Olen ottamassa suomen autovakuudesta luoton. Aloin vain tässä miettimään että miksi auto siirtyy kyseisen firman omistukseen? (minä siirryn haltijaksi). Miksei auto voi jäädä minun omistukseeni ja toimia kuitenkin vakuutena?
Suomen autovakuus..
3
1089
Vastaukset
- oikeustieteen vuoksi.
Ehdottamasi kaltaista vakuusjärjestelyä ei ole säädetty. Jos antaa jollekin henkilölle esineen vakuudeksi, se pitäisi siirtää fyysisesti vakuudenhaltijan "käsiin" jotta panttaussuhde syntyisi. Jos siis autosi omistus pysyisi sinulla, täytyisi tapahtua vakuusesineen traditio eli hallinnan siirto, suomeksi: sinun autosi pitäisi viedä sinne Suomen Autovakuutuksen talliin seisomaan lukkojen taakse niin pitkäksi aikaa, kun vakuutta tarvitaan.
Sitten on raskaalle kalustolle säädetty erikseen vakuusmuodot, eli esim. linja-autoihin, työkoneisiin ja kuorma-autoihin voidaan vahvistaa autokiinnitys. Vähän samalla tavalla kuin kiinteistö kiinnitetään luovuttamalla panttikirja velkojalle, tällainen ajoneuvo kiinnitetään luovuttamalla velkojalle ajoneuvoon vahvistettu haltijavelkakirja.
Mutta kuten kerroin, kiinnityskelvottoman ajoneuvon panttaaminen tapahtuisi vain fyysisen hallinnan siirrolla. Siksi omistus siirtyy ja sinulle tulee hallintaoikeus, sama kuvio kun liikkeesta luotolla ostettaessa auto pysyy omistuksenpidätyksen perusteella rahoitusyhtiön omaistamana mutta asiakkaasta tulee haltija.- apila75
Entä jos suomen autovakuus jostain syystä menisi konkurssiin/joutuisi lopettamaan toimintansa, niin miten autoni sitten kävisi? Tulisiko minulle maksettavaksi koko loppu velka kerrallaan ja saisin pitää autoni?
- voisinyt
apila75 kirjoitti:
Entä jos suomen autovakuus jostain syystä menisi konkurssiin/joutuisi lopettamaan toimintansa, niin miten autoni sitten kävisi? Tulisiko minulle maksettavaksi koko loppu velka kerrallaan ja saisin pitää autoni?
Jos Suomen autovakuus menisi konkkaan, niin olisit sille edelleen velkaa. Ja sen sinun entisen auton luonnollisesti silloin omistaa konkurssipesä.
Se saatko autosi pitää/kautta millä aikataululla suoritat loppuvelan, riippuu sitten konkurssipesän hallinnosta. Voi käydä huonosti. Auto menee alta ja vielä jää velkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307