Neuvoja kaivataan käsi ihottumaan!

-naamio-

olisin kysellyt tällästä asiaa.
minulla oli pienenä,joskus 3-5 vuotiaana pahaa taive ihottumaa,kyynärtaipeessa,nilkoissa ja ranteissa.hoitona käytettiin hydrokortisonia,pantysonia ja muistaakseni vielä joskus bacibact voidetta.
ihottuma oli sitkeää,ja pikku tyttönä tietenkin raavin niitä aina.sitten eräänä kesänä se lähti kuin itsestään,lääkärikin oli meinanut että aurinko auttoi.
no sitten meni vuosia että iho oli hyvä,kunnes 11vuotiaana minulle tuli erittäin kuiva iho kasvoille,etenkin silmäluomet hilseili ja punersi.tämä tuli aina etenki kun kävin uimahallissa.lääkärin tarkastuksessa koulussa sanoivat että johtuu kloriittivedestä.määräsivät agualan l voidetta,ja kalkki tabletteja.
iho alkoi paranemaan,punoitus lähti.siitä asti on iho ollut kuiva,ja punoittava,mutta kuitenkin tulee näppyjä naamaan helposti.
no nyt vuosien päästä (olen nyt 23v),tarkalleen 2vuotta sitten,kun olin jo 2vuotta ollut ravintolassa töissä,ja siivosin vielä hotellihuoneita.alkoi kädet kuivumaan ja kutisemaan.
aluksi tuli ihottumaa oikean käden ranteeseen,sitten se paheni ja tuli myös sormiin.
jouduin lopettamaan siivoustyön koska hanskatkaan ei auttanut.
hoitona käytin hydrokortisonia ja käsirasvoja.
ihottuma ranteesta lähti viime kesänä,samaan tapaan kuin silloin pienenä.vielä siinä on aika kuiva iho,mutta ei kutise,punoita jne kun käytän käsirasvaa (lv:n käsirasva on parhaaksi todettu).
ihottuma sormienvälistä on myös parantunut tässä vuoden aikana,mutta jaksaa kyllä muistuttaa,etenkin töiden jälkeen,kun on pitänyt pestä käsiä useasti.(töitä teen vain 1-2 päivää viikossa,baarimikkona,ja joudun käsittelemään kuumia märkiä laseja,ja pesemään useasti kädet illassa,hanskoja ei ole siinä mahdollista käyttää.)
tällä hetkellä vaivaa vasemmassa kädessä kolmea koko sormea(pikkurilli,nimetön ja keskisormi),iho on kuivaa ja hilseilee,ja näiden sormien välissä on punaista pientä ihottumaa.välillä kutisee aivan vietävästi.
oikeassa kädessä on vain peukalon ja etusormen välissä kuiva hilseilevä (välillä punoittava) läikkä,ja etu ja keskisormen välissä punainen ihottuma alue.
välillä nämä pahenevat niin että tulee pieniä vesikelloja,ja iho jopa rikkoutuu.

kotona vältän käsien turhaa pesua,eli vain aamuin illoin,ja suihkussa käydessä.rasvaan tuolla lv:n käsirasvalla neljä kertaa päivässä,ja nyt taas pienen paussin jälkeen laitan pantysonia (se auttaa,koska on hilseilevää ihottumaa)3kertaa päivässä.Tuota ns pantysoni kuuria pidän n kolmen viikon välein,viikon kerralla,koska en uskalla kauempa käyttää.sinä aikana ihottuma paranee paljon,mutta alkaa taas kun lopetan.
miten kauan voin yhtä jaksoisesti sitä käyttää?
muistan että pinenä minulle laitettiin kyllä joka päivä sen parin vuoden ajan.
aloin myös nyt 2kk sitten syömään taas kalkkitabletteja,sekä monivitamiinia.ainakaan vielä ei tunnu että olisi pahemmin auttanut.

onko kyseessä atooppinen ihottuma?
koska olen herkkä ihoinen muutenkin.riesana on myös toisinaan karvatupen tulehdus,ja kuiva iho muutenkin,etenkin kantapäät kuivuu välillä paljon,mm nyt lähtee nahka jalkapohjista.

toivoisin vinkkejä,ja mieluusti ei niitä,mee lääkäriin,mee ihotautilääkärille.
pienessä paikkakunassa kun asun,mahdollisuutta ihotautilääkäriin ei ole,ja terveyskeskus lääkärit sanovat vain,laita kortisonia.että näin.

asiallisia vastauksia,kiitos.

2

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psoriartriitikko

http://ihotauti.iwn.fi/galleria.htm
      Katoppas, olisiko tuolla sivustolla jotain apua?

Mun miehellä (töissä baarimikkona) on sama juttu eli pesuaineiden käsittely kuumien lasien kanssa työskentely aiheuttaa käsiin ihottuman kaltaista kulumaa (iho on sormitaipeista sormista vereslihalla, kuivana, tosi huonossa kunnossa). Sitten kun on viikon vapaalla, käsien ihon kunto paranee välittömästi. Perusvoiteena ihan tavallinen kosteuttava Nivea. Auttaa kuulemma sekin.

Voisi olla allergista reaktiotakin jollekin aineelle.. Mutta mille? Siihen en osaa sanoa mitään! :) Toivottavasti on jotain apua tästä..

• psoriartriitikko

lopussa olevat ärsytysihottuma- kuvat? Sopiskos ne?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe