ASENTO! RUKOILKAAMME!

Atte Ateisti

Armeija on laitos ja järjestelmä, jossa perinteet elävät pitkään yli sen, kun ne siviilipuolella ovat jo jääneet unholaan.

Totta on, että uskonnonharjoittamisen vapautta ei armeijassa noudateta. Uskontokuntiin kuulumattomia ei enää pakoteta armeijan uskonnollisin tilaisuuksiin, mutta kirkkoon kuuluville ne katsotaan osaksi palvelusta. Uskonnon harjoittamiseen pitää silloin osallistua esimiehen käskystä hänen määräämässään muodossa ja ajankohtana.

Tämä tietenkin eroaa siviilipuolen käytännöistä, kun uskovakin saa itse päättää milloin menee kirkkoon tai ehtoolliselle.

Teologiselta kannalta tämä on myös ongelmallista, sillä minulle on opetettu, että ehtoolliseen ei pidä osallistua, jos mielestään ei ole siihen sillä hetkellä puhdas tai muuten valmis.

Armeijassa ehtoolliseen osallistutaan esimiehen käskystä.

Ainahan on mahdollista, että varusmies joka kokee tämän itselleen vaikeaksi, voi erota kirkosta armeijan ajaksi liittyäkseen siihen armeijan jälkeen uudestaan.

Mutta siihen asti:

-LAKKI! (otetaan asento, käsky voi olla myös "KYPÄRÄ!)

-PÄÄSTÄ! (otetaan lakki/kypärä päästä)

-RUKOILKAAMME! (leuka alas, katse kiinnitetään maahan noin metrin etäisyydelle kengänkärjistä)

-AMEN! (katse nostetaan ylös)

10

1042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse vietin armeija aikani vuonna 1997 Hennalassa. Yksikössämme oli 3-4 eri uskontokuntaa kuulumatonta ja pari ateistia.

      Muistan kun kesäkuumalla marssimme kohden kirkkoa jumalanpalvelukseen.

      Muiden mennessä kirkkoon, meidät jätettiin asennossa seisomaan auringon paahteeseen niin, että jouduimme katsomaan sisällä käytävää jumalanpalvelusta.

      Kirkkoon kuuluvat saivat istua viileässä kirkossa.

      Aikamme siinä kökökettyämme eräs meistä "vääräuskoisista" sai astmakohtauksen ja tuupertui maahan.

      Tämä riitti minulle. Sanoin tekeväni asiasta ilmoituksen, koska katsoin, että kyseessä on rangaistus kun ei tunnusta jumalaa (tai muiden kohdalla jumala oli väärä).

      En asiaa vienyt eteenpäin ja pääsimme tämän "avautumisen" jälkeen varjoon istumaan.

      Lopputulos oli kuitenkin varsin huono. Seuraavan kerran kun oli taas jumalanpalvelukseen meno. Minä olin ainoa, joka kieltäytyi palvelukseen osallistumasta. Asia koski myös sotilaspastorin luentoja.

      Että näin yhteenvetona kristitythän niin mielellään ottavat esille, kuinka herra koettelee. No ateistia koettelevat sitten kristityt.

      • onneks on ohi

        Kerran olen joutunut pakosta jumalanpalvelukseen armeijassa. Esimies sanoi että ajattele Iron Maidenia ni selviät hengissä.


    • j-u-r-p-o

      Tuo jatkuu niin kauan kunnes jollakin varusmiehellä on munaa tehdä asiasta rikosilmoitus. Nimike olisi vaikka uskontoon perustuva syrjintä tai jotain.

      Ikävä kyllä ne joilla on munaa uhmata perinteisiä auktoriteetteja, kieltäytyvät usein asepalveluksesta kokonaan. (Kuten minä! :)

      Simputuksesta tehdään joskus rikosilmoituksia. Silloin taustalla on usein varusmiehen äiti, jolta on palanut pinna pojan kerrottua asioista lomallaan.

      Onhan sekin tietysti ihan hyvä. Mutta uskonnollisten tunteiden loukkaaminen ei ehkä kolahda mutsille niinkuin munat paljaana kyykyttäminen.

      • "äitin poika"

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.


      • ...............
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        on herransa, Allah!


      • j-u-r-p-o
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        Juuri sinun kaltaiset tyypit tekevät ihmisistä ateisteja. Uskonnon tyrkyttäminen pakolla taitaa olla se paras keino vieroittaa nuorukainen uskosta.

        Sinä ja kaltaisesi ovat myös syy miksi ateistit eivät tee varsinaista käännytystyötä. Ne tekevät sen itse.


      • Atte Ateisti
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        AMEN!
        KORJAAN...: LEPO!

        LAKKI!

        PÄÄHÄN!


      • Veljesi Jan
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        Minulla on suuri epäilys, että Jumala on armeijasta aina jatkuvalla HSL:llä (henkilökohtainen syyloma) ja että todennäköisimmin pääset hänet kanssaan juttuun siviilissä sitten armeija-ajan ulkopuolella tai armeijan jälkeen. Ei Häntä armeijassa tapaa. Olen alkanut epäillä, että Jumala onkin sivari.

        Oman mielenterveyden ja henkisen tasapainon kannalta olisi viisasta erota kirkosta armeijan ajaksi ja liittyä siihen sitten uudestaan armeijan jälkeen. Sen verran skitsoa tuon tappamiskoulun ja kristillisen lähimmäisenrakkauden sanoman yhdistäminen sotilaspappien puheissa on.


    • Astronomi

      Miten se Jeesuskin sanoi "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu"
      Jos jumala on olemassa,niin tuskinpa siellä montaakaan kapiaista näkyis.
      Minäkään en osallistunu koskaan armeijassa jumalanpalveluksiin.
      Taisi siinä valatilaisuudessa joku pastori lätistä palkkansa eteen.
      Muistaakseni kysyttiin alokasaikana jotain sen kaltaista että oletko valmis tekemään sotilas valan,vai vakuutuksen ja jos olis tehny vakuutuksen,niin silloin ei olis tarvinu olla koko valatilaisuudessa.

      • vakuutuksen sotilaana

        Vakuutuksen tekevät eivät tainneet päästä valatilaisuudesta vieraalta paikkakunnalta suoraan kotiin vanhempiensa kanssa, vaan joutuivat kiertämään kassun kautta tai muuta vastaavaa.

        väärin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe