En kehtaa mennä enää koko inssiin, jos se sama inssiukko tulee. Se on vielä sellainen tän alueen pahamaineisin. Oltiin vaan ajamassa kuudenkympin alueella. Ajoin vielä paljon hitaammin, mutta yhtäkkiä joku strutsi tai mikä lie fasaani hyppäsi ojasta eteen, ja mä säikähdin, että se on jonkun lapsi ja hädissäni väistin, ja ojaanhn se meni, kun ei inssikään ehtinyt tehdä mitään. Ope oli selvästi hermostunut, kun autosta lähti puskuri ja lamppu meni paskaks. Ja sit peltiäkin meni vähän ruttuun. Tosi noloo, tuntuu, että en kehtaa mennä takas autokouluun, kun lisätuntejakin tuli vaikka kuinka. Oikeestaan sen strutsin vika koko homma, ei mulla yleensä näin huonosti mee.
Ojaan inssissä
18
6648
Vastaukset
- innis
Eikö inssiajo mennyt sitten läpi?
- tsemppii
Älä huoli. kyllä se siitä. Ajattele positiivisesti (jos pystyt) että se oli lintu. (tuskin strutsi sentään) että se ei ollut kenenkään lapsi. Itse olisin reagoinut varmaan samalla tavalla.
Inssissä olet jo vastuullinen kuljettaja. Joten riippuu autokoulun hellämielisydestä joudutko korvaamaan aiheutuneet vahingot.
Kerro uutta inssiä varatessa, että haluaisit toisen inssin. Minun kohdallani sihteeri laittoin huomautuksen halusta ajaa sama inssi vieressäni kun uusin koetta. "oppilaan "vaatimus" olisi että tutkinnon vastaanottaja olisi......." niin miksi huomautusta ei voisi tehdä myös toisin päin. Sain tietää että kokeet arvotaan. (siis kuka inssi ajattaa ketäkin)
Kyllä inssin olisi pitänyt yrittää estää vahinko, vaikka inssissä oppilas joutuukin valitettavasti vastaamaan aiheuttamastaan vahingosta. Ihan mielenkiinosta kysyn montako ajotuntia sait. Minä sain 3 tuntia a´50 minuuttia.
Toisaalta ymmmärrän tuon opettajan hermostumisen, varsinkin jos hän on omistaja. Sattuihan vahinko hänen omaisuudelleen.- tosi noloo
Eli 4 ajotuntii sain. Mulla on vaan niin huono tuuri, et varmaan tulee taas se sama pappa. Kun se strutsi oikeesti näytti nopeesti katsottuna ihan lapselta. Soitin opelle, ja se sano, että on vakuutus, mutta inssissä oppilas on kuulemma periaatteessa vastuussa kaikesta aiheutuneesta vahingosta. Joten voi surkeuksien surkeus. Kai noille vois ees rakentaa jotkut aidat, ettei autojen alle jää noi tiput.
- lienee
tosi noloo kirjoitti:
Eli 4 ajotuntii sain. Mulla on vaan niin huono tuuri, et varmaan tulee taas se sama pappa. Kun se strutsi oikeesti näytti nopeesti katsottuna ihan lapselta. Soitin opelle, ja se sano, että on vakuutus, mutta inssissä oppilas on kuulemma periaatteessa vastuussa kaikesta aiheutuneesta vahingosta. Joten voi surkeuksien surkeus. Kai noille vois ees rakentaa jotkut aidat, ettei autojen alle jää noi tiput.
Vakuutuksen omavastuu.
- aivan--
oikein. mitä jos se todella olisi ollut jonkun lapsi etkä olisi väistänyt?? ei tuossa ole häpeämistä. jos se tuon takia hylkäsi sinun ajosi, niin väärin teki. paitsi tietysti jos aloit väistämään jo jostain sadan metrin päästä, ja olisit yhtä hyvin voinut väistääkkin :)
ei mitään hävettävää! menet vaan uudestaan ja ajat niin hyvin kuin osaat!- ...
olen lukenut, että aina kun tulee kolari niin inssi keskeytetään ja hylätään, riippumatta siitä kenen syy loppujen lopulta on.
Se on vähän outoa, että se inssi ei sitten mitenkään kerennyt tilanteeseen reagoimaan. Luulis että niillä on tämä ennakoiva ajotapa enemmän tuolla selkäytimessä ja olis ollut jarru pohjassa jo aikaa ennen sinua. Vai olikohan se sitten niin yllättävä tilanne, että ei hänkään kerennyt tehdä mitään. Siinä teki kuitenkin väärin, että olis voinut sinulle kertoa, miten tilanteessa olisi pitänyt sitten menetellä, vai kertoiko?
Autokoulun open edessä ei turhaan kannata asiaa hävetä. Kyllä hänen pitää tietää, mitkä riskit alalla on ja hyväksyä ne. Pääasia on, että kenenkään henki ei lähtenyt eikä kukaan loukkaantunut.
Laskua saisi minun mielestä tulla vaan siitä omavastuuosuudesta, itse en ainakaan riitelemättä suostuisi enempää maksamaan. Sitä vartenhan ne vakuutukset on ja vakuutussopimustahan voisi pyytää nähtäväksi?
Eipä voi muuta sanoa, kuin että tuo kyllä kuulosti siltä, että sulla oli maailman huonoin tuuri. Just tollasta vois naureskella etukäteen, että just mulle tietty tapahtuu, mutta että oikeasti....
Tsemppiä vaan uuteen koitokseen ja kerrohan miten kävi. - ...
... kirjoitti:
olen lukenut, että aina kun tulee kolari niin inssi keskeytetään ja hylätään, riippumatta siitä kenen syy loppujen lopulta on.
Se on vähän outoa, että se inssi ei sitten mitenkään kerennyt tilanteeseen reagoimaan. Luulis että niillä on tämä ennakoiva ajotapa enemmän tuolla selkäytimessä ja olis ollut jarru pohjassa jo aikaa ennen sinua. Vai olikohan se sitten niin yllättävä tilanne, että ei hänkään kerennyt tehdä mitään. Siinä teki kuitenkin väärin, että olis voinut sinulle kertoa, miten tilanteessa olisi pitänyt sitten menetellä, vai kertoiko?
Autokoulun open edessä ei turhaan kannata asiaa hävetä. Kyllä hänen pitää tietää, mitkä riskit alalla on ja hyväksyä ne. Pääasia on, että kenenkään henki ei lähtenyt eikä kukaan loukkaantunut.
Laskua saisi minun mielestä tulla vaan siitä omavastuuosuudesta, itse en ainakaan riitelemättä suostuisi enempää maksamaan. Sitä vartenhan ne vakuutukset on ja vakuutussopimustahan voisi pyytää nähtäväksi?
Eipä voi muuta sanoa, kuin että tuo kyllä kuulosti siltä, että sulla oli maailman huonoin tuuri. Just tollasta vois naureskella etukäteen, että just mulle tietty tapahtuu, mutta että oikeasti....
Tsemppiä vaan uuteen koitokseen ja kerrohan miten kävi.kaveri kyseli multa, että kai ne autokoulussa kerto sulle, että mitään koiraa pienempää ei tarvi väistää. No ei kertonut, pitääköhän tämä paikkansa vai vitsinäkö sen heitti? Tosin strutsi on koiraa isompi....
- kyllä
... kirjoitti:
kaveri kyseli multa, että kai ne autokoulussa kerto sulle, että mitään koiraa pienempää ei tarvi väistää. No ei kertonut, pitääköhän tämä paikkansa vai vitsinäkö sen heitti? Tosin strutsi on koiraa isompi....
Periaatteessahan sitä sanotaan, että koiraa pienempää ei pitäisi väistää ainakaan maantiellä ajellessa (nopeutta 60 km/h tai enemmän). Tosin nykyajan autoilla ei tuo auton etuosa kestä pieneen eläimeen törmäämistäkään, joten jos väistäminen on mahdollista niin, että pysyy tiellä eikä aiheuta vaaraa muille liikenteessä olijoille, niin kyllä suosittelisin väistämään.
Ainakin tuttavani törmäsi kissaan (ei kyennyt väistämään, koska tilanne tuli niin nopeasti eteen) ja auton etuosaan (en muista mikä hajosi :D) tuli kallis remppa.
Kouluilla on muuten autokoulussa vakuutus, joten omavastuun joudut maksamaan. Jos muuta väittävät, niin itse nostaisin ainakin melkoisen metakan pystyyn. Eikä se omavastuu yleensä mikään aivan älytön ole, vaikka lisätuntejen lisäksi kirpaiseekin kukkarossa ikävästi :( - Timppa..
kyllä kirjoitti:
Periaatteessahan sitä sanotaan, että koiraa pienempää ei pitäisi väistää ainakaan maantiellä ajellessa (nopeutta 60 km/h tai enemmän). Tosin nykyajan autoilla ei tuo auton etuosa kestä pieneen eläimeen törmäämistäkään, joten jos väistäminen on mahdollista niin, että pysyy tiellä eikä aiheuta vaaraa muille liikenteessä olijoille, niin kyllä suosittelisin väistämään.
Ainakin tuttavani törmäsi kissaan (ei kyennyt väistämään, koska tilanne tuli niin nopeasti eteen) ja auton etuosaan (en muista mikä hajosi :D) tuli kallis remppa.
Kouluilla on muuten autokoulussa vakuutus, joten omavastuun joudut maksamaan. Jos muuta väittävät, niin itse nostaisin ainakin melkoisen metakan pystyyn. Eikä se omavastuu yleensä mikään aivan älytön ole, vaikka lisätuntejen lisäksi kirpaiseekin kukkarossa ikävästi :(Itse en suostuisi maksamaan edes omata vastuutta. Olen oppilas, ja en osaa vielä ajaa, se on opettajan tehtävä valvoa ja sitä varteen sillä on siinä polkimetkin. Joten se on opettajan virhe, ei oppilaan.
- minäpä vaan
Timppa.. kirjoitti:
Itse en suostuisi maksamaan edes omata vastuutta. Olen oppilas, ja en osaa vielä ajaa, se on opettajan tehtävä valvoa ja sitä varteen sillä on siinä polkimetkin. Joten se on opettajan virhe, ei oppilaan.
Ajotunneilla opettaja on vastuussa kaikesta, joten jos silloin jotain sattuu, ei oppilaan tarvitse mitään maksaa. Inssissä tosin katsotaan oppilaan olevan jo sen verran vastuullinen kuski, että siellä on käytössä tämä omavastuu, joka meidän autokoulussamme oli 300 euroa.
- noh noh
Timppa.. kirjoitti:
Itse en suostuisi maksamaan edes omata vastuutta. Olen oppilas, ja en osaa vielä ajaa, se on opettajan tehtävä valvoa ja sitä varteen sillä on siinä polkimetkin. Joten se on opettajan virhe, ei oppilaan.
Inssi on eri asia. Yleensä siinä sopimuksessakin, jonka allekirjoitat kun aloitat autokoulun lukee, että inssissä oppilas on vastuullinen kuljettaja ts. on vastuussa tekemistään virheistä ja aiheuttamistaan vahingoista. Tosin ainakin minun paperissa lukee (piti käydä ihan tarkistamassa), että omavastuun verran joutuu maksamaan, jos jotain tapahtuu. Enpä usko tuon eroavan suurestikaan autokoulujen välillä.
- eikä muuksi muutu
minäpä vaan kirjoitti:
Ajotunneilla opettaja on vastuussa kaikesta, joten jos silloin jotain sattuu, ei oppilaan tarvitse mitään maksaa. Inssissä tosin katsotaan oppilaan olevan jo sen verran vastuullinen kuski, että siellä on käytössä tämä omavastuu, joka meidän autokoulussamme oli 300 euroa.
Näin se on, ja näin siellä papereissa pitäisi myös lukea jos se asia siellä on oikein ilmoitettu.
- senkka
... kirjoitti:
Tsemppiä vaan uuteen koitokseen ja kerrohan miten kävi.Ainakin itse tunnen tyypin, joka joutui inssissä kolariin ja sai silti kortin. Joku tuli kylkeen vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä, talvella, kesärenkailla, ylinopeutta.. Ei ollut epäselvyyttä syyllisyydestä eikä ajokokelas olisi voinut vahinkoa millään estää. Kai se on inssittäjästä kiinni hylkääkö vai ei, jos kolari ei ole kokelaan vika.
Toimit tilanteessa, niinkuin autoilijan pitää. (Olipa se sitten tosiaan strutsi tai fasaani). Toimit saamiesi mallien ja jopa ns. vaistonvaraisen väistön suhteen ihan oikein.
Pelastit törmäysonnettomuuden, joka on onnettomuuslajeista yleensä pahin.
Jos inssikään ei kerennyt tehdä mitään, niin hylkäys on mielestäni aiheeton.
Ei ne inssit saa laittaa käsiä silmien eteen vaaratilanteissa, vaan heidän on kaikella tavalla yritettävä estää onnettomuus.
Mikäli hän ei edes yrittänyt tarttua rattiin tai jarrulle, niin silloin inssi ei ole elänyt ajan tasalla.
TAI JOSPA SE OLIKIN INSSI, JOKA SÄIKÄHDYKSISSÄÄN PAINOI JARRUT KIINNI !!!. Niin silloin sinulta on ohjaus lähtenyt kuin kuppa Töölöstä.
Ts. olet voinut kääntää rattia poispäin esteestä, mutta valitettavasti auto jo silloin jatkaa tangentin suuntaan ja menee kenties ojaan.
Sinuna en kyllä ihan hevin hyväksyisi edes hylkäystä. Siitähän voi aina valittaa, PAITSI se valituskierros vie kyllä nykyisillä AKE:n systeemeillä tosi kauan.
Mutta hattua nostan toiminnoillesi, jos kertomuksesi on tosi. Sensijaan open käytös ja rahanmeno on ymmärrettävää, koska siinä tulee seisontapäiviä autolle ja bonukset pienenee, eikä koulu saa sinulta kuin omavastuuosuuden.
Järkevä koulu ei maksattaisi niitä sinulla, vaan maksaisi ne itse, ja tekisi inssiä vastaan kanteen.
Sori, pitkä kirjoitus, mutta jospa aiheellinen.
Inssit eivät ole mitään maailman mahteja, niinkuin n.15-vuotta sitten.
TSEMPPIÄ JA OLE TODELLA TYYTYVÄINEN TOIMINTAASI.
Opena olisin kehunut sinua ko. kertomuksesi suhteen ja kannustanut jopa kertomaan kokemuksestasi muillekin oppilaille.
Et sillai....- kyllä
Koitappa vääntää valitus epäpätevästä katsastajasta tai siitä joka siinä mukana oli sillä kerralla...
- hallinnan menetys
PASKAT. Akkamainen teksti. Tietenkin kuljettajan olisi pitänyt pysäyttää auto ja väistää pientareelle. Ei ajaa ojaan... Kuljettajahan menetti auton hallinnan.
- toi ei
ollut täyttä skeidaa....kantsis tosiaa asiaa selvittää pidemmäl.mut mikä aika siin kuluu nii huoh.
kyllä kirjoitti:
Koitappa vääntää valitus epäpätevästä katsastajasta tai siitä joka siinä mukana oli sillä kerralla...
On tosiaan täysin mahdollista valittaa inssi-"ukostakin". Mutta paremminkin INSSIAJOSTA, koska jokaisen hylkäyksen jälkeen on inssin annettava valitusoikeuslomake ja osoite, mihin sen voi laittaa.
Se menee ikävä kyllä AKELLE, joka ei hevin muuta inssin tuomiota. Muutenhan he toteaisivat, että heillä on epäpätevä inssi!
En tiedä yhtään valitusta pitkän open urani aikana. Enkä ole kuullut muiltakaan. Varmaan niitä on joku tehnyt???
Jos sellaisen teet, niin et pääse uuteen inssiajoon, ennenkuin valitus on käsitelty. Ja Aken tuntien siihen menee kyllä aikaa niin paljon, että tämä voi olla yksi syy, miksi valituksia ei kukaan viitsi alkaa tekeen.
Joku kirjoitti, että olisit väistänyt pientareelle.
No huh huh, väistö pientareelle ja siellä PYSYMINEN vaatii jo niin kehittynyttä ajotaitoa, ETTÄ EI SITÄ VOI AUTOKOULULAISELTA EDES ODOTTAA.
Jos jarrut on isketty lukkoon, niin hätätilanteessa on meidän kaikkien autoilijoiden tosi vaikea luopua jarrusta. SAMAA MIELTÄ???
Korostaisin vielä, että oppilas jännittää ko. tilannetta ja tuollainen tilanne kun tulee vastaan, niin harvapa siinä voi luopua jarrusta ja käyttää jaksottaista jarrutusta, jota harjoitellaan liukasradalla tosi vähän. YHÄ SAMAA MIELTÄ???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230