Lentoliikenne pohjois-Espoon yläpuolella

Parin viikon päästä itse ilmas

Asun Lintuvaarassa ja tänään iltapäivällä n. klo 15 maissa seurasin tunnin ajan (ei ollut parempaakaan tekemistä) taloni yllä lentäviä koneita ja huomasin, ettei tuon tunnin aikana, jonka jaksoin touhua seurata, ollut yhtään sekuntia. jolloin taivas olisi ollut täysin hiljainen, ja koneita näin noin 100 sekunnin välein...

Itseäni tämä vilkas taivaalla liikennöinti ei häiritse, sillä minulla on pelkästään positiivisia mielikuvia lentokoneista (vaikka saastuttavatkin ilmaa) mutta tulin vain uteliaaksi siitä häiritseekö tämä kenties joitakin muita...

Luin kerran jostain yleisönosastosta jutun, jossa joku kertoi, että sekä saapuvat että lähtevät koneet lennätetään jostain syystä pohjois-Espoon ylitse, onko jollain parempaa tietoa asiasta, esim. miksi näin tehdään jos tehdään...

40

5887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepe

      Hki-Vantaan lentoliikenne pyritään hoitamaan siten, että lähtevä liikenne käyttää kiitotietä 22 ja laskeva kiitotietä 15. Näin liikennevirrat ohjautuvat Espoon suunnalle. Tämä on kuulemma lentomelun kannalta "paras" vaihtoehto. Tuulen suunta vaikuttaa kuitenkin joskus siihen, mitä kiitoteitä käytetään. Koneet kun laskeutuvat ja nousevat mieluiten vastatuuleen. Tikkurilan yli lentämistä vältetään mahdollisimman paljon. Kun kolmas kiitotie valmistuu, se siirtää hieman melualueita. Käypäs täällä: www.ilmailulaitos.com ja ympäristö.

      • Hiljainen enemmistö

        En asu ilmailulaitoksen esittämällä lentomelualueella, mutta minua kuitenkin joskus lentoliikenne häiritsee. Esimerkiksi joulun pyhäpäivinä kuului jatkuvaa jylinää. Kipurajalle melu menee vain jos on ulkona sopivien seinien läihistöllä, jolloin heijastuneet äänet nostavat melutasoa. Melu on joka tapauksessa aivan turhaa. Koska Espoossa ei ole lentokenttää, ei siellä myöskään tarvitse olla lentomelua. Jollei Vantaan lentokenttä voi toimia meluamatta Espoossa, on kenttä siirrettävä.

        Sopiva kentän paikka voisi löytyä jostakin pääradan varrelta tai vaikka Räyskälästä. Sitten kun lentokoneissa on äänenvaimentimet ja katalysaattorit, voidaan ehkä jotain toimintaa siirtää takaisin Seutulaan.

        Jos pienkonetoiminta Malmin kentällä loppuu, voitaisiin ehkä harrasteilmailua jatkaa Seutulassa. Pienkoneethan pystyvät keräämään riittävästi lentokorkeutta jo kenttäalueella eikä tarvitse meluta naapurikaupungin päällä.

        Päätös lentomelusta on tietysti meidän kaupugin asukkaiden hallussa. Kuka haluaisi kuunnella jatkuvaa ukkosen jylinää?

        Liikennemelu on maanvaiva, lentomelu ilmavaiva....


      • Fly-ER

        Miksi kaikki jaksaa valittaa lentomelusta? Asun toki aika hiljaisella seudulla kaukana Helsingistä mutta minulle lentokoneen ääni on melkein musiikkia... mutta asiaan.

        Katson tässä EFHK:n VOR/DME-lähestymiskarttaa kiitoradalle 15. Näyttääpä siltä, että koneet tulevat joko Vihdin tai Orimattilan majakan kautta. Vihdin kautta tulevat taitavat olla nyt kyseessä Vihdin reitti. Eli Vihdistä (tarkalleen 6.0 DME ennen Vihtiä) eteenpäin koneiden korkeusrajoitus on 3000 jalkaa. Usein koneet eivät kyllä luultavasti tule siinä korkeudessa Vihdistä saakka, mutta 5 merimailia ennen kiitoradan kynnystä korkeus on 2000 jalkaa, josta finaali lähtee. Siitä kone lähtee tulemaan tasaisesti alaspäin ja lopulta laskeutuu kiitoradalle. Eli tässä korkeustietoa.

        Uskoisin että tuulet ovat usein aika suotuisat laskeutumiseen 15:llä. Myös rullausaika terminaalin läheisyyden saakka on hyvä.


      • Hiljainen enemmistö
        Fly-ER kirjoitti:

        Miksi kaikki jaksaa valittaa lentomelusta? Asun toki aika hiljaisella seudulla kaukana Helsingistä mutta minulle lentokoneen ääni on melkein musiikkia... mutta asiaan.

        Katson tässä EFHK:n VOR/DME-lähestymiskarttaa kiitoradalle 15. Näyttääpä siltä, että koneet tulevat joko Vihdin tai Orimattilan majakan kautta. Vihdin kautta tulevat taitavat olla nyt kyseessä Vihdin reitti. Eli Vihdistä (tarkalleen 6.0 DME ennen Vihtiä) eteenpäin koneiden korkeusrajoitus on 3000 jalkaa. Usein koneet eivät kyllä luultavasti tule siinä korkeudessa Vihdistä saakka, mutta 5 merimailia ennen kiitoradan kynnystä korkeus on 2000 jalkaa, josta finaali lähtee. Siitä kone lähtee tulemaan tasaisesti alaspäin ja lopulta laskeutuu kiitoradalle. Eli tässä korkeustietoa.

        Uskoisin että tuulet ovat usein aika suotuisat laskeutumiseen 15:llä. Myös rullausaika terminaalin läheisyyden saakka on hyvä.

        Joku talkkuna-aivo on pistänyt lähestymisreitin kulkemaan tasan Latokasken tv-maston päältä. Lentokoneen metallirungosta heijastuva lähete saa sadan tuhannen television kuvan hetkeksi sekaisin. Tämä toistuu sitten koko illan parin minuutin välein. Eikö reittiä voisi siirtää pari kilometriä johonkin suuntaan? Tietysti on helppo suunnistaa, kun maston lentoestevalot näkyvät kymmenen kilometrin päähän. Ehkäpä nykytekniikalla voisi osua lähestymiskuvioon muutenkin.

        Vaikka en minäkään asu lentomelualueella, on meluaminen joskus mielestäni suorastaan rikollista tasoa. Kun autoissa on äänenvaimentimet joita valvotaan jatkuvasti, voi lentokoneeella tuottaa aivan laillisesti kuulovamman tuhansille ihmisille. Tukholman järjestely kelpaisi kyllä meillekin. On huomattavasti halvempaa siirtää lentokenttä, kuin koko kaupunki.

        Muistanpa tapauksen ajalta, kun etsimme kasvavalle perheellemme asuntoa. Olimme katsomassa omakotitaloa Vantaalla. Talo oli nykyaikainen siisti puutalo, hinta kohtuullinen ja pihapiirikin miellyttävä. Olimme kuistilla hyvästelemässä isäntäväkeä, kun varjo laskeutui seudulle. Hyvästelyt peittyivät hirvittävään meluun ja kun katsoimme ylös, näimme jumbon laskutelineet läheltä. Sitten kukaan ei sanonut sanaakaan, mutta kaikki tiesimme, että talon näyttö oli täysi hukkareissu. Kaippa siellä vieläkin asuu ihmisiä....


      • Fly-ER
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Joku talkkuna-aivo on pistänyt lähestymisreitin kulkemaan tasan Latokasken tv-maston päältä. Lentokoneen metallirungosta heijastuva lähete saa sadan tuhannen television kuvan hetkeksi sekaisin. Tämä toistuu sitten koko illan parin minuutin välein. Eikö reittiä voisi siirtää pari kilometriä johonkin suuntaan? Tietysti on helppo suunnistaa, kun maston lentoestevalot näkyvät kymmenen kilometrin päähän. Ehkäpä nykytekniikalla voisi osua lähestymiskuvioon muutenkin.

        Vaikka en minäkään asu lentomelualueella, on meluaminen joskus mielestäni suorastaan rikollista tasoa. Kun autoissa on äänenvaimentimet joita valvotaan jatkuvasti, voi lentokoneeella tuottaa aivan laillisesti kuulovamman tuhansille ihmisille. Tukholman järjestely kelpaisi kyllä meillekin. On huomattavasti halvempaa siirtää lentokenttä, kuin koko kaupunki.

        Muistanpa tapauksen ajalta, kun etsimme kasvavalle perheellemme asuntoa. Olimme katsomassa omakotitaloa Vantaalla. Talo oli nykyaikainen siisti puutalo, hinta kohtuullinen ja pihapiirikin miellyttävä. Olimme kuistilla hyvästelemässä isäntäväkeä, kun varjo laskeutui seudulle. Hyvästelyt peittyivät hirvittävään meluun ja kun katsoimme ylös, näimme jumbon laskutelineet läheltä. Sitten kukaan ei sanonut sanaakaan, mutta kaikki tiesimme, että talon näyttö oli täysi hukkareissu. Kaippa siellä vieläkin asuu ihmisiä....

        Oletko nyt aivan varma, että katkeilu johtuu siitä? Sitä paitsi lentoreitit joudutaan miettimään hyvin tarkkaan, koska joku kuitenkin valittaa niistä. Yritetään saada aikaan mahdollisimman hyvä kompromissi.


      • Hiljainen enemmistö
        Fly-ER kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma, että katkeilu johtuu siitä? Sitä paitsi lentoreitit joudutaan miettimään hyvin tarkkaan, koska joku kuitenkin valittaa niistä. Yritetään saada aikaan mahdollisimman hyvä kompromissi.

        Kyllä olen aivan varma, että kuvan kaatuilu johtuu lentokoneen heijastuksista. Tämä on helppo päätellä, koska sen heijastuksen jälkeen kone on välittömästi havaintopaikkani päällä. Aivan viime aikoina tosin ilmiö on selvästi harventunut. Myös antenni vaikuttaa ilmiöön paljon. Suuntaavampi tv-antenni ei ehkä saa heijastusta lainkaan.
        Maston lähistöllä asuvat katselevat pienempitehoista alilähetintä, eikä heilläkään ehkä tule häiriöitä.
        Joka tapauksessa epäonnistunut reitinvalinta. Epäonnistunut on myös lentoaseman sijoituspaikka.


      • Fly-ER
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Kyllä olen aivan varma, että kuvan kaatuilu johtuu lentokoneen heijastuksista. Tämä on helppo päätellä, koska sen heijastuksen jälkeen kone on välittömästi havaintopaikkani päällä. Aivan viime aikoina tosin ilmiö on selvästi harventunut. Myös antenni vaikuttaa ilmiöön paljon. Suuntaavampi tv-antenni ei ehkä saa heijastusta lainkaan.
        Maston lähistöllä asuvat katselevat pienempitehoista alilähetintä, eikä heilläkään ehkä tule häiriöitä.
        Joka tapauksessa epäonnistunut reitinvalinta. Epäonnistunut on myös lentoaseman sijoituspaikka.

        Joo, eiköhän vaan siirretä se "Seutula" siitä viiskymmenisen uran "Helsinki-Vantaa" -uran jälkeen johonkin... kävisikö vaikkapa Ylivieskaan? Siellä on lentoasema ja lähestymislaitteita valmiina jo, eipä tarvitse kaikkea hankkia. Ja paljonkohan taksimaksu olisi silloin Helsingin keskustasta "Helsinki-Ylivieska" -lentoasemalle? ;-)

        P.S: Tuntuu että viime aikoina ilmailijoita on syyllistetty oikein olan takaa... miksiköhän?


      • Hilainen enemmistö
        Fly-ER kirjoitti:

        Joo, eiköhän vaan siirretä se "Seutula" siitä viiskymmenisen uran "Helsinki-Vantaa" -uran jälkeen johonkin... kävisikö vaikkapa Ylivieskaan? Siellä on lentoasema ja lähestymislaitteita valmiina jo, eipä tarvitse kaikkea hankkia. Ja paljonkohan taksimaksu olisi silloin Helsingin keskustasta "Helsinki-Ylivieska" -lentoasemalle? ;-)

        P.S: Tuntuu että viime aikoina ilmailijoita on syyllistetty oikein olan takaa... miksiköhän?

        On tietysti helppo lyödä avutonta. Suomen siviili-ilamailussa ei ole muuta kannattavaa kuin Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintilaitos. Senkin varat joutuivat toistuvien kavalluksien kautta vääriin käsiin.

        Finnair pysyy ilmassa vain toistuvien yhtiöpääoman korotusten avulla. Valtio maksaa, hallintoneuvosto lentää.

        Eihän kukaan aseman perustamisen aikoihin osannut arvata, että kaupunki kasvaa sen korkeudelle ja ylikin. Mutta parin vuosikymmenen ajan kaikki laajennukset ovat olleet virheinvestointeja. Käsittämättömin ehkä Ilmailuhallituksen rakennus vilkkaimman liikenteen seassa.

        Malmin ja Seutulan ottaminen rakennuskäyttöön lievittää pääkaupunkiseudun kasvukipuja ja lentotoiminnan siirto johonkin Räyskälän tienoille lievittää pääkaupunkilaisten korvakipuja.


      • Fly-ER
        Fly-ER kirjoitti:

        Miksi kaikki jaksaa valittaa lentomelusta? Asun toki aika hiljaisella seudulla kaukana Helsingistä mutta minulle lentokoneen ääni on melkein musiikkia... mutta asiaan.

        Katson tässä EFHK:n VOR/DME-lähestymiskarttaa kiitoradalle 15. Näyttääpä siltä, että koneet tulevat joko Vihdin tai Orimattilan majakan kautta. Vihdin kautta tulevat taitavat olla nyt kyseessä Vihdin reitti. Eli Vihdistä (tarkalleen 6.0 DME ennen Vihtiä) eteenpäin koneiden korkeusrajoitus on 3000 jalkaa. Usein koneet eivät kyllä luultavasti tule siinä korkeudessa Vihdistä saakka, mutta 5 merimailia ennen kiitoradan kynnystä korkeus on 2000 jalkaa, josta finaali lähtee. Siitä kone lähtee tulemaan tasaisesti alaspäin ja lopulta laskeutuu kiitoradalle. Eli tässä korkeustietoa.

        Uskoisin että tuulet ovat usein aika suotuisat laskeutumiseen 15:llä. Myös rullausaika terminaalin läheisyyden saakka on hyvä.

        Kaikki eivät pakosti tiedä, mitä tarkoittaa VOR/DME-majakka. Se on monisuuntamajakka, jonka avulla lentokoneet suunnistavat. Sitä voisi verrata hieman laivamajakkaan, mutta eroavaisuuksia on aika paljon. Suunnistus toimii radioaaltojen avulla (toimii välillä 108-116 MHz).

        Ja tämä 6.0DME tarkoittaa matkaa siitä majakasta. Eli kuusi merimailia (11,1 km).


      • JPi
        Hilainen enemmistö kirjoitti:

        On tietysti helppo lyödä avutonta. Suomen siviili-ilamailussa ei ole muuta kannattavaa kuin Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintilaitos. Senkin varat joutuivat toistuvien kavalluksien kautta vääriin käsiin.

        Finnair pysyy ilmassa vain toistuvien yhtiöpääoman korotusten avulla. Valtio maksaa, hallintoneuvosto lentää.

        Eihän kukaan aseman perustamisen aikoihin osannut arvata, että kaupunki kasvaa sen korkeudelle ja ylikin. Mutta parin vuosikymmenen ajan kaikki laajennukset ovat olleet virheinvestointeja. Käsittämättömin ehkä Ilmailuhallituksen rakennus vilkkaimman liikenteen seassa.

        Malmin ja Seutulan ottaminen rakennuskäyttöön lievittää pääkaupunkiseudun kasvukipuja ja lentotoiminnan siirto johonkin Räyskälän tienoille lievittää pääkaupunkilaisten korvakipuja.

        Minä kyllä jäisin paitsi elämäni parhaasta asiasta/harrastuksesta jos valittaisin kokoajan lentomelusta ja miten lentäminen on ihan sieltä ja syvältä...

        Tulee mieleen juttu tästä vähän aikaa sitten: Tuttu päätti lähteä illalla purjekoneella (sellanen lentokone jossa ei ole moottoria = ei lentomelua) lentämään jonnekkin Etelä-Suomen korpikentille (Hyvinkää tms.). No vintturilla ylös ja lentäjä huomasi että täällähän on hyviä nostoja ja jäi lentelemään noin tunniksi.

        No alas tultaessa radan vieressä odotti poliisi iloisesti sakkolappu kädessä, koska "purjekone oli aiheuttanut lentomelua". Kuulemma joku lentokentän vieressä asuva oli soittanut ja valittanut.

        Ovatko ihmiset tosiaankin näin fakkiintuneita että heti kun näkevät lentokoneen mistä ei tule mitään ääntä moottorilentoajan ulkopuolella täytyy soittaa poliisit paikalle? Muuttakoon pois jos ei kelpaa...


      • Z
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        En asu ilmailulaitoksen esittämällä lentomelualueella, mutta minua kuitenkin joskus lentoliikenne häiritsee. Esimerkiksi joulun pyhäpäivinä kuului jatkuvaa jylinää. Kipurajalle melu menee vain jos on ulkona sopivien seinien läihistöllä, jolloin heijastuneet äänet nostavat melutasoa. Melu on joka tapauksessa aivan turhaa. Koska Espoossa ei ole lentokenttää, ei siellä myöskään tarvitse olla lentomelua. Jollei Vantaan lentokenttä voi toimia meluamatta Espoossa, on kenttä siirrettävä.

        Sopiva kentän paikka voisi löytyä jostakin pääradan varrelta tai vaikka Räyskälästä. Sitten kun lentokoneissa on äänenvaimentimet ja katalysaattorit, voidaan ehkä jotain toimintaa siirtää takaisin Seutulaan.

        Jos pienkonetoiminta Malmin kentällä loppuu, voitaisiin ehkä harrasteilmailua jatkaa Seutulassa. Pienkoneethan pystyvät keräämään riittävästi lentokorkeutta jo kenttäalueella eikä tarvitse meluta naapurikaupungin päällä.

        Päätös lentomelusta on tietysti meidän kaupugin asukkaiden hallussa. Kuka haluaisi kuunnella jatkuvaa ukkosen jylinää?

        Liikennemelu on maanvaiva, lentomelu ilmavaiva....

        Mielestäni on erittäin turhauttavaa kun ilmailusta mitään tietämättömät henkilöt esittävät hyvin "asiantuntevia" mielipiteitään siitä kuinka hommat pitäisi hoitaa.

        "Koska Espoossa ei ole lentokenttää, ei siellä myöskään tarvitse olla lentomelua."

        Koska keskellä suomea ei ole lentokenttää, ei siellä näin ollen tarvitse myöskään kuulua esim. Aasian ja Pohj. Amerikan väliä sahaavien koneiden ääni. Vantaan kenttä ei tosiaankaan melua Espoossa, koneet siellä meluavat! Väite "Jollei Vantaan lentokenttä voi toimia meluamatta Espoossa, on kenttä siirrettävä" on mielestäni erittäin naurettava ja erittäin typerä. Korostan sanaa typerä.

        Ensinnäkään, Helsinki - Vantaan lentokenttää ei tosiaankaan tulla siirtämään mihinkään muualle, vaikka miten paljon sitä toivoisit.

        Ja harrasteilmailua ei tosiaankaan voida siirtää Vantaalle. Vantaa toimii jo nyt maksimikapasiteetilla, koneet hädin tuskin pysyvät aikatauluissaan. Jos sinne lisätään parisenkymmentä pienkonetta tekemään läpilaskuja etc. niin samalla voidaan unohtaa kaikki toiveet aikataulussa pysymisessä. Kentällä ei yksinkertaisesti ole tilaa, ja vaikka olisikin, ei asia ole niin yksinkertainen.

        Mikäli Sinulla ei ole asiasta pienintäkään tietämystä, niin olisitko niin kiltti ettet edes yrittäisi puhua siitä?!?


      • Z
        Fly-ER kirjoitti:

        Kaikki eivät pakosti tiedä, mitä tarkoittaa VOR/DME-majakka. Se on monisuuntamajakka, jonka avulla lentokoneet suunnistavat. Sitä voisi verrata hieman laivamajakkaan, mutta eroavaisuuksia on aika paljon. Suunnistus toimii radioaaltojen avulla (toimii välillä 108-116 MHz).

        Ja tämä 6.0DME tarkoittaa matkaa siitä majakasta. Eli kuusi merimailia (11,1 km).

        Itseasiassa 108.00 - 117.95MHz


      • ??
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Joku talkkuna-aivo on pistänyt lähestymisreitin kulkemaan tasan Latokasken tv-maston päältä. Lentokoneen metallirungosta heijastuva lähete saa sadan tuhannen television kuvan hetkeksi sekaisin. Tämä toistuu sitten koko illan parin minuutin välein. Eikö reittiä voisi siirtää pari kilometriä johonkin suuntaan? Tietysti on helppo suunnistaa, kun maston lentoestevalot näkyvät kymmenen kilometrin päähän. Ehkäpä nykytekniikalla voisi osua lähestymiskuvioon muutenkin.

        Vaikka en minäkään asu lentomelualueella, on meluaminen joskus mielestäni suorastaan rikollista tasoa. Kun autoissa on äänenvaimentimet joita valvotaan jatkuvasti, voi lentokoneeella tuottaa aivan laillisesti kuulovamman tuhansille ihmisille. Tukholman järjestely kelpaisi kyllä meillekin. On huomattavasti halvempaa siirtää lentokenttä, kuin koko kaupunki.

        Muistanpa tapauksen ajalta, kun etsimme kasvavalle perheellemme asuntoa. Olimme katsomassa omakotitaloa Vantaalla. Talo oli nykyaikainen siisti puutalo, hinta kohtuullinen ja pihapiirikin miellyttävä. Olimme kuistilla hyvästelemässä isäntäväkeä, kun varjo laskeutui seudulle. Hyvästelyt peittyivät hirvittävään meluun ja kun katsoimme ylös, näimme jumbon laskutelineet läheltä. Sitten kukaan ei sanonut sanaakaan, mutta kaikki tiesimme, että talon näyttö oli täysi hukkareissu. Kaippa siellä vieläkin asuu ihmisiä....

        ei estä sinua muuttamasta tuonne maaseudulle jossa inhoamasi haitta on pienempi.


      • Hiljainen enemmistö
        Z kirjoitti:

        Mielestäni on erittäin turhauttavaa kun ilmailusta mitään tietämättömät henkilöt esittävät hyvin "asiantuntevia" mielipiteitään siitä kuinka hommat pitäisi hoitaa.

        "Koska Espoossa ei ole lentokenttää, ei siellä myöskään tarvitse olla lentomelua."

        Koska keskellä suomea ei ole lentokenttää, ei siellä näin ollen tarvitse myöskään kuulua esim. Aasian ja Pohj. Amerikan väliä sahaavien koneiden ääni. Vantaan kenttä ei tosiaankaan melua Espoossa, koneet siellä meluavat! Väite "Jollei Vantaan lentokenttä voi toimia meluamatta Espoossa, on kenttä siirrettävä" on mielestäni erittäin naurettava ja erittäin typerä. Korostan sanaa typerä.

        Ensinnäkään, Helsinki - Vantaan lentokenttää ei tosiaankaan tulla siirtämään mihinkään muualle, vaikka miten paljon sitä toivoisit.

        Ja harrasteilmailua ei tosiaankaan voida siirtää Vantaalle. Vantaa toimii jo nyt maksimikapasiteetilla, koneet hädin tuskin pysyvät aikatauluissaan. Jos sinne lisätään parisenkymmentä pienkonetta tekemään läpilaskuja etc. niin samalla voidaan unohtaa kaikki toiveet aikataulussa pysymisessä. Kentällä ei yksinkertaisesti ole tilaa, ja vaikka olisikin, ei asia ole niin yksinkertainen.

        Mikäli Sinulla ei ole asiasta pienintäkään tietämystä, niin olisitko niin kiltti ettet edes yrittäisi puhua siitä?!?

        Tarvitaanko lentolupakirja jotta voisi arvostella
        kaavottajan tunarointia? Pitääkö Espoon perustaa
        ilmatorjuntajoukkue?

        Käväise vaikka Oslon lentokentällä. Siinä on
        nykyään taloja. Ei sielläkään kaikilla
        päätöksentekijöillä lupakirjoja ollut. Vantaalla
        rakentamista kyllä tulee vaikeuttamaan teknisen
        alueen saastuminen, varsinkin
        pintakäsittelylaitoksen lähistöllä. (Talo on
        minulle tuttu, kuten moni muukin alueen rakennus;
        saanko nyt arvostella lentomelua?)
        Rakentamiskäyttöön tulee paljon muutakin hyötyä
        kuin kentän alue. Melualueiden poistuminen antaa
        seudulle uusia mahdollisuuksia. Arvonnousu kattaa
        reilusti kentän siirtokulut. Jos siviili-ilmailu
        joskus vielä tuottaa jotakin, osallistuvat ehkä
        matkustajatkin talkoisiin. Neljännestunnin lisä
        matka-aikoihin, ehkäpä mukavilla junilla, ei
        Helsingin niemeltä lähtevillä paljon tunnu.
        Muualta Suomesta tulevat taas voivat säästää
        ainakin saman verran.

        En muuten edes ehdottanut harrastusilmailua muun
        lentotoiminnan sekaan. Ehkäpä vain kenttäalueesta
        joku osa voisi jäädä harrasteilmailun käyttöön,
        varsinkin kun Malmi nyt poistuu käytöstä.

        Myöskään Aasian ja USA:n välinen lentoliikenne ei
        aiheuta maan pinnalle missään päin Suomea mitään
        äänihavaintoja. Taloudellinen lentokorkeus on sen
        verran ylhäällä, että tiivistyneen vesihöyryn
        vanat taivaalla jäävät ainoaksi merkiksi
        liikenteestä. Taitaa suurin osa muuten mennä
        lähempänä napa-alueita... Nostetaan
        lentokorkeuksia vaikkapa kilometrillä Espoon
        alueella, niin lentoasema saa vähän lisäaikaa....

        Aikoinaan Keimolan moottorirataa kritisoivat
        seudun asukkaat voimakkaasti. Monet heistä eivät
        tienneet autourheilusta mitään. Vaadittiin
        äänimittauksia. Valitettavasti mittaukset
        epäonnistuivat surkeasti. Lentomelu peitti radan
        hälyn niin tehokkaasti, ettei luotettavia lukemia
        saatu. Jos asukkaat todella olisivat halunneet
        rauhaa, olisi kritiikki pitänyt suunnata
        lentoasemaan...

        En siis asu varsinaisella melualueella. Menee
        joskus päiviäkin ilman mitään
        lentokonehavaintoja. Pahimmillaan melu on joskus
        kesällä, kun ikkunat ovat auki tai pihalla
        oleskellessa. Se on kyllä mielestäni täysin
        turhaa melua. Pitäisikö minun opiskella lisää
        lentotekniikkaa, jotta alkaisin pitämään melua
        tarpeellisena?

        Mainintani lentokoneiden äänenvaimentimista ja
        katalysaattoreista oli ilkeää panettelua.
        Eiväthän koneet pystyisi edes nousemaan, jos
        suihkumoottorin työntövoimaa kuristettaisin
        vaimentimin. Monet moottorithan polttavat
        lentoonlähdössä aika epäpuhtaasti. Katalysaattori
        tukkeutuisi nopeasti. Pääkaupunkiseudun parhaissa
        hiihtomaastoissa, Paloheinässä, leijuu usein
        paksu kerosiinin tuoksu. Senkin luen seutukaavan
        virheeksi.

        Meillä pääkaupunkiseudun asukkailla on kaikki
        mahdollisuudet kehittää aluettamme. Turhaan
        vetoat asioiden "monimutkaisuuteen" tai
        johonkin "ilmailun tuntemukseen". Epäonnistuneen
        ratkaisun puolustelu asiantuntemuksen
        valheellisen viitan alta kyllä hiljenee, kun
        enemmistö pistää toiminnot Suomenniemellä
        oikeisiin paikkoihin. Jos joku sitten vielä
        kaipaa lentomelua, voi matkustaa nopealla junalla
        Etelä-Suomen uljaalle lentoasemalle jylinää
        kuuntelemaan.


      • Hiljainen enemmistö
        ?? kirjoitti:

        ei estä sinua muuttamasta tuonne maaseudulle jossa inhoamasi haitta on pienempi.

        Minähän muutinkin jo parikymmentä vuotta sitten
        rauhalliselta Helsingin alueelta vielä
        rauhallisempaan Espooseen. Kyllä lentoaseman
        muutto tulee halvemmaksi, kuin pääkaupunkiseudun
        miljoonan ihmisen siirto. Jos et tule toimeen
        ilman lentomelua, joudut menemään mukaan. Tuleepa
        samalla tilaa seudun työvoimapulaa lievittämään
        muuttaneille.


      • bored with idiots
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Tarvitaanko lentolupakirja jotta voisi arvostella
        kaavottajan tunarointia? Pitääkö Espoon perustaa
        ilmatorjuntajoukkue?

        Käväise vaikka Oslon lentokentällä. Siinä on
        nykyään taloja. Ei sielläkään kaikilla
        päätöksentekijöillä lupakirjoja ollut. Vantaalla
        rakentamista kyllä tulee vaikeuttamaan teknisen
        alueen saastuminen, varsinkin
        pintakäsittelylaitoksen lähistöllä. (Talo on
        minulle tuttu, kuten moni muukin alueen rakennus;
        saanko nyt arvostella lentomelua?)
        Rakentamiskäyttöön tulee paljon muutakin hyötyä
        kuin kentän alue. Melualueiden poistuminen antaa
        seudulle uusia mahdollisuuksia. Arvonnousu kattaa
        reilusti kentän siirtokulut. Jos siviili-ilmailu
        joskus vielä tuottaa jotakin, osallistuvat ehkä
        matkustajatkin talkoisiin. Neljännestunnin lisä
        matka-aikoihin, ehkäpä mukavilla junilla, ei
        Helsingin niemeltä lähtevillä paljon tunnu.
        Muualta Suomesta tulevat taas voivat säästää
        ainakin saman verran.

        En muuten edes ehdottanut harrastusilmailua muun
        lentotoiminnan sekaan. Ehkäpä vain kenttäalueesta
        joku osa voisi jäädä harrasteilmailun käyttöön,
        varsinkin kun Malmi nyt poistuu käytöstä.

        Myöskään Aasian ja USA:n välinen lentoliikenne ei
        aiheuta maan pinnalle missään päin Suomea mitään
        äänihavaintoja. Taloudellinen lentokorkeus on sen
        verran ylhäällä, että tiivistyneen vesihöyryn
        vanat taivaalla jäävät ainoaksi merkiksi
        liikenteestä. Taitaa suurin osa muuten mennä
        lähempänä napa-alueita... Nostetaan
        lentokorkeuksia vaikkapa kilometrillä Espoon
        alueella, niin lentoasema saa vähän lisäaikaa....

        Aikoinaan Keimolan moottorirataa kritisoivat
        seudun asukkaat voimakkaasti. Monet heistä eivät
        tienneet autourheilusta mitään. Vaadittiin
        äänimittauksia. Valitettavasti mittaukset
        epäonnistuivat surkeasti. Lentomelu peitti radan
        hälyn niin tehokkaasti, ettei luotettavia lukemia
        saatu. Jos asukkaat todella olisivat halunneet
        rauhaa, olisi kritiikki pitänyt suunnata
        lentoasemaan...

        En siis asu varsinaisella melualueella. Menee
        joskus päiviäkin ilman mitään
        lentokonehavaintoja. Pahimmillaan melu on joskus
        kesällä, kun ikkunat ovat auki tai pihalla
        oleskellessa. Se on kyllä mielestäni täysin
        turhaa melua. Pitäisikö minun opiskella lisää
        lentotekniikkaa, jotta alkaisin pitämään melua
        tarpeellisena?

        Mainintani lentokoneiden äänenvaimentimista ja
        katalysaattoreista oli ilkeää panettelua.
        Eiväthän koneet pystyisi edes nousemaan, jos
        suihkumoottorin työntövoimaa kuristettaisin
        vaimentimin. Monet moottorithan polttavat
        lentoonlähdössä aika epäpuhtaasti. Katalysaattori
        tukkeutuisi nopeasti. Pääkaupunkiseudun parhaissa
        hiihtomaastoissa, Paloheinässä, leijuu usein
        paksu kerosiinin tuoksu. Senkin luen seutukaavan
        virheeksi.

        Meillä pääkaupunkiseudun asukkailla on kaikki
        mahdollisuudet kehittää aluettamme. Turhaan
        vetoat asioiden "monimutkaisuuteen" tai
        johonkin "ilmailun tuntemukseen". Epäonnistuneen
        ratkaisun puolustelu asiantuntemuksen
        valheellisen viitan alta kyllä hiljenee, kun
        enemmistö pistää toiminnot Suomenniemellä
        oikeisiin paikkoihin. Jos joku sitten vielä
        kaipaa lentomelua, voi matkustaa nopealla junalla
        Etelä-Suomen uljaalle lentoasemalle jylinää
        kuuntelemaan.

        >Myöskään Aasian ja USA:n välinen lentoliikenne
        >ei aiheuta maan pinnalle missään päin Suomea
        >mitään äänihavaintoja. Taloudellinen
        lentokorkeus on sen verran ylhäällä, että
        >tiivistyneen vesihöyryn vanat taivaalla jäävät
        >ainoaksi merkiksi liikenteestä.

        Huh, huh. Mitäpä jos joskus kävisit muuallakin
        kuin hakemassa Galleriasta tarjousbanaaneita???


      • Hiljainen enemmistö
        bored with idiots kirjoitti:

        >Myöskään Aasian ja USA:n välinen lentoliikenne
        >ei aiheuta maan pinnalle missään päin Suomea
        >mitään äänihavaintoja. Taloudellinen
        lentokorkeus on sen verran ylhäällä, että
        >tiivistyneen vesihöyryn vanat taivaalla jäävät
        >ainoaksi merkiksi liikenteestä.

        Huh, huh. Mitäpä jos joskus kävisit muuallakin
        kuin hakemassa Galleriasta tarjousbanaaneita???

        Siis jos jossakin Suomessa olisi jotakin haittaa
        mannerten välisestä lentoliikenteestä, voitaisiin
        ongelmaa toki helposti lievittää hajauttamalla
        reitit, nostamalla lentopintoja tai siirtämällä
        reitit asumattomille seuduille. Tuskinpa niitä
        missään sentään minuutin välein lennetään.
        (Ylilentolupiahan voi olla hankala evätä, koska
        silloin tulee taas kotimaiselle yhtiölle
        vastavuoroisesti hankalia reittimuutoksia...)
        Miten ihmeessä jossakin korkealla korpimaisemien
        yllä lentävillä koneilla voi perustella
        pääkaupungin lentomelua? Edes kotimaan
        lentoliikenne ei minua ole koskaan häirinnyt
        normaaleissa lentokorkeuksissaan. Useimmilla
        reiteillä menee pari konetta päivässä. Eihän
        pääkaupunkiseudullakaan melua tai hajua aiheuta
        kuin matalalla lentävät koneet. Lentoaseman
        sijainti vain onnettomasti tuo ongelmat asutuille
        alueille. Ei tämä ole mikään luonnonlaki tai
        tekninen välttämättömyys. Tietysti
        muutosvastustusta tulee. Varsinkin taksiyrittäjät
        varmaan kokevat uuden lentoaseman
        junayhteyksineen alansa uhkana.

        Itse asiassa vain sotilasilmailu on minun
        korviani muualla koetellut. Mökin yli taitaa
        mennä joku matalalentotehtävän reitti. Häiriö
        osuu kohdalle kuitenkin harvemmin kuin vuoden
        välein. Seutu on harvaan asuttua ja onhan touhu
        sentään maanpuolustuksen kannalta tarpeellista.
        Minun mielestäni lentomelu kaupunkialueella on
        kuitenkin todella turhaa. Varsinkin Espoossa.
        Jossakin Rovaniemellä ihmiset varmaan kokivat
        Concordenkin muutamien vierailujen melun
        myönteisenä. Tulihan siinä seudulle markkinoita.
        Ehkä joku Vantaallakin kuulee lentokoneen
        jyrinässä kassakoneen kilinää. Sanotaanhan
        paperitehdaspaikkakunnillakin: "raha haisee".
        Espoossa lentomelussa ei ole mitään tuollaisia
        myönteisiä vivahteita, ellei sitten satu olemaan
        alalla töissä.
        Minkähänlaista mannaa melu sinulle on? Olisikohan
        joku esi-isäsi ollut kiitoratoja rakentamassa?
        Jos tosiaan jossakin kuuluu "Aasian ja Pohjois-
        Amerikan välisen" liikenteen melua, kerro
        ihmeessä. Täällä taitaa olla sinun lisäksesi joku
        toinenkin lentomeluun koukkuun jäänyt. Voisitte
        mahdollisen Euroopan lentolakon ajaksi mennä
        sinne melusta nauttimaan. Nauhoittakaa Seutulassa
        luontoääniä etukäteen ja pyytäkää
        bussinkuljettajaa soittamaan nauhaa matkan ajan.
        Hyvää matkaa!


