Ahdas esinahka

Löytyykö kohtalotovereita?

Hei,

5-vuotiaalla pojallamme on ahdas esinahka.
Pippeli alkaa ajoittain punoittamaan, yleensä menee ohi muutamassa päivässä kun suihkutellaan monta kertaa päivässä (yleensä riittää pari päivää).

Viimeksi puoli vuotta sitten jouduttiin hakemaan lääkekuuri, kun tulehtui kunnolla.
Nyt on taas punoitusta, pissatessa ei kirvele.

Neuvolasta aiheesta kysyttäessä, ei oikein saa kunnollista tietoa mm. siitä että onko se nyt "normaalia" vielä tässäkin n. 6-vuoden iässä, kun ei poika ole ikinä saanut vedettyä nahkaa pois peniksen päältä ja se sattuu aina kun on esim. räpläämällä saanut jöpötyksen päälle??

Itse en oikein tiedä mitenkä tähän asiaan suhtautuisi. Toisaalta kun ei noita tulehduksia ole ollut kovinkaan monia, vaikka meinaakin tulehtua välillä....menisikö vaivat ohi kuitenkin vanhetessaan, enpä tiedä?

Ollaan aina käytetty yksityisellä lääkärillä poikaamme tästä asiasta.
Siellä sanottiin viimeksi, että kyllä 5-vuotiaalla pitäisi jo nahka mennä edes sen verran taakse jotta näkisi vilauksen peniksen päästä, mutta näin ei ole koskaan tapahtunut.

Seuraavan kerran kun tulehtuu, niin lääkäri kirjoittaisi lähetteen esinahan leikkaukseen....mutta mutta, tuntuu että näissä asioissa on kaksi vaihtoehtoa.
Jotkut on sitä mieltä, että leikkauksia tehdään turhan hätiköidysti, kannattaisi odottaa murrosikään asti, että ei tarvitse välttämättä leikata, vaan voidaan hoitaa mm. jollain hormooni-rasvalla tai sitten asia on vaan mennyt siihen mennessä itsestään ohi.

Toiset taas sitä mieltä, että kannattaisi leikata, kun tulehdukset voi tehdä penikseen jotain kiinnikkeitä?! Mietin vaan, että voikohan tälläiset ns. alkavat tulehduksetkin tehdä hallaa pojan pippelille vai vasta vähän väliä tapahtuvat kunnolliset tulehdukset?

PS. Pikkuveljellä on myöskin sama vaiva *huoh* :-(

19

20912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poceei

      meillä ja ikää 9-v. turhaan ei leikellä ja meillä myös vaan odotellaan, että itsellään lutviutuu. Ei ole tulehduksia ollut niin eiköhän se siitä ja jos tulee murrosiässä ongelmia niin kai sitten joku jo asialle tekee jotakin. Lapsen puolesta tympeetä (uskoisin) jos murrosiässä ruvetaan operoimaan, mutta odotellaan jospa kaikki menisi luonnollisesti.

    • ...6-vuotiaalla...

      Niillä menee aina ohi pahimmat ärtymykset. Lääkäri kyllä kysyi, että haluammeko leillaukseen, mutta koska vaiva on sen verran harmiton, ettei lapsi siitä oikeastaan kärsi, sovittiin, että myöhemmin sitten, jos enempi alkaa vaivaamaan. Saas sitten nähdä miten käy. meillä on myös joka pojalla sama vaiva.

    • lastenpolilla

      Eli lastenlääkäri sanoi että jos ei kouluikään mennessä asia korjaannu ni sitte se suosittelis ympärileikkausta. Meijän poika on vasta vajaa 2-v. eikä ole ollu tulehuksi mutta ahdas esinahka kuitenkin. Me ootellaa pari vuotta ja katotaa sitte jos on vietävä leikattavaksi. En ole ympärileikkausten kannalla ellei siihen ole painava lääketieteellinen syy, olen vahvasti esim. uskonnosta ohtuvia ympärileikkauksia vastaa koska minusta siinä kajotaan miehelle niin tärkeään paikkaan ja koska leikkaukset tehdään niin nuorena niin lapsi ei itse voi sanoa mielipidettään. mutta teidän tapauksessa se voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.
      Toivottavasti löydätte avun pian.

    • alkuperäinen kirjoittaja

      Niin, sepäs se..jos tulee tilanne eteen, että pitäisi päättää leikataanko esinahka vai ei?!

      Kyllä me ajatellaan tuosta asiasta enemmän siten, että leikkaus vasta sitten jos siihen on todella aihetta.

      Hmm..olisi sekin todella kaameaa, jos nuo alkavat tulehduksetkin saavat aikaan huonoa jälkeä, luulisin kuitenkin että me voidaan vielä odotella tämän asian kanssa eli ainakin aluksi nyt siihen kouluikään asti.

      Mun miehellä on vasta aikuisiällä leikattu ahdas esinahka (25-vuotiaana).
      Sitä on oikeastaan turha miettiä minkä takia hänellä asia jäi niin myöhäiseksi vaikka asia tiedostettiin kouluiässäkin...olettivat vissiin ongelman hoituneen iän myötä.

      Sitä vaan ollaan miehen kanssa pohdiskeltu, ettei se seksuaalisuudelle eikä itsetunnolle tee kovin hyvää jälkeä, jos tuntee kipua. Mieheni ei mm. kyennyt sukupuolisuhteisiin koska kondomin laittaminen oli yhtä tuskaa, hänellä olikin yksi ainoa seksikokemus ennen minua...sekin humalassa, jottei niin välittäisi kivusta kondomia asettaessaan, mutta laukeamaan ei kuitenkaan kyennyt. Toki kykeni masturboimaan, muttei vetämään sitä esinahkaa taakse...aika vaikeata laittaa kondomi siten, ettei nahka menisi taakse tai että se sitten myöskin pysyisi menemättä taakse...kuulemma kamalan tuskallista.

      Noh, ehkäpä miehen vanhemmilla on sitten ollut jotain osuutta, kun ei mieheni vanhemmilleen huolistaan kertonut, en tiedä?!
      Ihmettelen mä silti itse, että miksei kuitenkaan itse ymmärtänyt kivun olevan "väärin"??..mutta loppu hyvin kaikki hyvin!

      Toivottavasti oma poikamme aikanaan rohkenee kertomaan, jos tarvitsee apua tuon asian selvittelyssä.
      Pyrkimyksenä on ainakin kertoa avoimesti sitten ajallaan, että saa kertoa halutessaan meille mahdollisesta ongelmastaan ja senkin että jos ei halua, niin sen että mitenkä toimia sitten jos jotain ongelmia ilmenee eli mennä vaan rohkeasti lääkärin juttusille.

      • tarja 2

        toistuvat tulehdukset,jost johtuen leikkaus tehtiin pojan ollessa eka luokalla.Pienenä siksi,että isona se olisi paljon nolompaa lapselle.Sanoi lääkäri...
        Meidän tapauksessa olikin niin paljon kiinnikkeitä etteivät ne olisi itsestään korjaantuneet...


    • Teemun isä

      Minun mielestäni tarja 2:n kommentit ovat oikein. Miksi te vanhemmat annatte kivun jatkua, koska sekä poika että itse kärsitte jatkuvasta vaivasta. Kyllä meitä suomalaisia ympärileikattuja näkee uimahallien suihkutiloissa silloin tällöin. Eikä pojat ennen 11-15 vuoden ikää viisveisaa minkänäköinen se pippeli on, mutta myöhemmällä iällä pojat eivät halua edes keskustella vanhempiensa kanssa asiasta, vaan kärsivät varmaan omat ongelmansa. Joten leikkaukseen kipinkapin.
      Minut on leikattu jo niin nuorena, etten itseasiassa tiedä milloin. Äitini kerran sanoi, että hän joutui muutaman kerran tutuille naisystävilleen selittämään pikkulapsensa ”pallopippeliä” vaipanvaihdon yhteydessä.
      Itse nyt jo aikuisena isänä voin todeta, ettei se paljas terska niin paha asia ollut kuin aikanani kuvittelin

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Meidän pojalla ei ole jatkuvasti kivuliaita tulehduksia...hänellä ainoastaan punoittaa se esinahan pää, ei ole turvotusta/kuumotusta taikka kipua virtsatessa. Paitsi todella harvoin.

        Nuorimmaisella (1v11kk) tasan kerran tulehtui tosissaan pippeli, vuoti jotain märkäistä eritettä, punoitti, turposi kauhean isoksi ja kaikki hipasukin sattui...esikoisellamme ei ole kuitenkaan koskaan ollut läheskään yhtään pahaa tulehdusta siis sillon kun on vaatinut lääkäriin menon.

        Esikoinen valittaa kipua vaan ja ainoastaan silloin kun pippeliä pestäessä olemme kehoittaneet vetämään esinahkaa mahdollisimman paljon taakse, tällöinkin korostamme aina ettei väkisin saa alkaa runttaamaan, sen verran kuin tuntee pystyvänsä.
        Tai sitten räplätessään itseään.

        Ja, kyllä varmaan monien meidän äitiemme mielipiteeseen vaikuttaa lastenlääkäreiden kommentit....hassua vaan, että toinen sanoo toista ja toinen toista??

        Kaiken kaikkiaan, mä en yhtään epäröisi jos esikoisella olisi kivuliaita tulehduksia...helpompaa olisi myös jos lääkäritkin olisi asiasta yhtä mieltä.

        Luepa sairaslapsi.com kohdasta esinahan ahtaus, meidän kohdallamme ei siis ole ilmeisesti ollut koskaan tulehdusta, paitsi pari kolme kertaa elämänsä aikana.

        Miksi kipittäisimme leikkaukseen, kun useammin toistuva päivittäinen suihkuttelu on tepsinyt ns. alkavaan tulehdukseen?, sehän tulehtuisi kunnolla jos emme toimisi ajoissa...eikä noita alkaviakaan meinaa tulla tyyliin kerran viikossa, vaan 1-2kk välein, kenties harvemmin.


      • leikattu faija
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Meidän pojalla ei ole jatkuvasti kivuliaita tulehduksia...hänellä ainoastaan punoittaa se esinahan pää, ei ole turvotusta/kuumotusta taikka kipua virtsatessa. Paitsi todella harvoin.

        Nuorimmaisella (1v11kk) tasan kerran tulehtui tosissaan pippeli, vuoti jotain märkäistä eritettä, punoitti, turposi kauhean isoksi ja kaikki hipasukin sattui...esikoisellamme ei ole kuitenkaan koskaan ollut läheskään yhtään pahaa tulehdusta siis sillon kun on vaatinut lääkäriin menon.

        Esikoinen valittaa kipua vaan ja ainoastaan silloin kun pippeliä pestäessä olemme kehoittaneet vetämään esinahkaa mahdollisimman paljon taakse, tällöinkin korostamme aina ettei väkisin saa alkaa runttaamaan, sen verran kuin tuntee pystyvänsä.
        Tai sitten räplätessään itseään.

        Ja, kyllä varmaan monien meidän äitiemme mielipiteeseen vaikuttaa lastenlääkäreiden kommentit....hassua vaan, että toinen sanoo toista ja toinen toista??

        Kaiken kaikkiaan, mä en yhtään epäröisi jos esikoisella olisi kivuliaita tulehduksia...helpompaa olisi myös jos lääkäritkin olisi asiasta yhtä mieltä.

        Luepa sairaslapsi.com kohdasta esinahan ahtaus, meidän kohdallamme ei siis ole ilmeisesti ollut koskaan tulehdusta, paitsi pari kolme kertaa elämänsä aikana.

        Miksi kipittäisimme leikkaukseen, kun useammin toistuva päivittäinen suihkuttelu on tepsinyt ns. alkavaan tulehdukseen?, sehän tulehtuisi kunnolla jos emme toimisi ajoissa...eikä noita alkaviakaan meinaa tulla tyyliin kerran viikossa, vaan 1-2kk välein, kenties harvemmin.

        6-12 alkavaa pippelinpään tulehdusta vuodessa kuulostaa jo paljolta, eikö vaan?

        Jos tulehdukset eivät oikeasti vaivaa poikaa, niin itsekin jatkaisin kotihoitoa ja tilanteen tarkkailua. Toisaalta, jos ahtaasta esinahasta on harmia ja vaivaa lapselle, esinahan poistossa poistuvat samalla myös kaikki huolet.


      • Lapsi kivuttomaksi
        leikattu faija kirjoitti:

        6-12 alkavaa pippelinpään tulehdusta vuodessa kuulostaa jo paljolta, eikö vaan?

        Jos tulehdukset eivät oikeasti vaivaa poikaa, niin itsekin jatkaisin kotihoitoa ja tilanteen tarkkailua. Toisaalta, jos ahtaasta esinahasta on harmia ja vaivaa lapselle, esinahan poistossa poistuvat samalla myös kaikki huolet.

        Meidän 7-vuotias kävi kaksi vuotiaana tulehduskierteen takia "pippelileikkauksessa". Irroittelivat vaan kiinnikkeitä, ja nyt vehkeet toimii. Eikä tarvi kiristellä hampaita ja tapella silmätippojen, rasvojen ja antibioottien kanssa. Lekuri sanoi silloin, ett harvoin päädytään ympärileikkaukseen. Vaatikaa se lähete, helpottuu pojan elämä.


      • kannattaa?
        Lapsi kivuttomaksi kirjoitti:

        Meidän 7-vuotias kävi kaksi vuotiaana tulehduskierteen takia "pippelileikkauksessa". Irroittelivat vaan kiinnikkeitä, ja nyt vehkeet toimii. Eikä tarvi kiristellä hampaita ja tapella silmätippojen, rasvojen ja antibioottien kanssa. Lekuri sanoi silloin, ett harvoin päädytään ympärileikkaukseen. Vaatikaa se lähete, helpottuu pojan elämä.

        Minusta tuo neuvo on hyvä. Itse selvisin lapsena sillä, kun vanhemmat käskivät venyttelemään esinahkaa.

        Jos on kiinnikkeitä niin nehän osataan kuulema leikata tuhoamatta koko esinahkaa.

        Ympärileikkauksessa poistetaan samalla suuri osa siittimen herkimmistä tuntohermoista. Se on hyväksi ainoastaan niille, joilta yhdyntä loppuisi liian nopeasti. Ympärileikkauksen tuloksena voi myös olla keppikulli, joka ei tunne tarpeeksi ja yhdynöistä voi tulla loputonta hinkkausta.


      • leikattu faija
        kannattaa? kirjoitti:

        Minusta tuo neuvo on hyvä. Itse selvisin lapsena sillä, kun vanhemmat käskivät venyttelemään esinahkaa.

        Jos on kiinnikkeitä niin nehän osataan kuulema leikata tuhoamatta koko esinahkaa.

        Ympärileikkauksessa poistetaan samalla suuri osa siittimen herkimmistä tuntohermoista. Se on hyväksi ainoastaan niille, joilta yhdyntä loppuisi liian nopeasti. Ympärileikkauksen tuloksena voi myös olla keppikulli, joka ei tunne tarpeeksi ja yhdynöistä voi tulla loputonta hinkkausta.

        Venyttelyn seurauksenakin voi tulla repeämiä, siitä arpeutumia, ja arpeutumien takia kivulias erektio ja tunnoton elin.

        Ahdas esinahka on oikeasti fyysisesti (ja myös henkisesti!) haitallinen "tila", ja se saadaan hoidettua hyvin ympärileikkauksessa.

        Siittimen herkimmät tuntohermot ovat terskassa, eivät esinahassa. Esinahkahan juuri suojelee tätä kaikkein herkintä hermokimppua.


    • leikattu miäs

      Minut ympärileikattiin 13v. kun esinahkani repesi ollessani pienemmällä asialla vessassa. Verta tuli ja pelästyin todella paljon.

      Nyt ympärileikattuna voin vain suositella kyseistä operaatiota muillekkin =) myös niille joilla ei ole tarvetta siihen. En näe mitään syytä siihen miksi ympärileikkausta arastellaan?

      • myös:)

        meillä myös pojalla 6v leikattiin viime vuonna liian ahdas esinahka.tuli muutama tulehdus ja poikaa itseäänkin harmitti,kun pippeli usein kirveli ym..toimenpide on pieni ja varmasti myös pojallesi parempi jos se tehdään nuorempana.ehkä se voi siitä itselleenkin "parantua" en tiedä..


      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä, että ympärileikkauksesta on vain positiivisia kokemuksia. Minut ympärileikattiin ahtaan esinahan vuoksi 2 vuotta sitten. Nyt olen 16 muotias ja olen todella tyytyväinen leikattuun penikseeni. Pesu on todella helppoa ja muutenkin penis on miehekkään näköinen. Mielstäni ympärileikkaus olisi syytä tehdä kaikille miehille.


    • .............

      minulla on sama vaiva

    • Anonyymi

      Ollessani noin 12v alkoi nuppu avautuun vähän kerrallan, mutta hitaasti, peniksen ollessa erektiossa esinahka oli voimakkaasti pingottunut jonkin verran avautunut, ei ollut henkilöä jolta olisin voinut kysyä kuinka kauan menee aikaa jolloin esinahka on auennut terskan yli, venyttelin kyllä ahkerasti, mutta oli sellainen tunne et esinahka on ikäänkuin liimautunut terskaan kiinni. Aukeamista kyllä tapahtui minun mielestä kovin hitaasti, eräänä päivänä saunassa ollessa huomasin esinahka on aivan terskan ylittävässä kohtaa vinoittain auki toiselta reunalta vielä kiinni , silloin ajattelin voisiko nyt mennä terskan reunan yli kun voimakkaasti vetää, toimen pide ei sinällään ollut vaikea toteuttaa peniksen vomakkaasti seisoessa, en osaa sanoa miten pitkään siinä meni pelkäsin että jos jostain kohtaa repeää, samalla aloin kokea suorastaan huumaavan hyvän olon tunteen ja samalla tunne oli sellainen pitää vain voimakkaammin vetää esinahkaa taapäin, en osaa sanoa kuinka kauan tämä tunne oli päällä, yht äkkiä oli kuin olisin räjähtänyt peniksestä alkoi voimakkaasti jaksottain lentää vaalea neste saunan puoleen väliin asti tunne oli sanoin kuvaamattoman ihana. Samalla menin jonkinlaiseen pökkiin kokemus oli suorastaan järkyttävän voimakas jota en ole saanut toista kertaa kokea, siitä selvittyäni ymmärsin mitä tämä oli sain ensimmäisen tietoisen siemensyöksykokemuksen eli laukesin eka kerran ns. seksuaalisesti. En paljonkaan ollut tietoinen mitä siemensyöksy tarkoittaa kaikki tapahtui yllättävällä tavalla, mistä on jäänyt ihana muisto aikakirjaani. Olen tämän kirjoittanut jollekin toiselle palstalle joskus koska tapahtuman koen itse mielestäni kauniina ja .puhtaana ollessani alle kolmetoista. Kokemus herätti minussa voimakkaan seksuaalisen tunne maailma, viikko tämän kokemani jälkeen aloitin aktiivisen masturpoinnin millä tyydytin syntynyttä seksuaalisia tunteiden tarpeita.

      • Anonyymi

        Luin edellisen kertomuksen ja ajattelen jos voisi ja pääsis kokemaan jotain samanlaista olisi se aikamoinen onnenkantamoinen.


      • Anonyymi

        Pieni lisäys, kun kerroin yllättävästä hyvänolon tunteesta jonka koin venyttäessä esinahkaa auki, en ole muuta kertaa kokenut sellaista ,minun joka soluni oli tämän tunteen sisällä, siemensyöksyyn laukeeminen kruunas tämän kaiken, kun tuntui kuin olisin räjähtänyt.


    • Anonyymi

      Lapsena muistan, kun esinahan kärki tai aukko oli tulehunut ja äi neuvoi pesemään sitä huolella vasta alun toisella kymmenellä kiinnitin siihen huomioo, siinä vaiheessa en muista, että äiti olisi tehnyt mitään huomioo esinahkaani. Siitäkään en tiedä kuinka paljon äiti oli kiinnostunut siskojeni pimpeistä, niitä oli viisi minä ainoa poika. jossain vaiheessa alkoi esinahka kiinnostaan, esinahka alkoi vähitellen aukeemaan ja terskaa tuli näkyviin, en olisi voinut ajatellakkaan kysyä äidiltä tästä asiasta. Tämä jäi minun kontolle , kun eiollut mitään tulehduksia ei tarvinnut asiassa siinä mielessä apua. Siihen aikaan ei ollut koulu terkkaria mitä nyt on . Olen ymmärtänyt et nykyisin puperteetti ikään tulevien poikien esinahan koulu terkkari tarkastaa ja antaa neuvoa ja opastusta esinahan aukeamisesta kun näkee miten paljon esinahka on auenut. Minulla oli ahdas esinahka mikä vähitellen aukeni osittain sillä ,kun ahkerasti venyttelin sitä aukipäin, en tiedä paljonko siitä oli apua . Siinä vaiheessa kun esinahka meni terskan yli olin tilanteeseen tyytyväinen. Silloin kun penis voimakkaasti seiso esinahan reuna meni pitkälle terskan reunan taa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe