Onko juutalaisilla enkeleitä?

Minni-Matleena

Esimerkiksi suojelusenkeleitä ja muita auttavia enkeleitä. Sanotaanko lapsille, että heillä on suojelusenkeli? Ajattelevatko juutalaiset, että ihmisestä voi tulla enkeli taivaassa kuoleman jälkeen? Puhutaanko koskaan, että jollekin on ilmestynyt enkeli? Vai kuuluvatko enkelit ainoastaan kristinuskoon. Minä tunnen kaksi ihmistä, jotka ovat nähneet enkelin.

ps. Toivottavasti seriffi ei hermostu, kun jouduin mainitsemaan kristinuskon, vaikka se ei kuulu tälle palstalle.

77

5482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viaton

      oma suojelusenkeli. Gasellinsilmäinen enkeli valvoo ettei kirjoitella sopimattomia. Se on sitä sheriffin viatonta suojelua, että pysyisimme nahoisamme kirjoitelessamme mitä sattuu.

      • Minni-Matleena

        kaikki otsikossa


      • Viaton
        Minni-Matleena kirjoitti:

        kaikki otsikossa

        Olen kahden viehättävän naishenhilön puolella, joiden nimimerkit alkavat ämmällä, siis M-kirjaimella.


      • Minni-Matleena
        Viaton kirjoitti:

        Olen kahden viehättävän naishenhilön puolella, joiden nimimerkit alkavat ämmällä, siis M-kirjaimella.

        Tämä aloitus on enkeleistä, eikä mistään puolista.


      • Viaton
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Tämä aloitus on enkeleistä, eikä mistään puolista.

        suojelusenkelistä ja sinä tarkoitit ihan selvästi kumman kahdesta M:stä.

        Eräs juutalainen argeologi kertoi mielenkiintoisen teorian, mitä enkelit ovat.

        Olen muuten sen orginaalin Kaikkitietävän puolella.


      • Minni-Matleena
        Viaton kirjoitti:

        suojelusenkelistä ja sinä tarkoitit ihan selvästi kumman kahdesta M:stä.

        Eräs juutalainen argeologi kertoi mielenkiintoisen teorian, mitä enkelit ovat.

        Olen muuten sen orginaalin Kaikkitietävän puolella.

        Miksi et sitten kerro sitä enkeliteoriaa?! Kauheata lypsämistä...


      • Viaton
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Miksi et sitten kerro sitä enkeliteoriaa?! Kauheata lypsämistä...

        Lue Ariel Livsonin kirja ISRAEL-luvattu maa.
        Se on minulla ihan tuossa metrin päässä ja ajattelin iltalukemisena mennä sitä itsekseni lukemaan.
        Enklelinkuvia Minni-t...,eiku matamille,Matleenalle


      • loistava loppukaneetti
        Viaton kirjoitti:

        Lue Ariel Livsonin kirja ISRAEL-luvattu maa.
        Se on minulla ihan tuossa metrin päässä ja ajattelin iltalukemisena mennä sitä itsekseni lukemaan.
        Enklelinkuvia Minni-t...,eiku matamille,Matleenalle

        Raamattu sisältää henkisen ja taivaallisen merkityksen, jotka ovat itse totuus. Siten nykyisten juutalaisten oikeus luvattuun maahan saa aivan toisen merkityksen, minkä tämän ajan jotkut kristilliset lahkot ovat omaksuneet Raamatun kirjaimellisesta merkityksestä. Näiden sisäisten merkitysten mukaan esim. "luvattu maa" tarkoittaakin siunattujen henkistä tilaa paratiisissa, eikä suinkaan mitään maantieteellistä aluetta. Samoin näiden sisäisten merkitysten mukaisesti Raamatussa mainittu "valittu kansa" tarkoittaakin totuudessa ja hyvyydessä eläviä ihmisiä rotuun, kansallisuuteen ja uskontoon katsomatta. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalalla ei ole mitään erikoisasemassa olevaa kansaa ja näin täytyy olla, sillä eihän Jumala ole rasisti.


      • Viaton
        loistava loppukaneetti kirjoitti:

        Raamattu sisältää henkisen ja taivaallisen merkityksen, jotka ovat itse totuus. Siten nykyisten juutalaisten oikeus luvattuun maahan saa aivan toisen merkityksen, minkä tämän ajan jotkut kristilliset lahkot ovat omaksuneet Raamatun kirjaimellisesta merkityksestä. Näiden sisäisten merkitysten mukaan esim. "luvattu maa" tarkoittaakin siunattujen henkistä tilaa paratiisissa, eikä suinkaan mitään maantieteellistä aluetta. Samoin näiden sisäisten merkitysten mukaisesti Raamatussa mainittu "valittu kansa" tarkoittaakin totuudessa ja hyvyydessä eläviä ihmisiä rotuun, kansallisuuteen ja uskontoon katsomatta. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalalla ei ole mitään erikoisasemassa olevaa kansaa ja näin täytyy olla, sillä eihän Jumala ole rasisti.

        Tuo kirjoituksesi vaikutti pikkasen korvausteologian tulkinnalta. Korvausteologia on kateutta ja tosiasioiden kieltämistä RAAMATUN oikeasta tulkinnasta. Korvausteologia ei edusta totuutta.


      • Saddukeukset eivät usko enkeleihin.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Saddukeukset eivät usko enkeleihin.

        Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalalla ei ole mitään erikoisasemassa olevaa kansaa ja näin täytyy olla, sillä eihän Jumala ole rasisti...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalalla ei ole mitään erikoisasemassa olevaa kansaa ja näin täytyy olla, sillä eihän Jumala ole rasisti...

        Kuinka se sitä tarkoittaisi?


    • Lahtarikaarti

      Kait niillä on kun Mengeleäkin sanoivat kuoleman enkeliksi.

    • on, niitähän löytyy monestakin kohtaa Tanachissa. Sieltä vaan kaivelemaan.. :) Yleensä J-la puhuu juuri enkelin suun kautta.. olisihan se aikamoinen juttu ihmiselle kuulla J-lan ääntä.. Hrrr..

      Ihmiset on luotu ihmisiksi, ja enkelit enkeleiksi. Eivät he muutu toiseksi.

      Sateisen päivän jatkoa.
      Jaffat

      • Serafima

        Näkihän se Bileamin aasikin enkelin, joten enkelien näkeminen ei ilmeisesti ole mitenkään ihmisten etuoikeus. Voi olla, että synnittömät eläimet näkevät niitä useammin kuin me ihmiset.

        Olen muuten rekisteröitynyt ja ottanut enkelimäisen nimimerkin Serafima. Olen ennen kirjoittanut tällekin palstalle nimikirjaimillani M-LS. Hauskaa kesää kaikille!


      • Minni-Matleena

        Ovatko nämä enkelit aina välittämässä Jumalan puhetta vai onko heillä muitakin tehtäviä? Ajatellaanko että lapsilla on suojelusenkeli?

        Voiko enkeleitä olla muuten vaan, vaikka heillä ei olisi mitään tiettyä tehtävää?


      • Minni-Matleena
        Serafima kirjoitti:

        Näkihän se Bileamin aasikin enkelin, joten enkelien näkeminen ei ilmeisesti ole mitenkään ihmisten etuoikeus. Voi olla, että synnittömät eläimet näkevät niitä useammin kuin me ihmiset.

        Olen muuten rekisteröitynyt ja ottanut enkelimäisen nimimerkin Serafima. Olen ennen kirjoittanut tällekin palstalle nimikirjaimillani M-LS. Hauskaa kesää kaikille!

        Eläinten näkemistä enkeleistä on vaikea saada tietoa, kun ne eivät osaa kertoa, mutta varmaan näkevät enkeleitä.

        Hauskaa kesää myös sinulle!


      • Rifkele
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Ovatko nämä enkelit aina välittämässä Jumalan puhetta vai onko heillä muitakin tehtäviä? Ajatellaanko että lapsilla on suojelusenkeli?

        Voiko enkeleitä olla muuten vaan, vaikka heillä ei olisi mitään tiettyä tehtävää?

        Minun suosikkini juutalaisuudessa on se enkeli, joka kiskoo verisuonet ihmisestä hänen kuolinhetkellään. Sitä voi jo sanoa suonenvedoksi!! Lohduttaudun aina yöllisen kiskaisun tullessa paitsi magnesiumpurkin, myös tämän ajatuksen voimin (tyyliin ei tämä vielä mitään...).


      • Serafima
        Rifkele kirjoitti:

        Minun suosikkini juutalaisuudessa on se enkeli, joka kiskoo verisuonet ihmisestä hänen kuolinhetkellään. Sitä voi jo sanoa suonenvedoksi!! Lohduttaudun aina yöllisen kiskaisun tullessa paitsi magnesiumpurkin, myös tämän ajatuksen voimin (tyyliin ei tämä vielä mitään...).

        Olen jo unohtanut. Toivottavasti surmanenkeli ei aivan pian nouda minua, kun minullakin on pahat suonenvedot öisin jaloissani.

        Ilmeisesti kaikilla enkeleillä on kai oma tehtävänsä. Kristinusko tuntee neljä arkkienkeliä Mikaelin, Gabrielin, Rafaelin ja Urielin. (Kaksi jälkimmäistä on apogryfistä.) Olen kuullut, että juutalaiset tuntisivat näitä pääenkeleitä lisääkin. Minkä nimisiä he ovat?


      • Serafima
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Eläinten näkemistä enkeleistä on vaikea saada tietoa, kun ne eivät osaa kertoa, mutta varmaan näkevät enkeleitä.

        Hauskaa kesää myös sinulle!

        joka mainitaan muistaakseni profeetta Jesajan kirjassa. Serafima tulee sitten tästä nimestä.


      • Rifkele
        Serafima kirjoitti:

        Olen jo unohtanut. Toivottavasti surmanenkeli ei aivan pian nouda minua, kun minullakin on pahat suonenvedot öisin jaloissani.

        Ilmeisesti kaikilla enkeleillä on kai oma tehtävänsä. Kristinusko tuntee neljä arkkienkeliä Mikaelin, Gabrielin, Rafaelin ja Urielin. (Kaksi jälkimmäistä on apogryfistä.) Olen kuullut, että juutalaiset tuntisivat näitä pääenkeleitä lisääkin. Minkä nimisiä he ovat?

        on Malakh ha-Mavet, noin niinkuin yleisesti. Ja juu, enkelin nimiä on enemmänkin "tiedossa". Eri lähteet tuntuvat yhdistävän vähän eri nimiä eri enkelityyppeihin.


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        Minun suosikkini juutalaisuudessa on se enkeli, joka kiskoo verisuonet ihmisestä hänen kuolinhetkellään. Sitä voi jo sanoa suonenvedoksi!! Lohduttaudun aina yöllisen kiskaisun tullessa paitsi magnesiumpurkin, myös tämän ajatuksen voimin (tyyliin ei tämä vielä mitään...).

        Kuulostaa kammottavalta! En tiennyt, että enkelit voivat tehdä tuollaistakin. Minullakin on välillä suonenvetoa, luuletko, että juutalaiset enkelit voivat tulla kiskomaan eriuskoistenkin verisuonia irti?


      • Snepia
        Serafima kirjoitti:

        joka mainitaan muistaakseni profeetta Jesajan kirjassa. Serafima tulee sitten tästä nimestä.

        Vanhimmissa raamatun versioissa oli jopa eritelty kaikki enkeltyypit ja niiden tehtävät. Osa niistä ainoastaa sai kuulla suoraan käskyn jumalalta, loput kuulivat sen muilta korkeamman arvoasteikon enkeleiltä.


      • Jatkoa...
        Serafima kirjoitti:

        joka mainitaan muistaakseni profeetta Jesajan kirjassa. Serafima tulee sitten tästä nimestä.

        Yleisesti uskotaan että saatana olisi ollut serafi kunnes lankesi. Eli melkoisen vahva henkiolento.


      • Minni-Matleena
        Jatkoa... kirjoitti:

        Yleisesti uskotaan että saatana olisi ollut serafi kunnes lankesi. Eli melkoisen vahva henkiolento.

        Voi hyvä ihme! Millä tavalla se saatana sitten lankesi?


      • rv.
        Jatkoa... kirjoitti:

        Yleisesti uskotaan että saatana olisi ollut serafi kunnes lankesi. Eli melkoisen vahva henkiolento.

        on jo kristillinen saatana. Satan hepreassa tarkoittaa vastustajaa/syyttäjää. Kymmenkunta kertaa ylipäänsä mainittu koko VT:n tuhatvuotisessa kirjallisuudessa, näistäkin kolmea lukunottamatta kaikki Jobin kirjassa, tarinassa jonka sankari ei ole juutalainen. Siinä saatana on Jumalan asiapoika.


      • babylonialainen
        rv. kirjoitti:

        on jo kristillinen saatana. Satan hepreassa tarkoittaa vastustajaa/syyttäjää. Kymmenkunta kertaa ylipäänsä mainittu koko VT:n tuhatvuotisessa kirjallisuudessa, näistäkin kolmea lukunottamatta kaikki Jobin kirjassa, tarinassa jonka sankari ei ole juutalainen. Siinä saatana on Jumalan asiapoika.

        Näistä "Jumalan pojista" löytyy mm. psalmista 82 aika eriskummallinen paikka:

        jakeessa 7. "Olen sanonut, "Te olette elohim (tuomareita, enkeleitä, jumalia). Jokainen teistä on Korkeimman poikia.

        Kuitenkin kuolette kuten ihminen kuolee (tai kuolevaiset kuolevat). Ja kaadutte kuten eräs ruhtinaista (tai kuka tahansa ruhtinaista kompastutte)."

        tässä on siis kysymys Korkeimman pojista.


      • Minni-Matleena
        rv. kirjoitti:

        on jo kristillinen saatana. Satan hepreassa tarkoittaa vastustajaa/syyttäjää. Kymmenkunta kertaa ylipäänsä mainittu koko VT:n tuhatvuotisessa kirjallisuudessa, näistäkin kolmea lukunottamatta kaikki Jobin kirjassa, tarinassa jonka sankari ei ole juutalainen. Siinä saatana on Jumalan asiapoika.

        Kaikkea sitä kuulee, kun saatanakin on tullut uskoon :)


      • Suopursu
        Serafima kirjoitti:

        joka mainitaan muistaakseni profeetta Jesajan kirjassa. Serafima tulee sitten tästä nimestä.

        Tunnutte tietävän enkeleistä. Onkohan Sefyr mikään enkeli? Ystäväni väitti niin mutta taisi mennä mansikkalajikkeet ja enkelit sekaisin?


    • gabriella

      Raamattu kauniiseen käteen ja lue, miten Addam & Chava karkoitettiin paratiisista, miksi Bileamin aasi puhui ja kenen kanssa Ja'akov paini... Lot's of angels!

      • Minni-Matleena

        mutta en ole ajatellut niiden liittyvän juutalaisuuteen, vaan erääseen toiseen uskontoon, jota ei pidä mainita tällä palstalla. Mutta nyt kun sanot, niin liittyväthän ne tietysti myös juutalaisuuteen.


    • gabriella

      eihän missään uskonnossa kuolleet ihmiset muutu enkeleiksi vaan enkelit ovat J-lan palvelijoita jotka on luotu aikojen alusta lähtien...

      • Minni-Matleena

        saatetaan ajatella, että kuollessaan ihmisestä voi tulla enkeli, ja varsinkin lapsille usein sanotaan näin.


      • sivujuonne
        Minni-Matleena kirjoitti:

        saatetaan ajatella, että kuollessaan ihmisestä voi tulla enkeli, ja varsinkin lapsille usein sanotaan näin.

        Jos tarkoitat k-kirjaimella alkavaa uskontoa, niin se tosiaankaan ei opeta missään, että ihmisestä kuoltuaan tulisi enkeli, ei lapsesta eikä aikuisesta.


      • Minni-Matleena
        sivujuonne kirjoitti:

        Jos tarkoitat k-kirjaimella alkavaa uskontoa, niin se tosiaankaan ei opeta missään, että ihmisestä kuoltuaan tulisi enkeli, ei lapsesta eikä aikuisesta.

        Älä viitsi, jatkuvastihan sellaista opetetaan. Miten ihmeessä et ole kuullut sitä...?!

        Tästä ei voi keskustella täällä enempää.


      • Rifkele
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Älä viitsi, jatkuvastihan sellaista opetetaan. Miten ihmeessä et ole kuullut sitä...?!

        Tästä ei voi keskustella täällä enempää.

        Ei muuten opeteta. Siinä k-uskossa nimittäin. Yksittäiset "k-tyt" (tarkoituksella lainausmerkeissä) tyypit ihan varmaan opettavat, mutta se ei ole tuon uskon oppeihin kuuluva väite. Vertauskohdaksi: kotikaupunkini snakaria pitävä muslimi (ja vieläpä ihan itseään muslimina pitävä) syö sianlihaa ja juutalainen ystävättäreni lukee tarot-kortteja...


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        Ei muuten opeteta. Siinä k-uskossa nimittäin. Yksittäiset "k-tyt" (tarkoituksella lainausmerkeissä) tyypit ihan varmaan opettavat, mutta se ei ole tuon uskon oppeihin kuuluva väite. Vertauskohdaksi: kotikaupunkini snakaria pitävä muslimi (ja vieläpä ihan itseään muslimina pitävä) syö sianlihaa ja juutalainen ystävättäreni lukee tarot-kortteja...

        Johan se nyt on kumma, kun ette ole kuulleet tuota! Kaikkihan sen tietävät. Minulle on vaikka kuinka moni sanonut noin. Asiahan on päivänselvä! Koulussakin niin sanotaan ja joka paikassa.

        Ja nyt lopetetaan tämä k-uskontoon liittyvä sivujuonne, koska minä en halua, että seriffi poistaa kaikki keskusteluni!!!


      • sivujuonne
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Älä viitsi, jatkuvastihan sellaista opetetaan. Miten ihmeessä et ole kuullut sitä...?!

        Tästä ei voi keskustella täällä enempää.

        Olet sinä melkoinen vänkääjä. K-usko EI opeta näin, ei missään tapauksessa. Ihmisen funktio on ihan toinen. Joku sooloilija tietysti voi opettaa mitä sattuu ja puhella omiaan, mutta se ei tee opetusta oikeaksi. Kysymys ei ole mielipiteestä. Ota asia kyseeksi muilla palstoilla.


      • Minni-Matleena
        sivujuonne kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen vänkääjä. K-usko EI opeta näin, ei missään tapauksessa. Ihmisen funktio on ihan toinen. Joku sooloilija tietysti voi opettaa mitä sattuu ja puhella omiaan, mutta se ei tee opetusta oikeaksi. Kysymys ei ole mielipiteestä. Ota asia kyseeksi muilla palstoilla.

        Itse olet vänkääjä! Kyllä kai minä tiedän mitä opetetaan, kun olen itse kuullut ja sitäpaitsi monet muutkin ovat kuulleet. Eikä ole kysymys mistään yksittäisestä henkilöstä!

        Tämä asia ei kuulu tälle palstalle, keskustelu loppuu nyt!


      • olen olemassa
        sivujuonne kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen vänkääjä. K-usko EI opeta näin, ei missään tapauksessa. Ihmisen funktio on ihan toinen. Joku sooloilija tietysti voi opettaa mitä sattuu ja puhella omiaan, mutta se ei tee opetusta oikeaksi. Kysymys ei ole mielipiteestä. Ota asia kyseeksi muilla palstoilla.

        Muistelen, että esim. Topeliuksen satuaarteissa esiintyisi ajatus ihmisten muuttumiseksi enkeliksi kuolemansa jälkeen (vilkuttavat meille sieltä taivaalta). Kyseeessä lienee kaunis ajatus, jolla oli tarkoitus lohduttaa surevia lapsia. Olen ymmärtänyt tämän "enkeliksi muuttumisen" edelleen elävän ainakin suomalaisessa kristillissävyisessä kansanuskonnollisuudessa. - On totta, että ko. "enkeliksi muuttuminen" ei kuulu reformaation mukaiseen luterilaiseen kristinuskoon, joka pitää ohjenuoranaa ajatusta "sola scriptura" (Raamattu yksin). Osa nykykristityistä ajattelee kristinuskoakin kulttuurisena jatkumona, joka elää ja omaksuu aina uusia kansanuskontoihin liittyviä piirteitä ja ajatuksia. Minni-Matleena näyttää tulkitsevan kristinuskoa enemmin kulttuurin tuotteena kuin reformaation hengessä ja vanhimmilta lähteiltä oikean itseymmärryksensä peilaavana.
        Kumoi on oikea vastaus? - Luulen, että asia riippuu lähtöolettamuksesta. Onko uskonnossa kyse Jlalta tulevasta ilmoituksesta vai kulttuurisen kehityksen ilmentymästä?


      • Minni-Matleena
        olen olemassa kirjoitti:

        Muistelen, että esim. Topeliuksen satuaarteissa esiintyisi ajatus ihmisten muuttumiseksi enkeliksi kuolemansa jälkeen (vilkuttavat meille sieltä taivaalta). Kyseeessä lienee kaunis ajatus, jolla oli tarkoitus lohduttaa surevia lapsia. Olen ymmärtänyt tämän "enkeliksi muuttumisen" edelleen elävän ainakin suomalaisessa kristillissävyisessä kansanuskonnollisuudessa. - On totta, että ko. "enkeliksi muuttuminen" ei kuulu reformaation mukaiseen luterilaiseen kristinuskoon, joka pitää ohjenuoranaa ajatusta "sola scriptura" (Raamattu yksin). Osa nykykristityistä ajattelee kristinuskoakin kulttuurisena jatkumona, joka elää ja omaksuu aina uusia kansanuskontoihin liittyviä piirteitä ja ajatuksia. Minni-Matleena näyttää tulkitsevan kristinuskoa enemmin kulttuurin tuotteena kuin reformaation hengessä ja vanhimmilta lähteiltä oikean itseymmärryksensä peilaavana.
        Kumoi on oikea vastaus? - Luulen, että asia riippuu lähtöolettamuksesta. Onko uskonnossa kyse Jlalta tulevasta ilmoituksesta vai kulttuurisen kehityksen ilmentymästä?

        >>Onko uskonnossa kyse Jlalta tulevasta ilmoituksesta vai kulttuurisen kehityksen ilmentymästä?>>

        Minusta siinä on molempia aineksia ja se on aivan luonnollista.


      • olen olemassa
        Minni-Matleena kirjoitti:

        >>Onko uskonnossa kyse Jlalta tulevasta ilmoituksesta vai kulttuurisen kehityksen ilmentymästä?>>

        Minusta siinä on molempia aineksia ja se on aivan luonnollista.

        Hieno veto!
        Ajattelen osin samansuuntaisesti kuin sinäkin. Iso kysymys kuitenkin lienee, kumpi määrittää kumpaa, jos em. elementtien välille tuntuisi syntyvän ristiriitaa? Sitten on kai myös niin, että toinen meistä kestää uskonnollisuudessaan enemmin paradoksaalisia aineksia kuin toinen...

        ps. sinulla on koskettava kirjoitus profiilissasi!


      • Minni-Matleena
        olen olemassa kirjoitti:

        Hieno veto!
        Ajattelen osin samansuuntaisesti kuin sinäkin. Iso kysymys kuitenkin lienee, kumpi määrittää kumpaa, jos em. elementtien välille tuntuisi syntyvän ristiriitaa? Sitten on kai myös niin, että toinen meistä kestää uskonnollisuudessaan enemmin paradoksaalisia aineksia kuin toinen...

        ps. sinulla on koskettava kirjoitus profiilissasi!

        Paradoksaaliset ainekset eivät haittaa minua, koska olen hyvin tasapainoinen persoonallisuus ja minulla on hyvä itsetunto.

        Minä en näe tarpeelliseksi, että kummankaan pitää määrittää toista, se on vain turhaa hierarkisuutta.


    • Vanha Testamenttihan vilisee enkeleitä. Muutamia ylienkeleitä mainitaan nimeltäkin, kuten Mikael ja Gabriel.

      Erityisesti kun joku enkeli toimitti Jumalan antamaa tärkeää tehtävää, häntä kutsuttiin VT:ssä "Herran enkeliksi".

      Enkeleitä löytyy itse asiassa kaikista uskonnoista. Koraani puhuu niistä, zarathustralaisuudessa oli enkeleitä ja hindutkin tuntevat nämä olennot kutsuen niitä deevoiksi.

      • Minni-Matleena

        meikäläisten enkeleitä enemmän, tai niin olen ainakin luullut.

        Hassua kun nykyään sanotaan "herran enkeliksi" sellaista joka on suloinen, vaikka joku pikkutyttö.


    • Hugo simb.

      kiroilee, omalta suojelusenkeliltä lähtee höyhen siivestä jokakerta :(

      • Minni-Matleena

        en kiroile useinkaan. Vai koskeeko se juutalaisia suojelusenkeleitä? Kukaan ei muuten ole vieläkään kertonut onko juutalaisilla suojelusenkeleitä...


      • Rifkele
        Minni-Matleena kirjoitti:

        en kiroile useinkaan. Vai koskeeko se juutalaisia suojelusenkeleitä? Kukaan ei muuten ole vieläkään kertonut onko juutalaisilla suojelusenkeleitä...

        Ja suojelusenkeleiden lajinimike on sarim.


      • Rifkele
        Rifkele kirjoitti:

        Ja suojelusenkeleiden lajinimike on sarim.

        pitävät huolta sitten koko poppoosta.


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        Ja suojelusenkeleiden lajinimike on sarim.

        Vai onko sellainen vain esimerkiksi lapsilla?

        Sinä olet ylikiva, toivottavasti sinulla on oikein ISO suojelusenkeli.


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        pitävät huolta sitten koko poppoosta.

        Tarkoitatko että sarimit pitävät huolta kaikista muista enkeleistä?


      • Rifkele
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Vai onko sellainen vain esimerkiksi lapsilla?

        Sinä olet ylikiva, toivottavasti sinulla on oikein ISO suojelusenkeli.

        Nämä prinssienkelit, eli sarim, tapaavat huolehtia siis koko kansakunnasta kerrallaan (sitä tarkoitin poppoolla). Nyt pitää kysyä viisaammilta, kuinka isoihin ryhmiin nämä sarim ovat jakaneet huollettavansa, sitä nimittäin en tiedä, että onko kyseessä tyyliin perhepäivähoito, ryhmäperhepäivähoito vai päiväkoti. Ja sama koskee tietysti öitä. Silloin mennään varmaan yökerhoon :D :D :D


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        Nämä prinssienkelit, eli sarim, tapaavat huolehtia siis koko kansakunnasta kerrallaan (sitä tarkoitin poppoolla). Nyt pitää kysyä viisaammilta, kuinka isoihin ryhmiin nämä sarim ovat jakaneet huollettavansa, sitä nimittäin en tiedä, että onko kyseessä tyyliin perhepäivähoito, ryhmäperhepäivähoito vai päiväkoti. Ja sama koskee tietysti öitä. Silloin mennään varmaan yökerhoon :D :D :D

        huolehtii koko kansakunnasta? Onpas siinä suuri työalue! K-uskossa on helpompi, kun jokaisella ihmisellä on oma suojelusenkeli.

        ps. Sinun pitää vähentää nautintoaineiden käyttöä...


    • Minni-Matleena

      juutalaiset tietävät enkeleistään! Tähänkin ketjuun on vastannut pääasiassa samoja ihmisiä, joista suurin osa ei ole juutalaisia.

      • tilaston kertomaa

        juutalaisia vaan nyt on niin vähän täällä suomessa. Esimerkiksi Krishnalaisuus yhtä yleistä määrällisesti.


      • Minni-Matleena
        tilaston kertomaa kirjoitti:

        juutalaisia vaan nyt on niin vähän täällä suomessa. Esimerkiksi Krishnalaisuus yhtä yleistä määrällisesti.

        enemmän eri uskontojen edustajia, ettei olisi niin nurkkakuntaista. Tänne voisi tulla juutalaisia jostakin. Juutalaiset ovat vain kovasti kiukkuisia.


      • luft
        Minni-Matleena kirjoitti:

        enemmän eri uskontojen edustajia, ettei olisi niin nurkkakuntaista. Tänne voisi tulla juutalaisia jostakin. Juutalaiset ovat vain kovasti kiukkuisia.

        itse kiukkuinen kun yleistät noin? Montakohan juutalaista olet henkilökohtaisesti tavannut? Montakohan tämän foorumin kirjoittajistakaan on juutalaisia. Kenties jotkut tällä foorumilla kirjoittavista vaikuttavat mielestäsi kiukkuisilta? Varo yleistämästä.


      • Minni-Matleena
        luft kirjoitti:

        itse kiukkuinen kun yleistät noin? Montakohan juutalaista olet henkilökohtaisesti tavannut? Montakohan tämän foorumin kirjoittajistakaan on juutalaisia. Kenties jotkut tällä foorumilla kirjoittavista vaikuttavat mielestäsi kiukkuisilta? Varo yleistämästä.

        haudanvakava! Ei tämä ole mikään eduskunnan täysistunto. En minä ole kiukkuinen, vaikka kieltämättä olisi kiva mennä ulos, kun on kaunis ilma. Kyllä on taivaan tosi, että monet juutalaiset ovat tosi kiukkuisia, niinkuin esimerkiksi tämän palstan seriffi! Televisiossakin juutalaiset ovat aina kiukkuisia. Miksi sitä ei saa sanoa, eihän se mikään maailmanloppu ole!

        Mene hyvä ihminen ulos rentoutumaan, jos kerran voit!


      • temperamentti
        Minni-Matleena kirjoitti:

        haudanvakava! Ei tämä ole mikään eduskunnan täysistunto. En minä ole kiukkuinen, vaikka kieltämättä olisi kiva mennä ulos, kun on kaunis ilma. Kyllä on taivaan tosi, että monet juutalaiset ovat tosi kiukkuisia, niinkuin esimerkiksi tämän palstan seriffi! Televisiossakin juutalaiset ovat aina kiukkuisia. Miksi sitä ei saa sanoa, eihän se mikään maailmanloppu ole!

        Mene hyvä ihminen ulos rentoutumaan, jos kerran voit!

        "Juutalaisten kiukkuisuuden" yleistämisestä vähän.

        Minulla oli n. kolmen vuoden ajan juutalainen työkaveri ja hän oli temperamentiltaan aivan kuin kaikki muutkin ihmiset ja keskimäärin vähemmän kiukkuinen kuin minä (pakana). Jatkoimme vielä toiset kolme vuotta toisessa työpaikassa ja ihmeen hyvin hän pomona tuli toimeen monenlaisten työntekijöiden kanssa. Lisäksi tunsin erään reformijuutalaisen ja saatoimme puhua uskonnollisista asioista ihan rauhalliseen sävyyn.


      • Minni-Matleena
        temperamentti kirjoitti:

        "Juutalaisten kiukkuisuuden" yleistämisestä vähän.

        Minulla oli n. kolmen vuoden ajan juutalainen työkaveri ja hän oli temperamentiltaan aivan kuin kaikki muutkin ihmiset ja keskimäärin vähemmän kiukkuinen kuin minä (pakana). Jatkoimme vielä toiset kolme vuotta toisessa työpaikassa ja ihmeen hyvin hän pomona tuli toimeen monenlaisten työntekijöiden kanssa. Lisäksi tunsin erään reformijuutalaisen ja saatoimme puhua uskonnollisista asioista ihan rauhalliseen sävyyn.

        Juutalaiset ovat kiukkuisia vain netissä ja televisiossa.

        Kuinka sinä tunnet niin monia juutalaisia, kun Suomessa on niin vähän, vai ovatko he muualta?


      • tarkoitat
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Juutalaiset ovat kiukkuisia vain netissä ja televisiossa.

        Kuinka sinä tunnet niin monia juutalaisia, kun Suomessa on niin vähän, vai ovatko he muualta?

        israelilaisia juutalaisia niin, he kieltämättä ovat kärsimättömiä. Elämä maassa muistuttaa painekattilassa olemista (monestakin syystä) ja se vaikuttaa myös ihmisten jokapäiväiseen käyttäytymiseen. Myös ihmisten tapa tuoda asioitaan julki saattaa suomalaisesta tuntua huutamiselta. Monesti näkee kahden ihmisen väittelevän keskenään hyvin kovaäänisesti niin, että ulkopuolisesta näyttää, että ovat kohta toinen toisensa kurkussa kiinni. Mutta hetken kuluttua taas keskustelevat leppeästi ja naureskelevat niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

        Toiseksi, TV-kamerat yleensä etsivät kohteekseen juuri noita kiukkuisia ja kovaäänisä henkilöitä, sillä hiljaiset tuppisuut tuskin ketään kiinnostavat. Ja tämä pätee muihinkin kuin juutalaisiin. Vai etkö ole nähnyt televisiossa esim. nyrkkiään puivia, USAlle ja Israelille kuolemaa huutavia muslimeja. Ja kyllä ne pilapiirroksia vastaan mieltänsä osoittaneetkin aika kiukkuisilta näyttivät, paitsi Suomessa.


      • Minni-Matleena
        tarkoitat kirjoitti:

        israelilaisia juutalaisia niin, he kieltämättä ovat kärsimättömiä. Elämä maassa muistuttaa painekattilassa olemista (monestakin syystä) ja se vaikuttaa myös ihmisten jokapäiväiseen käyttäytymiseen. Myös ihmisten tapa tuoda asioitaan julki saattaa suomalaisesta tuntua huutamiselta. Monesti näkee kahden ihmisen väittelevän keskenään hyvin kovaäänisesti niin, että ulkopuolisesta näyttää, että ovat kohta toinen toisensa kurkussa kiinni. Mutta hetken kuluttua taas keskustelevat leppeästi ja naureskelevat niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

        Toiseksi, TV-kamerat yleensä etsivät kohteekseen juuri noita kiukkuisia ja kovaäänisä henkilöitä, sillä hiljaiset tuppisuut tuskin ketään kiinnostavat. Ja tämä pätee muihinkin kuin juutalaisiin. Vai etkö ole nähnyt televisiossa esim. nyrkkiään puivia, USAlle ja Israelille kuolemaa huutavia muslimeja. Ja kyllä ne pilapiirroksia vastaan mieltänsä osoittaneetkin aika kiukkuisilta näyttivät, paitsi Suomessa.

        selitykseltä. Ja joo, muslimitkin ovat usein kiukkuisia, varsinkin televisiossa. Meikäläiset ovat rauhallisempia kuin muut, siis tavallaan... Kai se on opittua käytöstä, miten on soveliasta ilmaista itseään.


      • kommentti
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Juutalaiset ovat kiukkuisia vain netissä ja televisiossa.

        Kuinka sinä tunnet niin monia juutalaisia, kun Suomessa on niin vähän, vai ovatko he muualta?

        "Kuinka sinä tunnet niin monia juutalaisia, kun Suomessa on niin vähän, vai ovatko he muualta?"

        Minni, olin töissä toisella mantereella mutta tunnen Suomen juutalaisia -toisin lapsuuden ajoilta -kuitenkin hyviä muistoja on heistä jäänyt.


    • enkelin kaveri

      Näkikö kumpikaan näistä mainitsemistasi ihmisistä olivatko he juutalaisia enkeleitä?

    • mal'ach
      • Minni-Matleena

        ihana laulu! Millaisessa tilanteessa sitä lauletaan?


    • Hugo S.

      Naisia sanotaan enkeleiksi, eikä syyttä. Sinäkin Minni-Matleena taidat olla enkkeli!

      • Minni-Matleena

        on sovinisteja, voi kuinka ikävää.


      • Hugo S.
        Minni-Matleena kirjoitti:

        on sovinisteja, voi kuinka ikävää.

        kunnioitan naisia ihan oikeasti.


      • Minni-Matleena
        Hugo S. kirjoitti:

        kunnioitan naisia ihan oikeasti.

        osoitat sen.


      • Hugo S.
        Minni-Matleena kirjoitti:

        osoitat sen.

        ihan oikeesti, tarkoitukseni ei ollut paha. Toivottavasti et jää siihen luuloon että olisin naisia vastaan tai halveksisin heitä. Toi mitä mä kirjotin tuli vaan mun mieleen sen kummemmin ajattelematta. Musta vaan naiset on enkeleitä niiden retkujen miesten sijaan.


      • Minni-Matleena
        Hugo S. kirjoitti:

        ihan oikeesti, tarkoitukseni ei ollut paha. Toivottavasti et jää siihen luuloon että olisin naisia vastaan tai halveksisin heitä. Toi mitä mä kirjotin tuli vaan mun mieleen sen kummemmin ajattelematta. Musta vaan naiset on enkeleitä niiden retkujen miesten sijaan.

        Luulin että yritit vinoilla...


      • Hugo S.
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Luulin että yritit vinoilla...

        oli ihan oikeasti hyvä, ei vinoilla sulle eikä kenellekkään muille. Hyvää illan jatkoa sulle.


      • Minni-Matleena
        Hugo S. kirjoitti:

        oli ihan oikeasti hyvä, ei vinoilla sulle eikä kenellekkään muille. Hyvää illan jatkoa sulle.

        ikävän helposti, eikä vähiten netissä. Hyvää illan jatkoa!

        ps. En ole ihan varma olenko aivan enkelimäinen, mutta ehkä 92 prosenttisesti :)


      • Hugo S.
        Minni-Matleena kirjoitti:

        ikävän helposti, eikä vähiten netissä. Hyvää illan jatkoa!

        ps. En ole ihan varma olenko aivan enkelimäinen, mutta ehkä 92 prosenttisesti :)

        sä olet enkeli ainakin 98%. Ennenkun sheriffi poistaa tän jutustelun niin haluaisin kertoa jotain itsestäni, täytin 1.7. 44 vuotta ja uskovana äijänä ratkesin ryyppäämään oikein kunnolla. No tänään se juominen onneksi loppu tossa illalla. Mä olen ihan tosissaan tarkka siitä,että mua ei sanota rasistiksi eikä sovinistiksi, mä en oo kumpaakaan! Älä tykkää kyttyrää. Herra JC tuloa odottaen.


    • Anonyymi

      Enkelit kuuluu alunperin juutalaisuuteen, mistä ne on levinneet kristinuskoon ja islamiin. (8 Oleppas hyvä.

      • Anonyymi

        Enkeleihin uskottiin jo ennen juutalaisuuttakin.
        Kabbalaan ja kansanuskoon ne ainakin kuuluvat, mutta kuuluvatko ne normijuutalaisuuteen?
        Jumalan pojat ovat kuitenkin Toorassa...Enkeleitä kuvattiin Salomon temppelissä jne.
        Enkelit kulkivat tikkaita pitkin( kuvauksessa jonka paikkaa en muista)


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe