Kameratolpat vs. tiestön kunto?

ristisana

Kameratolpat ovat varmasti valtiolle "kivoja koneita", jotka tahkoavat tarunhohtoista sampoakin enemmän rikkauksia, mutta eikö liikenteen turvallisuutta parantaisi ennemminkin teiden kunnostus? Käsittääkseni perustalla on suuri merkitys, tekeepä sitten mitä tahansa, miksi siis liikennejärjestelmän pohjan annetaan surutta rapistua? Pelkkä rajoitusten alentaminen ja ylinopeuksien tarkkailu ei tule vapauttamaan tuosta ongelmasta.

17

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elmeri

      Olet ongelman ytimessä. Tämä on juuri se asia, mikä pistää pienen autolijan pään kiehumaan. Yhä enemmän pitäisi kustantaa autoilusta samalla, kun tie murenee alla, ja numerot nopeuslätkissä laskevat.

      Ylhäältä kuuluu aina sama selitys: "Ei ole riittävästi määrärahoja tiestöön."

      Paskanmarjat.

    • paras...

      GB:stä löytyy kameratolppa, joka tienaa valtion kassaan n. 10.000 euroa JOKA AINOA TUNTI!
      Asiasta nousi melkoinen kohu britanniassa.

      Sieltä se löytyy esikuva tämänkin maan liikennepolitiikkaan.

      • vielä väitetään,

        ettei kameroista ole mitään hyötyä!


      • Saulu

        olla tyhmiä autoilijat siellä GB:ssä...


      • Kissa
        Saulu kirjoitti:

        olla tyhmiä autoilijat siellä GB:ssä...

        No katsopa mitä mieltä Englantilaiset ovat valvontakameroista:
        http://www.speedcam.co.uk/gatso2.htm

        No onneksi me suomalaiset emme ole tuollaisia, vaan kiltisti otamme kaiken vastaan mitä viranomaiset käskee ja tekee.


      • ristisana

        hiljalleen kannattamaan, vaikka kallis laite olisikin!

        Hmm...saisikohan niitä yksityisetkin hankkia? ;)


    • Se on Inri

      Kun tietä parannetaan, tapahtuu ihmeellinen asia: Ihmiset ajavat hyvällä tiellä kovempaa, kuin sillä vanhalla, kapealla ja huonokuntoisella.

      Kuulapäille on vaikeaa tajuta se, jos tie on hyvä ja leveä, sillä pitää edelleen ajaa sitä samaa kuuttakymppiä.
      "Hyvä tie ja siihen olivat virittäneet tutkan...rrrkle, nyt en ainakaan noudata mitään...tässä menee kunnioitus kaikkia merkkejä kohtaan..."
      Tuttuja kuulapäiden ajatuksia.

      Eivät tajua, että sen saman hyvän tien varrella on edelleen ne samat kiinteistöt, kaupat, asunnot, joista pitää ajaa samaiselle tielle.
      "Nysväri kiilasi eteeni, kun ajoin joustavasti..."


      Minua ne kameratolpat eivät ole haitanneet. Mutta jos joku on niin tavattoman tyhmä, että ajaa ylinopeutta eikä huomaa edes kamerasta varoittavaa kylttiä, joutaakin makselemaan.
      Aistien tarkastukseen pitäisi määrätä nämä.
      "Räpsähtiköhän?...Kuinka pienestä ottaa?..."-tyypit

      • ristisana

        ...itse kyllä veikkaan, ettei tiestönkunnon huonontuminen ainakaan laske nopeuksia, vaan yhtälailla sielläkin nopeudet pysyvät katossa (kenellä siihen taipumusta vaan on). Kyllähän sen sorateilläkin jo näkee. Ei satasen vauhti näy olevan monelle mitään, vaikka alueella on 60km/h rajoitus.

        Osa teistä on vaan niin surkeassa kunnossa, että kohta saa siirtyä hevosvoimiin kirjaimellisesti. Siinä ei sitten tolpillakaan enää paljon käyttöä ole! ;)

        Himpruitin kalliitakin ne tolpat vielä on. Se asiassa lähinnä ärsyttää, kun "ei ole rahaa" muihin parannuksiin (kuten joku edellä mainitsikin).

        Sitten vielä ihan erillinen ajatus. Miksi niitä tolppia taotaan ympäriinsä myös sellaisille alueille, joilta ihmiset muuttavat pois? Ei ne kameratkaan yksinään rahaa valtiolle tee.


      • Elmeri

        Tiet murenevat ja rajoituksia lasketaan, kameratolpat ovat tuomassa rahaa. Liikkuva Poliisi on eduskunnan mielestä turhuuden pesäke. Mitä jos ajaa kännissä kameran ohi? Haistaako se alkoholin?


      • ristisana
        Elmeri kirjoitti:

        Tiet murenevat ja rajoituksia lasketaan, kameratolpat ovat tuomassa rahaa. Liikkuva Poliisi on eduskunnan mielestä turhuuden pesäke. Mitä jos ajaa kännissä kameran ohi? Haistaako se alkoholin?

        ovat muutenkin "tarvittaessa olemassa", missä ikinä menevätkään, toisin kuin tolpat, jotka aiheuttavat vain jarrustus&kiihdytys reaktion yhdessä ainoassa pisteessä ja hillitsevät nopeuksia lähinnä näennäisesti.

        Vai olenko ainoa, joka huomaa tolpan lähiympäristössä punaisena loistavat jarruvalot ja heti sen jälkeen ilmestyvän pakokaasupurkauksen? :)


      • oheistarkkailija
        ristisana kirjoitti:

        ovat muutenkin "tarvittaessa olemassa", missä ikinä menevätkään, toisin kuin tolpat, jotka aiheuttavat vain jarrustus&kiihdytys reaktion yhdessä ainoassa pisteessä ja hillitsevät nopeuksia lähinnä näennäisesti.

        Vai olenko ainoa, joka huomaa tolpan lähiympäristössä punaisena loistavat jarruvalot ja heti sen jälkeen ilmestyvän pakokaasupurkauksen? :)

        Ovat poliisitkin huomanneet kamerapalvonnan.
        Jyväskylässä Rantaväyllä on kaksi tolppaa risteyksissä. Ihan viisas ratkaisu, kun paikalla on ollut vakavia punaisia päin ajoja aiemmin.

        Tolppien välissä on 70 kilometrin rajoitus, mutta osa porukasta huitelee toista sataa lasissa.
        Keväällä oli poliisilla tutka tuolla osuudella ja aika paljon oli asiakkaita pysähtynyt juttusille maijan luo.

        Mikäs siinä, tulee lisää tienparannusrahaa valtion kassaan.


      • sinivilkku
        ristisana kirjoitti:

        ovat muutenkin "tarvittaessa olemassa", missä ikinä menevätkään, toisin kuin tolpat, jotka aiheuttavat vain jarrustus&kiihdytys reaktion yhdessä ainoassa pisteessä ja hillitsevät nopeuksia lähinnä näennäisesti.

        Vai olenko ainoa, joka huomaa tolpan lähiympäristössä punaisena loistavat jarruvalot ja heti sen jälkeen ilmestyvän pakokaasupurkauksen? :)

        >>Vai olenko ainoa, joka huomaa tolpan lähiympäristössä punaisena loistavat jarruvalot ja heti sen jälkeen ilmestyvän pakokaasupurkauksen? :)


    • .-.,-.,

      Jos pyöräilet 5 km/h, tai vastaavasti 30 km/h seinään, niin huomaat eron. Kyllä nopeudet on oltava sellaiset että voi kohtuullisen turvallisesti liikkua teillä.

      • ristisana

        kuinka tuo liittyi tien kuntoon? Ei teiden kunnostamisen yhteydessä nopeusrajoitukset yleensä nouse. Kunnostamattomilla pätkillä ne tietysti laskee, mutta onko se kenenkään edun mukaista, että turvallisuus ja nopeudet laskevat vuosi vuodelta?


      • automies69

        Toki varmaan on "miellyttävämpää" törmätä pyörällä seinään 5km/h kuin 30km/h, mutta vauhti vaikuttaa myös matka-aikaan!

        Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että panostettaisiin siihen asiaan, että ei törmättäisi ollenkaan? Eli suomeksi: panostettaisiin ajoneuvon hallinan opettelemiseen!

        Nykyisiä rajoituksia voisi kyllä surutta nostaa, se olisi vain toisenlainen kompromissi käytetyn matka-ajan ja onnettomuusriskin suhteen. Aivan samalla tavalla nykyisen kompromissin voisi haukkua vaaralliseksi kun turmia sattuu.

        Nopeus on kuitenkin hyvin oleellinen asia liikenteen tehokkuudessa. Tehokkuutta ei lisää se, että joku ajelee kännissä tai ajaa kolmiontakaa pääväylälle toisen alle.


      • Lippalakki-indeksi
        automies69 kirjoitti:

        Toki varmaan on "miellyttävämpää" törmätä pyörällä seinään 5km/h kuin 30km/h, mutta vauhti vaikuttaa myös matka-aikaan!

        Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että panostettaisiin siihen asiaan, että ei törmättäisi ollenkaan? Eli suomeksi: panostettaisiin ajoneuvon hallinan opettelemiseen!

        Nykyisiä rajoituksia voisi kyllä surutta nostaa, se olisi vain toisenlainen kompromissi käytetyn matka-ajan ja onnettomuusriskin suhteen. Aivan samalla tavalla nykyisen kompromissin voisi haukkua vaaralliseksi kun turmia sattuu.

        Nopeus on kuitenkin hyvin oleellinen asia liikenteen tehokkuudessa. Tehokkuutta ei lisää se, että joku ajelee kännissä tai ajaa kolmiontakaa pääväylälle toisen alle.

        Aivan sama miten hyvin hallitsee autonsa, jos nopeutta on liikaa.

        Esimerkki: Ajan mutkan takaa ja eteen pätkähtää suojatie. Nopeusrajoitus on 50 km/h. Viittäkymppiä ajellessa suojatien näkemisestä suojatien etureunaan ajamiseen menee 8 sekuntia (mittasin, kun ajoin ).
        Reaktioajaksi voi laskea sekunnin, jolloin ajajalle jää 7 sekuntia aikaa jarruttaa.
        Se riittää hyvin.

        Oletetaan, että rajoituksia nostetaan kuuteenkymppiin. Käytännössä silloin väki ajelee minimissään 70 lasissa. Pitäähän toleransseja olla.
        Laske huviksesi, paljonko jää aikaa jarrutella, kun omaan ajotaitoonsa luotava Janipetteri rojauttaa paikalle se joustava satanen lasissa.
        3 sek....

        Teoreettista olisi, elleivät Janipetterit ajaisi jo nyt joustavaa nopeuttaan.
        Käytännössä pitää jo nyt hyppiä suojatieltä pois, kun 20vee taitoajaja ohjastaa peeämvee-honda -kinneriään joustavasti.

        Peli on jo menetetty näiden idioottien osalta.
        Millä niitä opetat? 50-vaiheinen, 20 vuotta kestävä ajokoulu? Kuka maksaa?

        Jos ei korvien välissä ole kapasiteettia, ei sitä sinne voi mikään insinööri tai pedagogi sulloa.


      • sinivilkku
        Lippalakki-indeksi kirjoitti:

        Aivan sama miten hyvin hallitsee autonsa, jos nopeutta on liikaa.

        Esimerkki: Ajan mutkan takaa ja eteen pätkähtää suojatie. Nopeusrajoitus on 50 km/h. Viittäkymppiä ajellessa suojatien näkemisestä suojatien etureunaan ajamiseen menee 8 sekuntia (mittasin, kun ajoin ).
        Reaktioajaksi voi laskea sekunnin, jolloin ajajalle jää 7 sekuntia aikaa jarruttaa.
        Se riittää hyvin.

        Oletetaan, että rajoituksia nostetaan kuuteenkymppiin. Käytännössä silloin väki ajelee minimissään 70 lasissa. Pitäähän toleransseja olla.
        Laske huviksesi, paljonko jää aikaa jarrutella, kun omaan ajotaitoonsa luotava Janipetteri rojauttaa paikalle se joustava satanen lasissa.
        3 sek....

        Teoreettista olisi, elleivät Janipetterit ajaisi jo nyt joustavaa nopeuttaan.
        Käytännössä pitää jo nyt hyppiä suojatieltä pois, kun 20vee taitoajaja ohjastaa peeämvee-honda -kinneriään joustavasti.

        Peli on jo menetetty näiden idioottien osalta.
        Millä niitä opetat? 50-vaiheinen, 20 vuotta kestävä ajokoulu? Kuka maksaa?

        Jos ei korvien välissä ole kapasiteettia, ei sitä sinne voi mikään insinööri tai pedagogi sulloa.

        milloinkaan ajatellut, että jos saisi ajaa välimatkat kunnollisilla teillä miellyttävää nopeutta, sitä mielihyvin alentaisi taajama-merkin kohdalla nopeuden ja jos on vielä alhaisempi aluerajoitus, niin sekään ei haittaisi. Sitähän voisi vaikka poiketa kahville sinne kylään, kun tietää, että kohta taas tie kutsuu :)

        Nyt kun on nuo älyttömät rajoitukset likipitäen joka paikkaan tungettu niin taajamaan ajaessa on ajatuksena vaan, että miten pääsen täältä mahdollisimman nopeasti pois. Ei puhettakaan, että sieltä kahvilaa viitsisi etsiä.

        Nykyisessä käytännössä rajoitusmerkit ovat kärsineet inflaation.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe