE T A R K A S T I....

        AINOASTAAN ROTUKOIRILLA ON KASVATTAJAT.

        ET näytä ymmärtävän, en voi auttaa.

        Toivottavasti joku linkittää sinulle apua, ja äkkiä..

        selvittää asiaa, jos edes yrittäisit perustella naurettavan kantasi. Perusteluksi ei riitä se, että jonkin asian kirjoittaa isoilla kirjaimilla.
        Ehkä ala-asteellasi se vielä riittää mutta ei aikuisten keskustelupalstalla.


      • flower point
        kaikki ollenkaan kirjoitti:

        ELIKKÄS,

        MIETI HETKI, ENNENKUIN VASTAAT,

        JA LUE T A R K A S T I....

        AINOASTAAN ROTUKOIRILLA ON KASVATTAJAT.

        ET näytä ymmärtävän, en voi auttaa.

        Toivottavasti joku linkittää sinulle apua, ja äkkiä..

        "kasvattaja".

        Ihan virallisesti rekisteröityneilläkin kasvattajilla on joskus seropipentuja. Silloinko he eivät olekaan kasvattajia?

        Onko se siitä kiinni, onko koiralla papereita? Paperittoman koiranpennun kasvattanut ihminen ei ole kasvattaja?

        No onko se koira kuitenkin koira vaikkei sillä ole papereita? Vai mikä on "koiran" määritelmä?


      • näinkö on?
        kaikki ollenkaan kirjoitti:

        ELIKKÄS,

        MIETI HETKI, ENNENKUIN VASTAAT,

        JA LUE T A R K A S T I....

        AINOASTAAN ROTUKOIRILLA ON KASVATTAJAT.

        ET näytä ymmärtävän, en voi auttaa.

        Toivottavasti joku linkittää sinulle apua, ja äkkiä..

        Minullakin on ollut kasvattajia, useitakin, vaikken edes ole koira... Onko minulle valehdeltu koko ikäni, eikö minua olekaan mitenkään kasvatettu?


      • Minttis72
        heh kirjoitti:

        Eipä ole rodut kovin paljoa parantuneet. Huonompaan suuntaan monien rotujen kohdalla ollaan menty. Ja yllätys yllätys, määrä lisääntyy jokaisen rotukoirapentueen kohdallakin.
        Ja jos niitä kodittomia seropeja on liikaa, niin kerros mistä löytäisin mukavan pienikokoisen risteytyspennun. Sellainen olis haussa mutta kun ei tahdo löytyä kun niitä sopivia sekarotuisia on liian vähän tarjolla.

        Täältä löydät:
        http://www.rekkurescue.com/

        Ja eläinsuojeluyhdistyksistä kyselet, kyllä löytyy. Hylättyjä koiria ja pentueita on maailma pullollaan...

        www.espanjankoirat.com


      • selvitys..
        ainakin kirjoitti:

        selvittää asiaa, jos edes yrittäisit perustella naurettavan kantasi. Perusteluksi ei riitä se, että jonkin asian kirjoittaa isoilla kirjaimilla.
        Ehkä ala-asteellasi se vielä riittää mutta ei aikuisten keskustelupalstalla.

        kasvattaja= kennelliiton hyväksymä kasvattaja kurssin suorittanut henkilö,jolla viimeistään parin pentueen jälkeen kennelnimi. Kasvattaja tutkituttaa koiransa rodunomaisten sairauksien varalta ja käyttää jalostukseen vain terveitä. Kasvattaja käy näyttelyissä ja rodusta riippuen kokeissa joissa voidaan todeta jalostuskoirien rodunomaisuus. Kasvattaja rekisteröi kaikki pennut,ei teetä seropeja eikä välipentueita.

        Huomaatko nyt eron?


      • siinä....
        miten niin kirjoitti:

        Mitä ovat risteytyskoirat, ellei seropeja ??

        Miten risteytyskoirat ovat erilaisia, kun seropit..??..samaa kastia koko orkesteri !

        että roturisteytyksen vanhemmat voivat olla näyttelyissä/kokeissa palkittuja,(siis vanhemmat puhtaita) seropilla taas ei,jos vanhemmat seropeja/roturisteytyksiä.


      • flower point
        selvitys.. kirjoitti:

        kasvattaja= kennelliiton hyväksymä kasvattaja kurssin suorittanut henkilö,jolla viimeistään parin pentueen jälkeen kennelnimi. Kasvattaja tutkituttaa koiransa rodunomaisten sairauksien varalta ja käyttää jalostukseen vain terveitä. Kasvattaja käy näyttelyissä ja rodusta riippuen kokeissa joissa voidaan todeta jalostuskoirien rodunomaisuus. Kasvattaja rekisteröi kaikki pennut,ei teetä seropeja eikä välipentueita.

        Huomaatko nyt eron?

        määritelmä oli otettu? Itsekö keksit?

        Siis kaikki maailman kasvattajat ovat kennelliiton hyväksymiä, muuten he eivät ole kasvattajia?

        Minä olen ymmärtänyt HYVIN PALJON väärin elämäni aikana, täytyy sanoa. :S


      • sitten?
        siinä.... kirjoitti:

        että roturisteytyksen vanhemmat voivat olla näyttelyissä/kokeissa palkittuja,(siis vanhemmat puhtaita) seropilla taas ei,jos vanhemmat seropeja/roturisteytyksiä.

        Niin entä sitten? Meinaatko, että hyvännäköinen ulkomuoto jotenkin takaa terveyden, vai? Olet kyllä todellakin harhaluulossa.


      • huhhuijaa...
        sitten? kirjoitti:

        Niin entä sitten? Meinaatko, että hyvännäköinen ulkomuoto jotenkin takaa terveyden, vai? Olet kyllä todellakin harhaluulossa.

        et nyt ilmeiseti käsitä ollenkaan.Katso mihin viestiin alunperin vastasin. Kokeissa ei auta hyvännäköinen ulkomuoto,mutta ainoastaan terve koira voi niissä pärjätä.


      • itse......
        flower point kirjoitti:

        määritelmä oli otettu? Itsekö keksit?

        Siis kaikki maailman kasvattajat ovat kennelliiton hyväksymiä, muuten he eivät ole kasvattajia?

        Minä olen ymmärtänyt HYVIN PALJON väärin elämäni aikana, täytyy sanoa. :S

        kuvaamani kaltainen henkilö on ainoa jota itse kutsun kasvattajaksi.
        Kennelnimeä tuskin saa missään maassa jossei ole maansa kennelliiton hyväksymä.Mutta tarkoitinkin tässä nyt Suomea.
        Suomi kun ei ole ainoa maa,jossa kennelliitto:)

        Älä välitä,tässä opit kokoajan lisää:)


      • onks sulla
        näinkö on? kirjoitti:

        Minullakin on ollut kasvattajia, useitakin, vaikken edes ole koira... Onko minulle valehdeltu koko ikäni, eikö minua olekaan mitenkään kasvatettu?

        paperit? mikä on kasvattajasi kennelnimi?


      • flower point
        itse...... kirjoitti:

        kuvaamani kaltainen henkilö on ainoa jota itse kutsun kasvattajaksi.
        Kennelnimeä tuskin saa missään maassa jossei ole maansa kennelliiton hyväksymä.Mutta tarkoitinkin tässä nyt Suomea.
        Suomi kun ei ole ainoa maa,jossa kennelliitto:)

        Älä välitä,tässä opit kokoajan lisää:)

        "Kuvaamani kaltainen henkilö on ainoa jota itse kutsun kasvattajaksi."

        Näin minä vähän ajattelinkin. Oman totuuden kertomiseen ei tosiaan tarvita mitään sen virallisempia todisteita.

        :)


      • ainakin...
        flower point kirjoitti:

        "Kuvaamani kaltainen henkilö on ainoa jota itse kutsun kasvattajaksi."

        Näin minä vähän ajattelinkin. Oman totuuden kertomiseen ei tosiaan tarvita mitään sen virallisempia todisteita.

        :)

        Kaikki oikeat harrastajat,keltä asiaa kysyin, olivat kanssani samaa mieltä:)
        Tosin luettelin tuossa vastuullisen kasvattajan tuntomerkit,vastuuntunnoton"kasvattaja" voi tietenkin olla ihan mitä vaan.

        jep,omasta totuudesta on sekin hyvä puoli että kun elän sen mukaan,saan hyviä koiria:)


      • flower point
        ainakin... kirjoitti:

        Kaikki oikeat harrastajat,keltä asiaa kysyin, olivat kanssani samaa mieltä:)
        Tosin luettelin tuossa vastuullisen kasvattajan tuntomerkit,vastuuntunnoton"kasvattaja" voi tietenkin olla ihan mitä vaan.

        jep,omasta totuudesta on sekin hyvä puoli että kun elän sen mukaan,saan hyviä koiria:)

        että rotukoirien kasvattajat ovat niitä vastuullisia, kaikki seropien kasvattajat vastuuntunnottomia, eli täten "ei-kasvattajia"?

        Sinä tarkoitat rekisteröityneitä kasvattajia noilla viesteilläsi, mutta yleisesti käytetään nimikettä "kasvattaja" vaikka tämä rekisteröity olisikaan.

        Terveisin "kirjoittaja"


      • viimeiseen
        flower point kirjoitti:

        "Kuvaamani kaltainen henkilö on ainoa jota itse kutsun kasvattajaksi."

        Näin minä vähän ajattelinkin. Oman totuuden kertomiseen ei tosiaan tarvita mitään sen virallisempia todisteita.

        :)

        viestiisi: Vastuuntuntoinen kasvattaja on sellainen jonka kuvailin ja kasvattaa siis puhtaita.
        Sekarotuisten tahallaan teettäjä ei ole kasvattaja eikä edes vastuuntuntoinen,koska teettää seropeja vaikka niitä on kodittomina pilvin pimein.
        Vastuuton= teettää pentuja huvin vuoksi,tai koska haluaa oman koiransa pennun,ei teetä terv.tutkimuksia,ei rekkaa pentuja ym.
        Koskee niin rotu,kun seropien pennuttajia.


      • ...
        selvitys.. kirjoitti:

        kasvattaja= kennelliiton hyväksymä kasvattaja kurssin suorittanut henkilö,jolla viimeistään parin pentueen jälkeen kennelnimi. Kasvattaja tutkituttaa koiransa rodunomaisten sairauksien varalta ja käyttää jalostukseen vain terveitä. Kasvattaja käy näyttelyissä ja rodusta riippuen kokeissa joissa voidaan todeta jalostuskoirien rodunomaisuus. Kasvattaja rekisteröi kaikki pennut,ei teetä seropeja eikä välipentueita.

        Huomaatko nyt eron?

        Kun taas on opiskellut noita kasvatustieteitä, niin kasvattaja sanalla on hiukan erilainen kaiku... Kasvattaja sen mukaan voi kasvattaa kyllä rotukoiriakin, mutta ihmisillä on kasvattajia, kanoilla on kasvattajia, jotkut kasvattavat jopa kukkia.

        Kasvattaja on siis ihminen/eläin/asia joka vaikuttaa jotenkin kehitykseen. Tottakai joku on vaikuttanut myös sellaisen koiran kehitykseen, jolla ei ole papereita. Tälläiset keskustelupalstojen keskustelutkin ovat kasvattavia, sillä ne vaikuttavat meihin aina jollain tasolla, joku ottaa opikseen, toinen oppii kinaamaan vastaan jne.

        kennelliitto ei ikävä kyllä, ole mitenkään voinut omia itselleen koko kasvattaja termiä. Mutta sinä ilmeisesti tarkoitatkin "paperillisten rotukoirien kasvattajaa", se on täysin eriasia mitä kasvattaja yleensä on. Toinen kirjoittaja saattaakin tarkoittaa koirankasvattajaa yleensä. Minä tarkoitan kasvattajaa yleensä lajiin sitoutumatta.


      • Minttis72
        huhhuijaa... kirjoitti:

        et nyt ilmeiseti käsitä ollenkaan.Katso mihin viestiin alunperin vastasin. Kokeissa ei auta hyvännäköinen ulkomuoto,mutta ainoastaan terve koira voi niissä pärjätä.

        Oletetaan, että minulla olisi puhdasrotuinen ja hyvin näyttelyissä pärjännyt narttu. Miksi ihmeessä teettäisin sillä pentuja eri rotuisen kanssa??!!


      • ainoa joka
        ... kirjoitti:

        Kun taas on opiskellut noita kasvatustieteitä, niin kasvattaja sanalla on hiukan erilainen kaiku... Kasvattaja sen mukaan voi kasvattaa kyllä rotukoiriakin, mutta ihmisillä on kasvattajia, kanoilla on kasvattajia, jotkut kasvattavat jopa kukkia.

        Kasvattaja on siis ihminen/eläin/asia joka vaikuttaa jotenkin kehitykseen. Tottakai joku on vaikuttanut myös sellaisen koiran kehitykseen, jolla ei ole papereita. Tälläiset keskustelupalstojen keskustelutkin ovat kasvattavia, sillä ne vaikuttavat meihin aina jollain tasolla, joku ottaa opikseen, toinen oppii kinaamaan vastaan jne.

        kennelliitto ei ikävä kyllä, ole mitenkään voinut omia itselleen koko kasvattaja termiä. Mutta sinä ilmeisesti tarkoitatkin "paperillisten rotukoirien kasvattajaa", se on täysin eriasia mitä kasvattaja yleensä on. Toinen kirjoittaja saattaakin tarkoittaa koirankasvattajaa yleensä. Minä tarkoitan kasvattajaa yleensä lajiin sitoutumatta.

        on kasvatustieteitä opiskellut,mutta ainakin itse käsitin että tässä keskustelussa puhuttiin koirakasvattajista,siis niistä jotka teettävät pentuja koirillaan. Ei siis niistä jotka kouluttavat/kasvattavat koiria tai lapsia "tavoille".


      • flower point
        ainoa joka kirjoitti:

        on kasvatustieteitä opiskellut,mutta ainakin itse käsitin että tässä keskustelussa puhuttiin koirakasvattajista,siis niistä jotka teettävät pentuja koirillaan. Ei siis niistä jotka kouluttavat/kasvattavat koiria tai lapsia "tavoille".

        hyvinkin, ja kyllä tuo kasvatustieteitä lukenut vastaaja näytti tämän ymmärtäneenkin.

        Mutta pointti kai olikin, että Kennelliitto EI voi omia vain itselleen termiä "kasvattaja", eikä edes "koirankasvattaja". Enkä ole kyllä milloinkaan kuullut, että Kennelliitto olisi moista edes yrittänyt.


      • ,.----.-.,-.,-.
        flower point kirjoitti:

        hyvinkin, ja kyllä tuo kasvatustieteitä lukenut vastaaja näytti tämän ymmärtäneenkin.

        Mutta pointti kai olikin, että Kennelliitto EI voi omia vain itselleen termiä "kasvattaja", eikä edes "koirankasvattaja". Enkä ole kyllä milloinkaan kuullut, että Kennelliitto olisi moista edes yrittänyt.

        vrt.koirankasvattaja/koiran kasvattaja. Huomaatko eron?
        Tästä sanasta voi tietenkin saivarrella ihan miten paljon vain..


      • Marjut67
        kyllä kirjoitti:

        ole mitään yleistänytkään.
        Pitäkööt Tallinnalaiset koiransa. Minä haluan pennun yksityiseltä kasvattajalta ja pienelle sekoituspentueelle löytyy kyllä runsaasti ostajia.

        Kasvattajat ovat rekisteröityinä kennelliittoon. Sieltä saat tietoja kasvattajista. Siellä pidetään myös jonkinlaista seurantaa, jos jää kiinni pentutehtailusta (esim. pentuja joka juoksusta), niin lentää ulos listalta.
        En koskaan ostaisi pentua muualta kuin kennelliiton hyväksymältä kasvattajalta. Jos ostat muualta, niin todennäköisesti tuet pentutehtailua.
        Rescue-koirat ovat asia erikseen. On hienoa, että koiratarhoille hylätyt koirat saavat uuden kodin!
        T: Yhden puhdasrotuisen näyttelykoiran ja yhden rescue-seropin onnellinen omistaja!


      • flower point
        ,.----.-.,-.,-. kirjoitti:

        vrt.koirankasvattaja/koiran kasvattaja. Huomaatko eron?
        Tästä sanasta voi tietenkin saivarrella ihan miten paljon vain..

        sen verran tuli oltua oikeinkirjoitusopin tunneilla hereillä.

        Ja tämä liittyi asiaan miten? :)


      • flower point
        ,.----.-.,-.,-. kirjoitti:

        vrt.koirankasvattaja/koiran kasvattaja. Huomaatko eron?
        Tästä sanasta voi tietenkin saivarrella ihan miten paljon vain..

        koiran kasvattaja asuu Kuusamossa. Hän ei ole ammatiltaan koirankasvattaja. Hän on kuitenkin sekä minun Rekkuni että naapurin Murren kasvattaja.


      • se riippuu paljon
        umalehtinen kirjoitti:

        on 100 euroa. Minä en kyllä maksaisi mitään, mutta en ole ottamassakaan. Olen paperillisten rotukoirien ehdoton kannattaja.

        siitä onko pentu RISTEYTYS (isä yhtä rotua esim Beagle, Äiti rodultaan vaikkapa Dreeveri) silloin jos koirat ovat hyväsukuisia ja siitä on selvät paperit voi koirasta pyyttää jo vähän rahaa, jos pennussa on viittäsataa (no ehkei nyt ihan sentään) eri rotua, mutta kuitenkin, en itse ainakaan maksaisi mitään, omasta risteytyskoirasta olen maksanut 20€


    • sekoituksesta

      300-700 sekoituksesta riippuen. Itselleni on ihan sama onko koirassa yhtä vai useampaa rotua. Siksi en ole valmis maksamaan rotukoirasta enempää kuin sekarotuisestakaan.

      • tue.......

        tehtailua..se joka pyytää seropista 700,on selvästi tehtailija.


      • ja se
        tue....... kirjoitti:

        tehtailua..se joka pyytää seropista 700,on selvästi tehtailija.

        joka pyytää rotukoirasta 1000 tai yli on myös tehtailija.


      • naurattaa
        ja se kirjoitti:

        joka pyytää rotukoirasta 1000 tai yli on myös tehtailija.

        et ilmeisesti tiedä millaisia kuluja rotukoirakasvattajilla on?Rotukoira kasvattaja,joka teettää koirilleen terveystutkimukset,käyttää jalostukseen vain terveitä koiria ja käyttää koiriaan näyttelyissä ja kokeissa ei ole koskaan tehtailija.


    • NuorenaSyntynyt

      sopiva hinta on kennelliiton suosittelema 100e. Itse en ajatellut hinnasta etukäteen mitään vaan ajattelin ottaa juuri sellaisen minkä haluan. Sainkin unelmieni koiran, jossa ns. haluttuja rotuja. Hintaa oli 50e. Vähän "hirvitti" edullisuus näihin kalliisiin verrattuna, mutta halpaa hintaa ei mitenkään mainostettu. Joten on hyvät kodit varmasti pentueen muillakin jäsenillä, ihan siinä missä 500e koirillakin... Enkä ainakaan tullut tukeneeksi minkäänlaista rahanahnetta tehtailua...

      • eläintenystävä

        Miten sen teit? voit olla varma, kirjoituksesi mukaan, ettet tukenut tehtailua. Miten? Tunsitko kasvattajan etukäteen ja siksi voit olla varma Jos sait unelmiesi koiran haluamasi rodut, niin miten sait tiettyjen rotujen kasvatajat tekemään seropeja? Vai onko koirasi joku perinteinen sekoitus;labradori ja saksanpaimen, oliko unelmiesi koira sellainen, vai oliko vaatimasi rodut jotain erikoisempia?

        En kysele sitten kettuillakseni, vaan itse olen ottamassa (täytyy jo sanoa, että mahdollisesti) sekarotuista koiraa ja minullakin on tietyt rodut joiden sisältä koiran haluan olevan, en ole valmis ottamaan sikaa säkissä. Tuntemani noiden rotujen kasvatajat eivät sekarotuisia tee, eli on vaikeaa päästä jyvälle koiran taustoista varmuudella, ihmisiin ei kaupallisessa asiassa voi luottaa pätkääkään, eli en lähde vain luottamaan jos vain sanovat taustojen olevan ok.

        Eli oletko luottanut vain sanomiseen, että emme tehtaile pentuja, vai sattuiko niin hyvä tuuri, että tuntemillesi ihmisille sattui vain syntymään juuri sinun haluamasi sekoitus?


      • NuorenaSyntynyt
        eläintenystävä kirjoitti:

        Miten sen teit? voit olla varma, kirjoituksesi mukaan, ettet tukenut tehtailua. Miten? Tunsitko kasvattajan etukäteen ja siksi voit olla varma Jos sait unelmiesi koiran haluamasi rodut, niin miten sait tiettyjen rotujen kasvatajat tekemään seropeja? Vai onko koirasi joku perinteinen sekoitus;labradori ja saksanpaimen, oliko unelmiesi koira sellainen, vai oliko vaatimasi rodut jotain erikoisempia?

        En kysele sitten kettuillakseni, vaan itse olen ottamassa (täytyy jo sanoa, että mahdollisesti) sekarotuista koiraa ja minullakin on tietyt rodut joiden sisältä koiran haluan olevan, en ole valmis ottamaan sikaa säkissä. Tuntemani noiden rotujen kasvatajat eivät sekarotuisia tee, eli on vaikeaa päästä jyvälle koiran taustoista varmuudella, ihmisiin ei kaupallisessa asiassa voi luottaa pätkääkään, eli en lähde vain luottamaan jos vain sanovat taustojen olevan ok.

        Eli oletko luottanut vain sanomiseen, että emme tehtaile pentuja, vai sattuiko niin hyvä tuuri, että tuntemillesi ihmisille sattui vain syntymään juuri sinun haluamasi sekoitus?

        ilmoituksia useamman kuukauden ajan. Ei siis ollut mitään hätää koiran saamisella. Kyselin ja katselin rauhassa. Muutama rotu oli mielessä. Löytyi muitakin "ehdokkaita" kuin tämä koira, mutta tässä vakuutuin myös paikasta. TIETENKÄÄN en voi olla 100% varma MISTÄÄN, kun koirani myyjä ei ollut tuttu, mutta kyllä epämääräisiltä vastauksilta ainakin vältyttiin asiassa kuin asiassa... Kyllä mielestäni tässä maailmassa vielä pitää uskaltaa luottaa. Ei tietenkään ihan sokeasti. Mutta itse luotan omiin tuntemuksiini, ja olen tähän asti sillä tavoin menestyksekkäästi porskuttanut :)
        Uskon, että koirastani olisi joku maksanut vaikka kuusinkertaisesti. Eli tehtailija olisi varmasti sen pyytänyt. Tässä tapauksessa tuntui myyjälle olevan aidosti tärkeintä VAIN hyvät kodit. Koen saaneeni hyvän koiran hyvistä lähtökohdista. Paikasta, jossa oli selvästi vietetty aikaa pentujen kanssa ja jopa oli opetettu leikin varjolla muutamia juttuja :)
        Eli kysele ja ETSI RAUHASSA "sitä oikeaa" niin se kyllä löytyy. Ei kannata hötkyillä. Eläthän tuon ystävän kanssa seuraavat 10-15v. Siinä ei pitkäkään odottelu ole yhtään pahempi juttu... Onnea etsintään :)


      • eläintenystävä
        NuorenaSyntynyt kirjoitti:

        ilmoituksia useamman kuukauden ajan. Ei siis ollut mitään hätää koiran saamisella. Kyselin ja katselin rauhassa. Muutama rotu oli mielessä. Löytyi muitakin "ehdokkaita" kuin tämä koira, mutta tässä vakuutuin myös paikasta. TIETENKÄÄN en voi olla 100% varma MISTÄÄN, kun koirani myyjä ei ollut tuttu, mutta kyllä epämääräisiltä vastauksilta ainakin vältyttiin asiassa kuin asiassa... Kyllä mielestäni tässä maailmassa vielä pitää uskaltaa luottaa. Ei tietenkään ihan sokeasti. Mutta itse luotan omiin tuntemuksiini, ja olen tähän asti sillä tavoin menestyksekkäästi porskuttanut :)
        Uskon, että koirastani olisi joku maksanut vaikka kuusinkertaisesti. Eli tehtailija olisi varmasti sen pyytänyt. Tässä tapauksessa tuntui myyjälle olevan aidosti tärkeintä VAIN hyvät kodit. Koen saaneeni hyvän koiran hyvistä lähtökohdista. Paikasta, jossa oli selvästi vietetty aikaa pentujen kanssa ja jopa oli opetettu leikin varjolla muutamia juttuja :)
        Eli kysele ja ETSI RAUHASSA "sitä oikeaa" niin se kyllä löytyy. Ei kannata hötkyillä. Eläthän tuon ystävän kanssa seuraavat 10-15v. Siinä ei pitkäkään odottelu ole yhtään pahempi juttu... Onnea etsintään :)

        jep, kiitos! Ei todella ole vielä mitään hoppua, nykyinen koirakin on vielä aika nuori ja keskityn mielelläni aktiiviiän vain yhteen koiraan kerrallaan. Joten vuosienkaan etsiminen ei haitaksi ole, vaikka kyllä sitä pentua tekisi kovasti mieli...

        Meillä on aikaisemmin ollut vain rotukoiria, niin olen vähän tumpelo asiassa. Aiemmin olin kovasti rotukoirien kannattaja, kunnes ajatus kypsyi päässäni pikkuhiljaa... nyt tuntuu että kaatuu todellakin ojasta allikkoon, välttääkseni eläintenjalostustoiminnan tukemista, saatan tukea pentutehtailua tai muuten epäinhimillistä koirien kohtelua. Eli jotain ehdottoman hyvää näen edelleen tuossa rotukoirien tarkassa valvonnassa...


    • on terveempi

      Usein väitetään sekarotuisten koirien olevan puhdasrotuisia terveempiä. Pitääkö tämä paikkansa?


      Kyllä se pitää paikkansa. Ne myös elävät pidempään. On muistettava, että yksittäisellä koiralla saattaa kuitenkin olla vaikka mitä ongelmia. Katsottaessa suurempaa joukkoa, tämä sekarotuisten terveys näkyy.
      Tässä lainaus HETI ry:n sukusiitosseminaariartikkelista, joka löytyy "Artikkeleita"-sivulta: "Englannissa tehdyssä rotukoirien elinikävertailussa (Michell 1999) lyhin elinikä oli tanskandoggilla (hieman yli kahdeksan vuotta). Noin kymmenen vuoden keskimääräiseen ikään pääsivät esimerkiksi dobermanni, rottweiler, saksanpaimenkoira, bokseri ja cavalier kingcharlesinspanieli. Pisimpään elivät pienet koirat, ja lisäksi sekarotuiset. Patronekin ym. (1997) tutkimuksessa verrattiin eri painoluokkiin jaettujen koirien kuolinikää. Jokaisessa painoluokassa sekarotuiset elivät 1-2 vuotta puhdasrotuisia pidempään.

      Ruotsissa tutkittiin 30 rodun koirien elinikää ja sairastavuutta vuoden 1996 vakuutusyhtiöaineistosta (Egenvall ym. 2000). Pienin kuolleisuus ja sairastavuus oli skandinaavisilla metsästyskoiraroduilla (pohjanpystykorva, suomenpystykorva, karjalankarhukoira, buhund) ja siperianhuskyllä. Sekarotuiset koirat sijoittuivat eliniän pituuden mukaan kärkijoukkoon ja olivat sairastavuuden suhteen 11 parhaan rodun joukossa (alle 10% vakuutetuista koirista sairasti vuonna 1996). Sekarotuiset olivat tutkimuksessa hyvin edustettuina, niitä oli vuonna 1996 vakuutettuina yli 10.000. Suurin kuolleisuus tutkimuksen kattamana ajankohtana oli irlanninsusikoiralla (noin 11% koirista kuoli vuonna 1996), tanskandoggilla (vajaa 10% kuoli), dobermannilla ja berninpaimenkoiralla (6% kummallakin) sekä bokserilla (hieman yli 5%). Suurin sairastavuus oli tanskandoggilla (27% vakuutetuista koirista sairasti vuonna 1996), bokserilla (26%) ja suursnautserilla (22%)."

      Viitteitä puhdas- ja sekarotuisten terveyttä ja elinikää vertaileviin tutkimuksiin:

      Bonnett, Egenvall, Olsson, Hedhammar 1997. Mortality in Swedish dogs: rates and causes of death in various breeds. The Veterinary Record 12 July, 40 - 44.

      Egenvall, Bonnett, Olsson, Hedhammar 2000. Gender, age, breed and distribution of morbidity and mortality in insured dogs in Sweden during 1995 and 1996. The Veterinary Record 29 April, 519-525.

      Michell 1999. Longevity of British breeds of dog and its relationship with sex, size, cardiovascular variables and disease. The Veterinary Record 27 November, 625-629

      Michellin tutkimuksessa todettiin tilastollisesti merkitsevä yhteys koiran painon ja pitkäikäisyyden välillä. Sekarotuiset elivät pitempään kuin tutkimuksen koirat keskimäärin, mutta useat puhdasrotuiset elivät vielä sekarotuisiakin pitempään, esimerkiksi jackrusselinterrierit, kääpiövillakoirat ja whippetit.

      Patronek, Walters, Glickman 1997. Comparative Longevity of Pet Dogs and Humans: Implications for Gerontology Research. Journal of Gerontology, Biological Sciences, Vol 52A, No.3, B171-B178.

      Patronekin ym. tutkimuksessa yleisin (mediaani) kuolinikä oli sekarotuisilla 8,5 vuotta ja puhdasrotuisilla 6,7 vuotta.

      Renner 1995. Statistische Analyse der Rassenverteilung, Erkrankungsfälle und prophylaktischen Maßnahmen bei den häufigsten Hunderassen am Beispiel der Patientenpopulation einer Kleintierklinik in Südbaden von September 1987 - Juni 1992. Väitöskirja, Inst. F. Pathol., Tierärztl. Hochschule Hannover, Hannover.

      Rennerin tutkimuksessa siteerattiin myös muita tutkimuksia, joissa oli todettu sekarotuisilla vähemmän terveysongelmia kuin puhdasrotuisilla (Gross 1977, Domke 1983, Kauertz 1985, Mihalevic 1988 ja 1989, Ladehoff 1994).

      Stromberger 2000. Genetisch-epidemiologische Untersuchung ausgewählter Erkrankungen beim Hund - Vergleich Rassehund - Mischling. Opinnäytetyö, Veterinary University Vienna, Vienna.

      Strombergerin tutkimuksessa koiria ei jaettu painoluokkiin, mikä on saattanut aiheuttaa tuloksiin harhaa, koska puhdasrotuisista 50 % oli pienikokoisia ja sekarotuisista vain 5 %. Puhdas- ja sekarotuisten välille ei löytynyt eroja.

      • eläintenystävä

        Mutta eihän koiran elinikä voi merkitä mitään dramaattista vertailuissa... Jos sekoitetaan keskenään kaksi lyhyt ikäistä rotua, ei pennun voi olettaa elävän yhtään sen pidempään, vaikka onkin sekarotuinen... Tai kaksi lonkkasairasta puhdasrotusita keskenään, ei pennun lonkat suurella todennäköisyydellä ole priimat, vaikka pentu olisikin sekarotuinen... Vai?

        Ja eikö Suomessa, ainakin näin silmämääräisesti kun katsoo, sekarotuisissa ole suuressa osassa saksanpaimenkoiraa? Noin "jalkasairasta" rotua kun käytetään pantujen teettämiseen, ei se anna hyvää perimää pennuille kuitenkaan, vaikka toinen puoli olisikin jotain muuta. Ei se vika häviä mihinkään, se joko on tai ei. Aivan kuten puhdasrotuisessa pennussa se joko on tai ei. Jos sattuu juuri se geeninpätkä tulemaan siitä toisesta vanhemmasta se silloin on, vaikka toisella vanhemmalla sitä ei olisi.

        Suomessa muuten koirien lyhyen eliniän selittää paljon autojen alle jäämiset. Vakuutusyhtiöiden tekemän tutkimuksen mukaan koirien keski elinikä suomessa on kuusi vuotta. (Tätä tutkimusta vääristää se, että sekarotuisia ei ole yleensä vakuutettu.) Kuitenkin metsästyskoirien autojen alle jäämiset aiheuttavat tuon lyhyen eliniän. Ajatellaan tämän tutkimuksen valossa, että harvemmin metsästys tarkoitukseen otetaan sekarotuista koiraa. Sekarotuiset ovat yleensä perhekoiria, ei varsinasita työtehtävää, eli ne ovat paremmin suojassa maailman vaaroilta kuin työssä olevat koirat. Tuo seikka saattaapi kovasti lisätä tuollaista pientä yksityiskohtaa, kun että sekarotuiset ovat pidempi ikäisiä.


      • Minttis72
        eläintenystävä kirjoitti:

        Mutta eihän koiran elinikä voi merkitä mitään dramaattista vertailuissa... Jos sekoitetaan keskenään kaksi lyhyt ikäistä rotua, ei pennun voi olettaa elävän yhtään sen pidempään, vaikka onkin sekarotuinen... Tai kaksi lonkkasairasta puhdasrotusita keskenään, ei pennun lonkat suurella todennäköisyydellä ole priimat, vaikka pentu olisikin sekarotuinen... Vai?

        Ja eikö Suomessa, ainakin näin silmämääräisesti kun katsoo, sekarotuisissa ole suuressa osassa saksanpaimenkoiraa? Noin "jalkasairasta" rotua kun käytetään pantujen teettämiseen, ei se anna hyvää perimää pennuille kuitenkaan, vaikka toinen puoli olisikin jotain muuta. Ei se vika häviä mihinkään, se joko on tai ei. Aivan kuten puhdasrotuisessa pennussa se joko on tai ei. Jos sattuu juuri se geeninpätkä tulemaan siitä toisesta vanhemmasta se silloin on, vaikka toisella vanhemmalla sitä ei olisi.

        Suomessa muuten koirien lyhyen eliniän selittää paljon autojen alle jäämiset. Vakuutusyhtiöiden tekemän tutkimuksen mukaan koirien keski elinikä suomessa on kuusi vuotta. (Tätä tutkimusta vääristää se, että sekarotuisia ei ole yleensä vakuutettu.) Kuitenkin metsästyskoirien autojen alle jäämiset aiheuttavat tuon lyhyen eliniän. Ajatellaan tämän tutkimuksen valossa, että harvemmin metsästys tarkoitukseen otetaan sekarotuista koiraa. Sekarotuiset ovat yleensä perhekoiria, ei varsinasita työtehtävää, eli ne ovat paremmin suojassa maailman vaaroilta kuin työssä olevat koirat. Tuo seikka saattaapi kovasti lisätä tuollaista pientä yksityiskohtaa, kun että sekarotuiset ovat pidempi ikäisiä.

        Sekarotuisia joudutaan myös usein lopettamaan jo pentuna pahojen lonkkavikojen takia. Niiden vanhempia yleensä ei ole lonkkakuvattu, joten viat pääsevät periytymään. Seropeja ei myöskään välttämättä lopeteta eläinlääkärillä valitettavasti, joten varmoja sairauksista ei voi olla.
        Seropeja ei myöskään viedä läheskään yhtä herkästi lääkäriin kuin puhdasrotuisia, joten sairauksista ja vioista ei löydy luotettavaa tietoa:(


      • puppua!
        Minttis72 kirjoitti:

        Sekarotuisia joudutaan myös usein lopettamaan jo pentuna pahojen lonkkavikojen takia. Niiden vanhempia yleensä ei ole lonkkakuvattu, joten viat pääsevät periytymään. Seropeja ei myöskään välttämättä lopeteta eläinlääkärillä valitettavasti, joten varmoja sairauksista ei voi olla.
        Seropeja ei myöskään viedä läheskään yhtä herkästi lääkäriin kuin puhdasrotuisia, joten sairauksista ja vioista ei löydy luotettavaa tietoa:(

        No voi huh huh, ei lonkkavika näy pentuna! Puhut aivan puuta heinää! Lonkkavika tulee esille kasvuiässä, vasta kun myös koiran massa alkaa kasvaa! Torvi!


      • soopaa
        puppua! kirjoitti:

        No voi huh huh, ei lonkkavika näy pentuna! Puhut aivan puuta heinää! Lonkkavika tulee esille kasvuiässä, vasta kun myös koiran massa alkaa kasvaa! Torvi!

        Tiedän erään pennun joka lopetettiin 7-kuisena lonkkien kunnon takia,tarkemmin en tiedä mikä oli sen sairauden nimi mutta pentu oli rottiksen ja sakemannin sekoitus.


      • Minttis72
        puppua! kirjoitti:

        No voi huh huh, ei lonkkavika näy pentuna! Puhut aivan puuta heinää! Lonkkavika tulee esille kasvuiässä, vasta kun myös koiran massa alkaa kasvaa! Torvi!

        Pennulla tietenkin tarkoitan alle 1-vuotiasta koiraa. Alle 1-vuotiaita seropeja joudutaan lopettamaan lukemattomia määriä joka vuosi juuri lonkkavikojen yms. vuoksi.
        Ei kannata haukkua muita, jos on itse noin tyhmä ja tietämätön. Katso peiliin, sieltä se torvi katsoo sinua takaisin!


      • heh
        Minttis72 kirjoitti:

        Pennulla tietenkin tarkoitan alle 1-vuotiasta koiraa. Alle 1-vuotiaita seropeja joudutaan lopettamaan lukemattomia määriä joka vuosi juuri lonkkavikojen yms. vuoksi.
        Ei kannata haukkua muita, jos on itse noin tyhmä ja tietämätön. Katso peiliin, sieltä se torvi katsoo sinua takaisin!

        Sulla ei ole todellakaan varaa syyttää tyhmyydestä ainuttakaan täällä kirjoittavaa. Tietämättömyys, typeryys, suoranainen idioottimaisuus ja lapsellisuus yhdistyvät itsessäsi aika järkyttävällä tavalla.


      • ´huhuuuh
        heh kirjoitti:

        Sulla ei ole todellakaan varaa syyttää tyhmyydestä ainuttakaan täällä kirjoittavaa. Tietämättömyys, typeryys, suoranainen idioottimaisuus ja lapsellisuus yhdistyvät itsessäsi aika järkyttävällä tavalla.

        Tässä olikin palstan fiksuin kommentti:)Älykkyys ja kypsyys suorastaan häikäisee:)


      • Minttis72
        ´huhuuuh kirjoitti:

        Tässä olikin palstan fiksuin kommentti:)Älykkyys ja kypsyys suorastaan häikäisee:)

        Veit sanat suustani! Oli kyllä älykkyydellä kyllästetty kirjoitus;)
        Todennäköisesti kirjoittaja on niin nuori, että voisi ikänsä puolesta vaikka olla lapseni. (Tai sitten vaan harvinaisen tyhmä aikuinen)
        Surunvalittelut hänen vanhemmilleen!


      • samoin
        Minttis72 kirjoitti:

        Veit sanat suustani! Oli kyllä älykkyydellä kyllästetty kirjoitus;)
        Todennäköisesti kirjoittaja on niin nuori, että voisi ikänsä puolesta vaikka olla lapseni. (Tai sitten vaan harvinaisen tyhmä aikuinen)
        Surunvalittelut hänen vanhemmilleen!

        Mitäs älyllistä sinä olet tälle palstalle kirjoittanut? Sokeaa kiihkoilua, joka perustuu oman mielikuvituksesi lentoon. Toivottavasti sulla ei ole niitä lapsia, vaan olet tyypillinen koiranomistaja, eli ruma vanhapiika, jonka elämässä ei ole muuta sisältöä kuin kapinen rakki.


      • lisää fiksuutta..
        samoin kirjoitti:

        Mitäs älyllistä sinä olet tälle palstalle kirjoittanut? Sokeaa kiihkoilua, joka perustuu oman mielikuvituksesi lentoon. Toivottavasti sulla ei ole niitä lapsia, vaan olet tyypillinen koiranomistaja, eli ruma vanhapiika, jonka elämässä ei ole muuta sisältöä kuin kapinen rakki.

        Minttis kirjoittaa faktoja. Sinä kiihkoilet ja nimittelet...
        Vai että tyypillinen koiranomistaja on ruma vanhapiika..koskeeko tämä siis myös miehiä:)?


      • faktoja :-)
        lisää fiksuutta.. kirjoitti:

        Minttis kirjoittaa faktoja. Sinä kiihkoilet ja nimittelet...
        Vai että tyypillinen koiranomistaja on ruma vanhapiika..koskeeko tämä siis myös miehiä:)?

        Mitä faktoja tuo kiihkoilija on kirjoittanut? Luettele muutama.

        Ei onneksi koske ainakaan kaikkia miehiä. Oma kultanikin on komea kun mikä.


      • Minttis72
        faktoja :-) kirjoitti:

        Mitä faktoja tuo kiihkoilija on kirjoittanut? Luettele muutama.

        Ei onneksi koske ainakaan kaikkia miehiä. Oma kultanikin on komea kun mikä.

        No kyllä ihan onnellisesti edelleen aviossa olen. Kahden lapsen ja kahden koiran huoltajia ollaan.

        Aviomieheni on komea ja älykäs. Ei ikinä olisi ottanut noin tyhmää vaimoa, kuin sinä.

        Eikös vanhoillapiioilla ole yleensä kissa;)


      • :) :) :)
        faktoja :-) kirjoitti:

        Mitä faktoja tuo kiihkoilija on kirjoittanut? Luettele muutama.

        Ei onneksi koske ainakaan kaikkia miehiä. Oma kultanikin on komea kun mikä.

        mitkä on kirjoittanut:)
        Älä välitä vaikka totuus sattuu..Eivät kaikki voi tietää yhtäpaljon asioista tai olla edes fiksuja:)


      • pari kohtaa
        :) :) :) kirjoitti:

        mitkä on kirjoittanut:)
        Älä välitä vaikka totuus sattuu..Eivät kaikki voi tietää yhtäpaljon asioista tai olla edes fiksuja:)

        Onneksi tosiaan kaikki eivät ole yhtä "fiksuja". Olisi nopea paluu kivikauteen edessä, jos kyseinen nimimerkki edustaisi edes keskimääräistä älykkyystasoa.

        Et siin osannut esittää ainoatakaan faktaa. Eipä ihme, sillä niitä ei ole. Kyseessä on vain lapsellinen kiihkoilija.


      • pääset kun
        pari kohtaa kirjoitti:

        Onneksi tosiaan kaikki eivät ole yhtä "fiksuja". Olisi nopea paluu kivikauteen edessä, jos kyseinen nimimerkki edustaisi edes keskimääräistä älykkyystasoa.

        Et siin osannut esittää ainoatakaan faktaa. Eipä ihme, sillä niitä ei ole. Kyseessä on vain lapsellinen kiihkoilija.

        luet tästä ja muista viestiketjuista minttiksen kirjoittamia viestejä.

        Jos oikeassa olevat,älykkäät ihmiset ovat lapsellisia kiihkoilijoita,niin olen mielelläni sellainen:)

        Kuten sanoin,älä välitä vaikket asioista tiedäkään,täällä opit lisää.Muista lukea huolellisesti ja ota opiksesi:)


      • löytänyt
        pääset kun kirjoitti:

        luet tästä ja muista viestiketjuista minttiksen kirjoittamia viestejä.

        Jos oikeassa olevat,älykkäät ihmiset ovat lapsellisia kiihkoilijoita,niin olen mielelläni sellainen:)

        Kuten sanoin,älä välitä vaikket asioista tiedäkään,täällä opit lisää.Muista lukea huolellisesti ja ota opiksesi:)

        Et siis löytänyt niistä yhtään faktaa. En minäkään.


      • osaa lukea
        löytänyt kirjoitti:

        Et siis löytänyt niistä yhtään faktaa. En minäkään.

        tai et ymmärrä lukemaasi. Mutta sitäkin taitoa voi harjoitella,joten älä luovu toivosta.


      • osaa lukea
        osaa lukea kirjoitti:

        tai et ymmärrä lukemaasi. Mutta sitäkin taitoa voi harjoitella,joten älä luovu toivosta.

        tai et ymmärrä lukemaasi. Mutta sitäkin taitoa voi harjoitella,joten älä luovu toivosta. Nyt voisit kuitenkin pyytää äidiltäsi apua, niin keskustelu etenisi edes hieman. Kysy häneltä nyt aluksi, mitä tarkoittavat sanat fakta ja argementointi. Sitten kirjoitatte yhdessä vastauksen kysymykseeni.

        Olen pahoillani ettei ikäsi vielä riittänyt kesätöihin pääsyyn. Katkeruutesi on siinä valossa ymmärrettävää.


      • voi muuta
        osaa lukea kirjoitti:

        tai et ymmärrä lukemaasi. Mutta sitäkin taitoa voi harjoitella,joten älä luovu toivosta. Nyt voisit kuitenkin pyytää äidiltäsi apua, niin keskustelu etenisi edes hieman. Kysy häneltä nyt aluksi, mitä tarkoittavat sanat fakta ja argementointi. Sitten kirjoitatte yhdessä vastauksen kysymykseeni.

        Olen pahoillani ettei ikäsi vielä riittänyt kesätöihin pääsyyn. Katkeruutesi on siinä valossa ymmärrettävää.

        kun nauraa:)
        Olen vastannut kysymykseesi,ikävää jos et asiaa ymmärrä.Pyydä vaikka isi auttamaan.

        Olen pahoillani,että turhaudut lomallasi,vielä kun on aika monta yötä siihen että peruskoulu alkaa.


    • Miettikääpä vähän

      Tässäpä vain pieni pätkä Katariina Mäen esityksestä Kennelliiton valtuustolle Suomen puhdasrotuisten koirien jalostusta koskevan strategian määrittämiseksi. Loput voi lukea allaolevasta linkistä. Miettikääpä sitä, rotukoirien kasvattajat.


      "Koiraroduissa on luvattoman paljon terveysongelmia sekä vaarallisen kapea jalostuspohja. Silti useimmilla roduilla jalostuksessa suositaan käytännössä eniten ulkomuotoa, vaikka niissä ei ole varaa edes karsia kaikkia sairaita koiria jalostuksesta. Monet rotumääritelmät ja jalostuskäytännöt sotivat koirien hyvinvointia vastaan, ja joidenkin rotujen luonteenomaisia piirteitä on vaikea puolustaa ainakaan hyvinvointisyillä. On järkyttävää, että ihmiset luulevat ongelmien paljouden olevan normaalia. Tietyissä roduissa suostutaan mukisematta tosiasiaan, että koira on elinkelpoinen vasta korjaavien kirurgisten toimenpiteiden jälkeen."

      http://www.elisanet.fi/katariina.maki/skl_valtuustolle.htm

      • pätevä tuo

        kirjoitus koska takerrutaan satojen rotujen joukosta vain niihin pilalle jalostettuihin.Missä ovat kaikki ne perusterveet rodut tuosta tutkimuksesta joita on maailma pullollaan.
        Tuo tutkimus on hyvin puolueellinen,kaivaa rotukoirista vain ne huonoimmat,pahimmat esimerkit ummistaen tyystin silmät hyvin terveiltä perusroduilta.
        Missä ovat tuosta esimerkiksi suomenajokoira,suomen pystykorva,karjalan karhukoira,harmaa norjanhirvikoira,kaikki hyvin runsaasti rekisteröityjä rotuja joita eivät sairaudet vaivaa,vuositasolla noita rekataan huimat määrät ja teoriasi mukaan niitä kuolee sairauksiin kuin kärpäsiä.


      • muka ole
        pätevä tuo kirjoitti:

        kirjoitus koska takerrutaan satojen rotujen joukosta vain niihin pilalle jalostettuihin.Missä ovat kaikki ne perusterveet rodut tuosta tutkimuksesta joita on maailma pullollaan.
        Tuo tutkimus on hyvin puolueellinen,kaivaa rotukoirista vain ne huonoimmat,pahimmat esimerkit ummistaen tyystin silmät hyvin terveiltä perusroduilta.
        Missä ovat tuosta esimerkiksi suomenajokoira,suomen pystykorva,karjalan karhukoira,harmaa norjanhirvikoira,kaikki hyvin runsaasti rekisteröityjä rotuja joita eivät sairaudet vaivaa,vuositasolla noita rekataan huimat määrät ja teoriasi mukaan niitä kuolee sairauksiin kuin kärpäsiä.

        Eiköhän siellä ole melkoisesti sinua pätevämpi henkilö tuon kirjoituksen takana. Ja näkyypä kirjoittaja olevan Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan jäsen, joten tuskin hänellä on mitään motiivia puolustaa sekarotuisia.

        Mutta jos kerran tuosta vaan pystyt pitävästi argumentoiden kumoamaan nuo useat tutkimukset, niin onnea vaan. Kerro nyt kuitenkin hieman, millä pätevyydellä tuomiosi lauot. Niin, ne argumentitkin voisit kertoa. Olethan varmasti tutustunut perin pohjin kaikkiin noihin tutkimuksiin, joihin artikkelissa viitattiin?


      • Nimetön
        pätevä tuo kirjoitti:

        kirjoitus koska takerrutaan satojen rotujen joukosta vain niihin pilalle jalostettuihin.Missä ovat kaikki ne perusterveet rodut tuosta tutkimuksesta joita on maailma pullollaan.
        Tuo tutkimus on hyvin puolueellinen,kaivaa rotukoirista vain ne huonoimmat,pahimmat esimerkit ummistaen tyystin silmät hyvin terveiltä perusroduilta.
        Missä ovat tuosta esimerkiksi suomenajokoira,suomen pystykorva,karjalan karhukoira,harmaa norjanhirvikoira,kaikki hyvin runsaasti rekisteröityjä rotuja joita eivät sairaudet vaivaa,vuositasolla noita rekataan huimat määrät ja teoriasi mukaan niitä kuolee sairauksiin kuin kärpäsiä.

        Tuo tutkimus oli asiantuntijan tekemä, ja tulos perustui nimenomaan suureen koiramäärään. Eikä ollut minun teoriani. Jos olet ko. asiantuntijaa parempi, voit toki tehdä itse tutkimuksen ja postata kennelliitolle.

        Ja, sanoohan sen maalaisjärkikin, että jos rodun geenipooli on niin järjettömän pieni, kuin se monilla roduilla on, ei siitä seuraa mitään hyvää. Sukusiitosprosentteja lasketaan tietyn matkaa taaksepäin, mutta jo neljän polven päässä voipi olla täydet sukulaiset koirilla. Ne unohdetaan. Jalostukseen kelpaa monessa rodussa c-lonkkainen, d:kin aivan mainiosti, kunhan on hyvän näköinen. Paremmista kun ei ole valita.


      • Nimetön
        muka ole kirjoitti:

        Eiköhän siellä ole melkoisesti sinua pätevämpi henkilö tuon kirjoituksen takana. Ja näkyypä kirjoittaja olevan Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan jäsen, joten tuskin hänellä on mitään motiivia puolustaa sekarotuisia.

        Mutta jos kerran tuosta vaan pystyt pitävästi argumentoiden kumoamaan nuo useat tutkimukset, niin onnea vaan. Kerro nyt kuitenkin hieman, millä pätevyydellä tuomiosi lauot. Niin, ne argumentitkin voisit kertoa. Olethan varmasti tutustunut perin pohjin kaikkiin noihin tutkimuksiin, joihin artikkelissa viitattiin?

        Täsmälleen näin, hänhän nimenomaan oli erittäin huolissaan rotukoirien terveyden nopeasta heikkenemisestä ja sairaiden yksilöiden käytöstä jalostukseen. Monen rodun geenipooli on suorastaan mitätön, sukurutsaus ei pidemmän päälle tuota mitään kovin kivaa. Sekö on kasvatusta? Tehtailua ennemminkin. Ja, rotua se vie vain huonompaan suuntaan.


      • näytti
        muka ole kirjoitti:

        Eiköhän siellä ole melkoisesti sinua pätevämpi henkilö tuon kirjoituksen takana. Ja näkyypä kirjoittaja olevan Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan jäsen, joten tuskin hänellä on mitään motiivia puolustaa sekarotuisia.

        Mutta jos kerran tuosta vaan pystyt pitävästi argumentoiden kumoamaan nuo useat tutkimukset, niin onnea vaan. Kerro nyt kuitenkin hieman, millä pätevyydellä tuomiosi lauot. Niin, ne argumentitkin voisit kertoa. Olethan varmasti tutustunut perin pohjin kaikkiin noihin tutkimuksiin, joihin artikkelissa viitattiin?

        älähtävän,sattuiko noin kovasti suhun.

        Minulla on täällä paraikaa neljä eri ikäistä suomenajokoiraa,kaksi suomenpystykorvaa joista toinen 16-vuotias ja toinen yhdeksän.Täysin terveitä kaikki ja sen lisäksi on kaksi kierosta pelastettua piskiä,toinen on kaksi-ja toinen kolmevuotias.
        Viimeisen vuoden aikana eivät rotukoirat ole tarvinneet lääkäriä kertaakaan mutta piskien terveyden hoitoon on mennyt jo yli 1500 euroa.


      • Nimetön
        näytti kirjoitti:

        älähtävän,sattuiko noin kovasti suhun.

        Minulla on täällä paraikaa neljä eri ikäistä suomenajokoiraa,kaksi suomenpystykorvaa joista toinen 16-vuotias ja toinen yhdeksän.Täysin terveitä kaikki ja sen lisäksi on kaksi kierosta pelastettua piskiä,toinen on kaksi-ja toinen kolmevuotias.
        Viimeisen vuoden aikana eivät rotukoirat ole tarvinneet lääkäriä kertaakaan mutta piskien terveyden hoitoon on mennyt jo yli 1500 euroa.

        Tässä ei nyt puhuttukaan yksittäisistä koirista, vaan suuremman otoksen terveystilanteesta. tottakai erilaisia yksilöitä on, mutta isossa mittakaavassa rotukoirat nyt vaan ovat sairaampia.


      • ajatuksessasi
        Nimetön kirjoitti:

        Tuo tutkimus oli asiantuntijan tekemä, ja tulos perustui nimenomaan suureen koiramäärään. Eikä ollut minun teoriani. Jos olet ko. asiantuntijaa parempi, voit toki tehdä itse tutkimuksen ja postata kennelliitolle.

        Ja, sanoohan sen maalaisjärkikin, että jos rodun geenipooli on niin järjettömän pieni, kuin se monilla roduilla on, ei siitä seuraa mitään hyvää. Sukusiitosprosentteja lasketaan tietyn matkaa taaksepäin, mutta jo neljän polven päässä voipi olla täydet sukulaiset koirilla. Ne unohdetaan. Jalostukseen kelpaa monessa rodussa c-lonkkainen, d:kin aivan mainiosti, kunhan on hyvän näköinen. Paremmista kun ei ole valita.

        on nyt että yleistät sen pienen yksilömäärän koskemaan kaikkia rotuja.
        Ota nyt ne silmälaput pois ja ala ajattelemaan omilla aivoillasi.Jos rotua rekataan vuosittain tuhansia jopa niin miten saat sen geeniperimää väitettyä suppeaksi.
        Käytä nyt järkeä äläkä yleistä.

        Puhuuhan Linkolakin puutaheinää ja hänet monet vannovat silti asiantuntijaksi,ei ihan kaikkea pidä uskoa kun sen sanoo ihminen jolla on hieno titteli.


      • sattunut
        näytti kirjoitti:

        älähtävän,sattuiko noin kovasti suhun.

        Minulla on täällä paraikaa neljä eri ikäistä suomenajokoiraa,kaksi suomenpystykorvaa joista toinen 16-vuotias ja toinen yhdeksän.Täysin terveitä kaikki ja sen lisäksi on kaksi kierosta pelastettua piskiä,toinen on kaksi-ja toinen kolmevuotias.
        Viimeisen vuoden aikana eivät rotukoirat ole tarvinneet lääkäriä kertaakaan mutta piskien terveyden hoitoon on mennyt jo yli 1500 euroa.

        Miksi pätevä, sekarotuisille erittäin suotuisa tutkimus minuun sattuisi? Tuo tutkimus on faktatietoa, kun taas kertomuksesi "koiristasi" on pelkkä anonyymin kirjoittelijan väittämä. Mitään takeita siitä, että sinulla yleensä edes on koiraa, ei ole.


      • että..
        Nimetön kirjoitti:

        Tässä ei nyt puhuttukaan yksittäisistä koirista, vaan suuremman otoksen terveystilanteesta. tottakai erilaisia yksilöitä on, mutta isossa mittakaavassa rotukoirat nyt vaan ovat sairaampia.

        minä luettelin sinulle suomen yleisimmät,ja myös terveimmät rodut,sinä ihan virheellisesti väität niitä yks kaks hyvin sairaiksi.Montako sairasta suomenajokoiraa tiedät?
        Mitä sairastavat?


      • takeita
        sattunut kirjoitti:

        Miksi pätevä, sekarotuisille erittäin suotuisa tutkimus minuun sattuisi? Tuo tutkimus on faktatietoa, kun taas kertomuksesi "koiristasi" on pelkkä anonyymin kirjoittelijan väittämä. Mitään takeita siitä, että sinulla yleensä edes on koiraa, ei ole.

        meillä taas on siitä ettei tuo roturasismisi johdukkin siitä ettei sinulle ole myynyt kukaan rotukoiraa ja siksi olet kateellinen ja katkera.


      • Tajuatko
        takeita kirjoitti:

        meillä taas on siitä ettei tuo roturasismisi johdukkin siitä ettei sinulle ole myynyt kukaan rotukoiraa ja siksi olet kateellinen ja katkera.

        ei tässä mistään rasismista tai pelkistä mielipiteistä ole kyse, vaan asiantuntijoiden tutkimista tosiasioista.


      • siellä päässä
        ajatuksessasi kirjoitti:

        on nyt että yleistät sen pienen yksilömäärän koskemaan kaikkia rotuja.
        Ota nyt ne silmälaput pois ja ala ajattelemaan omilla aivoillasi.Jos rotua rekataan vuosittain tuhansia jopa niin miten saat sen geeniperimää väitettyä suppeaksi.
        Käytä nyt järkeä äläkä yleistä.

        Puhuuhan Linkolakin puutaheinää ja hänet monet vannovat silti asiantuntijaksi,ei ihan kaikkea pidä uskoa kun sen sanoo ihminen jolla on hieno titteli.

        No menepä siitä valittamaan Kennelliittoon, ettei heillä ole asiantuntijoita, ei se minun vikani ole. Nämä nyt on kuitenkin tutkijoiden tekemiä tutkimuksia useista eri roduista ja niiden sekoituksista. Onko noin vaikea myöntää, että rotukoirat ovat sairaampia? Sanoohan sen maalaisjärkikin, kun sukusiitosta ja perinnöllistä sairautta periyttäviä yksilöitä käytetään hienon ulkomuodon takia jalostukseen, että tottakai siitä seuraa sairautta jatkossakin.

        Enkä minä ole yleistänyt mitään, ko. ihminen on tutkinut ja ottanut huomioon myös lukuisia ulkomaisia tutkimuksia. Hajoa siihen.


      • saisko valoo
        että.. kirjoitti:

        minä luettelin sinulle suomen yleisimmät,ja myös terveimmät rodut,sinä ihan virheellisesti väität niitä yks kaks hyvin sairaiksi.Montako sairasta suomenajokoiraa tiedät?
        Mitä sairastavat?

        MINÄ en ole väittänyt ketään sairaaksi, mutta asiantuntijoiden tekemät tutkimukset osoittavat, että rotukoirat ylipäätään ovat sairaampia kuin sekarotuiset. Tajusitko?


      • sen sairauksista
        että.. kirjoitti:

        minä luettelin sinulle suomen yleisimmät,ja myös terveimmät rodut,sinä ihan virheellisesti väität niitä yks kaks hyvin sairaiksi.Montako sairasta suomenajokoiraa tiedät?
        Mitä sairastavat?

        No tässäpä kyseisen rodun rotujärjestön sivuilta:

        "Kasvattajan on hyvä omata perustiedot seuraavista vioista ja sairauksista, joilla on perinnöllistä luonnetta:

        Purentaviat
        Piilokiveksisyys
        Napatyrä
        Kitalakihalkio
        Luomiviat, sisäänpäin ja ulospäin kääntynyt luomi
        Nivelviat, lonkkanivelen kasvuhäiriö, kyynärnivelen kasvuhäiriö, polvinivelen anatomiset viat
        Hännän nikamavika eli häntämutka
        Ataksia
        Perinnölliset ihosairaudet
        Sydänviat
        Ajohankauma
        Steriliteetti "


        Aika pitkä lista?! Eikös vaan?


      • esimerkiksi
        että.. kirjoitti:

        minä luettelin sinulle suomen yleisimmät,ja myös terveimmät rodut,sinä ihan virheellisesti väität niitä yks kaks hyvin sairaiksi.Montako sairasta suomenajokoiraa tiedät?
        Mitä sairastavat?

        Esimerkiksi ataksia, = pikkuaivojen etenevä eli progressiivinen surkastuminen on hyvin yleinen ja Suomenajokoiralle ominainen, esiintyy useissa sukulinjoissa! Tämäkin tieto peräisin ko. rotujärjestön sivuilta. Ovatko hekin tietämättömiä tai valehtelevat?


      • eläintenystävä

        www.animalia.fi, sieltä löytyy paljon lisää noita artikkeleita tutkimuksista rodunjalostuksen epäeettisyydestä.


      • eläintenystävä
        ajatuksessasi kirjoitti:

        on nyt että yleistät sen pienen yksilömäärän koskemaan kaikkia rotuja.
        Ota nyt ne silmälaput pois ja ala ajattelemaan omilla aivoillasi.Jos rotua rekataan vuosittain tuhansia jopa niin miten saat sen geeniperimää väitettyä suppeaksi.
        Käytä nyt järkeä äläkä yleistä.

        Puhuuhan Linkolakin puutaheinää ja hänet monet vannovat silti asiantuntijaksi,ei ihan kaikkea pidä uskoa kun sen sanoo ihminen jolla on hieno titteli.

        Siis onko todellista, että tällä sivistyksen tasolla löytyy vielä ihminen, joka oikeasti olisi rodunjalostuksen puolella noin laput silmillään, että väittää, että rodunjalostus ei tuota ongelmia koirien hyvinvoinnille? Ajattelee vielä että jalostusta ei vosi eettisesti pitää arveluttavana toimintana? Ja väittää, että kaikki jotka sen eettisyyttä arvostelevat, ovat väärässä, sillä rodun jalostukseen ei liity mitään epäkohtia?


      • vaan ole
        Nimetön kirjoitti:

        Tässä ei nyt puhuttukaan yksittäisistä koirista, vaan suuremman otoksen terveystilanteesta. tottakai erilaisia yksilöitä on, mutta isossa mittakaavassa rotukoirat nyt vaan ovat sairaampia.

        Tämä harhaluulo johtuu siitä koska seropeja harvemmin lonkkakuvataan ym. jolloin sairauksia ei huomata. Uskon seropien olevan terveempiä vasta sitten kun niitä lonkka/kyynär kuvataan,peilataan silmiä ym. samoissa mittakaavoissa kun rotukoiria ja tulokset ovat huomattavasti parempia.


      • ajokoira..
        esimerkiksi kirjoitti:

        Esimerkiksi ataksia, = pikkuaivojen etenevä eli progressiivinen surkastuminen on hyvin yleinen ja Suomenajokoiralle ominainen, esiintyy useissa sukulinjoissa! Tämäkin tieto peräisin ko. rotujärjestön sivuilta. Ovatko hekin tietämättömiä tai valehtelevat?

        risteykset kärsivät täsmälleen samoista vaivoista! Niitä ei vaan tutkita samanlailla kuin puhtaita.


      • sitten....
        siellä päässä kirjoitti:

        No menepä siitä valittamaan Kennelliittoon, ettei heillä ole asiantuntijoita, ei se minun vikani ole. Nämä nyt on kuitenkin tutkijoiden tekemiä tutkimuksia useista eri roduista ja niiden sekoituksista. Onko noin vaikea myöntää, että rotukoirat ovat sairaampia? Sanoohan sen maalaisjärkikin, kun sukusiitosta ja perinnöllistä sairautta periyttäviä yksilöitä käytetään hienon ulkomuodon takia jalostukseen, että tottakai siitä seuraa sairautta jatkossakin.

        Enkä minä ole yleistänyt mitään, ko. ihminen on tutkinut ja ottanut huomioon myös lukuisia ulkomaisia tutkimuksia. Hajoa siihen.

        miten voi olla mahdollista että pienilukuinen kromfohrländer sekä monet vinttikoirat ovat erittäin terveitä,lonkkavikoja ym ei esiinny?


      • Maalaisjärki?
        ajokoira.. kirjoitti:

        risteykset kärsivät täsmälleen samoista vaivoista! Niitä ei vaan tutkita samanlailla kuin puhtaita.

        Voi voi. Katsos kun se ajokoira jolla on resessiivisenä vaikkapa ataksia, risteytyy jonkun kanssa, jolla ei ole, on riski ataksian periytymiseen pienempi tietenkin, kuin toisen ajokoiran kanssa. Ja, kun siitä vielä mennään eteenpäin seuraava sukupolvi, periydytään jonkun toisen kuin ajokoiran kanssa, ataksia on erittäin epätodennäköinen. Pitäisi sulle vielä perinnöllisyysluentojkin pitää? Ei kaikki periydy suoraan tuosta vaan, vaan on piilevänä. Nämä mainitut olivat nimenomaan ajokoirarodun sairauksia. Tottakai sekarotuinen ei-tatakistisen rodun kanssa risteytetty pentu on terveempi silloin.

        En jaksa selittää, kun vänkäät ja vänkäät vaan. Justiinhan väitit, ettei ajokoirilla mitään sairauksia edes ole. Pitkä lista vaan löytyi rotujärjestön sivulta, opiskele rotuasi enemmän niin tiedät mistä puhut. Ja vaikka sitä perinnöllisyystiedettä myös.


      • tiedät enemmän
        vaan ole kirjoitti:

        Tämä harhaluulo johtuu siitä koska seropeja harvemmin lonkkakuvataan ym. jolloin sairauksia ei huomata. Uskon seropien olevan terveempiä vasta sitten kun niitä lonkka/kyynär kuvataan,peilataan silmiä ym. samoissa mittakaavoissa kun rotukoiria ja tulokset ovat huomattavasti parempia.

        Ei useimpia rotukoiriakaan koskaan kuvata. Vain ne, joita on tarkoitus käyttää jalostukseen. Jalostuskoirat ovat pieni murto-osa syntyvistä rotukoirista. Joka ottaa "vain kotikoiran", ei sitä kuvauta, ellei sitten ilmene sairautta. Sama juttu seropin kanssa, jos se sairastuu, niin kuvataanhan se. Vai väitätkö, että seropin omistajat eivät hoida koiriaan?

        Ja väitätkö todella, että vaikkapa suuriksi jalostetut rodut (mastiffit kaikki, irlikset,tanskandogit jne jne, piiiitkä lista) ovat lonkiltaan ihan ok, ja seropit yhtä huonoja kuin nekin? Tai ylijalostetut noutajat? Voi hoh hoijaa, tietämyksesi on aika hukassa.


      • hyvänen aika
        sitten.... kirjoitti:

        miten voi olla mahdollista että pienilukuinen kromfohrländer sekä monet vinttikoirat ovat erittäin terveitä,lonkkavikoja ym ei esiinny?

        Tottakai myös terveempiä rotukoiria on olemassa! EI KUKAAN OLE SANONUT, ETTÄ KAIKKI ROTUKOIRAT OVAT SAIRAITA! Etkö tajua?

        Yleisesti ottean vain tutkimustulokset osoittavat, että monilla roduilla jalostusaines on HUOLESTUTTAVAN sairasta, ja aina huonompaan suuntaan menossa. Siitä on kysymys, ja siitä huolestuneena tuo kennelliiton asiantuntija on kirjelmänsä kennelliitolle tehnyt! Ei tämä ole mikään puolen ottamiskysymys, vaan tosiasia, jolle pitäisi tehdä jotakin!


      • siksi tiedän asioista
        tiedät enemmän kirjoitti:

        Ei useimpia rotukoiriakaan koskaan kuvata. Vain ne, joita on tarkoitus käyttää jalostukseen. Jalostuskoirat ovat pieni murto-osa syntyvistä rotukoirista. Joka ottaa "vain kotikoiran", ei sitä kuvauta, ellei sitten ilmene sairautta. Sama juttu seropin kanssa, jos se sairastuu, niin kuvataanhan se. Vai väitätkö, että seropin omistajat eivät hoida koiriaan?

        Ja väitätkö todella, että vaikkapa suuriksi jalostetut rodut (mastiffit kaikki, irlikset,tanskandogit jne jne, piiiitkä lista) ovat lonkiltaan ihan ok, ja seropit yhtä huonoja kuin nekin? Tai ylijalostetut noutajat? Voi hoh hoijaa, tietämyksesi on aika hukassa.

        Vaikka kaikki rotukoiran omistajat eivät koiriaan kuvauta,niitä kuvataan silti enemmän kuin seropeja.
        Koiriaan kuvauttavat useimmat koiraharrastajat jotka harrastavat jtn fyysisesti raskasta lajia,esim agilityä ta ipoa,siis muitakin kuin jalostuskoiria kuvataan.
        Ne seropit jotka polveutuvat mainitsemistasi roduista,ovat lonkiltaan täsmälleen yhtä huonoja.

        Vai väitätkö tosiaan että whippeteillä on huonommat lonkat kuin sakemanni-mastiffi-noutaja sekoituksella?

        Olet kyllä aika hukassa,mutta ehkä opit jotain tältä palstalta meiltä viisaammilta.


      • palstalla
        hyvänen aika kirjoitti:

        Tottakai myös terveempiä rotukoiria on olemassa! EI KUKAAN OLE SANONUT, ETTÄ KAIKKI ROTUKOIRAT OVAT SAIRAITA! Etkö tajua?

        Yleisesti ottean vain tutkimustulokset osoittavat, että monilla roduilla jalostusaines on HUOLESTUTTAVAN sairasta, ja aina huonompaan suuntaan menossa. Siitä on kysymys, ja siitä huolestuneena tuo kennelliiton asiantuntija on kirjelmänsä kennelliitolle tehnyt! Ei tämä ole mikään puolen ottamiskysymys, vaan tosiasia, jolle pitäisi tehdä jotakin!

        on jatkuvasti niputettu kaikki rotukoirat täsmälleen yhtä sairaiksi.

        Kumpa seropi-ihmiset huolestuisivat siitä että heidän koiransa polveutuvat myös näistä sairaimmistakin roduista.Myös tälle asialle pitäisi tehdä jotakin!


      • väittänyt...
        Maalaisjärki? kirjoitti:

        Voi voi. Katsos kun se ajokoira jolla on resessiivisenä vaikkapa ataksia, risteytyy jonkun kanssa, jolla ei ole, on riski ataksian periytymiseen pienempi tietenkin, kuin toisen ajokoiran kanssa. Ja, kun siitä vielä mennään eteenpäin seuraava sukupolvi, periydytään jonkun toisen kuin ajokoiran kanssa, ataksia on erittäin epätodennäköinen. Pitäisi sulle vielä perinnöllisyysluentojkin pitää? Ei kaikki periydy suoraan tuosta vaan, vaan on piilevänä. Nämä mainitut olivat nimenomaan ajokoirarodun sairauksia. Tottakai sekarotuinen ei-tatakistisen rodun kanssa risteytetty pentu on terveempi silloin.

        En jaksa selittää, kun vänkäät ja vänkäät vaan. Justiinhan väitit, ettei ajokoirilla mitään sairauksia edes ole. Pitkä lista vaan löytyi rotujärjestön sivulta, opiskele rotuasi enemmän niin tiedät mistä puhut. Ja vaikka sitä perinnöllisyystiedettä myös.

        mitään ajokoirien sairauksista,en ole sama kirjoittaja.
        Niinpä,JOS risteytyy sellaisen kanssa jolla ei ole ataksiaa,mutta en usko että se ja muut mainitut sairaudet ovat vain ja ainoastaan suomen ajokoiran sairauksia.Sitäpaitsi,tutkivatko/tietävätkö nämä risteyttäjät onko sairaus/sairaudet resessiivisiä vai ei?
        Perinnöllisyydestä tiedän sen verran paljon ettei siitä kannata alkaa vänkäämään.

        Aivan, kaikki ei periydy suoraan vaan ovat piilevinä. Jälleen yksi syy lisää harkita tarkkaan seropin pennuttamista.

        Suomenajokoira ei ole rotuni. Ja todellakin tiedän mistä puhun:)


      • on pystykorva
        että.. kirjoitti:

        minä luettelin sinulle suomen yleisimmät,ja myös terveimmät rodut,sinä ihan virheellisesti väität niitä yks kaks hyvin sairaiksi.Montako sairasta suomenajokoiraa tiedät?
        Mitä sairastavat?

        paperit ja kaikki ja hyväsukuinen... MUTTA metsälle sillä ei pääse koska koiralla on paha sydänvika! Ja lääkkeitä syö loppuikänsä...


    • Kuvaz

      On yhdistetty rotuja joilla on ominaisuuksia mitkä voivat tehdä jälkeläisistä todellisia ongelmakoiria.
      En suosittele kenellekkään tuota seosta.

    • Koirakko

      oli niissä vanhemmissa, mitä tahansa rotua. Hinta halpa tai ilmainen. Koiran hoitokustannukset sinällään maksavat, joten siihen voisi säästää ne pennoset.

      • sitten

        Mitä ihmeen lisäarvoa koiralle tuo se, että siinä on vain yhtä rotua? Miksi yksirotuisesta pitäisi pitäisi maksaa yhtään enempää kuin monirotuisesta?


      • sitä voi
        sitten kirjoitti:

        Mitä ihmeen lisäarvoa koiralle tuo se, että siinä on vain yhtä rotua? Miksi yksirotuisesta pitäisi pitäisi maksaa yhtään enempää kuin monirotuisesta?

        käyttää sen rodun omissa kokeissa,esimerkiksi jollain suokki/pystis-sekoituksella ei ole mitään asiaa ajokokeisiin.Ja luulen että Haukullinen pystyisi kertomaan sinulle hyvin tarkasti miksi et saa ja voi viedä esimerkiksi beaglen ja norjanharmaan sekoitusta hirven perään,tai ajokoira/karhukoirasekoitusta.
        Sen kieltää lakikin.
        Kun jalostetaan määrättyyn tarkoitukseen koirarotu niin miksi se työ pitää tuhlata.


      • osin
        sitä voi kirjoitti:

        käyttää sen rodun omissa kokeissa,esimerkiksi jollain suokki/pystis-sekoituksella ei ole mitään asiaa ajokokeisiin.Ja luulen että Haukullinen pystyisi kertomaan sinulle hyvin tarkasti miksi et saa ja voi viedä esimerkiksi beaglen ja norjanharmaan sekoitusta hirven perään,tai ajokoira/karhukoirasekoitusta.
        Sen kieltää lakikin.
        Kun jalostetaan määrättyyn tarkoitukseen koirarotu niin miksi se työ pitää tuhlata.

        Seurakoiraksi käy sekarotuinenkin ihan yhtä hyvin kuin puhdaskin. Silti juuri seurakoirat ovat mielettömän hintaisia. Metsästyskoiran saa jo ihan kohtuulliseen hintaan ja jos metsästäisin, niin voisin hyvinkin ostaa puhdasrotuisen metsästyskoiran.


      • totta tuo
        sitä voi kirjoitti:

        käyttää sen rodun omissa kokeissa,esimerkiksi jollain suokki/pystis-sekoituksella ei ole mitään asiaa ajokokeisiin.Ja luulen että Haukullinen pystyisi kertomaan sinulle hyvin tarkasti miksi et saa ja voi viedä esimerkiksi beaglen ja norjanharmaan sekoitusta hirven perään,tai ajokoira/karhukoirasekoitusta.
        Sen kieltää lakikin.
        Kun jalostetaan määrättyyn tarkoitukseen koirarotu niin miksi se työ pitää tuhlata.

        Laki ei todellakaan määrittele, minkä rotuisen koiran kanssa saa metsästää.

        Sinähän voisit etsiä väittämäsi lainkohdan finlexin sivuilta, ja linkittää sen tähän luettavaksi. Minä en voi sitä tehdä, koska sellaista kohtaa ei metsästyslaki sisällä!


      • aina ole
        sitten kirjoitti:

        Mitä ihmeen lisäarvoa koiralle tuo se, että siinä on vain yhtä rotua? Miksi yksirotuisesta pitäisi pitäisi maksaa yhtään enempää kuin monirotuisesta?

        lisäarvosta vaan siitä että yksirotuisen kasvattaminen on kalliimpaa.
        Yhtä hyvin voisi kysyä miksi kampaajakäynti maksaa enemmän Helsingissä kuin Kouvolassa


    • Tersi

      maksimissaan 150 euroa varmaan mutta en kyllä enempää jos tuotakaan, riippuisi koirasta. Sen verran maksaisin että hoitokulut saisivat katettua mutta en niin paljoa että myyjälle jää käteen rahaa kustannusten maksamisen jälkeen. Sillä silloin myyjä ei pääse hyötymään "vahinkopennuista", joita ne nykyään tuntuu kaikki seropipentueet mukamas olevan.

      Toisaalta taas kannatan, että seropeja ei ilmaiseksi jaettaisi. Kovasti olen miettinyt noita hylättyjä koiria joista varmaan 95% on sekarotuisia. Olisiko kynnys koiran hylkäämiseen korkeampi jos siitä olisi aikoinaan maksanutkin?

    • hmmmm

      kyllä jokin hinta on hyvä pyytää, ettei kuka tahansa hetken mielijohteesta ottaisi koiraa. hinta olisi sopiva, kun se kattaa suunnilleen sen mitä pentuun on käytetty (ruokinta, madotus, rokotus(?) mitä tuo nyt sitten tekisi. onko kukaan laskenut? ei todellakaan kannata maksaa ylihintoja, rahanhimoa sanon minä.

    • SSE

      Kyllä se on se 100 euroa maksimi, mikä olisi seropin hinnaksi sopiva. Nykyään se on mennyt aivan mielettömäksi rahanahneeksi tehtailuksi. Mitä erikoisempien rotujen sekoituksilla mainostetaan ja hinnat hipovat jo rotukoirien hintoja.

    • Puppeliksi

      Ensinnäkin, ketjun aloittajalla pienehkö pilkkuvirhe päässyt tekstiin. Hinta oli aikaisemmin 50 euroa enemmän, ei tosiaan 500 euroa enemmän.

      Ja pentueeni yksilöiden hinta tulee aivan suoraan kuluista joita nyt on kertynyt. Eli ultra, röntgen, sektio, madotukset, ruoat, tulossa vielä eläinlääkärin tarkastukset ja paljon lisää ruokakuluja. Hinta oli alkuunsa arvio ja sitä nyt hieman päivittelin kun ynnäilin kuluja.Rokottaahan pentuja ei ole tapana luovutusikäisinä jos emällä rokotukset hoidettu. Meillä on. Voittoa tässä ei yritetä missään tapauksessa, mutta kattamaan menot kuitenkin.
      Hintaa en laskenut siksi, että olisivat jäämässä käsiin, vaan siksi että tuohon 350 euroonkin olisi ostajia riittänyt, tosin aivan väärän laisia. Eli haeskelen vielä kunnollisia koteja.

      Meillä pennut kasvavat perheen parissa, eivät ulkohäkissä tai heinäadossa, joista niitä seropeja usein myydään. Puhumattakaan niistä kunnollisista hoidoista ennen luovutusta (madotus, oikea ruokinta jne.)

      • pentuja

        Tämä koko ketju nyt on kyllä jo ihan muuta aihetta, kuin sinun pentujasi.

        Miksi sekä ultra että röntgen? Mihin loput pennut ovat kadonneet, niitähän oli alunperin 15? Lopetitko niitä, kuten borkkufoorumilla kerroit aikovasi tehdä?


      • ollenkaan
        pentuja kirjoitti:

        Tämä koko ketju nyt on kyllä jo ihan muuta aihetta, kuin sinun pentujasi.

        Miksi sekä ultra että röntgen? Mihin loput pennut ovat kadonneet, niitähän oli alunperin 15? Lopetitko niitä, kuten borkkufoorumilla kerroit aikovasi tehdä?

        että niitä on voitu jo varata ja ilmoitus koskee varaamattomia!!!!


      • Puppeliksi
        pentuja kirjoitti:

        Tämä koko ketju nyt on kyllä jo ihan muuta aihetta, kuin sinun pentujasi.

        Miksi sekä ultra että röntgen? Mihin loput pennut ovat kadonneet, niitähän oli alunperin 15? Lopetitko niitä, kuten borkkufoorumilla kerroit aikovasi tehdä?

        Oli se ultra hieman epävarma, jäi suurinpirtein arvioksi (6-8 pentua, käytiin hieman liian myöhään). Kova huoli kun tuosta mammasta oli, vein sitten kuville vielä. Onneksi. Oli pakko leikata, ei olisi jaksanut koko pentuetta synnyttää. Ja kohtukin oli venynyt ihan äärimmilleen, ei ollut työntövoimaa.

        Pentuja ei karsittu, vaan uhrasin niin yöunet, koulutyön, hermot ja sosiaalisen elämän aloittamalla pulloruokinnan. onneksi nyt alkaa jo helpottaa.

        Käyhän foorumilta lukemassa koko stoori, sieltä selviää kaikki vaiheet ja löytyy kuviakin.


      • Puppeliksi kirjoitti:

        Oli se ultra hieman epävarma, jäi suurinpirtein arvioksi (6-8 pentua, käytiin hieman liian myöhään). Kova huoli kun tuosta mammasta oli, vein sitten kuville vielä. Onneksi. Oli pakko leikata, ei olisi jaksanut koko pentuetta synnyttää. Ja kohtukin oli venynyt ihan äärimmilleen, ei ollut työntövoimaa.

        Pentuja ei karsittu, vaan uhrasin niin yöunet, koulutyön, hermot ja sosiaalisen elämän aloittamalla pulloruokinnan. onneksi nyt alkaa jo helpottaa.

        Käyhän foorumilta lukemassa koko stoori, sieltä selviää kaikki vaiheet ja löytyy kuviakin.

        muuta kuin että synnytys ei jostain syystä lähtenyt kunnolla käyntiin. Miten isoja olivat vastasyntyneet?
        Meillä koettiin kerran kauhun hetkiä yhden nartun kanssa. Synnytti itse ja pentumäärä 11 kpl, joista henkiin jäi tasan kaksi. Kyse kääpiöstä. Viimeisen pennun kävi eläinlääkäri auttamassa ulos.


      • Nimetön
        Puppeliksi kirjoitti:

        Oli se ultra hieman epävarma, jäi suurinpirtein arvioksi (6-8 pentua, käytiin hieman liian myöhään). Kova huoli kun tuosta mammasta oli, vein sitten kuville vielä. Onneksi. Oli pakko leikata, ei olisi jaksanut koko pentuetta synnyttää. Ja kohtukin oli venynyt ihan äärimmilleen, ei ollut työntövoimaa.

        Pentuja ei karsittu, vaan uhrasin niin yöunet, koulutyön, hermot ja sosiaalisen elämän aloittamalla pulloruokinnan. onneksi nyt alkaa jo helpottaa.

        Käyhän foorumilta lukemassa koko stoori, sieltä selviää kaikki vaiheet ja löytyy kuviakin.

        Omasta kirjoituksestasi suomi24:lla:

        "Pennut syntyivät 27.4
        Kirjoittanut: Puppeliksi 28.4.2006 klo 17.19

        Keisarinleikkauksella. Pentuja tuli 15 ja nyt kaikki onnellisesti kotona. Mamma voi ihan mainiosti, ei uskoisi että on läpikäynyt niin rankan toimenpiteen. Pennutkin voivat hyvin. Itse olen erittäin väsynyt, mutta työ palkitsee tekijänsä. Voin vain kuvitella niitä ihania hetkiä kesäiltaisin ulkona pentujen ja mamman kanssa. Löytyy kaikkea kivaa tutkittavaa... Kyllä sitten poru tulee kun on aika luopua pennuista. Yksi jää itselle, mutta loput myyn. Eli jos kiinnostuneita löytyy, laittakaa sähköposti [email protected]. Mukaan tarkka selostus kodista, joka olisi tarjolla.

        No nyt taas tuttipullojen pariin.... "

        Jos tuo ei muistu mieleesi, tässä linkki ko. keskusteluun:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000389&posting=22000000016036600



        Ja tämmöisiä puhuit borkkufoorumilla ennen synnytystä:

        "Ehkä laitan pennuista muutaman heti pois, mutta kunnollisia koteja on löytynyt jo montakin, joten osa jää. That´s it. "
        "En missään tapauksessa laita pentuja "pikku enkeleiksi" jos niitä tulee sopivasti, mutta jos nyt yli kymmenenkin pukkaa(lääkäri ei ultran perusteella pitänyt mahdottomana) ja joukossa on aina niitä liian heikkoja. Koko lauma kärsii ja on hekompi jos vauvoja on liikaa. Onko se sitten moraalittomampaa kuin laittaa pennut kesken?"

        Myöskin meitä borkkuihmisiä on sinulle soitellut, ja varsin hyvin tiedämme, että pentuja tuli 15 kpl. Olet itse sen kertonut, kuvien kera. Olet siis nähtävästi tappanut ylimääräiset, eikö löytynyt tarpeeksi kysyntää? Siksi varmaankin hintaakin laskit.


    • sekis.

      200 euroa..

    Ketjusta on poistettu 90 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe