Eräs sukulaiseni pyysi minua ja miestäni takaajiksi 8000€;n lainaan.Voimmeko alkaa takaajiksi kun meillä on itsellä 135 000€ lainaa ja tulot yht.:brutto 2500€.Omaisuutta ei ole.Minä olen opiskelija ja miehelläni on pysyvä työpaikka.Lisäksi olemme 5henk.perhe.
Mitä takaajalta vaaditaan?
13
2740
Vastaukset
Ensisijaisesti takaajalta vaaditaan maksukykyä. Oletteko valmiita ottamaan sen riskin, että laina jää teidän maksettavaksenne? Kertomasi perusteella tulonne ovat niin pienet, että missään nimessä tuota riskiä ei kannata ottaa vaan kieltäytyä takaamasta.
- Vakuusvaje
Kahden vuoden kuluttua pankista soitetaan ja ilmoitetaan, että sukulaisesi ei ole pystynyt lyhentämään lainaansa. Seuraavana maksuvuorossa ovat takaajat eli sinä ja miehesi. Onko teillä silloin 8000 ylimääräistä euroa? Noilla tuloilla ja lainamäärällä ei luulisi kovin paljon liikaa rahaa taskussa pyörivän.
Älä helvetissä mene pistämään nimeäsi paperiin, josta et pysty vastaamaan. Surullisia tarinoita on jo riittävästi tällä palstalla. Sanot vain kylmästi mutta rehellisesti pyytäjälle, että asuntolaina pitää niin tiukalla ettei ole kanttia lähteä takaamaan. - Stadi58
ottaa maksaakseen sanoo jo vanha sananlasku.
Älkää luottako siihen, että velkoja tarkistaisi maksukykynne, vaan miettikää sitä voitteko maksaa lainan pois, mikäli velallinen ei siihen pysty.
Jos maksuvastuu kaatuisi teille, niin pystyttekö hoitamaan sen, vai veisikö takausvelka myös oman taloutenne metsään? mitä sinulla ei ole varaa maksaa!
- Jormako
Vaikka takausta pyytävä olisi oma äitisi, niin älä takaa mitään! Se on ehkä tyhmin ja järjettömin teko, vaikka luottaisitkin 100% takausta pyytäneisiin.
- tietoa etsivä!
eli pahasti kuulostaa siltä ettei meidän kannata alkaa takaamaan...harmi,koska tämä ihminen on mulle tärkeä ja tuntuu pahalta kieltäytyä.Mutta eiköhän hän ymmärrä.Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää kesää!
- Teukka