Paasto

Paasto

Paastorukous on eräs taistelurukousmuoto. Sana sanoo, että jotkut henkivallat ovat sitä lajia, ettei niitä saa pois muuta kuin paastolla ja rukouksella. Paastorukous ei ole Jumalan pakottamista vastaamaan. Paastorukous on äärimmäistä nöyrtymistä Jumaan edessä kieltäytymällä siitä, johon on oikeus: syömisestä. Silloin kun ihminen paastoaa, hänen rumiinvoimansa vähenee ja hengenvoimansa kasvaa. Yleensä Jumala määrää nämä paastorukoukset ja niiden pituudet. Joskus voi ihminen olla niin tuskansa äärilaidalla, että kokee paastorukouksen ainoaksi keinoksi lähestyä Jumalaa, vaikka ei Jumalalta ole saanutkaan sitä.

Paastorukouksia on monenlaisia.

Täydellinen paasto: tarkoittaa, että ihminen ei syö eikä juo. Tämä paasto voi kestää vain 3 vrk ilman että elimistömme vahingoittuu.

Vesipaasto. Pituus voi olla 1-40 vrk. Silloin nautitaan vain runsaasti vettä. Muistakaa paasto itsessään ilman hiljentymistä Jumalan eteen ei pajoakaan hyödytä.

Puolipaasto: nautitaan kaikkea nestemäistä esim. tuoremehuja, lihalientä jne. Tämä paasto sopii hyvin ihmisille, joilla on lääkitys.

Osittaispaasto: kieltäydytään jostakin, esim. lihasta tai muusta sellaisesta, joka on tärkeää itselle. En ole itse koettanut tällaista paastoa, enkä siis tiedä sen tehokkuudesta.

Vanhassa testamentissa Nehemia paastosi Jerusalemin muurien puolesta, Esra Jerusalemin temppelin puolesta ja Daniel Jerusalin vapauttamisen puolesta, sillä kirjoituksista hän oli nähnyt, että Jumalan säätämä aika, jolloin Jerusalem olisi raunioina, oli kulumassa umpeen. Kaikki nämä olivat jo kirjoituksissa ilmoitetut, silti niiden puolesta piti paastota ja rukoilla. Ne piti voittaa henkivalloissa. Danielin kohdalla tämä tuli parhaiten esille. Kun hän oli paastonnut 21 päivää, ilmestyi hänelle enkeliruhtinas Gabriel, jota Persiaan enkeliruhtinas oli estänyt, vaikka Danielin rukoukset olivat tulleet Jumalalle kuuloon jo alusta alkaen. Eikä Gabriel voinut päästä vapaaksi, ennenkuin enkeliruhtinas Mikael oli tullut häntä auttamaan.

Uudessa testamentissa taas Jeesus Kristus itse meni erämaahan paastoamaan ja rukoilemaan 40 vuorokaudeksi, jonka jälkeen sielunvihollinen yritti Häntä houkutella. Kun hän huomasi, ettei Jeesusta voinut saada lankeamaan syntiin, jätti hän Jeesuksen rauhaan. Tämän jälkeen alkoi varsinaisesti Jeesuksen palvelustehtävä. Myös monissa kohdissa alkuseurakunnissa olivat apostolit ja muut alkuseurakunnan kristityt paastorukouksessa monista eri syistä. Esim. kun valmistettiin ihmistä Jumalan käskystä tiettyyn tehtävään, he paastosivat ja rukoilivat ennen kuin siunasivat hänet työhönsä.

Esim. Olen itse paastonnut tosi paljon ja saanut nähdä, kuinka Jumala vastaa rukouksiin. Ilman paastorukousta minulla tuskin olisi perhettä enää ollenkaan elossa. Niin kovien taistelujen läpi olen joutunut käymään. Nyt neljästä lapsestani kolme on uskossa, samoin mieheni. Nuorin poikani on jo herätystilassa.

Monet vanhemmat kysyvät minulta, miten oma lapsi voitaisiin pelastaa saatananpalvonnasta, huumeista, alkoholista. Kun olen ehdottanut paastorukousta, on asia kaatunut siihen. Oma itse onkin ollut tärkeämpi kuin oma lapsi. "Enhän minä voi, minulla alkaa särkeä päätä, minulle tulee heikko olo, minä alan voida huonosti." Olen usein kysynyt huumelapsen äidiltä tai isältä, voiko hän sitten hyvin, kun seisoo yliannostukseen kuolleen lapsensa haudalla. Tällaiset asiat on taisteltava henkivalloissa läpi.

Oma poikani sekaantui rikollisuuteen. Taistelin 40 pv paastossa ja rukouksessa. Kesti muutamia viikkoja ja hän tuli pois sellaisista porukoista eikä minun enää tarvinnut pelätä soittoja poliisilaitokselta. Vuosia myöhemmin Jumala varoitti, että tämä samainen poika oli alkanut kokeilla huumeita. Otin asiasta selvää ja näin oli tapahtunut. Taas 40 pv:n paastorukous ja hän lopetti leikkimisen huumeilla siihen. Sitten hän löysi suloisen morsiamen, joka on uskovan perheen tytär, tosin ei hänkään vielä uskossa, mutta vaikutus poikaani on ilmiömäinen. Kaikki huonot kaverit ovat jääneet ja uskonasioistakin voin puhella ilman raivokohtauksia. Hääpäiväkin on jo määrätty.

Monet ovat tänä päivänä kateellisia, että perheeni tilanne on näin hyvin. Jos meillä kaikilla olisi uhrimieltä, olisivat monet taistelut, jotka on hävitty, voitettu. Paasto ja rukous on aivan ihmeellinen taistelurukousmuoto.

14

1093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olenkin jo tässä pidemmän aikaa miettinyt paaston merkitystä ja aihetta kokonaisuudessaan. Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja siitä, että jaoit henkilökohtaisia kokemuksiasi.

Koitko erityistä kutsua paastoon? Olitko nuo 40 vuorokautta vesipaastolla?

Siunausta sinulle!

• juuso

Eikö tämä mene jo ihan alkuasukkaiden hommaksi jos noin voi sanoa. Et kai itsekään usko tuohon. Miten paljon minulta lähtee henkivaltoja kolmen päivän paastolla. Miten kauan sitkeimmät kestävät. Hautaan astiko? Tämmöistä varmaan ajateltiin keskiajalla.
      Tuohan on "poppamiesten" juttuja.

• vaalimista, että tuli mieleen vanha sanonta: "Käyp' niin ku mustilaisen hevoselle: just kun oppi olemaan syömätä niin kuol."

• mikä on puoskarin vastuu neuvoessaan toista olemaan syömättä. Toinen kysymys olisi se, missä menee uskovaisen tyhmyyden yläraja. Vastatkoon, ken osaa tai olkoon vastaamatta.

• miksi roikut täällä palstalla?

Miksi et tee muuta kuin haukut uskovia, hanki elämä.
        Siis paastossa ei ole kysymys syömisen lopettamisesta.
        Jos et edes tajua mistä paastossa on kysymys ja mitä raamattu opetaa paastosta niin keittelisit vaikka kahvia ja olisit hiljaa.
        Paastohan on kieltäytymistä ja sillä pyritään keskittymään paremmin rukoukseen.
        Jeesus opetti paastosta ja öäpi raamatun ihmiset ovat paastonneet.
        Mikä vastuu?
        Olipa typerä kysymys,.
        Olet kyllä harvinainen typerys noine hyökkäyksinesi raamattua ja uskovia vastaan. Puollustelet lapsien tappamisia ja muutenkin olet aina vastaan uskovien keskusteluita.
        Mikä sun ongelmasi on?
        Mistä johtuu hyökkäilysi?
        Missä on MCDonaldsien ja tupakka firmojen vastuu mainostamisista.
        Paasto on terveyttä edistävää ja sitä voi mainostaa ja ihan lääkärit ei puoskarit sitä suosittelevat.
        Mene työmies ulos ja käy rauhoittumassa.

• to...

vesipaasto, 3vrk ilman nestettä. Alkaa mennä yli käsityskyvyn.

• todé
        to... kirjoitti:

ihmeellisiä ne ovat nämä Herran tiet.

mutta kai tiedät, että paasto on kovasti terveellinen jakso ylensyövän länsimaalaisen elimstölle?
        paaston hengellistä aspektia ei tarvitse ymmärtääkään, jos/kun ei voi.

• hyvä juttu
        to... kirjoitti:

Lueppas paastosta:
        www.netmission.fi
        Lisäksi moni ei uskova on ollut nälkälakossa pidempiäkin aikoja.
        Miksi vastustatte Raamatun ilmoitusta paastosta?
        Hyvää se tekee ja ei kannata olla kuin muutama päivä sekin auttaa rukoilua.
        Se ei lisäksi ole vaarallista eikä kenellekkään vaaarallista päin vastoin terveellistä.
        Outoa kirjoittaa mistä vaan, aina vastustetaan.
        Oli kysymys rahan antaisesta köyhille tai muusta auttamisesta aina valitetaan täällä-

• to...
        todé kirjoitti:

ihmeellisiä ne ovat nämä Herran tiet.

mutta kai tiedät, että paasto on kovasti terveellinen jakso ylensyövän länsimaalaisen elimstölle?
        paaston hengellistä aspektia ei tarvitse ymmärtääkään, jos/kun ei voi.

kieltävät, 40 vrk moista on jo ehdotuksena, ei täysjärkisyyden rajoissa, sanotaan näin. Tällä sivustolla on asiantuntevia neuvoja

http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/_a9206/paasto hyva renki vai huono isanta/

laitan sen tähän huolestuneen siitä ettei todé nyt vain aloita mitään hurjaa, ainakaan valmistautumatta.

• miksi roikut täällä palstalla? kirjoitti:

Miksi et tee muuta kuin haukut uskovia, hanki elämä.
        Siis paastossa ei ole kysymys syömisen lopettamisesta.
        Jos et edes tajua mistä paastossa on kysymys ja mitä raamattu opetaa paastosta niin keittelisit vaikka kahvia ja olisit hiljaa.
        Paastohan on kieltäytymistä ja sillä pyritään keskittymään paremmin rukoukseen.
        Jeesus opetti paastosta ja öäpi raamatun ihmiset ovat paastonneet.
        Mikä vastuu?
        Olipa typerä kysymys,.
        Olet kyllä harvinainen typerys noine hyökkäyksinesi raamattua ja uskovia vastaan. Puollustelet lapsien tappamisia ja muutenkin olet aina vastaan uskovien keskusteluita.
        Mikä sun ongelmasi on?
        Mistä johtuu hyökkäilysi?
        Missä on MCDonaldsien ja tupakka firmojen vastuu mainostamisista.
        Paasto on terveyttä edistävää ja sitä voi mainostaa ja ihan lääkärit ei puoskarit sitä suosittelevat.
        Mene työmies ulos ja käy rauhoittumassa.

"Siis paastossa ei ole kysymys syömisen lopettamisesta."

Eipä tietenkään, eihän siinä...sanan merkitys pitäisi tarkistaa taas uskovaisen sanakirjasta. Vai pitäisikö kääntyä hevosmiesten tietotoimiston puoleen?

• mamabeard
        to... kirjoitti:

Arthur Wallis muistaakseni sanoo kirjassaan PAASTO, JOHON JUMALA MIELISTYY (ilmestynyt Ristin Voiton sarjassa RV-taskukirjat, erittäin hyvä kirja aiheesta, asiallinen) ettei kenenkään tule ryhtyä täyspaastoon (ei ruokaa eikä nestettä) ilman SELKEÄÄ Jumalan johdatusta.
        Itse en ole täyspaastoon kehottanut enkä siitä juurikaan opettanut ja harvoin edes mainitsen sitä paasto-opetuksen yhteydessä kun olen näistä asioista puhunut, koska vaarana on että joku jo epätasapainoinen veli tai sisko voi alkaa kuvitella että Jumala nyt häntä kehottaa ja johdattaa täyspaastoon. Opettajina meillä on suuri vastuu varsinkin tänä päivänä kun on niin paljon kaikenlaista rikkinäisyyttä.
        Korostan että täyspaasto on hengenvaarallinen ja siksi on parempi ettei ole ketään veljeään tai siskoaan sellaiseen yllyttämässä. Se on äärimmäinen paaston muoto ja ei välttämättä kuitenkaan yhtään tehokkaampi kuin nestepaasto jossa juodaan vain vettä, mehuja ja ehkä yrttiteetä.
        Jos täyspaastoon ryhtyy pelkästään sen tähden että haluaa Jumalalle osoittaa jotakin - esimerkiksi olevansa äärimmäisen tosissaan - se jää lähinnä suorituksen tasolle. Parempi on tutkia sydämensä motiiveita miksi paastoaa ja sitten ryhtyä joko vesipaastoon (vain vettä) tai nestepaastoon.

Itse miellän paaston aina vesipaastoksi. Se on se paaston muoto jota olen tottunut pitämään varsinaisena paastona kun taas mehupaastot lähenee jo puolipaastoa tai ehkä dieettiä, mutta tämä on vain minun henkilökohtainen kokemus omalla kohdalla ja nyt vanhemmiten kun muutenkin olen paastonnut vähemmän olen harrastanut myös mehupaastoa, joten joka kokee sellaisen itselleen paremmaksi kuin vesipaasto niin varmasti se on ok ja erittäin hyvä juttu.

Pitkässä vesipaastossa voi häiriintyä sekä sokeri- että suolatasapaino jopa vaarallisella tavalla. Esimerkiksi diabetesta sairastavan vaikka olisi vasta diabeteksen esiaste eikä vielä lääkitystä vaativa, on vaarallista suin päin ryhtyä paastoon, ensin tulisi neuvotella lääkärin kanssa ja sitten hänen valvonnassa paastota. Ensikertalaiselle joka ryhtyy vesipaastoon neuvoisin että (varsinkin kesällä tai muuten raskasta työtä tekevälle) juo myöskin vichyvettä suolojen tähden, ehkä myös lasillinen vedellä laimennettua tomaattimehua iltaisin tai silloin tällöin.
        Järkeä siis saa käyttää näissäkin asioissa, vaika kyse pohjimmiltaan on asiasta joka ei avaudu järjelle, nämä ovat hengen asioita silloin kun mennään hengelliseen sodankäyntiin.
        Itse olen vakaasti sitä mieltä että jos ei paastoajia löydy Jumalan srk:ssa laiminlyönnillä on varmasti vaikutuksensa.
        Paasto on tärkeä osa hengellistä varustautumista ja Jumalan tahdon etsimistä vaikkakaan ei ole ehkä tarkoitettu että kaikki paastoavat. Niiden joille Jumala on paastosta puhunut tulisi paastota ja kun se tapahtuu oikeista motiiveista ja rukoillen, sillä on vaikutusta koko seurakunnan hengelliseen ilmapiiriin. Tämä on näkemykseni.

Vaikka olen nuorena paastonnut paljonkin ja yleensä eri pituisia vesipaastoja, täyspaastolla olen ollut ainoastaan kerran.
        Eräs nuori ystäväni oli silloin muuttamassa Khrsna-temppeliin ja kävi luonani lahjoittaakseen minulle vuodevaatteitaan ja astioitaan joista luopui. Tällöin sanoin hänelle että siirtäisi lähtöään kolmella päivällä: odota että jos jokin muu Jumala kuin Khrsna johon uskot ottaa sinuun yhteyttä kolmen päivän aikana anna Hänelle tilaisuus osoittaa todellisuutensa, mutta jos mitään ei tapahdu niin sitten voit muuttaa rauhassa temppeliin ja ajatella että ok tämä Khrsna on se oikea ja tosi Herra. Hän kyllä tiesi että olen tullut uskoon ja että olen vakaasti sitä mieltä että Jeesus on ainoa Vapahtaja ja tie Jumalan luo, mutta lisäsin ettei hänen tarvitse kääntyä Jeesuksen puoleen Häntä rukoillen eikä lukea Raamattua, ainoastaan antaa Jumalalle tällä tavalla mahdollisuus ja tilaisuus, mutta samalla pyysin, ettei hän lukisi myöskään Khrsna-kirjallisuutta tänä aikana vaan todella odottaisi mitä tapahtuu.
        Hän suostui ja lykkäsi lähtöään 3 pv.
        En neuvo ketään tekemään tällaisia ehdotuksia yltiöpäisesti mutta jos meillä on rukousyhteys Jumalaan ja elämme kuuliaista elämää tietoisina Hänen voimastaan ja mahdollisuuksistaan, niin kyllä Jeshua voi antaa rohkeutta ja johdatusta tällaisiin asioihin jossa vedotaan Hänen ilmestymiseensä.
        Olin 3 vrk täyspaastolla ja koko sydämestäni rukoilin Herraa anoen ja pyytäen että Hän armossaan ilmestyisi ystävälleni ja osoittaisi itsensä todeksi. En yrittänyt vaikuttaa ystävääni itse vaan jätin vaikuttamisen Jumalalle.
        Kolmantena päivänä hän tuli luokseni ja sanoi että hänellä on sellainen olo että hän haluaisi nyt lähteä johonkin kristilliseen tilaisuuteen. Silloin oli menossa telttakokoussarja ja vapaakirkon telttakokouksessa hän sitten meni eteen ja otti Jeesuksen vastaan. Minä en siihen häntä yllyttänyt, päinvastoin. Kun hän kokouksen jälkiosassa sanoi että tahtoisi mennä rukoiltavaksi ja luovuttaa elämäsä Jeesukselle ja pyysi minua mukaan koska häntä jännitti tuo tilanne, pysyin lujana ja vastasin että ratkaisu on täysin hänen omansa, jos hän haluaa mennä niin miettii ratkaisunsa itse ja menee sitten yksin. Hän istui penkillä ja näin hänen pohtivan asiaa ja rukoilin mielessäni että Jumala auttaisi häntä tekemään oikean ratkaisun. Lopulta hän nousi ja meni rukoiltavaksi ja teki ratkaisun Herran puoleen. Kiitos Jumalalle.

