Yhdessä pelissä oli mahdollista vaihtaa (vanhat, 40-60-luvun takavetoiset jenkit kyseessä siis) kardaanista joku osa (englanniksi differential), että saisi kardaaniakselin ja vetoakselin välistä välityssuhdetta muutettua. Tulipahan vaan mieleen että mitenköhän moinen onnistuisi jossain ehkä 80-luvun lopun, 90-luvun alun japsissa jos ottaisi projektiautoksi.
Kardaanin vaihto (tms.)
12
621
Vastaukset
- sitroen.
onnistuakin, jos osia ja ammattitaitoa löytyy. Kun kysyt, niin viimeksimainittua ei siis löydy. Tarvii olla kunnon ohjeet, mittakellot, sovitevärit jne.
differential tarkoittaa perää, eli tasauspyörastöä, eli perävälitystä. Sen välityksen vaihtamalla, autolle saa lisää kiihtyvyyttä/huippunopeutta ja samalla menetetään toista.
- kysymys tämäkin
Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?
- kisakoneissa erikseen
kysymys tämäkin kirjoitti:
Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?
vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.
Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm
Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!
Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.
Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota. - #########
kisakoneissa erikseen kirjoitti:
vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.
Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm
Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!
Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.
Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota.Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.
Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset. - yksinkertainen tapaus
######### kirjoitti:
Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.
Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset.sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.
Paraneepa v*tusti. - ########
yksinkertainen tapaus kirjoitti:
sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.
Paraneepa v*tusti.Lue ja yritä ymmärtää lukemasi !
- Arskakakkonen
Kaikista autoista voi perävälityksen vaihtaa poislukien rakettimoottorilla varustetut, 80-90 luvun japseissa ei liene kovin yleisesti käytetty rakettimoottoreita. Voi olla että kaikissa perävälityskaupoissa ei myydä perävälityksiä japseihin, ainakaan henkilöautoihin. Ennen savottaan ryhtymistä kannattaa hieman tutustua auton anatomiaan vaikkapa ryömimällä auton alle ja katsomalla kummassa päässä autossa on vetävät pyörät.
- Kyselen vain...
Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
Esimerkkiauto on takavetoinen.
Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella? - jaappanilainenhan se oli
Kyselen vain... kirjoitti:
Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
Esimerkkiauto on takavetoinen.
Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella?"perävälitys" on perua niiltä ajoilta kun autot olivat takavetoisia eli tasauspyörästö sijaitsi auton takana.
Etuvetoisissa tasauspyörästö on edessä mutta ihan sama kapistus se on ja välityksen muuttaminen on mahdollista jos vain saa jostain uudet osat.
1980-luvun lopussa ei ollut montakaan takavetoista japsia ainakaan henkilöautopuolella. Jotain edustusautokokoista jenkkilahnaa ja pari sporttiautoa.
Jos kyseessä on joku starlet joka lienee yleisin halpa rallisprint-auto niin osaa löytyy vaikka mihin käyttöön. Samoin saa osia Celicoihin ja mitä noita nyt olikaan tuossa vaiheessa.
- jonkun tuttavan
tuttavan tuttavan....
tai sun tuttava tuntee tuttavan joka harrastaa esim.rallia,jokkista,sprintti ajoja,kardaani kunkku kisoja takavetoisella autolla niin heiltä yleensä saa tietoa vaihteisto/perä välityksistä- sitroen.
jos kysyisit vaikka merkin lähimmän myyjän varaosatiskiltä? Ja sitten korjaamon puolelta kustannusarvion työstä; itse tehden vetopyöräpari ei monta sataa kilometriä kestä, kun se ei ole noin vain sinne vaihdettavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et voi olla loputtomasti hiljaa
Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto1432202Nainen mitä tekisit
Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa1721304Ajatus aamuun
Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen721157- 1681047
Rita syyttää muita "virheistään"
Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui70990- 95982
- 77967
- 47892
Niiiiin pihkassa
Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil39860Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia59753