Uskonnon varjolla väkivaltaa
Nyt kun tietyillä uskontoryhmillä taas on kesäiset kokoontumisensa olisi aika nostaa pöydälle joitakin faktoja niiden uskonnonharjoittamisesta. Itse olen joutunut kasvamaan yhteen uskontoryhmään kuuluvassa perheessä. Kolme kertaa viikossa jouduin lähtemään viideksi tunniksi kuuntelemaan saarnoja salille, jossa piti istua hiiskahtamatta. Ellei pienenä, keskittymiskyvyttömänä lapsena jaksanut kauaa istua paikoillaan, sai remmiä tai tukistuksia joko salilla tai kotona.
Ihmisten ovilla käytiin pakotettuina. Jos ovenavaajat kysyivät, olinko mukana ihan vapaaehtoisesti, ei tietenkään sopinut vastata, että en ole, siitä olisi seurannut selkäsauna kotona.
Syntymä- tai nimipäiviä ei sopinut viettää, kun ne kuulemma kielletään Raamatussa, joulu ja pääsiäinen olivat myös pakanajuhlia. Kavereita sai olla vain samasta uskontopiiristä, koska uskonnon ulkopuoliset ihmiset ovat" maailmallisia" ja siten haitallista seuraa. Uskontokunnasta erotettuja tai eronneita sanottiin "luopioiksi", eikä heille ollut soveliasta puhua tai huomata heitä muutenkaan.
Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että olen nykyään poissa uskonnon vaikutuspiiristä, mutta tiedän, että edelleen lapsia pakotetaan käymään kokouksissa ja ihmisten ovilla vasten tahtoaan, yleensä kurituksen voimalla, vaikka lasten pahoinpitely on kielletty jo vuosikaudet sitten. Sellainen uskonto, joka kunnioittaa jäseniään lasten pahoinpitelyyn ja olemaan tervehtimättä erotettuja tai eronneita ihmisiä, on suoraan sanoen barbaarinen. Mitä se kertoo ryhmän jäsenistä ja johtajista?
Eronnut
Aamulehdessä tänään mielipide
17
1911
Vastaukset
- Kalle83
Taitaa kyseessä olla jehovan todistajat!? Niiden hommissa nyt ei ole Raamatun kanssa juuri mitää tekemistä vaikka itse niin väittävät... Turha niiden perusteella on mustamaalata kaikkia "lahkoja"...
- ei ole
Jehovan todistajille pakanajuhla. Jos kyseinen henkilö on kuulunut tuohon lahkoon, niin pitäisi hänen se kyllä tietää. Olisikohan toi provo?
- Jaana K
ei ole kirjoitti:
Jehovan todistajille pakanajuhla. Jos kyseinen henkilö on kuulunut tuohon lahkoon, niin pitäisi hänen se kyllä tietää. Olisikohan toi provo?
Jehovalaiset eivät vietä pääsiäistä.
- Niillä
Jaana K kirjoitti:
Jehovalaiset eivät vietä pääsiäistä.
on kyllä se Jeesuksen muistojuhla pääsiäisen aikaan, tämä sekoitti minut. Tosin täytyy sanoa, että mielestäni munan maalaus, trullit ja pääsiäispuput eivät minunkaan mielestä oikeasti kuuluisi pääsiäiseen.
- jt-pääsiäinen
ei ole kirjoitti:
Muistonvietto on ainoa, mitä Jt:t viettävät. Varmaan tarkoitettiin pääsiäisen vietolla ihan muuta. Oikein tai väärin, mutta pupuja ja ruohoa ei Jt:llä näy.
- ajat nuo
Niin ja jos sattui käyttäytymään ikäisensä tavoin eikä jaksanut olla lapsena pikkuaikuinen sanottiin jälkeenjääneeksi.
- Simo
Taisi olla 5 tuntia viikossa yhteensä kokouksia, eikä kuten joku voi kirjoituksestasi ymmärtää 5 tuntia kerrallaan.
- salaisuus?
saivarrella? Saa kiinnitettyä itse pääasiasta huomion muualle, JT opetuksen mukaan!!
- Salaisuus paljastui!
salaisuus? kirjoitti:
saivarrella? Saa kiinnitettyä itse pääasiasta huomion muualle, JT opetuksen mukaan!!
Kuule, minuste tuossa ei ollut mitään saivartelua. Vain aivan asiallinen täsmennys.
Katkeruutesi pursuaa niin vuolaana, että et voi olla paljastumatta. Sääli.
- INRI
kissa, että olet eronnut ko lahkosta. Raamattu selvästi mainitsee, että pois teistä eriseurat, LAHKOT... Käypäs uskovien kokouksissa esim. Seinäjoen helluntaisrk:n Sateet lähetä- tilaisuudessa. Siellä Rakkaus ja Ilo vallitsee, amen. Suosittelen muillekin etsijöille lämpimästi. Jumalan siunausta
- hemppa
No sieltä se tosi ja aidon rakkauden varmaankin löytää?? Epäile. Mutta, jos haluaa päänsä seottaa täydellisesti niin Seinäjoelle kipinkapin.
- nimi seurakuntaa....
hemppa kirjoitti:
No sieltä se tosi ja aidon rakkauden varmaankin löytää?? Epäile. Mutta, jos haluaa päänsä seottaa täydellisesti niin Seinäjoelle kipinkapin.
Vaan Jeesusta Kristusta.. Hän on kyllä voimallinen johdattamaan raittiiseen terveeseen uskovienyhteyteen. En suosittele noita hihhulointi kokouksiakaan.. ei niissä kasva.
- kissa
En ole koskaan lahkoon kuulunut laitoin vain lehdestä jonkun eronneen kirjoituksen tänne.
- jadel
mutta en syytä siitä epä. täyd. ihmisiä...
jumala kyllä näkee mitä tpahtuu - lottiepottie
itse käyn parhaillaan läpi v***n rankkaa erotusprosessia. hajoaa pää.
>>itse käyn parhaillaan läpi v***n rankkaa erotusprosessia. hajoaa pää.
Kyllä se siitä, voitaisiin näin helpohkosti todeta, mutta otahan ja lue kuule tuo Pasi Turusen kirjoittama kirja Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa, niin helpottaa noin niinkuin henkisesti jo aika tavalla =)- salaisuus?
Itse aikoinani kävin läpi eroprosessin ja ei se helppo ollut, vaikka itse erosin. Kun taakse jää ihmis suhteet vuosien (vuosikymmenten) varrelta ja joku v....mäinen selvittämätön asiakin jolle olis halunut oikeutta, niin ajatus viipyi useinkin järjestön ympärillä. Hetkeäkään en ole katunut lähtöäni. Pää pystyyn vapautumisesi on lähellä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2609077IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3126299Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?661380Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61311- 1091111
Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.791005Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut61889Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin43788MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk311708Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23696