En saa ajaa autolla itekseen :D

Ihmemies

Vanhemmat ei suostu ostamaan minulle autoa, koska heidän mielestään en tarvitse sitä. Ymmärrän sen melko hyvin. Vaikka autojen hinnat hipovat taivaita, niin lisäksi niiden ylläpito maksaa mansikoita. En siis oikeastaan tarvitse omaa autoa, koska minulla ei ole säännöllisiä tuloja.

Joka tapauksessa minua vaivaa eräs toinen ongelma. En saa ajaa autolla itse, ellei toinen vanhemmista ole mukana :D. Toki lähiseudulla saan ajella itsekseni. Mutta jos menen vähänkin kauemmaksi, tai haluan lähden illalla ajamaan, se on kiellettyä. Tätä minä olen jo ihmetellyt useita kuukausia. Myös muut sukulaiset ovat sitä mieltä että kyllä nuorelle pitäisi antaa auto omaan käyttöön. Vanhmepani ovat kuitenkin asiasta eri mieltä.

Olen mielestäni keskivertoa huonompi kuljettaja. Yhtäkään kolaria en ole koskaan ajanut. En myöskään koskaan aja autoa, kun olen päihteiden vaikutusten alaisena. Kavereiden mielestä osaan ajaa rauhallisesti, enkä tee liikenteessä mitään rohkeita riskejä / ohituksia. BC- kortti on ollut hallussani kohta jo vuoden.

Mutta mitä mieltä te olette tästä asiasta? Olisi kiva tietää muiden mielipiteitä asiasta.

Aurinkoista kesää kaikille!

11

3904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet

jo aikuinen ainakin iältäsi, eli mene töihin ja hanki oma auto. Ei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta antaa omaansa sinun käyttöösi. Ehkäpä tuo onkin joku salajuoni, jolla yrittävät saada sinua aikuistumaan...?

• luulisin, että vanhempasi eivät luota ajotaitoihisi vielä niin paljoa, että päästäsivät sinut yksin matkaan. luottamus on vaikea ansaita, mutta ajokilometreillä sekin tulee..
      -en tiedä mikä sinulla on "taivasta hipova hinta", mutta tuhannella eurolla pitäisi saada sellaisen auton, jolla ajaa muutaman vuoden (enemmänkin jos huoltaa ja ruostesuojaa hyvin). ilman tuloja, auton osto on vaikeaa ja ylläpito vielä vaikeampaa.. kannattaa harkita töihin menemistä, ellei vanhempasi suostu maksamaan.

ite ostin viimevuonna kortin saatuani 1 100 € hintaisen auton, nyt kyseinen auto on ollut minulla 1 v ja 1 kk. meni tänävuonna katsastuksesta ekalla läpi, ihan hyväkuntoinen ikäisekseen. olen ajatellut ajaa sen ihan hamaan loppuun asti; kunnes kone kilahtaa tai kori mätänee puhki. kuitenkin näillänäkymin edessä on vielä 2-3 vuotta ajoa kyseisellä autolla.

jos harkitset vanhan auton ostoa, ota mukaan autot tuntevia ystäviä kun menet autokauppaan. vanhojen osto vaatii tarkkaivaisuutta ja tietoa, mutta tulee halvemmaksi kuin uusi/uudenkarhea auto..
      -kyllä ne halvan auton varmaan ostavat sinulle. omat vanhempani auttoivat minua ostossa 500 eurolla. iskä sanoi että "kyllä pojalla pitää oma auto olla, oppii huoltamaankin sitä". olen sitä mieltä myös, että saatuaan ajokortin pitäisi ajaa paljon että tulee varmuutta ajoon.

• niin se on vaan

En minäkään saanut ajaa autolla yksin alussa muuta kuin jossain lähikaupassa. Kerran ilmoitin lähteväni keskustaan, ja vanhemmat vain, että voi voi, ei sua voi sinne päästää yksin.

Mutta täytyy vain mennä. Se on ihan pakko. Koska jos ei autoile nyt, niin sitten ei koskaan uskalla lähteä minnekään kaupungille, kun ei uskalla peruuttaa tai pelkää ykssuuntaisia... En voi ymmärtää niitä vanhempia, jotka maksavat kortin, mutta eivät anna lapsilleen mahdollisuutta ajaa. Meilläkin joku äiti aina ennen oli hirveän kriittinen, ja sanoi, että ei sinua voi sinne päästää yksin, plaa plaa. Vuoden päivät on nyt kortti ollut, ja keskustassakin on tullut ajettua harva se päivä, joten enää ei edes itseä pelota. Sano niille vanhemmillesi, että älkää ostako sitä autoa, mutta antakaa edes ajaa...

• niin se on vaan

Ennen kun ajoin, niin kaikki vain siinä vieressä lirkuttivat, että lyt vaihdat ykköselle ja painat kytkintä noooooin... Nykyään minulta kysytään neuvoa, että kuis sinne mennään, ja mille kaistalle mun pitää ryhmittyä ja plaa plaa. Kokemus tuo varmuutta, vaikka vähäinenkin sellainen...

• autokoululainen

Inssi on varattu ensi keskiviikoksi ja jos läpi menee niin ravaan siitä suoraan kattilakauppoihin ja hommaan itselleni jonkun menopelin. Hieno sen ei tarvitse olla, kunhan kulkee suht taloudellisesti eikä hajoa 100 km jälkeen alle. Tärkeintä on juuri se, että pääsee heti jatkamaan harjoittelua niin ei ala jännittämään. Itse olen kyllä ollut täysi-ikäinen jo kauan sitten ja oravanpyörä pyörii ankarasti, joten tulot on vakituiset (vaikkakin huonot) mutta enpä tätä ennen viitsinyt korttia hankkia, kun ei sitten itsenäiseen autoiluun olisi välttämättä ollut varaa.

• kokemusta

Saat kokemusta autolla ajosta kun/jos hankit isellesi kesäduunin jossa saat ajaa autoa.

Eiköhän sitten kotoakin helly autolainaksi.

• tepi88

ehkäpä vanhemmat haluavat suojella sinua liikenteen riskeiltä tai sitten he eivät luota sinuun siinä että auto tulee myös ehjänä takaisin kotiin..

• ristisana

vanhempiesi autosta, miten hyvin ymmärrän heidän linjaansa. Jos kyseessä on -80 luvun menopeli, jonka mittari kiertää puolta miljoonaa, tai joka jo muutoin kuuluisi autojentaivaaseen, niin en ymmärrä vanhempiasi, mutta jos laite on uuden karhea tai tyyris kaara, niin sitten taas ymmärrän.

Itse en saanut ajaa välivaiheessa kuin reilut tuhat kilometriä (koostui pääasiassa kauppareissuista jne matkoista). Periaatteessa koko ajan "itse isäntä" istui ja meuhkasi viereisellä penkillä, joten kehittyminen jäi lähinnä itsehillinnän puolelle. ;)

Omassa ajossa ja omalla autolla, ajamisen parhaiten oppii, kun on oma rauha, valta ja vastuu. Jokatapauksessa jokainen kilometri on aina plussaa jatkoa ajatellen, joten rohkeasti ratin taa (vaikka auto sitten olisikin apukuskeja pullallaan.:D)!

• qqqqqqqk

Vanhempiesi pitäisi ymmärtää että olet aikuistumassa ja jonain päivänälennät ulos pesästäsi.

Aikuisten pitäisi antaa sinun oppia kaikkia asioita,
      autolla ajoakin yksin,
      jotta ei ole sitten joskus liian montaa uutta asiaa opittavana.

Ja nyt pystytte auton korjaamaan jos jotain sattuu.

Kaikki on uutta ja oppimista,
      vasta sitten oppii kun yksin ajaa ja esim. renkas rikoontuu.

Kaikkia on hyvä opetella kun on koti mihin murheensa kertoo ja
      josta voi kysyä neyvoja.

Eli kaikkea pitäisi kokea.

Ja siitä auto ja alkoholi.
      Kun otat kaljan,
      kannattaisi laittaa auton avaimet muovipussiin tms,
      eli pikkasen lukkoon.

Sitä voi aivan vahingossa lähteä parin kaljan jälkeen, kun kaverit soitaa,

mutta kun avaimet ovat vähän kiinni, silloin ajattelee vähäsen.

• rollá

Parhaiten oppisit kun hankkisit ajokokemusta ajamalla yksin. Itse kun sain kortin läksin heti seuraava päivä ja ajoin Lahdesta Helsinkiin.
      Kun ensimmäisiä kertoja ajoin omalla autolla huomasin, että perheen jäsenten mukana olosta on ajamaan oppimisen kannalta haittaa.
      ALkujaan oli peruuttaminen minulle hankalaa, koska autokoulun autoon verrattuna vanhassa autossani oli huonot talvirenkaat ja ei ohjaustehostinta. Ikinä en voinut kuvitellakaan, että parkkeeraisin peruuttaen jos joku on kyydissä. Aloin aina kun menin yksin jonnekin ja autossa ei ollut muita, niin ajoin auton peruuttaen parkkiin jos autossa ei ollut muita, vaikka ei olisi ollut pakko. Sillä tavoin opin peruuttamaan parkkiin ja nykyään nelioviseni syö vähemmän tilaa parkkipaikalla kuin moni välimeren auto.
      Olen myös huomannut vieläkin, vaikka ajokokemusta on, jos isäni on kyydissä hän huutaa ja häiritsee aina ajoani hänen ollessa autossani teen monesti virheitä, joita en muuten tekisi.
      Kyllä nuorena pitäisi se ajokokemus hommata.
      Itse vaadin itselleni, että auto on oltava, vanhempien autosta tulee vain riitaa.

• asiamuws

menkää töihi ja ostakaa auto ootte kummiski jo täysikäsii ni ite voitte tehä hankintoi ja älkää itkökö jos ette saa lainata muitte autoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe