Perisynnistä:

Perisynnistä

Raamattu opettaa, että pienet lapset syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa ja heillä on elämä ja vanhurskaus. (Jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko (Luther).

Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Pieni lapsi ei ole itse mitään syntiä tehnyt, vaikka ovatkin syntisiä syntyessään (Ps.51:7).

Jeesus sanoo, että ihan pienimmät lapset uskovat:
Matt.18:6. ”Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.”

Matt.21:16. ” Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?”
Ihmisen ei siis tarvitse syntyä enää uudestaan ylhäältä, jos ovat lapsen uskossa pysyneet. Liha ei lähde kuitenkaan tässä elämässä uskovaisestakaan.

Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

36

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auls

      Hesikiel sanoo sen oikein. Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava. Lapset eivät joudu kadotukseen vanhempien rikkomusten vuoksi, eikä vanhemmat lasten rikkomusten vuoksi. Jokainen joutuu tilille vain omista synneistään. Perisynti on lapsellista soopaa. Korkeintaan tämän syntisen elämäntavan opettaminen lapsille on sitä perintönä tulevaa syntiä.

      • syntyy

        kaksiosaisena maailmaan: "Syntisenä" Ja "Jeesuksessa Kristuksessa" vanhurskaana.

        Tuosta alustuksesta tuli kaikki esiin.

        Tässä konkreettisesti, sama kysymys:

        Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."

        Sama Daavid sanoo myös:

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:


      • tämä,
        syntyy kirjoitti:

        kaksiosaisena maailmaan: "Syntisenä" Ja "Jeesuksessa Kristuksessa" vanhurskaana.

        Tuosta alustuksesta tuli kaikki esiin.

        Tässä konkreettisesti, sama kysymys:

        Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."

        Sama Daavid sanoo myös:

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:

        Sanan kohta kertoo. Ole hyvä ja lue kokonaisuus, että pysyt oikealla tiellä. Tiedätkö, että täällä maailmassa on ollut yksi perisynnitön.
        Psalmi 22
        1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.(22:2) Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
        2 (22:3) Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
        3 (22:4) Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
        4 (22:5) Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
        5 (22:6) He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
        6 (22:7) Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
        7 (22:8) Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
        8 (22:9) "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
        9 (22:10) Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
        10 (22:11) sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
        11 (22:12) Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
        12 (22:13) Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
        13 (22:14) avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
        14 (22:15) Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
        15 (22:16) Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
        16 (22:17) Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
        17 (22:18) Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
        18 (22:19) he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
        19 (22:20) Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
        20 (22:21) Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
        21 (22:22) Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista-vastaa minulle.
        22 (22:23) Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
        23 (22:24) Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
        24 (22:25) Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
        25 (22:26) Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
        26 (22:27) Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
        27 (22:28) Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
        28 (22:29) sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
        29 (22:30) Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
        30 (22:31) Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
        31 (22:32) He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.


        Tiesitkö sitäkään, että Jeesus oli todella vain ihminen silloin, kun Hän työnsä täällä teki. Jumaluuden Hän jätti Isän luokse ja Jumaluuden Hän otti takaisin, astuessaan taivaaseen.


      • tässä?
        tämä, kirjoitti:

        Sanan kohta kertoo. Ole hyvä ja lue kokonaisuus, että pysyt oikealla tiellä. Tiedätkö, että täällä maailmassa on ollut yksi perisynnitön.
        Psalmi 22
        1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.(22:2) Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
        2 (22:3) Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
        3 (22:4) Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
        4 (22:5) Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
        5 (22:6) He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
        6 (22:7) Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
        7 (22:8) Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
        8 (22:9) "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
        9 (22:10) Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
        10 (22:11) sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
        11 (22:12) Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
        12 (22:13) Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
        13 (22:14) avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
        14 (22:15) Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
        15 (22:16) Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
        16 (22:17) Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
        17 (22:18) Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
        18 (22:19) he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
        19 (22:20) Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
        20 (22:21) Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
        21 (22:22) Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista-vastaa minulle.
        22 (22:23) Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
        23 (22:24) Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
        24 (22:25) Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
        25 (22:26) Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
        26 (22:27) Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
        27 (22:28) Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
        28 (22:29) sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
        29 (22:30) Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
        30 (22:31) Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
        31 (22:32) He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.


        Tiesitkö sitäkään, että Jeesus oli todella vain ihminen silloin, kun Hän työnsä täällä teki. Jumaluuden Hän jätti Isän luokse ja Jumaluuden Hän otti takaisin, astuessaan taivaaseen.

        Näitä kahta profeetia on lupa vertailla keskenään.
        Jesaja 53
        Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
        10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.


      • Ps.22
        syntyy kirjoitti:

        kaksiosaisena maailmaan: "Syntisenä" Ja "Jeesuksessa Kristuksessa" vanhurskaana.

        Tuosta alustuksesta tuli kaikki esiin.

        Tässä konkreettisesti, sama kysymys:

        Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."

        Sama Daavid sanoo myös:

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:

        Tämä psalmi 22 on profetia Jeesuksesta. Vain Jeesus oli synnitön lapsena. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Ihminen on syntynyt miehen tahdosta. Katoavasta ei synny katoamatonta. Lihasta syntyy liha eli lapsi. On synnyttävä uudesti vedestä ja Hengestä kasteessa (Joh.3:5).


      • Ei kukaan
        Ps.22 kirjoitti:

        Tämä psalmi 22 on profetia Jeesuksesta. Vain Jeesus oli synnitön lapsena. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Ihminen on syntynyt miehen tahdosta. Katoavasta ei synny katoamatonta. Lihasta syntyy liha eli lapsi. On synnyttävä uudesti vedestä ja Hengestä kasteessa (Joh.3:5).

        V-lesta opeta, että lapsi on synnitön, vaan on syntyessään syntinen, lihasta syntynyt, mutta Kristuksessa sovitettu (Room.5:18). Älä siis vääristele.

        Liha ei lähde tässä elämässä uskovaisestakaan.

        Ei sellaisen sellaisen tarvitse enään uudesti syntyä, joka on lapsen uskossa pysynyt (Matt.18:6). On tästä perusteluja alustuksessa riittämiin.


      • auls
        syntyy kirjoitti:

        kaksiosaisena maailmaan: "Syntisenä" Ja "Jeesuksessa Kristuksessa" vanhurskaana.

        Tuosta alustuksesta tuli kaikki esiin.

        Tässä konkreettisesti, sama kysymys:

        Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."

        Sama Daavid sanoo myös:

        Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

        Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:

        Ennen syntiinlankeemusta Jumala sanoi: S i n ä p ä i v ä n ä j o n a t e s y ö t t e hyvän ja pahantiedon puusta t e kuolette. Nyt tänä päivän Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. On avattu verilähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Jeesuksen nimessä ja veressä . Eikä missään kasteen armosta, jollaista ei raamattu edes tunne. On vain Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa. Sinä päivänä kun ihminen tekee syntiä on hän myös syönyt noin kuvainnollisesti hyvän ja pahantiedon puusta. tämän jälkeen astuu ihmisen elämään synti ja syyllisyys, ei yhtään aikaisemmin. Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.


      • pitää kastaa
        auls kirjoitti:

        Ennen syntiinlankeemusta Jumala sanoi: S i n ä p ä i v ä n ä j o n a t e s y ö t t e hyvän ja pahantiedon puusta t e kuolette. Nyt tänä päivän Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. On avattu verilähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Jeesuksen nimessä ja veressä . Eikä missään kasteen armosta, jollaista ei raamattu edes tunne. On vain Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa. Sinä päivänä kun ihminen tekee syntiä on hän myös syönyt noin kuvainnollisesti hyvän ja pahantiedon puusta. tämän jälkeen astuu ihmisen elämään synti ja syyllisyys, ei yhtään aikaisemmin. Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.

        paratiisista karkotettu ihminen ei ehtinyt syödä ikuisen elämän antavasta elämänpuusta. kerubi laitettiin vartioimaan puuta.

        ikuinen elämä on vasta kun oksastetaan Kristuksen ruumiiseen ja verenkiertoon kasteessa (Room.6:3-5, 1.Kor.12:13)

        kastamaton on kuollut lihansa ympärileikkaamattomuuteen (kol.2).
        kastamaton on hengellisesti kuolleessa tilassa. lihasta syntyy liha.
        pitää syntyä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä


      • auls
        pitää kastaa kirjoitti:

        paratiisista karkotettu ihminen ei ehtinyt syödä ikuisen elämän antavasta elämänpuusta. kerubi laitettiin vartioimaan puuta.

        ikuinen elämä on vasta kun oksastetaan Kristuksen ruumiiseen ja verenkiertoon kasteessa (Room.6:3-5, 1.Kor.12:13)

        kastamaton on kuollut lihansa ympärileikkaamattomuuteen (kol.2).
        kastamaton on hengellisesti kuolleessa tilassa. lihasta syntyy liha.
        pitää syntyä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä

        Eivät abortti lapsetkaan joudu kadotukseen. Eivät myöskään pienet lapset niin kauan kun ovat viattomuuden tilassa. Synti ei ole vielä astunut voimaan. Eikä lapsella vielä ole yhtään Galatalais kirjan mainitsemaa lihantekoa. Lapsen vanhemmilla kylläkin saattaa olla niitä useampiakin. Joten tämä ristiretkeläisten aloittama pakko kastamjnen tulisi ehdottomasti lopettaa.


      • Nooa
        auls kirjoitti:

        Eivät abortti lapsetkaan joudu kadotukseen. Eivät myöskään pienet lapset niin kauan kun ovat viattomuuden tilassa. Synti ei ole vielä astunut voimaan. Eikä lapsella vielä ole yhtään Galatalais kirjan mainitsemaa lihantekoa. Lapsen vanhemmilla kylläkin saattaa olla niitä useampiakin. Joten tämä ristiretkeläisten aloittama pakko kastamjnen tulisi ehdottomasti lopettaa.

        Viattomuus ei pelasta ketään. Tämän kokivat Nooan ajan perheet.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]


      • kristitty.
        auls kirjoitti:

        Ennen syntiinlankeemusta Jumala sanoi: S i n ä p ä i v ä n ä j o n a t e s y ö t t e hyvän ja pahantiedon puusta t e kuolette. Nyt tänä päivän Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. On avattu verilähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Jeesuksen nimessä ja veressä . Eikä missään kasteen armosta, jollaista ei raamattu edes tunne. On vain Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa. Sinä päivänä kun ihminen tekee syntiä on hän myös syönyt noin kuvainnollisesti hyvän ja pahantiedon puusta. tämän jälkeen astuu ihmisen elämään synti ja syyllisyys, ei yhtään aikaisemmin. Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.

        Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.auls 5.6.2006 klo 22.12
        ---

        On sulla julmat opit, kun sanot, että teidän kastamattomat lapset joutuu hevettiin yhden piparkakun takia?


      • armo vain niille jotka
        kristitty. kirjoitti:

        Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.auls 5.6.2006 klo 22.12
        ---

        On sulla julmat opit, kun sanot, että teidän kastamattomat lapset joutuu hevettiin yhden piparkakun takia?

        Ovat tehneet parannuksen ja kääntyneet. Ei tuhlaaja poikakaan enää lähtenyt Isänsä luota takaisin maailmaan. Apt, sanotaan: Niin on siis Jumala antanut pakanoillekin pa ran nuk sen elämäksi. Ei Jumalan armo jumalattomuutta peitä. Sillä Jumalan armo kasvattaa meitä, että Jumalan armon avulla voisimme elää Jumalisesti. Tässä pahassa ja aviorikkojain, juomarien, kaikenlaisten perverssien asioiden maailmassa. Jossa Jumalan armokin on madallettu palvelemaan sytiä. Pitäis ehkä kuunnella edes hiukan Markku Koivistoa.


      • Nooa kirjoitti:

        Viattomuus ei pelasta ketään. Tämän kokivat Nooan ajan perheet.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        uskovaisen, eli Nooakin (perhekuntineen) meni kasteelle uskovaisena ja he pelastuivat arkissa veden kantamana. Samoin kastekin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona, eli Jumala teki ja tekee jatkuvasti, hyvänon liiton, sellaiselle, jolla on ennestään hyvä omatunto ja uskoo...


      • auls kirjoitti:

        Ennen syntiinlankeemusta Jumala sanoi: S i n ä p ä i v ä n ä j o n a t e s y ö t t e hyvän ja pahantiedon puusta t e kuolette. Nyt tänä päivän Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. On avattu verilähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Jeesuksen nimessä ja veressä . Eikä missään kasteen armosta, jollaista ei raamattu edes tunne. On vain Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa. Sinä päivänä kun ihminen tekee syntiä on hän myös syönyt noin kuvainnollisesti hyvän ja pahantiedon puusta. tämän jälkeen astuu ihmisen elämään synti ja syyllisyys, ei yhtään aikaisemmin. Lihamme heikkous ei ole synti, vaan siihen tarvitaan harkittu teko. Kun pien lapsi varastaa piparkakun ja sen jälkeen valehtelee äidilleen. En ottanut. astui synti elämään. Tämän jälkeen ihminen on vasta syntinen.

        syntinen olin jo syntyessäni (ps. 51:7)?

        Miksi Jeesuksen piti sitten kuolla lapsen puolesta? Vastaus: Koska lapsella on perisynti.

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.


      • löydät
        weha kirjoitti:

        syntinen olin jo syntyessäni (ps. 51:7)?

        Miksi Jeesuksen piti sitten kuolla lapsen puolesta? Vastaus: Koska lapsella on perisynti.

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Raamatusta aina vain tuon yhden kohdan, jonka langennut Daavaid lausuu puolustaakseen tekemäänsä syntiä.
        Se on epätoivoisen ihmisen tilitystä, eikä anna pohjaa yleiselle tulkinnalle. Se on Daavidin omaa vaikerrusta eikä Jumalan ilmoitusta!!!!!
        Onhan Raamattu tulvillaan kohtia, jotka kertovat
        pienen lapsen viattomuudesta.
        Esim Jer 1:5, Ps 22: 10-11,, Ps 71:6 Ps 103:17
        jne.
        Ei yhdellä kohdalla, joka on erotettu asiayhteydes
        tään voi puolustaa epäraamatullista perisyntioppia.
        Pienet lapset perivät syntitaipumuksen, mutta ei-
        vät isiensä syntejä Hes 18:20 ja Hes 18:4.


      • vain
        löydät kirjoitti:

        Raamatusta aina vain tuon yhden kohdan, jonka langennut Daavaid lausuu puolustaakseen tekemäänsä syntiä.
        Se on epätoivoisen ihmisen tilitystä, eikä anna pohjaa yleiselle tulkinnalle. Se on Daavidin omaa vaikerrusta eikä Jumalan ilmoitusta!!!!!
        Onhan Raamattu tulvillaan kohtia, jotka kertovat
        pienen lapsen viattomuudesta.
        Esim Jer 1:5, Ps 22: 10-11,, Ps 71:6 Ps 103:17
        jne.
        Ei yhdellä kohdalla, joka on erotettu asiayhteydes
        tään voi puolustaa epäraamatullista perisyntioppia.
        Pienet lapset perivät syntitaipumuksen, mutta ei-
        vät isiensä syntejä Hes 18:20 ja Hes 18:4.

        "Synnin palkka on kuolema". Pienet vauvatkin voivat kuolla? Miksi? Koska ovat syntisiä jo syntyessään.

        Job.14:4. Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.


      • yksinkertaisuus
        vain kirjoitti:

        "Synnin palkka on kuolema". Pienet vauvatkin voivat kuolla? Miksi? Koska ovat syntisiä jo syntyessään.

        Job.14:4. Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.

        Kyllä ne vauvatkin voivat kuolla, vaikka ne olisi kastettu. Ei se kaste siis poistanutkaan sitä perisyntiä ,joten se oli turha toimenpide. Kuolema tuli ihmiskuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena, eikä sitä voi enää muuttaa mikään toimenpide, sillä se oli Jumalan määräämä rangaistus. Ymmärrys hoi!!!!!
        Sinä et pääse eroon tuosta pakkomielteestäsi, että
        pienet vauvat olisivat syntisiä. Miten sinä luet
        Raamattuasi, kun otat vain ne kohdat, joissa epä-
        toivoiset Daavid ja Job puolustelevat suruaan.
        Luepa eteenpäin ko Jobin vuodatusta, niin hän sa-
        noo:" onhan puullakin toivo". Kylläkait ihmislapsella on moninkertainen toivo. Seuraavassa luvussa Elifas sanoo Jobin puhetta tuulen pieksemäksi. Sellaisenko varaan sinä rakennat oppisi?????? Herää jo.


      • toki

        Perisynti, mutta jokainen joka haluaa elää uskosta saa aneeksi myös perisynnin.


      • yksinkertaisuus kirjoitti:

        Kyllä ne vauvatkin voivat kuolla, vaikka ne olisi kastettu. Ei se kaste siis poistanutkaan sitä perisyntiä ,joten se oli turha toimenpide. Kuolema tuli ihmiskuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena, eikä sitä voi enää muuttaa mikään toimenpide, sillä se oli Jumalan määräämä rangaistus. Ymmärrys hoi!!!!!
        Sinä et pääse eroon tuosta pakkomielteestäsi, että
        pienet vauvat olisivat syntisiä. Miten sinä luet
        Raamattuasi, kun otat vain ne kohdat, joissa epä-
        toivoiset Daavid ja Job puolustelevat suruaan.
        Luepa eteenpäin ko Jobin vuodatusta, niin hän sa-
        noo:" onhan puullakin toivo". Kylläkait ihmislapsella on moninkertainen toivo. Seuraavassa luvussa Elifas sanoo Jobin puhetta tuulen pieksemäksi. Sellaisenko varaan sinä rakennat oppisi?????? Herää jo.

        tulee kuolema, niin eikö se osoita, että lapsi on syntyessään syntinen, vaikka stntyvätkin uskovaisina Kristuksessa Jeesuksessa?

        Room.5:12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta on synti maailmaan tullut ja synnin kautta kuolema, niin on kuolema tullut kaikkein ihmisten päälle, että kaikki ovat syntiä tehneet.

        Minusta selittelysi on korvasyyhyysi selittämistä.

        ps.58:4. Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.

        Room.3:10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan 11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; "

        Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion..." Jne...


    • Weha;

      Tähänmennessä seurakunnan kaikkiin opetuksiin olen voinut yhtyä. Joissain asioissa olen saanut tarkennusta, mutta ihmeellistä, että ymmärrykseni on sama.

      Muistan kuinka esim. väärässä hengellisyydessä ollessani ihmettelin oppia ja epäjohdonmukaisuutta, että kuinka väärien opettajien joukossa ja seuraajissa voisi olla Jumalan lapsia. Tässähän tehdään oman seurakunnan olemassaolo kyseenalaiseki ja on eräänlaista ekuneemiaa ja antaa luvan valita käytännössä oma seurakunta, vaikka teoria opettaa toisin.

      Toki, niinkuin Lutherikin opettaa, että Lapsen mieliset pelastuu, eli pienet lapset ja heidä tasollaan olevat vammaiset. Nämä ovat kaikki Jumalalle otollisia.

      Laitan tämän Lutherin opetuksen jälleen tähän, jos palstaa lukee ns. luterilaiset:

      Kastamattomana kuolleet

      ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

      Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

      Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

      Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

      On paljon siis väittetitä, ettei Laestadiuksen opetus olisi yhteläinen Lutherin opetuksen kanssa. Kuitenkin ylläolevan tärkeän asian kanssa on yksimielisyys. Laestadius Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

      Sekä Laestadius ja Luther opettivat, ettei kasteen puute kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen. Tämä on tärkeä ja perustava opin kohta.

    • oppia

      kaikki sellainen oppi, joka kieltää perisynnin lapsissa on harhaoppia

      • kukaan!

        V:lesta ei kielä perisyntiä, vaan lapsi syntyy kaksiosaisena maailmaan. Lihasta ja Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä on Raamatun opetus.


      • toisenlainen.
        kukaan! kirjoitti:

        V:lesta ei kielä perisyntiä, vaan lapsi syntyy kaksiosaisena maailmaan. Lihasta ja Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä on Raamatun opetus.

        Raamatun mukaan lihasta syntyy liha.

        Vai meinaatko, että esim. afganistanalainen muslimiperheen lapsi on syntyessään uudestisyntynyt Jeesukseen uskova kristitty?


      • toisenlainen. kirjoitti:

        Raamatun mukaan lihasta syntyy liha.

        Vai meinaatko, että esim. afganistanalainen muslimiperheen lapsi on syntyessään uudestisyntynyt Jeesukseen uskova kristitty?

        on, uskovaisetkin. Ei liha tässä elämässä katoa...mutta kaikki syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa (Room.5:18; Matt.18:6).

        On vain niin, että omat tekosyntimme vahdamme uskon kautta, Jumalan armoon. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13).


    • Jumala

      Lutheri ei ole Jumala ja valitettavasti tietyistä syistä hän tulkitsi raamattua väärin.

      Lapsikasteen tarkoitus
      ==================
      Lapsi- hätälapsikaste ei ole raamatussa määrrätty.
      Siksi luonnollisesti tulee mieleen kysymys että miksi se on ja miksi sen oleminen on tärkeää ja kenelle se on tärkeää.

      Varmaa on, että raamatussa ei ole lapsia määrätty kastettavaksi. Siksi ilmeistä on, että kasteen "pakolliseksi" määräävät tahot pyrkivät sillä johonkin mitä Jumala ei ole tarkoittanut.
      Onko lapsia kastaneiden tavoitteena:

      -saada kirkolle mahdollisimman paljon veronmaksajia?
      (tuskin kun saavat valtionkin tukea kirkollisveron lisäksi; eli kirkolle maksavat nekin jotka eivät ole edes sen jäseniä.)

      -tai ehkä saada harhautettua lisää ihmisiä saatanan leiriin?
      (mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Tunnettua on historiaa tutkineille, että pirulla on helpointa saada Jumalan "lapsia" puolulleen esiintymällä Jumalan nimessä ja teettämällä heillä jumalattomuuksia.)

      -tai joku muu väärin Jumalan tahdon ymmärtäminen kuten esimerkiksi lutherin muut opit?
      (mahdollista mutta helposti paljastuvaa! Jo kauanhan on tunnettu harhaopit koska ne eivät ole raamatussa olevan Jumalan tahdon mukaisia.)

      Jne...

      Varmaa mielestäni kumminkin on, että kun lapsekasteet suoritetaan Jumalan nimessä niin se ei ole oikein muuta kuin saatanan mieleistä koska Jumala ei ole lapsikastetta asettanut ja koska Jeesuskaan ei sitä määrännyt vaan osoitti sanoin ja esimerkein kuinka lapsia tulee kohdella niin asian pitäisi olla Jumalaa kunnioittaville hyvin selvä! Ja siksi onkin mielestäni selvää, että LASTEN kastajat toimii tietoisesti saatanan asialla ja periaatteessa pilkkaa Jumalaa toiminnallaan asettamalla itsensä Jumalan sanan ja tahdon yläpuolelle.

      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan ihmisille antama valinnanvapaus oikeus jota kirkon tulee kans kunnioittaa. Se saivat jo Aatami ja Eevakin.
      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan kastetta koskevia vapaaehtoisuuksia korostavia kohtia mutta ei yhtää käskyä tai määräystä mutta kehoitus on ja se on aikuisille mutta ei lapsia koskevana (korkeintaa aikuisia opetuslapsia koskevana):
      "... joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm. 22.17).
      "... Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella" (Joosua 24:15).
      "Kehoitamme teitä vastaan ottamaan Jumalan armon, niin ettei se turhaksi" (2 Kor. 6:1-2).
      "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi" (Joh. 1:12).
      Siis noissa raamatun teksteissä on ihan selvästi Jumalan tahto (vapaa-ehtoisuudesta) josta tulee esille valinnanvapauden oikeus; eli se oikeus joka lapsikasteessa riistetään / varastetaan / ryöstetään lapselta.
      Ja Jeesus ei antanut käskyä kastaa lapsia vaan siunasi heidät esimerkkinä meille kaikille miten lapsia tulee kohdella.

      "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:15, 16)
      Tämä kohta raamatusta osoittaa ettei kaste edes välttämätön taivaaseen pääsemiselle. Vain he jotka eivät usko joutuvat kadotukseen.
      Ja tätä kohtaa monet pitävät KÄSKYNÄ mutta se on vain ja ainoastaa KEHOITUS.
      (Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.)
      Siinä ei ole sanaa "Minä käsken..." tai "Käsken" joten älkää lisätkö raamatun tekstiin sinne kuulumattomuuksia:
      "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "
      Tuo tarkoittaa sitäkin että tämäkin otetaan huomioon:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.

      MIKSI LAPSIA EI SAISI KASTAA
      =========================
      Tähän tyyliin teistä moni on ihmetellyt ja monet ovat kysyneet mitä vahinkoa lapsikasteesta on lapselle!

      Kun Jumala antoi ihmiselle valinnavapauden niin silläkin on oma tarkoituksensa. Ja jokaisella aikuisella on oikeus itse valita tiensä, ei Jumala pakota ketään taivaaseen. Ja koska raamatun mukaan on näin:
      "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!"
      Niin näin en tehty ymmärrettäväksi AIKUISILLE raamatun sanoin että sen "yhden" kasteenkin valinnan oikeus on jokaisella aikuisella ITSELLEEN joka uskoon tulleena tuntee kutsumusta myöskin kasteelle. Kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle.
      Tuon "yksi kaste" on niin tärkeä monella tavalla. Jos yrittäisen valaista hiukan taustaa...
      Jos joku lapsena puolustuskyvyttömänä ja ymmärtämättömänä kastettu aikuistuttuaan huomaa ettei ole sellaisessa uskonsuuntauksessa / seurakunnassa mukana jossa tahtoisi olla ja haluaa vaihtaa; niin silloin väärinkäytetään yhden kasteen raamatun lausetta kertomalla esimerkiksi että "olet aina kiinni meidän joukossa menit minne menit." Tai että "on vain yksi kaste jolla pääset taivaaseen ja sitä ei voi vaihtaa koskaan toiseen kasteeseen." Jne jne...
      Ja siksi onkin tärkeää, että kasteen merkityksen ymmärtänyt uskovainen aikuinen tekee päätöksensä OMASTA kasteestaan joka on HÄNEN OMA oikeus ja sitä oikeutta ei vanhemmat, papit jne saa ottaa pois koska se oikeus on JUMALAN antama. Jokainen joka rikkoo tuota Jumalan ihmisille antamaa yksilön oikeutta vastaan tietää tehneensä pirulle palveluksen ja on rikoksestaan vastuussa Jumalalle.

      Usein kuulee lapsikasteen antamisen perusteluksi mainittavan sen, että lapsi syntyy syntisenä! Ja sillä tarkoitetaan ilmeisesti perisyntiä.
      Mutta tuo väite ei voi olla totta koska Jeesus on ne synnit sovittanut:
      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi,
      siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Tiedän, että raamatussa on tämän tyylisiä ilmaisuja useita:
      "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:7)
      Mutta luotan enemmän Jeesuksen sanoihin kuin mahdollisesti raamattuun lisättyihin kirjoituksiin ja huomioikaa ettei tuossakaan puhuta perisynnistä mitään!
      Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"
      Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
      Kysyn vaan: Voiko taivastenvaltakunta olla syntinen???
      Eikö teidänkin vastaus ole EI!
      Ja koska taivasten valtakunta ei ole syntinen niin kuinka se lastenkaltainen taivasten valtakunta vois olla syntinen?
      Jos taivastenvaltakunta voi olla syntinen niin minusta se on SEN yhteisön "valtakunta" jossa lapsia kastetaan vastoin Jumalan tahtoa ja synti on kasteesta "lahja" jossa lapsi saa osan seurakuntansa synneistä kantaakseen.
      Miettiköön itsekukin sitä, mitä "älkää estäkö" tarkoittaa. Esteenä voisi esimerkiksi olla lapsikasteen tuomat seuraukset koska lapsikastetta ei ole Jumala määrännyt; miettiä sopii sitäkin, että kun Jumala ei ole lapsikastetta määrännyt niin kuka sitten määräs sen ja miksi?!
      Tiedän myös raamatusta tämänkin:
      "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE IHMISILLE vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room. 5:18-19)

      Usein on lapsikasteita puolusteltu perhekuntien kasteilla mutta sielläkään ei ole lapsikasteista sanaakaan ja ennenkaikkea ei määrätä lapsia kastettavaksi vaan se on vapaa valintaista ja lapset EIVÄT valitse vaan pakotetaan. Ja JOS olis lapsia silloin jo kastettu niin sekin olis Jumalan vastaista mikäli raamattuun on luottamista. Sillä eihän Jumala ihmisille antamaansa valinnanvapaus oikeutta ole ottanut pois. Eikä Jumala muutenkaan; raamatun mukaan; ole ketään pakottamassa taivaaseen vaan toivoo jokaisen pelastuvan.

      Harhaoppi nimeltä perisynti:
      ======================
      Jos lapsella voi olla syntiä niin sen lapsi saa lapsikasteessa jolloin hänet liitetään seurakuntaan niin tulee osalliseksi kirkon ja seurakunnan synnin taakasta. Aatamin ja Eevan synteihin ei lapsilla ole osuutta:

      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Ja se taakka kaikkine kirkon teettämien syntien vuoksi ei ole kevyt. Kuten omien jäsenienkin; naisten, lapsien ja miehien murhauttamiset jotka eivät ole Jumalallisia vaan niin kaukana Jumalasta kuin saatanan teot voi Jumalasta olla.
      Ottakaa huomioon, että raamatussa ei ole edes sanaa perisynti sanaa vaan se on instituution tai/ja saatanan keksimä ja on mielestäni Joh. Ilm. 22:18, 19 vastainen rikos.

      Ei raamatullisuuksia
      ================
      Kuinka paljon todellisia totuuksia pitää tulla esille ennenkuin ymmärrätte kaiken jumalattomuuden joita Jumalan nimessä piru teettää!!!
      Tässä muutamia EI RAAMATULLISIA sanoja/ilmaisuja joita täällätä keskusteluistanne olen löytänyt:
      Lapsikaste; Hätälapsikaste; Perisynti; Kolminaisuusoppi JNE...
      En ole varma, jos:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      ...tuolla tarkoitetaan myös uskonnon opetuksia. Jos tarkoitetaan niin silloinhan nuokin esille ottamat sanatkin ovat Joh. Ilm. 22:18, 19 vastaisia niinkuin lutherinopit jne jotka eivät ole raamatullisia ja Jumalan tahdon mukaisia.
      Sen lisäksi raamatussa on näinkin:
      5Moos 12:32. Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."

      ===

      Nämä kantani perustuvat käytössä olevaan raamattuun. Tarkoitan tällä sitä, että mielestäni on suuren suuri mahdollisuus/vaara, että tämän päivän raamattu ei ole se Jumalan sana jonka Jumala on meille alunperin antanut. Tiedossa on lukemattomia; käännöksiä ja käännöksien käännöksiä; sotia voittaneiden värittämää tietoa raamatussa jne edelleen jotka kiistattomasti ovat osaltaa vääristäneet raamattua. Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää.
      Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
      Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
      Ap.t 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

      • lukea kirjoitustasi

        mutta, ei toki Lutheri Jumala ollut, mutta Jumlalan käyttämä uskonpuhdistaja kuitenkin.

        Niin miksi on hätäkaste? Siksi, ettemme halveksisi kastetta.

        "Ei kasteen puute kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen".

        Lapset toki kastetaan koska lapset uskovat Jeesuksessa Kristuksessa ja kasteessa lapsi siunataan. 2.Moos.20:24 "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua".


      • sekavaksi
        lukea kirjoitustasi kirjoitti:

        mutta, ei toki Lutheri Jumala ollut, mutta Jumlalan käyttämä uskonpuhdistaja kuitenkin.

        Niin miksi on hätäkaste? Siksi, ettemme halveksisi kastetta.

        "Ei kasteen puute kadota, vaan sen hylkääminen ja halveksiminen".

        Lapset toki kastetaan koska lapset uskovat Jeesuksessa Kristuksessa ja kasteessa lapsi siunataan. 2.Moos.20:24 "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua".

        Äsken sanoit, että lapset ovat kuoleman omat, koska ovat syntisiä perisynnin takia ja nyt muutat kantaasi ja sanot, että lapset uskovat":Lapset toki kastetaan koska lapset uskovat Jeesuksessa Kristuksessa ja kasteessa lapsi siunataan".
        Mitenkä ne nyt ovatkin yht´äkkiä tulleet uskoviksi?
        Lutherin mukaan lapsi kastetaan seurakunnan uskon
        perusteella, mutta sinä teetkin heistä uskovia:
        Simsala bim. Melkoinen taikatemppu.
        Hätäkaste on Jumalan pilkkaamista,jossa kuvitellaan että toinen ihminen voisi pelastaa lapsen ulkoisella toimenpiteellä. Sillä ei ole mitään tukea Raamatussa.


      • kysyisinkin
        sekavaksi kirjoitti:

        Äsken sanoit, että lapset ovat kuoleman omat, koska ovat syntisiä perisynnin takia ja nyt muutat kantaasi ja sanot, että lapset uskovat":Lapset toki kastetaan koska lapset uskovat Jeesuksessa Kristuksessa ja kasteessa lapsi siunataan".
        Mitenkä ne nyt ovatkin yht´äkkiä tulleet uskoviksi?
        Lutherin mukaan lapsi kastetaan seurakunnan uskon
        perusteella, mutta sinä teetkin heistä uskovia:
        Simsala bim. Melkoinen taikatemppu.
        Hätäkaste on Jumalan pilkkaamista,jossa kuvitellaan että toinen ihminen voisi pelastaa lapsen ulkoisella toimenpiteellä. Sillä ei ole mitään tukea Raamatussa.

        1.moos.17:9. Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.
        10. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
        11. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
        12. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
        13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
        14. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

        Mitä väärää vastasyntyneet lapset olisivat tehneet rikkoakseen liiton?


      • sekavaksi kirjoitti:

        Äsken sanoit, että lapset ovat kuoleman omat, koska ovat syntisiä perisynnin takia ja nyt muutat kantaasi ja sanot, että lapset uskovat":Lapset toki kastetaan koska lapset uskovat Jeesuksessa Kristuksessa ja kasteessa lapsi siunataan".
        Mitenkä ne nyt ovatkin yht´äkkiä tulleet uskoviksi?
        Lutherin mukaan lapsi kastetaan seurakunnan uskon
        perusteella, mutta sinä teetkin heistä uskovia:
        Simsala bim. Melkoinen taikatemppu.
        Hätäkaste on Jumalan pilkkaamista,jossa kuvitellaan että toinen ihminen voisi pelastaa lapsen ulkoisella toimenpiteellä. Sillä ei ole mitään tukea Raamatussa.

        voihan vauvan ruumis kuolla, synnin palkkana.

        Lapset ovat sovitettuja, koska kun yleinen synti tuli yhden kautta, niin yhden Jeesuksen kautta tuli tästä elämä ja vanhurskaus (Room.5:18; Matt.18:6). Jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko. "Kaikki kansat syntyvät siionissa"ps.87.


    • ole....................

      Perisynnistä ja vähän muustakin kuten esimerkiksi lapsikasteesta.

      Lapsikasteen tarkoitus
      ==================
      Lapsi- hätälapsikaste ei ole raamatussa määrrätty.
      Siksi luonnollisesti tulee mieleen kysymys että miksi se on ja miksi sen oleminen on tärkeää ja kenelle se on tärkeää.

      Varmaa on, että raamatussa ei ole lapsia määrätty kastettavaksi. Siksi ilmeistä on, että kasteen "pakolliseksi" määräävät tahot pyrkivät sillä johonkin mitä Jumala ei ole tarkoittanut.
      Onko lapsia kastaneiden tavoitteena:

      -saada kirkolle mahdollisimman paljon veronmaksajia?
      (tuskin kun saavat valtionkin tukea kirkollisveron lisäksi; eli kirkolle maksavat nekin jotka eivät ole edes sen jäseniä.)

      -tai ehkä saada harhautettua lisää ihmisiä saatanan leiriin?
      (mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Tunnettua on historiaa tutkineille, että pirulla on helpointa saada Jumalan "lapsia" puolelleen esiintymällä Jumalan nimessä ja teettämällä heillä jumalattomuuksia.)

      -tai joku muu väärin Jumalan tahdon ymmärtäminen kuten esimerkiksi lutherin muut opit?
      (mahdollista mutta helposti paljastuvaa! Jo kauanhan on tunnettu harhaopit koska ne eivät ole raamatussa olevan Jumalan tahdon mukaisia.)

      Varmaa mielestäni kumminkin on, että kun lapsekasteet suoritetaan Jumalan nimessä niin se ei ole oikein muuta kuin saatanan mieleistä koska Jumala ei ole lapsikastetta asettanut ja koska Jeesuskaan ei sitä määrännyt vaan osoitti sanoin ja esimerkein kuinka lapsia tulee kohdella niin asian pitäisi olla Jumalaa kunnioittaville hyvin selvä! Ja siksi onkin mielestäni selvää, että LASTEN kastajat toimii tietoisesti saatanan asialla ja periaatteessa pilkkaa Jumalaa toiminnallaan asettamalla itsensä Jumalan sanan ja tahdon yläpuolelle.

      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan ihmisille antama valinnanvapaus oikeus jota kirkon tulee kans kunnioittaa. Se saivat jo Aatami ja Eevakin.
      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan kastetta koskevia vapaaehtoisuuksia korostavia kohtia mutta ei yhtää käskyä tai määräystä mutta kehoitus on ja se on aikuisille mutta ei lapsia koskevana (korkeintaa aikuisia opetuslapsia koskevana):
      "... joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm. 22.17).
      "... Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella" (Joosua 24:15).
      "Kehoitamme teitä vastaan ottamaan Jumalan armon, niin ettei se turhaksi" (2 Kor. 6:1-2).
      "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi" (Joh. 1:12).
      Siis noissa raamatun teksteissä on ihan selvästi Jumalan tahto (vapaa-ehtoisuudesta) josta tulee esille valinnanvapauden oikeus; eli se oikeus joka lapsikasteessa riistetään / varastetaan / ryöstetään lapselta.
      Ja Jeesus ei antanut käskyä kastaa lapsia vaan siunasi heidät esimerkkinä meille kaikille miten lapsia tulee kohdella.

      "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:15, 16)
      Tämä kohta raamatusta osoittaa ettei kaste edes välttämätön taivaaseen pääsemiselle. Vain he jotka eivät usko joutuvat kadotukseen.
      Ja tätä kohtaa monet pitävät KÄSKYNÄ mutta se on vain ja ainoastaa KEHOITUS.
      (Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.)
      Siinä ei ole sanaa "Minä käsken..." tai "Käsken" joten älkää lisätkö raamatun tekstiin sinne kuulumattomuuksia:
      "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "
      Tuo tarkoittaa sitäkin että tämäkin otetaan huomioon:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      5Moos 12:32
      Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."
      Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus joten on ilmeistä että raamatun sisältöä väärennellään oman tahdon mukaan ja sivutetaan Jumalan tahto.

      MIKSI LAPSIA EI SAISI KASTAA
      =========================
      Tähän tyyliin teistä moni on ihmetellyt ja monet ovat kysyneet mitä vahinkoa lapsikasteesta on lapselle!

      Kun Jumala antoi ihmiselle valinnavapauden niin silläkin on oma tarkoituksensa. Ja jokaisella aikuisella on oikeus itse valita tiensä, ei Jumala pakota ketään taivaaseen. Ja koska raamatun mukaan on näin:
      "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!"
      Niin näin en tehty ymmärrettäväksi AIKUISILLE raamatun sanoin että sen "yhden" kasteenkin valinnan oikeus on jokaisella aikuisella ITSELLEEN joka uskoon tulleena tuntee kutsumusta myöskin kasteelle. Kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle.
      Tuon "yksi kaste" on niin tärkeä monella tavalla. Jos yrittäisen valaista hiukan taustaa...
      Jos joku lapsena puolustuskyvyttömänä ja ymmärtämättömänä kastettu aikuistuttuaan huomaa ettei ole sellaisessa uskonsuuntauksessa / seurakunnassa mukana jossa tahtoisi olla ja haluaa vaihtaa; niin silloin väärinkäytetään yhden kasteen raamatun lausetta kertomalla esimerkiksi että "olet aina kiinni meidän joukossa menit minne menit." Tai että "on vain yksi kaste jolla pääset taivaaseen ja sitä ei voi vaihtaa koskaan toiseen kasteeseen." Jne jne...
      Ja siksi onkin tärkeää, että kasteen merkityksen ymmärtänyt uskovainen aikuinen tekee päätöksensä OMASTA kasteestaan joka on HÄNEN OMA oikeus ja sitä oikeutta ei vanhemmat, papit jne saa ottaa pois koska se oikeus on JUMALAN antama. Jokainen joka rikkoo tuota Jumalan ihmisille antamaa yksilön oikeutta vastaan tietää tehneensä pirulle palveluksen ja on rikoksestaan vastuussa Jumalalle.
      Minulle ei olis yllätys, jos ainoa kaste mitä ihminen tarvitsee, on jo lapsi saanut lapsivedessä äidinsä kohdussa. Se on käsittääkseni ainoa ja Jumalallinen kaste.

      Usein kuulee lapsikasteen antamisen perusteluksi mainittavan sen, että lapsi syntyy syntisenä! Ja sillä tarkoitetaan ilmeisesti perisyntiä.
      Mutta tuo väite ei voi olla totta koska Jeesus on ne synnit sovittanut:
      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi,
      siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Sen lisäksi Jeesus on sanonut lapsista, että "..sillä heidän kaltainen on taivasten valtakunta" ja jokaiselle on kai selvää ettei taivasten valtakunta voi olla syntinen!!!

      Tiedän, että raamatussa on tämän tyylisiä ilmaisuja useita:
      "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:7)
      Mutta luotan enemmän Jeesuksen sanoihin kuin mahdollisesti raamattuun lisättyihin kirjoituksiin ja huomioikaa ettei tuossakaan puhuta perisynnistä mitään!
      Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"
      Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
      Kysyn vaan: Voiko taivastenvaltakunta olla syntinen???
      Eikö teidänkin vastaus ole EI!
      Ja koska taivasten valtakunta ei ole syntinen niin kuinka se lastenkaltainen taivasten valtakunta vois olla syntinen?
      Jos taivastenvaltakunta voi olla syntinen niin minusta se on SEN yhteisön "valtakunta" jossa lapsia kastetaan vastoin Jumalan tahtoa ja synti on kasteesta "lahja" jossa lapsi saa osan seurakuntansa synneistä kantaakseen.
      Miettiköön itsekukin sitä, mitä "älkää estäkö" tarkoittaa. Esteenä voisi esimerkiksi olla lapsikasteen tuomat seuraukset koska lapsikastetta ei ole Jumala määrännyt; miettiä sopii sitäkin, että kun Jumala ei ole lapsikastetta määrännyt niin kuka sitten määräs sen ja miksi?!
      Tiedän myös raamatusta tämänkin:
      "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE IHMISILLE vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room. 5:18-19)

      Usein on lapsikasteita puolusteltu perhekuntien kasteilla mutta sielläkään ei ole lapsikasteista sanaakaan ja ennenkaikkea ei määrätä lapsia kastettavaksi vaan se on vapaa valintaista ja lapset EIVÄT valitse vaan pakotetaan. Ja JOS olis lapsia silloin jo kastettu niin sekin olis Jumalan vastaista mikäli raamattuun on luottamista. Sillä eihän Jumala ihmisille antamaansa valinnanvapaus oikeutta ole ottanut pois. Eikä Jumala muutenkaan; raamatun mukaan; ole ketään pakottamassa taivaaseen vaan toivoo jokaisen pelastuvan.

      Harhaoppi nimeltä perisynti:
      ======================
      Jos lapsella voi olla syntiä niin sen lapsi saa lapsikasteessa jolloin hänet liitetään seurakuntaan niin tulee osalliseksi kirkon ja seurakunnan synnin taakasta. Aatamin ja Eevan synteihin ei lapsilla ole osuutta:
      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Se taakka kaikkine kirkon teettämien syntien vuoksi ei ole kevyt. Kuten omien jäsenienkin; naisten, lapsien ja miehien murhauttamiset jotka eivät ole Jumalallisia vaan niin kaukana Jumalasta kuin saatanan teot voi Jumalasta olla.
      Ottakaa huomioon, että raamatussa ei ole edes sanaa perisynti sanaa vaan se on instituution tai/ja saatanan keksimä ja on mielestäni Joh. Ilm. 22:18, 19 ja 5Moos 12:32 vastainen rikos.

      Ei raamatullisuuksia
      ================
      Kuinka paljon todellisia totuuksia pitää tulla esille ennenkuin ymmärrätte kaiken jumalattomuuden joita Jumalan nimessä piru teettää!!!
      Tässä muutamia EI RAAMATULLISIA sanoja/ilmaisuja joita täällätä keskusteluistanne olen löytänyt:
      Lapsikaste; Hätälapsikaste; Perisynti; Kolminaisuusoppi; Sakramentti...
      En ole varma, jos:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      ...tuolla tarkoitetaan myös uskonnon opetuksia. Jos tarkoitetaan niin silloinhan nuokin esille ottamat sanatkin ovat Joh. Ilm. 22:18, 19 vastaisia niinkuin lutherinopit jne jotka eivät ole raamatullisia ja Jumalan tahdon mukaisia.

      ===

      Nämä kantani perustuvat käytössä olevaan raamattuun. Tarkoitan tällä sitä, että mielestäni on suuren suuri mahdollisuus/vaara, että tämän päivän raamattu ei ole se Jumalan sana jonka Jumala on meille alunperin antanut. Tiedossa on lukemattomia; käännöksiä ja käännöksien käännöksiä; sotia voittaneiden värittämää tietoa raamatussa jne edelleen jotka kiistattomasti ovat osaltaa vääristäneet raamattua. Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää.
      Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
      Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
      Ap.t 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

      • oikaisu

        Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"

        Jeesus ei sanonut noin. Jeesus sanoi, että senkaltaisten on Jumalan valtakunta, kun he sen ensin ottavat vastaan. Vasta sitten Jumalan valtakunta Isä, Poika ja Pyhä Henki on lapsella kun lapsi on ensin ottanut Jumalan valtkunnan vastaan. Lihasta syntyy liha eli lapsi. Katoavaisesta ei synny katoamatonta.

        "Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."


      • kastettavaksi
        oikaisu kirjoitti:

        Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"

        Jeesus ei sanonut noin. Jeesus sanoi, että senkaltaisten on Jumalan valtakunta, kun he sen ensin ottavat vastaan. Vasta sitten Jumalan valtakunta Isä, Poika ja Pyhä Henki on lapsella kun lapsi on ensin ottanut Jumalan valtkunnan vastaan. Lihasta syntyy liha eli lapsi. Katoavaisesta ei synny katoamatonta.

        "Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

        vaan siunattaviksi.Höpö ukkon juttuja tuossa perusvalhe oikaisussa. Ihmettelen, kuinka aikuiset miehet voivatkin olla noin lapsellisia. Ettekö voisi asiaa alistaa kriittisen tutkimuksen alle. Onhan kriittinen tutkimus poistanut raamatusta jo kaikki Jeesuksen suorittamat ihmeet ja yliluonnolliset asiat. Ainakin sanan selityksistä, niin miksi tämä asia halutaan esittää valheen kaikella voimalla.


      • kastettavaksi kirjoitti:

        vaan siunattaviksi.Höpö ukkon juttuja tuossa perusvalhe oikaisussa. Ihmettelen, kuinka aikuiset miehet voivatkin olla noin lapsellisia. Ettekö voisi asiaa alistaa kriittisen tutkimuksen alle. Onhan kriittinen tutkimus poistanut raamatusta jo kaikki Jeesuksen suorittamat ihmeet ja yliluonnolliset asiat. Ainakin sanan selityksistä, niin miksi tämä asia halutaan esittää valheen kaikella voimalla.

        Kasteessahan pienet lapset siunataankin kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

        2.Moos.20:24. "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua".


      • ei ole kasteen
        weha kirjoitti:

        Kasteessahan pienet lapset siunataankin kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

        2.Moos.20:24. "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua".

        armoakaan. On vain Jumalan armo T O T U D E S S A mitään armoa ei liity kasteeseen. Samanlaisia sakramaenttejä kui kasteeseen olette liittäneet on raamatussa vaikka kuinka paljon. siellähän sanotaan: Että taivaaseen ei pääse huorintekijät, huora, miehimykset, lesbot, homot, varkaat, panettelijat, valehtelijat, epäuskoiset, juomarit, murhaajat,(abortoijat) ei Edes hyvät elleivät ole menneet Jeesus ovesta sisälle.


    • junnu

      >>>>>//Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään. ///>>>>>

      Minä näen tuon kohdan täysin toisin.
      Mooseshan oli lähtenyt Egyptistä tekonsa seurauksia pakoon, surmattuaan Egyptiläisen miehen.
      Mooseksen synti oli se, joka oli hänellä rasitteenaan tultuaan takaisin.
      Herra järjesti tuolle synnille lunastukseksi "kiinnityksen". Tuo kiinnitys tuli Aabrahamille tehdyn ympärileikkauksenliiton veren kautta.
      Nyt tuon jälkeen Mooseksen oma syntikin oli mukana liitossa "rasitteena".
      Myöhemminkin samaa sijaisuutta käytettiin uhrieläinten muodossa Mooseksen liiton synteihin.
      Merkittävää on se, että näin tehden Jumala yhdisti syntien lunastuskäytännön Mooseksen kanssa tehtyyn lakiliittoon ja lakeihin.

      • Lapsikaste raamatussa. ( ”Usko ja Kaste” Erkki Reinikainen) Pohjana.

        Lestadiolaisuudessa on opetettu kasteesta Lestadiuksen mukaisesti, että lapsikaste on Jumalan sanaan perustuva ja että lapset ottavat sen vastaan uskolla. Oppi lasten uskosta on kuulunut Lestadiolaisuuteen sen syntyvaiheista asti. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille Jeesuksessa Kristuksessa lahjoittanut. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. Jumalan sanalla on torjuttu väitteet, etteivät lapset usko. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista on niinikään pidettävä harhana, jota on taisteltava Jumalan sanalla. vanhoillislestadiolaisten kasteoppi on raamatun ja luterilaisen opin mukainen.


        Lasten tila syntyessään:

        Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
        Tämän raamatun kohdan mukaan yhden ihmisen lankeemuksesta tuli perisynti ja Jeesus samoin sovitti perisynnin ja antoi elämän vanhurskauden pienille lapsille.

        Lapset kastetaan, koska he uskovat : Matt.18: 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Kaikkein pienimmäisten enkelit näkevät myös taivaallisen Isän kasvot, sanotaan siinä..
        Epäuskoisen täytyy tulla lapsen asemaan ja tilaan päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan sisälle: 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe