Yamaha 70hp -87 pätkii??

mitm

Yamaha 70hp -87 pätkii lämpimänä. Eli vika ilmenee siten, että kun koneen ajaa kuumaksi alkaa kone pätkimään aivan kuin se pudottaisi yhden pytyn pois hetkeksi. Testeissäni en ole saanut selville sitä, mitä pyttyä se "tiputtaa". Ajoittain koneella voi ajaa jopa tunnin, ennen kuin ongelma ilmenee. Vian ollessa päällä kone ei sammu kierroksilla tai tyhjäkäynnillä. Oireista päätellen olen olettanut, että vika olisi sähköpuolella? Olen vaihtanut tulpat, tulpanhatut (johtoja ei voi vaihtaa) ja yhden puolan jota olen kierrättänyt eri pyttyjen välillä, vaihdoin toisen cdi-boxin ja Prr..le ei vain auttanut. Kävin tänään kaikki plugit läpi crc:llä, enkä saanut pienellä koeajolla vikaa enää päälle, mutta olen aika vakuuttunut, että vika uusii. Voisko vika olla sittenkin bensapuolella?

Olisko kenelläkään hyviä ideoita sähköpuolen ja bensapuolen testeihin, tai jopa vahvaa aavistusta ongelmasta.

31

9325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitm

      Unohdin mainita, että vaihdoin keväällä bensapumpun kalvot, bensansuodattimen, "tissin" ja laitoin stabilisaattoria bensaan (neuvoivat hs pitkäsellä), kun olin unohtanut syksyllä laittaa säilöntäaineet bensan sekaan.

      Mutta tuo saman vika on ollut tuossa koneessa jo edellisenä syksynä, joten tuo vanha bensa ei todennäköisesti pätkimistä aiheuta.

      • Voisiko se olla

        karstoittumisen aiheuttamaa. Jos männän päässä esim. on hehkuva karstakerros, se antaa sytytyksen ennenkuin imukanava on sulkeutunut ja pätkäyttää varmaan siitä pytystä tehot pois ainakin sillä kierroksella.
        Tähän viittaisi se, että kärsii ajella pitempäänkin, ennenkuin se ilmestyy.

        Tämä on pelkkä epävarma aavistus, mutta ei ihan heikko kuitenkaan.


      • mitm
        Voisiko se olla kirjoitti:

        karstoittumisen aiheuttamaa. Jos männän päässä esim. on hehkuva karstakerros, se antaa sytytyksen ennenkuin imukanava on sulkeutunut ja pätkäyttää varmaan siitä pytystä tehot pois ainakin sillä kierroksella.
        Tähän viittaisi se, että kärsii ajella pitempäänkin, ennenkuin se ilmestyy.

        Tämä on pelkkä epävarma aavistus, mutta ei ihan heikko kuitenkaan.

        karstasta nyt kysymys. Olen kurkkinut pyttyihin ja mielestäni männät eivät kyllä kovin karstaisia päältä ole. Kuinka paljon voi karstaa olla? kanavien kohdalta mäntä on oikeastaan puhdas.

        Epäilen kyllä vielä itse sähköpuolen vikaa.


    • cessi

      no mun koneessa ilmenee ihan sama ongelma.. kyselin vähän infoa ja veikkailivat että vika on vauhtipyörän alla olevissa herätepuolissa! ja uudet palikat sinne maksaa reilu 500 euroo... hävittää kakkos sylinteristä kipinän heti kun kone lämpenee riittävästi. näiköhän se vika on siellä?

      • mitm

        Onko sulla sama kone? Sehän tässä onkin ongelma, että ei ole vaihto-osia, joilla voisi vikaa testata ja käytettyinäkin nuo maksavat hunajaa.
        Voisi lähteä etsimään osia rapakon takaa tarvikkeina...Mikähän tuo herätepuola mahtaa olla englanniksi? Pulse Coil???
        Saitko mitään tietoa miten tuon herätepuolan voi todeta vialliseksi esim. mittaamalla?


      • cessi
        mitm kirjoitti:

        Onko sulla sama kone? Sehän tässä onkin ongelma, että ei ole vaihto-osia, joilla voisi vikaa testata ja käytettyinäkin nuo maksavat hunajaa.
        Voisi lähteä etsimään osia rapakon takaa tarvikkeina...Mikähän tuo herätepuola mahtaa olla englanniksi? Pulse Coil???
        Saitko mitään tietoa miten tuon herätepuolan voi todeta vialliseksi esim. mittaamalla?

        koneena yamaha 70 ces. ehkäpä sen voi mitata, mut hiukan hankalaa kun se kone pitäisi saada lämpimäksi. toimii ihan hyvin kun on kylmä ja kun kone lämpenee ja alkaa pätkimään niin oon ottanut keskimmäisen tulpan irti ja se on ollut paljon kosteampi kuin muut. eli minäkin oon vielä sitä mieltä vahvasti et sullakin on nyt kipinäpuolella vikaa. ja kun kone on ollut lämmin niin ei se anna kipinää kakkoselle. on vaihettu puola sekä kokeiltu toisella tulpalla ym. kai se on otettava riski ja ostettava uudet palikat. :(


      • mittaus
        mitm kirjoitti:

        Onko sulla sama kone? Sehän tässä onkin ongelma, että ei ole vaihto-osia, joilla voisi vikaa testata ja käytettyinäkin nuo maksavat hunajaa.
        Voisi lähteä etsimään osia rapakon takaa tarvikkeina...Mikähän tuo herätepuola mahtaa olla englanniksi? Pulse Coil???
        Saitko mitään tietoa miten tuon herätepuolan voi todeta vialliseksi esim. mittaamalla?

        Herätepuola on kelalle kierrettyä kuparilankaa. Tässä tapauksessa voi olla sellainen tilanne, että käämissä on katkos tai oikosulku joka ilmenee vasta lämpimänä.

        Tavallisella yleismittarilla voi helposti mitata kelan resistanssin. Mittaamalla resistanssin ensin kylmänä ja sitten lämpimänä voi vika löytyä.

        Jos kelassa on oikosulkukierroksia, pitää mittaus tehdä jollakin muulla tavalla mutta on kuitenkin mahdollista.


      • mittaukseen
        mittaus kirjoitti:

        Herätepuola on kelalle kierrettyä kuparilankaa. Tässä tapauksessa voi olla sellainen tilanne, että käämissä on katkos tai oikosulku joka ilmenee vasta lämpimänä.

        Tavallisella yleismittarilla voi helposti mitata kelan resistanssin. Mittaamalla resistanssin ensin kylmänä ja sitten lämpimänä voi vika löytyä.

        Jos kelassa on oikosulkukierroksia, pitää mittaus tehdä jollakin muulla tavalla mutta on kuitenkin mahdollista.

        Magneeton osat lienee parasta irroittaa ja sitten lämmittää mitattavaa komponenttia esim. hiustenkuivaajalla. Toki paikallaan olevaa kelaakin voi yrittää lämmittää. Moottorin lämpötilahan on vain noin 60 astetta eikä magneeton lämpötila ole sitäkään eli lämmityksen luulisi onnistuvan hiustenkuivaimella.


    • ilma

      Pistä ilmaruuvii hiukan pienemmälle. Se autta jos töksäyttelee. Vanhat koneet imee ilmaa joka lävestä jo muutenkin. Kannattaa kokeilla.

    • mitm

      Jep! Kiitoksia vinkeistä, jos ja kun vika uusiutuu koetan tuota herätepuolan mittausta.

      Kuten kerroin aikaisemmin, niin kävin crc:llä läpi kaikki plugit ja nyt illalla laitoin 2t öljyä vähemmän tankkiin -> eli 0,5 - 1% seos, ja kävin testaamassa. En saanut reilun tunnin kovan ajon ja 2 tunnin uistelun jälkeen vikaa enää päälle. Olen ajanut lähes 2% seoksella varmuuden vuoksi ja näyttää olevan aika kranttu tuo jammu seoksen suhteen; ei näytä kiertävän kunnolla liian tuhdilla seoksella. Paikallaan oli vanha cdi-boxi, joten vika ei ollut luultavasti siinä.

      Näin lyhyellä kokemuksella on tietenkin turha tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä, mutta voisikohan liian tuhti seos aiheutta tuollaista oiretta? En oikein itse usko siihen... Enemmänkin luulisin, että vika olisi ollut noissa plugeissa. Silti vieläkin luulen, että vika uusiutuu ja saan alkaa taas projektin alkutekijöistä ja palata vielä herätepuolaan.

      Laittakaa vain lisätietoja ja omia kokemuksia lisää. Kaikki otetaan vastaan..

      • cessi

        mun koneen vauhtipyörän alta löytyi yksi tosi huono johtoliitos ja toivon et vika olisi nyt siinä, kun oli se kipinä hukassa.. ja huomenna on tarkoitus ajaa ja mittailla minne tulee sähköä ja mihin taas ei.. ja jos koneesta on se "boksi" rikki niin voitais vääntää siitä sun boksista kaupat jos se on nyt sulla ylimääräisenä. paljon jouduit pulittamaan siitä kun ostit silloin?


      • mitm
        cessi kirjoitti:

        mun koneen vauhtipyörän alta löytyi yksi tosi huono johtoliitos ja toivon et vika olisi nyt siinä, kun oli se kipinä hukassa.. ja huomenna on tarkoitus ajaa ja mittailla minne tulee sähköä ja mihin taas ei.. ja jos koneesta on se "boksi" rikki niin voitais vääntää siitä sun boksista kaupat jos se on nyt sulla ylimääräisenä. paljon jouduit pulittamaan siitä kun ostit silloin?

        Tsekkaa ihmeessä se liitos, ennen kuin ostat ylimääräisiä osia. Itseäni vi...taa tuo ylimääräisen osan ostaminen sen verran. Jos olet kiinnostunut cdi-boxista, niin voin myydä sen (siis ostamani ylimääräisen cdi-boxin) samaan hintaan kun itse ostin m.j.seppälältä. Boxi on 60 hp:sta samanikäisestä jammusta. Seppälän mukaan se on sama osa, kuin 70 hp jammussa ja sama hitachin leima siinä näkyy olevan. Kunnossa se seppälän mukaan on, itse en pysty sille takuuta antamaan. Testasin sillä ja oire jatkui molemilla cdi-boxeilla, joten vika ei ollut cdi-boxissa.

        Periaatteessa voin myydäkin sen, mutta ajattelin pitää sen varaosana. Laita mailiosoite tai puhnro jos haluat keskutella privaatisti asiasta, niin kerron hinnan.


      • cessi
        mitm kirjoitti:

        Tsekkaa ihmeessä se liitos, ennen kuin ostat ylimääräisiä osia. Itseäni vi...taa tuo ylimääräisen osan ostaminen sen verran. Jos olet kiinnostunut cdi-boxista, niin voin myydä sen (siis ostamani ylimääräisen cdi-boxin) samaan hintaan kun itse ostin m.j.seppälältä. Boxi on 60 hp:sta samanikäisestä jammusta. Seppälän mukaan se on sama osa, kuin 70 hp jammussa ja sama hitachin leima siinä näkyy olevan. Kunnossa se seppälän mukaan on, itse en pysty sille takuuta antamaan. Testasin sillä ja oire jatkui molemilla cdi-boxeilla, joten vika ei ollut cdi-boxissa.

        Periaatteessa voin myydäkin sen, mutta ajattelin pitää sen varaosana. Laita mailiosoite tai puhnro jos haluat keskutella privaatisti asiasta, niin kerron hinnan.

        joo nyt on tarkoitus lähteä tutkimaan lisää konetta. otan yhteyksiä jos ilmenee että vika on siinä boksissa..johto on nyt hyvin kiinni, mutta eipä hävinnyt oireet vielä mihinkään. taitaa kohta mennä sormi suuhun...


      • mitm
        cessi kirjoitti:

        joo nyt on tarkoitus lähteä tutkimaan lisää konetta. otan yhteyksiä jos ilmenee että vika on siinä boksissa..johto on nyt hyvin kiinni, mutta eipä hävinnyt oireet vielä mihinkään. taitaa kohta mennä sormi suuhun...

        Joo... Kävin ajamassa puoli tuntia hanat kaakossa ja ongelma tuli uudelleen. Pätki todella pahasti, mutta muutaman minuutin jäähdyttelyn jälkeen taas toimi vähän aikaa. Nyhdin irti eri tulpanjohtoja ja näyttäisi siltä, että 3-pytty on se jossa pätkii. Nurkka-ajossa ei ongelmaa, 15 min. kovaa ajoa ja uistelua 4 tuntia, ei ongelmaa.

        Yritin aukaista vauhtipyörää, mutta voimat loppuivat kesken; en saanut auki.
        Itse en enää osaa tehdä muuta kuin epäillä sitä herätepuolaa, joka on vauhtipyörän alla, liekö toiselta nimeltään ensiöpuola? siis kuparikela, josta nyhdetään 500 egee??? Oletko rassannut irti vauhtipyörän cesistäsi? Mites, jos vauhtipyörän irroittaa, niin ajoitukset joutunee säätämään ja siihen tarvinnee ajoitusmittarin?

        Mitä meinaat vielä rassata?

        Itselläni alkaa olla keinot vähissä ja en viitsisi työntää enää satoja euroja hakuammuntana varaosiin. VI...TAA, kun menee kesäloma rassatessa vanhaa paskaa...

        Aika vaikee tietää se, että onko vika tuossa cdi-boxissa vai muualla sähköissä. Sitä pitää vain kokeilla, niin ne tekee huollossakin.

        Onhan se tietenkin vielä paljon halvempaa korjata tuota vanhaa, kun ostaa uusi, mutta tasapainoilu vitutuksen, rahanmenon ja eptietoisuuden kanssa alkaa olemaan jo tapissaan. Ajattelin, että itse voisin vielä satsata tuohon herätepuolaan ja sen jälkeen lähtee jammu tästä torpasta kauaksi..... ja myös rahat....

        Ilmoittelehan jatkossa mikä tilanne, oli se sitten hyvä tai huono, niin kiinnostaa joka tapauksessa.


      • ..vielä ,,
        mitm kirjoitti:

        Joo... Kävin ajamassa puoli tuntia hanat kaakossa ja ongelma tuli uudelleen. Pätki todella pahasti, mutta muutaman minuutin jäähdyttelyn jälkeen taas toimi vähän aikaa. Nyhdin irti eri tulpanjohtoja ja näyttäisi siltä, että 3-pytty on se jossa pätkii. Nurkka-ajossa ei ongelmaa, 15 min. kovaa ajoa ja uistelua 4 tuntia, ei ongelmaa.

        Yritin aukaista vauhtipyörää, mutta voimat loppuivat kesken; en saanut auki.
        Itse en enää osaa tehdä muuta kuin epäillä sitä herätepuolaa, joka on vauhtipyörän alla, liekö toiselta nimeltään ensiöpuola? siis kuparikela, josta nyhdetään 500 egee??? Oletko rassannut irti vauhtipyörän cesistäsi? Mites, jos vauhtipyörän irroittaa, niin ajoitukset joutunee säätämään ja siihen tarvinnee ajoitusmittarin?

        Mitä meinaat vielä rassata?

        Itselläni alkaa olla keinot vähissä ja en viitsisi työntää enää satoja euroja hakuammuntana varaosiin. VI...TAA, kun menee kesäloma rassatessa vanhaa paskaa...

        Aika vaikee tietää se, että onko vika tuossa cdi-boxissa vai muualla sähköissä. Sitä pitää vain kokeilla, niin ne tekee huollossakin.

        Onhan se tietenkin vielä paljon halvempaa korjata tuota vanhaa, kun ostaa uusi, mutta tasapainoilu vitutuksen, rahanmenon ja eptietoisuuden kanssa alkaa olemaan jo tapissaan. Ajattelin, että itse voisin vielä satsata tuohon herätepuolaan ja sen jälkeen lähtee jammu tästä torpasta kauaksi..... ja myös rahat....

        Ilmoittelehan jatkossa mikä tilanne, oli se sitten hyvä tai huono, niin kiinnostaa joka tapauksessa.

        ..antaisi vauhtipyörän olla vielä paikallaan ja miettisi muita vaihtoehtoja. Jos kone kärsii, kuitenkin "pellittää" yhteen syssyyn vartin ja uistella puolet työpäivästä, niin voisiko ajatella, että kuparit on kunnossa ja pulssit liikkuu. Mistä epäilet, että kolmonen pätkii? Onko tulppa märkä? Tutki saisiko kone (mahdollisesti yksi pytty) liian vähän vai liikaa polttoainetta. Vikahan ilmenee silloin, kun kurkut on pitkään auki. Vaihda tulpat vielä UUSIIN (kaikki ja niihin oikea kärkiväli), ettei pyöri joukossa yksi maanantaikappale.


      • mitm
        ..vielä ,, kirjoitti:

        ..antaisi vauhtipyörän olla vielä paikallaan ja miettisi muita vaihtoehtoja. Jos kone kärsii, kuitenkin "pellittää" yhteen syssyyn vartin ja uistella puolet työpäivästä, niin voisiko ajatella, että kuparit on kunnossa ja pulssit liikkuu. Mistä epäilet, että kolmonen pätkii? Onko tulppa märkä? Tutki saisiko kone (mahdollisesti yksi pytty) liian vähän vai liikaa polttoainetta. Vikahan ilmenee silloin, kun kurkut on pitkään auki. Vaihda tulpat vielä UUSIIN (kaikki ja niihin oikea kärkiväli), ettei pyöri joukossa yksi maanantaikappale.

        Itse asiassa tulpat ovat kuivat, enkä löydä niistä kirveelläkään eroa, karstan yms suhteen. 3-pyttyä epäilen siksi, että vian ollessa päällä 3-pytyn tulpanjohdon irroittaminen ei aiheuta koneeseen reagointia, kun taas 1 ja 2-pytyillä kone joko sammuu tai meinaa sammua. Lisäksi 3-pytyn tulpan hattu räpsii sormille. Olen kokeillut eri puolilla ja uusilla tulpanhatuilla ja silloin ei räpsi, mutta vika tulee silti. Kovasti huollossa ja näissä keskusteluissa "veikataan" ensiöpuolavikaan, jolloin vika tulee esille kuumana. En kyllä täysin poissulje bensapuoltakaan, mutta hankala hakea ratkaisua yhtäaikaa molemmista. Olen vaihtanut jo kolmet tulpat ja niitäkin passaillut ristiin, joten sekin on testattu. Olisko ohjetta heittää siihen, että kuinka voin helposti todeta sen että saako joku pytty liikaa tai liian vähän? Tulpista en sitä näe.


      • suzuki ukko
        mitm kirjoitti:

        Itse asiassa tulpat ovat kuivat, enkä löydä niistä kirveelläkään eroa, karstan yms suhteen. 3-pyttyä epäilen siksi, että vian ollessa päällä 3-pytyn tulpanjohdon irroittaminen ei aiheuta koneeseen reagointia, kun taas 1 ja 2-pytyillä kone joko sammuu tai meinaa sammua. Lisäksi 3-pytyn tulpan hattu räpsii sormille. Olen kokeillut eri puolilla ja uusilla tulpanhatuilla ja silloin ei räpsi, mutta vika tulee silti. Kovasti huollossa ja näissä keskusteluissa "veikataan" ensiöpuolavikaan, jolloin vika tulee esille kuumana. En kyllä täysin poissulje bensapuoltakaan, mutta hankala hakea ratkaisua yhtäaikaa molemmista. Olen vaihtanut jo kolmet tulpat ja niitäkin passaillut ristiin, joten sekin on testattu. Olisko ohjetta heittää siihen, että kuinka voin helposti todeta sen että saako joku pytty liikaa tai liian vähän? Tulpista en sitä näe.

        mä luulen että sulla on sytytyksessä jotain häikkää koneen ajotushan muuttuu hieman kierros luvun mukaan hommaa joku joka osaa ajoittaa sytytyksen oikein einakin suzukissa sytytys ajoitus on ihan eri 5000rpm:llä kuin vaikka 1000kiekalla eli se osa joka säätää sytytystä etsi se ja koita uudella


      • mitm
        suzuki ukko kirjoitti:

        mä luulen että sulla on sytytyksessä jotain häikkää koneen ajotushan muuttuu hieman kierros luvun mukaan hommaa joku joka osaa ajoittaa sytytyksen oikein einakin suzukissa sytytys ajoitus on ihan eri 5000rpm:llä kuin vaikka 1000kiekalla eli se osa joka säätää sytytystä etsi se ja koita uudella

        että oire on ajoituksesta. Kone pelaa kaikilla kierrosalueilla ok, mutta n. vartin jälkeen eli kun kone kuumenee alkaa pätkyttämään ilmeisesti kolmos pyttyä. Niin, näissä vehkeissähän ajoitus säätyy kierroslukujen mukaan se näyttää olevan aivan mekaaninen vipu, joka vääntää ajoitusta, kun hanaa laittaa.


      • taitaa..
        mitm kirjoitti:

        että oire on ajoituksesta. Kone pelaa kaikilla kierrosalueilla ok, mutta n. vartin jälkeen eli kun kone kuumenee alkaa pätkyttämään ilmeisesti kolmos pyttyä. Niin, näissä vehkeissähän ajoitus säätyy kierroslukujen mukaan se näyttää olevan aivan mekaaninen vipu, joka vääntää ajoitusta, kun hanaa laittaa.

        lämmetessään temppuilla, siis se herätepuolen. Siltä vaikuttaa. Mutta jos kolmossylinterissä ongelma esiintyy, niin katsoisin myös kaasarin ja puhdistaisin.
        Sitähän se on näitten laitteiden kanssa.. rassata pitää enemmän ja vähemmän, sitten v...ttaa kun aikaa ja rahaa menee..tuleeko kuntoon vai ei sittenkään. Mutta jotain "leluja" sitä kuitenkin pitää olla tai menee ykstoikkoseksi vai mitä..) T. Yammu 50


      • ..sormille ..
        mitm kirjoitti:

        Itse asiassa tulpat ovat kuivat, enkä löydä niistä kirveelläkään eroa, karstan yms suhteen. 3-pyttyä epäilen siksi, että vian ollessa päällä 3-pytyn tulpanjohdon irroittaminen ei aiheuta koneeseen reagointia, kun taas 1 ja 2-pytyillä kone joko sammuu tai meinaa sammua. Lisäksi 3-pytyn tulpan hattu räpsii sormille. Olen kokeillut eri puolilla ja uusilla tulpanhatuilla ja silloin ei räpsi, mutta vika tulee silti. Kovasti huollossa ja näissä keskusteluissa "veikataan" ensiöpuolavikaan, jolloin vika tulee esille kuumana. En kyllä täysin poissulje bensapuoltakaan, mutta hankala hakea ratkaisua yhtäaikaa molemmista. Olen vaihtanut jo kolmet tulpat ja niitäkin passaillut ristiin, joten sekin on testattu. Olisko ohjetta heittää siihen, että kuinka voin helposti todeta sen että saako joku pytty liikaa tai liian vähän? Tulpista en sitä näe.

        .., niin eikö se silloin tee tulppaankin tulet ja passelin seoksen oikeissa olosuhteissa pitäisi räjähtää? Onko puolien jälkeiset johdot irti toisistaan ja koneen rungosta, ettei mene lätky ohi tulpan?


      • ..ja..
        ..sormille .. kirjoitti:

        .., niin eikö se silloin tee tulppaankin tulet ja passelin seoksen oikeissa olosuhteissa pitäisi räjähtää? Onko puolien jälkeiset johdot irti toisistaan ja koneen rungosta, ettei mene lätky ohi tulpan?

        ..oletko koittanut mitä ajoituslamppu sanoo, kun pätkii.


      • mitm
        ..sormille .. kirjoitti:

        .., niin eikö se silloin tee tulppaankin tulet ja passelin seoksen oikeissa olosuhteissa pitäisi räjähtää? Onko puolien jälkeiset johdot irti toisistaan ja koneen rungosta, ettei mene lätky ohi tulpan?

        irti toisistaan, mutta hyvä pointti tarkastaa vielä tuokin. Se räpsii sormille vain "vaihtopuolalla", jossa on originaali tulpanhattu. Vaihdoin alkuperäisiin puoliin uudet "paremmat" tulpanhatut. Ei oikein voi sormilla testata tuleeko jokainen kipuna perille ;)

        Luultavasti huomenna pääsen tositoimiin puristepainemittarin, ajoituslampun, yleismittarin, sekä cessin ja naapurin avustuksella. Laitan infoa jatkossa mitä olemme saaneet rikottua ;)


    • mitm

      Joo, tuli taas yksi hieno kesäpäivä vietettyä koneen kimpussa; onneksi pystyin rassaamaan tuota rotiskoa ulkona suurimman osan ajasta ;)

      Elikkä nyt on purettu kaasarit ja putsattu liuottimella ja puhallettu kaikki paineilmalla. Lisäksi kävin läpi kaikki letkut ym. ja mitään vikaa ei löytynyt. Kävin tyypillä ja edelleen 15 min jälkeen alkaa "pätkimään". Edelleen näyttää siltä, että kolmospytty on se joka oireilee... Testasin vielä kerran kakkospytyn puolan kanssa ristiin ja silti kolmospytty näyttäisi oireilevan, elikkä vian ollessa päällä kone ei reagoi millään tavalla tyhjäkäynnillä kun nyhtäsen 3-pytyn tulpanhatun irti. Oli sitten puola mika tahansa! Kävi vain mielessä, että voisikohan tossa pytyssä olla jotain vikaa?? Kun se kuumenee, alkaa oireilemaan.... jossain joku heitti, että hiushalkeama kannessa voisi aiheuttaa moista?? onko kellään tietoa tuollaisesta? Onkohan se ensiöpuola ongelman oire siis sellainen, että tiputtaa vain tiettyä pyttyä pois?? Eikös ensiöpuolalta tule vain yksi johto sinne cdi-boxille. Jos näin on, niin tuntuu oudolta, että se tiputtaisi aina vain samaa pyttyä... Noh, tämä on nyt tällaista maallikon mietiskelyä...

      Laittakaa vain lisää tietoa ja ideoita, edelleen kaikki vinkit otetaan vastaan. Paljon on jo vinkkejä tullutkin ja kiitokset tähän astisesta.

      • cessi

        Totanoin.. Vauhtipyörän alla olevista herätepuolista tulee jokaisesta oma johto sytytysboksiin. Ainakin Cessin koneessa. Mittailtiin lauantai-iltana hiukkasen pöhnässä sähköjä. =)Vastusmittarilla mitattaessa boksiin tulevasta liittimestä kylmänä saatiin mittarilla arvot kaikille herätepuolille, paitsi yhdelle saatiin huonommat arvot, käytännössä ei mitään. Vene vesille ja ajoon, veneellä ajettiin niin kauan kunnes keskimmäinen pytty lopetti toimintansa. Kone lämpimänä uusi mittaus ja yhdelle herätepuolalle ei saatu enää minkäänlaista "ohmi"arvoa. Suurin epäilys on tällä hetkellä, että minun koneesta on yksi herätepuola paskana. Uudet osat vauhtipyörän alle maksaa noin 500 erkkiä. Sunkin varmaan kannattais ajaa niin kauan kunnes vika ilmenee ja tutkia temppuileva sylinteri. Sitten näet, saako sylinteri bensaa ja samalla katsot, tuleeko kipinää. Koneena on ilmeisesti kaksitahtikone? Aattelin vaan, että jos vika on bensapuolella, eikä se saa kunnolla bensaa, niin on vaara, että kone leikkaa kiinni!! Epäilen itsekin, että sun koneen vika on sähköpuolella.

        Laitappas sähköpostia, niin voin neuvoa puhelimessa hiukan enemmän: [email protected]


      • mitm
        cessi kirjoitti:

        Totanoin.. Vauhtipyörän alla olevista herätepuolista tulee jokaisesta oma johto sytytysboksiin. Ainakin Cessin koneessa. Mittailtiin lauantai-iltana hiukkasen pöhnässä sähköjä. =)Vastusmittarilla mitattaessa boksiin tulevasta liittimestä kylmänä saatiin mittarilla arvot kaikille herätepuolille, paitsi yhdelle saatiin huonommat arvot, käytännössä ei mitään. Vene vesille ja ajoon, veneellä ajettiin niin kauan kunnes keskimmäinen pytty lopetti toimintansa. Kone lämpimänä uusi mittaus ja yhdelle herätepuolalle ei saatu enää minkäänlaista "ohmi"arvoa. Suurin epäilys on tällä hetkellä, että minun koneesta on yksi herätepuola paskana. Uudet osat vauhtipyörän alle maksaa noin 500 erkkiä. Sunkin varmaan kannattais ajaa niin kauan kunnes vika ilmenee ja tutkia temppuileva sylinteri. Sitten näet, saako sylinteri bensaa ja samalla katsot, tuleeko kipinää. Koneena on ilmeisesti kaksitahtikone? Aattelin vaan, että jos vika on bensapuolella, eikä se saa kunnolla bensaa, niin on vaara, että kone leikkaa kiinni!! Epäilen itsekin, että sun koneen vika on sähköpuolella.

        Laitappas sähköpostia, niin voin neuvoa puhelimessa hiukan enemmän: [email protected]

        diagnoosilta. Olen alkuviikon lomareissulla, mutta otan loppuviikosta yhteyttä, voisin vaikka soitella apuja, jos vain sopii. Itselläni on suurin ongelma tuo magneeton purkaminen -> ei ehkä oikein meikäläisen vehkeillä onnistu.


      • cessi
        mitm kirjoitti:

        diagnoosilta. Olen alkuviikon lomareissulla, mutta otan loppuviikosta yhteyttä, voisin vaikka soitella apuja, jos vain sopii. Itselläni on suurin ongelma tuo magneeton purkaminen -> ei ehkä oikein meikäläisen vehkeillä onnistu.

        joo parempi on ettet yritä irroittaa vautipyörää ilman kunnollista ulosvetäjää. eipä tuu mitn turhaa vahinkoa. laitappa postia niin kerron siitä mittaamisesta jne.


      • cessi
        cessi kirjoitti:

        joo parempi on ettet yritä irroittaa vautipyörää ilman kunnollista ulosvetäjää. eipä tuu mitn turhaa vahinkoa. laitappa postia niin kerron siitä mittaamisesta jne.

        tere taas.. cessiin vaihdettu uudet herätepuolat vauhtipyörän alle! kone toimii nyt kuin kello ja ei oireile mitenkään vaikka lämpenee. nyt ei enää oo muuta ongelmaa kuin viidenkymmenen solmun ylitys. lähellä ollaan, tosi lähellä. =)


      • mitm
        cessi kirjoitti:

        tere taas.. cessiin vaihdettu uudet herätepuolat vauhtipyörän alle! kone toimii nyt kuin kello ja ei oireile mitenkään vaikka lämpenee. nyt ei enää oo muuta ongelmaa kuin viidenkymmenen solmun ylitys. lähellä ollaan, tosi lähellä. =)

        että sait toimimaan, eipähän mennyt aika ja vaiva hukkaan. Jos sulle käy, niin pirautan huomenna joskus aamupäivällä kun venyttelen itseni ylös sängystä ;)


    • mitm

      Joo, nimimerkki cessin ja naapurin avustuksella ollaan taas rassattu lisää. Ennen koeajoa mitattiin vastus kylmästä koneesta (ohmit) herätepuolilta (ovat magneeton alla) yleismittarilla -> cdi-boxin liitin auki ja liittimen magneeton päästä mittarin maa liittimen maahan (musta johto) ja vuorotellen jokaiseen plugiin (puna-valkea, vihreä-valkea, olikohan musta-valkea). Kaikki näyttivät jotain 135 luokkaa. Ajettiin kone kuumaksi ja pätpätpät. Tämän jälkeen vesillä koppa auki, liitin auki ja uusintamittaus: muut kaksi johdinta näyttivät n. 155 ja vihreä valkea näytti välillä 155 ja hetken päästä ääretöntä... Vika lienee ko. herätepuolassa. Purin jo magneeton ja odottelen varaosia.

      Olisko kellään toimivia käytettyä osia? Olisko varminta vaihtaa koko kiekko, jossa on latauskäämit ja herätepuolat? Kyse on siis -86 vm. jammusta, 70 hp, ei tuorevoitelua. Jos ei löydy keneltäkään, niin turvaudun Seppälään, ihan asiallinen mesta sekin.

    • mitm

      Jep, sain osan (siis euroilla) otavan pienkonehuolto Jouko Paasoselta. Mitattiin vielä vanha triggeripuola ja näytti olevan viallinen. Asennusta vaille homma paketissa.

      Kiitokset kaikille keskusteluun osallistujille. Laitan vielä jossain vaiheessa infoa, siitä miten loppujen lopuksi kävi. Ei uskalla vielä hirveesti tuulettaa...

    • mitm

      Jep, vika selvisi osallistujien avustuksella. Kiitokset kaikille avuista ja ehdotuksista. Vika oli yhdessä kolmesta "saarnaajasta", elikkä vauhtipyörän alla olevassa mustassa "nappulassa". Nappula on ilmeisesti kela, jonka runko oli poikki ja alkoi oireilla lämpimänä. Sain hankittua osan Otavan kylältä Paasoselta tai paanaselta tms., joka tapauksessa ammattimies. Olikohan firman nimi otavan pienkonehuolto.

      Vinkiksi kaikille Yamahan 60-70hp vauhtipyörän irroittajille: Älkää yrittäkö irroittaa vauhtipyörää vauhtipyörän ulkokehälle asetettavalla ulosvetäjällä; vääntää takuuvarmasti vauhtipyörän pilalle, jos on tiukassa ;( Käyttäkää sitä pienempää "kananluuta", joka asetetaan kolmella pultilla vauhtipyörän sisäpuolelle kierteisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2823
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2633
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1704
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1428
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1417
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      105
      1399
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1197
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1093
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1005
    Aihe