ASENTO! RUKOILKAAMME!

Atte Ateisti

Armeija on laitos ja järjestelmä, jossa perinteet elävät pitkään yli sen, kun ne siviilipuolella ovat jo jääneet unholaan.

Totta on, että uskonnonharjoittamisen vapautta ei armeijassa noudateta. Uskontokuntiin kuulumattomia ei enää pakoteta armeijan uskonnollisin tilaisuuksiin, mutta kirkkoon kuuluville ne katsotaan osaksi palvelusta. Uskonnon harjoittamiseen pitää silloin osallistua esimiehen käskystä hänen määräämässään muodossa ja ajankohtana.

Tämä tietenkin eroaa siviilipuolen käytännöistä, kun uskovakin saa itse päättää milloin menee kirkkoon tai ehtoolliselle.

Teologiselta kannalta tämä on myös ongelmallista, sillä minulle on opetettu, että ehtoolliseen ei pidä osallistua, jos mielestään ei ole siihen sillä hetkellä puhdas tai muuten valmis.

Armeijassa ehtoolliseen osallistutaan esimiehen käskystä.

Ainahan on mahdollista, että varusmies joka kokee tämän itselleen vaikeaksi, voi erota kirkosta armeijan ajaksi liittyäkseen siihen armeijan jälkeen uudestaan.

Mutta siihen asti:

-LAKKI! (otetaan asento, käsky voi olla myös "KYPÄRÄ!)

-PÄÄSTÄ! (otetaan lakki/kypärä päästä)

-RUKOILKAAMME! (leuka alas, katse kiinnitetään maahan noin metrin etäisyydelle kengänkärjistä)

-AMEN! (katse nostetaan ylös)

10

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse vietin armeija aikani vuonna 1997 Hennalassa. Yksikössämme oli 3-4 eri uskontokuntaa kuulumatonta ja pari ateistia.

Muistan kun kesäkuumalla marssimme kohden kirkkoa jumalanpalvelukseen.

Muiden mennessä kirkkoon, meidät jätettiin asennossa seisomaan auringon paahteeseen niin, että jouduimme katsomaan sisällä käytävää jumalanpalvelusta.

Kirkkoon kuuluvat saivat istua viileässä kirkossa.

Aikamme siinä kökökettyämme eräs meistä "vääräuskoisista" sai astmakohtauksen ja tuupertui maahan.

Tämä riitti minulle. Sanoin tekeväni asiasta ilmoituksen, koska katsoin, että kyseessä on rangaistus kun ei tunnusta jumalaa (tai muiden kohdalla jumala oli väärä).

En asiaa vienyt eteenpäin ja pääsimme tämän "avautumisen" jälkeen varjoon istumaan.

Lopputulos oli kuitenkin varsin huono. Seuraavan kerran kun oli taas jumalanpalvelukseen meno. Minä olin ainoa, joka kieltäytyi palvelukseen osallistumasta. Asia koski myös sotilaspastorin luentoja.

Että näin yhteenvetona kristitythän niin mielellään ottavat esille, kuinka herra koettelee. No ateistia koettelevat sitten kristityt.

• onneks on ohi

Kerran olen joutunut pakosta jumalanpalvelukseen armeijassa. Esimies sanoi että ajattele Iron Maidenia ni selviät hengissä.

• j-u-r-p-o

Tuo jatkuu niin kauan kunnes jollakin varusmiehellä on munaa tehdä asiasta rikosilmoitus. Nimike olisi vaikka uskontoon perustuva syrjintä tai jotain.

Ikävä kyllä ne joilla on munaa uhmata perinteisiä auktoriteetteja, kieltäytyvät usein asepalveluksesta kokonaan. (Kuten minä! :)

Simputuksesta tehdään joskus rikosilmoituksia. Silloin taustalla on usein varusmiehen äiti, jolta on palanut pinna pojan kerrottua asioista lomallaan.

Onhan sekin tietysti ihan hyvä. Mutta uskonnollisten tunteiden loukkaaminen ei ehkä kolahda mutsille niinkuin munat paljaana kyykyttäminen.

• "äitin poika"

Voi pojat!

Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

Turvautukaa pojat Pyhään Jumalaan, niin olette hyvissä käsissä.

• ...............
        "äitin poika" kirjoitti:

Voi pojat!

Kyllä se vaan hyvää tekee, kun saa tutustua elävään Jumalaan ja Hänen armoonsa. Elämä on kovaa ja katkeraa monelle pojalle, ja siksi on hyväksi tietää, että jokaisella armeijan pojalla on Taivaallinen Isä. Ja sekin, että herrallakin on Herra, joka ajan myötä siunaa tai rankaisee.

on herransa, Allah!

• j-u-r-p-o
        "äitin poika" kirjoitti:

Voi pojat!

Juuri sinun kaltaiset tyypit tekevät ihmisistä ateisteja. Uskonnon tyrkyttäminen pakolla taitaa olla se paras keino vieroittaa nuorukainen uskosta.

Sinä ja kaltaisesi ovat myös syy miksi ateistit eivät tee varsinaista käännytystyötä. Ne tekevät sen itse.

• Atte Ateisti
        "äitin poika" kirjoitti:

Voi pojat!

AMEN!
        KORJAAN...: LEPO!

LAKKI!

PÄÄHÄN!

• Veljesi Jan
        "äitin poika" kirjoitti:

Voi pojat!

Minulla on suuri epäilys, että Jumala on armeijasta aina jatkuvalla HSL:llä (henkilökohtainen syyloma) ja että todennäköisimmin pääset hänet kanssaan juttuun siviilissä sitten armeija-ajan ulkopuolella tai armeijan jälkeen. Ei Häntä armeijassa tapaa. Olen alkanut epäillä, että Jumala onkin sivari.

Oman mielenterveyden ja henkisen tasapainon kannalta olisi viisasta erota kirkosta armeijan ajaksi ja liittyä siihen sitten uudestaan armeijan jälkeen. Sen verran skitsoa tuon tappamiskoulun ja kristillisen lähimmäisenrakkauden sanoman yhdistäminen sotilaspappien puheissa on.

• Astronomi

Miten se Jeesuskin sanoi "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu"
      Jos jumala on olemassa,niin tuskinpa siellä montaakaan kapiaista näkyis.
      Minäkään en osallistunu koskaan armeijassa jumalanpalveluksiin.
      Taisi siinä valatilaisuudessa joku pastori lätistä palkkansa eteen.
      Muistaakseni kysyttiin alokasaikana jotain sen kaltaista että oletko valmis tekemään sotilas valan,vai vakuutuksen ja jos olis tehny vakuutuksen,niin silloin ei olis tarvinu olla koko valatilaisuudessa.

• vakuutuksen sotilaana

Vakuutuksen tekevät eivät tainneet päästä valatilaisuudesta vieraalta paikkakunnalta suoraan kotiin vanhempiensa kanssa, vaan joutuivat kiertämään kassun kautta tai muuta vastaavaa.

väärin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6267
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5649
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      128
      4645
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      58
      3926
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3825
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3239
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3031
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59