Tositilanne

St of Killers

ihan vaan kiinnostaa, että kuinka moni on joutunut käyttämään oppejaan tositilanteessa ja miten on toiminut? Ajattelin ihan asiallista keskustelua lajeista ja niiden käytännöllisyydestä.
Ite oon toiminu vartijana ja ollu spollena ja tullu eteen monta kertaa kun harrastus on säästäny itteäni ja toista turhalta vahingolta. Kertokaa lajista riippumatta.

9

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laulu keväälle

      Itse olin aikoinani aikapahasti vainottu. Tappeluita oli joka viikko ja en vain halunnut pelätä, että koska käy pahasti sillä tappelut paheni vain ajan kulkiessa eteenpäin. Silloin menin salille opetellakseni puolustautumaan...
      Lajina onkin nimimerkin mukaisesti Wing Chun...
      Siihen aikoihin uhkatilanteita tuli eteen itsestäni riippumatta tosissaankin. Yritin vältellä niitä viimeiseen saakka rauhaa rakastavana henkilönä.
      Oppiminen ei tapahdu sekunneissa, mutta muutamassa kuukaudessa aloin pystymään puolustautumaan ihan kohtalaisesti ja tappelut alkoivatkin vähentymään yllättävästi.
      Siitä sitten jäi kipinä kyseiseen lajiin ja vaikka en ole pitkiin aikoihin tarvinnut puolustautuakseni taistelutaitoja, en tule niitä silti lopettamaan.
      Vaikka miten tuntuisi turhauttavalle treenata yhtä liikettä tai asentoa kerta toisensa jälkeen, niin se on palkitsevaa tositilanteessa.
      Tuossa ehkäpä vuosi takaperin olin viimeisessä uhkatilanteessa ja silloin olin aika lukossa henkisesti. Juuri kertaamisen takia kun tilanne löi päällensä, osasin nostaa käteni puolustukseen sillä tressin alaisena jopa takakäsi alkaa takkuilemaan ja pahasti. Tyyppi siis alkoi uhoamaan ja ensin seisoin aika lähellä, sitten aloin tajuamaan, että nyt se aikoo tulla päälle. Otin etäisyyttä ja käskin sen pysymään kauempana. Se lähti kuitenkin tulemaan kohti. Tässä vaiheessa nostin etukäteni puolustukseen ylös ja koukistin polviani. Silti mies vain läheni uhkaavasti. Seuraavaksi tajusin, että mikäli se saa etukäden alas niin itselläni tönköttää vielä takakäsi taskussa... ei muutako käsi taskusta rintalastan eteen. :)
      Sitä varten haluankin tässä tuoda esille sellaisen seikan, että tekniikan lisäksi pyrkikää treenaamaan sitä psykologista puolta. Kun adrenaliini saa kehon tärisemään ja suurimpana ajatuksena on että "älä anna sen osua minuun" ei siinä ole helppoa tapella, oli mitä tahansa taitoja alla.
      Mikäli haluaa tosissaan, että taistelulajeista on apua, niin kannattaa opettaa itsestään rauhallinen. Kun adrenaliini valtaa kehon, myöskin toiminta hankaloituu. Pidänkin adrenaliinia ja pelkoa yleisesti ottaen päällekävijää pahempana vihollisena. Kun tilanteeseen joutuu, siinä ehdottomasti säikähtää ja tulee perhosia massuun, mutta silloin pitää saada tilanne laukeamaan ja saada itsensä toimintakuntoiseksi. Alkujännityksen jälkeen ei onneksi usein ole aikaa miettiä ja tilanne kulkee "selkärankamuistilla" eteenpäin ajattelematta. Mikäli siis alkujännityksestä pääsee yli ja saa elimistönsä toimintakuntoon.

      • Tyyppi vaan

        Itselläni sellainen tilanne että jätkä tuli tönii mua niin sit lätis. (oltiin molemmat 16, tuttu entuudestaan) Olin kestänyt sen vittuiluja jo melkein kolme vuotta. Ei se ennen uskaltanu kun mössöttää jotain. Olin silloin jo lihaksikas ja pitkä jätkä, mutta rauhallinen enkä vetänyt röökii tai juonu nii sen takia tommoset kusipäät kävi vittuilee. Sit yhteen päivään samainen nutipää kävi tönimää mua, luuli vissii olevansa kovakin kun polttaa ja juo. No tönäsin kunnol takas, jätkä meinas kaatuu, sen kaverit tuki takaan. Eihän tämmöset säälittävät tyypit uskalla liikkua yksin. Tyyppi kävi nopeesti kohti, varmaa yritti käyä rivelist tms. nii komahti takakierrepotku naamaan. Oli hyvä fiilis sen jälkeen ;)
        Tyypilt lähti 3 ja puol hammasta veke ja huuli pahasti auki. Jäi siihen seisomalle. Tuli kyllä vitunmoiset selvittelyt siitä mutta tuntu vaa niin hyvältä. Sen kaverit katto vaa suu auki siin. En siis ole agressiivinen mutta toi oli psyykannu mua kauan. Jokaisesta eleestä huomauttanut ja nyt tuli päälle. Eipä enää uskaltanu tulla suoraan, vittuili vaan selän takana. Oli kyl jätkä hauskan näkönen sen jälkeen. Olin just saanu vihreän vyön ju-jutsussa. Olen nyt 17 vuotias.


      • vai että sellasta
        Tyyppi vaan kirjoitti:

        Itselläni sellainen tilanne että jätkä tuli tönii mua niin sit lätis. (oltiin molemmat 16, tuttu entuudestaan) Olin kestänyt sen vittuiluja jo melkein kolme vuotta. Ei se ennen uskaltanu kun mössöttää jotain. Olin silloin jo lihaksikas ja pitkä jätkä, mutta rauhallinen enkä vetänyt röökii tai juonu nii sen takia tommoset kusipäät kävi vittuilee. Sit yhteen päivään samainen nutipää kävi tönimää mua, luuli vissii olevansa kovakin kun polttaa ja juo. No tönäsin kunnol takas, jätkä meinas kaatuu, sen kaverit tuki takaan. Eihän tämmöset säälittävät tyypit uskalla liikkua yksin. Tyyppi kävi nopeesti kohti, varmaa yritti käyä rivelist tms. nii komahti takakierrepotku naamaan. Oli hyvä fiilis sen jälkeen ;)
        Tyypilt lähti 3 ja puol hammasta veke ja huuli pahasti auki. Jäi siihen seisomalle. Tuli kyllä vitunmoiset selvittelyt siitä mutta tuntu vaa niin hyvältä. Sen kaverit katto vaa suu auki siin. En siis ole agressiivinen mutta toi oli psyykannu mua kauan. Jokaisesta eleestä huomauttanut ja nyt tuli päälle. Eipä enää uskaltanu tulla suoraan, vittuili vaan selän takana. Oli kyl jätkä hauskan näkönen sen jälkeen. Olin just saanu vihreän vyön ju-jutsussa. Olen nyt 17 vuotias.

        Toivottavasti palaat todellisuuten ja pian, ettei käy näin:
        http://www.tapper-tv.net/News/article/sid=340.html

        Minusta on harmillista että juurikin kamppailulajeja treenaavilla on kovat luulot itsestään, vaikka asian pitäisi olla juuri päin vastoin. Nöyryyttä ja realismia, siinä asiat jotka jokaisen kamppailulajeja treenaavan tulisi pitää ikuisesti mielessä.


    • yks vaan

      Reenaan defendoo ja se jos mikä toimii oikeesti!Yks jannu kävi illan jälkeen kimppuun ku katsoin sitä muka liian pitkään.Se otti sit riveleistä kiinni.Kenkäsin munille sen perään kunnon sormilukko ja jätkä mahalleen katuun.Käsi seläntääkse ja jannu paketissa.Siinä se ulis et sattuu!Meikä lähti sit tilanteesta pois.

    • Japapppaa

      Juokse karkuun! Se on kaikkein tehokkain puollustus keino. Etenkin jos vastassa on puukko.

    • Laulu keväälle

      Aina juokseminen ei ole mahdollista, tai sitten todennäköistä olisi, että kyseinen "väkivaltaryhmä" saisi sinut kumminkin juoksun päätteeksi kiinni, jolloin olet tuhlannut hyvää energiaa hukkaan. Itse en ainakaan juokse lujaan... en ole koskaan juossut lujasti. Minun todennäköisyys päästä juoksemalla karkuun on siis ERITTÄIN pieni. En ole päivääkään treenannut juoksemista, hölkkään kyllä pitkiäkin aikoja, mutta pikasprintit eivät minulta onnistu, joita tuolaisessa tilanteessa tarvittaisiin. Taistelun harjoittelua on kymmenisen vuotta takanapäin.
      Järkevintä (minulla) on siis pyrkiä puheella ja rauhoittelemalla tilanteesta pois ja mikäli puhe ei auta, niin aiheuttaa vähän paniikkia ja väkivaltaa ja pyrkiä siinä välissä "katoamaan" paikalta vähin äänin, kun ihmisillä on yleinen hälinä päällä.
      Vaikka vastassa olisikin se puukko, niin todennäköisemmin selviän siitä "katsomalla kuolemaa silmiin", kuin yrittämällä juosta karkuun. Se on omalla kohdallani fakta.
      Adrenaliini tietenkin yleensä ensimmäiseksi pakottaa ihmisen juoksemaan karkuun, seuraaavksi käymään päälle ja viimeiseksi putoamaan paikoilleen sikiöasentoon, eli se juokseminen on loogisin vaihtoehto, mutta ei vain sovi minulle... en yksinkertaisesti juokse satasta rikki kuin 18 sekunttiin ehkäpä. Tapella kyllä jotenkuten osaan ja itsevarmuutta löytyy. Jos ne eivät auta niin sitten pudottaudun vaikkapa siihen sikiöasentoon ja suojaan päätäni, mutta juoksemalla tuhlaan vain kallisarvoista energiaa.
      Ja viestin aloittaja kysyi juuri, että mitä mikäli on tarpeeksi kahjopäinen lähtemään puukkoa vastaan... tällöin juokseminen oli jo pudotettu pois vaihtoehdoista, jonka ehdottaminen on mielestäni tekopyhää... Jokaisessa tilanteessa toimitaan tilanteen vaatimalla tavalla. Yksi vaihtoehto ei millään sovi aina joka tilanteeseen tai edes tietyn tyylisiin tilanteisiin.

    • lajien kunkku

      Oon treenannu lähinnä korealaisia lajeja ja täytyy sanoa että niissä on väärä ideologia siihen itsepuolustukseen. Samaa kuraa ovat karate, kung fu, krav maga, defendo ja moni muu jota yleensä pidetään "itsepuolustus" lajeina. Nykyään olen vakuuttunut ainoastaan niistä lajeista joita treenataan vapaaotteluunkin: BJJ, Judo, nyrkkeily, paini.

      Puukkoa ja pyssyä vastaan ei kannata lähteä kokeilemaan ellei ole totaalisen pakko, pakon tarkoittaessa sitä että sinut on saarrettu nurkkaan ja sinua oikeasti yritetään lyödä puukolla tai ampua, silloinkin se on säkästä kiinni miten käy. Vaikka saisit pyssyn tai puukon pois niin voit silti haavoittua kuolettavasti. Ehkä kannattaa kuitenkin kuolla taistellen ennemmin kuin anellen, onhan siinä pieni mahdollisuus selviytyä hengissäkin jos pistää vastaan.

      Katutappelussa hankalinta on se että useampi tulee päälle yhtäaikaa, jolloin ongelma on se että sinua lyödään/hakataan useasta suunnasta samanaikaisesti. Silloin on sama kuinka hyvät ovat nyrkkeilytaidot koska sinulla on vain kaksi kättä ja kaksi silmää. Sellaisessa tilanteessa ehkä parhaiten pärjää paini tai Judo taidoilla jos pääset heittämään/horjuttamaan yhden hyökkääjän toisen päälle. Samalla aukeaa pakoreittikin jos on saarrettuna.

      Paras konsti puolustautua: liiku usean kaverin kanssa.

      • olet

        ahkera. Sulla tuntuu olevan kovin paljon opittavaa edessä. Työniloa tuleviin treenivuosiin.;-)

        Toisaalta. Huonolla ja kyynisellä asenteella mikään oppi ei toimi käytännössä. Ettet vain tarvisi enemmän tuota asennepuolen harjoitusta.

        Joka tapauksessa: onnea matkaan.


      • Pellis

        Tämä menee vähän off-topiciks. Tarkotushan oli keskustella siitä oliko joutunu tositilanteeseen ja onko siitä selvinnyt jne.

        Ja tositilanteeseen en oo joutunu. Kerran yks kutonen tosin tuli kiusaa ja heitin sen mahalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe