flektin toiminta

???

elikkäs miten flekti toimii..eli mikä saa sen liikkeelle..mistä johtuen se alkaa pyöriä..

15

20725

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaaja.,.,-

      Arvaaminen on aina sallittua joten tässä mutu-tietoa. Viisaammat paikatkoon.

      Flekti käynnistyy varmaan silloin kun jäähdytysveden lämpötila on riittävän korkea ,ei syylärin jäähdytys riitä.Esim mulla omassa autossa kuumana päivänä se pyörii, ei muutoin. Eli joku lämpötila-anturi lienee siellä jäähdytyskanavassa.

      • Erkko

        Kadunmiehet kutsuvat sitä termostaatiksi. Niitä voi olla kaksi toimisia: Toinen syyläri kiertoa varten ja toinen flektin ohjaukselle. Flekti on sähkömoottori, ja siihen vain ohjataan jännite, kun lämmöt ovat tarpeeksi korkeat. Näin etuvetoisissa ja kaikissa joissa on kone poikittain nokalla.

        Vanhassa bemarissani oli kone suorassa (takaveto) ja flekti pyöri viskokytkimellä, joka varmaankin oli vesipumpun perässä. Tuo viskokytkin ei toiminut pyörintä nopeuden mukaan, vaan lämpölaajenimisen tekniikalla. Kun vesipumpun lämpö nousee tarpeeksi korkealle laajenee akselin päässä oleva metalli, johon flekti on kiinnitetty. Kun metalli laajenee se kiristyy reikään ja alkaa pyörittämään voimalla flektin siipiä. Tuo pyörii siis mekaanisesti eikä sähköllä.

        Ja kuten edellinen kirjoitti, niin flekti ei juurikaan pyöri kylmällä tai matka-ajossa. Matkalla ajoviima tekee flektin tehtävän.


    • diplinssi

      Sähköt tulee akun navasta usein releen kautta jäähdytysjärjestelmän termostaatin luona olevaan termostaattikytkimeen ja sieltä flektin puhaltimen moottorille. Jos epäilet systeemin toimintaa, aja auto lämpimäksi, sammuta ja laita sitten virta päälle, mutta älä käynnistä. Avaa konepelti, mutta pysy erossa puhaltimesta. Pitäis alkaa kohta pyöriä, sillä moottorin metalliosiin jäänyt lämpö kuumentaa vielä jäähdytysvettä. Jos ei ala pyöriä, ota liitin irti termostaattikytkimestä ja yhdistä ne liittimen navat. Sitten virta päälle, niin pitäis nyt pyöriä. Jos nyt pyörii, mutta edellisellä menetelmällä ei, termostaattikytkin on kärvähtänyt, osta uusi ja kierrä paikalleen (astia alle, sillä irroitettaessa tulee vähän jäähdytysnestettä). Jos ei pyöri vieläkään, niin ota liitin irti puhallinmoottorista ja johda sinne johdolla akun navasta. Jos ei pyöri vieläkään, niin puhallinmoottori on rikki. Jos nyt pyörii, niin muualla vika.

      • qrqetgwrep

        vaikuttaako asiaan jos lämpötila-anturi ei toimi..


    • Wagner

      Jos puhutaan pelkästään sähkötoimisesta tuulettimesta, niin systeemiin kuuluu ohjaava rele, termostaattikytkin, sähkömoottori siipineen sekä tietysti sulake. Termostaattikytkin (anturi) joka yleensä sijaitsee jäähdyttimessä, kytkee tai katkaisee määrätyn lämpötilan ylittyessä tuuletinta ohjaavalta releeltä "maan" ja tuuletin lähtee pyörimään. Tuuletinta ohjataan siis termostaattikytkimellä releen maakontaktia kytkemällä tai katkomalla, riippuen onko rele kytkeytyneenä virrattomana vai virrallisena.

      Joissain autoissa tuuletin lähtee pyörimään vasta nesteen ollessa todella kuumaa (yli 100 celssiusta)..

    • Anonyymi

      Kerrakin järkeviä vastauksia.

      • Anonyymi

        Ja kerrottu jo 14 vuotta sitten. Miksi siis kommentoit näin kauan myöhemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kerrottu jo 14 vuotta sitten. Miksi siis kommentoit näin kauan myöhemmin?

        Pakkohan tällaista on itsekin kommentoida, juuri mietin että miten voi näin asiallista keskustelua olla 0_O Toki vuosien takaa. Bemarin flektin toiminnasta googlettelinkin :D Jännä keksintö kyllä tuo, vaikuttaneekohan lisäksi vielä tuo että mitä enemmän lämpeää niin kiristää jopa siivet jyrkempään puhallusasentoon ? Täytyyä sanoa että mielenkiintoista miten hienoja on nämä vanhat mekaaniset systeemit :) Näin aitona kaupunkilaistollona on ollut ikäänkuin uuteen maailmaan siirtymistä kun loppu työt, lähti akkaki ja loppu rahat ja joutuu kaiken itse tehdä ja opetella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan tällaista on itsekin kommentoida, juuri mietin että miten voi näin asiallista keskustelua olla 0_O Toki vuosien takaa. Bemarin flektin toiminnasta googlettelinkin :D Jännä keksintö kyllä tuo, vaikuttaneekohan lisäksi vielä tuo että mitä enemmän lämpeää niin kiristää jopa siivet jyrkempään puhallusasentoon ? Täytyyä sanoa että mielenkiintoista miten hienoja on nämä vanhat mekaaniset systeemit :) Näin aitona kaupunkilaistollona on ollut ikäänkuin uuteen maailmaan siirtymistä kun loppu työt, lähti akkaki ja loppu rahat ja joutuu kaiken itse tehdä ja opetella.

        Ei muutu siipien asento lämpötilan mukaan. Tuota viskoflektiä on käytetty monessa takavetoisessa automerkissä.


    • Anonyymi

      Flekti toimii pyörimällä. Siinä on ne kierot siivekkeet, jotka liikuttavat ilmaa sen kennon läpi joka jäähdyttää nestettä joka jäähdyttää moottoria joka jäähdytys estää sinterinkannen tiivistettä palamasta tai männän leikkaamista kiinni silnteriin flektin toimimattouudesta johtuen.
      Varmaankin joku lämpötunnistin sitä ohjailee tässä armottoman yksitoikkoisessa, mutta äärimmäisen tärkeässä työssään.

    • Anonyymi

      auton (mersun) jäähdytysjärjestelmästä tuli vikaraportti.vein auton korjaamolle ja siellä sanottiin, että flekti on vaihdettava. maksaa 450 euroa, kun luin näitä kommentteja niin voiko olla vika esim anturissa, termostaattikytkimessä jne? Pitäälö vaihtaa koko hökötys?

      • Anonyymi

        Kaipa ne siellä korjaamolla tarkisti mikä osa oli vikaantunut. Hinnaltaan halpa puhallinmoottori asennuksineen Mersun osaksi.


      • Anonyymi

        Emme tiedä, kun emme ole tutkineet sitä mersun flekti-systeemiä.


      • Anonyymi

        Vie auto vai korjaamolle. Sähkäri hoitaa homman. Maksoi mitä maksoi. Muu on aivan höpö höpöä! Ei kannata muuta harkitakaan. Auto huoltoon autokorjaamolle ja sillä sipuli!


    • Anonyymi

      Bemarin viskokytkin?
      Oikea nimitys?
      Muissa merkeissä viskokytkin sisältää silikonia,joka muuttuu lämmöstä kiinteämmäksi alkaen pyörittämään tuulettimen siipeä.
      Sähköflekteissä ecuboksi ohjaa tuuletinmoottoria releen kautta,myös 2-nopeutta.
      Ei ollut ainakaan Volvoissa lämpöanturia jäähdyttimessä,vain mittarille termostaattikotelossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1958
    2. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      154
      1880
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      22
      1255
    4. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      941
    5. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      909
    6. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      829
    7. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      112
      771
    8. Minä tunnen sinut

      Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      45
      720
    9. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

      Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      32
      715
    10. Kokeilit sitten kepillä jäätä

      Monen vuoden jälkeen mies. Etkö uskaltanut enempää? ☺️
      Ikävä
      74
      696
    Aihe