Lusi-Kuortti historiaa...

todellakin

Kiitos teille, rakkaat kanssa-autoilijat, jotka jälleen kerran vuoden pahimpina ruuhkapäivinä osoititte todellista rattitaituruutta ja liikennesilmää. Oli ilo autoilla teidän kanssanne historiallisessa ruuhkassa Lusin ja Kuortin välisellä tieosuudella mennen tullen.

Kiitos erityisesti:

- niille lukuisille ja lukuisille autoilijoille, jotka Lusin suoran päässä kilometrien kävelyvauhtisen jonotuksen jälkeen sujuvasti sulautuivat vetoketjuperiaatteella yhdeksi jonoksi. Siten molemmat kaistat vetivät tasaisesti ja yhtä hyvin, eikä perinteistä viime hetken kaistanvaihtopaniikkia näkynyt. Sehän olisi pysäyttänyt toisen kaistan liikenteen lähes kokonaan.

- niille huomaavaisille autoilijoille, jotka päästivät Lusin suoralla jonottamiseen hermostuneet lajitoverinsa (erit. ruotsin kilvissä olleen farkku-volvon) etuilemaan sulkualueen kautta koukkaamalla koko jonon ohitse. Siten me takana tulevat pääsimme sujuvammin eteenpäin, kun kiireisemmät päästettiin reippaasti etenemään.

- teille, jotka vaivojanne säästelemättä päätitte pysäyttää pääväylän liikenteen, jotta moottoritien päättymissumppua paikallisten pikkuteiden kautta nokkelasti kiertäneet kanssa-autoilijat pääsivät mukaan ilman turhia odotteluja SEKÄ Lusissa ETTÄ Kuortissa.

- teille lukuisille kansainvälistä autoilukokemusta omaaville premium-kuljettajille, jotka älysitte laittaa varoitusvilkut päälle, kun aloititte moottoritienopeudesta täysjarrutuksen edessa seisovan jonon pään lähestyessä. Niinpä meillä takana tuljoilla oli paremmin aikaa reagoida yllättävään tilanteeseen.

- teille kaikille sujuvan autoilun ystäville, jotka moottoritiellä muistitte piipahtaa myös oikealla kaistalla. Sen johdosta ei koskaan tarvinnut ajaa vasenta kaistaa blokkaavista oikealta ohitse.

- sinulle keltaisen fiatin kuljettaja, joka yksin onnistuit ruuhkauttamaan paluuliikenteen Mäntyharjun ja Kuortin välille. Itse et varmaankaan nähnyt auton autoa, sillä ei niitä vastaantuljoiden mukaan ainakaan edessäsi ollut. Takanakin ehkä vain muutama.

- poliisille, joka parhaiden perinteidensä mukaisesti oli järjestänyt massiivisen tutkarysän noin kilometriä ennen kuin liikenne pysähtyi silmänkantamattomaksi jonoksi. Ja tutkahan oli tietenkin viritetty ohituskaistaosuudelle, kuten asiaan kuuluu. Edellä mainittu keltainen fiat ei varmaankaan sakkoja saanut ja taisipa osaltaan pitää huolen siitä, että koko paluuliikenne soljui ilman turhia ohituksia ja sitä aina-niin-vaarallista ylinopeutta.

12

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussina joo

      Ensimmäinen kerta jussina itäisessä-pohjois-suomessa ja täytyy sanoa, että kyllä kolmonen on sentään asiallinen verrattuna neloseen/vitoseen. Ajokäyttäytyminen nelostiellä on huomattavasti tylympää ja muutenkin tuntuu, että porukat ajaa kuin "persaukseen ammutut karhut". Tilaa ei anneta ja joustavuus on täysin unohdettu asia. Mikä lie sitten syynä moiseen eroon kyseisten tieden välillä (?)

      Noh tulihan sitä sitten tunnin verran mennessä seisoskeltua lähes paikallaan motarin lopussa. Kiitos kuuluu erityisesti niille kaikille kuljettajille, jotka olivat suvaitsevasia ja erityisen joustavia. Takaisin tultiinkin sitten huomattavasti nopeammin ja turvallisemmin erinäisiä kiertoteitä käyttäen GPS opastuksella.

      Tarttis kyseisten "karhujen" käydä joskus jossain missä todella on liikennettä ja autoja paljon ja joka päivä. Kyllä siinä sitten hiljakseen oppii joustamaan ja pian huomaa, että joustamalla liikenne todellakin sujuu paremmin ja oma matkakin nopeutuu, puhumattakaan matkan rasittavuudesta.

    • Junt-IT

      Ei kyllä voinut kuin suu auki hämmästellä. Paljon on vielä matkaa oikeaan urbaanisuuteen, vaikka kaupungista olivatkin tulossa.

      Ja poliisi tosiaankin loisti poissaolollaan. Heidän respektinsä nousisi suorastaan sfääreihin, jos edes JOSKUS näkisi heitä ruuhkasumppuja purkamassa ja liikennettä ohjaamassa. Muualla maailmassa poliisille on tällainenkin tehtävä sisällytetty ja sitä melko useinkin myös hoitavat.

      Tuo tutkaaminen oli kyllä vihonviimeinen veto. Siellä se siviiliauto oli hirviaidan ulkopuolella ja sitten mutkan takana kokonainen divisioona poliisiautoja ja -moottoripyöriä. Kyllä olikin tosiaan olennaista kerätä sakkotuloja YLINOPEUTTA ajavilta sen sijaan että olisivat puuttuneet tuhansien matkantekoa törkeästi haittaavaan nysväämiseen.

      Menomatkalla ihmettelin itsekin samaa, että moottoritien vasen kaista eteni jonkin verran oikeanpuolimmaista nopeammin, ts. hölkkävauhtia vs. kävelyvauhti/pysähtely. Siellä suoran päässä sitten kaistojen yhtyessä selvisi syykin, kun autot alkoivat yhtäkkiä tunkea siihen oikeanpuolimmaisen kaistan sekaan. Eli toimittiin juuri niinkuin tämänkin palstan "fiksut" yrittävät neuvoa. Niinpä sitten se oikeanpuolimmainen jono tietysti seisahtui ja vasemmanpuolimmaisen jonon eteen tuli tyhjää.

      Siinä sitten useampikin yhtäkkiä vasemman jonon ekaksi joutunut yritti joko äkkiä päästä siihen oikean kaistan sekaan TAI rohkeimmat hitaasti ajella kaistan loppua kohti yrityksenä käynnistää jonkinlainen vetoketjuttelu. NIIN EIKÖ NE OIKEALLE KAISTALLE AIEMMIN TUNKENEET ALKANEET VEDELLÄ VÄLEJÄ KIINNI JA MULKOILLA VIHAISESTI MUKA TÖRKEÄÄ ETUILIJAA !!!

      Siinäpä suomalaista liikennekulttuuria parhaimmillaan, voi hyvää päivää.

      • Ruotelmies

        Valitettavasti suomalainen liikennekultuuri/valvonta muistuttaa alkoholipolitiikkaamme, lähteväthän ne samasta "työryhmästä" jota eduskunnaksi kutsutaan.

        Ranskan, Saksan, Italian ja Espanjan autosumat ovat vielä kaukana, mutta meillä suma syntyy jo 20% siitä automäärästä mikä keski-Eurooppassa liikkuu jollakin tieosuudella.

        Suomalaiseen liikenteen valvontaan ei kuulu sujuvuus, vaan kyrde ja nopeus- ja alkomittarin herkeämätön tarkkailu......koskaan ei ole niin kiire että eikö kerkeä puhalluttamaan.....totuus on kuitenkin se, että ne tilastoja kasvattavat rattijuopot ja autonsa solmuun ajavat liikkuvat siitä huolimatta, mutta koko autoilevalle kansalle annetaan runtua (armeijan käyneet suomentakoon)


      • ..jotain asialle
        Ruotelmies kirjoitti:

        Valitettavasti suomalainen liikennekultuuri/valvonta muistuttaa alkoholipolitiikkaamme, lähteväthän ne samasta "työryhmästä" jota eduskunnaksi kutsutaan.

        Ranskan, Saksan, Italian ja Espanjan autosumat ovat vielä kaukana, mutta meillä suma syntyy jo 20% siitä automäärästä mikä keski-Eurooppassa liikkuu jollakin tieosuudella.

        Suomalaiseen liikenteen valvontaan ei kuulu sujuvuus, vaan kyrde ja nopeus- ja alkomittarin herkeämätön tarkkailu......koskaan ei ole niin kiire että eikö kerkeä puhalluttamaan.....totuus on kuitenkin se, että ne tilastoja kasvattavat rattijuopot ja autonsa solmuun ajavat liikkuvat siitä huolimatta, mutta koko autoilevalle kansalle annetaan runtua (armeijan käyneet suomentakoon)

        Auttaako itku täällä s24:ssa asian parantamiseen?


    • Fide

      ...loppupeleissä kuitenkin päästiin perille ennen juhannusloman loppumista, joten mitäpä siitä poruamaan... Jos ruuhka käy hermoille, niin ostakaa automaattivaihteisto ja ilmastointi ja satsatkaa poppikoneeseen, ettei mee hermo... tai ajoittakaa autoilu ruuhkan ulkopuolelle. Sillä tuskimpa tuo teitin urputus edes helpottaa omaa oloanne?

      Mikään ei ole tieliikenteessä tämän osalta muuttunut, eikä tule muuttumaankaan, sillä härkäpäitä koko suomalainen autolukansa ja sillä siisti... oppikaa elämään sen kanssa, niin kärsitte vähemmän...

      Rauhaa ;-)

      • Anonyymi
        UUSI

        Uutta vitosta ei tarvitse edes käyttää kun menee vanhalle tielle. Tuskin on koskaan isoja liikennemääriä vanhalla tiellä, ellei ole poikkeustilanne päällä. Aloitus on lähes 20 v vanha


    • tolloaivo!

      Vittu mikä urpo taas itkemässä! Olet todellinen nysväri, tollaset hinttarit joutaa menemään junalla.

      • AA-51

        ...kulkeminen vaikuttaa kansakunnan pönttöilyyn autoliikenteessä? Ajattelitko ehkä, että ongelma katoaa, kun siitä ei puhuta tai kun katsoo toiseen suuntaan ?

        No, onhan se eräänlainen ratkaisu sekin... :D


      • Auto Peelo

        Pädetkö yhtä lahjakkaasti autoillessasi?


    • ei kestä kiittää

      ...teemme sen sinulle koska tahansa uudelleen.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat?

      • Anonyymi

        Ketju on liki 19 vuoden takaa, joten kirjoittaja ei ehkä ole paikalla päivystämässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe