Kortti on ollut jo kuukausia, ja muuten ajo on mennyt ihan hyvin, mutta mun suurin ongelma on liikkellelähdöt. Yleensä ne onnistuvat ihan hyvin, ja jopa kehä I:n ruuhkissa on suht helppo ajella hitaasti kun on koko ajan "tuntuma" hitaaseen ajoon, mutta sellaiset tilanteet, jossa motarinopeuksien jälkeen pysähdytään pitkiin valoihin, josta pitäisi lähteä, on aika suuri todennäköisyys yhä sille että auto saattaa sammua. Muutamia todella nolon tuntuisia tilanteita on takana, että auto sammuilee toistuvasti enkä pääse liikkeelle, kunnes vasta seuraavilla vihreillä, ja ihmiset tööttäilevät takana. Se syö miestä!
Kaasun ja kytkimen yhteiskäyttö mietityttää. Autokoulussa opetettiin (mielestäni omituisesti) siten, että ensin nostetaan kytkintä kaasuun koskematta rauhallisesti ylös asti, ja vasta sitten kaasua. Tämä on helkkarin hidas tapa eikä varmasti toimi mäkilähdöissä/vanhemmilla autoilla, vai?
Olen tehnyt siten että nostan kytkintä ja painan kaasua hitaasti samanaikaisesti. Pitäisikö kaasu jättää jollekin samalle tasolle, ja nostaa vain kytkintä samalla, vai pitäisikö kaasuakin lisätä nollatasosta samaa tahtia kytkimen noston kanssa?
Entä jos haluan lähteä rivakasti liikkeelle, mitä tällöin teen toisin? Annetaanko kaasua eri suhteessa kytkimeen, vai tehdäänkö normaaliprosessi vain nopeammassa temmossa?
Liikkeellelähtö
19
26618
Vastaukset
- ----
lähdössä nostat kytkintä ja painat samalla kaasua, etkä jätä sitä millekkään tasolle vaan painat lisää, ajan kanssa sen tuntuman saa. Sitten jos haluat ripeemmin tehä lähdön, niin ensin kaasua reilusti ja sitten kytkin ylös melko rivakasti.
- näin se menee
Kun nostat kytkintä, niin tuntuman kohdalla painat kaasun jatkamalla kokoajan kytkimen nostoa loppuun. Ei nyt kaasua ihan pohjaan muttei myöskään hitaasti lisäämällä. Älä kaasuta liian aikaisin ettei moottorin ulahda aloittelijamaisesti. Älä myöskään nosta kytkintä liian töksähtävästi ettei moottori sammu aloittelijamaisesti.
- mummokaasu
On se kumma, kun ei oikeita termejä tunneta. Se on mummokaasua, kun huudatetaan lähtiessä :D Justiinsa äskettäin näin vanhassa Escossa pienen kiharapäisen mummon Mannerheimintien poikkikadulla valoissa. Huudatti moottoria vaikka valot oli vielä punaisella :D Lähtö tapahtui varmaan päältä 3000 :D :D :D
- usein riittää
koska moottori käy tyhjäkäynnillä korkeammilla kierroksilla. Autokoulun aloitin talvella jolloin kaasua ei juuri tarvinnut liikkeellelähdössä. Koulun loppuvaiheessa tulikin säiden lämmettyä ongelmia sammumisen kanssa, kunnes opettelin antamaan hieman kaasua ennen kytkimen nostoa. Tämä voi tietenkin tapahtua samanaikaisestikin, mutta hankalissa tilanteissa olen nostanut kierroksia jo risteävän liikenteen valojen vaihtuessa, jolloin kytkimen rauhallinen nosto riittää.
Autoissakin on eroja, toisissa kytkin ottaa kiinni helpommin hallittavalla tavalla.- Lähteä
Muista lähteä talvellä varovasti liikkeelle ettei vetävän pyörän ote pääse kirpoamaan!
- Minä vaan.
Ei liikkeellelähdössä ole mitään outoa, vaikka saamistasi vastauksista sen kuvan saakin.
Nosta kytkin tuntumaan, jolloin auto alkaa pyrkimään liikkeelle. jos nyt nostat kytkintä lisää, auto sammuu... niinpä pidä kytkin tuntumassa noin autonmitan verran, jolloin "vauhti tulee ja tasaantuu". samalla voit laittaa kaasua sen verran kuin sinun korvaasi hyvältä tuntuu. Sopivankokoinen hurina eli kaasu liikkellelähtöön on maksimissaan noin 1800-2000 kierrosta minuutissa. - helposti
Osta auto, jossa on automaattivaihteisto.
Sen jälkeen sinun ei tarvitse miettiä tuollaisia...- Luigi2000
Mikäs sitten tarkalleen ottaen on tätä kytkimen luistattamista?
- dgfghh
Luigi2000 kirjoitti:
Mikäs sitten tarkalleen ottaen on tätä kytkimen luistattamista?
täällä vissiin vastailee nämä jotka on kortin saaneet ja ovat niin kokevia että!
mulla on vanhempi auto, ja sillä ei tarvi tartuntoja sun muita hakia, painat vaan kaasua ja löysäät kytkimen. ei sammu auto! hommaa diisseli. kyllä se ajan mittaan onnistuu. jos on lähtö ihan tasaselta maalta, painat vähän kaasua samalla kun hiljalleen löysäät kytkintä.
autokoulussa opetettiin ainakin mulle, että kytkin pitää jättää siihen vaiheeseen missä auto lähtee liikkeele ja löysäillä siitä taas pikkuhiljaa, mutta ite en aja näin, vaan nostan kytkimen ja painan samalla aika reippaasti kaasua. eikä huua moottori!!!!!!!!
- nico roosperi
Turbon paineet kannattaa nostaa ryntäyttämällä moottoria ja sitten kytkin nopeasti ylös samalla painaen kaasu pohjaan.
- ei noin
Ei siinä saa ajatella, mitä tekee. Siitä vain pasautat kaasun pohjaan ja kytkimen kattoon, niin johan lentää nopeasti seuraaviin valoihin.
- Määpä mää
Elikkäs, itselläni ei korttia olekaan, vasta ensi vuoden toukokuussa, mutta sen verran olen autolla ajellut että tuo lähtö ainakin onnistuu oikeastaan autolla kuin autolla ilman ongelmia.
Tärkeintä siinä on se, että tuntee/tietää milloin kytkin irtoaa. Yleensä (ainakin itse) sen oppii autosta kuin autosta tuntemaan muutamalla kytkinpolkimen liikkeellä.
On muuten jännä, miten tätä on yllättävän vaikea selittää, kytkimen ja kaasun yhteiskäyttöä siis. Itselläni kun ne tulevat jo ihan selkäytimestä..
Pienellä harjoittelulla yleensä oppii tämän melko helpostikin, toki on niitä, jotka eivät tätä oikein koskaan sisäistä, mutta onhan meillä automaattivaihteisia autoja olemassa=)
Jos haluaa lähteä rivakammin, tarkoittaa se lähinnä kytkimen nopeampaa nostamista ja kaasun rohkeampaa käyttämistä. Ja nyt kun kiihdytyksestä on kyse, niin ennen 2. vaihteelle vaihtamista on 1. vaihteella kierrokset nostettava ripeähkösti melko korkealle, jonka jälkeen nopea vaihto ja taas kaasua reippaasti.
Kyllä se siitä lähtee, älä lannistu=)- Määpä mää
Eli, täsmennyksenä:
Olen 17-vuotias poika, mutta auto(i)lla olen jonkin verran ajellut ja luulisin, että kortti tulee myös melko helposti=) - milfhunter87matafaka
Määpä mää kirjoitti:
Eli, täsmennyksenä:
Olen 17-vuotias poika, mutta auto(i)lla olen jonkin verran ajellut ja luulisin, että kortti tulee myös melko helposti=)haista paska t. kikkihiiri.
vai että olet autoillut ennenkuin kortti on takataskussa, onnea vaan vitusti teille.
ei se lähtö ole mitään tähtitiedettä, valoihin kytkin pohjassa, sitten jarrua sopivasti ja sitten kun auto pysähdyksissä otat auton tuntumaan vielä kun jarru on alhaalla, nyt päästä jarrusta ja pidä auto paikoillaan kytkimen avulla. nyt sulla on aikaa miettiä että oho kakkonen on silmässä ja mitä vittua, se pitää vaihtaa. no vaihda se saatanan homo. sitte ku vihree valo syttyy reippaasti kaasua että kierrokset nousee ja sitte pikkuhiljaa kytkin ylös. se on siinä, uushomot ei tiedä näitä juttuja... nooh menkää jonnewebbiin siitä stna. - 18+15
milfhunter87matafaka kirjoitti:
haista paska t. kikkihiiri.
vai että olet autoillut ennenkuin kortti on takataskussa, onnea vaan vitusti teille.
ei se lähtö ole mitään tähtitiedettä, valoihin kytkin pohjassa, sitten jarrua sopivasti ja sitten kun auto pysähdyksissä otat auton tuntumaan vielä kun jarru on alhaalla, nyt päästä jarrusta ja pidä auto paikoillaan kytkimen avulla. nyt sulla on aikaa miettiä että oho kakkonen on silmässä ja mitä vittua, se pitää vaihtaa. no vaihda se saatanan homo. sitte ku vihree valo syttyy reippaasti kaasua että kierrokset nousee ja sitte pikkuhiljaa kytkin ylös. se on siinä, uushomot ei tiedä näitä juttuja... nooh menkää jonnewebbiin siitä stna.Voitko painua syöpäsi kanssa takaisin sinne ylilaudalle?
- jepulistajee...
ratkaisuna on "peruskaasun" käyttö. Ei se autokoulukaan mikään taivaan tosi joka asiassa ole. Jos ite löytää paremmat ja itselle sopivammat tavat toimia on ne oikeita. Siispä kun kytkin on vielä täysin pohjassa painat kaasua sen verran että varmasti lähtee niillä kierroksilla liikkeelle, sitten kytkin varovasti ylös. Näin pääset autolla kuin autolla liikkeelle joka kerta ja itselle oudollakin autolla ensimmäisellä kerralla. Sitten opit kytkimen tuntuman, eli menee selkäytimeen missä kohtaa kytkin ottaa kiinni sillä autolla jolla ajelet. Silloin tidät missä kohtaa otat perus kaasun ja minkä verran että auto lähtee sulavasti liikkeelle. Vain ajan kanssa ja paljon ajamalla opit sitten painamaan kaasua sopivasti kytkimen ottaessa kiinni ja jatkat kaasun painamista että saat juuri sellaisen kiihdytyksen jota haluat. Jonain päivanä huomaat että autolla ajo on kuin polkupyörällä ajo. Juttelet repsikan kanssa jostain per... tärkeestä ja kytkin jalka toimii "itsekseen" Niin fillarilla kuin autolla ajon oppii vaan ajamalla ja ajamalla paljon.
- Me50-lukulaiset
Kuules nuorukainen. Laitat vaan kaasun pohjaan ja lämäytät sen saatanan kytkimen sieltä stondikseen, niin kyllä perkele pitääs lähteä! Justihi tossa kahvien ja pullien kanssa juteltiin rouvien kanssa, että kun nykynuoriso ei sitten millään opi käyttää sitä autoa. Ne ei sitten osaa kyllä mittää; huumeita käyttävät, kuunteleva saatanallista mussiikkia ja äänestävät jumalauta kokoomusta!
- hohhoijaa
Kirjoituksen kielenkäytöstä päätellen, ei voi kuin osaa ottaa 50 luvulla syntynen puolesta. Nyky nuoret osaa sentää käyttäytyä.
- Kytkinhemmo
Painaa vaan reilusti sitä kaasua... 1200-2000RPM ja kytkin rauhassa ylös nin jo on kumma jos sammuu. Ja muista ettet päästä kaasua ylös kun auto alkaa liikkua... Olen pistänyt merkille...Varsinkin vanhemmalla kansalla tahtoo olla sitä, että kaasua painetaan hirveästi ja sitten kun auto hiukan nytkähtää kaasu päästetään, kierrokset putoavat ja se aiheuttaa yleensä hyvin tökkivän(ns. kenguru efektin) tai joskus myös auton sammumisen!
Mene jonnekkin tyhjään tilaan missä ei kukaan häiritse. Ota isä/äiti/mummo/pappa/sisko/veli/serkku/yms heppu jolla on ajokortti tai yleensä auto mukaan ja pyydä häntä auttamaan sinua!
Tsemppiä harjoitteluun :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760