Tunnottomuus varpaassa

Varvas

Olisiko jollain tietoa, mistä varpaan tunnottomuus voisi johtua? Oikean jalkani isovarpaan ulommasta reunasta on tunto heikentynyt, tunne on saman kaltainen kuin varvas olisi mennyt kylmässä tunnottomaksi, mutta se ei mene pois. Varpaissani on ollut verenkiertohäiriöitä, ne ovat menneet keltaisiksi ja tunnottomiksi kovassa pakkasessa ja esim. jos on paljain jaloin kylmällä lattialla. Nyt jalat eivät kuitenkaan ole altistuneet kylmälle.

Joudun työssäni kävelemään ja seisomaan hyvin pitkiä aikoja lähes tauoitta ja jalkapohjia ja kantapäitä on tämän vuoksi särkenyt. Voisiko varpaan tunnottomuus johtua samasta syystä? Voiko tämä olla vaarallista? Pitäisikö käydä lääkärissä?

25

109855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varvas

      Lisäisin vielä, että varvas toimii ihan normaalisti tunnottomuudesta huolimatta ja pystyn liikuttamaan sitä, joten vaiva ei sinänsä mitenkään haittaa tai rajoita elämääni... Olen vain ihmeissäni, koska ennen tällaista ei ole tapahtunut.

    • skäribo

      selkävaivoja viime aikoina? Etenkin alaselän välilevyvaivat voivat aiheuttaa tunnottomuuttaa isossa varpaassa, ja muutenkin jaloissa.

      • Varvas

        Niskassa ja hartioissa on ollut lihasjännitystä, jonka vuoksi olen käynyt fysioterapiassa ja syönyt lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Lihasjännitys aiheutti päänsärkyä ja käsien puutumista öisin, voisiko se olla syynä varpaankin puutumiseen?

        Alaselkä ei ole vaivannut, mutta toisaalta välilevyt ovat voineet huomaamattani kärsiä viimepäivinä kun olen nostellut raskaita esineitä...


      • jäi päälle
        Varvas kirjoitti:

        Niskassa ja hartioissa on ollut lihasjännitystä, jonka vuoksi olen käynyt fysioterapiassa ja syönyt lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Lihasjännitys aiheutti päänsärkyä ja käsien puutumista öisin, voisiko se olla syynä varpaankin puutumiseen?

        Alaselkä ei ole vaivannut, mutta toisaalta välilevyt ovat voineet huomaamattani kärsiä viimepäivinä kun olen nostellut raskaita esineitä...

        ison varpaiden tunnottomuus iskiasleikkauksesta


      • hoidettu
        jäi päälle kirjoitti:

        ison varpaiden tunnottomuus iskiasleikkauksesta

        Mistä se iskias leikattiin? Selästäkö?

        Mulla varpaan puutuilu johtui siitä kun lantio oli vinossa. Ja koska se on monella vinossa, niin ei ne välilevyleikkaukset aina auta kaikkeen...


      • eiköhän peruta
        hoidettu kirjoitti:

        Mistä se iskias leikattiin? Selästäkö?

        Mulla varpaan puutuilu johtui siitä kun lantio oli vinossa. Ja koska se on monella vinossa, niin ei ne välilevyleikkaukset aina auta kaikkeen...

        tosi kiva kun kerrot, eiköhän nyt sitten peruta se edellisen kysyjän leikkaus

        Mitä helvetin hyötyä luulet tästä muka tietävästä jälkiviisastelustasi olevan?


      • skäribo
        Varvas kirjoitti:

        Niskassa ja hartioissa on ollut lihasjännitystä, jonka vuoksi olen käynyt fysioterapiassa ja syönyt lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Lihasjännitys aiheutti päänsärkyä ja käsien puutumista öisin, voisiko se olla syynä varpaankin puutumiseen?

        Alaselkä ei ole vaivannut, mutta toisaalta välilevyt ovat voineet huomaamattani kärsiä viimepäivinä kun olen nostellut raskaita esineitä...

        liittyisikö tuo nyt sitten niihin. Kannattaa varmaan tarkkailla tilannetta, ja jos varvas on edelleen puutunut kun saat hartianseudun kuntoon, niin sitten lääkäriin.

        Minulla oli myös puutunut isovarvas pitkään, ja arvasin kyllä että se johtuu selästä. Menin lopulta, kun kivut alkoivat olla todella kovat, selkälääkäriin ja tein hänen neuvostaan ihan pieniä muutoksia elintavoissani. (lisäsin liikuntaa, opettelin pari liikettä, joita teen jos selkä tuntuu rasittuneelta ja lisäksi pidän huolen siitä, että nousen vähintään kerran tunnissa pois koneen äärestä ja vähän venyttelen) ja selkäkivut loppuivat siihen. Niin, ja se varpaan puutuminen.

        Toivottavasti sinulle käy yhtä hyvin! :)


      • hoidettu
        eiköhän peruta kirjoitti:

        tosi kiva kun kerrot, eiköhän nyt sitten peruta se edellisen kysyjän leikkaus

        Mitä helvetin hyötyä luulet tästä muka tietävästä jälkiviisastelustasi olevan?

        Jos kerta leikkauksesta ei ole ollu apua, niin ehkä se syy onkin muualla...? Kanattais katsastaa se ja päästä lopuistakin oireista eroon. Eikös?


    • paisuminen

      voi myös painaa hermoja ja aiheuttaa tunnottomuutta isovarpaan alueelle (ulkoterään).

      Kannattaisi ehkä harkita liikunnan aloittamista ettei laskimoveri pakkaannu työpäivän aikana huonon lihastonuksen vuoksi pohkeisiin ->turvotusta yms hermoja painavia seikkoja (MYÖS ALASELÄSSÄ).

      • SISÄTERÄÄN

        vasen vasen oikee, eli lihasaition paisuminen -> isovarpaan alueen puutuminen/tunnottomuus.


      • Varvas

        No hyvä ettei kyseessä ole kai sitten mitään kovin vaarallista... Työni on fyysisesti raskasta ja sisältää jo itsessään niin paljon liikuntaa, ettei sitä työpäivän päätteeksi tule paljoa harrastettua... Mutta tunto on nyt alkanut palailemaan pikku hiljaa kun olen yrittänyt välttää kaikista raskaimpia hommia töissä.


      • ja kuntoilutauon
        Varvas kirjoitti:

        No hyvä ettei kyseessä ole kai sitten mitään kovin vaarallista... Työni on fyysisesti raskasta ja sisältää jo itsessään niin paljon liikuntaa, ettei sitä työpäivän päätteeksi tule paljoa harrastettua... Mutta tunto on nyt alkanut palailemaan pikku hiljaa kun olen yrittänyt välttää kaikista raskaimpia hommia töissä.

        jälkeen (n.1,5kk) on makkarat tulleet eteen ja taakse.

        Ei se työ riitä, edes jumppaohjaajat eivät voi jättää työn varaan liikuntaansa.

        Hikiliikunta pitää pään ja pumpun sekä lihakset/luut kunnossa. Muuten on turha valitella vaivojaan.


      • Varvas
        ja kuntoilutauon kirjoitti:

        jälkeen (n.1,5kk) on makkarat tulleet eteen ja taakse.

        Ei se työ riitä, edes jumppaohjaajat eivät voi jättää työn varaan liikuntaansa.

        Hikiliikunta pitää pään ja pumpun sekä lihakset/luut kunnossa. Muuten on turha valitella vaivojaan.

        Tietäisitkö minkälainen liikunta auttaisi parhaiten juuri tuohon varpaan tunnottomuuteen? Liikunnalle jää arkisin aikaa korkeintaan tunti, josta puolet menee niskan ja hartioitten lihasten treenaamiseen, joten kovin perusteellisia jumppaohjelmia ei ehdi siinä ajassa tekemään... Jos saisin liikunnalla tunnon palaamaan, niin tietäisin ainakin, ettei kyse ole mistään vakavammasta...


      • n
        Varvas kirjoitti:

        Tietäisitkö minkälainen liikunta auttaisi parhaiten juuri tuohon varpaan tunnottomuuteen? Liikunnalle jää arkisin aikaa korkeintaan tunti, josta puolet menee niskan ja hartioitten lihasten treenaamiseen, joten kovin perusteellisia jumppaohjelmia ei ehdi siinä ajassa tekemään... Jos saisin liikunnalla tunnon palaamaan, niin tietäisin ainakin, ettei kyse ole mistään vakavammasta...

        itse kävin juuri tänään hermorata tutkimuksessa, koska molemmat isovarpaani puutuvat ajoittain.. kipuja ei ole ollut. molemmat hermot olivat vaurioituneet ja nyt täytyy panostaa todella hyviin työkenkiin.. syksymmällä uuteen tutkimukseen katsomaan onko minkäänlaista muutosta tapahtunut ja netistä täytyy sitä ennen katsoa jos löytyis jotain hoito ohjeita. mulla on myös molemmat varpaat vääntyneet sisäänpäin... ortopedille täytynee mennä syksymmällä jos mitään muutosta ei tapahdu..


    • erään..

      ..artikkelin jossa sanottiin, että diabeteksen ensioireita on varpaan puutuminen.
      En lukenut ketjua, voi siis olla että tästä oli jo puhetta.

      Toivottavasti sulle ei sitä ole, mutta kun kysyit, niin ikäviäkin vastauksia tulee.

      • Varvas

        Joo, tiedän itsekin tuon ja sen vuoksi juuri olenkin huolissani... Toisaalta minulla ei ole ollut muita diabeteksen oireita ja on todennäköistä, että puutuminen johtuu kuitenkin rasituksesta. Entinen työni oli nimittäin pääasiassa istumista ja nyt uudessa työssäni on paljon fyysistä rasitusta ja seisoskelua... Ja varpaan puutuminen alkoi pian uuden työn aloittamisen jälkeen.


    • tuli ekana

      mieleen. se on yleensä melko harmiton verisuonten supistumista (vars. kylmässä) aiheuttava tila. maallikon arvaus.

      • ettäsilleenx

        sellasta kun kumpikin jalka puutuili ja iso varvas oli juuri kuten kerroit myös toinen ajoittain ja joskus tuntui kuin jalkapohja puutuilisi, kävin ihan lääkärilläkin ja määräsi psykiatrisen konsultaatioon kun se kuulemma johtuu päästä.
        no stekkailin nettiä ja löysin mynämäeltä alan ehdotonta eliittiä ja kävin siellä hierotuttamassa syvät tahdosta riippumattomat lihakset kondikseeen ja samalla heitettiin niska paikoilleen ja kikotettiin muutkin narut ja jänteet kondikseen. homma bueno. kannattaa kokeilla


    • NeropattiA1

      neuropatia periferisen hermoston sairaus liityy Diapetekseen

    • Ika75v

      Päivittäinen alkoholin käyttö voi aiheuttaa varpaiden puutumista, ei tarvitse olla edes liikakäyttöä.
      Alkoholin päivittäisen käytön vähentäminen poisti varpaiden puutumisen.

    • Pmklhglgz

      Puutuminen voi johtua vaikka mistä. Itsellänikin jalkapohjat tunnottomat, eikä yksikään lääkäri ole osannut kertoa syytä. Hermoratatutkimuksissa olen ollut monesti, diabetesta ei ole eikä mitään muutakaan sairautta. Itse uskon, että tämä liittyy ikääntymiseen. Lopultahan koko keho puutuu lopullisesti, eikös vain?

    • Anonyymi

      Kommentoinpa itsekin tähän, koska mulla molemmat isovarpaat ulkosyrjästä puutuneet. Eli tunto on heikompi. Tämä alko, kun aloitin siivoustyöt ja sain työkengät jalkaan. Taukoja ei juuri ehtinyt päivän aikana tehdä ja seisomaan joutui kokoajan. Työkengät eivät painaneet tai mitään, mutta yhdistin vaivan tähän, koska alle viikko töissäolon jälkeen vaiva alkoi. Surullista tässä on se, etten työtä tehnyt kuin kk päivät, koska alkoi muita oireita, kuten selkäjumit, niskajumit yms. mutta vaiva jäi varpaisiin ja on edelleen näin 6kk jälkeen työn lopetuksesta. Pelottaa, että tämä on pysyvä tila. Ei nimittäin mitenkään kivan tuntoinen, kun varpaisiin koskee.

      • Anonyymi

        Mulla sama. Ainoo et jatkan vieläkin ja varvas kärsii. Uudet kengät täytyy hakea.


    • Anonyymi

      Ikäääntyminen on väistämätöntä ja siihen liityy nuo erilaiset tuntemukset, milloin missäkin. Itselläni toisen jalan varpaat tunnottomat eivätkä liiku erilleen, vaikkakin taipuvat normaalisti.

      Ikää on 71 v. Tätä se on ikääntyminen ja siihen kannattaa varautua, jos vanhaksi meinaa elää.

    • Anonyymi

      Huonoista kengistä johtuvaa luultavasti. Itellä ollu muutaman vuoden ongelmana ja alko turvakenkien käytön jälkeen. Ei oo varvas vielä pudonnu ja liikkuu niin kaikki hyvin😎

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe