Kummius

RedLion

Olen käsittänyt, että kummin täytyy olla kirkon jäsen ja jos on kerran ryhtynyt tehtävään on kummius pysyvää. Entä jos kummi eroaa kirkosta? Kuinka se vaikuttaa kummiuteen?
Ollaanko enää "nimellisesti" kummeja?

30

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miekkä

      Moi täs on vastauksia kysymyksiisi...
      Olen erään 9kk ikäisen pojan kummi itselläni ikää on 12w...
      En kuulu kirkkoon mutta olen ihan oikea syli kummi eli en ole vain päästä keksitty kummi eli ei tarvitse kuulua kirkkoon jos on kummi...

      • päh

        Ollakseen "oikea kummi" täytyy olla käynyt rippikoulu, jota sinä tuskin olet käynyt, nuoresta iästäsi päätellen. Lisäksi pitää kuulua kirkkoon voidakseen olla kummi. Kirkosta voi tosin myöhemmin erota.

        Eri asia ovat sitten ne pienet lapset, jota ei kasteta. Heillä EI OLE "oikeita kummeja". Eli voit olla siis siinä tapauksessa "kummi", mutta en silti usko sitäkään.

        Kummin tehtävä on kasvattaa lasta uskossa. Tämän takia niillä lapsilla, joita ei ole kastettu, ei myöskään ole "oikeita kummeja". ON toki mahdollista että vanhemmat haluavat "kummin" lapselle, ettei tälle tule myöhemmällä iällä orpo olo, kun muilla on kummeja, eikä hänellä ole.


      • DYIL

        FUIÖF


    • Jarmo Kokkonen

      Kummin tulee olla kirkon jäsen. Tämä on ikään kuin "minimi", mitä kummilta vaaditaan. Kyseessä on varsin looginen asia, kysytäänhän kastekaavassa suoraan: "Vanhemmat ja kummit, tahdotteko yhdessä seurakunnan kanssa huolehtia siitä, että NN saa kristillisen kasvatuksen?
      Vastaus: Tahdon"

      Kummien tehtävänä on olla kasteen todistajana, tukea yhdessä seurakunnan kanssa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja rukoilla kummilapsen puolesta. Kummilla voi olla kastetoimituksessa tiettyjä tehtäviä, kuten Raamatun tai rukousten lukemista.

      Nykyään kummeja voidaan hyvin perusteluin lisätä myöhemmin. Perusteluja ovat esim. kummin kuoleminen tai kirkosta eroaminen. Tämä kuvaa sitä vakavuutta, jolla kummin tehtävään tulee suhtautua. Silloin tällöin kuulee ihmisten kommentteja tyyliin "olin sylikummina, vaikka en kuulu kirkkoon". Jos näin on tapahtunut, pappi on tehnyt virkavirheen tai vähintäänkin katsonut asiaa väärällä tavalla läpi sormien. On hienoa, jos lapsella on erilaisia aikuisia ystäviä ja hänellä voi olla myös erilaisia kristillisiä kasvattajia, mutta kummeina hänellä voi olla vain kirkon jäseniä.

      • jussipussi

        Nytpäs on saatu tälle palstalle Jarmo Kokkonen niminen ahdasmielinen asiantuntija hihhuli, joka on ottanut itselleen tuomitsijan roolin.

        Mielestäni kummin tärkein tehtävä on olla läsnä kummilapsen elämässä, olla hyvä ystävä läpi lapsen elämän. Silloin ei ole mitään merkitystä, kuuluuko kummi kirkkoon vai ei.

        Pitäisikö kummin siis kadota lapsen elämästä, jos sattuu eroamaan kirkosta? Ei tietenkään.


      • kahden kummi
        jussipussi kirjoitti:

        Nytpäs on saatu tälle palstalle Jarmo Kokkonen niminen ahdasmielinen asiantuntija hihhuli, joka on ottanut itselleen tuomitsijan roolin.

        Mielestäni kummin tärkein tehtävä on olla läsnä kummilapsen elämässä, olla hyvä ystävä läpi lapsen elämän. Silloin ei ole mitään merkitystä, kuuluuko kummi kirkkoon vai ei.

        Pitäisikö kummin siis kadota lapsen elämästä, jos sattuu eroamaan kirkosta? Ei tietenkään.

        Kylläpä on suhtautuminen... Kokkonen ei mielestäni millään tavalla tuominnut ketään, vaan kertoi sen, mitä luterilainen kirkko kummeilta edellyttää. Jos luterilaiseen kirkkoon kastetaan, silloin toki toimitaan luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan.

        Jos ne eivät miellytä ja lapselle ei tahdota antaa kristillistä kasvatusta, niin lapsen voi toki jättää kastamatta ja nimittää hänelle "kummeiksi" ketä tahansa - mutta silloin ei puhuta enää kasteesta ja kummeista kirkon tarkoittamassa merkityksessä, vaan jostakin muusta.


      • >> Kummin tulee olla kirkon jäsen


      • vapaa....

        minä en ainakaan osallistuisi rituaaliin, jossa ei kunnioiteta vauvan uskonnonvapautta, vaan pakkoliitetään vauva hänen tietämättään ev lut lahkon jäseneksi


      • kahden kummi kirjoitti:

        Kylläpä on suhtautuminen... Kokkonen ei mielestäni millään tavalla tuominnut ketään, vaan kertoi sen, mitä luterilainen kirkko kummeilta edellyttää. Jos luterilaiseen kirkkoon kastetaan, silloin toki toimitaan luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan.

        Jos ne eivät miellytä ja lapselle ei tahdota antaa kristillistä kasvatusta, niin lapsen voi toki jättää kastamatta ja nimittää hänelle "kummeiksi" ketä tahansa - mutta silloin ei puhuta enää kasteesta ja kummeista kirkon tarkoittamassa merkityksessä, vaan jostakin muusta.

        Kummi on henkilö, jonka lapsen vanhemmat haluavat jollain tavalla siirtävän omia arvojaan lapselle. Minä olen kahden lapsen kummivanhempi vaimoni kanssa. Kumpikaan emme kuulu kirkkoon. Kummius näihin lapsiin on lähentänyt meidän perheitämme ja otamme tosissamme kummin roolimme. Meidät siis on valittu siksi, että lapsen vanhemmat pitävät meitä ja meidän elämänarvojamme hyvinä ja tavoiteltavina.

        Olimme läsnä kirkossa, mutta emme luonnollisestikaan sylikummiksi "kelvanneet". Sylikumminsa kanssa nämä lapset eivät ole juurikaan tekemisissä. Meidän luonamme kumpikin viettää aikaa ilman vanhempiaan ja yhdessä perheinä. Kummius on meille kunniatehtävä.

        Se, että evlutkukirkko on ominut itselleen tämänkin termin, jonka historia Suomensukuisten kansojen keskuudessa on paljon kristinuskoa vanhempi, on törkeää.

        Kokkosen ja "kahden kummi"n vihantäyteinen ja ylimielinen viesti huokuu juuri sitä suvaitsemattomuutta ja besserwisserismiä, jonka vuoksi kirkko menettää jäseniään.


    • RedLion

      Onko siis niin, että jos on "vihitty" lapsen kummiksi kastetoimituksessa kummin ollessa vielä kirkon jäsen. Jos kummi esim. 10 vuoden kuluttua eroaa kirkosta, mitä tapahtuu kummiudelle siinä vaiheessa? Mitätöityykö se silloin? Tätä erityisesti mietin kysyessäni "pysyvästä kummiudesta".

      • Jori Mäntysalo

        Virallisen evlut teologian mukaan kummius on pysyvä suhde, jota ei voi katkaista.

        Mutta kummiudellahan ei ole mitään laillista sitovuutta maallisen vallan edessä. Ei kummilla ole velvollisuutta antaa kummilahjoja tai laillista oikeutta osallistua rippijuhlaan tms. Vrt. vihkiminen, joka teologisen seremonian lisäksi muuttaa perintösuhteita, lasten oletusarvoista isyyttä ym.

        Todellisuudessa kummius on olemassa ihmisten mielessä. Tarkemmin ks.
        http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html


      • Jarmo Kokkonen

        Kummius ei tosiaan ole "vihkimys", vaan enemmänkin yksilön oma lupaus. Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen. Tämä kasvatus on ystävyyttä ja rinnalla kulkemista ja elämän jakamista yhtä hyvin kuin esirukousta ja yhteyttä seurakuntaan. Rinnastan kummiuden lupauksen (kristillisen) avioliiton lupaukseen, sillä erotuksella, että kummiuteen ei liity juridista ulottuvuutta. Molemmat on tarkoittu kestämään. Kaikki liitot eivät kestä ja kummiuskin voi menettää merkitystään. Voidaan kyllä ajatella, että kummius "itsessään" on "pysyvää", mikä näkyy siinä, että kummiutta ei voida keneltäkään "ottaa pois" vaikkapa siksi, että yhteyttä kummilapseen ei pidetä. Mutta kirkosta eroaminen nähdän kirkossa kuitenkin niin selkäesti etäisyyden ottamisena kummiuden tehtävään ja lupaukseen, että on mahdollista alle 18-vuotiaalle lisätä myöhemmin kummi tai kaksi kummia, jotka haluavat sitoutua kirkon jäsenyyteen. Tässä kysymyksessä ei liene enempää "lakipykäliä", aika paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan. Hyvä että asiaa pohdit.


      • Kimmo Koo
        Jarmo Kokkonen kirjoitti:

        Kummius ei tosiaan ole "vihkimys", vaan enemmänkin yksilön oma lupaus. Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen. Tämä kasvatus on ystävyyttä ja rinnalla kulkemista ja elämän jakamista yhtä hyvin kuin esirukousta ja yhteyttä seurakuntaan. Rinnastan kummiuden lupauksen (kristillisen) avioliiton lupaukseen, sillä erotuksella, että kummiuteen ei liity juridista ulottuvuutta. Molemmat on tarkoittu kestämään. Kaikki liitot eivät kestä ja kummiuskin voi menettää merkitystään. Voidaan kyllä ajatella, että kummius "itsessään" on "pysyvää", mikä näkyy siinä, että kummiutta ei voida keneltäkään "ottaa pois" vaikkapa siksi, että yhteyttä kummilapseen ei pidetä. Mutta kirkosta eroaminen nähdän kirkossa kuitenkin niin selkäesti etäisyyden ottamisena kummiuden tehtävään ja lupaukseen, että on mahdollista alle 18-vuotiaalle lisätä myöhemmin kummi tai kaksi kummia, jotka haluavat sitoutua kirkon jäsenyyteen. Tässä kysymyksessä ei liene enempää "lakipykäliä", aika paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan. Hyvä että asiaa pohdit.

        Yleensä pyydetään kummiksi joku läheinen ystävä tai sukulainen. Kummin valinnassa ei juurikaan ajatella tulevien kummien kristillistä vakaumusta. Ihmiset eivät miellä enää kummiutta uskonnollisena velvollisuuteena vaan pikemmin kunnianosoituksena tai velvollisuutena.

        Vaimo kuuluu kirkkoon. Periaatteen - tytöt kastetaan, mutta pojista tehdään pakanoita - mukaan toinen lapsi on kastettu ja toinen ei. Käytännössä kumpikin on saannut yhtä hyvän kristillisen kasvatuksen. Pyysimme tytölle kummiksi syvästi uskonnollisen ystävämme, joka viikon miettimisen jälkeen kieltäytyi, sillä hän ei ollut omasta mielestään kypsä sellaiseen vastuuseen. Mielestäni tällainen suhtautuminen kristilliseen kummiuteen on ainoa oikea.


      • maethordur
        Jarmo Kokkonen kirjoitti:

        Kummius ei tosiaan ole "vihkimys", vaan enemmänkin yksilön oma lupaus. Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen. Tämä kasvatus on ystävyyttä ja rinnalla kulkemista ja elämän jakamista yhtä hyvin kuin esirukousta ja yhteyttä seurakuntaan. Rinnastan kummiuden lupauksen (kristillisen) avioliiton lupaukseen, sillä erotuksella, että kummiuteen ei liity juridista ulottuvuutta. Molemmat on tarkoittu kestämään. Kaikki liitot eivät kestä ja kummiuskin voi menettää merkitystään. Voidaan kyllä ajatella, että kummius "itsessään" on "pysyvää", mikä näkyy siinä, että kummiutta ei voida keneltäkään "ottaa pois" vaikkapa siksi, että yhteyttä kummilapseen ei pidetä. Mutta kirkosta eroaminen nähdän kirkossa kuitenkin niin selkäesti etäisyyden ottamisena kummiuden tehtävään ja lupaukseen, että on mahdollista alle 18-vuotiaalle lisätä myöhemmin kummi tai kaksi kummia, jotka haluavat sitoutua kirkon jäsenyyteen. Tässä kysymyksessä ei liene enempää "lakipykäliä", aika paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan. Hyvä että asiaa pohdit.

        Voitaneen kuitenkin olettaa, että suurin osa rippikoulun käyneistä ei ole lukenut Raamattua kokonaisuudessaan, eikä ole siten, eikä toisaalta myöskään varhaisessa kehitysvaiheessa olevan ihmiskäsityksen ja maailmankuvan vuoksi, riittävän ymmärtävä ja ajatteleva käsittämään sitä, mihin on sitoutunut itse tai mihin on kummilupauksessaan sitoutunut; viittaan siis juurikin kristinuskon oppeihin. Toki ymmärrän ajatuksenne asian tiimoilta, mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ainakaan kaikissa tapauksissa ei voida sanoa kirkosta eroavan ottavan etäisyyttä kristinuskon oppeihin, vaan lähinnä niihin pinnallisiin oppeihin, joita ilman syvällisempää merkitystä ja selitystä tarjotaan ikään kuin lopullisena totuutena, vailla äärimmäistä vapautta oman henkilökohtaisen uskonsa mieltämiseen. Kirkon opit ovat kuitenkin varsin monin tavoin ymmärrettävät ja kunkin sitä opettavan yksilön itsensä jo monasti omiin elämänkokemuksiinsa ja luonteeseensa mieltämät ja suodattamat.

        Omasta mielestäni kristillisesti ajatteleva, uskova kummi, vaikkakin kirkosta eronnut sellainen, voi olla jopa joissakin tapauksissa parempi kristillisen uskon kasvattaja kuin ajattelematon, kirkon pinnalliset sanomat kuunnellut, kirkkoon kuuluva kummi. Ajattelemattomuus on kuitenkin omanlaisensa uskonnollinen heikkous. Näinä lopun aikoina edes kirkko ei ole turvassa turmion iljetykseltä. Siksi jokaista tulisi rohkaista henkilökohtaiseen ja pohdiskelevaan uskoon; henkilökohtaiseen yhteyteen luojansa kanssa, jotta voisi olla aina varma siitä, että pysyy oikealla johdatuksen tiellä, eikä harhaudu väärien opettajien poluille.

        Paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan, sanoitte. Tämän voi ymmärtää useammalla tavalla, enkä ole varma siitä, mitä tuossa yhteydessä tarkoititte, mutta sanottakoon, että kirkosta eroava kummilupauksen tehnyt henkilö ei mielestäni kaikissa tapauksissa automaattisesti etäänny kirkosta, vaan saattaa päin vastoin jopa joissakin tapauksissa päästä syvemmälle alkuperäisen, ihmisten vuosisatojen ajan kääntämän ja kuhunkin aikakauteen muokkaaman sanoman taakse. Uskoon, jossa jokainen omalla henkilökohtaisella toiminnallaan pyrkii viemään eteenpäin Jumalan sanaa hyvyydestä, ajattelevaisuudesta, ihmiskunnan turmiollisen toiminnan vastustamisesta pelkäämättä ja itsensä uhraten. Uskoon, joka ei näy ensikatsomalla, vaan uskoon joka löytyy syvemmältä pinnan alta.

        Minua surettaa se, että on paljon ajattelevia, Jumalaan uskovia ja hänen työtään tekeviä ihmisiä, jotka nykykirkon pinnallisuus ja trendihakuisuus puristavat ulos kirkosta vieden perustukset, joihin nämä ihmiset ovat uskoneet. Kirkko ei kanna hartioillaan heidän taakkaansa; heidän kysymyksiään elämästä ja kuolemasta.


      • hervannan heikki
        Jarmo Kokkonen kirjoitti:

        Kummius ei tosiaan ole "vihkimys", vaan enemmänkin yksilön oma lupaus. Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen. Tämä kasvatus on ystävyyttä ja rinnalla kulkemista ja elämän jakamista yhtä hyvin kuin esirukousta ja yhteyttä seurakuntaan. Rinnastan kummiuden lupauksen (kristillisen) avioliiton lupaukseen, sillä erotuksella, että kummiuteen ei liity juridista ulottuvuutta. Molemmat on tarkoittu kestämään. Kaikki liitot eivät kestä ja kummiuskin voi menettää merkitystään. Voidaan kyllä ajatella, että kummius "itsessään" on "pysyvää", mikä näkyy siinä, että kummiutta ei voida keneltäkään "ottaa pois" vaikkapa siksi, että yhteyttä kummilapseen ei pidetä. Mutta kirkosta eroaminen nähdän kirkossa kuitenkin niin selkäesti etäisyyden ottamisena kummiuden tehtävään ja lupaukseen, että on mahdollista alle 18-vuotiaalle lisätä myöhemmin kummi tai kaksi kummia, jotka haluavat sitoutua kirkon jäsenyyteen. Tässä kysymyksessä ei liene enempää "lakipykäliä", aika paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan. Hyvä että asiaa pohdit.

        sana kummi on vanha suomalais-ugrilainen sukulaisuussana, jonka rinnakkaismuotoja esiintyy mm.virossa 'kummitus' = anoppi, kominkielessä 'kom'=mies, sulhanen.
        kummius varsinaisena meidäntuntemanamme instituutiona on peräisin germaaneilta joilla oli tapana hankkia suojelija paikallisista mahtimiehistä (sana god, gott tarkoitti paikallista päällikköä).
        Kun sitten germaaneista tuli kristittyjä, he levittivät myös omaa kulttuuriaan kristinuson ohella.


      • uskonnollinen nainen
        Jarmo Kokkonen kirjoitti:

        Kummius ei tosiaan ole "vihkimys", vaan enemmänkin yksilön oma lupaus. Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen. Tämä kasvatus on ystävyyttä ja rinnalla kulkemista ja elämän jakamista yhtä hyvin kuin esirukousta ja yhteyttä seurakuntaan. Rinnastan kummiuden lupauksen (kristillisen) avioliiton lupaukseen, sillä erotuksella, että kummiuteen ei liity juridista ulottuvuutta. Molemmat on tarkoittu kestämään. Kaikki liitot eivät kestä ja kummiuskin voi menettää merkitystään. Voidaan kyllä ajatella, että kummius "itsessään" on "pysyvää", mikä näkyy siinä, että kummiutta ei voida keneltäkään "ottaa pois" vaikkapa siksi, että yhteyttä kummilapseen ei pidetä. Mutta kirkosta eroaminen nähdän kirkossa kuitenkin niin selkäesti etäisyyden ottamisena kummiuden tehtävään ja lupaukseen, että on mahdollista alle 18-vuotiaalle lisätä myöhemmin kummi tai kaksi kummia, jotka haluavat sitoutua kirkon jäsenyyteen. Tässä kysymyksessä ei liene enempää "lakipykäliä", aika paljon jää ihmisen oman harkinnan ja moraalin varaan. Hyvä että asiaa pohdit.

        "Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen."

        Entä jos eroaa kirkosta, mutta ei kristillisestä uskosta? Entä jos eroaa kirkosta siksi, että se ei enää omasta mielestä tunnusta ja kunnioita kristillistä uskoa ja Raamattua vaan myötäilee joka suuntaan? Eikö muka uskova ihminen voi osallistua lapsen kristillisen kasvatukseen jos on kristitty mutta ei kuulu enää kirkkoon? Minusta kirkon kristillisyys alkaa olla lähes sanahelinää kun enää ei korosteta uskon merkitystä vaan melkein kaikki synnit on hyväksytty ja sanotaan jopa ettei uskomisella ole väliä. Eikös joku pappikin oikein sanonut että ei Jumalaankaan tartte uskoa! Mitäs kristillisyyttä sellainen on ja miksi muka ei voisi olla hyvä kummi senkin jälkeen jos eroaa uskosta luopuvasta kirkosta??


      • ällistynyt
        uskonnollinen nainen kirjoitti:

        "Jos kummi eroaa kirkosta, hän ottaa etäisyyttä siihen, mihin on lupautunut eli (luterilaiseen) kristilliseen kasvatukseen."

        Entä jos eroaa kirkosta, mutta ei kristillisestä uskosta? Entä jos eroaa kirkosta siksi, että se ei enää omasta mielestä tunnusta ja kunnioita kristillistä uskoa ja Raamattua vaan myötäilee joka suuntaan? Eikö muka uskova ihminen voi osallistua lapsen kristillisen kasvatukseen jos on kristitty mutta ei kuulu enää kirkkoon? Minusta kirkon kristillisyys alkaa olla lähes sanahelinää kun enää ei korosteta uskon merkitystä vaan melkein kaikki synnit on hyväksytty ja sanotaan jopa ettei uskomisella ole väliä. Eikös joku pappikin oikein sanonut että ei Jumalaankaan tartte uskoa! Mitäs kristillisyyttä sellainen on ja miksi muka ei voisi olla hyvä kummi senkin jälkeen jos eroaa uskosta luopuvasta kirkosta??

        mutta toivottavasti osaat opettaa kummilapsesi vihaamaan homoja, koska se on ainoa oppi, minkä uskovat ovat raamatustaan omaksuneet


    • kahden kummi

      Luterilaiseen kirkkoon kastettavalla lapsella on oltava vähintään kaksi kummia, jotka ovat luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä. Lisäksi lapsella voi olla muita kummeja tietyisät erikseen nimetyistä kirkkokunnista.

      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

      Kummin nimeä ei poisteta kirkon kirjoista, jos kummi myöhemmin eroaa kirkosta. Se, säilyykö kummisuhde todellisuudessa, on sitten kummin ja kummilapsen ja hänen vanhempiensa välinen asia, kuten kummisuhteen toimiminen muutenkin.

      Se, että nykyään monet eivät välitä näistä säännöistä ja katsovat, että he voivat valita lapselleen kirkkoon kuulumattomia kummeja, on osoitus siitä, että kirkon opetusta ei enää tunneta ja/tai siitä ei välitetä. Ihmetyttää tässä yhteydessä, miksi lapset halutaan liittää kirkkoon, jos kuitenkaan lapselle ei tahdota antaa kristillistä kasvatusta.

      Missään ei sanota, kuka saa kasteessa lasta pitää sylissään. Se voi olla joku kummeista tai jompikumpi vanhemmista tai joku muu. Niinpä periaatteessa on mahdollista, että joku vanhempien kummiksi nimittämä pitää lasta sylissään, vaikka häntä ei kirkon kirjoihin kummiksi merkittäisikään. Kukaanhan ei voi estää vanhempia kutsumasta kummiksi sellaistakin henkilöä, joka ei sitä kirkon kirjoissa ole... Sinänsä olisi kyllä mielestäni hyvä, jos näille ei-kirkollisille "kummeille" löydettäisi oma nimitys - aivan kuten ei-kirkollisesti vietetään nimiäisiä, eikä kastetta.

      Totta on toki, että kummilla ei ole mitään juridista merkitystä. Hengellisissä asioissa ei juridiikka olekaan keskeinen.

    • kummiiiiiiiii

      Itse olen kummi ja vielä toistaiseksi ev-lut. kirkon jäsen. Harkitsen kuitenkin eroa kirkosta, sillä Suomen ev.lut. kirkko ajautuu _omasta mielestäni_ koko ajan kauemmas Raamatusta, mikä on surullista. Uskoani en ole hylkäämässä, päinvastoin. Olen hyvää vauhtia rakentamassa yhä läheisempää suhdetta elävään Jumalaan.

      Saavatko kummilapseni vanhemmat tiedon, että olen eronnut kirkosta? Aion olla läsnä lapsen elämässä jatkossakin ja rukoilla hänen puolestaan. Toisaalta eihän kastetilaisuudessa kysytty, haluanko pysyä ev-lut. kirkon jäsenenä.

      • >> Saavatko kummilapseni vanhemmat tiedon, että olen eronnut kirkosta?


      • täysjärkinen

        onneksi minun lapsillani ei ole tuollaisia taikauskoisia kummeja


      • kummiiiii
        täysjärkinen kirjoitti:

        onneksi minun lapsillani ei ole tuollaisia taikauskoisia kummeja

        Sulla ei sitten ollut tuon tähdellisempää sanottavaa?

        Se on muuten kumma, miten niin suvaitsevaisina ja avomielisinä itseään pitävät ihmiset kestävät mitä tahansa muuta, mutta eivät kristittyjä tai kristinuskoa. Minulla on kavereita, jotka haukkuvat uskovia, minkä kerkeävät, mutta uskovat silti itse sielunvaellukseen, korteilla ennustamiseen, aaveisiin ja muuhun sellaiseen.

        Kannattaisi sinunkin, arvoisa täysjärkinen, ottaa selvää, mikä on kummin tehtävä oikeasti :) Iloa iltaasi!


      • täysjärkinen
        kummiiiii kirjoitti:

        Sulla ei sitten ollut tuon tähdellisempää sanottavaa?

        Se on muuten kumma, miten niin suvaitsevaisina ja avomielisinä itseään pitävät ihmiset kestävät mitä tahansa muuta, mutta eivät kristittyjä tai kristinuskoa. Minulla on kavereita, jotka haukkuvat uskovia, minkä kerkeävät, mutta uskovat silti itse sielunvaellukseen, korteilla ennustamiseen, aaveisiin ja muuhun sellaiseen.

        Kannattaisi sinunkin, arvoisa täysjärkinen, ottaa selvää, mikä on kummin tehtävä oikeasti :) Iloa iltaasi!

        lutkulahkon viralliselta sivulta

        "Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa."

        tuo tarkoittaa lapsen kasvattamista alistetuksi nössöksi, ei itse ajattelevaksi, herkkäuskoiseksi ja kiltiksi kirkollisveron maksajaksi


      • Kimmo Koo

        Usein rippijuhlissa lapsen kummi nostetaan jollain tavalla esille. Tietenkään kukaan ei edellytä kummilta virkatodistusta, mutta miksi osallistuisi kirkon juhliin, jos ei kannata sen arvomaailmaa?

        Kummin tehtävänä on huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta. Vaikka eroisit kirkosta, voit toki hoitaa kummin velvollisuudet.


      • Kimmo Koo
        täysjärkinen kirjoitti:

        lutkulahkon viralliselta sivulta

        "Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa."

        tuo tarkoittaa lapsen kasvattamista alistetuksi nössöksi, ei itse ajattelevaksi, herkkäuskoiseksi ja kiltiksi kirkollisveron maksajaksi

        Kummin tehtävä on huolehtia kristillisestä kasvatuksesta. Masentavaa huomata, että tämänkin keskustelun ainoa humanisti on pappi ja uskovainen kirkosta eroaja.


      • eroa valtiokirkosta
        Kimmo Koo kirjoitti:

        Kummin tehtävä on huolehtia kristillisestä kasvatuksesta. Masentavaa huomata, että tämänkin keskustelun ainoa humanisti on pappi ja uskovainen kirkosta eroaja.

        On minuakin pyydetty kummiksi, vaikka en ole kristitty


    • eroa valtiokirkosta

      Evl.kirkon sivuilta:
      "Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

      • ent. kummi

        Nykyisin kummit ovat vain lahja-automaatteja.
        Minun kummintehtäväni onnistui täydellisesti, kun ensin itse erosin kirkosta ja kaikki viisi kummilastani ovat jo eronneet kirkosta .... opetus mennyt perille.


      • Kimmo Koo
        ent. kummi kirjoitti:

        Nykyisin kummit ovat vain lahja-automaatteja.
        Minun kummintehtäväni onnistui täydellisesti, kun ensin itse erosin kirkosta ja kaikki viisi kummilastani ovat jo eronneet kirkosta .... opetus mennyt perille.

        "Minun kummintehtäväni onnistui täydellisesti, kun ensin itse erosin kirkosta ja kaikki viisi kummilastani ovat jo eronneet kirkosta .... opetus mennyt perille."

        Kuinka moni oikeasti raportoi kummeilleen kirkosta eroamisesta? Aamuyölläkin voisi sepitellä parempia satuja :-)


      • ent. kummi
        Kimmo Koo kirjoitti:

        "Minun kummintehtäväni onnistui täydellisesti, kun ensin itse erosin kirkosta ja kaikki viisi kummilastani ovat jo eronneet kirkosta .... opetus mennyt perille."

        Kuinka moni oikeasti raportoi kummeilleen kirkosta eroamisesta? Aamuyölläkin voisi sepitellä parempia satuja :-)

        Miksi uskovat häpeävät uskoaan?
        Minä raportoin kaikille, joiden kanssa keskustelen, että olen eronnut kirkosta. Minulla on esittää perusteluja, miksi olen niin tehnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe