Autokoulun vastuu

Kyselen vain

Oppilaiden joukossa on joku tai joitakin, jotka asenteensa puolesta eivät selvästi kuulu auton rattiin eikä liikenteeseen. Silti ainoat seulat on ajotaito (inssi) ja kirjallinen, varsin suppea koe. Onnettomuusalttiin ryhmä on juuri nuoret aikuiset miehet.
Missä kulkee autokoulun vastuu? Eikö ne muka saa keskeyttää opetusta, edes siinä tapauksessa jos joku ulkopuolinen soittaa niille jostakin oppilaasta ja sanoo ettei sen paikka ole liikenteessä? Vai onko tässä nyt kyse rahasta?

5

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärin lausunto on tietenkin se joka painaa, mutta lakiemme mukaan autokouluilla ei ole oikeutta sitä katsoa.

      Jos joku oppilas ei todellakaan sovellu liikenteeseen, niin sitä ei pysty "näkemään" oppilaasta kovinkaan aikaisessa vaiheessa.
      Koska jokainen meistä kyllä oppii...

      Kieltämättä joistain "opetuslapsista" sen kyllä näkee jo ekalla ajo- tai teoriatunnilla. Mutta siis ei kaikista.

      Toiset oppii nopeammin ja toiset hitaammin.

      Opettaja kyllä näkee jossain vaiheessa YLEENSÄ aika alussa, että millainenhan kuski oppilaasta tulee, mutta on aika vaikea sanoa KAIKKENSA YRITTÄVÄLLE oppilaalle, että sinusta ei tule koskaan turvallista kuljettajaa...

      Sama kuin löisit rukkasella anoppia...

      Liikenneopettajan ammatti on juuri esim. ko. oppilaista aika haastava, koska open tärkein tehtävä on saada oppilas siihen tilaan, että hän pärjää kortin saatuaan.

      Lähes aina meillä opeilla on mahdollisuus soittaa oppilaan vanhemmille ja kertoa asiasta, ainakin se asia, että kortin ajaminen tulee tosi kalliiksi.

      Kuvaamasi henkilö ei mielestäsi sovellu liikenteeseen???
      Onko se sinun oma mielipide vai vain käsite, jonka olet saanut ko. henkilöstä ns. siviilielämässä?
      Autokoulu ei voi juurikaan luoda asenteita kellekkään, koska aika on niin rajallinen, mutta aika ihmeitä kokemukseeni kyllä liittyy..
      Esim. Vanhemmat tulivat ilmoittamaan tyttärensä autokouluun. Isä ja äiti oli jo siinä vaiheessa asennoituneet, että tytöstä ei tule koskaan kunnon kuljetajaa.

      Kuitenkin hän suoritti koulun ja kokeet läpi ja vielä aika hyvin arvosanoin.
      Piti kyllä alussa luoda uskoa tyttöön ja koettaa kitkeä pois vanhempien asenne.
      Sen kun sain pois, niin oppiminen lähti käyntiin hyvin.

      Tämä on vain yksi esimerkki.

      Kerroit nuorista pojista tvs.
      Heillä on kokemusta yleensä auton käsittelystä paljon ja he pystyvät ajamaan kokeen ja koko koulun läpi hienosti.
      Mutta mutta...
      He ovat juuri se vaikein ryhmä, joille asennekasvatus ei mene päähän.
      KOSKA HE OVAT IMENEET ASENTEITA LIKI 18-VUOTTA VANHEMMILTAAN JA KAVERIPIIRISTÄ.

      Elikkä heidänlaisiin oppilaisiin ei varmaan yksikään liikenneope voi vaikuttaa, vaikka ope jo sisimmässään tietää, Että siinä sai kortin sellainen kuski.....
      ....että pelottaa avata aamun lehteä.

      Valitettavasti asiat ovat näin.
      Kiitos jos jaksoit lukea loppuun.
      Ja vielä isompi kiitos, jos vastailet!

      • Kyselen vain

        Lääkärin lausunto on, kyllä, mutta sen lisäksi pitäisi olla psykologin lausunto.
        Tarkoitin juuri näitä joista selvästi huomaa ettei jätkä yksinkertaisesti sovellu liikenteeseen. Jos jo osa saataisi karsittua pois jo autokoulussa, niin olisin iloinen. Eikä kyse ole välttämättä oppimisesta, vaan asenteista, vaikka onhan se sinustakin noloa antaa kortti vaikka millaiselle reppanalle, sen perusteella että huomaa oppilaan yrittävän?
        Kuvaamani henkilö on tosi. Kyseessä on luokkakaverini. Jo ennen autokoulua (se ajoi kevytmoottoripyörällä) huomasi sekä sen opintomenestyksestä päiväkoulussa että puheista ettei siitä tule turvallista autokuskia. Niin tiedon sisäistämisen kun asenteenkin takia. Ja niinhän siinä kävikin: alle puolen vuoden aikana kortin saamisesta kaksi kolaria, eikä vieläkään tunnusta tehneensä mitään väärin. Onneksi ketään ei ole loukkaantunut. Eikä sitä korttia saada muka pois ilman oikeuden päätöstä...
        Kysynpähän vaan, olisiko tässä tapauksessa ollut parempi keskeyttää opetus jo koulussa ja toivottaa tervetulleeksi vaikka 5 vuoden päästä uudelleen?
        Ihmettelen muutenkin koko ajokortin asemaa liki kansalaisoikeutena. Minusta aivan hyvin voitaisi asettaa sekä kirjalliset että ajotaitovaatimukset sille tasolle että jo niiden takia karsintaa väistämättä tulisi. Tässä myös se etu (siis oppilaan kannalta) että opetussuunnitelman ollessa valtakunnallinen, voisi onnistumisprosentista päätellä jo jotain autokoulun opetuksen tasosta. Asenneongelmat olisi sitten toinen juttu, ja nämä viikkojen-kuukausien korttien kuivumiset on lähinnä pelleilyä. Ei kenenkään asenne muutu sinä aikana, ja vaikkapa työstä lintsaa helposti kuukauden sairasloma tekosyynä jollei haluta ilman autoa lähteä. Parempi pituus ajokielloille olisi juuri aikaisemmin mainittu 5 vuotta.
        Mutta ennenkaikkea, NIILLE JOILLEI ASENNEKASVATUS MENE PÄÄHÄN, EI MYÖSKÄÄN KUULU ANTAA KORTTIA. Se tässä minulla on villakoiran ytimenä.


      • Kyselen vain kirjoitti:

        Lääkärin lausunto on, kyllä, mutta sen lisäksi pitäisi olla psykologin lausunto.
        Tarkoitin juuri näitä joista selvästi huomaa ettei jätkä yksinkertaisesti sovellu liikenteeseen. Jos jo osa saataisi karsittua pois jo autokoulussa, niin olisin iloinen. Eikä kyse ole välttämättä oppimisesta, vaan asenteista, vaikka onhan se sinustakin noloa antaa kortti vaikka millaiselle reppanalle, sen perusteella että huomaa oppilaan yrittävän?
        Kuvaamani henkilö on tosi. Kyseessä on luokkakaverini. Jo ennen autokoulua (se ajoi kevytmoottoripyörällä) huomasi sekä sen opintomenestyksestä päiväkoulussa että puheista ettei siitä tule turvallista autokuskia. Niin tiedon sisäistämisen kun asenteenkin takia. Ja niinhän siinä kävikin: alle puolen vuoden aikana kortin saamisesta kaksi kolaria, eikä vieläkään tunnusta tehneensä mitään väärin. Onneksi ketään ei ole loukkaantunut. Eikä sitä korttia saada muka pois ilman oikeuden päätöstä...
        Kysynpähän vaan, olisiko tässä tapauksessa ollut parempi keskeyttää opetus jo koulussa ja toivottaa tervetulleeksi vaikka 5 vuoden päästä uudelleen?
        Ihmettelen muutenkin koko ajokortin asemaa liki kansalaisoikeutena. Minusta aivan hyvin voitaisi asettaa sekä kirjalliset että ajotaitovaatimukset sille tasolle että jo niiden takia karsintaa väistämättä tulisi. Tässä myös se etu (siis oppilaan kannalta) että opetussuunnitelman ollessa valtakunnallinen, voisi onnistumisprosentista päätellä jo jotain autokoulun opetuksen tasosta. Asenneongelmat olisi sitten toinen juttu, ja nämä viikkojen-kuukausien korttien kuivumiset on lähinnä pelleilyä. Ei kenenkään asenne muutu sinä aikana, ja vaikkapa työstä lintsaa helposti kuukauden sairasloma tekosyynä jollei haluta ilman autoa lähteä. Parempi pituus ajokielloille olisi juuri aikaisemmin mainittu 5 vuotta.
        Mutta ennenkaikkea, NIILLE JOILLEI ASENNEKASVATUS MENE PÄÄHÄN, EI MYÖSKÄÄN KUULU ANTAA KORTTIA. Se tässä minulla on villakoiran ytimenä.

        Mutta nykyisellä lainsäädännöllä siihen ei kertakaikkijaan ole mahdollisuuksia.

        Asenne imetään jo pennusta alkaen. Siihen ei voi vaikuttaa autokoulun lyhyt kurssi.

        Jos ko. kuski on jo joutunut kahdesti onnettomuuteen ja vielä kiistää, että ei olisi voinut välttää niitä, niin HUH HUH.

        Hänellä on asenteet silloin kyllä suoraan per.....stä.

        Voimme vain toivoa, että ko. henkilö ei aiheuttaisi kenellekkään muille tienkäytäjille mitään vahinkoa.

        Lähes jokaine onnettomuus olisi vältettävissä kuljettajan järkevällä toiminnalla.
        Eli mm. sillä, että osaa ottaa huomioon toistenkin tekemät virheet.

        Tästä on keskustelu käynnissä samalla palstalla foorumissa "kevyt liikenne".
        Käy vilkaisemassa.


      • TEERISS kirjoitti:

        Mutta nykyisellä lainsäädännöllä siihen ei kertakaikkijaan ole mahdollisuuksia.

        Asenne imetään jo pennusta alkaen. Siihen ei voi vaikuttaa autokoulun lyhyt kurssi.

        Jos ko. kuski on jo joutunut kahdesti onnettomuuteen ja vielä kiistää, että ei olisi voinut välttää niitä, niin HUH HUH.

        Hänellä on asenteet silloin kyllä suoraan per.....stä.

        Voimme vain toivoa, että ko. henkilö ei aiheuttaisi kenellekkään muille tienkäytäjille mitään vahinkoa.

        Lähes jokaine onnettomuus olisi vältettävissä kuljettajan järkevällä toiminnalla.
        Eli mm. sillä, että osaa ottaa huomioon toistenkin tekemät virheet.

        Tästä on keskustelu käynnissä samalla palstalla foorumissa "kevyt liikenne".
        Käy vilkaisemassa.

        Psykoloogin lausunto ei mielestäni ole edes riittävä.

        Se pitäis olla psykiatrin, joka tutee ihmismielen syvimmätkin ajatukset.
        Tosin heissäkin on eroja...
        Kaikkissa meissä on eroja...


    • kjkjhjhjkh

      muualle itkemään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe