Vaihto-oppilaaksi?

Ninja-90

Olen ajatellut, että joskus tekisin työtä ulkomailla, opiskelisin ammattiin ulkomailla tai olisin vaikka vuoden vaihto-oppilaana ulkomailla.

Eli jos tahtoo vaihto-oppilaaksi vaikka lukion toisena vuotena, niin täytyykö pitää välivuosi? Vai voiko siellä ulkomailla opiskella niitä asioita, mitä lukiossa tulisi silloin opiskella? Vai täytyykö tosiaan pitää se välivuosi ja "pidentää" opiskelua lukiossa? Ja olisi ihan kiva jos kertoisitte omia kokemuksianne vaihto-oppilaana. Missä muuten pääsee hakemaan vaihto-oppilaaksi? Se maa, minne sitten aikoo mennä, niin sen maan kieltä varmaan täytyy osata suhtkoht hyvin vai? Koska täällä meilläpäin oli joku amerikkalainen vaihto-oppilaana, eikä se osannut yhtään suomea tänne tullessaan. Kustantaako isäntäperhe menoni vai täytyykö minun etsiä jonkinlaista työtä? Jos olen vuoden vaihto-oppilaana niin joudunko johonkin paikalliseen lukioon/kouluun opiskelemaan? Kuten varmaan huomasitte, niin en tiedä paljoakaan näistä vaihto-oppilas hommeleista, joten kaikki tieto olisi hyvä saada.

Entäpä opiskelu ulkomailla. Siis jos haluan lukion jälkeen mennä ulkomaille opiskelemaan jotain työtä, niin mitenkäs tämä? Sinne vaan muutetaan ja haetaan paikkaa vai? Itse nimittäin kuulin, että ammatti jota haaveilen, niin sille parhaat opiskelupaikat olisi jossain Ruotsissa ja Englannissa.

6

1046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva vaihtari
      • Ninja-90

Kannattaisiko minun hakea vaihtariksi ensimmäisen lukiovuoden jälkeen? Koska olen menossa kesän jälkeen lukioon niin milloinka minun pitäisi siis alkaa valmistautumaan ja lähettämään hakemuksia? Varmaan jo nyt. Voinko lähteä vaikka lukion jälkeen tai toisen vuoden jälkeenkin?

Ja sitten noista maista vielä. Olen miettinyt kolmea maata; Iso-Britanniaa, Ruotsia ja Saksaa. USA kiinnosti alussa, mutta en nyt enää siitä tiedä. Ja saksan kieli on ehkä liian vaikeaa kuitenkin, koska olen opiskellut sitä vasta kaksi vuotta, vaikka oppisihan sitä sielläkin. Ruotsia ja englantia osaan melko hyvin, vaikkakin en muista hirveästi ruotsin sanoja, mutta kielioppi on kyllö hallinnassa. Toisaalta tuntuu, että Ruotsi sijaitsee liian lähellä. Toisaalta taas haluaisin parantaa englannin kielen ääntämistäni. Eihän tietysti kukaan voi sanoa, mihin minun tulisi mennä. Mutta mitä suosittelisette äskeisen perusteella?

• Janne...
        Ninja-90 kirjoitti:

Kannattaisiko minun hakea vaihtariksi ensimmäisen lukiovuoden jälkeen? Koska olen menossa kesän jälkeen lukioon niin milloinka minun pitäisi siis alkaa valmistautumaan ja lähettämään hakemuksia? Varmaan jo nyt. Voinko lähteä vaikka lukion jälkeen tai toisen vuoden jälkeenkin?

Ja sitten noista maista vielä. Olen miettinyt kolmea maata; Iso-Britanniaa, Ruotsia ja Saksaa. USA kiinnosti alussa, mutta en nyt enää siitä tiedä. Ja saksan kieli on ehkä liian vaikeaa kuitenkin, koska olen opiskellut sitä vasta kaksi vuotta, vaikka oppisihan sitä sielläkin. Ruotsia ja englantia osaan melko hyvin, vaikkakin en muista hirveästi ruotsin sanoja, mutta kielioppi on kyllö hallinnassa. Toisaalta tuntuu, että Ruotsi sijaitsee liian lähellä. Toisaalta taas haluaisin parantaa englannin kielen ääntämistäni. Eihän tietysti kukaan voi sanoa, mihin minun tulisi mennä. Mutta mitä suosittelisette äskeisen perusteella?

Sinun tapauksessa ehdottomasti Australia tai ehka Uusi Seelanti. Englanti ja Saksa ovat aika tylsia paikkoja. USA taas on hirveata arpapelia, vaihtareiden kokemukset vaihtelevat suuresti.

Vaihtariksi mennaan yleensa lukion tokana vuonna mutta on niita poikkeuksiakin. Kannattaa jo syksylla alkaa valmistautumaan.

• entinenjo
        Janne... kirjoitti:

Sinun tapauksessa ehdottomasti Australia tai ehka Uusi Seelanti. Englanti ja Saksa ovat aika tylsia paikkoja. USA taas on hirveata arpapelia, vaihtareiden kokemukset vaihtelevat suuresti.

Vaihtariksi mennaan yleensa lukion tokana vuonna mutta on niita poikkeuksiakin. Kannattaa jo syksylla alkaa valmistautumaan.

siis tohon edelliseen vaan sanon, että yleensä sitä kyllä lähdetään lukion ekan jälkeen jollon sit on tarpeeks aikaa taas tottuu suomen kouluun ennen ku kirjotukset alkaa... Mutta tosiaan kannattaa käydä noita vaihtarijärjestöjen sivuja kattelemassa, sieltä mä ainakin aikanani kaikki tarvitttavat jutskat löysin :)

• malou
        Janne... kirjoitti:

No, en nyt tiedä olisivatko Britannia tai Saksa tylsiä. Tietenkin Oseania on toisella puolella maapalloa, mutta jos pitää enemmän jostain tietyistä asioista. Minua ainakin henkilökohtaisesti kiinnostaisi ainakin Britannia enemmän kuin Oseanian maat jostain syystä.

Mutta varmasti kaikki noista ovat hyviä valintoja. Oseaniaan ei varmasti helposti muuten lähtisi ja suomalaisten näkövinkkelistä ne maat olisivat hyvin eksoottisia, mutta toisaalta sinne palaaminen olisi suunnittelun takana ja hinnatkin usein korkeampia. Saksa ja Britannia toki ovat Euroopassa, mutta jos Euroopasta pitää niin mikä ettei, niihin pääse helposti moikkaamaan vanhoja tuttujakin.

• jennyy

juu reippaasti vaan luet netistä kokemuksia eri järjestöistä ja tutustut asiaan, niin kohta tiedätkin matkoista paljon enemmän! ite oon kanssa kiinnostunu menemään ja tosiaan ykkösen jälkeen koska haluan kirjoituksissa pärjätä ainakin enkussa;DD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe