flektin toiminta

???

elikkäs miten flekti toimii..eli mikä saa sen liikkeelle..mistä johtuen se alkaa pyöriä..

13

18403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaaja.,.,-

      Arvaaminen on aina sallittua joten tässä mutu-tietoa. Viisaammat paikatkoon.

      Flekti käynnistyy varmaan silloin kun jäähdytysveden lämpötila on riittävän korkea ,ei syylärin jäähdytys riitä.Esim mulla omassa autossa kuumana päivänä se pyörii, ei muutoin. Eli joku lämpötila-anturi lienee siellä jäähdytyskanavassa.

      • Erkko

        Kadunmiehet kutsuvat sitä termostaatiksi. Niitä voi olla kaksi toimisia: Toinen syyläri kiertoa varten ja toinen flektin ohjaukselle. Flekti on sähkömoottori, ja siihen vain ohjataan jännite, kun lämmöt ovat tarpeeksi korkeat. Näin etuvetoisissa ja kaikissa joissa on kone poikittain nokalla.

        Vanhassa bemarissani oli kone suorassa (takaveto) ja flekti pyöri viskokytkimellä, joka varmaankin oli vesipumpun perässä. Tuo viskokytkin ei toiminut pyörintä nopeuden mukaan, vaan lämpölaajenimisen tekniikalla. Kun vesipumpun lämpö nousee tarpeeksi korkealle laajenee akselin päässä oleva metalli, johon flekti on kiinnitetty. Kun metalli laajenee se kiristyy reikään ja alkaa pyörittämään voimalla flektin siipiä. Tuo pyörii siis mekaanisesti eikä sähköllä.

        Ja kuten edellinen kirjoitti, niin flekti ei juurikaan pyöri kylmällä tai matka-ajossa. Matkalla ajoviima tekee flektin tehtävän.


    • diplinssi

      Sähköt tulee akun navasta usein releen kautta jäähdytysjärjestelmän termostaatin luona olevaan termostaattikytkimeen ja sieltä flektin puhaltimen moottorille. Jos epäilet systeemin toimintaa, aja auto lämpimäksi, sammuta ja laita sitten virta päälle, mutta älä käynnistä. Avaa konepelti, mutta pysy erossa puhaltimesta. Pitäis alkaa kohta pyöriä, sillä moottorin metalliosiin jäänyt lämpö kuumentaa vielä jäähdytysvettä. Jos ei ala pyöriä, ota liitin irti termostaattikytkimestä ja yhdistä ne liittimen navat. Sitten virta päälle, niin pitäis nyt pyöriä. Jos nyt pyörii, mutta edellisellä menetelmällä ei, termostaattikytkin on kärvähtänyt, osta uusi ja kierrä paikalleen (astia alle, sillä irroitettaessa tulee vähän jäähdytysnestettä). Jos ei pyöri vieläkään, niin ota liitin irti puhallinmoottorista ja johda sinne johdolla akun navasta. Jos ei pyöri vieläkään, niin puhallinmoottori on rikki. Jos nyt pyörii, niin muualla vika.

      • qrqetgwrep

        vaikuttaako asiaan jos lämpötila-anturi ei toimi..


    • Wagner

      Jos puhutaan pelkästään sähkötoimisesta tuulettimesta, niin systeemiin kuuluu ohjaava rele, termostaattikytkin, sähkömoottori siipineen sekä tietysti sulake. Termostaattikytkin (anturi) joka yleensä sijaitsee jäähdyttimessä, kytkee tai katkaisee määrätyn lämpötilan ylittyessä tuuletinta ohjaavalta releeltä "maan" ja tuuletin lähtee pyörimään. Tuuletinta ohjataan siis termostaattikytkimellä releen maakontaktia kytkemällä tai katkomalla, riippuen onko rele kytkeytyneenä virrattomana vai virrallisena.

      Joissain autoissa tuuletin lähtee pyörimään vasta nesteen ollessa todella kuumaa (yli 100 celssiusta)..

    • Anonyymi

      Kerrakin järkeviä vastauksia.

      • Anonyymi

        Ja kerrottu jo 14 vuotta sitten. Miksi siis kommentoit näin kauan myöhemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kerrottu jo 14 vuotta sitten. Miksi siis kommentoit näin kauan myöhemmin?

        Pakkohan tällaista on itsekin kommentoida, juuri mietin että miten voi näin asiallista keskustelua olla 0_O Toki vuosien takaa. Bemarin flektin toiminnasta googlettelinkin :D Jännä keksintö kyllä tuo, vaikuttaneekohan lisäksi vielä tuo että mitä enemmän lämpeää niin kiristää jopa siivet jyrkempään puhallusasentoon ? Täytyyä sanoa että mielenkiintoista miten hienoja on nämä vanhat mekaaniset systeemit :) Näin aitona kaupunkilaistollona on ollut ikäänkuin uuteen maailmaan siirtymistä kun loppu työt, lähti akkaki ja loppu rahat ja joutuu kaiken itse tehdä ja opetella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan tällaista on itsekin kommentoida, juuri mietin että miten voi näin asiallista keskustelua olla 0_O Toki vuosien takaa. Bemarin flektin toiminnasta googlettelinkin :D Jännä keksintö kyllä tuo, vaikuttaneekohan lisäksi vielä tuo että mitä enemmän lämpeää niin kiristää jopa siivet jyrkempään puhallusasentoon ? Täytyyä sanoa että mielenkiintoista miten hienoja on nämä vanhat mekaaniset systeemit :) Näin aitona kaupunkilaistollona on ollut ikäänkuin uuteen maailmaan siirtymistä kun loppu työt, lähti akkaki ja loppu rahat ja joutuu kaiken itse tehdä ja opetella.

        Ei muutu siipien asento lämpötilan mukaan. Tuota viskoflektiä on käytetty monessa takavetoisessa automerkissä.


    • Anonyymi

      Flekti toimii pyörimällä. Siinä on ne kierot siivekkeet, jotka liikuttavat ilmaa sen kennon läpi joka jäähdyttää nestettä joka jäähdyttää moottoria joka jäähdytys estää sinterinkannen tiivistettä palamasta tai männän leikkaamista kiinni silnteriin flektin toimimattouudesta johtuen.
      Varmaankin joku lämpötunnistin sitä ohjailee tässä armottoman yksitoikkoisessa, mutta äärimmäisen tärkeässä työssään.

    • Anonyymi

      auton (mersun) jäähdytysjärjestelmästä tuli vikaraportti.vein auton korjaamolle ja siellä sanottiin, että flekti on vaihdettava. maksaa 450 euroa, kun luin näitä kommentteja niin voiko olla vika esim anturissa, termostaattikytkimessä jne? Pitäälö vaihtaa koko hökötys?

      • Anonyymi

        Kaipa ne siellä korjaamolla tarkisti mikä osa oli vikaantunut. Hinnaltaan halpa puhallinmoottori asennuksineen Mersun osaksi.


      • Anonyymi

        Emme tiedä, kun emme ole tutkineet sitä mersun flekti-systeemiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe