Esikoislestadiolaisille

kysyjä vain!?

Ymmärtänyt että kuulutte kanssa ev.lut. kirkkoon?
Olenko ymmärtänyt oikein että noudatatte Raamattua ja poikkeaa tavoissa mm. VL-piireistä siinä ettei musiikkia seuroissa ym. Huomiota herätti myös, ymmärsinkö sitten oikein että teillä erikanta avioeroon? Jonka tosiaan Raamattu Matt 19:9 sallisi?

22

1385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el kirahwi

      Pitää paikkansa, että Suomessa esikoislestadiolaiset kuuluvat lähes sataprosenttisesti Suomen ev.lut. kirkkoon. Amerikassa esikoislestadiolaiset sen sijaan toimivat omana luterilaisena kirkkonaan (Old Apostolic Lutheran Church).

      Pitää myös paikkansa, että uskomme Raamattuun.

      Tavoissa on jonkin verran eroa vanhoillislestadiolaisuuteen verrattuna. Musiikkia on seuroissa virsien muodossa, mutta soittimia ei tavallisesti käytetä. Ja mitähän muita eroja olisi, no ainakin se varmaan osuu silmään esikoislestadiolaisseuroissa, että suurin osa naisista peittää seuroissa päänsä huivilla. Seurojen kaava myös eroaa vanhoillisten seuroista. Esikoislestadiolaisten seuroissa luetaan yleensä ensin Laestadiuksen saarna postillasta, ja sen jälkeen joku saarnaajista saarnaa, eli on tavallaan aina kaksi saarnaa. Rukoukset ovat omana itsenäisenä osanaan seuroja, eivätkä saarnan yhteydessä kuten vanhoillislestadiolaisten seuroissa.

      Avioero on vaikea asia, enkä tiedä, että siitä olisi mitään virallista kantaa. Esikoislestadiolaisuudessa ajatellaan kuitenkin, että avioliitto on luonteeltaan elinikäinen, eikä sitä siksi pitäisi purkaa. Avioeroja kuitenkin tapahtuu joskus. Sellaisissa tapauksissa on sitten tavallista, että asianosainen kysyy yksityistä neuvoa kyseiseen tilanteeseen. Tiedän, että joitain on neuvottu odottamaan palaisiko eronnut aviopuoliso vielä takaisin. Joillekin on annettu tavallaan neutraali vastaus: ei kehoteta menemään uudelleen naimisiin, mutta toisaalta ei kehoteta myöskään olemaan menemättä. Huhujen mukaan jotkut ovat myös saaneet neuvon solmia uuden avioliiton, mutta tämä on välikäden kautta kuullutta tietoa, joten sitä en uskalla sanoa varmaksi.

      Itse ajattelisin, että mainitsemasi paikka Raamatussa sallii uuden avioliiton sellaisessa avioerotapauksessa, jos poislähtenyt aviopuoliso on langennut huoruuteen. Mutta en kuitenkaan uskaltaisi antaa sellaista neuvoa kenellekään. Kukin päättäköön itse.

      • ev.lut

        Niin, itsekin kuulun ev.lut. kirkkoon jne.

        Tuo tulkinta, että Raamattu antaisi todella luvan erota,
        jos aviopuoiso on langennut huoruuteen, kuulostaa todella
        ontuvalta. Raamatun mukaanhan jo pelkkä himokas katse on
        huoruutta -> tästä seuraa, että kukaan terve aikuinen ihminen
        tuskin voi rehellisesti sanoa, ettei olisi tehnyt huorin.
        Tästä taas seuraa, että Raamattu antaisi kaikille luvan
        avioeroon. Toisaalta kyllä sitten sanotaan, että minkä Jumala
        on yhdistänyt, älköön sitä ihminen erottako jne.

        Tuo Matteuksen evankeliumin kohta, jota täällä on lainattu ja
        tulkittu avioeroa puoltavaksi, on vaikeasti ymmärrettävä ja
        ajattelen näin, että sen ymmärtäminen vaatisi paljon Pyhän Hengen
        viisautta. Näin ollen, kun se ei aukene, tuntuu turvallisemmilta
        vaihtoehdolta nostaa hattua ja tunnustaa oma pienuutensa.

        Raamattu on kirja, jota voidaan ilman Pyhän Hengen valkeutta tulkita
        ihan miten halutaan, mikä milloinkin tuntuu itselle sopivalta.
        Raamatun sana pelkkänä kirjoitettuna sanana onkin vain kuolleita
        kirjaimia, mutta Pyhän Hengen valaisemana se on arvokasta Jumalan Sanaa.


    • STT

      Ovat näillä näkymin kyllä eroamassa kirkosta, prosessi on vielä kesken.

      • Tzantta

        Siis ihan oikeasti vai?


      • Aivan

        Esikoislestadiolaiset eivät ole eroamassa kirkosta.

        Ruotsissa ja Norjassa on otettu Kaste ja HPE toimitettaviksi omassa seurakunnassa, siis ilman luterilaista kirkkoa, mutta eivät he kirkosta eronneet ole. Käytännössä sakraaliyhteyden purku on vakava asia ja pidänkin sitä syntinä.

        Meillä Suomessa siis sakramentit toimittaa luterilainen pappi edelleen ja me nautimme sen luterilaisissa kirkoissamme.

        Eivät näissäkään mainituissa maissa kaikki näin ajattele. Ruotsissa nyt ei olekaan kun vähän toista tuhatta länsilestadiolaista (vast. esikoiset).

        Sakramenttien jakajasta on siis kysymys, ei kirkosta eroamisesta. Kuten sanoin käytännössä tämän voisi tulkita myös toisin. Jotkut ovat niin pyhiksi kai tulleet, ettei syntinen pappi kelpaa heille jakamaan sakramenttia.

        He unohtavat sellaisen seikan, että sakramentti on saajan, ei jakajan.

        Kaikki tällainen lihasta (ihmisteoista) kumpuava "hyvyys" on hyvin erottava tekijä.

        Kristus taas on yhteyden ja rakkauden rakentaja ITSENSÄ KAUTTA. Tämä on seurakunta. Unio yhteys ja osallisuuus Kristuksen ruumiiseen. Communio
        kaikkien Kristuksen ruumiissa jäseninä olevien yhteys KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. Hänessä on KAIKKI PYHYYS ihmisessä on vain synti.

        Synti kun alkaa rakentaa pyhää, niin seurauksena on pyhityksen sijasta PÖHÖTYS.

        Nämä pöhöyttyneet eli paisuneet ovat aina raskas ongelma seurakunnassa. Kumpa jumala saisi pitää meitä kaikkia nöyrinä joka päivä. Sillä joka on suurin se on pienin. Pöhöttynyt on suureksi kasvanut omassa mielessään ja tekojensa kautta.


      • Aada
        Aivan kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset eivät ole eroamassa kirkosta.

        Ruotsissa ja Norjassa on otettu Kaste ja HPE toimitettaviksi omassa seurakunnassa, siis ilman luterilaista kirkkoa, mutta eivät he kirkosta eronneet ole. Käytännössä sakraaliyhteyden purku on vakava asia ja pidänkin sitä syntinä.

        Meillä Suomessa siis sakramentit toimittaa luterilainen pappi edelleen ja me nautimme sen luterilaisissa kirkoissamme.

        Eivät näissäkään mainituissa maissa kaikki näin ajattele. Ruotsissa nyt ei olekaan kun vähän toista tuhatta länsilestadiolaista (vast. esikoiset).

        Sakramenttien jakajasta on siis kysymys, ei kirkosta eroamisesta. Kuten sanoin käytännössä tämän voisi tulkita myös toisin. Jotkut ovat niin pyhiksi kai tulleet, ettei syntinen pappi kelpaa heille jakamaan sakramenttia.

        He unohtavat sellaisen seikan, että sakramentti on saajan, ei jakajan.

        Kaikki tällainen lihasta (ihmisteoista) kumpuava "hyvyys" on hyvin erottava tekijä.

        Kristus taas on yhteyden ja rakkauden rakentaja ITSENSÄ KAUTTA. Tämä on seurakunta. Unio yhteys ja osallisuuus Kristuksen ruumiiseen. Communio
        kaikkien Kristuksen ruumiissa jäseninä olevien yhteys KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. Hänessä on KAIKKI PYHYYS ihmisessä on vain synti.

        Synti kun alkaa rakentaa pyhää, niin seurauksena on pyhityksen sijasta PÖHÖTYS.

        Nämä pöhöyttyneet eli paisuneet ovat aina raskas ongelma seurakunnassa. Kumpa jumala saisi pitää meitä kaikkia nöyrinä joka päivä. Sillä joka on suurin se on pienin. Pöhöttynyt on suureksi kasvanut omassa mielessään ja tekojensa kautta.

        Sama käsitys minullakin on, että eivät ole eramassa kirkosta. Ja sentään käyn aina silloin tällöin seuroissa. Kai siitä erosta olisin jo minäkin kuullut.
        Mistähän tämä STT on muuten "tietonsa" saanut? Vai kertooko täällä omia arvelujaan?


      • Lasse-setä
        Aivan kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset eivät ole eroamassa kirkosta.

        Ruotsissa ja Norjassa on otettu Kaste ja HPE toimitettaviksi omassa seurakunnassa, siis ilman luterilaista kirkkoa, mutta eivät he kirkosta eronneet ole. Käytännössä sakraaliyhteyden purku on vakava asia ja pidänkin sitä syntinä.

        Meillä Suomessa siis sakramentit toimittaa luterilainen pappi edelleen ja me nautimme sen luterilaisissa kirkoissamme.

        Eivät näissäkään mainituissa maissa kaikki näin ajattele. Ruotsissa nyt ei olekaan kun vähän toista tuhatta länsilestadiolaista (vast. esikoiset).

        Sakramenttien jakajasta on siis kysymys, ei kirkosta eroamisesta. Kuten sanoin käytännössä tämän voisi tulkita myös toisin. Jotkut ovat niin pyhiksi kai tulleet, ettei syntinen pappi kelpaa heille jakamaan sakramenttia.

        He unohtavat sellaisen seikan, että sakramentti on saajan, ei jakajan.

        Kaikki tällainen lihasta (ihmisteoista) kumpuava "hyvyys" on hyvin erottava tekijä.

        Kristus taas on yhteyden ja rakkauden rakentaja ITSENSÄ KAUTTA. Tämä on seurakunta. Unio yhteys ja osallisuuus Kristuksen ruumiiseen. Communio
        kaikkien Kristuksen ruumiissa jäseninä olevien yhteys KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. Hänessä on KAIKKI PYHYYS ihmisessä on vain synti.

        Synti kun alkaa rakentaa pyhää, niin seurauksena on pyhityksen sijasta PÖHÖTYS.

        Nämä pöhöyttyneet eli paisuneet ovat aina raskas ongelma seurakunnassa. Kumpa jumala saisi pitää meitä kaikkia nöyrinä joka päivä. Sillä joka on suurin se on pienin. Pöhöttynyt on suureksi kasvanut omassa mielessään ja tekojensa kautta.

        ettei kenelläkään ole mandaattia sanoa tästä asiasta yhtään mitään. Toiveita ja todellisuutta ei saa sekottaa. Turha on väittää ettei mitään eraikeita ole. Tämä asia on muhinut jo vuosia.


      • el kirahwi
        Aivan kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset eivät ole eroamassa kirkosta.

        Ruotsissa ja Norjassa on otettu Kaste ja HPE toimitettaviksi omassa seurakunnassa, siis ilman luterilaista kirkkoa, mutta eivät he kirkosta eronneet ole. Käytännössä sakraaliyhteyden purku on vakava asia ja pidänkin sitä syntinä.

        Meillä Suomessa siis sakramentit toimittaa luterilainen pappi edelleen ja me nautimme sen luterilaisissa kirkoissamme.

        Eivät näissäkään mainituissa maissa kaikki näin ajattele. Ruotsissa nyt ei olekaan kun vähän toista tuhatta länsilestadiolaista (vast. esikoiset).

        Sakramenttien jakajasta on siis kysymys, ei kirkosta eroamisesta. Kuten sanoin käytännössä tämän voisi tulkita myös toisin. Jotkut ovat niin pyhiksi kai tulleet, ettei syntinen pappi kelpaa heille jakamaan sakramenttia.

        He unohtavat sellaisen seikan, että sakramentti on saajan, ei jakajan.

        Kaikki tällainen lihasta (ihmisteoista) kumpuava "hyvyys" on hyvin erottava tekijä.

        Kristus taas on yhteyden ja rakkauden rakentaja ITSENSÄ KAUTTA. Tämä on seurakunta. Unio yhteys ja osallisuuus Kristuksen ruumiiseen. Communio
        kaikkien Kristuksen ruumiissa jäseninä olevien yhteys KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. Hänessä on KAIKKI PYHYYS ihmisessä on vain synti.

        Synti kun alkaa rakentaa pyhää, niin seurauksena on pyhityksen sijasta PÖHÖTYS.

        Nämä pöhöyttyneet eli paisuneet ovat aina raskas ongelma seurakunnassa. Kumpa jumala saisi pitää meitä kaikkia nöyrinä joka päivä. Sillä joka on suurin se on pienin. Pöhöttynyt on suureksi kasvanut omassa mielessään ja tekojensa kautta.

        Ruotsissa on otettu ehtoollinen "omiin käsiin" eli ehtoollinen toimitetaan esikoislestadiolaisten rukoushuoneissa saarnaajien toimesta. Oletan, että sama koskee myös kastetta, vaikka jotkut ovatkin sanoneet, että kasteen toimittavat edelleen Ruotsin kirkon papit, joten varmaksi en uskalla mennä sanomaan. Eli tältä osin Ruotsin esikoislestadiolaiset (Ruotsissa "länsilestadiolaiset") ovat käytännössä eronneet Ruotsin kirkosta ja perustaneet oman kirkkokunnan.

        Esikoislestadiolaiset ovat kuitenkin edelleen virallisesti eronneet Ruotsin kirkon jäsenyydestä. Joten vaikka käytännössä ero on tapahtunut, virallista eroa ei ole kuitenkaan tehty.

        Norjassa jokaisella paikkakunnalla on päätetty itsenäisesti, miten kullakin paikkakunnalla toimitaan. Ehtoollinen on otettu "omiin käsiin" tietääkseni vain kahdella paikkakunnalla (Narvik ja Leknes). Kaste toimitetaan esikoislestadiolaisten saarnaajien toimesta useammalla paikkakunnalla (edellisten lisäksi ainakin Tromssassa ja Bodössä). Toisin sanoen tilanne on Norjassa vieläkin sekavampi ja vaikeaselkoisempi Norjassa kuin Ruotsissa.

        Asiaa tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon, että tilanne Ruotsin ja Norjan kirkoissa on huonompi kuin Suomessa. Liberaaliset uudistukset ovat edenneet paljon pidemmälle, ja siksi paineet irtiottoon ovat suuremmat kuin Suomessa. Jos tilanne menee siihen, että ei enää voi tuskin koskaan eri syiden takia osallistua ehtoolliselle, niin ymmärrän, että voidaan turvautua radikaaleihinkin ratkaisuihin.

        Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että selvä ero myös virallisesti ja kautta linjan kaikilla kyseisen maan paikkakunnilla olisi parempi ratkaisu kuin nykyinen kohtalaisen sekava tilanne. Mutta en halua sekaantua liikaa muiden maiden asioihin.


      • Lasse-setä
        el kirahwi kirjoitti:

        Ruotsissa on otettu ehtoollinen "omiin käsiin" eli ehtoollinen toimitetaan esikoislestadiolaisten rukoushuoneissa saarnaajien toimesta. Oletan, että sama koskee myös kastetta, vaikka jotkut ovatkin sanoneet, että kasteen toimittavat edelleen Ruotsin kirkon papit, joten varmaksi en uskalla mennä sanomaan. Eli tältä osin Ruotsin esikoislestadiolaiset (Ruotsissa "länsilestadiolaiset") ovat käytännössä eronneet Ruotsin kirkosta ja perustaneet oman kirkkokunnan.

        Esikoislestadiolaiset ovat kuitenkin edelleen virallisesti eronneet Ruotsin kirkon jäsenyydestä. Joten vaikka käytännössä ero on tapahtunut, virallista eroa ei ole kuitenkaan tehty.

        Norjassa jokaisella paikkakunnalla on päätetty itsenäisesti, miten kullakin paikkakunnalla toimitaan. Ehtoollinen on otettu "omiin käsiin" tietääkseni vain kahdella paikkakunnalla (Narvik ja Leknes). Kaste toimitetaan esikoislestadiolaisten saarnaajien toimesta useammalla paikkakunnalla (edellisten lisäksi ainakin Tromssassa ja Bodössä). Toisin sanoen tilanne on Norjassa vieläkin sekavampi ja vaikeaselkoisempi Norjassa kuin Ruotsissa.

        Asiaa tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon, että tilanne Ruotsin ja Norjan kirkoissa on huonompi kuin Suomessa. Liberaaliset uudistukset ovat edenneet paljon pidemmälle, ja siksi paineet irtiottoon ovat suuremmat kuin Suomessa. Jos tilanne menee siihen, että ei enää voi tuskin koskaan eri syiden takia osallistua ehtoolliselle, niin ymmärrän, että voidaan turvautua radikaaleihinkin ratkaisuihin.

        Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että selvä ero myös virallisesti ja kautta linjan kaikilla kyseisen maan paikkakunnilla olisi parempi ratkaisu kuin nykyinen kohtalaisen sekava tilanne. Mutta en halua sekaantua liikaa muiden maiden asioihin.

        Jumalan sanan mukaan ole ihan toisensuuntaiset. Ei syntisten välttely ole sanan mukaista.


      • el kirahwi
        el kirahwi kirjoitti:

        Ruotsissa on otettu ehtoollinen "omiin käsiin" eli ehtoollinen toimitetaan esikoislestadiolaisten rukoushuoneissa saarnaajien toimesta. Oletan, että sama koskee myös kastetta, vaikka jotkut ovatkin sanoneet, että kasteen toimittavat edelleen Ruotsin kirkon papit, joten varmaksi en uskalla mennä sanomaan. Eli tältä osin Ruotsin esikoislestadiolaiset (Ruotsissa "länsilestadiolaiset") ovat käytännössä eronneet Ruotsin kirkosta ja perustaneet oman kirkkokunnan.

        Esikoislestadiolaiset ovat kuitenkin edelleen virallisesti eronneet Ruotsin kirkon jäsenyydestä. Joten vaikka käytännössä ero on tapahtunut, virallista eroa ei ole kuitenkaan tehty.

        Norjassa jokaisella paikkakunnalla on päätetty itsenäisesti, miten kullakin paikkakunnalla toimitaan. Ehtoollinen on otettu "omiin käsiin" tietääkseni vain kahdella paikkakunnalla (Narvik ja Leknes). Kaste toimitetaan esikoislestadiolaisten saarnaajien toimesta useammalla paikkakunnalla (edellisten lisäksi ainakin Tromssassa ja Bodössä). Toisin sanoen tilanne on Norjassa vieläkin sekavampi ja vaikeaselkoisempi Norjassa kuin Ruotsissa.

        Asiaa tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon, että tilanne Ruotsin ja Norjan kirkoissa on huonompi kuin Suomessa. Liberaaliset uudistukset ovat edenneet paljon pidemmälle, ja siksi paineet irtiottoon ovat suuremmat kuin Suomessa. Jos tilanne menee siihen, että ei enää voi tuskin koskaan eri syiden takia osallistua ehtoolliselle, niin ymmärrän, että voidaan turvautua radikaaleihinkin ratkaisuihin.

        Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että selvä ero myös virallisesti ja kautta linjan kaikilla kyseisen maan paikkakunnilla olisi parempi ratkaisu kuin nykyinen kohtalaisen sekava tilanne. Mutta en halua sekaantua liikaa muiden maiden asioihin.

        Lausetta muotoillessa tuli aika kohtalokas virhe ylläolevaan:

        "Esikoislestadiolaiset ovat kuitenkin edelleen virallisesti eronneet Ruotsin kirkon jäsenyydestä."

        Tämä pitäisi olla:

        "Esikoislestadiolaiset eivät kuitenkaan ole virallisesti eronneet Ruotsin kirkon jäsenyydestä."


      • el kirahwi
        Lasse-setä kirjoitti:

        Jumalan sanan mukaan ole ihan toisensuuntaiset. Ei syntisten välttely ole sanan mukaista.

        Ei syntisten välttely, vaan väärän opin välttely.


      • el kirahwi

        Suomessa ei ainakaan avoimesti olla suunnittelemassa eroa. Tiedän että esikoislestadiolaisten joukossa on sellaisia, jotka sitä voimakkaasti toivovat ja varmaankin yrittävät sitten levittää ajatuksiaan, mutta ei kuitenkaan kovin avoimesti.

        Vaikutaa siltä, että ero Suomen ev.lut. kirkkoon tulee jossain tilanteessa välttämättömäksi, jos nykyinen negatiivinen kehitys kirkossa jatkuu. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti vahvasti sitä mieltä, että vielä ei ole eron aika.

        Itse voin hyvillä mielin osallistua oman paikallisseurakuntani ja joidenkin muidenkin lähikirkkojen jumalanpalveluksiin, ja uskoisin että useimmille muillekin löytyisi lähistöltään ihan OK paikkoja, joissa voisi käydä ehtoollisella, jos vain katselisivat vähän ympärilleen ja lopettaisivat marisemisen miten kirkko on kauheassa kunnossa. No onhan se kauheassa kunnossa kokonaisuutena ottaen, mutta vielä löytyy paljon hyvääkin. Suokoon Jumala että se hyvä saisi säilyä ja lisääntyä!


      • Lasse-setä
        el kirahwi kirjoitti:

        Ei syntisten välttely, vaan väärän opin välttely.

        Jeesuksen esikuvan mukaista. Hän oli uskollinen totuudelle kuolemaan asti, ristinkuolemaan. Ellei näin olisi, meillä ei olisi mitään. Tällainen uskollisuus nykyisin puuttuu lähes tyystin. On helpompi väistää, kuin seisoa.


      • Tzantta
        el kirahwi kirjoitti:

        Suomessa ei ainakaan avoimesti olla suunnittelemassa eroa. Tiedän että esikoislestadiolaisten joukossa on sellaisia, jotka sitä voimakkaasti toivovat ja varmaankin yrittävät sitten levittää ajatuksiaan, mutta ei kuitenkaan kovin avoimesti.

        Vaikutaa siltä, että ero Suomen ev.lut. kirkkoon tulee jossain tilanteessa välttämättömäksi, jos nykyinen negatiivinen kehitys kirkossa jatkuu. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti vahvasti sitä mieltä, että vielä ei ole eron aika.

        Itse voin hyvillä mielin osallistua oman paikallisseurakuntani ja joidenkin muidenkin lähikirkkojen jumalanpalveluksiin, ja uskoisin että useimmille muillekin löytyisi lähistöltään ihan OK paikkoja, joissa voisi käydä ehtoollisella, jos vain katselisivat vähän ympärilleen ja lopettaisivat marisemisen miten kirkko on kauheassa kunnossa. No onhan se kauheassa kunnossa kokonaisuutena ottaen, mutta vielä löytyy paljon hyvääkin. Suokoon Jumala että se hyvä saisi säilyä ja lisääntyä!

        Se olisikin kaikkein pahin eriseura, jos Suomen el. eroais kirkosta. Oltaisi sit niin paljon parempia ja pyhempiä kun tavallinen kansa, ettei edes samaan kirkkoon vois mennä.

        Mutta ehkei ja toivottavasti ne vielä eroa, kun mitä niitä olis ollut kirkollisvaaliehdokkainakaan, saarnaajia nääs, jos ne haluais kirkosta pois???


      • el kirahwi
        Lasse-setä kirjoitti:

        Jeesuksen esikuvan mukaista. Hän oli uskollinen totuudelle kuolemaan asti, ristinkuolemaan. Ellei näin olisi, meillä ei olisi mitään. Tällainen uskollisuus nykyisin puuttuu lähes tyystin. On helpompi väistää, kuin seisoa.

        "Jos veis he henkemme, osamme, onnemme, ne heidän olkohon, vaan meidän iät on Jumalan valtakunta."

        Henkensä ja maalliset asiansa pitäisi olla valmis antamaan pois. Mutta sieluansa ja autuuttaan ei kenenkään tarvitse uhrata minkään asian takia.

        Itsensä oikein tunteva kristitty tuntee heikkoutensa, ja pelkää siksi, ettei välttämättä jaksa seisoa vastaan, jos uskonnollisessa yhteisössään Jumalan sanan vastainen paine käy liian kovaksi. Assimiloituminen uhkaa, eli alkaa helpommin ajatella "onko Jumala todella niin sanonut?".

        Ja toinen pointti on, että ehtoollinen on tärkeä asia uskonelämälle, ja jos ei pääse koskaan osallistumaan siihen oikeanlaisten ehtoollistilaisuuksien puutteen takia, niin ei taida juuri muita vaihtoehtoja enää olla kuin ottaa lusikka kauniiseen käteensä, ja järjestää niitä itse, jotta pääsisi osalliseksi tästä uskonelämälle tärkeästä asiasta.


      • Lasse-setä
        Tzantta kirjoitti:

        Se olisikin kaikkein pahin eriseura, jos Suomen el. eroais kirkosta. Oltaisi sit niin paljon parempia ja pyhempiä kun tavallinen kansa, ettei edes samaan kirkkoon vois mennä.

        Mutta ehkei ja toivottavasti ne vielä eroa, kun mitä niitä olis ollut kirkollisvaaliehdokkainakaan, saarnaajia nääs, jos ne haluais kirkosta pois???

        eroaminen kirkosta on jokaisen henkilökohtainen valinta. Emme ole laumana tänne syntyneet, emme ehkä laumana kuole, emmekä laumana eroa kirkosta.


      • jargon
        Aivan kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset eivät ole eroamassa kirkosta.

        Ruotsissa ja Norjassa on otettu Kaste ja HPE toimitettaviksi omassa seurakunnassa, siis ilman luterilaista kirkkoa, mutta eivät he kirkosta eronneet ole. Käytännössä sakraaliyhteyden purku on vakava asia ja pidänkin sitä syntinä.

        Meillä Suomessa siis sakramentit toimittaa luterilainen pappi edelleen ja me nautimme sen luterilaisissa kirkoissamme.

        Eivät näissäkään mainituissa maissa kaikki näin ajattele. Ruotsissa nyt ei olekaan kun vähän toista tuhatta länsilestadiolaista (vast. esikoiset).

        Sakramenttien jakajasta on siis kysymys, ei kirkosta eroamisesta. Kuten sanoin käytännössä tämän voisi tulkita myös toisin. Jotkut ovat niin pyhiksi kai tulleet, ettei syntinen pappi kelpaa heille jakamaan sakramenttia.

        He unohtavat sellaisen seikan, että sakramentti on saajan, ei jakajan.

        Kaikki tällainen lihasta (ihmisteoista) kumpuava "hyvyys" on hyvin erottava tekijä.

        Kristus taas on yhteyden ja rakkauden rakentaja ITSENSÄ KAUTTA. Tämä on seurakunta. Unio yhteys ja osallisuuus Kristuksen ruumiiseen. Communio
        kaikkien Kristuksen ruumiissa jäseninä olevien yhteys KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. Hänessä on KAIKKI PYHYYS ihmisessä on vain synti.

        Synti kun alkaa rakentaa pyhää, niin seurauksena on pyhityksen sijasta PÖHÖTYS.

        Nämä pöhöyttyneet eli paisuneet ovat aina raskas ongelma seurakunnassa. Kumpa jumala saisi pitää meitä kaikkia nöyrinä joka päivä. Sillä joka on suurin se on pienin. Pöhöttynyt on suureksi kasvanut omassa mielessään ja tekojensa kautta.

        Ruotsin ja joidenkin Norjan esikoisten ehtoollisenjako ei johdu siitä, etteikö "epäuskoisen" tms. papin jakaman ehtoollisen voisi uskossa vastaanottaa. Ehtoollisen jakajan sieluntilallahan ei ole mitään merkitystä ehtoollisen voimaan ja vaikutukseen, sillä vaikka itse perkele jakaisi ehtoollisen, mutta se kuitenkin olisi Jumalan sanan mukaisesti toimitettu, Jumalan Sana vaikuttaa syntienanteeksiantamisen sakramentissa. Ehtoollisen vaikutus on siis siinä läsnä olevassa Jumalan Sanassa, eikä Jumala petä lupauksiaan, vaikka ihmiset niitä yrittäisivät väärinkäyttää.

        Ongelmana on siis uudet ehtoollisjumalanpalveluskaavat, joissa ehtoollisen asetusta ei toimiteta oikein, ja ihmistä johdatetaan valmistautumaan väärällä tavalla ottamaan vastaan ehtoollisen lahja. Tästä on ymmärtääkseni kysymys, ei jakajan persoonasta.


      • Suntio etelästä
        Lasse-setä kirjoitti:

        eroaminen kirkosta on jokaisen henkilökohtainen valinta. Emme ole laumana tänne syntyneet, emme ehkä laumana kuole, emmekä laumana eroa kirkosta.

        Kun kirkkoa arvostelee, on sama kuin menisi heinälatioon ja koettaisi ampuessaan siellä, olla osumatta mihinkään.

        Mutta ei nuo arvostellut maailman tavat niin kaukana esikoisuudestakaan ole.

        Olin pari vuotta sitten kesällä esikoisten seuroissa Joensuussa. Istuskelin siinä ja katselin seurajoukkoa. Ei ollut pientä vaivaakaan huomata noin 150 hengen seurajoukossa lähes kahtakymmentä eronnutta ihmistä.

        Ero on aina suuri henkilökohtainen tragedia ja hienoa, että nämä jaksaa käydäseuroissa, mutta samalla se muistuttaa, että maailma on niin kovin lähellä meitä, jotka jeesustelemme muiden pahuudelle ja uskottomuudelle. Se ei ole edes noissa eronneissa ihmisissä, van se on meissä, meidän sydämessämme ja näissä täällä esitetyissä jeesusteluissa.

        Kirkko on tarpeen niin kauan kuin se julistaa evankeliumia ja toimittaa evankeliumin mukaan sakramentteja. Sitten kun tämä lakkaa, kaikki lakkaa.

        Tosiasia on, että ei esikoisuudesta tai mistään muustakaan liikkeestä ole sellaista julistus, opetus ja kasvatustyötä tekemään kuin minkä evankelis-luterilainen kirkko tänään tekee.

        Minusta esikoisuuden pitäisi erota kirkosta ja alkaa elämään omaa, pyhää elämää, josta synti ja paha on poissa. Näksisivät sitten, millaista siinä liemessä on elää.

        Nyt on helppo käsitellä pahaa, kun se löytyy ympärillä olevasta kirkosta ja siitä voi aina ahdistuksen kohdatessa tehdä pahan kantajan.


      • Kiintoisaa
        Suntio etelästä kirjoitti:

        Kun kirkkoa arvostelee, on sama kuin menisi heinälatioon ja koettaisi ampuessaan siellä, olla osumatta mihinkään.

        Mutta ei nuo arvostellut maailman tavat niin kaukana esikoisuudestakaan ole.

        Olin pari vuotta sitten kesällä esikoisten seuroissa Joensuussa. Istuskelin siinä ja katselin seurajoukkoa. Ei ollut pientä vaivaakaan huomata noin 150 hengen seurajoukossa lähes kahtakymmentä eronnutta ihmistä.

        Ero on aina suuri henkilökohtainen tragedia ja hienoa, että nämä jaksaa käydäseuroissa, mutta samalla se muistuttaa, että maailma on niin kovin lähellä meitä, jotka jeesustelemme muiden pahuudelle ja uskottomuudelle. Se ei ole edes noissa eronneissa ihmisissä, van se on meissä, meidän sydämessämme ja näissä täällä esitetyissä jeesusteluissa.

        Kirkko on tarpeen niin kauan kuin se julistaa evankeliumia ja toimittaa evankeliumin mukaan sakramentteja. Sitten kun tämä lakkaa, kaikki lakkaa.

        Tosiasia on, että ei esikoisuudesta tai mistään muustakaan liikkeestä ole sellaista julistus, opetus ja kasvatustyötä tekemään kuin minkä evankelis-luterilainen kirkko tänään tekee.

        Minusta esikoisuuden pitäisi erota kirkosta ja alkaa elämään omaa, pyhää elämää, josta synti ja paha on poissa. Näksisivät sitten, millaista siinä liemessä on elää.

        Nyt on helppo käsitellä pahaa, kun se löytyy ympärillä olevasta kirkosta ja siitä voi aina ahdistuksen kohdatessa tehdä pahan kantajan.

        Miten tarkistit kyseisten henkilöiden olevan eronneita? Henk.koht. kysymällä? Hakkeroimalla virkatodistukset? Olisi mukava tietää.


      • Sotomayer
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Miten tarkistit kyseisten henkilöiden olevan eronneita? Henk.koht. kysymällä? Hakkeroimalla virkatodistukset? Olisi mukava tietää.

        hyvin pohdittu. Ajatelkaapa mitä SMP ilman maalaisliittoa. Ei mitään. Oikeaoppinen liike ilman kirkkoa, varsinkin esikoislestadiolaisuus, kaatuu alta aikayksikön. Että tämmönen profetia.


      • Suntio
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Miten tarkistit kyseisten henkilöiden olevan eronneita? Henk.koht. kysymällä? Hakkeroimalla virkatodistukset? Olisi mukava tietää.

        ihmiset voivat olla myös tuttuja, jopa sukulaisia!


      • Anonyymi
        jargon kirjoitti:

        Ruotsin ja joidenkin Norjan esikoisten ehtoollisenjako ei johdu siitä, etteikö "epäuskoisen" tms. papin jakaman ehtoollisen voisi uskossa vastaanottaa. Ehtoollisen jakajan sieluntilallahan ei ole mitään merkitystä ehtoollisen voimaan ja vaikutukseen, sillä vaikka itse perkele jakaisi ehtoollisen, mutta se kuitenkin olisi Jumalan sanan mukaisesti toimitettu, Jumalan Sana vaikuttaa syntienanteeksiantamisen sakramentissa. Ehtoollisen vaikutus on siis siinä läsnä olevassa Jumalan Sanassa, eikä Jumala petä lupauksiaan, vaikka ihmiset niitä yrittäisivät väärinkäyttää.

        Ongelmana on siis uudet ehtoollisjumalanpalveluskaavat, joissa ehtoollisen asetusta ei toimiteta oikein, ja ihmistä johdatetaan valmistautumaan väärällä tavalla ottamaan vastaan ehtoollisen lahja. Tästä on ymmärtääkseni kysymys, ei jakajan persoonasta.

        Herra jargon !
        Uudessa ehtoollikaavassa ei ole sanaakaan PAAVIN uhrioppia . Jos tämä on ymmärretty Lapin maalla niin että se jotenkin liehittelee katolista kirkkoa niin siitäkään ei ole kysymys
        Tämä uusi ehtoolliskaava on vain otettu " pakettiin " mukaan kirkon muun jumalattomuuden vuoksi . Ei se että kirkossa on homo papit tai nais pappeus tai homo vihkimiset tai liberaali teologia oikeita esikoislestadiolaisia rikkomaan kirkkolakia . Ei ole myöskään niin että esikoiset ry hyväksyvät kirkon jumalattomuuden vaan saarnaavat sen synniksi. Kristityt pitävät edelleenkin kirkossa seuroja eikä Laestadiuksen saarnan lukeminen kirkossa tee siitä synnillisenä tai Laestadiuksen saarna siitä jotenkin turmeltuisi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe