huomenna ois inssi ajo tiedossa eikä liikenneympyrät ole hallussa ollenkaan, joten miten niissä pitää ajaa ja niistä ulos!?? pitääkö liikenneympyrää liityttäessä vilkuttaa? NE PERKELEEN KAISTAT.
liikenneympyräajo, apuaah!?!
14
2314
Vastaukset
- oksf
No vilkku päälle kun poistut liikenneympyrästä. Silloin EI vilkkua kun menet sinne.
- Laitamies
Paitsi jos poistut seuraavasta liittymästä kuin mistä ympyrään menet, niin vilkuta jo ajoissa.
- The Rat
Liikkenneympyrään mentäessä ei vilkuteta. Poistuttaessa vilkutetaan oikealle ja vain oikealle.
Jos kaistoja on useampia, kannattaa etukäteen valita se oikea. Opasteet auttavat kummasti. Jos väärälle kaistalle kuitenkin joutuu, niin sitten vaihtaa kaistaa tai ajaa väärästä kohtaa pois. Väärään suuntaan ajaminen ei ole hylkäysperuste (kunhan siis ei aja esim. yksisuuntaista väärään suuntaan :D). Ei nyt tietysti suotavaakaan.
Maailman yksinkertaisimpia otuksia nuo ovat.
Lisätään vielä. Jos ympyrässä ei ole valoja, on ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus. Suuri osa ei vilkuta poistuessaan, mikä nyt on puhdasta idiotismia. Mistä ympyrään tulija muuten tietää että kyseinen auto on poistumassa ja tietää voivansa sinne ympyrään ajaa?- Laitamies
The Rat kirjoitti "Suuri osa ei vilkuta poistuessaan, mikä nyt on puhdasta idiotismia. Mistä ympyrään tulija muuten tietää että kyseinen auto on poistumassa ja tietää voivansa sinne ympyrään ajaa?"
Noh, olen päätellyt, että ympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on niin vaikeaa siksi, että rattia pidetään käännettynä eri suuntaan vielä siinä vaiheessa kun vilkku pitäisi laittaa jo toiseen suuntaan. Suuren osan autoilijoista motoriikka ei taivu tähän. Lisäksi, varsinkin kun toimenpiteeseen vaaditaan usein vähemmän rennonnäköistä kahden käden samanaikaista hääräämistä, se saattaa aiheuttaa kuljettajalle piinallisen tunteen muiden autossa/liikenteessäolevien silmien alla. - sullekaan
"Lisätään vielä. Jos ympyrässä ei ole valoja, on ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus".
Liikenneympyrässä ajavalla EI ole etuajo-oikeutta, ellei sitä ole liikennemerkein osoitettu.
Liikenneympyrä on aivan tavallinen risteys, jossa pätevät normaalit väistämissäännöt (oikelta tulevaa väistetään ellei liikennemerkein muuta osoiteta). - The Rat
sullekaan kirjoitti:
"Lisätään vielä. Jos ympyrässä ei ole valoja, on ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus".
Liikenneympyrässä ajavalla EI ole etuajo-oikeutta, ellei sitä ole liikennemerkein osoitettu.
Liikenneympyrä on aivan tavallinen risteys, jossa pätevät normaalit väistämissäännöt (oikelta tulevaa väistetään ellei liikennemerkein muuta osoiteta).Liikenneympyrä merkitään pakollisen kiertosuunnan merkillä JA kolmioilla ympyrään tuleville teille.
Jotain sekasikiöitäkin näkee joista kolmiot puuttuvat, mutta ne eivät määritelmällisesti ole liikenneympyröitä. :)
Ainua oikea liikenneympyrä jonka olen nähnyt ja jossa ympyrässä ajajat väistävät on Pariisissa. Siellä voi käydä ihastelemassa miten hyvin se toimii (mutta ei ehkä ihan uudella autolla). :) sullekaan kirjoitti:
"Lisätään vielä. Jos ympyrässä ei ole valoja, on ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus".
Liikenneympyrässä ajavalla EI ole etuajo-oikeutta, ellei sitä ole liikennemerkein osoitettu.
Liikenneympyrä on aivan tavallinen risteys, jossa pätevät normaalit väistämissäännöt (oikelta tulevaa väistetään ellei liikennemerkein muuta osoiteta).Liikenneympyrässä ajava väistää ympyrään tulevan, koska se tulee oikealta.
Tällaisia liikenneympyröitä on onneksi tosi vähän. Tavallisesti ympyrään tulevalla on kolmio.
Ja tässä puhutaan vain liikenneympyrästä, joita ei ole koko maassa kovinkaan monta. Onneksi.Koska siella kaista-ajo on vaikeaa varsinkin henkilölle, joka ei tunne seutua. Opasteet tietty auttaa, mutta niiden tulkitseminen ja ajo samaan aikaan muun liikenteen mukana on vaikeaa.
Toinen ja uudempi risteysmuoto on kiertoliittymä. Sellaisia näkee nykyisin lähes joka kylällä. (siis vain yksi kaista).
Siinä on aina kolmio ympyrään tulevalla ja vielä usein kevyen liikenteen väylä sinne mentäessä ja poistuttaessa. Eli ensin lasket kevyen liikenteen ja sit vasemmalta tulevat ajoneuvot ja vielä poitutteassa kevyen liikenteen.
Eli väistät ihan niinkuin normaalisääntö edellyttää ja vilkun käyttö poistuttaessa paitsi jos poistut heti seuraavasta liittymästä. Eli silloin vilkku päälle, ennen kiertoliittymään tuloa.- *SS*
TEERISS kirjoitti:
Liikenneympyrässä ajava väistää ympyrään tulevan, koska se tulee oikealta.
Tällaisia liikenneympyröitä on onneksi tosi vähän. Tavallisesti ympyrään tulevalla on kolmio.
Ja tässä puhutaan vain liikenneympyrästä, joita ei ole koko maassa kovinkaan monta. Onneksi.Koska siella kaista-ajo on vaikeaa varsinkin henkilölle, joka ei tunne seutua. Opasteet tietty auttaa, mutta niiden tulkitseminen ja ajo samaan aikaan muun liikenteen mukana on vaikeaa.
Toinen ja uudempi risteysmuoto on kiertoliittymä. Sellaisia näkee nykyisin lähes joka kylällä. (siis vain yksi kaista).
Siinä on aina kolmio ympyrään tulevalla ja vielä usein kevyen liikenteen väylä sinne mentäessä ja poistuttaessa. Eli ensin lasket kevyen liikenteen ja sit vasemmalta tulevat ajoneuvot ja vielä poitutteassa kevyen liikenteen.
Eli väistät ihan niinkuin normaalisääntö edellyttää ja vilkun käyttö poistuttaessa paitsi jos poistut heti seuraavasta liittymästä. Eli silloin vilkku päälle, ennen kiertoliittymään tuloa.""Siinä on aina kolmio ympyrään tulevalla""
Kiertoliittymässä ei aina ole kärkikolmioita. Esim. Haminan keskustassa on sellainen kolmioton, jossa väistetään oikealta eli kiertoliittymään tulevaa. Tosin useimmiten annetaan etuajo-oikeus asettamalla ympyrän sisääntuloteille liikennemerkki 231.
En ole löytänyt TLL:sta termiä "kiertoliittymä", mutta Tieliikennekirjan mukaan se eroaa teknisesti liikenneympyrästä lähinna siinä, että keskisaareke on pienempi. *SS* kirjoitti:
""Siinä on aina kolmio ympyrään tulevalla""
Kiertoliittymässä ei aina ole kärkikolmioita. Esim. Haminan keskustassa on sellainen kolmioton, jossa väistetään oikealta eli kiertoliittymään tulevaa. Tosin useimmiten annetaan etuajo-oikeus asettamalla ympyrän sisääntuloteille liikennemerkki 231.
En ole löytänyt TLL:sta termiä "kiertoliittymä", mutta Tieliikennekirjan mukaan se eroaa teknisesti liikenneympyrästä lähinna siinä, että keskisaareke on pienempi.Onpa kiva, että saan taas uutta tietoa. Haminassa "ympyrä", jollaisen mainitsit.
Liikenneministeriö koetti jo 80-luvulla poistaa kaikki ympyrät koko suomesta, koska niissä sattui onnettomuuksia paljon. Johtuen liian laajasta havainnoinnista ja monimutkaisesta kaista-ajosta.
TLL:sta et löydä kiertoliittymää, mutta sen pitäisi löytyä esim. Asetus tieliikenteenohjauksesta tai vastaavasta. Tai sit LM:n päätös ko. asiasta.
Jos tahdot enempi tietoo, etkä löydä sitä netistäkään, niin voin kaivella lakikirjan ja kertoo homman.
Autokouluissa on jo muutama vuosi opetettu kiertoliittymässä ja liikenneympyrässä ajoa teoriatunneilla. Ja niillä paikkakunnilla, jossa on jompikumpi tai molemmat, niin varmaan käytännön opastusta saa.
SAA vaikka ei ole autokoululainenkaan. Mitään salatiedettä koulut eivät opeta.
Rohkeasti kysymään.- Taneli
TEERISS kirjoitti:
Liikenneympyrässä ajava väistää ympyrään tulevan, koska se tulee oikealta.
Tällaisia liikenneympyröitä on onneksi tosi vähän. Tavallisesti ympyrään tulevalla on kolmio.
Ja tässä puhutaan vain liikenneympyrästä, joita ei ole koko maassa kovinkaan monta. Onneksi.Koska siella kaista-ajo on vaikeaa varsinkin henkilölle, joka ei tunne seutua. Opasteet tietty auttaa, mutta niiden tulkitseminen ja ajo samaan aikaan muun liikenteen mukana on vaikeaa.
Toinen ja uudempi risteysmuoto on kiertoliittymä. Sellaisia näkee nykyisin lähes joka kylällä. (siis vain yksi kaista).
Siinä on aina kolmio ympyrään tulevalla ja vielä usein kevyen liikenteen väylä sinne mentäessä ja poistuttaessa. Eli ensin lasket kevyen liikenteen ja sit vasemmalta tulevat ajoneuvot ja vielä poitutteassa kevyen liikenteen.
Eli väistät ihan niinkuin normaalisääntö edellyttää ja vilkun käyttö poistuttaessa paitsi jos poistut heti seuraavasta liittymästä. Eli silloin vilkku päälle, ennen kiertoliittymään tuloa.Muistattehan, että liikenneympyrä ja kiertoliittymä ovat yksi ja sama asia. Asian voitte tarkistaa esim. tiehallinnon sivuilta (etusivu, hae:liikenneympyrä).
Kuvaamasi ympyrän muotoinen risteys, jossa pitää väistää ympyrään tulijaa, on nimeltään kiertoristeys.
Eiköhän pääasia ole kuitenkin se, että tietää ko. risteyksissä väistämissäännöt... - *SS*
TEERISS kirjoitti:
Onpa kiva, että saan taas uutta tietoa. Haminassa "ympyrä", jollaisen mainitsit.
Liikenneministeriö koetti jo 80-luvulla poistaa kaikki ympyrät koko suomesta, koska niissä sattui onnettomuuksia paljon. Johtuen liian laajasta havainnoinnista ja monimutkaisesta kaista-ajosta.
TLL:sta et löydä kiertoliittymää, mutta sen pitäisi löytyä esim. Asetus tieliikenteenohjauksesta tai vastaavasta. Tai sit LM:n päätös ko. asiasta.
Jos tahdot enempi tietoo, etkä löydä sitä netistäkään, niin voin kaivella lakikirjan ja kertoo homman.
Autokouluissa on jo muutama vuosi opetettu kiertoliittymässä ja liikenneympyrässä ajoa teoriatunneilla. Ja niillä paikkakunnilla, jossa on jompikumpi tai molemmat, niin varmaan käytännön opastusta saa.
SAA vaikka ei ole autokoululainenkaan. Mitään salatiedettä koulut eivät opeta.
Rohkeasti kysymään.Ei mun tarvitse autokoulusta neuvoa kysellä! Olen toiminut ammattikuljettajana jo reilut 30v. Liikenneympyrät ja kiertoliittymät ovat ihan helppoja ajaa, kunhan vieraalla paikkakunnalla katsoo, mistä liittymästä poistuu. Olen selvinnyt kolareitta sekä sakoitta kaikki nämä vuodet myös ulkomailla. Uudet säännöt ja liikennemerkit ammattikuljettajan tulee opetella jo ennen kuin ne tulevat voimaan.
Kiertoliittymät ovat niin ahtaita, että ajonopeutta joutu hiljentämään ja kolaritilanteissa vahingot jäävät yleensä pieniksi.
Haminan kolmioton ympyrä on siinä Raatihuoneen lähellä. En ole kylläkään yli vuoteen käynyt koko kaupungissa, kun ei ole ollut sinne keikkaa. - hyvä
*SS* kirjoitti:
Ei mun tarvitse autokoulusta neuvoa kysellä! Olen toiminut ammattikuljettajana jo reilut 30v. Liikenneympyrät ja kiertoliittymät ovat ihan helppoja ajaa, kunhan vieraalla paikkakunnalla katsoo, mistä liittymästä poistuu. Olen selvinnyt kolareitta sekä sakoitta kaikki nämä vuodet myös ulkomailla. Uudet säännöt ja liikennemerkit ammattikuljettajan tulee opetella jo ennen kuin ne tulevat voimaan.
Kiertoliittymät ovat niin ahtaita, että ajonopeutta joutu hiljentämään ja kolaritilanteissa vahingot jäävät yleensä pieniksi.
Haminan kolmioton ympyrä on siinä Raatihuoneen lähellä. En ole kylläkään yli vuoteen käynyt koko kaupungissa, kun ei ole ollut sinne keikkaa.Olethan tietoinen että 1.6 tuli 16 uutta liikennemerkkiä. Miten voit opetella ne etukäteen ennen voimaantuloa.
alkuperäiselle.
näpytteleppä tuonne hakuun "liikenneympyrä" niin saat varmasti riittävästi vastauksia (384) kysymykseesi.
- Nimetön
autokoulussa opeteta enää miten liikenteessä ajetaan? Vai nukutteko tunneilla kun täällä kysellään sellaisia asioita joita käydään koulussa läpi? Mistä te MAKSATTE??????
- helpotti
Ensiksi sille joka mainitsi että "tieliikennelaissa ei mainita kiertoliittymää". Niin ei sieltä löydy myöskään sanaa liikenneympyrä, jos löydät niin kerro pykälä.
Kyselijälle neuvoksi ajolinjat perussäännön mukaan ja kuten muut on jo kertoneet poistu vilkulla oikeaan.
Tsemppiä sulle tutkintoon...
Ja hei, kysy opelta kun meette konttorille et voitteko viel kokeilla käytännössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086