13-vuotiaalla lapsellani on aloitettu korsettihoito skolioosiin alkutalvesta. Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden vanhempien kokemuksia ko. hoidosta ja sen pituudesta.
Lapsen skolioosi
1
1002
Vastaukset
- Huhtiäiti80
Minulla oli skolioosi. Johtui siitä että kolmas tai neljäs nikama (en muista...) lähti luistamaan paikoiltaan. Se veti selän kieroon.
Ryhtivika huomattiin 5 luokan keväällä (v.1992).Ryhtivika oli kirjattu jo kolmannella terveydenhoitajan papereihin.mutta mitään kontrollia ei määrätty...
Lääkäri sanoi (Kainuun keskussairalassa) että korsetti hoidolla asia paranee mutta Kuudennen syksyllä selkä olikin jo niin kierossa että pelkästä korsettihoidosta piti luopua(välilevy oli katkaisemassa hermoja jalkoihin...) ja marraskuussa 1992 se leikattiin ensimmäisen kerran ja kuukauden päästä toisen. Leikkaus tehtiin sekä selän että mahan puolelta.
Leikkauksissa nikama tuettiin omalla luulla ja sen jälkeen on aina pysynyt ehjänä.Ennen 1.leikkausta olin 152cm pitkä, leikkauksen jälkeen 158cm. Ennen leikkausta selkä oli 52 astetta kierossa. Oikea lonkka oli paljon ylempänä kuin vasen.
Korsettia jouduin pitämään ensimmäisestä leikkauksesta (2.11.1992) maaliskuun loppuun asti. Ilman sitä en saanut olla pystyssä, vanhempieni täytyi pestä minut pituusasennossa.
Itselläni tuo korsettihoito oli siis suhteellisen lyhyt. Samaan aikaan sairaalassa (mikä oli muuten oys) oli poika (kotoisin samalta paikkakunnalta kuin minä) joka oli myös "korsettihoidossa". Hän ei suostunut yläaste ikäisenä sitä käyttämään ja selkää ei saatu suoraksi.
Toivottavasti lapsesi selkä paranee ja hänen ryhti palautuu :) Iloista kesää sinne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855