Ei prkl!

14

966

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osccar

      "Kylläpä kehitys kehittyy"

      Miten kehitys kehittyy?

      • ...että sinä et sen rattaissa pysy, näköjään.


      • Diesel,
        Kairakettu kirjoitti:

        ...että sinä et sen rattaissa pysy, näköjään.

        Naftalitrasta saadaan paljon enemmin energiaa kuin bensalitrasta. En seuraa juuri ollenkaan moottoreiden kehitystä, mutta jos en väärin muista on isoilla moottoreilla on aiemminkin voitettu, merellä ainakin. Eikä ne ole turhia vehkeitä ollenkaan. Moottorivene kiihtyy formula-autoa nopeammin. Käsitin, että olet jonkinlainen "moottorimies" siksi ihmettelen, että oliko sulle uutta tietoa, tuo dieseleiden kehitys.


      • osccar
        Kairakettu kirjoitti:

        ...että sinä et sen rattaissa pysy, näköjään.

        Et osannut argumentoida asiallisesti, vaan aloitit tapojesi mukaan asiattomuudet.


      • Diesel, kirjoitti:

        Naftalitrasta saadaan paljon enemmin energiaa kuin bensalitrasta. En seuraa juuri ollenkaan moottoreiden kehitystä, mutta jos en väärin muista on isoilla moottoreilla on aiemminkin voitettu, merellä ainakin. Eikä ne ole turhia vehkeitä ollenkaan. Moottorivene kiihtyy formula-autoa nopeammin. Käsitin, että olet jonkinlainen "moottorimies" siksi ihmettelen, että oliko sulle uutta tietoa, tuo dieseleiden kehitys.

        Dieseleiden kehitys on näkynyt jo vuosia. Eri polttoaineiden sisältämistä energioista en juurikaan tiedä, enkä suuremmin ole kiinnostunutkaan, no, vähän sentään.

        Vanhat esikammiodieselit kiersivät jotain max. 4500 rpm ja silloin pidettiin mahdottomuutena niiden kierrosluvun nostamista.

        Esimakua tulevasta antoivat sitten VW:n ns. ihmedieselit. Mersu toi markkinoille "tehokkaita" 250- ja 300 malleja. Bemari pukkas radalle perkeleen tehokkaan dieselin ja jo vanhallakin td:llä sai siviilissä kumin palamaan. Sittemmin bemarin uudet dieselit jättivät jo bensavehkeitä ja minunkin seiskapuolikas olisi jo vaikeuksissa niiden kanssa, ellen olisi hiukan päivitellyt.

        Kovat paineet niissä (dieseleissä) nykyisin on, korjaamoilla uusitaan tiivisteitä. Tuntemani dieselkorjaajat ajavat muuten bensavehkeillä, heh.


      • osccar kirjoitti:

        Et osannut argumentoida asiallisesti, vaan aloitit tapojesi mukaan asiattomuudet.

        Minä en koskaan aloita asiattomuuksia, sen tekee aina ensin joku muu.


      • fiksumpi kertoi
        Kairakettu kirjoitti:

        Dieseleiden kehitys on näkynyt jo vuosia. Eri polttoaineiden sisältämistä energioista en juurikaan tiedä, enkä suuremmin ole kiinnostunutkaan, no, vähän sentään.

        Vanhat esikammiodieselit kiersivät jotain max. 4500 rpm ja silloin pidettiin mahdottomuutena niiden kierrosluvun nostamista.

        Esimakua tulevasta antoivat sitten VW:n ns. ihmedieselit. Mersu toi markkinoille "tehokkaita" 250- ja 300 malleja. Bemari pukkas radalle perkeleen tehokkaan dieselin ja jo vanhallakin td:llä sai siviilissä kumin palamaan. Sittemmin bemarin uudet dieselit jättivät jo bensavehkeitä ja minunkin seiskapuolikas olisi jo vaikeuksissa niiden kanssa, ellen olisi hiukan päivitellyt.

        Kovat paineet niissä (dieseleissä) nykyisin on, korjaamoilla uusitaan tiivisteitä. Tuntemani dieselkorjaajat ajavat muuten bensavehkeillä, heh.

        tuon energiajutun totena joten uskoin. Kovathan ne on paineet aina diesseleissä. Mutta, mutta vaikka aika vähän todella olen(etenkin autojen)seuraanut moottorien kehitystä, niin tuli mieleen yks juttu TM:stä jossa Ruotsalaiset ajelivat Volvollaan reippaasti yli 200km tuntivauhdilla. No mitäpä tuo nykyisin, mutta muistelin sen tapahtuneen 80 luvulla ja kaiketi se ei ihan tavallista ollut koska TM:n uutiskynnyksen ylitti. Joten eikös Volvo muka ollut kehittelyssä mukana. T: Entinen Volvolainen Skövdestä


      • fiksumpi kertoi kirjoitti:

        tuon energiajutun totena joten uskoin. Kovathan ne on paineet aina diesseleissä. Mutta, mutta vaikka aika vähän todella olen(etenkin autojen)seuraanut moottorien kehitystä, niin tuli mieleen yks juttu TM:stä jossa Ruotsalaiset ajelivat Volvollaan reippaasti yli 200km tuntivauhdilla. No mitäpä tuo nykyisin, mutta muistelin sen tapahtuneen 80 luvulla ja kaiketi se ei ihan tavallista ollut koska TM:n uutiskynnyksen ylitti. Joten eikös Volvo muka ollut kehittelyssä mukana. T: Entinen Volvolainen Skövdestä

        Melkein kaikkihan ne olivat ja lienevät edelleen. On monta muistoa niiltä Volvojenkin ajoilta 80-luvulla ja sen jälkeen, hauskoja. Täällä ei tietenkään ole ymmärtäjiä, senhän arvaa.


      • venemiehiä ja
        Kairakettu kirjoitti:

        Melkein kaikkihan ne olivat ja lienevät edelleen. On monta muistoa niiltä Volvojenkin ajoilta 80-luvulla ja sen jälkeen, hauskoja. Täällä ei tietenkään ole ymmärtäjiä, senhän arvaa.

        niiden moottoreiden kehitystä seurannut. 2-tahti ruisku se vaikuttais tulevaisuuden moottorilta. Käytössä toki jo vuosia. Tohatsu on kaiketi kehityksen kärjessä. Tohatsu ei mootorina maanteillä taida olla tuttu merkki ollenkaan, mutta kun sanotaan Nissan tuntuukin tutummalle. Nissan-merkkisinä ne jenkkilään myyvät niitä samoja. Venemoottorit tuntuvat kulkevan jotenkin "jälkijunassa" verrattuna autoihin ja moottoripyöriin. Järjellistä syytä en ole keksinyt. Hieman toisenlainen rasitus siinä toki tulee, kun on jatkuva veden vastus. Ikäänkuin ajettais koko ajan vain ylämäkeä, se on erona.


      • venemiehiä ja kirjoitti:

        niiden moottoreiden kehitystä seurannut. 2-tahti ruisku se vaikuttais tulevaisuuden moottorilta. Käytössä toki jo vuosia. Tohatsu on kaiketi kehityksen kärjessä. Tohatsu ei mootorina maanteillä taida olla tuttu merkki ollenkaan, mutta kun sanotaan Nissan tuntuukin tutummalle. Nissan-merkkisinä ne jenkkilään myyvät niitä samoja. Venemoottorit tuntuvat kulkevan jotenkin "jälkijunassa" verrattuna autoihin ja moottoripyöriin. Järjellistä syytä en ole keksinyt. Hieman toisenlainen rasitus siinä toki tulee, kun on jatkuva veden vastus. Ikäänkuin ajettais koko ajan vain ylämäkeä, se on erona.

        2-tahti ruisku? Milläs lailla se vaikuttais tulevaisuuden mootorilta? Tää kyllä menee varsinaisen aiheen ulkopuolelle, mutta jospa ei niin haittais. Olishan tälle oikeampikin palsta, no, siirtäköön sefu, jos katsoo aiheelliseksi.

        Niin, elikäs siis se 2-tahti ruisku? Ruiskaus bensaa siis jokaisella kampiakselin kierroksella ja jostain ehdittävä ilmaakin imaista, sekä pakokaasut poistaa. Milläs noi ruiskut sitten voidellaan (kampiakselin laakerit ym.) (en tunne noita nykyisiä 2-tahtikoneita). Eikä venttiileitä, vai? Mikä lie hyötysuhde?

        Itse näkisin vähenevän öljyn vuoksi tulevaisuuden koneena höyrykoneen ja Stirling-moottorin hybridisysteemin, ellei sitten polttokennoja ja sähköjä ehditä kehittelemään paremmiksi. Vuonna -72 moottori-lehti muuten esitteli höyry-Saabin! Sellainen prototyyppi piti olla jo olemassa ja sillä muistaakseni ajettiin testejäkin, oli hirmu tehokas siihen aikaan. Kumma kyllä se katosi täysin, eikä mitään tietoja siitä ole löytynyt. Vuoden -72 Moottori-lehdessä siitä kuitenkin on juttua, jos jollain on vielä tallessa.


      • tämä, enkä asiantuntija
        Kairakettu kirjoitti:

        2-tahti ruisku? Milläs lailla se vaikuttais tulevaisuuden mootorilta? Tää kyllä menee varsinaisen aiheen ulkopuolelle, mutta jospa ei niin haittais. Olishan tälle oikeampikin palsta, no, siirtäköön sefu, jos katsoo aiheelliseksi.

        Niin, elikäs siis se 2-tahti ruisku? Ruiskaus bensaa siis jokaisella kampiakselin kierroksella ja jostain ehdittävä ilmaakin imaista, sekä pakokaasut poistaa. Milläs noi ruiskut sitten voidellaan (kampiakselin laakerit ym.) (en tunne noita nykyisiä 2-tahtikoneita). Eikä venttiileitä, vai? Mikä lie hyötysuhde?

        Itse näkisin vähenevän öljyn vuoksi tulevaisuuden koneena höyrykoneen ja Stirling-moottorin hybridisysteemin, ellei sitten polttokennoja ja sähköjä ehditä kehittelemään paremmiksi. Vuonna -72 moottori-lehti muuten esitteli höyry-Saabin! Sellainen prototyyppi piti olla jo olemassa ja sillä muistaakseni ajettiin testejäkin, oli hirmu tehokas siihen aikaan. Kumma kyllä se katosi täysin, eikä mitään tietoja siitä ole löytynyt. Vuoden -72 Moottori-lehdessä siitä kuitenkin on juttua, jos jollain on vielä tallessa.

        2-tahtinen kulutta jotakuinkin nykysin 4-tahtisen kanssa saman verran polttoainetta. 2-tahtisen kiihtyvyys parempi ja minulle hieman, kuin "filosofinen" näkemys, kun joka kerran sytyttää, eikä turhaa männänliikettä tule, siinä se tehokkuus. Nykyisin ei enään vanhoja 2-tahtisia Suomessa kai myydäkkään, pakokaasunormien vuoksi.


      • osccar

        Sorrun aina siihen, että yritän käyttää sarkasmia sellaisiin henkilöihin, joilla ei ole älyllistä kapasiteettia sitä tajuta.

        "Mitäs muita nimimerkkejä käytät? Hehheh, ei tarvi vastata, jos ujostuttaa, en ole oikeasti kiinnostunut."

        En käytä muita nimimerkkejä. Käytätkö sinä vain yhtä nimimerkkiä?


      • Tämähän on maailman menoa palsta.

        Kairakettu voi kyllä vahvistaa että nimimerkki osccar puheli aikoinaan aikakoneen rakentamisesta.

        Vai itsekö taas osccarpienokainen itki viestini pois. Tarkoitus oli vain havainnollistaa millä tavoin osccarin mielestä "kehitys kehittyy"


      • osccar kirjoitti:

        Et osannut argumentoida asiallisesti, vaan aloitit tapojesi mukaan asiattomuudet.

        Vai aloitti taas joku muu kuin osccar asiattomuudet?

        Kyllä tämä osccar on sitten hauska veikko. Kerro lisää vitsejä, osccar? Olet niin tavattoman hauska poitsu.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      186
      5847
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      150
      5624
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      227
      4190
    4. 224
      3458
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      104
      3294
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      126
      3200
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      21
      2956
    8. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      6
      2177
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      180
      1951
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      127
      1934
    Aihe