Eräs sukulaiseni pyysi minua ja miestäni takaajiksi 8000€;n lainaan.Voimmeko alkaa takaajiksi kun meillä on itsellä 135 000€ lainaa ja tulot yht.:brutto 2500€.Omaisuutta ei ole.Minä olen opiskelija ja miehelläni on pysyvä työpaikka.Lisäksi olemme 5henk.perhe.
Mitä takaajalta vaaditaan?
13
2740
Vastaukset
Ensisijaisesti takaajalta vaaditaan maksukykyä. Oletteko valmiita ottamaan sen riskin, että laina jää teidän maksettavaksenne? Kertomasi perusteella tulonne ovat niin pienet, että missään nimessä tuota riskiä ei kannata ottaa vaan kieltäytyä takaamasta.
- Vakuusvaje
Kahden vuoden kuluttua pankista soitetaan ja ilmoitetaan, että sukulaisesi ei ole pystynyt lyhentämään lainaansa. Seuraavana maksuvuorossa ovat takaajat eli sinä ja miehesi. Onko teillä silloin 8000 ylimääräistä euroa? Noilla tuloilla ja lainamäärällä ei luulisi kovin paljon liikaa rahaa taskussa pyörivän.
Älä helvetissä mene pistämään nimeäsi paperiin, josta et pysty vastaamaan. Surullisia tarinoita on jo riittävästi tällä palstalla. Sanot vain kylmästi mutta rehellisesti pyytäjälle, että asuntolaina pitää niin tiukalla ettei ole kanttia lähteä takaamaan. - Stadi58
ottaa maksaakseen sanoo jo vanha sananlasku.
Älkää luottako siihen, että velkoja tarkistaisi maksukykynne, vaan miettikää sitä voitteko maksaa lainan pois, mikäli velallinen ei siihen pysty.
Jos maksuvastuu kaatuisi teille, niin pystyttekö hoitamaan sen, vai veisikö takausvelka myös oman taloutenne metsään? mitä sinulla ei ole varaa maksaa!
- Jormako
Vaikka takausta pyytävä olisi oma äitisi, niin älä takaa mitään! Se on ehkä tyhmin ja järjettömin teko, vaikka luottaisitkin 100% takausta pyytäneisiin.
- tietoa etsivä!
eli pahasti kuulostaa siltä ettei meidän kannata alkaa takaamaan...harmi,koska tämä ihminen on mulle tärkeä ja tuntuu pahalta kieltäytyä.Mutta eiköhän hän ymmärrä.Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää kesää!
- Teukka
Raha-asiat eivät toivottavasti ole niin vakavia, että välit menisivät, mutta 8000 euroa on melkoisen suuri summa aika monelle.
Onko tämä sukulaisesi nyt käynyt kaikki muutkin vaihtoehdot läpi? Siis tuollaisen summan (tai ainakin aika lähelle) saisi vakityöllä pankista vakuudetontakin lainaa. Yksi vaihtoehtohan olisi taata (tai lainata suoraan) sellainen summa, joka olisi oikeasti irroittaa (siis vaikka 2000e)
Omasta mielestäni sukulaisesi toimii kyllä hieman oudosti. Jos pyytäisin jotakuta takaamaan lainaa, olisi se kyllä aivan viimeinen keino. Lisäksi selvittäisin takaajalle erityisen tarkasti lainan tarpeen ja maksusuunnitelman. Tulot ja menot jne. Tiedätkö muuten, paljonko sukulaisesi tienaa? Aika noloa, jos joudut näitä asioita itse kysymään, kun mietit lainan takaamista. No luulisi ymmärtävän. Olisi täysin kohtuuton vaatimus olettaa että ystävät/sukulaiset vaarantaisivat oman taloudellisen tilanteensa omien lainojen vuoksi takaajan ominaisuudessa.
Ja ylipäätään: mitä vähemmän ystävyyksiin/sukulaisuuksiin liittyy taloudellisia kytköksiä, niin sen parempi. Itse en takaisin yhdenkään ihmisen velkoja.
- ihmettelevä
Ihan vilpittömästi ihmettelen, miten noilla tuloilla saatte noin suurta lainaa lyhennettyä? Älkää ihmeessä enää takausvastuuta ottako, takapuolta tässä tekstin perusteella kylmää jo sivullisella muutenkin...
- Ei oikein ymmärtänyt
Lainaa 135 000 e ja ei omaisuutta ?!?!?!?
- TIETOA ETSIVÄ
Onhan meillä tietty talo ,mutta sekin on pankin niin kauan kuin laina on maksettu pois.Sitä kun jättää elämisestä huvitukset pois, niin pärjää hyvin.Vapaa-aikani kuluu täysin lasten kanssa, enkä päivääkään vaihtaisi pois! Kukin elää varojensa ja tyylinsä mukaan.Onnellisia silti olemme.
- palkallinen
TIETOA ETSIVÄ kirjoitti:
Onhan meillä tietty talo ,mutta sekin on pankin niin kauan kuin laina on maksettu pois.Sitä kun jättää elämisestä huvitukset pois, niin pärjää hyvin.Vapaa-aikani kuluu täysin lasten kanssa, enkä päivääkään vaihtaisi pois! Kukin elää varojensa ja tyylinsä mukaan.Onnellisia silti olemme.
Jaaha meillä brutto 5400e/kk ja lainaa 110 tonnia kahteen pekkaan. Pankki antoi ilman takaajia ja 0,3% marginaalilla.
- Tietoa etsivä!
palkallinen kirjoitti:
Jaaha meillä brutto 5400e/kk ja lainaa 110 tonnia kahteen pekkaan. Pankki antoi ilman takaajia ja 0,3% marginaalilla.
Hyvä että olet tyytyväinen, niin olen minäkin.Raha riittää elämiseen hienosti ja täytyy kyllä korjata aiempia puheita sen verran, että on meillä 3 rahassa mittaamatonta kultakimpaletta=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752