Tämä on vain niille "rohkeille" henkilö-auton kuljettajille jotka uskaltavat ohittaa keltaisen-viivan alkaessa kun tie kääntää oikealle tai noustessa mäkeen. Tai jokin muu näköeste vastaantulevalle liikenteelle.
Kertokaa tyhmälle ja kokeneelle ammatti-kuljettajalle joka ei itse uskalla ohittaa "sokkona",mitä te ajattelette lähtiessänne "sokkona" vastaantulioiden kaistalle..
Ja muistakaa,kun olen liikkeellä henkilö-autolla,ajan yleensä teistä "riski"-ohittajista ohi ja lujaa. Siellä missä teidänkin se olisi pitänyt tehdä.
Millaisia vastauksia mahtaakaan tulla... Asiallisia tietenkin kun kirjoittajat noudattavat aina nopeusrajoituksiakin ;))
Kysely,vastauksia kiitos.
95
4085
Vastaukset
- ........
Itse en koskaan ohita keltaisella viivalla. Mutta usein näkyy kun henkilö-autoilijat menee ylinopeudella keltaisen viivan ohi ja sitten ihmetellään että miten niitä kuolleita tulee niin paljon!
Usein myös sattuu niin että tämmöiset jotka ovat keltaisella viivalla ylinopeudella ajaneet ohi, niin ovat sitten jossakin liikennevaloissa odottamassa edessäni.
Mutta hyvä kysymys tuo on.:))- automies69
On kaksi täsin eri asiaa ajaa ylinopeutta tai ohittaa sokkona. Älä sotke niitä!
Tuollainen sokkonaohitus syntyy myös jos ohitettava ajaa alle rajoituksen ja joku valopää päättää ohittaa. Myös hitaastiajavia työkoneita jotkut ohittelevat sokkona. automies69 kirjoitti:
On kaksi täsin eri asiaa ajaa ylinopeutta tai ohittaa sokkona. Älä sotke niitä!
Tuollainen sokkonaohitus syntyy myös jos ohitettava ajaa alle rajoituksen ja joku valopää päättää ohittaa. Myös hitaastiajavia työkoneita jotkut ohittelevat sokkona....toimintaa.....
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016932342
- täräys
ja mitä liikkuu autoilijan päässä joka ohittaa nopeusrajoitusta noudattavan auton ja hidastaa heti vauhdin jääden siihen eteen tientukoksi?
Tekisi mieli täräyttää puskuriin Per**le!- rallityttö60
minunkin. Tiedän silla oon uusi auto se haluua näyttää sen meille jotka ajamme ruosteisilla setoreilla. mulla on sellainen.
Et viestissäsi kertonut tarkemmin mikä ajokki ohitetaan keltaisen viivan alueella ja mikä on ohitettavan nopeus ja rajoitus.
30-40 km/h etenevä traktori ohittuu tehoilla silmänräpäyksessä, vaikka tie kaartuis näkemäesteineiin perseeseen, näkyvyys riittää kuitenkin turvalliseen ohitukseen. Sama juttu ylämäissä. Poliisitkin ohittaa esimerkkiä sopivasti näyttäen ko. tilanteissa.
Mitä mieltä itse olet ohituksista ohituskaistateillä keltaisen viivan yli, joilla vastaantulijoille on ohituskaista, mutta itselle ei? Hidastelija edessä, näkyvyyttä kilometri-pari, ei vastaantulijoita, ei liittymiä ja laillisen ja turvallisen ohituksen olisi estämässä vain tiehen maalattu keltainen viiva...hyväksyisitkö ohituksen keltaisen viivan yli ko. tilanteessa? Minä ohitan ainakin,... maalaisjärkeä (ja ehkä kapinaakin typeriä sääntöjä kohtaan, paskat välitän).
Riskinottajiakin näkee ja niitä ei voi tietenkään ymmärtää.- AApua
Roima pikavoitto tulisi sinulle jos poliisit näkisi tällaisen ohituksen.
Keltaista viivaa ei saa koskaan ylittää.Ohittaa saa jollei viivaa ylitä esim pyöräilijän jos tämä on tarpeeksi reunassa.
Kaveri ei saanut edes korttia kun teki risteyksessä liian loivan käännöksen että pyörä meni keltaisen yli.
Poliiseilla oli varmaan syynsä ohitukseen.. AApua kirjoitti:
Roima pikavoitto tulisi sinulle jos poliisit näkisi tällaisen ohituksen.
Keltaista viivaa ei saa koskaan ylittää.Ohittaa saa jollei viivaa ylitä esim pyöräilijän jos tämä on tarpeeksi reunassa.
Kaveri ei saanut edes korttia kun teki risteyksessä liian loivan käännöksen että pyörä meni keltaisen yli.
Poliiseilla oli varmaan syynsä ohitukseen..Mene sinä torille seisomaan ja jos ympärillesi maalataan keltainen viiva, niin siellähän sitten seisot maailman tappiin?
...tossa kevällä oli kanssa tälläaisa traktorin ohittajia, jotka ilmestyivät jyrkän mäennyppylän takaa. ABS nakutti ja piennar pöllysi, kun väistin vastaan tulevaa.
Vähästä en säiky, mutta sattui olemaan just peräkärry takana, jota piti tarkkailla, ettei lähde hettelehtimään nopeassa väistössä.
Edellisillä ei ollut Sinun autosi suurta tehoa, mutta he (heitä tuli kaksi peräkkäin, se eka ehtikin ihan hyvin) tulivatkin ilmeisesti nopeutta laskematta traktorin rinnalle, jolloin heillä ei ollut mitään tehvävissä, onneksi minulla oli. (enkä räplännyt esim. radiota)
PS. Ihmettelen itekkin kanssa tuota keltaista viivaa ohituskaistan kohdalla, mutta eikös ne viisaat asenna niihin keskikaiteet seuraavaksi???- sanoo juuri noin
Eli et ymmärrä itseäsi? Ja kuitenkin olet riskinottaja? Taidat olla todella sekaisin.. Juuri sinun kaltaisiasi varten liikennesäännöt ovat, jotta muilla olisi turvallisempaa. Jätä auto täst edes kotiin ja liiku junalla tai bussilla.
Tojo-Kölli kirjoitti:
...tossa kevällä oli kanssa tälläaisa traktorin ohittajia, jotka ilmestyivät jyrkän mäennyppylän takaa. ABS nakutti ja piennar pöllysi, kun väistin vastaan tulevaa.
Vähästä en säiky, mutta sattui olemaan just peräkärry takana, jota piti tarkkailla, ettei lähde hettelehtimään nopeassa väistössä.
Edellisillä ei ollut Sinun autosi suurta tehoa, mutta he (heitä tuli kaksi peräkkäin, se eka ehtikin ihan hyvin) tulivatkin ilmeisesti nopeutta laskematta traktorin rinnalle, jolloin heillä ei ollut mitään tehvävissä, onneksi minulla oli. (enkä räplännyt esim. radiota)
PS. Ihmettelen itekkin kanssa tuota keltaista viivaa ohituskaistan kohdalla, mutta eikös ne viisaat asenna niihin keskikaiteet seuraavaksi???Asentavat ne keskikaiteet, niin ei tarvitse pelätä että henkilöauto helähtää rekkani keulaan...
sanoo juuri noin kirjoitti:
Eli et ymmärrä itseäsi? Ja kuitenkin olet riskinottaja? Taidat olla todella sekaisin.. Juuri sinun kaltaisiasi varten liikennesäännöt ovat, jotta muilla olisi turvallisempaa. Jätä auto täst edes kotiin ja liiku junalla tai bussilla.
En vaaranna liikennettä, ajan ylinopeutta ja ohitan joskus sulkuviivan yli. Aina kuitenkin tilanteiden mukaan muu liikenne huomioon ottaen. Turvallista, ei riskejä, yli 30 vuotta autoilua ja n. 3 milj. km.
Onko vaikea tajuta?- AApua
Kairakettu kirjoitti:
Mene sinä torille seisomaan ja jos ympärillesi maalataan keltainen viiva, niin siellähän sitten seisot maailman tappiin?
juu, ei mulla oo kiire minnekkään.
Voin kyllä siellä kököttää.
Riskiohittelijoilla taitaa olla kiire mullan alle tai voi sinne joutua se syytönkin joka tulee yllättäen eteesi sen mäen-nyppylän takaa.
ei niitä viivoja sinne koristeeksi maalata.
Eteeni on kyllä tullut tällaisia läheltä piti-tilanteita vaikka olen ajanutkin sallitulla nopeudella keltaisen viivan kohdalla.
Tuolla asenteella istut itse kaltereiden takana maailman tappiin... - AApua
Kairakettu kirjoitti:
En vaaranna liikennettä, ajan ylinopeutta ja ohitan joskus sulkuviivan yli. Aina kuitenkin tilanteiden mukaan muu liikenne huomioon ottaen. Turvallista, ei riskejä, yli 30 vuotta autoilua ja n. 3 milj. km.
Onko vaikea tajuta?Joskus tuo ylimielisyys kostautuu..
AApua kirjoitti:
juu, ei mulla oo kiire minnekkään.
Voin kyllä siellä kököttää.
Riskiohittelijoilla taitaa olla kiire mullan alle tai voi sinne joutua se syytönkin joka tulee yllättäen eteesi sen mäen-nyppylän takaa.
ei niitä viivoja sinne koristeeksi maalata.
Eteeni on kyllä tullut tällaisia läheltä piti-tilanteita vaikka olen ajanutkin sallitulla nopeudella keltaisen viivan kohdalla.
Tuolla asenteella istut itse kaltereiden takana maailman tappiin...Mikä riski? Täysin suora tie, näkyvyyttä enemmän kuin riittävästi vaikka sotakorvausjunan ohitukseen, ei vastaantulijoita, ei liittymiä.
- AApua
Kairakettu kirjoitti:
Mikä riski? Täysin suora tie, näkyvyyttä enemmän kuin riittävästi vaikka sotakorvausjunan ohitukseen, ei vastaantulijoita, ei liittymiä.
eikä keltaista viivaa.
Säännöt on sääntöjä ja ne koskee myös sinua,vaikka omistatkin tehokkaan koneen.
No,itsellesi kuoppaa kaivat. - AApua
Kairakettu kirjoitti:
Olis kostautunut jo.
Ai sulla ei oo enää autoa?
riski on aina kun tiellä liikkuu,vanhemmiten se vielä kasvaa kun refleksit hidastuu AApua kirjoitti:
eikä keltaista viivaa.
No,itsellesi kuoppaa kaivat.Etkö ole nähnyt ohituskaistateitä?
- AApua
Rahtari-73 kirjoitti:
Asentavat ne keskikaiteet, niin ei tarvitse pelätä että henkilöauto helähtää rekkani keulaan...
Siinä sitä onkin vitsit vähissä siltä joka lähtee ohittamaan juuri ennen keskikaidetta.
Mitä silloin on tehtävissä?
Ei voi palata omalle kaistalleenkaan.. AApua kirjoitti:
Ai sulla ei oo enää autoa?
riski on aina kun tiellä liikkuu,vanhemmiten se vielä kasvaa kun refleksit hidastuuEi edes tarvitse nopeita refleksejä, jos ajaa kuten minä. Autoja minulla on useita ja ajokorttikin. Ajan satatuhatta kilometriä vuosittain, olen hiukan vähentänyt.
- AApua
Kairakettu kirjoitti:
Ei edes tarvitse nopeita refleksejä, jos ajaa kuten minä. Autoja minulla on useita ja ajokorttikin. Ajan satatuhatta kilometriä vuosittain, olen hiukan vähentänyt.
esiinnytkö siinä mainoksessa missä niehet seisovat maantiellä hokemassa omaa erinomaisuuttaan?
AApua kirjoitti:
eikä keltaista viivaa.
No,itsellesi kuoppaa kaivat.http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=297
Kummassakaan ei mitään vaaraa keltaviivan ylityksestä mahdollisessa ohitustilanteessa, jos vastaantulijoita ei ole.- AApua
Kairakettu kirjoitti:
Etkö ole nähnyt ohituskaistateitä?
Olen mutta ei ne ole tarkoitettu ylinopeutta ajaville
AApua kirjoitti:
Olen mutta ei ne ole tarkoitettu ylinopeutta ajaville
Edellä voi mennä traktori, ohitustarve tulee silloin rajoituksista kiinni pitävillekin.
AApua kirjoitti:
esiinnytkö siinä mainoksessa missä niehet seisovat maantiellä hokemassa omaa erinomaisuuttaan?
Etkö enää muuta keksinyt. Joo, en esiinny ko. mainoksessa.
AApua kirjoitti:
Siinä sitä onkin vitsit vähissä siltä joka lähtee ohittamaan juuri ennen keskikaidetta.
Mitä silloin on tehtävissä?
Ei voi palata omalle kaistalleenkaan..Nyt on käskenyt lähteä ohittamaan ennen keskikaidetta?`Ruotsissa toimii hyvin, mutta siellähän osataankin ajaa toisin kuin täällä häjyjen valtakunnassa
Kairakettu kirjoitti:
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=297
Kummassakaan ei mitään vaaraa keltaviivan ylityksestä mahdollisessa ohitustilanteessa, jos vastaantulijoita ei ole.Nyt kuitenkin noudattaa tieliikennelakia ja liikennesääntöjä, eikä mennä oman lain mukaan
- AApua
Rahtari-73 kirjoitti:
Nyt on käskenyt lähteä ohittamaan ennen keskikaidetta?`Ruotsissa toimii hyvin, mutta siellähän osataankin ajaa toisin kuin täällä häjyjen valtakunnassa
No kyllä täällä muutenkin kaikenlaista näkee niin en ihmettelisi yhtään
Rahtari-73 kirjoitti:
Nyt kuitenkin noudattaa tieliikennelakia ja liikennesääntöjä, eikä mennä oman lain mukaan
Traktorin ohittaa lähes jokainen keltaisen viivan yli, jos näkyvyyttä riittää. Kuka sinne taakse jää kilometritolkulla köröttelemään? Kyllä se niin on, että säännöt pitäisi muuttaa järkevimmiksi ja enemmän käytäntöä vastaaviksi.
Kairakettu kirjoitti:
Traktorin ohittaa lähes jokainen keltaisen viivan yli, jos näkyvyyttä riittää. Kuka sinne taakse jää kilometritolkulla köröttelemään? Kyllä se niin on, että säännöt pitäisi muuttaa järkevimmiksi ja enemmän käytäntöä vastaaviksi.
Ennen täälläkän ei ollut sulkuviivaa ohituskaistan kohdalla, mutta onnettomuuksia tapahtui liikaa ohitustilanteissa joten sulkuviivat tuli. Ruotsissa ei ole vastaavia viivoja ja siellä on joissakin paikoissa liikennemerkillä kielletty auton ohittaminen, mutta traktorin saa ohittaa(lisakilvellä sallittu). Monikin laki on tyhmä, mutta niitä noudattamalla ei aiheuta vaaratilanteita ja selviää ilman sakkoja.
- AApua
Kairakettu kirjoitti:
Etkö enää muuta keksinyt. Joo, en esiinny ko. mainoksessa.
Turha takoa päätään seinään.
Jos olet lain yläpuolella niin minkä minä sille mahdan.
Muista vaan että jossain pusikossa voi olla poliisi vaanimassa ja silloin ei selitykset auta.
Työkaverini ajoi ylinopeutta tyhjällä tiellä ja pikavoitto tuli vaikka puhui kun ruuneperi. Tojo-Kölli kirjoitti:
PS. Ihmettelen itekkin kanssa tuota keltaista viivaa ohituskaistan kohdalla, mutta eikös ne viisaat asenna niihin keskikaiteet seuraavaksi???Pientareet pitäisi olla sen verran leveitä, että ne traktorit ja muut hitaat mahtuisivat sinne. Nykytraktorit kun ovat jo kasvaneet aika suuriksi.
Se keskikaidehan niihin ohituskaistojen kohdalle taitaa tulla. Sopivasti estää ohitukset sitten järkevissä paikoissa, samoin kuin hitaan taakse juuttuvan hälytysajoneuvon etenemisen. Keskikaide olisi hyvä, jos molemmin puolin olisi vähintään 2 kaistaa.Kairakettu kirjoitti:
Pientareet pitäisi olla sen verran leveitä, että ne traktorit ja muut hitaat mahtuisivat sinne. Nykytraktorit kun ovat jo kasvaneet aika suuriksi.
Se keskikaidehan niihin ohituskaistojen kohdalle taitaa tulla. Sopivasti estää ohitukset sitten järkevissä paikoissa, samoin kuin hitaan taakse juuttuvan hälytysajoneuvon etenemisen. Keskikaide olisi hyvä, jos molemmin puolin olisi vähintään 2 kaistaa.Hälytysajoneuvo mahtuu ohi, kunhan vaan hitaampi väistää aivan tienreunaan. Norjassakin jopa mahtuu, kun rekan ajaa aivan tienreunaan betonisen keskikaiteen kohdalla
AApua kirjoitti:
Turha takoa päätään seinään.
Jos olet lain yläpuolella niin minkä minä sille mahdan.
Muista vaan että jossain pusikossa voi olla poliisi vaanimassa ja silloin ei selitykset auta.
Työkaverini ajoi ylinopeutta tyhjällä tiellä ja pikavoitto tuli vaikka puhui kun ruuneperi.Tulkoon sakkoja, jos on tullakseen. Hyvään tarkoitukseenhan rahojen pitäisi mennä. Maksukykyä on.
Rahtari-73 kirjoitti:
Hälytysajoneuvo mahtuu ohi, kunhan vaan hitaampi väistää aivan tienreunaan. Norjassakin jopa mahtuu, kun rekan ajaa aivan tienreunaan betonisen keskikaiteen kohdalla
Jos traktorissa on paripyörät, niin leveyttä on jo kaistan verran http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=298
Talvella rajoittaa penkka ja voi olla oikealla kaidekin. Suomessa ysitiellä pari kertaa on kohdalleni sattunut edellä siinä kapeassa rännissä mateleva traktori ja sen takana rekka. Ei niistä mahdu ohi mitenkään. Ruotsissa on rekka tukkinut sen kapean kaistan jo vaikka kuinka monta kertaa, hyytynyt, tai kaatunut.Kairakettu kirjoitti:
Jos traktorissa on paripyörät, niin leveyttä on jo kaistan verran http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=298
Talvella rajoittaa penkka ja voi olla oikealla kaidekin. Suomessa ysitiellä pari kertaa on kohdalleni sattunut edellä siinä kapeassa rännissä mateleva traktori ja sen takana rekka. Ei niistä mahdu ohi mitenkään. Ruotsissa on rekka tukkinut sen kapean kaistan jo vaikka kuinka monta kertaa, hyytynyt, tai kaatunut.Tuo nyt vielä on.. Itse olen kloppina ajanut turvetraktoria ja siirrot tietä pitkin suolta toiselle.. Vielä leveämi, mutta traktorilla voi väistää vaikka ojaraviin jos tarvis vaatii
Rahtari-73 kirjoitti:
Tuo nyt vielä on.. Itse olen kloppina ajanut turvetraktoria ja siirrot tietä pitkin suolta toiselle.. Vielä leveämi, mutta traktorilla voi väistää vaikka ojaraviin jos tarvis vaatii
Minulla oli kyllä kuva siitä leveämmästäkin, mutta ei löytynyt tähän nyt. Se oli paljon kaistaa leveämpi. Voihan sillä traktorilla väistää, mutta hankalaa se on, jos oikeallakin on kaide. Sitten sen perässä voi olla helvetinmoinen heinä-, tai tukkikuorma ja kuski ei näe taakseen mitään. Talvella sitten korkea penkka esteenä.
Rahtari-73 kirjoitti:
Ennen täälläkän ei ollut sulkuviivaa ohituskaistan kohdalla, mutta onnettomuuksia tapahtui liikaa ohitustilanteissa joten sulkuviivat tuli. Ruotsissa ei ole vastaavia viivoja ja siellä on joissakin paikoissa liikennemerkillä kielletty auton ohittaminen, mutta traktorin saa ohittaa(lisakilvellä sallittu). Monikin laki on tyhmä, mutta niitä noudattamalla ei aiheuta vaaratilanteita ja selviää ilman sakkoja.
Tiedän kyllä niistä onnettomuuksista. Vaaraa ei kuitenkaan ole, jos näkyvyyttä on riittävästi, eikä vastaantulijoita ole. Tätähän tarkoitin jo alunperinkin.
- ymmärräkään
Kairakettu kirjoitti:
Onko vaikea tajuta?mistään mitään, mutta et sitä sinäkään ymmärrä mistään yhtään mitään. Puhut toistuvasti itsesi pussiin. Et ole kirjoittaessasi niin ovela kuin luulet olevasi. Sen lisäksi että näytät typeryytesi, myös yllytät muitakin tekemään rikoksia. Jatkuva puhuminen "minä ajan ylinopeutta enkä piittaa mistään mitään" on juuri yllyttämistä. Käsitätkö edes mitä siitä seuraa?
- tarvitsekaan
Kairakettu kirjoitti:
Edellä voi mennä traktori, ohitustarve tulee silloin rajoituksista kiinni pitävillekin.
Olkoon vaikka mikä hidas ajoneuvo, sitä ei ohiteta keltaisen viivan kohdalla.
- haettuja
Kairakettu kirjoitti:
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296
Kummassakaan ei mitään vaaraa keltaviivan ylityksestä mahdollisessa ohitustilanteessa, jos vastaantulijoita ei ole.Ei vaaraa?? Ensimmäisessä kuvassa on tulossa mutka joten se on vaaratekijä!
Toisessa kuvassa jos en ihan väärin nähnyt, vasemmalla puolella näkyisi olevan risteys ja oliko vielä autokin tulossa vastaan. Eikö ne ole sinusta vaaratekijöitä??? ymmärräkään kirjoitti:
mistään mitään, mutta et sitä sinäkään ymmärrä mistään yhtään mitään. Puhut toistuvasti itsesi pussiin. Et ole kirjoittaessasi niin ovela kuin luulet olevasi. Sen lisäksi että näytät typeryytesi, myös yllytät muitakin tekemään rikoksia. Jatkuva puhuminen "minä ajan ylinopeutta enkä piittaa mistään mitään" on juuri yllyttämistä. Käsitätkö edes mitä siitä seuraa?
Missä minä muka olen puhunut itseni pussiin?
Kertominen omista kokemuksistani ei ole mitään yllyttämistä mihinkään. Sitäpaitsi minä olen puhunut turvallisen liikkumisen puolesta. Et tietenkään käsitä, mutta se ei ole mitään uutta täällä.- henkilö..
Kairakettu kirjoitti:
Missä minä muka olen puhunut itseni pussiin?
Kertominen omista kokemuksistani ei ole mitään yllyttämistä mihinkään. Sitäpaitsi minä olen puhunut turvallisen liikkumisen puolesta. Et tietenkään käsitä, mutta se ei ole mitään uutta täällä.olet. Onko turvallista liikkumista kun ajaa ylinopeutta? Lisäksi ohittelee keltaisen viivan kohdalla?
haettuja kirjoitti:
Ei vaaraa?? Ensimmäisessä kuvassa on tulossa mutka joten se on vaaratekijä!
Toisessa kuvassa jos en ihan väärin nähnyt, vasemmalla puolella näkyisi olevan risteys ja oliko vielä autokin tulossa vastaan. Eikö ne ole sinusta vaaratekijöitä???...että tiessä on mutka kaukana edessä!! Tiedätkö millaisia tiet yleensä ovat?
Toisessa kuvassa on auto tulossa vastaan, mutta mitä sitten? Ei niitä aina tule vastaan tuossa kohdassa, hyvin siinä silloin ehtii hitaasta ohi.tarvitsekaan kirjoitti:
Olkoon vaikka mikä hidas ajoneuvo, sitä ei ohiteta keltaisen viivan kohdalla.
Kaikki sen ohittaa, voisin napsia niitä kuvia jokainen päivä.
henkilö.. kirjoitti:
olet. Onko turvallista liikkumista kun ajaa ylinopeutta? Lisäksi ohittelee keltaisen viivan kohdalla?
Kaikki nopeudet ovat turvallisia, kunhan vaan hallitsee ylläpitämäänsä nopeutta ja sopeuttaa sen vallitseviin olosuhteisiin. Se rajoitusnopeuskin voi olla joskus liikaa.
- virkistämiseksi
Kairakettu kirjoitti:
Kaikki nopeudet ovat turvallisia, kunhan vaan hallitsee ylläpitämäänsä nopeutta ja sopeuttaa sen vallitseviin olosuhteisiin. Se rajoitusnopeuskin voi olla joskus liikaa.
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. - aliarvioida ketään
Kairakettu kirjoitti:
...että tiessä on mutka kaukana edessä!! Tiedätkö millaisia tiet yleensä ovat?
Toisessa kuvassa on auto tulossa vastaan, mutta mitä sitten? Ei niitä aina tule vastaan tuossa kohdassa, hyvin siinä silloin ehtii hitaasta ohi.Toisessa kuvassa oli siis risteys, koska et siitä maininnut mitään.
Pidät muita ihan tyhminä, ei kannattaisi. Paljonko aikaa menee (ensimmäinen kuva) tuosta paikasta mutkaan? Väittäisin ettei kovin kauaa. - lakia
Kairakettu kirjoitti:
Kaikki sen ohittaa, voisin napsia niitä kuvia jokainen päivä.
Ja sen varjolla että muut tyhmyyksissään ohittaa sinäkin osoitat tyhmyytesi ohittamalla? Ok :D
lakia kirjoitti:
Ja sen varjolla että muut tyhmyyksissään ohittaa sinäkin osoitat tyhmyytesi ohittamalla? Ok :D
Löytyy niitä sääntöjä, joita sinäkään et pysty pilkulleen noudattamaan. Minä rikon yhtä, sinä toista.
virkistämiseksi kirjoitti:
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016944957
aliarvioida ketään kirjoitti:
Toisessa kuvassa oli siis risteys, koska et siitä maininnut mitään.
Pidät muita ihan tyhminä, ei kannattaisi. Paljonko aikaa menee (ensimmäinen kuva) tuosta paikasta mutkaan? Väittäisin ettei kovin kauaa....ihan riittävästi vaikka useampaankin ohitukseen (eka kuva). Sehän on pitkä suora, jota oli takanakin jo pitkä pätkä. Ennen siinä ei sulkuviivaa ollutkaan. Toisessa kuvassa ehtii hyvin koukata traktorista ohi ja niitähän siinä toisinaan on.
- mistä tietää
Kairakettu kirjoitti:
Löytyy niitä sääntöjä, joita sinäkään et pysty pilkulleen noudattamaan. Minä rikon yhtä, sinä toista.
Vakavaa piittaamattomuutta on tuo sun lakien rikkominen.
- hyvä juttu
Kairakettu kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016944957
mutta ei mee läpi se, etteikö sun pitäis noudattaa lakia!
hyvä juttu kirjoitti:
mutta ei mee läpi se, etteikö sun pitäis noudattaa lakia!
Vaan kun en kaikkia sääntöjä noudata. Minkäs teet?
mistä tietää kirjoitti:
Vakavaa piittaamattomuutta on tuo sun lakien rikkominen.
Noudatan omia sääntöjä ja niihin kuuluu se, että en vaaranna muita tielläliikkujia. Pahoinpitelyt asia erikseen.
- AApua
Kairakettu kirjoitti:
...ihan riittävästi vaikka useampaankin ohitukseen (eka kuva). Sehän on pitkä suora, jota oli takanakin jo pitkä pätkä. Ennen siinä ei sulkuviivaa ollutkaan. Toisessa kuvassa ehtii hyvin koukata traktorista ohi ja niitähän siinä toisinaan on.
Vaan jos hyppää hirvi eteen ja alkaa tutkinta niin sanon että olet nesteessä.
sitä saa mitä tilaa.
Vaarannat myös traktorikuskin hengen. AApua kirjoitti:
Vaan jos hyppää hirvi eteen ja alkaa tutkinta niin sanon että olet nesteessä.
sitä saa mitä tilaa.
Vaarannat myös traktorikuskin hengen.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016316189
- kapasiteetti loppuu
Siinä se syy.
No en itse moista harrasta mutta jotkut kai harrastaa, voisiko sanoa että antakaa ihmisten harrastaa :) Ikävää olisi itse kohdata moinen vastaantulija, toivottavasti emme väistä samaan suuntaan sitten. - Ohjaamotarkkailija
Suosittuksi noussut kirjoitus.. Selventääksein tapahtumaa mm K-Ketulle.. Sinun olisin olettanut paljon kokeneena lukeneen kirjoituksestani millä olen liikkeellä. Kun lopussa lukee "kun olen liikkeellä ha,niin ajan..." Se on siinä mainittu,joten muutoin olen liikkeellä täysperä-yhdistelmällä.
Joten kun suurinosa ha-kuljettajista saavutta raskaan-sarjalaisen,toiset ajaa sen perään miltein kiinni,toiset jättävät väliä. Ja yleensä ne jotka ajavat puskurituntumalla,eivät pääse niistä ohi kuin keltaviivalla risteys-alueilla,oikealle kaartuvissa mutkissa ja ylämäeissä ennen huippua.
Ja nämä kuljettajat eivät kykene ohittamaan suorilla joissa on hyvä näkyvyys ja ajaessani oikeaareunaa pitkin. Jolloin ei tarvitse käyttää vastaantulian-kaistaa nähdäkseen ohitseni.. Ja kun ei ketään vastaankaan tule ja edessäni on tilaa reilusti palata takaisin kaistalle,ei tapahdu ohitusta. Vaikka selvästi näen että,mieli tekee.. Vaan kun alkaa lähestyvän risteyksen vuoksi ohituskielto,niin kas,,, sieltä tullaan "alitehoisella Taunuksella" ohi!
Tai vastaavasti on oikealle kaartuva kurvi. Ja joskus tulee autokin vastaan jonka olen itse havainnut jo aikaisemmin. Mutta se ei näy sinne perävaunun puskurin taakse.. Ja siinä sit me väistellään ja annetaan tilaa kun "Usko Surmatsalo" on ollut aikeissa "näyttää ja hevosvoimia käyttää".
Hitaiden työkoneiden ohittamisesta tässä ei ollut kyse,vaikka sitäkin siellä esitettiin. Jos työkone menee n40 tai alle,on aivan eri kun ohitettavana on yli tuplasti menevä ja 4-6 kertaa pidempi raskas-ajoneuvo..
Mutta kuten olen aiemmin kertonut että,iso-osa ha ja pa-kuljettajista ajaa ja liikkuu teillämme toisten armoilla. Ja tälläkin palstalla kirjoitellaan "mitä sylki suuhun tuo" vailla minkäänlaista käsitystä ja vielä syyttävään sävyyn raskasta-liikenteestä. En minäkään hauku hitsareita,sorvareita,kiinteistönvälittäjiä,sihteereitä,,, jne. Paitsi "takin kääntäjiä" -jos sellaista ilmenee.
Mutta niin se menee monenkin kirjoittajan mieli minne päin "tuuli puhaltaa"... Ja kun raskasta-liikennettä haukkuu,saa monta samanlaista "lammasta" puolelleen. Niitä kun on se suuri-osa kuljettajista.
Kun olis opeteltu ottamaan vastuuta tekemisistään jo nuorena,ei tarvis täällä päätään aukoa ja muita haukkua. Jokainen tekee virheitä.. Ja ottaa opikseen,toiset eivät.
"Onnekkaita ohituksia kansalaiset!"
Ja otetaan sekin huomioon ettei tätä palstaa lue kuin pieni osa liikkeellä olevista kuljettajista. Ajavat ne sit hyvin tai huonosti taikka hyvin huonosti.Ei olis tarvinnut selventää. Pääsinpähän vaan sopivasti heittämään vähän pro..., krhm. siis asiaan liittyvää asiaa hiukan sivuten. Näköjään onnistuin jälleen. :-)
Ajoin kerran tosi pääkallokelillä Kajaanista Oulua kohti (seiskapuolikkaalla bemulla tietysti). En pitänyt hirveää kiirettä, hiukan ylinopeutta vaan. Takaa lähestyi harmaa Ascona aika nopeaan, katselin menoa, että onpa kumman kiire tällä kelillä tollasella leijalla. Ohi se halusi ja menikin, mikäpä siinä.
Sitten sillä olikin edessä rekka ohitettavana ja kyttäsi pienen hetken aivan sen rekan takana. Eihän siitä mitään voinut nähdä, tiekin kun kaartoi oikealle. Niin vaan lähti ohittamaan, minä näin kauempaa tilanteen paremmin ja vastaantulevan rekan myös. Tuli Asconan kuskille kiire jarruttaa rekan rinnalta, siis keskeyttää ohitus ja palata takaisin.
Ei malttanut heppu odottaa näkyvyyden parantumista, vaan lähti heti uudestaan ohittamaan rekkaa ja sattui pääsemäänkin. Siinä vaiheessa epäilin jo sen kuskin kuntoa ja mielenterveyttä, mutta vielä hurjempaa oli luvassa. Edellä meni traktori isoa heinäkuormaa vetäen ja tie kaartoi edelleen oikealle. Asconan kuljettaja joutui hidastamaan hiukan, kyttäsi muka ohituspaikkaa aivan keskiviivan vieressä, eihän siitä voi mitään nähdä. Rekka oli aivan sen takana. Ascona lähti sitten ihmeellisesti ohittamaan sitä traktoria ja taas tuli rekka vastaan.
Näin kaiken kauempaa hyvin ja silloin olin aivan varma, että nyt jää Ascona rekan alle. Ei aivan jäänytkään vastaantulevan alle, sillä sai jarrutettua ja teki ihmepalautumisen traktorin rinnalta sen taakse. Oli hetken 90 astetta poikittain kaistalla ja sen takana tulleen rekan edessä. Selvisi siitäkin ja taas oli keula oikeaan menosuuntaan. Arpomalla taas heti traktorista ohi ja onnistui. Huhhuh. Ohitin sitten minäkin rekan ja traktorin ja joutessani otin kiinni Asconan ja katsoin omasta mittaristani Opelin nopeuden, 190 km/h heppu päästeli vetisellä peililiukkaalla jäällä.
Tuo tapahtui Utajärven ja Muhoksen välillä. Lähellä Muhosta tuli sitten poliisiautoja vastaan, oli joku tainnut soittaa, mutta Ascona ei ollut enää edelläni.- ohittaja
Kairakettu kirjoitti:
Ajoin kerran tosi pääkallokelillä Kajaanista Oulua kohti (seiskapuolikkaalla bemulla tietysti). En pitänyt hirveää kiirettä, hiukan ylinopeutta vaan. Takaa lähestyi harmaa Ascona aika nopeaan, katselin menoa, että onpa kumman kiire tällä kelillä tollasella leijalla. Ohi se halusi ja menikin, mikäpä siinä.
Sitten sillä olikin edessä rekka ohitettavana ja kyttäsi pienen hetken aivan sen rekan takana. Eihän siitä mitään voinut nähdä, tiekin kun kaartoi oikealle. Niin vaan lähti ohittamaan, minä näin kauempaa tilanteen paremmin ja vastaantulevan rekan myös. Tuli Asconan kuskille kiire jarruttaa rekan rinnalta, siis keskeyttää ohitus ja palata takaisin.
Ei malttanut heppu odottaa näkyvyyden parantumista, vaan lähti heti uudestaan ohittamaan rekkaa ja sattui pääsemäänkin. Siinä vaiheessa epäilin jo sen kuskin kuntoa ja mielenterveyttä, mutta vielä hurjempaa oli luvassa. Edellä meni traktori isoa heinäkuormaa vetäen ja tie kaartoi edelleen oikealle. Asconan kuljettaja joutui hidastamaan hiukan, kyttäsi muka ohituspaikkaa aivan keskiviivan vieressä, eihän siitä voi mitään nähdä. Rekka oli aivan sen takana. Ascona lähti sitten ihmeellisesti ohittamaan sitä traktoria ja taas tuli rekka vastaan.
Näin kaiken kauempaa hyvin ja silloin olin aivan varma, että nyt jää Ascona rekan alle. Ei aivan jäänytkään vastaantulevan alle, sillä sai jarrutettua ja teki ihmepalautumisen traktorin rinnalta sen taakse. Oli hetken 90 astetta poikittain kaistalla ja sen takana tulleen rekan edessä. Selvisi siitäkin ja taas oli keula oikeaan menosuuntaan. Arpomalla taas heti traktorista ohi ja onnistui. Huhhuh. Ohitin sitten minäkin rekan ja traktorin ja joutessani otin kiinni Asconan ja katsoin omasta mittaristani Opelin nopeuden, 190 km/h heppu päästeli vetisellä peililiukkaalla jäällä.
Tuo tapahtui Utajärven ja Muhoksen välillä. Lähellä Muhosta tuli sitten poliisiautoja vastaan, oli joku tainnut soittaa, mutta Ascona ei ollut enää edelläni.Taisi olla kertomus omasta ohituksesta. Helppohan se täällä on vääntää asiat kuin ne olisivat tapahtuneet jollekin toiselle.
- vastauksia :P
Erittäin hyvä kirjoitus! Huomasin muuten saman, ettei eräs nimimerkki ilmeisesti lue viestejä vaan heittelee ties mitä (piip) tyyliin kunhan pääsee kirjoittamaan. Kuka tahansa muu tajusi että olit henkilöautolla liikenteessä :)
ohittaja kirjoitti:
Taisi olla kertomus omasta ohituksesta. Helppohan se täällä on vääntää asiat kuin ne olisivat tapahtuneet jollekin toiselle.
Kuvittele mitä haluat, minun ohittelutapani ei ole tuollaista.
- ko..
Kairakettu kirjoitti:
Kuvittele mitä haluat, minun ohittelutapani ei ole tuollaista.
saahan sitä sanoa...
- ei hyvää päivää
Kairakettu kirjoitti:
Tuo tapahtui Utajärven ja Muhoksen välillä. Lähellä Muhosta tuli sitten poliisiautoja vastaan, oli joku tainnut soittaa, mutta Ascona ei ollut enää edelläni."Ohitin sitten minäkin rekan ja traktorin ja joutessani otin kiinni Asconan ja katsoin omasta mittaristani Opelin nopeuden, 190 km/h heppu päästeli vetisellä peililiukkaalla jäällä."
Ai että ihan "joutessasi" otit sen kiinni ja samanlaisena idioottina vedit 190 peililiukkaalla jäällä jarrutusmatkan ollessa kilometrin luokkaa.
Onnittelut 1. luokan idiootin arvonimestä. ei hyvää päivää kirjoitti:
"Ohitin sitten minäkin rekan ja traktorin ja joutessani otin kiinni Asconan ja katsoin omasta mittaristani Opelin nopeuden, 190 km/h heppu päästeli vetisellä peililiukkaalla jäällä."
Ai että ihan "joutessasi" otit sen kiinni ja samanlaisena idioottina vedit 190 peililiukkaalla jäällä jarrutusmatkan ollessa kilometrin luokkaa.
Onnittelut 1. luokan idiootin arvonimestä.Joutessani hyvinkin, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Minä en katsos syyllistynytkään typeriin ohitusyrityksiin näkyvyyden ollessa rajattu. Oli aikaa odottaa sopivaa suoranpätkää. Sitten nopea ohitus ja pian se Ascona olikin edessäni, olihan minulla hyvät kitkarenkaat alla.
- voi näköjään
Kairakettu kirjoitti:
Tuo tapahtui Utajärven ja Muhoksen välillä. Lähellä Muhosta tuli sitten poliisiautoja vastaan, oli joku tainnut soittaa, mutta Ascona ei ollut enää edelläni.Huhhuh ja huhhuh. Olet aivan omaa luokkaa tyhmyydessäsi. 190 km/h vetisellä peililiukkaalla jäällä yleisellä tiellä kuuluu ehdottomasti Guinessin ennätysten kirjaan. Törmäysnopeus olisi ollut 500 metrin jarrutuksen jälkeenkin sitä luokkaa että jälki hirvittäisi heikompaa.
voi näköjään kirjoitti:
Huhhuh ja huhhuh. Olet aivan omaa luokkaa tyhmyydessäsi. 190 km/h vetisellä peililiukkaalla jäällä yleisellä tiellä kuuluu ehdottomasti Guinessin ennätysten kirjaan. Törmäysnopeus olisi ollut 500 metrin jarrutuksen jälkeenkin sitä luokkaa että jälki hirvittäisi heikompaa.
Hyvä auto, hyvät renkaat, kokemusta ja taitoa, toisin kuin sillä Asconan kuskilla, joka sekin sai kotteronsa pysymään tiellä toilailuistaan huolimatta.
- itkeäkö vai nauraa
Kairakettu kirjoitti:
Hyvä auto, hyvät renkaat, kokemusta ja taitoa, toisin kuin sillä Asconan kuskilla, joka sekin sai kotteronsa pysymään tiellä toilailuistaan huolimatta.
Luuletko tosiaan että on kysymys pelkästään tiellä pysymisestä? Siis se 3 miljoonan kilometrin "kokemus" ei ole sinua tuon enempää viisastuttanut.
Tälläkin kertaa sinulla sattui käymään vitun hyvä tuuri ja tie oli vapaa. Jos muutama auto olisi ollut vaikka puolen kilometrin päässä pysähtyneenä kummallakin kaistalla mistä tahansa syystä, olisit törmännyt pitkän epätoivoisen jarrutuksen jälkeen niihin reippaasti yli satasen nopeudella ja tappanut itsesi lisäksi mahdollisesti monta muuta.
"Taitojasi" on turha pahemmin kommentoida. Jokainen osaa painaa kaasupoljinta. Mitä tulee sitten autoon ja renkaisiin, vanha E32 Bemari ei ole kovin kummoinen ja kitkarenkaat ovat todistetusti todella onnettomat sellaisella kelillä. itkeäkö vai nauraa kirjoitti:
Luuletko tosiaan että on kysymys pelkästään tiellä pysymisestä? Siis se 3 miljoonan kilometrin "kokemus" ei ole sinua tuon enempää viisastuttanut.
Tälläkin kertaa sinulla sattui käymään vitun hyvä tuuri ja tie oli vapaa. Jos muutama auto olisi ollut vaikka puolen kilometrin päässä pysähtyneenä kummallakin kaistalla mistä tahansa syystä, olisit törmännyt pitkän epätoivoisen jarrutuksen jälkeen niihin reippaasti yli satasen nopeudella ja tappanut itsesi lisäksi mahdollisesti monta muuta.
"Taitojasi" on turha pahemmin kommentoida. Jokainen osaa painaa kaasupoljinta. Mitä tulee sitten autoon ja renkaisiin, vanha E32 Bemari ei ole kovin kummoinen ja kitkarenkaat ovat todistetusti todella onnettomat sellaisella kelillä."Jos muutama auto olisi ollut vaikka puolen kilometrin päässä pysähtyneenä kummallakin kaistalla..."
Et ole tainnut kyseistä tietä ajaa? Sen mutkan jälkeen näkyvyttä riittää hyvin pysäyttää auto mahdollisen esteen havaitessa ja tietysti säätelen aina nopeutta näkyvyyden mukaan.
Vanha bemari ei ollut silloin vanha, mutta ominaisuuksillaan hakkaa monet uudet vielä tänäkin päivänä, oletko koskaan ajanut? Oli uutena yksi muutamasta harvasta parhaasta. Kitkarenkaita on hyviä ja huonoja, kuten nastarenkaitakin. Parin tonnin massaa ei muutamien nastojen kevyt raapaisu hidasta yhtään. Nastarenkaassa kovempi kumiseos heikentää pitoa niiden nastojen pidon verran kitkarenkaan pehmeään seokseen verrattuna, joissain tapauksissa enemmänkin.
"...olisit törmännyt pitkän epätoivoisen jarrutuksen jälkeen niihin..."
En olisi törmännyt.- kun olet niin tyhmä
Kairakettu kirjoitti:
"Jos muutama auto olisi ollut vaikka puolen kilometrin päässä pysähtyneenä kummallakin kaistalla..."
Et ole tainnut kyseistä tietä ajaa? Sen mutkan jälkeen näkyvyttä riittää hyvin pysäyttää auto mahdollisen esteen havaitessa ja tietysti säätelen aina nopeutta näkyvyyden mukaan.
Vanha bemari ei ollut silloin vanha, mutta ominaisuuksillaan hakkaa monet uudet vielä tänäkin päivänä, oletko koskaan ajanut? Oli uutena yksi muutamasta harvasta parhaasta. Kitkarenkaita on hyviä ja huonoja, kuten nastarenkaitakin. Parin tonnin massaa ei muutamien nastojen kevyt raapaisu hidasta yhtään. Nastarenkaassa kovempi kumiseos heikentää pitoa niiden nastojen pidon verran kitkarenkaan pehmeään seokseen verrattuna, joissain tapauksissa enemmänkin.
"...olisit törmännyt pitkän epätoivoisen jarrutuksen jälkeen niihin..."
En olisi törmännyt."Kitkarenkaita on hyviä ja huonoja, kuten nastarenkaitakin. Parin tonnin massaa ei muutamien nastojen kevyt raapaisu hidasta yhtään. Nastarenkaassa kovempi kumiseos heikentää pitoa niiden nastojen pidon verran kitkarenkaan pehmeään seokseen verrattuna, joissain tapauksissa enemmänkin."
Aivan tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Lue testejä.
"En olisi törmännyt."
Etpä tietenkään. Olisit painanut nappia, kyljistä olisi tullut siivet, ja olisit lentänyt niiden yli. kun olet niin tyhmä kirjoitti:
"Kitkarenkaita on hyviä ja huonoja, kuten nastarenkaitakin. Parin tonnin massaa ei muutamien nastojen kevyt raapaisu hidasta yhtään. Nastarenkaassa kovempi kumiseos heikentää pitoa niiden nastojen pidon verran kitkarenkaan pehmeään seokseen verrattuna, joissain tapauksissa enemmänkin."
Aivan tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Lue testejä.
"En olisi törmännyt."
Etpä tietenkään. Olisit painanut nappia, kyljistä olisi tullut siivet, ja olisit lentänyt niiden yli.Osa tuulilasin testistä. Ei ole ajettu samanlaisella autolla tietenkään, jolla minulla on kokemuksia molemmilla rengastyypeillä ja olen niiden perusteella valinnut kitkat.
"JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa
nastat:
Continental WinterViking1 20,4m
Gislaved NordFrost3 20,7m
Goodyear UG500 20,9m
Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
Bridgestone Noranza 22,6m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
Green Diamond 26,2m
Dunlop SP Winter Sport 30,8m
JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.
nastat:
Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
Goodyear UG500 48,9s
Continental WinterViking1 49,1s
Gislaved NordFrost3 49,2s
Bridgestone Noranza 49,7s
Michelin Ivalo 52,1s
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
Green Diamond 53,3s
Dunlop SP Winter Sport 55,4s"
"Olisit painanut nappia, kyljistä olisi tullut siivet, ja olisit lentänyt niiden yli."
Kuten itse kirjoitit: "Aivan tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa..."
Sitten ennen kuin ehdit inisemään jotain pelkkien etujarrujen käytöstä, niin testit tehdään kyllä käytännössä aina pelkästään etujarruilla. Tällä parannetaan testin toistettavuutta, pienennetään hajontaa sekä säilytetään auton suuntavakaus. Renkaiden keskenäiset voimasuhteet tästä eivät kärsi. Sama homma myös kesärengastesteissä.
Ympyrätestissä ja muissakin käsittelykokeissa ei ole tarkoitus vetää "sladissa" rataa maksiminopeudella vaan kiertää rata/ympyrä mahdollisimman nopeasti ilman, että pito lähtee. Tämän takia testit vaativat ammattilaisen tekemään ne.
Ajatteleppa itseäsi ajamaan järven jäällä 500m lenkki. Kuinka lähelle toisiaan saat kolme perättäistä vetoa?
Myös keliolosuhteet kompensoidaan ajamalla referenssisarja ensimmäisenä ja viimeisenä sarjana.
Rengastestit tehdään aina uusilla renkailla, jolloin nastat on vielä terävät, mutta muutaman tuhannen kilometrin ajo paljaalla asfvaltilla syö nastojen kärjet pyöreiksi, jolloin jääpito alentuu merkittävästi. Kitkat sensijaan säilyttää pitonsa suunnilleen samana koko elinkaarensa ja nastarenkaiden pitoa heikentää vielä niiden kuluneiden nastojen irtoilu.- mitä olisit tehnyt
Kairakettu kirjoitti:
Osa tuulilasin testistä. Ei ole ajettu samanlaisella autolla tietenkään, jolla minulla on kokemuksia molemmilla rengastyypeillä ja olen niiden perusteella valinnut kitkat.
"JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa
nastat:
Goodyear UG500 20,9m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Green Diamond 26,2m
nastat:
Goodyear UG500 48,9s
Michelin Ivalo 52,1s
kitkat:
Green Diamond 53,3s
"Olisit painanut nappia, kyljistä olisi tullut siivet, ja olisit lentänyt niiden yli."
Sitten ennen kuin ehdit inisemään jotain pelkkien etujarrujen käytöstä, niin testit tehdään kyllä käytännössä aina pelkästään etujarruilla. Tällä parannetaan testin toistettavuutta, pienennetään hajontaa sekä säilytetään auton suuntavakaus. Renkaiden keskenäiset voimasuhteet tästä eivät kärsi. Sama homma myös kesärengastesteissä.
Ympyrätestissä ja muissakin käsittelykokeissa ei ole tarkoitus vetää "sladissa" rataa maksiminopeudella vaan kiertää rata/ympyrä mahdollisimman nopeasti ilman, että pito lähtee. Tämän takia testit vaativat ammattilaisen tekemään ne.
Ajatteleppa itseäsi ajamaan järven jäällä 500m lenkki. Kuinka lähelle toisiaan saat kolme perättäistä vetoa?
Myös keliolosuhteet kompensoidaan ajamalla referenssisarja ensimmäisenä ja viimeisenä sarjana.
Rengastestit tehdään aina uusilla renkailla, jolloin nastat on vielä terävät, mutta muutaman tuhannen kilometrin ajo paljaalla asfvaltilla syö nastojen kärjet pyöreiksi, jolloin jääpito alentuu merkittävästi. Kitkat sensijaan säilyttää pitonsa suunnilleen samana koko elinkaarensa ja nastarenkaiden pitoa heikentää vielä niiden kuluneiden nastojen irtoilu.siinä tilanteessa, kun tie olisi ollut yhtäkkiä täysin tukossa 500 metrin päässä?
Otetaan vaikka lukemat siitä Tuulilasin testistä. Jarrutusmatka 30:n vauhdista 20 metriä. Tällöin jarrutusmatka 190:n vauhdista vähintään (190/30)² * 20 m = 800 metriä. Nopeutta on vielä sen 500 metrin jarrutuksen jälkeen kivasti n. 120 km/h.
Tuo siis puolen kilometrin päässä. Entä jos jokin olisi tullut yhtäkkiä eteen 300 metrin päässä? Satasen nopeudesta ei mitään ongelmaa pysähtyä. Itselläsi olisi nopeutta ollut vielä vaivaiset 150.
Onhan se tietenkin kiva että on aina hyvä tuuri. - jhanna
Kairakettu kirjoitti:
Osa tuulilasin testistä. Ei ole ajettu samanlaisella autolla tietenkään, jolla minulla on kokemuksia molemmilla rengastyypeillä ja olen niiden perusteella valinnut kitkat.
nastat:
Goodyear UG500 20,9m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Green Diamond 26,2m
nastat:
Goodyear UG500 48,9s
Michelin Ivalo 52,1s
kitkat:
Green Diamond 53,3s
Rengastestit tehdään aina uusilla renkailla, jolloin nastat on vielä terävät, mutta muutaman tuhannen kilometrin ajo paljaalla asfvaltilla syö nastojen kärjet pyöreiksi, jolloin jääpito alentuu merkittävästi. Kitkat sensijaan säilyttää pitonsa suunnilleen samana koko elinkaarensa ja nastarenkaiden pitoa heikentää vielä niiden kuluneiden nastojen irtoilu.Heh! Killed in Action!
Oivallista, Kairakettu, tuo vastapeluri - joka kaatui kuin ranskalainen ulkohuussissa maginot-linjan suojissa - tuskin tiesi noista tuloksista hevon paskaa. Toden totta, itsekin yllätyin - ovatko kitkat todella tuon veroisia. Toivottavasti et pyöristellyt numeroita :-) mitä olisit tehnyt kirjoitti:
siinä tilanteessa, kun tie olisi ollut yhtäkkiä täysin tukossa 500 metrin päässä?
Otetaan vaikka lukemat siitä Tuulilasin testistä. Jarrutusmatka 30:n vauhdista 20 metriä. Tällöin jarrutusmatka 190:n vauhdista vähintään (190/30)² * 20 m = 800 metriä. Nopeutta on vielä sen 500 metrin jarrutuksen jälkeen kivasti n. 120 km/h.
Tuo siis puolen kilometrin päässä. Entä jos jokin olisi tullut yhtäkkiä eteen 300 metrin päässä? Satasen nopeudesta ei mitään ongelmaa pysähtyä. Itselläsi olisi nopeutta ollut vielä vaivaiset 150.
Onhan se tietenkin kiva että on aina hyvä tuuri.Se tie ei olisi voinut olla yhtäkkiä täysin tukossa 500 metrin päässä, koska näkyvyyttäkin oli enemmän. Mistään ei myöskään olisi voinut mitään tullä äkkiä eteen ja vaikka joku mummo olisi siihen eteen taivaalta tipahtanutkin, niin pehmeät penkat olisivat hidastaneet kulkuani sopivasti.
jhanna kirjoitti:
Heh! Killed in Action!
Oivallista, Kairakettu, tuo vastapeluri - joka kaatui kuin ranskalainen ulkohuussissa maginot-linjan suojissa - tuskin tiesi noista tuloksista hevon paskaa. Toden totta, itsekin yllätyin - ovatko kitkat todella tuon veroisia. Toivottavasti et pyöristellyt numeroita :-)Joo, en pyöristellyt numeroita. Kyllä kitkat ovat hyvät, mutta pitää olla hyvä autokin, nimittäin joidenkin autojen ABS-jarrut eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla kitkarenkailla liukkaalla. Vika voi kuitenkin olla myös väärässä kitkarengasvalinnassa kyseiseen autoon.
ko.. kirjoitti:
saahan sitä sanoa...
Kertomani on täysin totta. Kaksi poliisiautoa tuli vastaan ja aika tarkasti tuijottivat minuakin, mutta uskoisin, että etsivät sitä Asconaa. Tiedä vaikka vielä muistaisivat... niin ja olihan siellä näkijöinä rekkakuskeja ja ehkä traktorikuskikin, jos peilistään huomasi Asconan hullun ohitusyrityksen. Jos rekkakuski soitti poliisille Asconasta, niin on tietysti mahdollista, että mainitsi sen ajavan edelläni, iso bemu on helppo tunnistaa mahdollisesta muusta liikennevirrasta. Poliisilaitoksen ikkunasta voi vaikka seurata, että meneekö Ascona ohi, jos ei, niin on sitten siinä jossain lähellä tulossa, tai kääntynyt johonkin sivutielle.
- aivan haku-
Kairakettu kirjoitti:
Joo, en pyöristellyt numeroita. Kyllä kitkat ovat hyvät, mutta pitää olla hyvä autokin, nimittäin joidenkin autojen ABS-jarrut eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla kitkarenkailla liukkaalla. Vika voi kuitenkin olla myös väärässä kitkarengasvalinnassa kyseiseen autoon.
ammuntaa on rengasvalinta, jos edellistä selostustasi lukee.
aivan haku- kirjoitti:
ammuntaa on rengasvalinta, jos edellistä selostustasi lukee.
Testit antavat suuntia, mutta eivät ole nekään täydellisiä. Itse kokeilemalla löytyy sopivin, on tietysti vähän ajavilla hidasta hommaa ja renkaatkin ehtivät uudistua. Tuttavien puheista saa myös aika sekalaisen käsityksen, joku kehuu yhtä, toinen moittii.
- juu..
Kairakettu kirjoitti:
Kertomani on täysin totta. Kaksi poliisiautoa tuli vastaan ja aika tarkasti tuijottivat minuakin, mutta uskoisin, että etsivät sitä Asconaa. Tiedä vaikka vielä muistaisivat... niin ja olihan siellä näkijöinä rekkakuskeja ja ehkä traktorikuskikin, jos peilistään huomasi Asconan hullun ohitusyrityksen. Jos rekkakuski soitti poliisille Asconasta, niin on tietysti mahdollista, että mainitsi sen ajavan edelläni, iso bemu on helppo tunnistaa mahdollisesta muusta liikennevirrasta. Poliisilaitoksen ikkunasta voi vaikka seurata, että meneekö Ascona ohi, jos ei, niin on sitten siinä jossain lähellä tulossa, tai kääntynyt johonkin sivutielle.
"Tiedä vaikka vielä muistaisivat..."
Ahaa, olet siis niin tuttu... juu.. kirjoitti:
"Tiedä vaikka vielä muistaisivat..."
Ahaa, olet siis niin tuttu...Toiset puhuttelee etunimellä, jotkut sukunimellä. Skanneriaikana ohikulkiessa puhuivat joskus minusta. Tienpäällä joskus varoittivat liikoja ohittelemasta, kun tiesivät, että kuuntelin. Jonkun kanssa on pirtua otettu samasta pullosta.
- vanha tuttu
Kairakettu kirjoitti:
Toiset puhuttelee etunimellä, jotkut sukunimellä. Skanneriaikana ohikulkiessa puhuivat joskus minusta. Tienpäällä joskus varoittivat liikoja ohittelemasta, kun tiesivät, että kuuntelin. Jonkun kanssa on pirtua otettu samasta pullosta.
Myönnät siis piittaamattomuutesi. Eihän poliisit muuten vain olisi varotelleet.
vanha tuttu kirjoitti:
Myönnät siis piittaamattomuutesi. Eihän poliisit muuten vain olisi varotelleet.
Mitä väliä? En minä ole salannutkaan, ettenkö olisi sakkoja saanut joskus. En minä niin piittaamaton ole, turvallisuus on tärkeintä, ei sääntöjen orjallinen noudattaminen. Poliisit kaiketi varoittivat, että en ajaisi pysäyttämisen kannalta riittävää ylinopeutta ja osittain kai huumorimielessäkin, jonkin verran tuttuja kun olivat ja tiesin heidän läsnäolostaan kuuntelun perusteella ja poliisitkin tiesivät minun tietävän ja ajoin aika tarkkaan kontrolloitua kympin ylinopeutta.
Oikeasti eivät monetkaan poliiseista ole niin tiukkapipoja, eivätkä välitä, vaikka jotkut ylinopeutta ajavatkin. Tekevät vaan työtään ja sakottavat, jos saavat ylinopeudesta kiinni. On joukossa niitä himosakottajiakin, mutta käsitykseni mukaan aika vähän. Kyllä monet poliiseistakin ajavat työajan ulkopuolella ylinopeuksia, ovat avoimesti sen minulle kertoneet, kun on asia tullut puheeksi. Muista liikenteeseen liittyvistä asioista keskustellessani mielipiteemme ovat olleet samansuuntaisia. Pääsyy idioottimaisiin sääntöihin ja alhaisiin rajoituksiin on loppujen lopuksi kansalaisissa itsessään, äänestys katsos ratkaisee hölmöjen päättäjien valinnan, poliisi vain valvoo heidän kulloisiakin päähänpistojaan, vaikka ne eivät edes poliisista itsestään järkeviltä tuntuisi.- lainvalvojista
Kairakettu kirjoitti:
Mitä väliä? En minä ole salannutkaan, ettenkö olisi sakkoja saanut joskus. En minä niin piittaamaton ole, turvallisuus on tärkeintä, ei sääntöjen orjallinen noudattaminen. Poliisit kaiketi varoittivat, että en ajaisi pysäyttämisen kannalta riittävää ylinopeutta ja osittain kai huumorimielessäkin, jonkin verran tuttuja kun olivat ja tiesin heidän läsnäolostaan kuuntelun perusteella ja poliisitkin tiesivät minun tietävän ja ajoin aika tarkkaan kontrolloitua kympin ylinopeutta.
Oikeasti eivät monetkaan poliiseista ole niin tiukkapipoja, eivätkä välitä, vaikka jotkut ylinopeutta ajavatkin. Tekevät vaan työtään ja sakottavat, jos saavat ylinopeudesta kiinni. On joukossa niitä himosakottajiakin, mutta käsitykseni mukaan aika vähän. Kyllä monet poliiseistakin ajavat työajan ulkopuolella ylinopeuksia, ovat avoimesti sen minulle kertoneet, kun on asia tullut puheeksi. Muista liikenteeseen liittyvistä asioista keskustellessani mielipiteemme ovat olleet samansuuntaisia. Pääsyy idioottimaisiin sääntöihin ja alhaisiin rajoituksiin on loppujen lopuksi kansalaisissa itsessään, äänestys katsos ratkaisee hölmöjen päättäjien valinnan, poliisi vain valvoo heidän kulloisiakin päähänpistojaan, vaikka ne eivät edes poliisista itsestään järkeviltä tuntuisi.Miksipä et ottaisi poliiseista mallia ja noudattaisi sinäkin kulloistakin lakia etkä kouhottaisi kuin mikäkin.
lainvalvojista kirjoitti:
Miksipä et ottaisi poliiseista mallia ja noudattaisi sinäkin kulloistakin lakia etkä kouhottaisi kuin mikäkin.
Eivät hekään aina lakia noudata, johan olen kertonut. Joillakin on tutkanpaljastin, jotkut jäävät kiinni rattijuoppoudesta (minä en, siihen en sorru), jotkut käryävät ylinopeudesta (on ollut otsikoissa, mm. Paatero ja kumppanit), jne. jne. jne... http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=turtek&action=display&num=1103651164
- poliiseista
Kairakettu kirjoitti:
Eivät hekään aina lakia noudata, johan olen kertonut. Joillakin on tutkanpaljastin, jotkut jäävät kiinni rattijuoppoudesta (minä en, siihen en sorru), jotkut käryävät ylinopeudesta (on ollut otsikoissa, mm. Paatero ja kumppanit), jne. jne. jne... http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=turtek&action=display&num=1103651164
Eli noudata lakeja! Sinä rikot lakeja, se on väärin ja joutaisit pois liikenteestä kokonaan.
- Sulevi
Olipa sitte perjantaina niin kusipäineen ohitus notta en oo vähään aikaan nähny.Saatanan tolpparengin oli väkisin kiilattava etehen mutta voihan vittu kun se mun erellä ajanu kääntykin samalla niin paskapää joutu tekeen äkkijarrutukseen.Mikset sää saatanan kusipää ajanu moleemmista ohi samalla kertaa kun kerran ihan mahrollista olis seki ollu?
Ens kerralla ajan saatana päin!- ---
Missä tällänen mahto tapahtua ?
- Sulevi
--- kirjoitti:
Missä tällänen mahto tapahtua ?
saatanan kärettömäät.
- The Rat
Yleensä ajatukset menevät linjalla: nopeuseroa on niin paljon että mutkasta ei yksinkertaisesti ehdi tulemaan kukaan.
Ohitan tosin moisella alueella lähinnä traktoreita ja vastaavia, joskus jonkun joka on kääntymässä oikealle...- Ohjaamotarkkailija
Oteta opikseen "läheltäpiti"-tilanteista? Vaan seuraavassa hölmöillään lisää vastaavanlaisesti. Eilen oli taas tapaus kun Mitsu pick-up työnteli menee ohi. Ja tietenkin ohituskaistan loputtua.. Ja edessäni oli kymmenkunta-autoa. Ja mun edes riittävästi tilaa johon se Mitsu tulikin. Siinä se sit ajoi mun "jaloissa" Lohjanharjulle asti. Ei "mouho" päässy henkilö-autoista enää ohi. Nuorehko lippis-pää sitä ajoi..
Mutta luultavasti halusi eteeni "turvaan" aikaisemmin ohittamistaan autoista. Jottei niin "niska punottaisi".
- jore 'luigi' takala
Kotimaassa vältän surmaohituksia, eli en tee niitä. Mutta kolme kertaa Puolan läpi ajaessani niitä tuli tehtyä, paikallisten polonezien tapaan (126set ei ohitelleet :-) Eli ohi missä vaan, ja AINA vastaantulija antoi tietä. Polliisitkin. Hurjin kokemus oli kun ajoin pimeeseen mutkaan 140 mittarissa, ja vastaan tuli mutkassa kaksi scaniaa rinnakkain. Hellurei ja lähikontakti puolalaiseen pientareeseen :-)
Baltica-reissaajat tietävät mistä on kyse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6122256- 1081108
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,261096Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki5954Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101865- 86855
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89752- 63725
- 65573