      • bored with idiots
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Siis jos jossakin Suomessa olisi jotakin haittaa
        mannerten välisestä lentoliikenteestä, voitaisiin
        ongelmaa toki helposti lievittää hajauttamalla
        reitit, nostamalla lentopintoja tai siirtämällä
        reitit asumattomille seuduille. Tuskinpa niitä
        missään sentään minuutin välein lennetään.
        (Ylilentolupiahan voi olla hankala evätä, koska
        silloin tulee taas kotimaiselle yhtiölle
        vastavuoroisesti hankalia reittimuutoksia...)
        Miten ihmeessä jossakin korkealla korpimaisemien
        yllä lentävillä koneilla voi perustella
        pääkaupungin lentomelua? Edes kotimaan
        lentoliikenne ei minua ole koskaan häirinnyt
        normaaleissa lentokorkeuksissaan. Useimmilla
        reiteillä menee pari konetta päivässä. Eihän
        pääkaupunkiseudullakaan melua tai hajua aiheuta
        kuin matalalla lentävät koneet. Lentoaseman
        sijainti vain onnettomasti tuo ongelmat asutuille
        alueille. Ei tämä ole mikään luonnonlaki tai
        tekninen välttämättömyys. Tietysti
        muutosvastustusta tulee. Varsinkin taksiyrittäjät
        varmaan kokevat uuden lentoaseman
        junayhteyksineen alansa uhkana.

        Itse asiassa vain sotilasilmailu on minun
        korviani muualla koetellut. Mökin yli taitaa
        mennä joku matalalentotehtävän reitti. Häiriö
        osuu kohdalle kuitenkin harvemmin kuin vuoden
        välein. Seutu on harvaan asuttua ja onhan touhu
        sentään maanpuolustuksen kannalta tarpeellista.
        Minun mielestäni lentomelu kaupunkialueella on
        kuitenkin todella turhaa. Varsinkin Espoossa.
        Jossakin Rovaniemellä ihmiset varmaan kokivat
        Concordenkin muutamien vierailujen melun
        myönteisenä. Tulihan siinä seudulle markkinoita.
        Ehkä joku Vantaallakin kuulee lentokoneen
        jyrinässä kassakoneen kilinää. Sanotaanhan
        paperitehdaspaikkakunnillakin: "raha haisee".
        Espoossa lentomelussa ei ole mitään tuollaisia
        myönteisiä vivahteita, ellei sitten satu olemaan
        alalla töissä.
        Minkähänlaista mannaa melu sinulle on? Olisikohan
        joku esi-isäsi ollut kiitoratoja rakentamassa?
        Jos tosiaan jossakin kuuluu "Aasian ja Pohjois-
        Amerikan välisen" liikenteen melua, kerro
        ihmeessä. Täällä taitaa olla sinun lisäksesi joku
        toinenkin lentomeluun koukkuun jäänyt. Voisitte
        mahdollisen Euroopan lentolakon ajaksi mennä
        sinne melusta nauttimaan. Nauhoittakaa Seutulassa
        luontoääniä etukäteen ja pyytäkää
        bussinkuljettajaa soittamaan nauhaa matkan ajan.
        Hyvää matkaa!

        Kun lääkärilakko aikanaan loppuu, niin mitäpä jos
        tilaisit terveysasemasi psykiatrilta ajan. Se
        tuntuu olevan ainut mitä tällä hetkellä
        tarvitset. Näyttää olevan maaninen vaihe menossa.

        Hätätapauksessa saattaisi varmaan psykologistakin
        olla apua lakon loppumista odotellessasi.

        Tosin heiltä kummaltakaan et saa apua
        ylivelkaiseen tilanteeseesi!


      • Hiljainen enemmistö
        bored with idiots kirjoitti:

        Kun lääkärilakko aikanaan loppuu, niin mitäpä jos
        tilaisit terveysasemasi psykiatrilta ajan. Se
        tuntuu olevan ainut mitä tällä hetkellä
        tarvitset. Näyttää olevan maaninen vaihe menossa.

        Hätätapauksessa saattaisi varmaan psykologistakin
        olla apua lakon loppumista odotellessasi.

        Tosin heiltä kummaltakaan et saa apua
        ylivelkaiseen tilanteeseesi!

        Onko tämä nyt sitten keskustelun taso? Miten
        voisin tilata sinulle aikaa, kun en tiedä edes
        asuinkuntaasi? Alammeko etsiä sinua siitä Muten
        koekäyttörakennelman lähistöltä?

        Ei viestitys aivan hukkaan mennyt. Löytyi
        lentomelun kannattaja! Jos löytyy toinen, voidaan
        heille myydä halpoja tontteja melualueilta.
        Tietysti kun lentokenttä muuttaa, melun menevät
        ystävät sen mukana...


      • sivusta seurannut
        Hiljainen enemmistö kirjoitti:

        Onko tämä nyt sitten keskustelun taso? Miten
        voisin tilata sinulle aikaa, kun en tiedä edes
        asuinkuntaasi? Alammeko etsiä sinua siitä Muten
        koekäyttörakennelman lähistöltä?

        Ei viestitys aivan hukkaan mennyt. Löytyi
        lentomelun kannattaja! Jos löytyy toinen, voidaan
        heille myydä halpoja tontteja melualueilta.
        Tietysti kun lentokenttä muuttaa, melun menevät
        ystävät sen mukana...

        Olet mainio heppu. Ostitko halvalla tontin ja
        ajattelit tehdä sillä tilin? Sitten vaihtoivatkin
        kiitoteitä ym. ja tonttisi arvo laski kun pari
        konetta menee yli silloin tällöin. Jäi tili
        tekemättä ja talokin rakentamatta?


      • Hiljainen....
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Olet mainio heppu. Ostitko halvalla tontin ja
        ajattelit tehdä sillä tilin? Sitten vaihtoivatkin
        kiitoteitä ym. ja tonttisi arvo laski kun pari
        konetta menee yli silloin tällöin. Jäi tili
        tekemättä ja talokin rakentamatta?

        Oli muuten todella lähellä. Kuten tuossa aiemmin
        kerroin, olin katsomassa oikein lupaavan
        tuntuista taloa pahimmalta melualueelta. Saisivat
        laittaa teiden varsille varoitusmerkkejä kaavan
        dB-alueiden rajoille....tietysti joku maininta
        myynti-ilmoituksessakin olisi ollut asiaa...


      • ??
        Hiljainen.... kirjoitti:

        Oli muuten todella lähellä. Kuten tuossa aiemmin
        kerroin, olin katsomassa oikein lupaavan
        tuntuista taloa pahimmalta melualueelta. Saisivat
        laittaa teiden varsille varoitusmerkkejä kaavan
        dB-alueiden rajoille....tietysti joku maininta
        myynti-ilmoituksessakin olisi ollut asiaa...

        et itse muuta sinne erämaahan susirajan taakse kun kerran kaupunki asuminen ei sinulle
        sovi. Kukaan ei pakota asumaan lentokentän vierellä, tai melu alueilla. Niille muuttaminen ja
        niillä asuminen on täysin vapaehtoista. Olet ilmeisesti näitä tyypillisiä tapauksia, joiden
        mielestä muutkaan eivät saa hyödyntää mitään sellaista jota en itse hyödynnä tai josta en
        itse nauti. Siis selvennän, jotta Sinäkin saattaisit tajuta, jos en pelaa golffia, ei kukaan
        muukaan missään tapauksessa saapelata golffia! Tämä näyttää olevan siis johtoajatuksesi.


      • Hiljainen....
        ?? kirjoitti:

        et itse muuta sinne erämaahan susirajan taakse kun kerran kaupunki asuminen ei sinulle
        sovi. Kukaan ei pakota asumaan lentokentän vierellä, tai melu alueilla. Niille muuttaminen ja
        niillä asuminen on täysin vapaehtoista. Olet ilmeisesti näitä tyypillisiä tapauksia, joiden
        mielestä muutkaan eivät saa hyödyntää mitään sellaista jota en itse hyödynnä tai josta en
        itse nauti. Siis selvennän, jotta Sinäkin saattaisit tajuta, jos en pelaa golffia, ei kukaan
        muukaan missään tapauksessa saapelata golffia! Tämä näyttää olevan siis johtoajatuksesi.

        Et tainnut lukea aikaisempia viestejä. En
        todellakaan asu melualueella. Johtoajatukseni
        ymmärsit täysin väärin. Toistan sen nyt tässä:
        lentomelu asuinalueella on täysin turhaa! En siis
        sanonut, että lentäminen on turhaa tai että
        moottoreiden koekäyttö on turhaa tai että
        pääkaupunki ei tarvitse lentokenttää. En myöskään
        sanonut, että en kestä sitä varsin vähäistä
        suhinaa, mitä joskus lentokoneet meilläkin päin
        aiheuttavat. Ja asun jo nyt aivan tarpeeksi
        lähellä erämaita.
        En mitenkään ole pyrkinyt estämään ketään
        käyttämästä mitään tarpeellista. Jo
        elämänasenteessani on tällainen periaate: mikään
        sellainen ei ole turhaa, mistä joku saa
        elantonsa.
        Kysymyshän on vain järkevästä seutukaavasta.
        Eihän lasijulkisivuista ostokeskustakaan kannata
        rakentaa golfkentän keskelle. Lentokentän
        optimaalinen sijoituspaikka on hyvien
        liikenneyhteyksien varrella, riittävän kaukana
        asuinalueista. Kukaan ei näin toimittaessa menetä
        mitään. Nuku rauhassa! Tapahtumaasi käsitellään.


      • ??
        Hiljainen.... kirjoitti:

        Et tainnut lukea aikaisempia viestejä. En
        todellakaan asu melualueella. Johtoajatukseni
        ymmärsit täysin väärin. Toistan sen nyt tässä:
        lentomelu asuinalueella on täysin turhaa! En siis
        sanonut, että lentäminen on turhaa tai että
        moottoreiden koekäyttö on turhaa tai että
        pääkaupunki ei tarvitse lentokenttää. En myöskään
        sanonut, että en kestä sitä varsin vähäistä
        suhinaa, mitä joskus lentokoneet meilläkin päin
        aiheuttavat. Ja asun jo nyt aivan tarpeeksi
        lähellä erämaita.
        En mitenkään ole pyrkinyt estämään ketään
        käyttämästä mitään tarpeellista. Jo
        elämänasenteessani on tällainen periaate: mikään
        sellainen ei ole turhaa, mistä joku saa
        elantonsa.
        Kysymyshän on vain järkevästä seutukaavasta.
        Eihän lasijulkisivuista ostokeskustakaan kannata
        rakentaa golfkentän keskelle. Lentokentän
        optimaalinen sijoituspaikka on hyvien
        liikenneyhteyksien varrella, riittävän kaukana
        asuinalueista. Kukaan ei näin toimittaessa menetä
        mitään. Nuku rauhassa! Tapahtumaasi käsitellään.

        kenttä rakennetaan riittävän kauas asutuksesta, ja sitten kun se alkaa toimia, se erää
        suhteellisen nopeasti ympärilleen työpaikkoja ja niiden mukana asutusta. Hetken päästä
        ollaan taas samassa tilanteessa, joku idiootti on vaatimassa kentän siirtämistä hiiden
        pisaan, kun se on salakavalasti tupsahtanut yks kaks asutuksen keskelle.
        JOS Malmin kenttä siirretään, sitä siirtoa tulevat jälkipolvet kiroaman aina hamaan
        tulevaisuuteen saakka, ja hyvinkin monesta syystä. Jo tällä hetkelläkin sekä ilmavoimat
        että kotimaiset lentoyhtiöt ihmettelevät mistä löytyisi kotimaista materiaalia
        kouluutettavaksi heidän tehtäviinsä. Eikä tuo ole kuin yksi pointti.
        Jos nyt sitten asustat siellä missä tuo "melu" ei häiritse, niin mitä ihmettä varten sitten
        oikein purputat siitä "melusta" ja kentän siirtämisestä?
        Kyllä se vaan näyttää juuri siltä, että "kun minä en, niin ei kukaan muukaan saa"
        idiotismilta.


      • Hiljainen....
        ?? kirjoitti:

        kenttä rakennetaan riittävän kauas asutuksesta, ja sitten kun se alkaa toimia, se erää
        suhteellisen nopeasti ympärilleen työpaikkoja ja niiden mukana asutusta. Hetken päästä
        ollaan taas samassa tilanteessa, joku idiootti on vaatimassa kentän siirtämistä hiiden
        pisaan, kun se on salakavalasti tupsahtanut yks kaks asutuksen keskelle.
        JOS Malmin kenttä siirretään, sitä siirtoa tulevat jälkipolvet kiroaman aina hamaan
        tulevaisuuteen saakka, ja hyvinkin monesta syystä. Jo tällä hetkelläkin sekä ilmavoimat
        että kotimaiset lentoyhtiöt ihmettelevät mistä löytyisi kotimaista materiaalia
        kouluutettavaksi heidän tehtäviinsä. Eikä tuo ole kuin yksi pointti.
        Jos nyt sitten asustat siellä missä tuo "melu" ei häiritse, niin mitä ihmettä varten sitten
        oikein purputat siitä "melusta" ja kentän siirtämisestä?
        Kyllä se vaan näyttää juuri siltä, että "kun minä en, niin ei kukaan muukaan saa"
        idiotismilta.

        Siirtelykierrettä tosiaan saattaa tulla.
        Esimerkkinä vaikka Mäntsälän ohitustie. Aluksi
        oli varmaan kivaa asua hyvien yhteyksien
        varrella. Sitten, kun liikenne alkoi kasvaa,
        haluttiin se siirtää ohitustielle. No sitten taas
        liike-elämä hiljeni ja alkoi kaivata sinne
        ohitustien varteen. Kaavoituksella tällainen
        kierre on kuitenkin estettävissä. Monissa
        suurkaupungeissa tunnetaan tällaisia alueiden
        kiertokulkuilmiöitä. Meillä on suunnittelijoiden
        kunniaksi laskettava, että tällainen ei ole
        yleistä. Tietysti maankäytönkin täytyy mukautua
        yhteiskunnan kehityssuuntiin. Kun lentoliikenne
        lisääntyy, sen pitää vaikuttaa pitkän ajan
        suunnitelmiin.

        Vaikea kuvitella mitään syytä, miksi kukaan
        puolustaisi lentomelua asuinalueilla. Ainoastaan
        joku maalta muuttanut ehkä kokee itsensä
        suurkaupunkilaiseksi vasta kun lentokoneen jyrinä
        peittää korvissa aina soivan lehmien mylvinnän.
        Ehkäpä kotipuolen kavereillekin on kiva
        soittaa: "puhu vähän kovempaa, täällä menee koko
        ajan noita lentokoneita..."

        Malmin kentän lakkauttaminen on tainnut olla aika
        pitkään tulossa. Se kaiketikin perustuu lähinnä
        maankäytön suunnitelmiin eikä koviin haittoihin.
        Ei senkään tarvitse olla mikään katastrofi
        harrasteilmailulle. Tulisikohan vaikka Räyskälään
        vähän lisää toimintaa? Myös Vantaan kentästä osa
        voisikin jäädä harrasteilmailun käyttöön. Mihin
        sitten pelastushelikopteri sijoitetaan, sitä en
        käy edes arvailemaan.

        Lentoyhtiöt ja Ilmavoimat eivät ole voineet
        rekrytoinnissaan muutenkaan tukeutua vain
        yksityilentolupakirjan suorittaneisiin. Hyvää
        oppilasainesta on kyllä riittänyt.
        Pienkonekalustommekin on ajoittain uusiutunut
        mukavasti. Päteviä harrastajia löytyy useiden
        paikkakuntien ilmailukerhoista. En suostu
        ottamaan vastuuta maamme siviili-ilmailun
        tilasta. Sillä ei ole mitään tekemistä
        meluntorjunnan kanssa. Liimanhaistelu meluisissa
        slummeissa pilaa mahdollisuudet
        menestyksekkääseen lentokoulutukseen.

        Minä yritän katsella maailmaa välillä toistenkin
        näkökulmasta. Joillekin, jopa lentokentättömässä
        Espoossa asuville, on lentomelu todellinen
        ongelma. Onko kovin itsekästä, jos mietin siihen
        ratkaisua? Mietin kovasti sinunkin näkökulmiasi.
        Miksei täysin looginen ratkaisu kelpaa edes
        harkittavaksi?
        Tekstisi viimeistä lausetta en ymmärrä. Mikä
        hyödyke on kyseessä? En todellakaan ole nyt
        ottamassa mitään pois keneltäkään. En koe itse
        jääväni mistään paitsi. Kaikkea ei tarvitse nähdä
        vastakkaisina vaihtoehtoina. Hyvästä ratkaisusta
        hyötyvät kaikki. Olen jopa saanut osan
        toimeentulostani ainakin välillisesti siviili-
        ilmailusta. Silti ei kannata puolustella
        lentomelua.

        Tässä vaiheessa on hyvä lukea alkuperäinen
        viesti. Kysyjä asuu varmaan samantapaisessa
        paikassa, kuin minäkin. Hän kysyy hyvin
        viattomasti taustatietoa lentotoiminnasta.
        Erityisen varovaisesti hän utelee Pohjois-Espoon
        suuntaan käännetystä nousureitistä. Vastaajat
        yrittivät myös varovaisesti kertoa alueen
        reittijärjestelyistä. Kukaan ei viitsinyt edes
        arvailla, että Vantaan kunnallispoliitikot
        olisivat ehkä puljailleet Vantaalla sijaitsevan
        lentokentän haittoja poispäin Vantaalta,
        naapurikunnan Espoon suuntaan. Sehän olisi
        ilkeätä. Poliitikoillahan on samat kaikkia
        hyödyttävät tavoitteet kuin minullakin.


      • ??
        Hiljainen.... kirjoitti:

        Siirtelykierrettä tosiaan saattaa tulla.
        Esimerkkinä vaikka Mäntsälän ohitustie. Aluksi
        oli varmaan kivaa asua hyvien yhteyksien
        varrella. Sitten, kun liikenne alkoi kasvaa,
        haluttiin se siirtää ohitustielle. No sitten taas
        liike-elämä hiljeni ja alkoi kaivata sinne
        ohitustien varteen. Kaavoituksella tällainen
        kierre on kuitenkin estettävissä. Monissa
        suurkaupungeissa tunnetaan tällaisia alueiden
        kiertokulkuilmiöitä. Meillä on suunnittelijoiden
        kunniaksi laskettava, että tällainen ei ole
        yleistä. Tietysti maankäytönkin täytyy mukautua
        yhteiskunnan kehityssuuntiin. Kun lentoliikenne
        lisääntyy, sen pitää vaikuttaa pitkän ajan
        suunnitelmiin.

        Vaikea kuvitella mitään syytä, miksi kukaan
        puolustaisi lentomelua asuinalueilla. Ainoastaan
        joku maalta muuttanut ehkä kokee itsensä
        suurkaupunkilaiseksi vasta kun lentokoneen jyrinä
        peittää korvissa aina soivan lehmien mylvinnän.
        Ehkäpä kotipuolen kavereillekin on kiva
        soittaa: "puhu vähän kovempaa, täällä menee koko
        ajan noita lentokoneita..."

        Malmin kentän lakkauttaminen on tainnut olla aika
        pitkään tulossa. Se kaiketikin perustuu lähinnä
        maankäytön suunnitelmiin eikä koviin haittoihin.
        Ei senkään tarvitse olla mikään katastrofi
        harrasteilmailulle. Tulisikohan vaikka Räyskälään
        vähän lisää toimintaa? Myös Vantaan kentästä osa
        voisikin jäädä harrasteilmailun käyttöön. Mihin
        sitten pelastushelikopteri sijoitetaan, sitä en
        käy edes arvailemaan.

        Lentoyhtiöt ja Ilmavoimat eivät ole voineet
        rekrytoinnissaan muutenkaan tukeutua vain
        yksityilentolupakirjan suorittaneisiin. Hyvää
        oppilasainesta on kyllä riittänyt.
        Pienkonekalustommekin on ajoittain uusiutunut
        mukavasti. Päteviä harrastajia löytyy useiden
        paikkakuntien ilmailukerhoista. En suostu
        ottamaan vastuuta maamme siviili-ilmailun
        tilasta. Sillä ei ole mitään tekemistä
        meluntorjunnan kanssa. Liimanhaistelu meluisissa
        slummeissa pilaa mahdollisuudet
        menestyksekkääseen lentokoulutukseen.

        Minä yritän katsella maailmaa välillä toistenkin
        näkökulmasta. Joillekin, jopa lentokentättömässä
        Espoossa asuville, on lentomelu todellinen
        ongelma. Onko kovin itsekästä, jos mietin siihen
        ratkaisua? Mietin kovasti sinunkin näkökulmiasi.
        Miksei täysin looginen ratkaisu kelpaa edes
        harkittavaksi?
        Tekstisi viimeistä lausetta en ymmärrä. Mikä
        hyödyke on kyseessä? En todellakaan ole nyt
        ottamassa mitään pois keneltäkään. En koe itse
        jääväni mistään paitsi. Kaikkea ei tarvitse nähdä
        vastakkaisina vaihtoehtoina. Hyvästä ratkaisusta
        hyötyvät kaikki. Olen jopa saanut osan
        toimeentulostani ainakin välillisesti siviili-
        ilmailusta. Silti ei kannata puolustella
        lentomelua.

        Tässä vaiheessa on hyvä lukea alkuperäinen
        viesti. Kysyjä asuu varmaan samantapaisessa
        paikassa, kuin minäkin. Hän kysyy hyvin
        viattomasti taustatietoa lentotoiminnasta.
        Erityisen varovaisesti hän utelee Pohjois-Espoon
        suuntaan käännetystä nousureitistä. Vastaajat
        yrittivät myös varovaisesti kertoa alueen
        reittijärjestelyistä. Kukaan ei viitsinyt edes
        arvailla, että Vantaan kunnallispoliitikot
        olisivat ehkä puljailleet Vantaalla sijaitsevan
        lentokentän haittoja poispäin Vantaalta,
        naapurikunnan Espoon suuntaan. Sehän olisi
        ilkeätä. Poliitikoillahan on samat kaikkia
        hyödyttävät tavoitteet kuin minullakin.

        > Tekstisi viimeistä lausetta en ymmärrä. Mikä
        hyödyke on kyseessä?

        Et ymmärrä vai et halua ymmärtää? Noh tuostahan tietysti voi vetää vai määrätyn
        suuntaisia johtopäätöksiä.
        Eihän mieleesi tullut että siirretään Helsinki huutsin nevadan, ja jätetään kenttä
        paikoilleen, tai pakkosiirretään nuo kaupunki ympäristöön sopeutumattomat tyhjän
        purputtajat jonnekkiin napapiirin tasolle.;=)


      • Hiljainen...
        ?? kirjoitti:

        > Tekstisi viimeistä lausetta en ymmärrä. Mikä
        hyödyke on kyseessä?

        Et ymmärrä vai et halua ymmärtää? Noh tuostahan tietysti voi vetää vai määrätyn
        suuntaisia johtopäätöksiä.
        Eihän mieleesi tullut että siirretään Helsinki huutsin nevadan, ja jätetään kenttä
        paikoilleen, tai pakkosiirretään nuo kaupunki ympäristöön sopeutumattomat tyhjän
        purputtajat jonnekkiin napapiirin tasolle.;=)

        >-----------------------------
        >Jos nyt sitten asustat siellä missä tuo "melu"
        ei häiritse, niin mitä ihmettä varten sitten
        oikein purputat siitä "melusta" ja kentän
        siirtämisestä?
        Kyllä se vaan näyttää juuri siltä, että "kun minä
        en, niin ei kukaan muukaan saa"
        idiotismilta.
        ----------------------------------<

        Tässä etsit kyllä jotakin ihmeellisiä vaikuttimia
        ja kaukaa asiasta. Mitä on se, mitä minä en, niin
        ei kukaan muukaan saa?


        >---------------------------------------
        >Eihän mieleesi tullut että siirretään Helsinki
        huutsin nevadan, ja jätetään kenttä
        paikoilleen, tai pakkosiirretään nuo kaupunki
        ympäristöön sopeutumattomat tyhjän
        purputtajat jonnekkiin napapiirin tasolle.;=)
        ----------------------------<

        - ei tullut, perustelu lienee turhaa...(no
        ainakin sataman siirto voi olla vaikeaa, myös
        miljoonan ihmisen kodit...)

        Olikohan edellisillä lentoaseman siirtokerroilla
        yhtä sitkeitä vastustajia? Mielipide-erot kyllä
        ymmärrän ja niitä toivonkin. Mutta jos vain
        leimataan loogisesti perusteltu mielipide
        suoralta kädeltä pupuksi, on pakko epäillä
        jotakin poliittista junttausta. Mielipide-erojen
        hallinta väestönsiirroilla on tietyn poliittisen
        suunnan käyttämä keino. Vai olisikohan
        lentopetrooliin lisätty jotakin riippuvuutta
        aiheuttavaa?

        En ole asettanut tavoitteekseni muuttaa sinun
        mielipidettäsi. Minä kyllä olen valmis muuttamaan
        omaani, sitä ei ole kirjattu mihinkään
        puolueohjelmaan. Puhe tyhjästä purputtamisesta ei
        oikein riitä. Erityisen hyvin uskon laskelmia.

        Ehkäpä lennonjohtotorni jätetään muistoksi.
        Saatamme sen juurella joskus tavata lentoasemaa
        muistellen. Aivan kuin kävin Keimolan entisen
        moottoriradankin aluetta kerran katselemassa,
        ajelinkin. Vähän haikeana, mutta tulevaisuuteen
        luottaen.


      • ??
        Hiljainen... kirjoitti:

        >-----------------------------
        >Jos nyt sitten asustat siellä missä tuo "melu"
        ei häiritse, niin mitä ihmettä varten sitten
        oikein purputat siitä "melusta" ja kentän
        siirtämisestä?
        Kyllä se vaan näyttää juuri siltä, että "kun minä
        en, niin ei kukaan muukaan saa"
        idiotismilta.
        ----------------------------------<

        Tässä etsit kyllä jotakin ihmeellisiä vaikuttimia
        ja kaukaa asiasta. Mitä on se, mitä minä en, niin
        ei kukaan muukaan saa?


        >---------------------------------------
        >Eihän mieleesi tullut että siirretään Helsinki
        huutsin nevadan, ja jätetään kenttä
        paikoilleen, tai pakkosiirretään nuo kaupunki
        ympäristöön sopeutumattomat tyhjän
        purputtajat jonnekkiin napapiirin tasolle.;=)
        ----------------------------<

        - ei tullut, perustelu lienee turhaa...(no
        ainakin sataman siirto voi olla vaikeaa, myös
        miljoonan ihmisen kodit...)

        Olikohan edellisillä lentoaseman siirtokerroilla
        yhtä sitkeitä vastustajia? Mielipide-erot kyllä
        ymmärrän ja niitä toivonkin. Mutta jos vain
        leimataan loogisesti perusteltu mielipide
        suoralta kädeltä pupuksi, on pakko epäillä
        jotakin poliittista junttausta. Mielipide-erojen
        hallinta väestönsiirroilla on tietyn poliittisen
        suunnan käyttämä keino. Vai olisikohan
        lentopetrooliin lisätty jotakin riippuvuutta
        aiheuttavaa?

        En ole asettanut tavoitteekseni muuttaa sinun
        mielipidettäsi. Minä kyllä olen valmis muuttamaan
        omaani, sitä ei ole kirjattu mihinkään
        puolueohjelmaan. Puhe tyhjästä purputtamisesta ei
        oikein riitä. Erityisen hyvin uskon laskelmia.

        Ehkäpä lennonjohtotorni jätetään muistoksi.
        Saatamme sen juurella joskus tavata lentoasemaa
        muistellen. Aivan kuin kävin Keimolan entisen
        moottoriradankin aluetta kerran katselemassa,
        ajelinkin. Vähän haikeana, mutta tulevaisuuteen
        luottaen.

        kutsutaan nimellä "itsekäs kateus" ja "suvaitsemattomuus".


      • Hiljainen...
        ?? kirjoitti:

        kutsutaan nimellä "itsekäs kateus" ja "suvaitsemattomuus".

        Mitä minä kadehdin? Kerro ihmeessä, muuten en
        ehkä huomaakaan, ja jään jotenkin paitsioon.
        Mitähän minä sitten en suvaitse? Enhän edes syytä
        kaavoittajaa karkeista virheistä. Päätöksiä
        tehdessä ei tiedetty nykytilannetta.
        Korjattavissa oleva virhe.
        Onko sitten kovin itsekästä ajatella lentomelusta
        todella kärsiviä syyttömiä? Keskustelussa kyllä
        esitettiin todella itsekkäitäkin ajatuksia: "jos
        et asu melualueella, mitä sitten urputat?" Näin
        ajatellen voivat ne, jotka eivät asu aivan meren
        rannalla, jättää jätevedenpuhdistamot
        rakentamatta. Jos sitten joku valittaa hajusta,
        muuttakoon Lappiin!

        Korostettakoon vielä, että noin puolet
        toimeentulostani on lentoasemasta kiinni. Jos se
        suljettaisiin tänään, joutuisin viimeistään
        kuukauden kuluttua muuttamaan sinne, mihin suurin
        osa ulkomaanlennoista siirtyisi. Siksi on tärkeää
        varmistaa lentomatkustuksen toimintaedellytykset
        pääkaupunkiseudulla. Vain uudella hyvin
        sijoitetulla kentällä tämän on mahdollista.

        Jos nyt sitten joskus kuitenkin muutan täältä
        johonkin, olisi mukava tietää ne alueet, joilla
        aiemmin mainittu Aasian ja Pohjois-Amerikan
        välinen lentoliikenne aiheuttaa maassamme
        meluhaittoja. Tästä on varmaan vaiettu jo
        pitkään, en ole ennen kuullut siitä
        puhuttavankaan...


    • Espoossa myös

      ... allergisoitumaan jos jonkinlaisista sekundäärisistä ongelmista. Täytyy huomata, että lentomelusta "kärsivät" eniten kunnallisvirkamiehet, joiden on tärkeää luoda itselleen tekemistä. Keskustelun ja kauhistelun herättäminen sopivista aiheista on heille siten elintärkeää. Lisäksi he tarvitsevat aina näitä helposti manipuloitavia kansalaisia temmellyksensä polttoaineeksi.
      Lentomeluasiassa on vain onnistuttu melko huonosti allergisoimaan yleisöä.

    • finne

      Ruåtsalaiset tekivät viisaasti,kun siirsivät kentän 50 km:n päähän Tukholmasta ja laittoivat nopean radan väliin.
      Suomessa tehdään aivan mitä haluttaa ns:n yleisen edun nimissä.

    • Z

      Fly-ER jo vastasikin osittain, eli Vantaalla pyritään todellakin pitämään kiitotie 22 lähteville ja 15 saapuville aina kun vain mahdollista. Kiitotien 22 jatke menee suoraan Espoon yli. Espoon yli saapuvaa liikennettä on harvoin eli silloin kun kiitotie 04 täytyy ottaa käyttöön kentällä vallitsevien tuulten vuoksi.

      • sepe

        Koska kaikille ei liene selvää mitä nämä kiitoteiden numerot tarkoittavat, niin selvitetääs lyhyesti. Numerot tarkoittavat aina radan maantieteellistä suuntaa asteina, eli esim. 15= 150 astetta, 04=40 astetta. Helsinki-Vantaan pääkiitotie on 04/22 riippuen siitä kummasta päästä asiaa katsotaan, esim. Espoosta lähestyttäessä laskeudutaan 04:lle. Sivukiitotie on taas 15/33 joten luoteesta saavuttaessa laskeudutaan 15:lle ja Tikkurilasta päin 33:lle.


    • Kalakukko Airways

      Asun itse Pohjois-Vantaalla, ja kyllä meilläkin
      sitä lentomelua on. Mielestäni ratkaisu olisi
      siinä, että ainakin viikonloppujen charter-
      vuoroista suurempi osa voisi lähteä sisä-suomen
      kentiltä: Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Oulu. Kun
      kuljeskelee Vantaan ulkomaanterminaalissa
      Rooroksen ja Tenerihvan konneiden lähtöporttien
      läheisyydessä, voi pikaisen laskutoimituksen
      jälkeen todeta, että suurimmalla osalla
      matkustajista on ollut rankka yö bussissa halki
      maan takanaan.

    • Pimeyttä

      Silloin kun kyseinen kenttä rakennettin niin
      eihän Vantaalla ollut juuri mitään. Sitten
      ihmiset muuttivat kentän viereen ja rupesivat
      valittamaan lentomelusta???????? Muuttakaa
      Utsjoelle niin ei ole meteliä. Ei sitä kenttää
      voi aina siirtää ensiksi.

    • Pimeyttä

      Silloin kun kyseinen kenttä rakennettin niin
      eihän Vantaalla ollut juuri mitään. Sitten
      ihmiset muuttivat kentän viereen ja rupesivat
      valittamaan lentomelusta???????? Muuttakaa
      Utsjoelle niin ei ole meteliä. Ei sitä kenttää
      voi aina siirtää ensiksi.

      • Hiljainen...

        Eihän seuraava kenttä olisi vasta kuin neljäs
        sijainti ilmailun lyhyen historian aikana.
        Tietysti palveluita joudutaan siirtelemään kasvun
        ja teknisen kehityksen mukaan. Miten Seutulasta
        nyt niin rakas paikka on tullut?

        Nykyisillä melualueilla olevat asuinalueet ovat
        kyllä muodostuneet paljon pienemmän
        lentoliikenteen aikana. Muutama Convair päivässä
        oli aika erilaista nykyiseen verrattuna. Onhan
        kiitoratojakin lisätty ja jatkettu.

        Varmasti jossakin on jo uuden paikan luonnokset
        tehtynä. Niitä ei vain voi päästää julkisuuteen.
        Investoinnit Seutulaan kärsisivät. Pitää olla
        pokkana, kuin pääministeri devalvaation edellä....


      • Kalakukko
        Hiljainen... kirjoitti:

        Eihän seuraava kenttä olisi vasta kuin neljäs
        sijainti ilmailun lyhyen historian aikana.
        Tietysti palveluita joudutaan siirtelemään kasvun
        ja teknisen kehityksen mukaan. Miten Seutulasta
        nyt niin rakas paikka on tullut?

        Nykyisillä melualueilla olevat asuinalueet ovat
        kyllä muodostuneet paljon pienemmän
        lentoliikenteen aikana. Muutama Convair päivässä
        oli aika erilaista nykyiseen verrattuna. Onhan
        kiitoratojakin lisätty ja jatkettu.

        Varmasti jossakin on jo uuden paikan luonnokset
        tehtynä. Niitä ei vain voi päästää julkisuuteen.
        Investoinnit Seutulaan kärsisivät. Pitää olla
        pokkana, kuin pääministeri devalvaation edellä....

        ..Satsatkaa junaliikenteeseen kotimaassa.

        Jos edes osa kotimaan lennoista saataisiin
        poistetuiksi, korvaamalla ne nopeilla
        junayhteyksillä, niin melutilanne helpottaisi.
        Kalliin öljyn aikana on dorkaa pistää rahaa
        palamaan flygareihin. Lauantaiaamujen / sunnuntai
        myöhäisiltojen chartereista pitäisi siirrtää osa
        maakuntakaupunkien kentille, sinne mistä suurin
        osa matkustajistakin tulevat.

        Tiedän, koska olen eräässä VR:ää lähellä olevassa
        firmassa hommissa, että heidän
        suurnopeusjunahankkeensa on levällään pahasti.
        Syynä ei ole junien tai ratojen huono kunto vaan
        vosiko sanoa "työmarkkinapoliittiset" syyt.
        Tarvetta on olemassa saada esim Jyväskylästä,
        Porista, Lappeenrannasta ja Mikkelistä nopeampia
        junia stadiin kuin nyt. Uudet 200 km/h nopeudelle
        rakennetut IC- ja Pendolino junat kulkevat yhä 70-
        luvun diesel-rotiskojen aikatauluilla.

        Finnairkaan ei ole käytännössä juuri kiinnostunut
        lentämään tällaisia lyhyitä, polttoainetta syöviä
        hyppylentoja. Parempien junayhteyksien puuttuessa
        niillä on kuitenkin yhteiskunnallinen
        velvollisuus siihen (ts maakuntien
        kansanedustajat ja muut kellokkaat haluavat
        lentää eikä kulkea junalla). Tappiot joudutaan
        kattamaan ulkomaan lentojen tuotoilla.

        Myös lentorahti on liikennemuoto jota pitäisi
        ottaa tarkastelun kohteeksi. Mitä järkeä on
        oikein kuskata lentorahtina jotain auton
        varaosia. Eivät autojen vuosimallit, tai ainakaan
        se tekniikka mikä jää helmojen alle, niin tiheään
        vaihdu että pitäisi pakoputkia ja palloniveliä
        kuskata joka päivä ranskasta ja saksasta
        flygarilla valtavia määriä meidän korjaamoihin.
        Onko tonttimaa vai mikä niin kallista, että
        automaahantuojien ei kannata pitää omia
        varaosavarastoja?


    • Anonyymi

      Tänään ip Etelä Espoossa yhtäkkiä lentoja yli minuutin välein, jota ei yleensä. Ihan mietin, että onko niille edes laskeutumistilaa. Ja miksi tämä yllättävä muutos. Minua kyllä nuo äänet häiritsevät.

    • Anonyymi

      Miksi kiinalaiskoneet saavat lentää Suomen yli venäjälle ja takaisin? Paljonko Suomi ja Venäjä saa siitä tuloja. Eikö rajoitteet koskekkaan kaikkia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2214
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2190
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1456
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1417
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1302
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      147
      1216
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      254
      916
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      899
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      874
    Aihe