Miten fasettilukko itse auki?

Vvaivainen

Ongelmana on lapojen väliin tulevat nikamalukot. Olen käynyt aukomassa niitä, mutta nyt on lomat tulossa vastaan ja jotain tarttis keksiä.

Lukkoja on auottu tähän saakka siten, että makaan selälläni kädet niskan takana ja hoitaja on pitänyt toista kättä selän alla ja painanut käsivarsista. Onko tuossa tavassa jotain erikoista tai vaarallista? Voisiko sen opettaa esim. puolisolle, jolloin hän voisi auttaa loman aikana?

63

139748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse lukot auki

      Laita esim. pyyhe rullalle ja poikittain selkäsi alle ja rullaa selkääsi siinä päällä. Kädet voi halutessaan nostaa niskan taakse. Pitäisi aueta lukot noin ja tämäm ohjeisti minulle fysioterapeutti. Toinen rankempi versio on kaksi tennispalloa sukkaan ja niitä kuljettelee selän alla.

    • keppikierrot,nyrkkeily

      liikkeitä.

      Aukeaa selkä lannenikamia myöten, kunhan hallitusti tekee.

      www.protraining.fi (tai .com) sivuilla on keppijumppa liikkeitä mitä lomillakin voi tehdä. Kiertoliikkeistä en muista löytyykö.

      (keppi niskan taakse ja sitten vartalokiertoa LANTION pysyessä paikallaan - polvet hieman koukussa)

      • kiertoliikkeissä pitää olla riittävän varovainen - tarkoittaa sitä että tuloksena pitää olla tilanteen paraneminen eikä paheneminen.
        vähän kerrassaan pitää tehdä , niin että toteaa sopiiko tämä itselle vai ei.


    • hoidettu

      Tuo tapa on huono. Sillä ei saa ku ihan helpoimmat lukot auki. Yks osteopaatti sitä kerran muhun harrasteli ja aika turha keikka oli...

      Paremmin saa itsekin kahdella tennispallolla rullaamalla selkää rentona niiden päällä...

      Ja paras tapa on tehdä se siten, että potilas makaa mahallaan ja toinen painaa selästä kaksin käsin. Mutta siinä on oltava oikea tekniikka, MUUTEN SE ON VAARALLISTA!

      Mutta miksi niitä lukkoja tuleekaan ja jatkuvasti niitä joudut availemaan? Koska lantiosi on vinossa ja kiertynyt suoliluu kiristää rintarangan nikamat lukkoon... Eli kun suoliluu pukataan kohdalleen, niin ei lukkojakaan enää rintarankaan tule.

      • helsingissä

        onko täälläpäin vapaaehtoisia si nivelen pukkaajia>?
        pasilassa ainakin diagnostiikka mutta itse pukkaus>???


      • hoidettu
        helsingissä kirjoitti:

        onko täälläpäin vapaaehtoisia si nivelen pukkaajia>?
        pasilassa ainakin diagnostiikka mutta itse pukkaus>???

        Kuka Pasilassa diagnooseja tekee?

        Harto Heimo ainakin osaa paikoilleen laittaa, asuu Helsingissä siellä Vallilan tienoilla...


      • Erja kysyy
        hoidettu kirjoitti:

        Kuka Pasilassa diagnooseja tekee?

        Harto Heimo ainakin osaa paikoilleen laittaa, asuu Helsingissä siellä Vallilan tienoilla...

        kuka osaisi avata fasattilukon Porissa?


      • pipulainen
        Erja kysyy kirjoitti:

        kuka osaisi avata fasattilukon Porissa?

        Kiropraktikko Matti Kuuri-Riutta avaa lukot taitavasti!


      • rintarangan manipulaatio

        ""Mutta miksi niitä lukkoja tuleekaan ja jatkuvasti niitä joudut availemaan? Koska lantiosi on vinossa ja kiertynyt suoliluu kiristää rintarangan nikamat lukkoon... Eli kun suoliluu pukataan kohdalleen, niin ei lukkojakaan enää rintarankaan tule.""

        Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Itse saan pienet lukot auki selällään maaten ja sormet ristissä pään takana ja niskaa venyttäen, kuin alkaisi tekeen vatsalihaksia väärällä tyylillä.

        Staattinen työ aiheuttaa niska-hartiseudun kipeytymistä ja näitä fasettinivelten lukkotiloja. Hyvä urheiluhieroja osaa hommansa, jopa jotkut FT osaavat asian hyvin. Kokemusta on ja paljon.

        Keppijumppa voisi pitää nämä ongelmat vähemmällä.
        Istut jakkaralle ja harjanvarsi hartioille, kädet kepin päälle ja kiertoliikettä tekemään, uintiliikettä eteen- että taaksepäin, vatsalihakset mukaan jumpassa.


      • hierontaa
        rintarangan manipulaatio kirjoitti:

        ""Mutta miksi niitä lukkoja tuleekaan ja jatkuvasti niitä joudut availemaan? Koska lantiosi on vinossa ja kiertynyt suoliluu kiristää rintarangan nikamat lukkoon... Eli kun suoliluu pukataan kohdalleen, niin ei lukkojakaan enää rintarankaan tule.""

        Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Itse saan pienet lukot auki selällään maaten ja sormet ristissä pään takana ja niskaa venyttäen, kuin alkaisi tekeen vatsalihaksia väärällä tyylillä.

        Staattinen työ aiheuttaa niska-hartiseudun kipeytymistä ja näitä fasettinivelten lukkotiloja. Hyvä urheiluhieroja osaa hommansa, jopa jotkut FT osaavat asian hyvin. Kokemusta on ja paljon.

        Keppijumppa voisi pitää nämä ongelmat vähemmällä.
        Istut jakkaralle ja harjanvarsi hartioille, kädet kepin päälle ja kiertoliikettä tekemään, uintiliikettä eteen- että taaksepäin, vatsalihakset mukaan jumpassa.

        >Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Ei vaan yleisin.

        >Staattinen työ aiheuttaa niska-hartiseudun kipeytymistä ja näitä fasettinivelten lukkotiloja.

        Kyllä noita lukkoja tulee niillekin, jotka ei istu työkseen.

        > Hyvä urheiluhieroja osaa hommansa, jopa jotkut FT osaavat asian hyvin. Kokemusta on ja paljon.

        Missä urheiluhierojalle tuo opetetaan?


      • maharazja
        hierontaa kirjoitti:

        >Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Ei vaan yleisin.

        >Staattinen työ aiheuttaa niska-hartiseudun kipeytymistä ja näitä fasettinivelten lukkotiloja.

        Kyllä noita lukkoja tulee niillekin, jotka ei istu työkseen.

        > Hyvä urheiluhieroja osaa hommansa, jopa jotkut FT osaavat asian hyvin. Kokemusta on ja paljon.

        Missä urheiluhierojalle tuo opetetaan?

        Mistä näitä SI nivel uskovaisia oikein tulee? Eiköhän se oo jo moneen kertaan täällä käsitelty aihe...


      • uhu
        maharazja kirjoitti:

        Mistä näitä SI nivel uskovaisia oikein tulee? Eiköhän se oo jo moneen kertaan täällä käsitelty aihe...

        No he uskovat, että kun itsellä ovat selkävaivat helpottaneet lantionvinouman korjaamisen jälkeen,niin kaikilla muillakin kyse on siitä...Sillä sipuli, muita vaihtoehtoja ei ole ;)
        Minulla oli lantio vinossa Si-nivelestä johtuen. Kalevalainen jäsenkorjaaja sai tilanteen korjattua. Osa kovista kivuista helpotti. Nivel kuitenkin tuppaa menemään entiseen virheasentoonsa jumpasta ja venytyksistä huolimatta ja täytyy käydä sitten uudelleen laitattamassa. Kuitenkaan kyseisen ongelman korjaaminen ei ole vienyt todella tuskallisia kipuvaiheita kovine särkylääkkeineen. Selässä kun voi olla pielessä niin moni muukin asia, eikä välilevynprotruusioni ja nikamalukkotaipumukseni kyllä helpottaneet pätkääkään Si-nivelen asennon korjaamisen jälkeen.


      • j0rg3lsson
        hierontaa kirjoitti:

        >Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Ei vaan yleisin.

        >Staattinen työ aiheuttaa niska-hartiseudun kipeytymistä ja näitä fasettinivelten lukkotiloja.

        Kyllä noita lukkoja tulee niillekin, jotka ei istu työkseen.

        > Hyvä urheiluhieroja osaa hommansa, jopa jotkut FT osaavat asian hyvin. Kokemusta on ja paljon.

        Missä urheiluhierojalle tuo opetetaan?

        ">Syitä on monia ja tuo on niistä se kaukaisin haettu syy rintarangan fasettilukkoihin.

        Ei vaan yleisin."

        Ilmeisesti nyt kyseessä on sama jannu, joka vuosien ajan on jauhanut tätä SI-nivel uskontoa.

        Sehän on täällä s24:ssä jo monesti todettu, että radiologista näyttöä tuohon SI-nivelen virheasentoon -ja sen korjaukseen- ei ole.

        Saisko sulta, "hoidettu"/"sson"/"parantunut"/yms, hieman tutkimusviitteitä siitä, millä perusteella tuo "Koska lantiosi on vinossa ja kiertynyt suoliluu kiristää rintarangan nikamat lukkoon... Eli kun suoliluu pukataan kohdalleen, niin ei lukkojakaan enää rintarankaan tule." -uskontosi pitäisi paikkansa.


      • suoliluun paikalleen pukkaaminen onkin jo ihme homma - kuuluuko sitten kansanparantajien sanavarastoon, jossa kaikki on aina pois paikoiltaan.


      • RintaRanka

        Kiitos, tämän viestin luin ja kaikkea jo kokeilleena tennispallot auttoivat paljon!
        KIITOS


      • Jörman
        maharazja kirjoitti:

        Mistä näitä SI nivel uskovaisia oikein tulee? Eiköhän se oo jo moneen kertaan täällä käsitelty aihe...

        Mua alkoi aikonaan ärsyttämään kun kävin ensin yhden niksauttajan luona joka alko heti höpöttämään, että sulla on toinen jalka pitempi ku toinen, eli lantio vinossa. Hänen mukaan vaivani johtu juuri tästä. No paskat se käsittely mitään auttanu ja menin parin päivän päästä toiselle niksauttajalle. Tämä toinen niksauttaja totesi ettöä mulla on toinen jalka lyhyempi kuin toinen ja kuulemma lantio vinossa :) Ajattelin että ei helvetti. Siihen loppu mun käynit noilla perkeleen rahastajilla.


      • samisamisami1
        Jörman kirjoitti:

        Mua alkoi aikonaan ärsyttämään kun kävin ensin yhden niksauttajan luona joka alko heti höpöttämään, että sulla on toinen jalka pitempi ku toinen, eli lantio vinossa. Hänen mukaan vaivani johtu juuri tästä. No paskat se käsittely mitään auttanu ja menin parin päivän päästä toiselle niksauttajalle. Tämä toinen niksauttaja totesi ettöä mulla on toinen jalka lyhyempi kuin toinen ja kuulemma lantio vinossa :) Ajattelin että ei helvetti. Siihen loppu mun käynit noilla perkeleen rahastajilla.

        Mitä jos sulla olikin noin kun kaksi henkilöä sanoo noin... Miksi alunperin menit mihinkään jos itse tiedät paremmin?


      • Anonyymi
        hoidettu kirjoitti:

        Kuka Pasilassa diagnooseja tekee?

        Harto Heimo ainakin osaa paikoilleen laittaa, asuu Helsingissä siellä Vallilan tienoilla...

        Hjallis Harkimo tekee diagnooseja.


    • tam

      Joopa joo mene vatsalleen lattialle,pyydä lapsesi/kummilapsesi/naapurinlapsen, kävellä
      selkäsi päällä. Pieni harjoittelu tekee mestarin.
      1euro/ naksahdus. Ei missään tapauksessa jos tiedät
      selässäsi enemmän vikaa. Hyvä hoitotulos, on kokeiltu.

      • ei sovi osteoporoottisille eikä iäkkäämmille hoidoksi , että joku kävelee selässä. Joku painoraja pitää olla ja hoidettavalla yleiskunto- ja ikäraja.


    • Einon selkä

      Löysin kuvan fasettilukosta ja järkevän selityksen siihen, että miksi niitä tulee. Eihän sitä asiakas
      näe mitä terapeutit näkee... on aivan huippu hoitajakin tämä, jonka tiedän kokemuksesta.
      http://www.elisanet.fi/jasenkorjaaja/fasettilukko.html tai googleta js selkäasema

    • notkeat nikamat

      Fasettilukot eivät ole enää vaivanneet, kun sain työtuolikseni Swopper nimisen
      tuolin, sen kanssa olen " jumpannut" jumit pois ja nikamat nauraa notkeuttaan.

    • fysioterapiaa itse

      lukot saa lapojen välistä auki siten, että laittaa esim. urheilusukkaan kaksi tennispalloa vierekkäin ja asettaa ne lattialle tai matolle. Sitten käy varovasti niiden päälle makuulle siten, että ne tulevat kummallekin puolen selkärankaa ( toinen tennispallo toiselle ja toinen toiselle puolelle rankaa). Katsotaan että ne ovat siinä kohdassa lapojen välissä, missä on jäykkä kohta, ja missä fasettilukko on. Sitten nostetaan peppua ilmaan jaloilla ponnistaen, jolloin paino yläkropassa kasaantuu tennispalloja vasten. Tässä vaiheessa ainakin meikäläisen selästä kuluu NAKS JA POKS ja tuntuu että fasettilukot aukeavat. Sitten voi tarpeen mukaan pituussuunnassa vaihtaa pallojen kohtaa alemmaksi tai ylemmäksi selässä, ja aukoa lisää mahdollisia lukkoja.

      tämän konstin on minulle neuvonut työpaikan fysioterapeutti, ja itsellä tuppaa lapojen väli aina jännittymään ja lukkiutumaan, tuolla tapaa saa hyvin lavat liikkeelle

      sen lisäksi sinun pitää joka päivä pitää olkapäät ja lavat liikkeessä pyörittelemällä niitä, ihmistä ei ole tarkoitettu staattiseen asentoon jäpittämään tuntitolkulla esim. tietokonepäätteen vieressä.

    • tipsu99999999

      tennispallot auttoivat, kokeilin eilen!

    • jenuii

      Onko kenelläkään ollut hengenahdistusta oireena yläselän ongelmista? Mulla noin 2kk ollut koko ajan pakonomainen tarve huokaista syvään tai haukotella jotta saan tarpeeksi happea. Lukkoja on osteopaatti availlut mutta ei juurikaan helpottanut. Mieheni hierottua yläselän oikein hyvin voi helpottaa. Mulla on myös liikkuvaa kipua oikean lavan alla, missä mies on tuntenut klomppeja hieroessaan.

      • Lukkonen

        Hei!
        Täällä yksi, jota ahistaa ja tuntuu, ettei saa keuhkoja täyteen ilmaa.
        Jatkuvasti täytyy huokailla ja haukotella, eikä sekään silti auta. Raivostuttava tunne, joka pitkittyessään hallitsee elämää aivan liikaa. Olen reissuun lähdössä ja edessä pitkä lentomatka. Yritän nyt kotikonstein saada lukot auki, sillä en ehdi enää jäsenkorjaajalle, jolta olen aina avun saanut. Tiedän, että kuntonyrkkeily olis hyvä fasettilukon ennaltaehkäisijä, mutta opiskeluiltani en ehdi sitä harrastamaan. Myös pilateksesta olen apua saanut.


      • niksnaksnikama
        Lukkonen kirjoitti:

        Hei!
        Täällä yksi, jota ahistaa ja tuntuu, ettei saa keuhkoja täyteen ilmaa.
        Jatkuvasti täytyy huokailla ja haukotella, eikä sekään silti auta. Raivostuttava tunne, joka pitkittyessään hallitsee elämää aivan liikaa. Olen reissuun lähdössä ja edessä pitkä lentomatka. Yritän nyt kotikonstein saada lukot auki, sillä en ehdi enää jäsenkorjaajalle, jolta olen aina avun saanut. Tiedän, että kuntonyrkkeily olis hyvä fasettilukon ennaltaehkäisijä, mutta opiskeluiltani en ehdi sitä harrastamaan. Myös pilateksesta olen apua saanut.

        Mites teillä, kun on tuo lapojen väli jumissa ja ahdistaa, onko hankala pitää liivejä. Minua kun ahdistaa niin paljon, että pitää heittää liivit pois.


    • naurava nikama

      Täälläkin nikamat notkeina Swopper tuolin avulla.

    • janxu75

      Joo.. ja itselläkin on tosi paljon näitä SI-nikaman ja fasettiongelmia just alaseläs. Ja voin kyllä kokemuksesta sanoa että kaikki FT-d ei osaa laittaa niitä paikalleen. On se kumma kuin sellaisia yleisia asioita ei opeteta. Itse joudun käymään jatkuvasti ja nyt jo tunnen omasta selästäni itse koska on fasettinivel ja koska SI-nivel lukos. Ja jos sen antaa olla kauan lukos niin lihakset tulehtuvat (ainakin minulla) ja tahto vetää takaisin samaan asentoon. Sen kyllä tuntee kun ne on lukos!!! Ja ei siinä menee tosiaan kauan ku ne painetaan auki.
      Ja jos joku väittää että radiologista näyttöä tuohon SI-nivelen virheasentoon -ja sen korjaukseen- ei ole niin se on kyllä aikalailla pihalla!!!! VOIN KYLLÄ KOKEMUKSESTA SANOA!!! Ja ymmärrän senkin jos kyseisillä henkilöillä ei ole tämmöistä ongelma ollut niin on vaikea kuvitella ja helppo sanoa. Ne ketkä on kokenut sen eron mikä on olo kun on lukos ja mikä on olo sen jälkeen jos on painettu auki....niin ero on käsitämätön. Itse en voi nousta sänkystä ilman hirveitä kipuja ja on todella tuskallista ja työläistä se nouseminen ja myös käveleminen on tosi tuskallista jos on lukossa.
      Mutta sen jälkeen kun oma FT on käsitelly ja saanu auki niin on samantien kuin uudestaan syntynyt ihminen. Ongelmat häviää saman tien. Tosiaan sitäkin että kaikki FT-id ei osaa tätä homma (ikävä kyllä). Itse joudun käymään naapurikunnassa kun paikallinen luulee osavaansa ja väittää että kaikki liikkuu hyvin mutta itse tunnen sen ettei ole. Ja sen jälkeen kun olen käynyt naapurikunnas niin sen jälkeen on aina kaikki hyvin.....et sillee.
      Ja jos joku tarvii radiologista näyttöä tuohon SI-nivelen virheasentoon -ja sen korjaukseen niin saa isot yliopistolliset sairaalat tai asiantuntiat ottaa yhteyttä...jos ne haluaa saada näyttöä.... olen valmis olemaan koekaniini ja totistamaan sen koska itselläni on useasti ne lukos ja tiedän että se on totta. Ero on nimittäin itseäni kohdalla järkyttävän ISO!!!

    • pavosen heska

      minä sitä, minä tätä, te kaikki ootte väärässä ja minä oikeessa

    • MENKÄÄ JA OSTAKAA MOBILISAATIOKIILA 5CM 10CM,SEKÄ KYSYKÄÄ KÄYTTÖOHJEET,JOS EI OLE MUKANA.NÄILLÄ HOMMA HOITUU KOTIKONSTEIN PARHAITEN . . . SANON KATO MÄ.TURHA PITÄÄ ITSEÄÄN KIPEÄNÄ JA PULITTAA JOKA KERTA MANIPULOINNISTA,JOSTA EI OLE AINA HYÖTYÄ.KIILAT KUOLETTUU 2 HOITOKERRALLA JA SAAT TAATTUA TULOSTA MILLOIN HALUAT/KUINKA HALUAT/KAUANKO HALUAT. LAPPITERVEISIN . . .
      HIEROTHEOS

    • vituttaa

      Hellurei! Osaisko kukaan kertoa kokemuksia tästä Heimo Harto henkilöstä? Itselläni tutulla fysioterapeutilla todettu lantion virheasento (selkä notkolla, niskassa kyhmy, hengittäminen vaikeaa ja juuri tuota em. huokailua ja haukottelua jotta saisi henkeä), ja koska luottoni koululääketieteeseen on olematon (kipulääkkeitä "laastariksi" sen kummemmin ongelman aiheuttajaa tutkimatta) kävisin mieluummin kansanparantajalla, ja tämä kyseinen näyttäisi toimivan kilometrin päässä kotoani. Ja minkähän hintaista tällainen lysti yleensä on? Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

    • RintaRanka

      Tulehduskipulääkkeitä takana vaikka kuinka, lihaksia rentouttavia ja tulehdusta poistavia...selkälääkärin mukaan olen yliliikkuva ja pientä jännitystä oienneessa rintarangassa..lantiokipuilut lähes normaalia 2v synnytyksestä..
      Reumalääkäri tutki - ei ole reumaa myöskään.
      Rintaranka siis oiennut, samoin kaularanka, ristiselässä kunnon jumi ja pakotus, lantiossa piikkejä, kuin puukolla iskisi, alaselkä raskas. Vaivoja ollut jo pari vuotta ja jännitysniska noin 20 vuotta...
      Kiropraktikko ei saa rintarangan fasettilukkoja(?) auki, painaa vaan mutta ei aukea. Tänään kokeilin tennispalloja ja näin pikainen fiilis oli että auttoi vaikkei mitään kunnon rutinoita kuulunutkaan! Ikäänkuin lantiokin olisi rentoutunut samalla ja koskee vähemmän...uskallankohan jo iloita? en ainakaan kipulääkettä tarvitse tänään!
      tsemppiä kaikille selkävaivaisille.

      • KaulaRanka

        niin ja jottei tulisi kiropraktikkoa vähäteltyä, hän sai nilkkasäryt minulta pois! ja jalkojen pakotuskin on lähes loppunut. Rintarankaa ei ole vielä siis saanut auki (takana 4 käyntiä) mutta sekin voi toki olla mahdollista. Tuo tennispallo kikka vai osui ja upposi minuun, tuntui niin karmivan hyvältä että siinä meinasi mennä koko ilta rullatessa palloja jumissa olevissa kohdissa :-D


    • Timothy42

      Mulla vaivaa yliliikkuva ranka ja lähinnä hartiaseudun jumit huonon ryhdin ja istumatyön takia. OMT terapeutti saa niitä lukkoja auki, muttei aina. Jos vain mahdollista, niin halvimmaksi tulee jumppaamalla ja venyttelemällä saada virheasennot pois. Usein lukot johtuu niistä. Terapeutti tulee pitkän päälle kalliiksi. Ajan kanssa olen oppinut itse jumppakepin ja tennispallojen avulla lukkoja aukomaan. Lapaluiden välistä sain joku aika sitten pari vuotta vaivanneen lukon auki tennispalloilla. Terapeutti sitä ei saanut auki. Lukko aiheutti polttelua ja hengenahdistusta. Kerran tennispallojen kanssa nujutessa kuului selästä moksahdus ja olo helpotti heti. Muutenkin lukkojen aukomisesta on tullut jokapäiväistä hommaa, eli kiertoliikkeita kepin kanssa ja juuri nuo tennispallot tai pyyhemytty selän alle poikittain ovat auttaneet. NIska tuntuu myös menevän helposti lukkoon. Kipukoukulla löysin niskasta oikealta puolelta tosi kipeän kohdan, kun vasemmalla puolella oli lihakset jumissa. Eli joskus lukko säteileekin toiselle puolelle. Koukulla vähän painelin ja päätä käänsin, kuului terävä napsahdus ja heti lihassäryt rupesi helpottamaan. En tiedä, miten vaarallista tuo niskan seudun naksauttelu on, mutta pakkohan nekin lukot on auki saada.

    • Timothy42

      Yksi konsti, jota olen itse käyttänyt on jumppakeppi tai harjanvarsi selän taakse vaakatasoon kyynärtaipeisiin. Siitä sitten kumartaa hitaasti eteenpäin. Joskus jo kumartaessa kuuluu napse. Sitten voi vielä polvilla niiata, eli "rytkäyttää" selkää. Monesti siinä paukkuu vielä muutama lukko auki.

      • H.J...

        Oulussa Anttilan Pekka on huippu OMT osaamisessa. Vuos sitten kuljin hänen vastaanotolla ja apua sain rintaranka kipuuni, jota jo Oysissa ensin epäiltiin veritulppana.
        Onneksi sitten eräs lekuri totesi, että rintarangasta kipu juontaa.

        Nyt sitten tuntuu olevan jumissa taas ja koko rintakehä etupuolta myöten kipeä

        Anttilalla aika kaukana vapaa-aikoja hoitokäyntiä ajatellen.

        Mieheni yrittänyt hieroa, mutta kun ei oikein pysty olemaan vatsa-asennossa, kun niin peeveleesti sattuu rintoja myöten.
        Luin täältä ohjeita ja olen kokeillut tuota tennispallo neuvoa. Tuntuu kuin olisi jotenkin auttanut ja hengitys hiukan helponpaa.

        Minulla vielä toi tekniikka hakusessa. Ei auta, kuin harjoitella lisää:)


      • Pelottaa
        H.J... kirjoitti:

        Oulussa Anttilan Pekka on huippu OMT osaamisessa. Vuos sitten kuljin hänen vastaanotolla ja apua sain rintaranka kipuuni, jota jo Oysissa ensin epäiltiin veritulppana.
        Onneksi sitten eräs lekuri totesi, että rintarangasta kipu juontaa.

        Nyt sitten tuntuu olevan jumissa taas ja koko rintakehä etupuolta myöten kipeä

        Anttilalla aika kaukana vapaa-aikoja hoitokäyntiä ajatellen.

        Mieheni yrittänyt hieroa, mutta kun ei oikein pysty olemaan vatsa-asennossa, kun niin peeveleesti sattuu rintoja myöten.
        Luin täältä ohjeita ja olen kokeillut tuota tennispallo neuvoa. Tuntuu kuin olisi jotenkin auttanut ja hengitys hiukan helponpaa.

        Minulla vielä toi tekniikka hakusessa. Ei auta, kuin harjoitella lisää:)

        Sellaista tiedustelisin, jotta voiko fasektomia oireilla siten, että oikeanpuoleinen rinta on tosi kipeä. Hengittäessä siihen ei satu, mutta yskiessä ja tietyissä liikkeissä siihen sattuu ihan älyttömästi.
        Myös kun painenee kädellä tuntuu rinnassa ja sen alapuolella kipua.
        Työni vaatii raskastakin nostelua ja kiertoliikkeitä ym.ja nyt olen ollut talvilomalla, mutta kipu ei tunnu hellittävän lainkaan.
        On alkanut tulla sellainen tunne, että voiko tämä johtuakin jostain muusta, kuin fasektomia lukosta.
        Sairastin keuhkokuumeen viime syksynä ja siitä seurasi posk.ontelotulehdus ja jatkuva liman eritys kurkuun.
        Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia. Kiitos etukäteen, jos joku vastaa kysymykseeni.


      • makuli1
        Pelottaa kirjoitti:

        Sellaista tiedustelisin, jotta voiko fasektomia oireilla siten, että oikeanpuoleinen rinta on tosi kipeä. Hengittäessä siihen ei satu, mutta yskiessä ja tietyissä liikkeissä siihen sattuu ihan älyttömästi.
        Myös kun painenee kädellä tuntuu rinnassa ja sen alapuolella kipua.
        Työni vaatii raskastakin nostelua ja kiertoliikkeitä ym.ja nyt olen ollut talvilomalla, mutta kipu ei tunnu hellittävän lainkaan.
        On alkanut tulla sellainen tunne, että voiko tämä johtuakin jostain muusta, kuin fasektomia lukosta.
        Sairastin keuhkokuumeen viime syksynä ja siitä seurasi posk.ontelotulehdus ja jatkuva liman eritys kurkuun.
        Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia. Kiitos etukäteen, jos joku vastaa kysymykseeni.

        mulla fasettilukot koskee vasemmalle rintaan ja olen sen takia käynyt pumppu kuvissa monta kertaa. se laukesi vasta aika rajun asian tuntevan osteopaatin käsittelyssä.


    • ablukkooy

      Kaupungilla ollessa kerran huijattiin kaveri käymään paikallisessa lukkoliikkeessä kysymässä avaimia fasettilukkoihin. Vajaan minsan päästä kaveri tuli ulos naama punasena ja kuittasi meille iloisesti että "vtnhmot" XD

    • makuli1

      puoliso ottaa kainaloiden alta tanakan hali otteenpeukalon tynkä kipeään lukkoon,tietysti nenät vastakkain. kipuilija vetää keuhkot todella täyteen ilmaa puhaltaa sen pois ja puoliso periaatteessa nostaa toisen ilmaan. ei kauheen kovaa sitä voi harjoitella eikä hali ole koskaan pahasta vaikka se ei onnistukkaan heti.

    • Jokapäiväiset selkäkivut (fasetti"lukoista" välilevyvaurioihin) voivat johtua monesta syystä mutta yleisimmin kyse on ns. sensomotorisen kontrollin heikkenemisestä.

      Toivottavasti seuraava analogia auttaa selittämään hieman liikkeentunnistuksen (proprioseption) ja sensomotorisen kontrollin tärkeyttä harmonisessa ja tuetussa selkärangan liikkeessä.

      Liikkeentunnistus (proprioseptio) on vähän kuin pianonsoitto. Sillä, kuinka kovaa painat koskettimia (eli kuinka vahvat lihaksesi ovat) ei ole tässä asiassa niinkään suurta merkitystä; jos painat vääriä koskettimia väärään aikaan tuloksena on epäsointuista musiikkia.

      Kun soitat pianoa aivosi tietävät etukäteen minne ja kuinka pitkälle viedä sormesi; sillä on ennalta määritelty lihasaktivaatiojärjestys (proprioseptinen tarkkuus) - mitä enemmän soitat, sitä paremmalta musiikki kuulostaa ja niinpä vääriin koskettimiin osuminen vähenee.

      Jos taas et ole soittanut pianoa hetkeen soitat todennäköisemmin useammin vääriä säveliä. Tämä on periaatteessa se mitä selkärankasi tekee, paitsi että "väärä sävel" tarkoittaa toistuvia mikrotraumoja selkärangan passiivisiin tukikudoksiin (välilevyt, fasettinivelet jne.). Koska suurin osa ihmisistä istuu kaiket päivät/ei urheile/on kärsinyt aiemmista vaurioista kehosi koordinaatio/proprioseptio ei ole niin hyvä kuin sen pitäisi olla. Proprioseption parantaminen (esim. jooga) perustuu "use it or lose it" -periaatteeseen kuten lihasten vahvistaminenkin. Jos et tee näillä aisteilla mitään, ne surkastuvat ja kehosi koordinaatio heikkenee (mukaanlukien yksittäisten selkänikamien liikkeet toisiinsa nähden).

      Nivelvauriot johtavat paikalliseen tulehdukseen joka johtaa selkärangan sisäisten lihasten (mm. intertransversarii, rotatores, multifidus etc.) kramppaamiseen joka tuntuu "lukolta"; paikalliset selkäydinrefleksit yrittävät suojella aluetta lisävaurioilta lisäten paikallisten lihasten tonusta. Tämä on autonominen refleksi jolle et voi mitään, sillä selkärangan sisäisiä lihaksia säätelevät hermosolut sijaitsevat aivorungossa yhdessä muiden autonomisten toimintojen kanssa.

      Selkärankasi on kuin refleksiivisesti toimiva elin jota et voi tahdonalaisesti kontrolloida (kokeile liikuttaa yhtä selkänikamaasi vasemmalle).

      Eli kehon koordinaation (mukaanlukien selkäranka) pitää olla etusijalla, vasta sitten voit tehdä vaativampia tai voimaa vaativia liikesarjoja pienemmällä vaurioriskillä. Muuten nämä fasetti"lukot" uusiutuvat aina jokapäiväisen rasituksen myötä.

      Liike on lääke; motion is lotion.

      Ystävällisesti
      Juho Hynninen

      ---

      http://kampinkiropraktiikka.fi

      • kiputyttö79

        juho, entäs jos lavat niin jumissa ettei uskalla venytellä?


    • Laiskuus :(

      Kolmannella linjalla (Hakaniemen ja Kallion rajalla) on Selkäklinikka, josta oon saanut usein avun! Toista vuotta sitten loukkasin alaselän vetäessäni varomattomuuttani huonossa asennossa tankkipinoa: selästä kuului selvä nax, ja vihlaiseva kipu. Siitä alkoi ravaaminen kiropraktikolla, hierojalla, jäsenkorjaajalla: rahaa paloi useita satoja euroja, mutta vaiva säilyi. Sitten duunikaveri suositeli Selkäklinikkaa, ja sieltä sain osaavan avun. He myös naksauttavat sekä niskassa, että juuri lapojen välissä olevat lukot auki: nytkin pitäisi varata aika, kun alkaa oleen niin kipeä että hengittämistä vaikeuttaa :(
      Ja ei, en tee istumatyötä, vaan seison/liikun lähes koko työvuoron.
      Tuo tennispallojuttu kuullosti niin mielenkiintoiselta, että taidan käydä huomenna pallo-ostoksilla!
      Ja tiedän: varsinkin tuon lapojen välin lukkojen muodostuksen vois pitkälle välttää liikkumalla, eli pitämällä rintarangan säännöllisesti kiertoliikkeessä. Muttamutta... Syyttävä katse peiliin :(

      • Laiskuus :(

        Ja pien korjaus: toi selkäklinikka sijaitsee toisella linjalla, ei kolmannella.


    • ällö vaiva

      Kipukoukulla painelu lapojen välin estää lihasjumia ja lukkoja. Kuuma kylmä hauteet myös.
      Tennispallo on hyvä.

    • enkkula

      Minulle myös fysioterapeutti neuvoi tuon pyyherulla / 2 tennispalloa jutun ja se todellakin auttaa minun tuskaiseen olotilaani. Fasettilukot lapojen kohdalta aukeaa niks naks vain. Teen näyttöpäätetyötä.

    • tepukka1

      Hei Kävin tänään lääkärissä lääkäri määräs tulehduskipulääkkeet ja lihasta rentouttavat lääkkeet niin paha fasettilukko on vaikea nukkuu ja hengittää. Työskentelen kassallla pienessä liikkeessä mis joutuu tekee myös kaikkee muuta olin liikenneonnettomuudessa satutin vasemman olkapään niin ,että siinä oli ruhjevamma ajattelin onko mahdollista siitä peräisin?Olen menossa otm avaamaan lukon.Mikä systeemillä vois välttää tälläiset.Tykkään käydä kahvakuulassa teen joko 6 tai 8 kilon painoilla onko kellään kokemusta haittaako kahvakuula lapoja.

    • pelokas_

      Itsellä karseet yläselkäkivut ollu tässä jo monta kuukautta. Paniikkihäiriökin löytyy niin lääkärit ei ota minkään kivun kanssa vakavasti. Kokeilun tuota rullatun pyyhkeen päälle lattialla taipuilua. *RIKS RAKS & POKS* Muutamalla rullauksella tuntu oikeen kun lähti nesteet kiertään (veri?). On ainakin hetkeksi helpompi olo selässä. =)

    • Tanja Oksanen

      Entäs miten niska fasettilukkoa voi avata itse?

    • suhis76

      Moikka.Itse sain kanssa kuulla juuri että on fasettilukko,juossut kuvissa ja sydänfilmeissä.Nyt käynyt kaksi kertaa fysiossa ja neuvoja satelee mutta ei auttanut vielä yhtään,kipu alkanu jo kuukausi sitten ja henkeen ahdistaa,siihen sain paniikkilääkettä nyt.Voiskohan kokeilla jotain hierontaa?teen vielä istumatyötä ja ryhti painuu väkisinkin eteenpäin ja heti huomaa että ahdistus alkaa.

    • f-lukitus

      Pirkanmaalta löytyy hyvä apu eikä ole ahne.

    • ¤¤¤

      Tarkoitatko sitä ukkoa joka on hyväntuulinen. Kävin kerran ja sain apua.
      Ei se vastaa kun tekstiviesteihin,sitten kun ehtii, ei vastaile hoitoja tehdessä.
      Halpa ja hyvä on,eikä selittele niitä jonnen joutavia "markkinapuheita".

    • Big A,,

      Itselläni kyseinen lukko on arkipäivää, mutta täällä luettu ja oma kokemus on. Että nuo painamiset toisen toimesta selästä mahallaan ollessa, ovat tuoneet aina helpotusta mutta ei poistaneet ikävää tautia. Itselläni oire tulee heti, kun nostan jotakin syliin tai kannan painavempaa ja samalla joudun kääntämään ylä kroppaa, jolloin kierto liike laukaisee ongelman. Joka tulee seuraavana tai toisena päivänä kantopäivästä kuin lehti postilaatikkoon. Pska, tauti ja inhottava. Pahimpana päivinä menee maaaten ja haukkoen henkeä kuin kala kuivalla maalla, odottaen pääsyä hierojalle.

      Onneksi! Varkaudessa on Lääkintävoimistelu Reijosen Jukka joka osasi heti jo v, 1994 Kun eka kerran sinne hakeuduttuani, niin kertomaan oireista ja kuvamaan miten tauti tulee ja niiden oireet. Ja näin on menty jo monta vuotta, , , tänään kun tätä kirjailen, niin kas,kummaa. Olen sängynpohjalla kyseisen sairauden tiimoilta kolmatta päivää (:

      • sammakko1234

        Mulla on todettu TOS, joka oireili taas pahasti, söin burana 800 ja lihasrelaxanttia. Ollut pari viikkoa ihan kamala olo. Noh, katselin täältä netistä jumppa vinkkejä ja koin, että muuten rennompi olo, mutta vasemmassa lapaluussa tuntuu jotain, painetta, puristusta....luettuani tätä keskustelua, epätoivon partaalla, päätin kokeilla tuota pallo juttua. Kaapissa ei ollut tennis palloja, mutta käärin kaksi pyöreää kynttilää pyyhkeeseen, niin että leikkasin saksilla pyyhettä kynttilöiden ympärille, pakkausteippiä ja sitten kokeilin pyöriä selälläni pallojen päällä....Hetken päästä rasahti, ja se oli siinä. Olo helpottui saman tiän. En voi vieläkään uskoa tätä, mutta aamulla sen ehkä parhaiten sitten huomaa, kuinka paljon auttoi..


    • Delta

      Pilatesrulla. Sellainen melko kova solumuovirulla lattialle ja siinä kun rullailee selkää niin aukeavat.En ole itse kokeillut, mutta mies kehuu. Hän sanoo että pitää olla melko paksu ja kova -siis se rulla....

    • tennispalloterapiaa

      VOI TAIVAS. Kiitos sille joka laittoi tänne tuon tennispallot sukkaan- vinkin. Kesäkuussa rusahti niska hartia seutu ja se on ollut todella kipeä. Jännitysniska todettiin ja lääkkeillä olen sitä hoitanut. Hoitanut ja hoitanut, ei se ole kuntoon tullut. Kokeilin tuota pallo juttua ja lapaluiden välistä kuului rusahdus. Se ei sattunut lainkaan, sitten nousin istumaan, huippasi ja tuli hiukan huono olo. Tunsin kuinka veri lähti kiertämään ja kipu hävisi. Ihan Huippua! Kiitän!!!! Vielä Kun joku keksisi miten saa iskiaksen helpottumaan, niin olisin täysin terve.

      • Toivossa hyvä elää

        En voi kuin ihmetellä lääkäreiden ammattitaitoa... Puoli vuotta juoksin eri lääkäreillä, diagnooseja paniikkihäiriöstä vaihdevuosiin ja oikea olikin rintaranka jumissa, jonka sain,kun sattumalta pääsin asiantuntevan fyssarin (Omt) käsiin. Itse luulin vaivat sydänperäisiksi. Nyt osaan avata fasettilukkoja itse, pyyherullan,kiertoliikkeillä ja jumppaan maltillisesti fyssarin ohjeiden mukaan. Toivon mukaan saan asentovirheet (notkoselkä sekä pää etukenossa ja leuka ylhäällä) korjatuksi ja rintarangan liikarasituksen sen myötä loppumaan. Toivossa on hyvä elää?


    • 15+1

      Mitäs jos laittaisin kaulimen päälle pyyhkeen ja rullaisin? Onko liian kova? Kokemuksia?

      Kiitos paljon! :)

    • Fasettiavain

      Joo. Tuttu juttu. Jäytävä kipu silloin tällöin milloin niskassa, lapaluiden kohdalla tai alempana. Viimeeksi tällä viikolla, kun alaselkä napsahti lukkoon kuntosalin jalkaprässissä.

      Olen vuosien saatossa opetellut itse avaamaan lukot lämmittämällä ensin selkää lämpöpatjalla tai -tyynyllä vähintään ½ tuntia. Sitten asetan pyöreän, pitkulaisen niskatyynyn selän alle. Siinä sängyllä maaten siirtelen kipeää selän kohtaa vähän kerrallaan pehmeän tyynyn ylitse. Yleensä jostain kohtaa kuuluu naksaus ja samalla vaiva poistuu taas ajaksi.

      Lapojen väliä saatan myös taivutella istuen. Laitan tuolin selkänojalle pehmeän tyynyn ja taivuttelen lämmitettyä selkää varovasti taaksepäin. Minulla toimii!

    • lannerankaongelmainen.m

      Voisko ihan kansankielellä sanoa että niska -hartiaseudun jumeista tuossa voi olla kysymys? Aikuisen pää kai painaa noin kiloa.
      Sellanen heiluva nuija selkärangan yläpäässä ylen aikaa. Yläraajoja tulisi venytellä ja taivutella eri suuntaan puolikovalla makuualustalla.
      Kyynärpäitä venytetään ulospäin ja tunnustellaan missä kipeä kohta on. Hyvän hoitopöydän mies rakentaa muutamassa tunnissa.
      Sillä on ansionsa vuoteessa tai lattialla tapahtuvaan mobilaatioon. Kyynärpäät saa tarvittaessa pöydän ulkopuolelle.
      Netistä näkee malleja haulla fysikaalinen hoitopöytä, tai Jaccara-tuotteet.

    • Kireys_pois

      Itse avaan lihaskireyden koko kropasta 2 kertaa viikossa 1.5h kertareenillä yleensä pelkkää rullaa käyttäen lattialla, myös nikamalukot selästä. Joskus käytän selkäkoukkua tai hierontatuolia, mut rulla on minusta minusta parhain. Mitä kipeämpi kohta niin sitä enemmän työstän juuri sitä aluetta, koska siellä se kireys on. On poistunut hyvin kireys ja sen huomaa ryhdissä, esim ennen en voinut mennä kyykkyyn, mutta nyt ihan helposti. Fasettilukkokin oli joskus, se lähti aika nopeasti hierontatuolilla 2-3 kerran jälkeen.

      • Anonyymi

        minullakin on kaiken nakoisiä suunnitelmia mutta niista en kerro vieölä mitaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe