Kardaanin vaihto (tms.)

Kyselen vain...

Yhdessä pelissä oli mahdollista vaihtaa (vanhat, 40-60-luvun takavetoiset jenkit kyseessä siis) kardaanista joku osa (englanniksi differential), että saisi kardaaniakselin ja vetoakselin välistä välityssuhdetta muutettua. Tulipahan vaan mieleen että mitenköhän moinen onnistuisi jossain ehkä 80-luvun lopun, 90-luvun alun japsissa jos ottaisi projektiautoksi.

12

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      onnistuakin, jos osia ja ammattitaitoa löytyy. Kun kysyt, niin viimeksimainittua ei siis löydy. Tarvii olla kunnon ohjeet, mittakellot, sovitevärit jne.

    • differential tarkoittaa perää, eli tasauspyörastöä, eli perävälitystä. Sen välityksen vaihtamalla, autolle saa lisää kiihtyvyyttä/huippunopeutta ja samalla menetetään toista.

      • kysymys tämäkin

        Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?


      • kisakoneissa erikseen
        kysymys tämäkin kirjoitti:

        Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?

        vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.

        Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm

        Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!

        Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.

        Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota.


      • #########
        kisakoneissa erikseen kirjoitti:

        vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.

        Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm

        Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!

        Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.

        Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota.

        Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.

        Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
        Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
        Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
        0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
        Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset.


      • yksinkertainen tapaus
        ######### kirjoitti:

        Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.

        Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
        Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
        Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
        0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
        Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset.

        sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.

        Paraneepa v*tusti.


      • ########
        yksinkertainen tapaus kirjoitti:

        sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.

        Paraneepa v*tusti.

        Lue ja yritä ymmärtää lukemasi !


    • Arskakakkonen

      Kaikista autoista voi perävälityksen vaihtaa poislukien rakettimoottorilla varustetut, 80-90 luvun japseissa ei liene kovin yleisesti käytetty rakettimoottoreita. Voi olla että kaikissa perävälityskaupoissa ei myydä perävälityksiä japseihin, ainakaan henkilöautoihin. Ennen savottaan ryhtymistä kannattaa hieman tutustua auton anatomiaan vaikkapa ryömimällä auton alle ja katsomalla kummassa päässä autossa on vetävät pyörät.

      • Kyselen vain...

        Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
        Esimerkkiauto on takavetoinen.
        Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella?


      • jaappanilainenhan se oli
        Kyselen vain... kirjoitti:

        Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
        Esimerkkiauto on takavetoinen.
        Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella?

        "perävälitys" on perua niiltä ajoilta kun autot olivat takavetoisia eli tasauspyörästö sijaitsi auton takana.

        Etuvetoisissa tasauspyörästö on edessä mutta ihan sama kapistus se on ja välityksen muuttaminen on mahdollista jos vain saa jostain uudet osat.

        1980-luvun lopussa ei ollut montakaan takavetoista japsia ainakaan henkilöautopuolella. Jotain edustusautokokoista jenkkilahnaa ja pari sporttiautoa.

        Jos kyseessä on joku starlet joka lienee yleisin halpa rallisprint-auto niin osaa löytyy vaikka mihin käyttöön. Samoin saa osia Celicoihin ja mitä noita nyt olikaan tuossa vaiheessa.


    • jonkun tuttavan

      tuttavan tuttavan....
      tai sun tuttava tuntee tuttavan joka harrastaa esim.rallia,jokkista,sprintti ajoja,kardaani kunkku kisoja takavetoisella autolla niin heiltä yleensä saa tietoa vaihteisto/perä välityksistä

      • sitroen.

        jos kysyisit vaikka merkin lähimmän myyjän varaosatiskiltä? Ja sitten korjaamon puolelta kustannusarvion työstä; itse tehden vetopyöräpari ei monta sataa kilometriä kestä, kun se ei ole noin vain sinne vaihdettavissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      31
      3018
    2. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      148
      2203
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1677
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1230
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1205
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      101
      1175
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      57
      1097
    8. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      76
      1073
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      1060
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      841
    Aihe