Kurvissa oikominen

Ratti-Keisari

Miksi monet kuljettajat oikovat kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvissä mutkissa? Silloinkin kun on vastaantulevaa liikennettä,jotka joutuvat väistämään penkalle tai jopa ojaan. Välttääkseen törmäyksen.

Onko oikeanpuolen oja mahdollisesti niin leveä mielestänne että,pitää käyttää vastaantulian-kaistaa? Vai kapeeneeko tie juuri mutkankohdalla?
Jokatapauksessa maksaja vahingon tapahtuessa on se joka oikoo väärältäpuolen tietä. Ja kyllä se kolahtaa kun kulmat kolisee yhteen..(muistikuva menneiltä vuosilta).
Tulipahan taas mieleen kun väistin yhtä "varovaista kuljettajaa" joka ei piiruakaan korjannut omallepuolelleen kun kohdattiin kurvissa. Penkalle väistin estääkseni vahingon.

37

2645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voiskohan osasyynä olla mutkien väärät kaltevuudet?

      • Ratti-Keisari

        On syy ratin- ja penkinvälissä. Miksi en itse ajaudu sisäkurviin vaikka miten kallistaisi? Koska ohjaan itse autoa,ei kurvinkallistukset.


      • Ratti-Keisari kirjoitti:

        On syy ratin- ja penkinvälissä. Miksi en itse ajaudu sisäkurviin vaikka miten kallistaisi? Koska ohjaan itse autoa,ei kurvinkallistukset.

        Talvisin näkee vasta sataneessa lumessa kantateillä ajourat keskellä tietä suorillakin. Siis tien keskilinja kahden uran keskellä. Joskus ne ajourat sitten erkanevat neljäksi, mutta yhtyvät pienen matkan jälkeen jälleen kahdeksi.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Talvisin näkee vasta sataneessa lumessa kantateillä ajourat keskellä tietä suorillakin. Siis tien keskilinja kahden uran keskellä. Joskus ne ajourat sitten erkanevat neljäksi, mutta yhtyvät pienen matkan jälkeen jälleen kahdeksi.

        ...mitään merkitystä.

        Suurimalle osalle autoilijoita on ylivoimaista ajaa tien oikeaa laitaa, jos se on auraamaton. Tämä on fakta.

        PS. sitten kun muutama auto on ajanut siihen 2 tai 3 uraa, kohtaaminen turvallisesti on mahdotonta......


      • Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...mitään merkitystä.

        Suurimalle osalle autoilijoita on ylivoimaista ajaa tien oikeaa laitaa, jos se on auraamaton. Tämä on fakta.

        PS. sitten kun muutama auto on ajanut siihen 2 tai 3 uraa, kohtaaminen turvallisesti on mahdotonta......

        Kapea kantatie, kupera kuin sian selkä, yöllä satanut kostea (ensi)lumi... räntä, autossa alla kesällä loppuun ajetut kesärenkaat. Näillä "eväillä" sinäkin ajaisit aamutuimaan kuperan tien korkeimmalla paikalla, eli keskellä tietä, niin muuten minäkin. Ei hevosenkaan selässä istuta selkärangan oikealla puolella.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Kapea kantatie, kupera kuin sian selkä, yöllä satanut kostea (ensi)lumi... räntä, autossa alla kesällä loppuun ajetut kesärenkaat. Näillä "eväillä" sinäkin ajaisit aamutuimaan kuperan tien korkeimmalla paikalla, eli keskellä tietä, niin muuten minäkin. Ei hevosenkaan selässä istuta selkärangan oikealla puolella.

        ....tästä en puhunut. Aikas harva sentään ajaa kesäslikseillä tammikuussa....

        PS. meitin tyylinen kitkoilla ajava ei jätä renkaan vaihtoa viime tippaan....


      • Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....tästä en puhunut. Aikas harva sentään ajaa kesäslikseillä tammikuussa....

        PS. meitin tyylinen kitkoilla ajava ei jätä renkaan vaihtoa viime tippaan....

        Ajan vaan paljon maakunnissa ja siellä näkee vuodesta toiseen samanlaista. Ei täälläpäin tammikuussa kesäslikseillä ajeta, ensilumi tulee joskus lokakuussakin, saattaa jopa pysyä kevääseen.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Ajan vaan paljon maakunnissa ja siellä näkee vuodesta toiseen samanlaista. Ei täälläpäin tammikuussa kesäslikseillä ajeta, ensilumi tulee joskus lokakuussakin, saattaa jopa pysyä kevääseen.

        ....että käytätkö sina aivojasi ollenkaan? Intät vain ja ainoastaan sitä omaasi.

        -Nimittäin missään ei ajeta kesägummeilla tammikuussa. Luulin sinunlaisesi fiksun ymmärtävän, mitä tarkoitan.

        -Ainakin meilläpäin, (etelässä, jossa suurin osa autoilusta Suomessa tapahtuu) sitä oikeaa reunaa pelätään kuin ruttoa, jos tie on auraamaton.

        -Tarkkaan ottaen esimmäiset jäljet määräävät pitkälti paikan, missä ajetaan. Jos fiksu sattuu ajamaan ensimmäisenä ja silloin saattaa tielle tulla 3-4 ajouraa, muuten 2-3....

        -Jos kysyttäisiin kaltevuuksista keskivertokuljettijilta, en usko, että he ei edes tietäisi, miksi sellaisia on olemaassa.

        PS. Jos tiet olisi kallistettu oikein, kuten olet monissa yhteyksissä maininnut, kurveja ei tosiaan tarvitsisi oikoa... en minä yleensä aja niin kovaa, että pito lähtisi, mutta köyhän on ajateltava kompromisseja ajonopeuden, turvallisuuden ja auton alustan/renkaiden suhteen.


      • Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....että käytätkö sina aivojasi ollenkaan? Intät vain ja ainoastaan sitä omaasi.

        -Nimittäin missään ei ajeta kesägummeilla tammikuussa. Luulin sinunlaisesi fiksun ymmärtävän, mitä tarkoitan.

        -Ainakin meilläpäin, (etelässä, jossa suurin osa autoilusta Suomessa tapahtuu) sitä oikeaa reunaa pelätään kuin ruttoa, jos tie on auraamaton.

        -Tarkkaan ottaen esimmäiset jäljet määräävät pitkälti paikan, missä ajetaan. Jos fiksu sattuu ajamaan ensimmäisenä ja silloin saattaa tielle tulla 3-4 ajouraa, muuten 2-3....

        -Jos kysyttäisiin kaltevuuksista keskivertokuljettijilta, en usko, että he ei edes tietäisi, miksi sellaisia on olemaassa.

        PS. Jos tiet olisi kallistettu oikein, kuten olet monissa yhteyksissä maininnut, kurveja ei tosiaan tarvitsisi oikoa... en minä yleensä aja niin kovaa, että pito lähtisi, mutta köyhän on ajateltava kompromisseja ajonopeuden, turvallisuuden ja auton alustan/renkaiden suhteen.

        ...mitään intä, eikä näillä palstoilla tarvitse käyttää aivokapasiteetistaan kuin vajaan promillen verran. :-)
        Asioiden ymmärtäminen vaatii sitten hiukan enemmän.


      • Kairakettu kirjoitti:

        ...mitään intä, eikä näillä palstoilla tarvitse käyttää aivokapasiteetistaan kuin vajaan promillen verran. :-)
        Asioiden ymmärtäminen vaatii sitten hiukan enemmän.

        ....asioiden ymmärtämiseen tarvitaan kuin aivokapasiteettia?????


      • Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....asioiden ymmärtämiseen tarvitaan kuin aivokapasiteettia?????

        Sitä aivokapasiteettia, jota minun ei tarvi käyttää kuin vajaan promillen verran, sorry. Joillakin ei riitä edes oma aivokapasiteetti, vaan heitä on avustettava ulkopuolisten aivojen avulla.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Sitä aivokapasiteettia, jota minun ei tarvi käyttää kuin vajaan promillen verran, sorry. Joillakin ei riitä edes oma aivokapasiteetti, vaan heitä on avustettava ulkopuolisten aivojen avulla.

        Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen €;o)- vai miten se menikään...
        Asuukohan tuo Kairakettu muuten oikeasti ulkomailla??


      • Laaksonenster kirjoitti:

        Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen €;o)- vai miten se menikään...
        Asuukohan tuo Kairakettu muuten oikeasti ulkomailla??

        Ajan kuitenkin paljon Suomessa.


      • Me täydellinen - You väärässä

        Sait sitten vieritettyä törttöilyn yhteiskunnan harteille.

        Eipä yllättänyt.


      • Me täydellinen - You väärässä kirjoitti:

        Sait sitten vieritettyä törttöilyn yhteiskunnan harteille.

        Eipä yllättänyt.

        Aikoinaan, kun autoja ei vielä ollut ja kuljettiin hevosilla ja niiden vetämillä vaunuilla, niin talonpojat oli velvoitettu tekemään teitä, siltoja ja pitämään tiet kunnossa. Liikenteen lisääntyessä lisääntyi myös tarve parantaa ja leventää teitä. Valtiojohtohan velvoitti talonpojat senkin työn suorittamaan, vaunujen piti mahtua kohdattaessa sivuuttamaan toisensa. Kovat oli vaatimukset silloin talonpoikia kohtaan, tietöiden teko sitoi työvoimaa pois muista töistä.

        Sitten muistaakseni vuonna 1921 Suomi otti ensimmäisenä maana maailmassa tieverkon valtion huolehdittavaksi. Nyt on esitetty vaatimuksia valtiota kohtaan tieverkon nykyaikaistamiseksi, mutta mitään ei tapahdu. Tieverkko rappeutuu ja on vanhanaikainen, pääosin 60-70 -lukujen mokailuja, liian mutkaista ja näkemäesteistä, kivikautisia ansapolkuja, joita talonpojat 1700-luvulla teiksi levensivät.


    • stima

      siinä on syynä. Mutkaan tullessa kuljettaja huomaa että ei selviä mutkan läpi omaa kaistaa käyttäen, joten on pakko saada mutkaa loivemmaksi eli oikaista. Perempi tapa olisi tietenkin hieman hiljentää ennen mutkaa, mutta eihän se käy kun on kiire.

      • tapa ajaa niin

        Tuskin kovin moni ajaa mutkaan niin kovaa todellisuudessa että pitäisi sen takia oikoa että ei menisi mutkan loppu päässä ulos tieltä.

        On siinä sekin että kuten muukin tiekunnossapito vaatii paljon rahaa niin niitä kulutettuja kaistamaalauksiakin saa uusia ihan vaan sen takia kun niiden päällä ajetaan!


      • Ratti-Keisari

        Oli hyvinkin hiljainen. Vanhempi mieshenkilö "körötteli". Niin kuin ekassa viestissä kerroin. Näin sen jo ennen kurviin tuloa kun ei ollut näköestettä. Huomioin jo silloin että,ei ajanut oikeaa kaistaa lähestyessään vasemmalle kääntyvää kurvia. Mutta oletin myös että,korjaa ajolinjaansa nähdessään minut. Mutta niin ei käynyt.


    • Kukkahattutäti2

      Minä olen kysellyt mieheltäni samaa jo vuosikausia, mutta hän ei edes tunnusta oikaisevansa. Päinvastoin hän ihmettelee minun ajoani, kun kierrän risteyksen oletetun keskipisteen kautta. No, tämä oppi mulle iskostui päähän autokoulussa 70-luvun alussa ja on siellä pysynytkin.

      Viimeksi pari pv sitten meinasin ajaa nokkakolarin nuoren kollin kanssa, joka oikaisi risreyksessä mun kaistalleni, soitti torvea ja näytti vielä keskariakin. En voinut kiivetä autolla puuhun karkuun ja muuta mahdollisuutta ei siinä olisi ollutkaan, mutta onneksi huomasin tilanteen ja ehdin jarruttamaan.

      Heh heh, minäkin olen aina ihmetellyt ojia, kun ne ovat toisille leveämmät kuin toisille.

    • kun olin nuori, ja vähintään yhtä hyvä kuski ku Mäkisen Tommi eli noin 3kk kortinsaannin jälkeen sain opetuksen kaarteissa oikomisesta.
      Vauhtia oli "riittävästi", kostea tie, ja tuttu paikka. Ajatus vaan että tosta oikasen, ja säästän ainakin 0,001 sekuntia. No korkkihan sieltä tuli vastaan, ja tajusin sentään väistää takas omalle kaistalleni, vauhtii vaan oli niin paljon ettei auto enää pysynykkään käsissä. Autossa olin yksin, ja autokin säilyi suht ehjänä, (kumi puhki, ja peräkulma hieman lommollaan).

      Nykyään oion vieläkin, järkevällä nopeudella (=asiallinen tilannenopeus) ja jos joku tulee vastaan niin kerkeän hyvissä ajoin omalle kaistalleni. Miksikö oion? no mukavuus syistä, mutka tuntuu loivemmalta, paitsi jos on se vastaantulija.

      • juttuja...

        Aja kuten velvoitetaan, ei niin kuin muut ääliöt ajavat. Ajotavat kunniaan.

        Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy!


      • Ihmettelen vaan

        Onkos siitä kortin saamisesta nyt sitten kulunut 4 kk vai miksi vieläkin olet tyhmä?

        Vai etkö vaan osaa ajaa? Mene johonkin suljetulle radalle oikomaan.

        ...tuntuu loivemmalta...

        Älysi tuntuu aika loivalta.


    • ja kairakettu

      ovat yksi ja sama tyyppi. Että silleen: Terv. Ratti-Matti "ajellaan humalassa ja nähellään!"

      • Ratti-Keisari

        Seuraava-arvaus kohdistuu..?


      • Pilkunviilaaja

        Tuskinpa kukaan tuollaista harrastava vaivautuisi kirjoittamaan virheellistä suomea yhdellä nimimerkillä ja kutakuinkin oikein toisella...


    • eniten haittaa

      Ajourat kuluu lumelle/jäälle väärään paikkaan kun mutkissa oiotaan. Moottoriteillä voi vaan ihmetellä että kännissäkö ihmiset ajaa kun ajourat risteilee vaikka missä, kolmikaistainenkin osuus on muuttunut kaksi kaistaiseksi jne.

      On se jotenkin naurettavaa:
      Ajan itse jotakin mutkaa ja takana oleva kai olettaa että minä oion mutkissa mutta enpä teekkään niin. Takana oleva ensin oikoo mutkassa mutta kun huomasi että minä en oikaise niin kesken mutkan hän muuttaa ajolinjaa taas omalle kaistalleen :) Ihme touhua, eli toisia matkitaan miten ne ajaa jopa siinäkin että mutkissa ei oiota, olkaa siis esimerkkinä liikenteessä!

      • oikoja!

        Ei talvella voi tietää missä kaistamaalaukset menee. Silloin ajetaan uria pitkin. Ja 2 kaistaa on ihan hyvä ettei ajeta liian lähekkäin.

        Itse oion mutkissa, jos ei ole vastaantulijoita. Ja vaikka olisi vastaantulijoita, niin oion pysymällä omalla kaistallani. Mutkat voi ajaa lujempaa näin. Ei sillä että ajaisin jotenkin pidon rajalla, vaan sillä, että auo kallistelee vähemmän, alustaa kuluttavat voimat pienemmät, ja matkustusmukavuus parempaa vähemmän töksäyttelevässä ajossa.


      • Ratti-Keisari

        Maasturilla ensimmäisiä jälkiä lumeen ja koukkaisi ojan kautta.. Ja jäisi jonkinmatkan päähän seuraamaan seuraavia tulijoita.. Taitaisivat myös seurata niitä ensimmäisiä jälkiä :))


      • tyhmä, jos
        oikoja! kirjoitti:

        Ei talvella voi tietää missä kaistamaalaukset menee. Silloin ajetaan uria pitkin. Ja 2 kaistaa on ihan hyvä ettei ajeta liian lähekkäin.

        Itse oion mutkissa, jos ei ole vastaantulijoita. Ja vaikka olisi vastaantulijoita, niin oion pysymällä omalla kaistallani. Mutkat voi ajaa lujempaa näin. Ei sillä että ajaisin jotenkin pidon rajalla, vaan sillä, että auo kallistelee vähemmän, alustaa kuluttavat voimat pienemmät, ja matkustusmukavuus parempaa vähemmän töksäyttelevässä ajossa.

        et tiedä talvella, missä kaistaviiva menee!!!


      • oikoja!
        tyhmä, jos kirjoitti:

        et tiedä talvella, missä kaistaviiva menee!!!

        Talvella juuri on hyvät mahdollisuudet oikoa huonosti maalattuja kaistaviivoja!


    • niin että

      se väistää joka pelkää

    • Räikkönenkin

      ajaa mutkat sisäkurvin kautta, niin täytyyhän muittenkin.

      Nykyautoissa lienee niin iso kääntösäde, ettei taivu tai sitten ei osata ajaa. Kaupungissakin suurin osa vetelee vasemmat pyörät pitkin keskiviivaa, vaikka kadun reunaan on toista metriä matkaa. Ja muistaakseni ajoneuvoa on kuljetettava mahdolllisimman lähellä oikeaa reunaa, joka lienee järkevästi noin 30 - 50 cm. Kapeilla kaduila on monasti peilit vaarassa, vaikka itse ajankin lähellä oikeaa reunaa.

      Kadunkulmissa nämä huippukuskit leikkaavat vasemmalle kääntyessään niin, että vasemmat pyörät menevät kanttikivien yli. Monasti olen meinannut tämmöisen miniräikkösen saada keulaani, kun olen ajanut nokan suojatiehen kiinni ja siinä odottanut vuoroani risteyksen ylittämiseksi.

      Taitaa olla auton mittojen arviointi ylivoimaista joillekin, eikä sitten yhtään tiedetä, missä oikeat pyörät kulkee.

    • Kallonkutistaja

      Eikä tuo oikeastaan jää edes vain kurveihin. On paljon kuljettajia, jotka kuvittelevat, että itselle kuuluu aina vähintään 60% tien leveydestä ja vastaantulijalle alle 40%.

    • Repe

      Teollisuuskadun päässä Pasilassa on aivan helvetinmoista säätöä aina siinä kohtaa missä kaksi kaistaa kääntyy vasemmalle Savonkadulle.

      Aina saa vasemmalla kaistalla ollessa pelätä oikella olevaa, joka leikkaa ja seilaa kaistojen välissä miten sattuu.

      Ajan tästä kohtaa lähes aina käsi valmiiksi torvella.

      Ryhdistäytykää ja katsokaa miten ne kaistat oikeasti menevät sen sijaan, että seilaatte sinne perstuntumalla aivan miten sattuu.

    • -0-0-

      Keskiviiva määrää. Keskiviivan yli ei tulla jos on vastaantulijoita. Jos toinen auto on toisen kaistalla, on tämä syypää jos jotain sattuu. Oli sitten lunta tai ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2467
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1491
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1271
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      99
      1169
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1037
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      1010
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      931
    Aihe