Myös voin mainita yhden tilanteen joka on sikäli merkillinen että Pyhä Henki ei puhunut sydämelleni aiheesta minkä puolesta paastota, mutta koin että Herra kehotti paastoon erään merkittävän asian puolesta. Niinpä sitten paastosin ja rukoilin että Jumala "vaikuta tuossa asiassa jonka sinä tiedät, mutta minä en tiedä" ja koin että Jumalan Henki oli tässä asiassa mukana ja yhtyi rukousaiheeseen. Toisena paastopäivänä (kyseessä oli normaali paasto eli siis vesipaasto, vain vettä) olin kävelyllä ja näin iltasanomien lööpin jossa puhuttiin itärajan takana olevasta vallankumoushankkeesta, ja koin että Henki kosketti sisintäni ja kertoi että tämä on se aihe. Samana päivänä ovikelloni soi ja oven takana oli vanha saarnamies, hän sanoi heti kun avasin oven: "Olin kotona rukoilemassa ja Herra kehotti minua paastoamaan venäjän tilanteen ja asioiden tähden, mutta tuntui kovin raskaalta paastota ja silloin Herra sanoi, mene *:n luo, hän paastoaa ja rukoilee saman asian puolesta."
        Niin sitten olimme yhdessä polvillamme rukoillen ja Jumalan Henki puhutteli sydämiämme niin ettei paljon tarvinnut radion uutislähetyksiä kuunnella kun tunsimme ilmankin kuinka ja mihin suuntaan asiat siellä etenevät sekä myöskin muita asioita.

Monet saattavat nyt pitää tätä ihan höpö höpö juttuna ja ihan rauhassa. Jumala sydämet tuntee ja tietää suhteemme Häneen ja missä määrin Jumalan Henki saa ajatuksiamme valaista. Tahdoin kuitenkin näillä tositapauksilla rohkaista niitä jotka ovat paastoa miettineet.
        PAASTO EI OLE KEINO taivuttaa Jumalaa puolelleen ja saada itselleen paastoamalla asioita joita itse haluaa, vaan se on enemmänkin oman sydämen nöyrryttämistä Jumalan puoleen, että saisi kaikessa tapahtua ainoastaan HÄNEN tahtonsa.
        Siunausta!

- - -

Terve henkilö joka ei kärsi aliravitsemuksesta tulee todennäköisesti toimeen noin 40 vrk:tta ilman ravintoa ennenkuin alkaa nälkäkuoleminen jossa kaikki kehon vararavinto on täysin käytetty ja elimistö alkaa kärsiä vaurioita ja sammua. En kuitenkaan neuvo edes terveelle henkilölle että ryhdypä nyt 40 vrk:n vesipaastoon. Parempi kuin tehdä itselleen iso tavoite johon ei sitten kykene ja jättää masentuneena kesken, on aloittaa realistisesti esimerkiksi kolmen päivän mehupaastolla ja jatkaa sitten siitä eteenpäin.

On mielestäni enemmän kuin suotavaa, ajatellen esimerkisi Suomen seurakuntien ja koko kansan hengellistä ja moraalista tilaa, että jokainen uskova ottaisi itselleen tavaksi paastota yhden päivän viikossa ja totisesti rukoilla parannuksen armoa ja seurakuntien puhdistumista, mutta: tässäkään ei saa mennä lain alle että ryhtyy väheksymään ja pitämään vähemmän hengellisinä niitä jotka ei paastoa.
        Tärkeää on olla rehellinen ja avoin ja paastota oikein motiivein.
        Jesajan kirjassa puhutaan paaston motiiveista että kun ihminen ei pönkitä itseään ja omaa hengellisyyttään (ikäänkuin paasto olisi uskonnollinen urheilusuoritus) vaan paastoaa oikeista motiiveista ja antaa Jumalan myös korjata asenteita ja käyttäytymistä että olisi armollinen muita kohtaan, silloin motiivit on oikeat ja paaston kautta Jumala pääsee hoitamaan myös paastoajaa itseään.

Ilman nestettä ihminen tulee toimeen korkeintaan kolme vuorokautta, kolmen vuorokauden kuluttua aivot alkavat kuivua ja vaikka nestettä sitten saataisiinkin ja henkilö pelastusi seurauksena saattaa olla mm. hermostollisia vaurioita. TÄMÄ ON SIIS ÄÄRIMMÄINEN PAASTON MUOTO. Mieluummin kiellän kuin kehoitan ryhtymään sellaiseen. En siis suosittele täyspaastoa kenellekään, lyhyttä vesipaastoa sen sijaan jokaiselle uskovalle jos vain henkinen ja fyysinen terveys sen sallii. Ja lopuksi:
        Muista että olet rakastettu, arvokas ja tärkeä - katsomatta siihen paastoatko tai et.
        :-)

• todé
        to... kirjoitti:

kieltävät, 40 vrk moista on jo ehdotuksena, ei täysjärkisyyden rajoissa, sanotaan näin. Tällä sivustolla on asiantuntevia neuvoja

http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/_a9206/paasto hyva renki vai huono isanta/

laitan sen tähän huolestuneen siitä ettei todé nyt vain aloita mitään hurjaa, ainakaan valmistautumatta.

vaikka rehvastelen täällä kermaisen sienimuhennoksen syömisellä, elän ja syön tosiasiassa melko terveellisesti. kevyttä ja terveellistä sapuskaa joka päivä. se on siinä!

avauksesta puheenollen...paastoamisesta puhutaan raamatussa paljon, enkä missään tapauksessa kiellä sen suurta vaikutusta siinä mielessä, kuin se raamatun ohjeiden mukaan tehdään.
        avauksen tekijä olisi minun mielestäni voinut pitää enimmät mölyt mahoissaan.

• todé
        Työmies2 kirjoitti:

"Siis paastossa ei ole kysymys syömisen lopettamisesta."

Eipä tietenkään, eihän siinä...sanan merkitys pitäisi tarkistaa taas uskovaisen sanakirjasta. Vai pitäisikö kääntyä hevosmiesten tietotoimiston puoleen?

heimojuuriasi arvaillessa ei voi erehtyä.

• mamabeard

Kiitos hyvästä aloituksesta!
      Siunausta sinulle ja perheellesi Jeesuksen Kristuksen nimessä.

- - -

Paaston hengellisestä puolesta olen tälläkin palstalla joskus kirjoitellut - ja siitä on saatavissa ainakin muutamia hyviä kirjoja,
      kuten

* HALL FRANKLIN: EPÄUSKONNE TÄHDEN. Lähetysnuoret 1980. 4 painos. Sivuja 47. Sävyltään ehkä voimakkaimpia paastosta kirjoitettuja kirjoja. Alussa Kaarlo ja Maire Syvännön, Niilo Yli-Vainion ja Juhani Erikssonin suositussanat. ”Tämä kirjanen kertoo erikoisesti PAASTON avusta kehon, sielun ja hengen vapauttamiseksi – kuuluen kaikille kansa- ja kirkkokunnille. Lue ja kokeile. Saatat yllättyä uskon ja Pyhän Hengen valtausta itsessäsi entisten kahleitten sijaan!”
      * HELLER A. E.: LÖYDÄ TERVEET ELÄMÄNTAVAT. Kuva ja sana 1982. Sivuja 167.Terveellisistä elämäntavoista ja Jumalan tahdosta hyvinvointiamme ajatellen. Käsittelee erityisesti laihduttamista, ravintoa ja liikuntaa, mutta myös negatiivisten tunteiden ja vahingollisten, epäraamatullisten käyttäytymismallien vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen terveyteen, sekä Jumalan lupauksesta niille uskoville, jotka ottavat tosissaan Raamatun ilmoituksen että ruumiimme on Hengen temppeli. Amerikkalainen alkuteos YOUR BODY HIS TEMPLE. Sisältää muutamia taulukoita, mm. sydänriskin laskemiseksi, sekä hyvät piirros-kuvat tärkeimmistä venytysliikkeistä. ”Elämäsi voi olla terveempi, antoisampi – ja pitempi! Arvioitu elinaikasi voi pidentyä lähes parillakymmenellä vuodella... Lääkärin kirjoittama opaskirja eheään elämään ihmiselle joka uskoo, että ruumis on Hengen temppeli!”
      * PRINCE DEREK: SINÄ VOIT MUUTTAA SUOMEN. Kansakuntien kohtalot muutetaan rukouksella ja paastolla! Kuva ja sana 1978. Sivuja 130. Alkuteos SHAPING HISTORY THROUGH PRAYER AND FASTING. Hyvä kirja rukouksen ja paaston merkityksestä kansakuntien kohtaloissa. Käsittelee erityisesti paaston tarkoitusta, sen raamatullista ja hengellistä merkitystä sekä tuloksia, joita rukouksella ja paastolla hengellisessä sodankäynnissä saadaan aikaan, kirjan lopussa muutamia käytännöllisiä ohjeita paastoajalle. ”Jumala edelleenkin hallitsee kaikkia kansoja ja vaikuttaa niiden kohtaloihin kunhan kristityt käyttävät kahta väkevää asetta: paastoa ja rukousta. Kirja ohjaa oikeaan asennoitumiseen esivaltaan, kertoo esimerkein miten Jumala tekee suuria tekoja kansakuntien kohdalla, opastaa oikeaan rukous- ja paastotaisteluun, kertoo voittavan seurakunnan olemuksesta.”
      * WALLIS A.: PAASTO JOHON JUMALA MIELISTYY. Ristin Voitto 1983. 3p. Sivuja 155. Klassikko. Paljon käytetty ja arvostettu teos raamatullisesta paastosta. Englanninkielinen alkuteos ilmestyi 1968. Ehdottomasti parhaita aihetta käsitteleviä kirjoja. ”Tasapainoinen tutkielma, joka tarkastelee tätä tärkeää, mutta laiminlyötyä asiaa Raamatun näkökulmasta. Käytännöllinen käsikirja, jossa ohjataan raamatulliseen paastoon välttäen vahingollista intoilua ja kiihkoilua.” RV:n taskukirja 5.

- mutta koska myös terveydelliset näkökohdat kiinnostavat ihmisiä kuten oikein on, laitan tähän eräästä keskusteluketjusta:

- - -

* olisiko paasto tässä paras keino..?
      Kirjoittanut: ei jaksa 13.5.2006 klo 21.02

Pari kolme mässäily päivää takana:( olo hirveä. Saisinko paaston avulla elimistöni "putsattua" kaikkein tehokkaimmin? Ja millaisella paastolla? Siis miten paastotaan??

kiitos:)

* Paastosta.
      Kirjoittanut: mamabeard 13.5.2006 klo 22.07

ENSINNÄKIN. Paasto on henkisesti rankka laihdutuskeino ja paastoamalla pois saadut kilot tulevat helposti takaisin!

Itse olen pisimmillään paastonnut puolitoista kuukautta. En tosin laihduttaakseni vaan ihan muista syistä.
      Paasto soveltuu jokaiselle kohtalaisen terveelle henkilölle ja lievästi alipainoinenkin voi paastota 2 - 3 viikkoa ellei ole aliravitsemustilassa.
      Itse olen yleensä käyttänyt vesipaastoa elikä juonut pelkästään vettä. Pisimmässä paastossa join ensin veden lisäksi kaakaota kaksi viikkoa, sen jälkeen kuukauden verran pelkkää vettä paitsi että paaston loppuvaiheissa aloin jo ottaa laimeaa mehuakin. Tosiasiassa vedin paastoa liian pitkälle ja olin lopulta aliravitsemustilassa jossa alkaa nälkäkuoleminen.
      Tähän liittyykin yksi vakavampia varoituksen sanoja paastoajille:

Enemmän kuin paaston alku itsekuria vaatii paaston loppu! On erittäin vaarallista pitkän paaston jälkeen aloittaa syöminen liian raskaalla ravinnolla.
      Jo viikon vesipaasto vaatii vähintään yhden päivän mehua ja vasta toisena lopettamispäivänä voi aloittaa kevyellä liemiruualla ja sitten vähitellen siirtyä kiinteään, koska vatsa on täydessä lepotilassa ja käynnistyy vähitellen.
      Liian raskas ravinto paaston päälle voi vaikuttaa paitsi vatsanväänteitä myös sydämen rytmihäiriöitä ja vaarallista voi olla verensokerin äkillinen kohoaminenkin.

Pitkän paaston jälkeen ihoni oli kuin pienen lapsen iho ja tuntui melkein kuin olisi saanut uuden vatsalaukun ja kokonaan uuden suoliston. Ensin oli tietysti heikko olo mutta kun voimat alkoivat palautua koko keho tuntui uudistuneelta ja ajatuksetkin kirkkaammilta kuin ennen. Nykymaailmassa ihminen on niin täynnä kuona-aineita ja myrkkyjä että ajoittainen "putsaaminen" on vähintäänkin tarpeellista, ellei ole terveydellisiä ja/tai henkisiä esteitä.

Omat syyni paastota liittyvät hengelliseen elämään ja rukoukseen, mutta niistä ei varmaan ole syytä nyt puhua, joten en puutu siihen puoleen. Terveyteen ja elämäntapohin liittyen paaston suurimpia siunauksia mielestäni on mahdollisuus elämäntapojen ja varsinkin ruokailutottumusten muuttamiseen.

Ruokailutottumusten muuttaminen terveempään suuntaan ja kaikenlaisesta mässäilystä luopuminen on paljon helpompaa paaston jälkeen. Silloin tavallinen terveellinen ruokakin maistuu erittäin hyvältä. Yrität vaan pitää huolta ettet uudelleen lähde aikaisempaan mässäilyyn ja epäterveellisten ravintoaineiden ja ruokien (pullat ym.) käyttämiseen.

Jos et ole aiemmin paastonnut realistinen vaihtoehto voisi olla joko liemipaasto (joka oikeastaan ei ole paasto vaan dieetti) tai mehupaasto.
      "Liemipaastossa" nautit päivässä 2 - 3 lautasellista kasvislientä tai jos se tuntuu liian rankalta 2 - 3 kevyttä kasviskeittoa, esimerkiksi kaalikeittoa (esim.: runsaasti kaalia, jonkin verran porkkanaa ja ihan vähän perunaa, joukossa persiljaa makua antamassa ja vähän pippuria ja hyppysellinen yrttisuolaa). Aterioiden välillä runsaasti puhdasta vettä ja lasillinen vichy-vettä silloin tällöin. Myös lämmintä yrttiteetä (esimerkiksi kamomilla) voi juoda 2 - 3 kupillista päivässä mutta ei missään tapauksessa sokerilla maustettuna.

JO PELKÄSSÄ "LIEMIPAASTOSSAKIN" TARVITAAN KOVAA ITSEKURIA NAUTINTOIHIN TOTTUNEELLE IHMISELLE.
      Näläntunne saattaa varsinkin toisena ja kolmantena päivänä olla kova, ja jossakin kolmannen päivän paikkeella tulee yleensä voimakkaita mielitekoja. Mieleen nousee kaikenlaisia makuja jotka kutkuttavat makuhermoja ja houkutus paaston lopettamiseen on suuri.
      Kyseessä ei kuitenkaan ole todellinen nälkä vaan enemmänkin nautinnonhalu.
      Kolmas päivä on usein jonkinlainen kynnys jonka jälkeen alkaa helpottaa, varsinkin vesipaastossa jolloin elimistö siirtyy kolmannen ja neljännen päivän vaiheilla toimimaan uudella tavalla ja alkaa kuluttaa kehon myrkkyjä pois, mutta myös liemipaastossa kolmas päivä voi olla kynnys.
      Kannattaa jatkaa vaikeimmalta tuntuvan hetken yli niin huomaa että kohta alkaa helpottaa.

Mehupaastossa nautitaan kasvis- ja juuresmehuja ja/tai vedellä laimennettua hedelmämehua.

Paasto on huono keino itsetunnon kohottamiseen ja siihen liittyy psyykkisiä riskejä jotka on syytä ottaa huomioon. Varsinkin itsetunnoltaan heikon tai henkisesti epävakaan ja liioitteluun taipuvan tai itseään ankarasti tarkkailevan ja syyllistyvän henkilön kohdalla. Jos jo ennen paaston aloittamista kykenee ymmärtämään että minä olen ihmisenä arvokas ja tärkeä ihan riippumatta siitä minkä verran minulla on kiloja ja onnistuuko paastoni tai ei, henkiset lähtökohdat ovat hyvät.
      Muistahan tämä, ystäväni.

Sinä olet arvokas, rakas ja tärkeä. :-)

Kuten alussa sanoin. PAASTON avulla pois tiputetut kilot tulevat helposti takaisin. Koska ihmisellä on taipumus korvata paaston aikana "menetetty" nautinto uusilla herkuilla varsinkin kun kaikki maistuu paaston jälkeen niin hyvältä. MUTTA JOS JAKSAT KÄYTTÄÄ ITSEKURIA paaston lopettamisvaiheessa, niin että siirryt kiinteään ruokaan vähitellen ja muutat ruokailutottumuksiasi, paastosta on verraton hyöty.

Kaikkea hyvää sulle. Moi.

* kiitos tiedoista :)
      Kirjoittanut: ei jaksa 13.5.2006 klo 23.40

Paljon tuli uutta informaatiota, kiitos sulle:) Kysyisin vielä, et jos olisin ns. "hedelmäpaastolla", siis söisin vain hedelmiä ja joisin PALJON vettä, niin auttaisiko se paljon asiaa? Miten muuten aineenvaihdunnalle käy paastottaessa? ei taida toimia ollenkaan...(?)

Ajattelin aloittaa tuon hedelmäpaasto/dietin huomenna. En muistanut sanoa, että liikun aika paljon.. sopiiko paastoaminen silloin minulle? Liikun vähintään tunnin päivässä. (juoksu tai sali)

Niin ja puhuit tuosta suolihuuhtelusta.. se kuulostaa kyllä jo aika hurjalta mulle...:) taidan tyytyä tähän paastoamiseen:)

* liikunta ja suolatasapaino
      Kirjoittanut: mamabeard 14.5.2006 klo 01.58

En siis todellakaan ole laihduttamisen asiantuntija missään määrin, mutta paastoamisesta minulla on jonkin verran tietoa ja paljon käytännön kokemustakin. Siltä pohjalta tässä kirjoittelen.

No, hedelmissähän on paljon sokeria.
      VALKOINEN SOKERI on "myrkky". Se on ehdottomasti liian pitkälle jalostettu sokeri. Terveydestään huolehtivia kehotan jättämään valkoisen sokerin käytön ihan minimiin, mielellään kokonaan pois. Ruskea sokeri on jo huomattavasti parempi tai ainakin vähemmän huono vaihtoehto. Ruskeaa sokeria parempi vaihtoehto on vaahterasiirappi ja vaahterasiirappia parempi vaihtoehto hyvälaatuinen hunaja.
      Länsimaissa käytämme sokeria EHDOTTOMASTI LIIKAA mutta jonkin verran sokeria elimistö tarvitsee samoin kuin suolaa ja rasvaakin. Suolaa kyllä on elintarvikkeissa nykyisellään niin paljon että sitä tulisi ruuanvalmistuksessa välttää - kysehän on makutottumuksista. Olin kymmenen vuotta sitten vuoden verran kasvissyöjä ja silloin lopetin myös suolan käytön joksikin aikaa kokonaan. Esimerkiksi juureskeitto maistui MAHTAVALTA kun siinä oli pelkästään kasvisten ja juuresten oma maku. Normaali kaupan ranskanleipä maistui kohta niin suolaiselta että sitä oli vaikea syödä.
      Parasta sokeria on luonnon hedelmäsokeri alkuperäisessä olomuodossaan hedelmissä ym.

Runsas hedelmien syönti on varmasti ok, mutta laihtumiseen vielä parempi saattaisi olla vihreät kasvikset ja ehkä juurekset?
      Tai tuskinpa siinä paljon eroa on...
      Hedelmäpaasto on varmasti oikein hyvä.

Kuten edellä totesin ihminen tarvitsee myös suolaa, tarkemmin sanottuna suoloja. Magnesium ainakin on tarpeellinen ja kalium myös. Itsellä ainakin pitkän vesipaaston jälkeen elimistö on miltei "huutanut" suolaa. Joskus olen pitkän paaston aikana juonut hieman tomaattimehua tai laimeaa kasvisliemikuutiosta tehtyä lientä saadakseni suolatasapainoa kuntoon.

Kerrot liikkuvasi paljon. Se on tärkeä tieto.
      Jos syöt ainoastaan hedelmiä neuvon sinua juomaan veden lisäksi vichyvettä, koska liikkuessasi hikoilet ja hikoillessa menetät suoloja, joita saat vichystä. Vertaile eri vichyvesiä ja valitse runsassuoloinen.

Itse olen pitkienkin vesipaastojen aikana liikkunut ja tehnyt työtä, joskus olin kolmantena vesipaastopäivänä jopa juoksutapahtumassa ja juoksin kohtalaisen hyvän ajan, silti olen paastotessa vain harvoin juonut vichyä enkä yleensä muutenkaan ole nauttinut suoloja, mutta en pidä itseäni hyvänä vaan pikemminkin huonona esimerkkinä sen suhteen.

Monipuolinen dieetti voisi olla vaikka sellainen että aamupalaksi syö vähän näkkileipää ilman päällysteitä ja pari omenaa tai appelsiinia, sitten välipalaksi pari hedelmää, lounaaksi kasvissosekeiton, päivän aikana juo runsaasti vettä ja päivällisenä vihreä salaatti, taas runsaasti vettä ja pari hedelmää, illalla mukillinen kamomillateetä ja omena/appelsiini. Jos kasvissosekeittoon käyttää vaikka puolikkaan kasvisliemikuution ja soseutettua keitettyä porkkanaa ja selleriä, suolatasapainokin tulee hoidettua. Juoksulenkin jälkeen voi sitten ottaa vichyvettä varmuuden vuoksi.
      Viikon (tai kahden, jos on pidempi dieetti) jälkeen voisi harkita kasvissosekeiton jättämistä pois ja hedelmienkin vähentämistä, kun vatsalaukku ja elimistö jo on tottunut niukempaan ruokaan, ja jatkaisi vielä 5 - 14 päivää pelkillä hedelmillä ja vedellä/vichyvedellä?

Jos syöt pelkkiä hedelmiä eli pidät tiukan hedelmäpaaston tunnustele oloasi ja juo vichyvettä runsaastikin jos tuntuu että se tuntuu hyvältä. Liikuntasuoritusten rasitukset ja hikoilun huomioonottaen. Jos liikunta (ja saunominen) on runsasta mieti myös kasvisliemikuution käyttämistä silloin tällöin. Nämä on sellaisia asioita että yleisiä suuntaviivoja voi antaa mutta yksilöllisen kokemuksen kautta jokainen joutuu etsimään itselle parhaiten soveltuvat suhteet mitä käyttää ja missä määrin että tasapaino pysyy kondiksessa.

VINKKINÄ:
      Kokeile vaikkapa tätä. Laita 2/3 vichyvettä ja yksi kolmannes omenatuoremehua, esimerkiksi tropicin omenatäysmehua. Tekee terää tunnin juoksun jälkeen puoli litraa tuollaista juomaa ja ainakin minun mielestä se on oikein hyvää.

Liikunta sopii erittäin hyvin kasvis-, hedelmä-, mehu- ja jopa vesipaastoajalle. Tietysti siinä täytyy tunnustella omia voimavarojaan ja liikunnan mukaan (varsinkin jos se menee urheilun puolelle) pitää huolta ensinnäkin nestetasapainosta mutta MYÖS suolatasapainosta että ei tule magnesiumin ja kaliumin puutetta.

Aineenvaihdunta toimii aina.
      Vesipaastossa elimistö käyttää hyväkseen elimistön omia rasvoja ja polttaa kertyneitä kuona-aineita pois koska sillä ei ole muuta ravintoa käytettävissä. Elimistön siirtyminen normaalista ravinnon kuluttamisesta kehon vararavintojen eli rasvakudosten kuluttamiseen kestää 2 - 3 päivää, jonka jälkeen aineenvaihdunta toimii kait toisella tapaa kuin ennen mutta toimii kuitenkin.
      Vasta kun kaikki vararavinto ja ylimääräiset rasvat on kudoksista käytetty (tämä kestää yleensä 30 - 40 vuorokautta) elimistö alkaa käyttää omia kudoksia ja polttaa terveitä lihaksia saadakseen niistä ravintoa, tällöin (noin 40 vuorokauden kuluttua) nälkään kuoleminen on alkanut.

VESIPAASTOSSA unen tarve vähenee yleensä neljännen päivän jälkeen ja ainakin minulla on toimintakykyä ja tarmoa ollut, vaikka välillä on iskenyt voimaton olo niin se on yleensä mennyt ohi. Kehossa kun on elimistöllä yleensä ihan riittävästi polttoainetta vähintäänkin 3 viikoksi normaaliin elämiseen tarvittavaa energiaa varten.
      Tulkoon mainituksi että olen noin 174 cm pitkä ja painan tällä hetkellä noin 70 kiloa. Kun paastosin runsaammin ja liikuinkin enemmän painoni heitteli vuoden sisällä 52 ja 57 kilon välillä ja vointini oli erittäin hyvä.
      SUOLIHUUHTELUN KÄYTTÄMINEN VESIPAASTOSSA on aika tärkeää jotta suolistossa olevat kuona-aineet ja ulosteiden jäämät saa putsattua pois. Muuten niistä erittyy myrkkyjä elimistöön ja se hidastaa paaston aikaansaamaa puhdistumista kehossa.
      Mutta myöskin hedelmäpaastossa neuvoisin käyttämään suolihuuhtelua. Se ei ole ollenkaan niin rankka toimenpide miltä kuulostaa. :-)

Kyseinen toimenpide vaikuttaa positiivisesti.
      Mitä tottumattomampi paastoaja on kyseessä ja jos edellisestä paastosta on kulunut pitkälti aikaa paastoon yleensä liittyy varsinkin alkupäivinä yleistä heikkouden tunnetta, vaihtelevasti unettomuutta ja liiallista väsymystä, huimausta, pahoinvointia ja päänsärkyä.
      Oireisiin on useita syitä ja yleensä ne on ihan vaarattomia vaikka tuntuu tietysti epämukavilta. Yksi luonnollinen syy on verensokerin lasku. MUTTA YKSI ISO SYY, MINKÄ VOIT ELIMINOIDA, ON SUOLISTOSSA OLEVAT KUONA-AINEET. Suolihuuhtelun käyttö vähentää useassa tapauksessa pahoinvointia ja päänsärkyä huomattavasti, voi jopa poistaa ne kokonaan.

Ja muistahan hedelmäpaastosi jälkeen aloittaa terveemmät ruokailutottumukset. OK?
      Jos pidät nyt 5 - 14 päivän hedelmäpaaston on hyvä sen jälkeen jatkaa vaikkapa niin että pidät yhden päivän hedelmäpaastoa joka viikko, se auttaa pysymään terveellisissä ruokailutottumuksissa.

TSEMPPIÄ SULLE. Etsi ja löydä itsellesi sopivin tapa "paastota" ja vähentää sokerin käyttöä.
      Toivotan koko sydämestäni sinulle kaikkea hyvää ja iloitsen kanssasi hyvistä löydöistä joita tulet tekemään terveellisempää elämäntapaa opetellessa.
      Heips.

* Vielä. Suolihuuhtelusta.
      Kirjoittanut: mamabeard 13.5.2006 klo 22.11

Elimistön putsaamisessa auttaa glaubersuola ja/tai suolihuuhtelu.
      Aiemmin käytin glaubersuolaa (saa apteekista) mutta se on hirveän makuista.
      Nykyään olen enemmän suolihuuhtelun kannalla.
      Suolihuuhtelu kannattaa kuulemma suorittaa ensimmäisenä tai toisena paastopäivänä ja uusia kolmantena, itse olen yleensä suorittanut sen toisena tai kolmantena paastopäivänä enkä sitten ole uusinut, paitsi pidemmissä paastoissa voi uusia joskus paaston loppuvaiheissa.
      Suolihuuhtelu on helppo ja tehokas tapa putsata suolistoaan. Suolihuuhtelu sinänsä ei sovellu keinoksi hankkia hyvä omatunto mässäilyn jälkeen vaan suolihuuhteluun on hyvä joka tapauksessa yhdistää ainakin kolmen päivän "liemipaasto".
      Onko suolihuuhtelu sinulle käytännössä tuttua?
      Apteekista ostettavaan pussiin kaadat keitettyä vettä jonka olet antanut jäähtyä noin kädenlämpöiseksi, menet makuulle hyvään asentoon jossa saat laitettua letkun pään peräsuoleen, avaat letkussa olevan lukon ja päästät veden suolistoon. Itse päästän veden kahdessa osassa, ensin jonkin verran ja lukko päälle, sitten hetken kuluttua loput.
      Anna veden olla suolistossa mielellään 10 - 15 minuuttia ja sitten käyt "ulostamassa" töhnät ulos jotka tulevat veden mukana paineella.

* sekä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000016393679

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000016423742

- - -

Eikö ole vähintäänkin nurinkurista että rukoilemme terveytemme puolesta ja kuitenkin toimimme päinvastoin kuin olemme rukoilleet esimerkiksi juomalla suuret määrät kahvia ja syömällä epäterveellisesti?
      Ajatellaanpa tilannetta että joisin pullon kossua ja sitten rukoilisin: Herra, pidä minut raittiina ja pääni selvänä.
      Frank Mangs kertoo eräässä kirjassaan kuinka hänen luokse tuli vatsahaavasta kärsivä uskova joka oli käynyt monen evankelistan ja rukouspalvelijan käsien alla pyytämässä että hänen vaivansa parantuisi ja odotti Jumalalta vastausta mutta Herra ei mitenkään ollut häntä auttanut, ja niin hän pyysi että jos myös Mangs rukoilisi ja ehkäpä Herra tällä kertaa koskettaisi parantavasti.
      Mangs ei ryhtynytkään suoraa päätä rukoilemaan vaan kyseli henkilöltä muutamia seikkoja tämän ruokailutottumuksista ja elämäntavoista. Sitten vasta hän sanoi:
      - Juu, kyllä minä voin sinun puolesta rukoilla ihan mielelläni.
      Ja lisäsi:
      - Mutta vasta sitten kun olet laittanut elämässäsi tämän ja tämän asian kuntoon, palaa sen jälkeen ja katsotaan tarvitsetko vielä rukousta asian puolesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe