ASENTO! RUKOILKAAMME!

Atte Ateisti

Armeija on laitos ja järjestelmä, jossa perinteet elävät pitkään yli sen, kun ne siviilipuolella ovat jo jääneet unholaan.

Totta on, että uskonnonharjoittamisen vapautta ei armeijassa noudateta. Uskontokuntiin kuulumattomia ei enää pakoteta armeijan uskonnollisin tilaisuuksiin, mutta kirkkoon kuuluville ne katsotaan osaksi palvelusta. Uskonnon harjoittamiseen pitää silloin osallistua esimiehen käskystä hänen määräämässään muodossa ja ajankohtana.

Tämä tietenkin eroaa siviilipuolen käytännöistä, kun uskovakin saa itse päättää milloin menee kirkkoon tai ehtoolliselle.

Teologiselta kannalta tämä on myös ongelmallista, sillä minulle on opetettu, että ehtoolliseen ei pidä osallistua, jos mielestään ei ole siihen sillä hetkellä puhdas tai muuten valmis.

Armeijassa ehtoolliseen osallistutaan esimiehen käskystä.

Ainahan on mahdollista, että varusmies joka kokee tämän itselleen vaikeaksi, voi erota kirkosta armeijan ajaksi liittyäkseen siihen armeijan jälkeen uudestaan.

Mutta siihen asti:

-LAKKI! (otetaan asento, käsky voi olla myös "KYPÄRÄ!)

-PÄÄSTÄ! (otetaan lakki/kypärä päästä)

-RUKOILKAAMME! (leuka alas, katse kiinnitetään maahan noin metrin etäisyydelle kengänkärjistä)

-AMEN! (katse nostetaan ylös)

10

1042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse vietin armeija aikani vuonna 1997 Hennalassa. Yksikössämme oli 3-4 eri uskontokuntaa kuulumatonta ja pari ateistia.

      Muistan kun kesäkuumalla marssimme kohden kirkkoa jumalanpalvelukseen.

      Muiden mennessä kirkkoon, meidät jätettiin asennossa seisomaan auringon paahteeseen niin, että jouduimme katsomaan sisällä käytävää jumalanpalvelusta.

      Kirkkoon kuuluvat saivat istua viileässä kirkossa.

      Aikamme siinä kökökettyämme eräs meistä "vääräuskoisista" sai astmakohtauksen ja tuupertui maahan.

      Tämä riitti minulle. Sanoin tekeväni asiasta ilmoituksen, koska katsoin, että kyseessä on rangaistus kun ei tunnusta jumalaa (tai muiden kohdalla jumala oli väärä).

      En asiaa vienyt eteenpäin ja pääsimme tämän "avautumisen" jälkeen varjoon istumaan.

      Lopputulos oli kuitenkin varsin huono. Seuraavan kerran kun oli taas jumalanpalvelukseen meno. Minä olin ainoa, joka kieltäytyi palvelukseen osallistumasta. Asia koski myös sotilaspastorin luentoja.

      Että näin yhteenvetona kristitythän niin mielellään ottavat esille, kuinka herra koettelee. No ateistia koettelevat sitten kristityt.

      • onneks on ohi

        Kerran olen joutunut pakosta jumalanpalvelukseen armeijassa. Esimies sanoi että ajattele Iron Maidenia ni selviät hengissä.


    • j-u-r-p-o

      Tuo jatkuu niin kauan kunnes jollakin varusmiehellä on munaa tehdä asiasta rikosilmoitus. Nimike olisi vaikka uskontoon perustuva syrjintä tai jotain.

      Ikävä kyllä ne joilla on munaa uhmata perinteisiä auktoriteetteja, kieltäytyvät usein asepalveluksesta kokonaan. (Kuten minä! :)

      Simputuksesta tehdään joskus rikosilmoituksia. Silloin taustalla on usein varusmiehen äiti, jolta on palanut pinna pojan kerrottua asioista lomallaan.

      Onhan sekin tietysti ihan hyvä. Mutta uskonnollisten tunteiden loukkaaminen ei ehkä kolahda mutsille niinkuin munat paljaana kyykyttäminen.

      • "äitin poika"

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.


      • ...............
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        on herransa, Allah!


      • j-u-r-p-o
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        Juuri sinun kaltaiset tyypit tekevät ihmisistä ateisteja. Uskonnon tyrkyttäminen pakolla taitaa olla se paras keino vieroittaa nuorukainen uskosta.

        Sinä ja kaltaisesi ovat myös syy miksi ateistit eivät tee varsinaista käännytystyötä. Ne tekevät sen itse.


      • Atte Ateisti
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        AMEN!
        KORJAAN...: LEPO!

        LAKKI!

        PÄÄHÄN!


      • Veljesi Jan
        "äitin poika" kirjoitti:

        Voi pojat!

        Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

        Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

        Minulla on suuri epäilys, että Jumala on armeijasta aina jatkuvalla HSL:llä (henkilökohtainen syyloma) ja että todennäköisimmin pääset hänet kanssaan juttuun siviilissä sitten armeija-ajan ulkopuolella tai armeijan jälkeen. Ei Häntä armeijassa tapaa. Olen alkanut epäillä, että Jumala onkin sivari.

        Oman mielenterveyden ja henkisen tasapainon kannalta olisi viisasta erota kirkosta armeijan ajaksi ja liittyä siihen sitten uudestaan armeijan jälkeen. Sen verran skitsoa tuon tappamiskoulun ja kristillisen lähimmäisenrakkauden sanoman yhdistäminen sotilaspappien puheissa on.


    • Astronomi

      Miten se Jeesuskin sanoi "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu"
      Jos jumala on olemassa,niin tuskinpa siellä montaakaan kapiaista näkyis.
      Minäkään en osallistunu koskaan armeijassa jumalanpalveluksiin.
      Taisi siinä valatilaisuudessa joku pastori lätistä palkkansa eteen.
      Muistaakseni kysyttiin alokasaikana jotain sen kaltaista että oletko valmis tekemään sotilas valan,vai vakuutuksen ja jos olis tehny vakuutuksen,niin silloin ei olis tarvinu olla koko valatilaisuudessa.

      • vakuutuksen sotilaana

        Vakuutuksen tekevät eivät tainneet päästä valatilaisuudesta vieraalta paikkakunnalta suoraan kotiin vanhempiensa kanssa, vaan joutuivat kiertämään kassun kautta tai muuta vastaavaa.

        väärin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe