Kardaanin vaihto (tms.)

Kyselen vain...

Yhdessä pelissä oli mahdollista vaihtaa (vanhat, 40-60-luvun takavetoiset jenkit kyseessä siis) kardaanista joku osa (englanniksi differential), että saisi kardaaniakselin ja vetoakselin välistä välityssuhdetta muutettua. Tulipahan vaan mieleen että mitenköhän moinen onnistuisi jossain ehkä 80-luvun lopun, 90-luvun alun japsissa jos ottaisi projektiautoksi.

12

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      onnistuakin, jos osia ja ammattitaitoa löytyy. Kun kysyt, niin viimeksimainittua ei siis löydy. Tarvii olla kunnon ohjeet, mittakellot, sovitevärit jne.

    • differential tarkoittaa perää, eli tasauspyörastöä, eli perävälitystä. Sen välityksen vaihtamalla, autolle saa lisää kiihtyvyyttä/huippunopeutta ja samalla menetetään toista.

      • kysymys tämäkin

        Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?


      • kisakoneissa erikseen
        kysymys tämäkin kirjoitti:

        Kerro tyhmälle miten tasauspyörästön välitys-suhteen muuttaminen vaikuttaa suorituskykyyn, olettaen että pito molemmilla vetävillä pyörillä on yhtä suuri?

        vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.

        Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm

        Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!

        Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.

        Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota.


      • #########
        kisakoneissa erikseen kirjoitti:

        vakiomoottorissa tuon välityssuhteen pienentäminen ei kyllä välttämättä paranna suorituskykyä, korkeavireisessä kisakoneessa kylläkin.

        Viritetyissä koneissa kierroksia löytyy huomattavasti vakiota enemmän mutta tehoalue on toisaalta hyvin kapea ja löytyy jostain 4000-kierroksen paremmalta puolelta. Tiheäksi välitettyä laatikkoa tarvitaan tietenkin siihen että autolla voi ajaa koko tarvitun nopeusalueen sisällä niin että kierrokset ovat koko ajan kierrosalueella 5000-8000rpm

        Kun esim. ralleissa tarvitut maksiminopeudet voivat olla vain 160km/h ei normaalisti välitetyllä laatikolla voisi käyttää kuin kahta alinta vaihdetta!

        Hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun vakiomoottoriin laitetaan turhan tiheät välitykset on taannoinen toyota corolla johon muutama vuosi sitten sai saman perusmoottorin yhteyteen 5- ja 6-vaihteiset vaihdelaatikot. Suorituskyky oli heikompi (!) 6-vaihteisella koska siinä oli niin tiheät välitykset että 0-100km/h kiihdytyksessä piti vaihtaa kolmoselle mikä pudotti aikaa.

        Peruskone on säädetty tuottamaan tasaista tehoa laajalla kierroslukualueella matalista kierroksista lähtien eikä siinä ole juuri iloa liian tiheästä vaihteistosta. Kone ei ota kierroksia ja korkeilla kierroksilla hengitys alkaa ahdistaa ja teho pudota.

        Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.

        Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
        Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
        Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
        0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
        Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset.


      • yksinkertainen tapaus
        ######### kirjoitti:

        Mun tartti lukea toi sun sepustus oikein useaan kertaan, oli se niin uskomaton. Oletko koulussa ollessasi, ollut mukana yhdelläkään fysiikantunnilla? Ja vaikket olisi edes koulua käynyt, niin pitäisi edes joskus miettiä, mitä kirjoittaa.

        Alkuperäinen kysymys koski vetopyörästöä, ei vaihteistoa.
        Sillä ei ole eroa, onko kyse vakio-,vai kisamoottorista. Jos esim. varttimailin kiihdytykseen valitaan optimaalisin välitys, niin se on sellainen, jolla moottorin kierrokset ovat tehohuipussa maaliviivan kohdalla, suurimmalla vaihteella.
        Omalla autollani vaikutus oli n.0,7s, kun vaihdoin välityksen 3,08:sta 3,73:en.
        0-100km/h ajat eivät kerro juuri muuta kun vaihteiden sopivuudesta sille matkalle, varttimaili kertoo paljonko takapyörille tulee voimaa.
        Ja juuri takapyörille tulevan voiman ratkaisee vaihteiston ja vetopyörästön välitykset.

        sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.

        Paraneepa v*tusti.


      • ########
        yksinkertainen tapaus kirjoitti:

        sinun teoriasi mukaan auton 0-100km/h kiihtyvyys paranee sillä että "optimoidaan" perävälitys niin että 100km/h nopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon kierroksilla.

        Paraneepa v*tusti.

        Lue ja yritä ymmärtää lukemasi !


    • Arskakakkonen

      Kaikista autoista voi perävälityksen vaihtaa poislukien rakettimoottorilla varustetut, 80-90 luvun japseissa ei liene kovin yleisesti käytetty rakettimoottoreita. Voi olla että kaikissa perävälityskaupoissa ei myydä perävälityksiä japseihin, ainakaan henkilöautoihin. Ennen savottaan ryhtymistä kannattaa hieman tutustua auton anatomiaan vaikkapa ryömimällä auton alle ja katsomalla kummassa päässä autossa on vetävät pyörät.

      • Kyselen vain...

        Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
        Esimerkkiauto on takavetoinen.
        Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella?


      • jaappanilainenhan se oli
        Kyselen vain... kirjoitti:

        Tarkoitat siis että perävälitys voidaan vaihtaa kaikissa autoissa, joissa sellainen on.
        Esimerkkiauto on takavetoinen.
        Mutta mistä noita perävälityksiä sitten saa ostettua, varsinkin siihen tarkoitukseen että haluaa lisää nopeutta kiihtyvyyden kustannuksella?

        "perävälitys" on perua niiltä ajoilta kun autot olivat takavetoisia eli tasauspyörästö sijaitsi auton takana.

        Etuvetoisissa tasauspyörästö on edessä mutta ihan sama kapistus se on ja välityksen muuttaminen on mahdollista jos vain saa jostain uudet osat.

        1980-luvun lopussa ei ollut montakaan takavetoista japsia ainakaan henkilöautopuolella. Jotain edustusautokokoista jenkkilahnaa ja pari sporttiautoa.

        Jos kyseessä on joku starlet joka lienee yleisin halpa rallisprint-auto niin osaa löytyy vaikka mihin käyttöön. Samoin saa osia Celicoihin ja mitä noita nyt olikaan tuossa vaiheessa.


    • jonkun tuttavan

      tuttavan tuttavan....
      tai sun tuttava tuntee tuttavan joka harrastaa esim.rallia,jokkista,sprintti ajoja,kardaani kunkku kisoja takavetoisella autolla niin heiltä yleensä saa tietoa vaihteisto/perä välityksistä

      • sitroen.

        jos kysyisit vaikka merkin lähimmän myyjän varaosatiskiltä? Ja sitten korjaamon puolelta kustannusarvion työstä; itse tehden vetopyöräpari ei monta sataa kilometriä kestä, kun se ei ole noin vain sinne vaihdettavissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe